Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2002, 16:04
Verwijderd
Een topicje over taal enzo

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen? Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)? Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Verzin je vaak zelf nieuwe woorden? Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?

Dat zijn wel even genoeg vragen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 16:07
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Talen die veel spreek zijn:
- nederlands (hoe kan het ook anders )
- engels (op onze universiteit worden ze steeds internationaler, dus is engels wel een pré om te spreken)

Ik heb ook nog een tijdje limburgs kunnen praten, maar nu niet meer. Versta het wel.

Het Bossche taaltje versta ik gedeeltelijk...

En Frans en Duits spreek ik een beetje... verstaan doe ik duits perfect, frans heel wat minder...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:10
Dwarfie
Dwarfie is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Ja, Engels en een beetje Duits en Frans.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Ik kan wel een beetje achterhoeks praten, maar dat zal vast niet helemaal foutloos zijn. Ik kan het wel verstaan.

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Nee, allemaal verschillende vrienden.

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Nope, het is soms wel zo dat iemand een "nieuw" woord introduceert als begroeting. Dan neemt de rest het soms over.

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Een tijdje hadden we "Ey Kerel" als begroeting voor elkaar, maar dat is nu weer een beetje over.

Gebruik je veel scheldwoorden?
Nee, soms flap ik er wel eens een scheldwoord uit, maar ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.

Of praat je altijd heel netjes?
Dat probeer ik wel.

Spreek je goed Nederlands?
Ja.

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Ja.

Verbeter je ze ook?
Bij mensen die ouder zijn dan ik niet, bij leeftijdsgenoten en jongeren wel.

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Nee dus.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:14
Verwijderd
In spreektaal praat ik gewoon ABN, vrijwel accentloos. Oorspronkelijk kom ik uit Friesland maar ik heb nooit Fries kunnen praten. Tegenwoordig woon ik in Gelderland, maar het Gelderse/Achterhoekse accent vind ik vreselijk en gelukkig heb ik het ook niet. Mensen vinden het altijd moeilijk te bepalen waar ik vandaan kom aan de hand van m'n manier van praten.

Ik gebruik overigens wel redelijk veel scheldwoorden Maar eigenlijk alleen in besloten kring, bijna altijd tegen m'n broertje

Behalve Nederlands spreek ik nog vloeiend Engels en Frans, met de correcte uitspraak en grammatica. Duits spreek ik redelijk, maar daarin maak ik veel grammaticale fouten en heb ik gewoon een minder grote woordenschat.

In spreektaal ben ik niet kritisch. Ik zeg zelf ook vaak 'hij is groter als mij' om maar eens een veelgemaakte fout op te noemen. Op papier ben ik echter een purist. Ik heb grammatica en stijl hoog in het vaandel staan, evenals een grote woordenschat, en het (correcte) gebruik van spreekwoorden en uitdrukkingen. Dat moet ook wel. Taal is het enige wapen van de jurist. Het is daarmee net zoals met de etiquette: het is niet noodzakelijk, maar het staat wel ontzettend dom als je het niet praktizeert.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:14
Rioto
Spreken op z,n westlands...

dingen zoals ...Makkie an ..plukie al ...en meer van dat soort onzin
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:15
Verwijderd
wil even snel zeggen dat ik het haat als mensen zeggen : weet ik veel. Dat klinkt gewoon zo ongeinteresseerd zeg dan gewoon even, sorry dat weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:21
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Nederlands spreek ik vrij netjes. Af en toe een verschrikkelijke Rotterdamse "ow" er door heen, af en toe ook een verschrikkelijke Leidse "rrrr" er door heen.
Binnen mijn vriendengroep heb ik niet echt een eigen taaltje.
We gebruiken af en toe heel sarcastisch worden/zinnen als "kom, we chillen um daar", "oke laaatz met jou!" etc, maar dat is echt puur voor de grap
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:36
shanli
shanli is offline
Nederlands spreek ik redelijk goed,over het algemeen wel netjes

Ik spreek een beetje Frans en Engels(Frans is wel beter dan Engels,denk ik,)

Ik heb niet echt een streektaal,mensen die niet van Gent komen maar bv. wel uit dezelfde provincie vinden wel dat ik een raar accent heb en dat ik soms wel plat praat(platte e en a ,maar zelf hoor ik dat niet )
Nee,ik verzin geen nieuwe woorden stopwoordjes heb ik wel:ja vent,gewoon,...
Nee,ik irriteer mij niet aan grammaticale fouten(behalve als ik een pestbui ben en dan verbeter ik ze ook,anders niet)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:41
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?

Engels, Duits en Frans kan ik in principe redelijk , maar niet echt enorm vloeiend spreken of zo.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?

Nee

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?

Ja, ik en mijn vrienden, onze hele kring zeg maar, we hebben wel een beetje een eigen taaltje soms, kan het niet goed uitleggen.. Geen zelfverzonnen taal of zo maar gewoon bepaalde uitdrukkingen, bepaalde woorden en bepaalde manier van praten en humor..

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?

Als ik met vriendinnen in een vervelende bui ben rollen er soms wel wat creaties uit en die blijven er vervolgens in, waarna ze vaak door anderen worden overgenomen erg komisch

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?

Ik zeg heel vaak 'super, 'prima' en ik plak overal 'echt' tussen/voor/achter. Ja vast wel meer maar daar kom ik nu ff niet op, heb vaak wisselende stopwoordjes.

Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?

Ik praat op zich wel netjes maar dat wil niet zeggen dat ik nooit scheldwoorden gebruik. Schelden kan ik goed als het nodig is. Maar over het algemeen valt het wel mee.

Spreek je goed Nederlands?

Ja

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook?

Ik ERGER me eraan ja, ik irriteer me er niet aan Ik verbeter mensen ook vaak, vinden ze vaak wel irritant maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen bv. 'groter als ik' zeggen, dan MOET ik ff snel 'dan ik' mompelen
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:42
Mysterons
Mysterons is offline
ik spreek heel normaal, abn, alleen af en toe een "err" ik kan dus niet een normale r uitspreken het is echt "er". ook zeg ik vaak onwijs, en vet veel, ofzo . gaat vanzelf. maar ik praat niet plat of boers ofzo ik kan redelijk goed engels, een klein beetje frans, en een miniscuul beetje duits, maar ik vind duits zon verschrikkelijke taal dat ik heb bijna niet WIL leren .

opzich praat ik af en toe wel grof, gewoon heel vaak KUT, en woo shit, enzo . ik vloek alleen niet met ziektes, "kanker" en "tyfus" vind ik gewoon geen scheldwoorden... en ik vind het gewoon grappig om "flapdrol" of "smeervuns" te zeggen . ik heb wel stopwoordjes, ik zeg heel vaak kees en zegmaar en weetjewel, en enzo en ofzo...
__________________
_love is gonna save us

Laatst gewijzigd op 26-10-2002 om 16:45.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:47
Verwijderd
Ik kan een beetje Duits en Frans. Engels is a piece of cake. Hongaars heb ik een jaar cursus voor gevolgd maar daar is weinig van blijven hangen, ik red me er wel mee in Hongarije en daar gaat t me om. Ik spreek grotendeels dialect, komt omdat t thuis altijd al zo is geweest dat we dialect praten en t bedrijf waar ik werk werken alleen maar mensen uit de buurt ongeveer.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 16:48
Ska-nne
Ska-nne is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Beetje engels duits en frans

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)? Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Nee, soms beetje bekakt ( ben geboren en getogen in het gooi ) maar dat ligt erook aan met wie je praat, als iemand bijvoorbeeld heel plat praat ga ik dat ook vanzelf doen

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Niet echt in spreektaal, wel met betrekking tot mijn eigen naam

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Lieverd, schat dat soort dingen, word soms irritant maar het zijn gewoon mijn stopwoordjes

Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Ik praat redelijk netjes volgens mij.

Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?

Ik spreek niet echt foutloos nederlands, heb vaak fouten met mij i.p.v. ik of andersom of hen en hun dat soort dingen
__________________
Ik ben niet arrogant, ik ben gewoon goed
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:38
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik spreek ´normaal´nederlands, ik kan me tevens verstaanbaar maken in engels en duits en ik versta engels, duits, frans en fries.

Ik heb 10 jaar in fryslân gewoond maar spreek het niet, enkel als ik met mensen ben die plat spreken of als ik boos ben kun je t duidelijk horen. verder spreek ik een beetje met een zachte g, dat is aangeleerd
Ik erger me niet aan zaken als als/dan enzo wat ik wel irritant vind zijn fouten die veel voorkomen bij friessprekende mensen als ze nederlands spreken zoals ´waar kom je weg?´ ipv vandaan. of ´doe het raam even los´ ipv open. Of echt stomme fouten wat heel fout klinkt zoals ´het kost duur´ maar niet erg.
Ik vind accenten en fries sowieso verschrikkelijk (behalve li,mburgs of brabants)
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:45
LiViNg EnD
Avatar van LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Ik spreek gewoon nederlands... volgens veel mensen spreek ik wel met een tikkeltje amsterdams accent...


stopwoorden: njahh. gewoon zovan: poeh hee.. man hee.. jeeeezuss... gewoon... t hoort niet echt bij mijn lifestyle..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Pebbles schreef:
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Engels.

Citaat:
Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Neh niet echt. Probeer ik ook te voorkomen. Als ik dan ergens anders kom dan moeten ze me wel kunnen verstaan. Bovendien vind ik het Limburgse dialect afgrijselijk, met name Kerkraads. Heb wel een beetje een accent (zachte 'g', zachte 'r'). In Amsterdam ben ik meerdere malen voor Brabander uitgemaakt

Citaat:
Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Vast wel een boel woorden die erbij passen...
"volkertje" hehe

Citaat:
Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Ja. Combinaties van bestaande woorden, samensmeltingen, Engels/Nederlands verbasteringen, etc.

Citaat:
Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Ehhh..

Citaat:
Gebruik je veel scheldwoorden?
Soms. Ben er niet zo voor om dat zelf te gebruiken.

Citaat:
Of praat je altijd heel netjes?
Indien vereist.

Citaat:
Spreek je goed Nederlands?
Brakke zinsopbouw.

Citaat:
Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Verschilt. Ene keer wel. In het echt valt het me niet eens op als ik begrijp wat er bedoeld wordt. Op een website (dus niet forum/chat) vind ik het ergerlijk, met name wanneer het een grove blunder betreft.

Citaat:
Verbeter je ze ook?
Verschilt. Sommigen voelen zich dan aangevallen en dat is niet m'n bedoeling daarmee.

Citaat:
Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Zolang mensen begrijpen wat ik bedoel vind ik het niet zo relevant.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:00
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Ik spreek naast Nederlands eigenlijk alleen Engels. Frans en Duits heb ik wel gehad maar ik kan nauwelijks zinnen meer maken, al merk ik wel dat ik het na een weekje vakantie ofzo weer redelijk oppik. Dialect heb ik niet, hooguit een subtiele rrr. Wel veel woorden/zinsneden/uitdrukkingen die ik tegen vrienden vaak gebruik, soms iets té vaak. Bepaalde opmerkingen zie je ondertussen al van tien kilometer afstand aankomen.

Ik denk dat ik redelijk correct Nederlands spreek/schrijf
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:07
Floosje
Avatar van Floosje
Floosje is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Engels en in het Frans en Duits kan ik me ook enigszins verstaanbaar maken.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Nee

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Ik heb sosm met vrienden wel van die bepaalde woorden die we dan vaak gebruiken, maar niet iets specifieks

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Nee eigenlijk niet

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Ja, maar dat verschilt echt per dag. Ik gebruik vaak dingen als Beter! (heel irritant)

Gebruik je veel scheldwoorden?
Best wel ja. Als iets niet lukt ofzo, dan kan ik vrij veel schelden ja... Vind ik soms ook wel vervelend

Of praat je altijd heel netjes?
Ik probeer het

Spreek je goed Nederlands?
Ja.

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Ja heel erg. Van die mensen die Groter als en Als man zijnde ed zeggen. Echt hinderlijk.

Verbeter je ze ook?
Het is irritant maar ik doe het wel ja. Als ik die emsne in kwestie ken dan.

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Volgens mij wel
__________________
The circle only has one side
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:18
heavinly
heavinly is offline
Naast Nederlands praat ik vloeiend Engels en een beetje Noors, kan het wel redelijk verstaan (maar als je het niet hoort gaat het achteruit he.. dus het is nu minder dan het geweest is). Verder Duits en Frans van 1e t/m 4e klas, maar dat vond ik geen boeiende talen dus ken ik ze niet.
Ik woon in Brabant, maar ik versta dus echt geen Brabants, dat vind ik ook een vreselijk taaltje. Ik ben niet thuis in dialecten eigenlijk, hoewel ik Zeeuws ook nog wel eens wil verstaan, dat vind ik weer een hele leuke 'taal'.
Ik kan me best ergeren aan grammaticale fouten in het Nederlands, terwijl ik zelf ook vast niet alles goed zeg/schrijf.

Hoewel ik Frans en Duits op school helemaal niet boeiend vond, vind ik talen op zich wel leuk, ik ga waarschijnlijk Engels studeren, maar Nederlands vind ik ook wel wat hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2002, 18:31
muckymouse
Avatar van muckymouse
muckymouse is offline
Citaat:
rosi schreef:
Nederlands spreek ik vrij netjes. Af en toe een verschrikkelijke Rotterdamse "ow" er door heen, af en toe ook een verschrikkelijke Leidse "rrrr" er door heen.
Binnen mijn vriendengroep heb ik niet echt een eigen taaltje.
We gebruiken af en toe heel sarcastisch worden/zinnen als "kom, we chillen um daar", "oke laaatz met jou!" etc, maar dat is echt puur voor de grap

wat is er mis met leidse rrrrr
ik woon me hele leven in leiden en praat volgens buitenstaanders met een behoorlijk accentje. Maar als ik mezelf vergelijk met andere leienaars, vinnik t zelf wel meevallen eigenlijk.

verder spreek ik engels, frans, en een beetje duits. En ik heb ook een soort geheimtaaltje met vrienden maar dat slaat eigenlijk nergens op dus haha
__________________
www.wijwillenmeer.tk
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:37
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
muckymouse schreef:
wat is er mis met leidse rrrrr
ik woon me hele leven in leiden en praat volgens buitenstaanders met een behoorlijk accentje. Maar als ik mezelf vergelijk met andere leienaars, vinnik t zelf wel meevallen eigenlijk.
Niks mis mee hoorrrrr soms rolt er alleen zooo'n rrr uit dat degene met wie ik praat, m'n zin overnieuw gaat zeggen, en dan suuperrrr overrrrdreven

Ik heb het vooral bij bepaalde woorden. "kom, we gaan daarrr even heen"
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:44
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik spreek normaal gesproken vrijwel accentloos ABN. Engels en Frans spreek ik behoorlijk goed, niet vloeiend. Duits gaat me wat minder af, maar ook omdat ik dat gewoon een rottaal vind. Ik spreek ook een heel klein beetje Italiaans, maar dat is maar minimaal. De Friese taal kan ik alleen verstaan en lezen. Spreken en schrijven wordt hem niet echt.

Ik heb 1 stopwoordje: "maar dus", en dat komt mij iets te vaak terug. Schelden doe ik niet veel, en eigenlijk nooit tegen een persoon. Ik praat dus redelijk netjes.

Nederlands gaat mij vrijwel foutloos af, zowel spreken als schrijven. Ik irriteer me vooral als mensen zij/hen/hun door elkaar halen (Laatst zag ik 'hen' als bezittelijk vnw ). Dat wil ik dus wel eens verbeteren, ja
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:45
Landslide
Avatar van Landslide
Landslide is offline
Ik spreek wel ABN geloof ik..
Met vrienden heb ik wel een soort eigen taaltje, meedtal spreekt iemand iets fout uit en dan gaan we het als gewoon woord gebruiken (klu van het verhaal, veest enz.).
Ik scheld meestal met dingen die nergens op slaan, ik noem iedereen aap en zo. Ik heb er echt een onwijze hekel aan als mensen elkaar voor kankermongool uitmaken..Dus dat doe ik niet..
Ik begin de laatste tijd wel een beteje veel Engels-Nederlands te praten, dat ik niet eens het Nederlandse woord voor iets kan vinden, dat vind ik wel beswel erg van mezelf, maar t gaat vanzelf..
Mijn stopwoordjes zijn: moeilijk, onwijs, dude, zeg maar en doe de apendans .
__________________
You and me and the devil make three, don't need no other lovin' baby
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:59
maar
Avatar van maar
maar is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
-Engels vloeiend, Frans redelijk, Duits aardig

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
-nee, ik heb wel een Goois accentje, waar nogal de spot mee gedreven wordt in Brabant.

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
-Wel bepaalde woordjes in mijn vriendengroep; het viel me laatst zelf op dat we allemaal hetzelfde praten, zelfde stopwoordjes etc. Er zijn ook woordjes die we alleen zeggen om de spot te drijven met een ander soort mensen. En we gooien, en dat schijnt duidelijk in deze regio te horen, overal 'like' tussen

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
-Nee, wel af en toe bestaande uitdrukkingen die haast niet meer gebruikt worden die dan weer helemaal ingeburgerd worden onder mijn vrienden.

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
- In het Nederlands veel 'echt', en veel 'hee' en 'goeed' en 'prima'

Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
-Ik scheld maar weinig, vloek wel af en toe. Mensen die overal 'fucking' o.i.d tussenplakken maken nooit zo'n goede indruk op mij.

Spreek je goed Nederlands?
-Ja

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
-Daar erger () ik me wel aan ja, ik loop mensen ook continu te verbeteren . Voor hun eigen bestwil ook wel natuurlijk, want op mij komen mensen die voortdurend laten blijken dat ze de nederlandse taal nog niet onder de knie hebben minder intelligent over.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:41
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Engels. Kan Frans redelijk verstaan, kan Indonesisch goed verstaan, minder spreken. (nouja, Javaans kan ik redelijk)

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Javaans is een dialect

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Uhm, mengeling van antilliaans, engels, nederlands, indonesisch, frans.
We gooien ontzettend veel woorden door elkaar,
en als je t vaak hoort, neem je het makkelijker over..

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Nee, leer ze wel.

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Mja, tja, uhm, ehm, aha, opo, pardon?, jaajaa
(nog wel meer )

Gebruik je veel scheldwoorden?
als ik geërgerd/boos ben wel,
anders zo min mogelijk.

Of praat je altijd heel netjes?
nee

Spreek je goed Nederlands?
goed genoeg vind ik

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
nee, doe ik zelf ook zo vaak

Verbeter je ze ook?
als ik het weet wel

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
niet dus
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef:
Een topicje over taal enzo

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen? Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)? Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Verzin je vaak zelf nieuwe woorden? Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?

Dat zijn wel even genoeg vragen
Ik irriteer me niet aan mensen die fouten maken maar ik verbeter ze wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 20:54
nica
nica is offline
Citaat:
muckymouse schreef:
wat is er mis met leidse rrrrr
helmaal nix natuurlijk ( praat zelf ook beetje met leidse r)
in andere plaatsen vinden ze het soms zelfs bekakt klinken
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 21:03
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
rosi schreef:
Niks mis mee hoorrrrr soms rolt er alleen zooo'n rrr uit dat degene met wie ik praat, m'n zin overnieuw gaat zeggen, en dan suuperrrr overrrrdreven

Ik heb het vooral bij bepaalde woorden. "kom, we gaan daarrr even heen"
Ja, dat heb ik ook . Dat moet ik dan vervolgens de hele dag horen .

Verder spreek ik goed Nederlands, accentloos (buitenstaanders kunnen niet horen dat ik uit Drenthe kom, thank god ). Ik erger me aan taalfouten, zowel schrijf- als spreektaal (het bekende voorbeeld met als en dan ik).
Verder spreek ik redelijk Engels, Duits en een heel klein beetje Frans. Uhm, stopwoordjes weet ik nu even niet, maar ik heb er vast honderden . Met vrienden praat ik meestal gewoon normaal, maar soms hebben we wel een vaag taaltje die alleen wij dan begrijpen.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 21:08
deWit
deWit is offline

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?


Vloeiend Frans en Engels, mijn moeder komt uit België, zuidelijk België. En Engels spreek ik ook vloeiend, doe ook extra engels op school voor een internationaal diploma.



Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?

Nah.. Vind het heel ordinair maar soms zit er nog wel eens iets tussen.


Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?

Nee niet met mijn vriendengroep eigenlijk, ook omdat die redelijk divers is. En een taal die bij mn lifestyle hoort.. tja beetje cliché.. heeft iedereen wel denk ik, je neemt immers woorden over van mensen waar je mee om gaat.


Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?

Verzinnen, nee, introduceren, ja. Vind het leuk om als ik een bepaalt woordje aardig vind, te zien of het over genomen word.woorden als: Parel: "Hey parel alles goed" dat soort dingen. Het is meer voor de lol.


Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?

Jawel. weet er geen te noemen eigenlijk.. esmée suggestie?


Gebruik je veel scheldwoorden?

Iets te veel vind ik zelf..


Of praat je altijd heel netjes?

Ben beleefd tegen mensen die ik niet ken, ben losser tegen vrienden ofzo, en dat is vaak niet netjes, nee.


Spreek je goed Nederlands?

prima. Schrijven gaat me moeilijker af


Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?

irriteren nee, constateren, ja.


Verbeter je ze ook?

nee, als je iemand niet kent, vind ik het onbeleefd zo'n fout te verbeteren, wel kun je er vaak veel uit opmaken, over hoe iemand praat.


Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?

Ik mag nog wel eens struikelen over moeilijke zinnen, ja
__________________
SNAP je het nou!?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:36
Verwijderd
Ik kan verstaanbaar Duits spreken, doe het alleen zelden.

Mijn Nederlands is vrij algemeen. 't schijnt dat ik een zachte 'g' hebt... (is ook wel zo ) Ik doe m'n best om zo correct mogelijk te praten, maar af en toe slipt er iets Rotterdams of iets grammaticaal fouts tussen door.

Echt irriteren doe ik me niet aan mensen die (grammaticale/beleefdheids/wat dan ook) fouten maken als ze iets zeggen, heb wel wat beters te doen. Maar soms is het wel storend ('hoe duur kost dat?', 'hij is langer als mij', 'ja, want ik, Piet en Klaas gingen...' enz.), maar goed, ik zal het zelf ook best eens doen en dan zullen mensen zich ook wel eens storen. Bij de dingen die ik als voorbeeld heb genoemd verbeter ik soms wel, soms niet, ligt eraan.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:51
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
[QUOTE]deWit schreef:
[B]
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?

Ik ben door mijn ouders tweetalig opgevoed dus ik spreek zeer goed spaans, verder kom ik int engels wel redelijk ver na wat overschakelproblemen


Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?

Ik spreek geen dialect maar een beetje nijmeegs/brabants zal er vast wel inzitten... maar verder dan een wat zachtere g en dat ik in iedere zin kei zeg komt het nie...


Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?

Neej niet echt, hoewel de meeste gesprekken tussen een vriendin en mij voor de meeste mensen vaak niet te volgen zijn maar dat komt nie door de taal


Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?

Neej niet echt... We geven wel vaak 'namen' aan mensen die we nie kennen of bepaalde dingen die ons opvallen om een bepaalde eigenschap die heten dan voortaan zo bij ons..

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?

mjah kei het meeste denk ik..


Gebruik je veel scheldwoorden?

Neej alleen als ik paardrijd..


Of praat je altijd heel netjes?

Spreek over het algemeen wel redelijk netjes, vooral als het tegen mensen is die ik nie ken... Maar tis ook nie bekakt ofzow..


Spreek je goed Nederlands?

Mwah grammaticaal ist nie super


Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?

Neej totaal niet, denk daar totaal niet bij na
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 02:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:


Behalve Nederlands spreek ik nog vloeiend Engels en Frans, met de correcte uitspraak en grammatica. .
Ouders? Veel geoefend? Aanleg? Of cursus.

Ik wil namelijk ooit Duits en Engels vloeiend spreken, dus als het antwoord "een cursus is" heb ik hoop
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 02:36
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef:
Naast Nederlands praat ik vloeiend Engels en een beetje Noors,
Ook voor jou de vraag: "Ouders? Veel geoefend? Aanleg? Of een cursus?

Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 03:03
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef:
Ouders? Veel geoefend? Aanleg? Of cursus.
Een moeder die Engels gestudeerd heeft, veel met (Engelstalige) computerprogramma's werken, veel Engelstalige muziek luisteren, Engelstalige programma's kijken...

Frans idem dito, alleen dat heb ik mezelf meer moeten aanleren. Heb er trouwens ook gewoon aanleg voor...talen liggen me goed
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:34
S
Avatar van S
S is offline
Vloeiend:
Nederlands, Engels.

Alles te verstaan, alleen die naamvallen:
Duits

Beetje verstaan, heel klein beetje spreken:
Frans

Accenten in het Nederlands die ik spreek:
Bosch.

Accenten die ik versta:
Haags, Limburgs, Zeeuws en nog wel een paar neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:40
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen? Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
- m'n engels is vrij goed, en ik kan een beetje standaard frans en duits. En een beetje elburgs dialect
Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
-niet echt
Verzin je vaak zelf nieuwe woorden? Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
ja heel veel... uhm.. boeiuh, duh, yooo enzow..
Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
- als ik pissig ben kan ik erg schelden jah... maar ik kan ook wel netjes zijn als het erop aankomt hoor
Spreek je goed Nederlands?
-ik dacht het wel
Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
- soms wel ja...
Verbeter je ze ook?
- soms wel ja
Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
- ahum.... geen commentaar...
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:48
Roozie
Avatar van Roozie
Roozie is offline
[B]Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Yep, Engels, Frans gaat ook redelijk en nu ben ik Spaans aan t leren, dus dat komt er ook nog bij!

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Ik kom uit Twente en kan het dialect wel na doen, soms voor de gein, maar ik spreek het niet

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Ja brabants! Ik zit in Nijmegen tussen de brabanders en daar hoor je vaak rare uitdrukkingen! Verder het taalgebruik op de kroeg.

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Nee, soms rolt er wel iets uit maar dat ga ik dan niet gebruiken.

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Yep ik heb altijd een stopwoordje voor een bepaalde tijd nu is t "prima".

Gebruik je veel scheldwoorden?
Nee, alleen bij frustraties

Of praat je altijd heel netjes?
Ja

Spreek je goed Nederlands?
Ja, in Nijmegen heeft nog niemand geraden waar ik vandaan kom, wanneer ik dan zeg uit Twente dan kijken ze me heel raar aan "maar dat hóór je helemaal niet"

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Ja, nogal

Verbeter je ze ook?
Mijn broertje heeft t heel zwaar te verduren met mij, dat zegt genoeg

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Nee dus.
__________________
Green eyes, you're the sparklight
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-10-2002, 09:54
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen? Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Naast nederlands:
Engels
Duits
Kroatisch

Geen bepaalde taal die hoort bij lifestyle of vriendengroep ?

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden? Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Nee ik verzin zelf geen nieuwe woorden, er zijn ook niet echt woordjes die ik heel vaak gebruik

Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Volgens mij praat ik redelijk netjes

Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Ja ik vind van wel, ook al ben ik niet echt nederlands,
Nee ik irriteer me niet echt aan gramaticale fouten die mensen maken want dat doe ik zelf ook...
Ik verbeter ze dus ook niet
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Een moeder die Engels gestudeerd heeft, veel met (Engelstalige) computerprogramma's werken, veel Engelstalige muziek luisteren, Engelstalige programma's kijken...

Frans idem dito, alleen dat heb ik mezelf meer moeten aanleren. Heb er trouwens ook gewoon aanleg voor...talen liggen me goed
Ai, dan heb je behoorlijk wat aanleg ja Het verstaan en kunnen lezen van de taal gaat mij goed af, maar dat spreken...lukt gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:47
Rhinus
Rhinus is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Ja, een beetje Engels.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Brabands .

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Ja, Brabands .

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
"Theemuts" maar verder niet.

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Nope. Stopwoordjes zijn irritant. Een vrien van me doet dat wel. Elke keer dat hij een nieuw woord hoord ergens dat hij niet kende gaat hij dat 100 keer per dag zeggen. VRE-SE-LIJK!

Gebruik je veel scheldwoorden?
Bijna geen.

Of praat je altijd heel netjes?
Als Brabands netjes is wel .

Spreek je goed Nederlands?
Als Brabands Nederlands is wel .
Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Ja. Vooral als ze moeilijke woorden fout gebruiken of spreekwoorden fout doen. Als je die dingen niet beheerst moet je ze niet gebruiken. Ik gebruik zelf ook weinig moeilijke woorden. Waarom moeilijke woorden als je ook makkelijke kan gebruiken zodat iedereen het snapt..

Ik maak trouwens wel fouten in spreekwoorden, maar dat doe ik opzettelijk. "Neem mij met een kilo zout." Zo'n dingen, maar dat is anders dan ze fout doen omdat je ze echt niet snapt.

Verbeter je ze ook?
Ligt eraan.

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Ik beheers 't niet echt goed nee. Maar 't spreken lukt goed. Maar dat komt ook omdat ik moeilijke zinnen/woorden niet (veel)gebruik.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:51
Ninnoc
Ninnoc is offline
goede topic btw, mooi veel vragen, uitgebreid genoeg enzo.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 11:00
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Citaat:
deWit schreef:
Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?

Jawel. weet er geen te noemen eigenlijk.. esmée suggestie?

waarom zit je nu weer onder deze naam
maar ik weet er wel 1; fucking loser zeg je heel vaak
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 11:04
S
Avatar van S
S is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Engels, Duits en een beetje Frans.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Bosch... Kan ik spreken, maar dat doe ik nooit.

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Hmm...


Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Ja... Haha.


Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Ja, kan er zo even geen noemen.


Gebruik je veel scheldwoorden?
Ehm, eigelijk wel. Zonde, moet ik niet doen. Je zult me trouwens nooit met ziektes horen schelden.

Of praat je altijd heel netjes?
Yep. Behalve als ik boos ben ^^^.

Spreek je goed Nederlands?
Perfect.

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Ja, behalve als ik weet dat het mensen zijn die er niets aan kunnen doen.


Verbeter je ze ook?
Soms, alleen bij grammaticale fouten doe ik dat niet, omdat ik het dan zelf vaak fout heb (d of t?).

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Jawel.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:20
deWit
deWit is offline
Citaat:
deWit schreef:

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
Vloeiend Frans en Engels, mijn moeder komt uit België, zuidelijk België. En Engels spreek ik ook vloeiend, doe ook extra engels op school voor een internationaal diploma.


Citaat:
halve banaan schreef:
Ouders? Veel geoefend? Aanleg? Of cursus.

Ik wil namelijk ooit Duits en Engels vloeiend spreken, dus als het antwoord "een cursus is" heb ik hoop
Mn vader heeft in amerika gestudeerd, veel engelse vrienden nog. Heb ook wel aanleg, heb het taalgevoel van mn moeder
__________________
SNAP je het nou!?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 13:36
June bug
June bug is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
-Uhm, engels en frans redelijk goed... duits eigenlijk helemaal niet... (wel gehad op school maar kvind t een rottaal)

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
-Ik praat niet met een accent, soms wel een beetje met een zachte g (brabant he), maar als ik weer mensen uit t noorden van t land spreek dan praat ik weer hun taaltje na...

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
-We hebben binnen de vriendengroep wel bepaalde humor en dingen natuurlijk, (als we weggaan zeggen we bijv. "tabee!" of zoiets... Maar verder niet echt een taaltje ofzo..

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
-Nee ben ik slecht in, en beetje nutteloos...

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
-Uhm, ja: "belachelijk" en "echt" zeg ik veel te vaak...

Gebruik je veel scheldwoorden?
-Nee dat valt wel mee denk ik... Soms wel als ik onder vrienden ben ofzo, waarvan ik weet dat het niet uitmaakt... maar niet echt om iemand uit te schelden ofzo, maar vaak om je gevoel beter uit te kunnen drukken zeg maar (ipv: "Ik vond het zo vervelend", zeg je dan: "ik vond het zoo kut"... )

Of praat je altijd heel netjes?
-Ik denk dat ik heel netjes kan praten, kan meestal de dingen wel goed verwoorden enzo...

Spreek je goed Nederlands?
-Mjah, ben goed in die grammatica-zooi enzow... soms zeg ik nog wel eens "beter als" ofzo, maar dan verbeter ik mezelf meestal

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
-Jah behoorlijk... Vooral mensen die met een brabants dialect praten en dan dingen zeggen als: "gevragen" (ipv gevraagd), en "ge-eten" (ipv gegeten) daar erger ik me dood aan...

Verbeter je ze ook?
-Jah altijd soms tot grote irritatie van sommige mensen.

Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
-Jawel, ik denk dat ik redelijk goed abn praat...
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 13:41
punkyfish
punkyfish is offline
Ik spreek Nederlands en Engels, Frans en Duits. Volgend jaar april ga ik naar een internationale week in Duitsland met school, waar Belgen, Engelsen, Nederlanders en Duitsers zijn, die allemaal een andere taal moeten gaan leren dan hun taal (en de talen die ze op school leren), denk aan Spaans, Italiaans, Russisch, Pools. Ik weet nog niet precies welke taal ik ga kiezen, maar dat lijkt me iig wel interessant.

Ik heb veel stopwoordjes, sommige heb ik al sinds de basisschool, andere zijn na een week verbannen.

Ik probeer zo weinig mogelijk scheldwoorden te gebruiken, maar 'kut' floept er toch wel vaak uit . Overdreven netjes praat ik niet, en daarmee bedoel ik ook dat ik nooit helemaal een woord afmaak, ik zeg vaker 'da', dan 'dat'. Mijn zus spreekt wel altijd de hele uitgangen uit en dat irriteert mij zelfs...

Ik denk dat ik het nederlands wel redelijk beheers. Ik erger me aan mensen die van die domme spellings/grammaticafouten maken en verbeter ze dan ook áltijd (bijv. jou(w) - dan/als)
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 13:53
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Goed:
-ABN
-Engels

Minder:
-Frans
-Duits

En ik versta redelijk Maleis(en dan niet de taal die ze in Maleisie spreken) als het over normale alledaagse dingen gaat.
Maar ik ben volledig Nederlandstalig opgevoed.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 00:34
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
ik spreek ABN: Allochtonisch Bespekt Nederlands
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 07:08
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Citaat:
Pebbles schreef:
Een topicje over taal enzo

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen? Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)? Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Verzin je vaak zelf nieuwe woorden? Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?

Dat zijn wel even genoeg vragen
Ik spreek redelijk netjes nederlands zonder accent. Ik woon nu al m'n hele leven in twente maar heb nog nooit met dat accent gesproken, kan het niet eens. Ik gebruik best weing scheldwoorden, aleen als ik erg geirriteerd ben.
Ik irriteer me echt niet meer aan mensen die taalfoutjes maken, daar wen je wel aan als je in twente woont.
Owja, ik heb wle een paar dingen die niet helemaal kloppend nederlands zijn, zo maak ik van een O' vaak een ow en nee is bij mij neej, nouja en nog wel wat van dat soort klanken. Geen idee waar dat vandaan komt. Vroeger scheldden ze me altijd uit voor kakker vanwege de manier waarop ik praat

Tsja, verder praat ik redelijk goed Engels, een beetje Frans en geen Duits. Dat ik geen duits spreek snap ik nog steeds niet van mezelf aangezien ik heel dicht bij de grens woon en het best vaak nodig heb.
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 07:30
Martin Dude
Avatar van Martin Dude
Martin Dude is offline
Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?
naast Nederlands spreek ik ook nog Engels

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Ik kan wel wat west-fries en mn zinsbouw is soms vanzelf ook een btje west-fries, best wel scary

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Mjah, woorden als "wat doe je poffertjes" en "adser punten!/adser van de week/adser dit adser dat", zelf gebruik ik nogal vaak "dude, lame en duidelijk"

Gebruik je veel scheldwoorden? Of praat je altijd heel netjes?
Niet speciaal netjes geloof ik, maar ik scheld zeker niet de hele dag door, soms, als de situatie er om roept

Spreek je goed Nederlands?
Ik maak nog wel eens foutjes in mij/ik en jou/jij

Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen?
Nee, in onze vriendengroep letten we er allemaal xtra goed op, om elkaar even te "verbeteren"

Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Zie de vorige vragen
__________________
Ik ben makkelijker dan Mokkol!! || if (Mokkol == goeieGrap) { pinksteren == pasen; } [NERD]
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 10:37
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Pebbles schreef:
Een topicje over taal enzo

Spreek je behalve Nederlands ook nog andere talen?

Engels en Frans redelijk, Duits heb ik wel, maar spreek ik wat minder goed.

Of een eigen streektaal (Fries of Limburgs ofzo)?
Nope.

Of heb je een bepaalde taal die hoort bij de lifestyle of vriendengroep die je hebt?
Ja, de meesten komen uit de buurt van Haarlem, dan heb je gewoon een beetje R over het algemeen.

Verzin je vaak zelf nieuwe woorden?
Nee

Heb je bepaalde stopwoordjes, of woorden die je heel vaak gebruikt?
Maaarrr, Hej maarrr ik wilde wat zeggen, laat maar zeggen , jaja, hoe is het dan (als iemand nogal lomp doet)

Gebruik je veel scheldwoorden?
Over het algemeen niet, maar als ik moet golfen en het gaat nergens om, kan ik echt helemaal gek worden
Dan gaat het echt van: jezus stomme kuthoer wat doe je nou, Godverdomme kutspel, enz.. (gelukkig komt dit de laatste tijd minder voor)

Of praat je altijd heel netjes?
Ja, bijna altijd.

Spreek je goed Nederlands? Irriteer je je aan mensen die (grammaticale) fouten maken als ze iets zeggen? Verbeter je ze ook? Of beheers je zelf de helft van de Nederlandse taal ook niet zo goed?
Ik spreek redelijk goed Nederlands en kan me soms irriteren aan mensen die verkeerde combinaties maken zoals: Wil je die boek even aangeven, of zeggen net zo goed als mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Msn-taal, Slechte invloed op de Nederlandse taal?
xLesleyy.
34 23-10-2007 17:33
Algemene schoolzaken [Profielwerkstuk] Msn-taal
BartNL
29 06-10-2007 18:31
Levensbeschouwing & Filosofie Het nut van Esperanto als tweede taal binnen de EU
0fd1ba6bef258b3
57 24-08-2005 11:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Word je ook gek van die talen?
Mister Frodo
31 19-01-2004 19:50
ARTistiek verhaaltje; dankje wel in 7 talen
sunflouwer
0 04-06-2002 08:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Taal studeren?
morgantcm
18 31-03-2001 22:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.