Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2010, 19:36
Verwijderd
Onder een sterrenhemel draaien we in vormen
die ik niet ken. Alles is nieuw tot het tegendeel
bewezen is en je danst in een ritme dat routine is
en mijn schouder onder je hand bezwijkt.

Ik weet niet meer wie volgt en of wat ik doe
wel lijden is. Mijn kleren zijn te klein,
mijn hakken te hoog, maar het doet me niets
zolang je hand nog bewust de contouren volgt
van mijn rug en je weet dat ik ook weg kan gaan.

In iedere stap ligt een belofte te wachten,
maar ik durf haar niet te lezen.
(Ergens wordt een man alleen wakker
in de resten van een droom en de wetenschap
dat beloftes nooit de dag redden.)

Ik wil niet weten wat er niet staat.

Laatst gewijzigd op 07-02-2010 om 19:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2010, 12:26
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Betekend 'I' dat er een vervolg komt? Zo van Wals I, Wals II, enzo?

Ik vind het echt een heel mooi gedicht. De laatste zin vind ik het niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 12:53
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik had eigenlijk gehoopt, omdat het gedicht wals heet, dat het ook het ritme had van een driekwartsmaat, of lang-kort-kort, ik vind het wel jammer dat je daar niet op hebt gelet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Ik had eigenlijk gehoopt, omdat het gedicht wals heet, dat het ook het ritme had van een driekwartsmaat, of lang-kort-kort, ik vind het wel jammer dat je daar niet op hebt gelet.
My thoughts.

En ik val ook over die laatste zin, ik moet 'm drie keer lezen voor ik het goed lees en dat is niet positief, bij een gedicht.

Ik vind vooral de tweede strofe erg sprekend en mooi, ik zie het zo voor me. De haakjes vind ik overbodig en lelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 13:06
Verwijderd
Citaat:
En ik val ook over die laatste zin, ik moet 'm drie keer lezen voor ik het goed lees en dat is niet positief, bij een gedicht.
Hmm, ik moest het hele gedicht zo'n vijf keer lezen, maar dat kan ook aan de niet al te subtiele achtergrondmuziek liggen

Nu snap ik hem eigenlijk nog steeds niet . De laatste zin had toch net zo goed 'wat er staat' kunnen zijn? (Wat ik overigens de eerste vier keer dat ik hem las ook las)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 14:24
Verwijderd
Enerzijds verwijst wals inderdaad naar een dans, anderzijds naar een stoomwals, iets wat overal overheen dendert. Daar past een rustige driekwartsmaat dan weer niet bij vind ik zelf

@ Etmakas: nee de laatste zin had niet net zo goed ''wat er staat' kunnen zijn. Tot op zekere hoogte wel, maar het gaat er niet om dat de ik-persoon de belofte niet wil, maar ze wil niet dat de rest van dus uitgesloten is en daar wil ze niet aan herinnerd worden.

Ik heb zelf totaal geen moeite met de laatste zin en heb t ook nog niet van anderen gehoord behalve hier.. En eigenlijk wil ik m ook niet veranderen, maar misschien dat ik evt. nog iets met de woordvolgorde kan doen om het beter leesbaar te maken o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 14:35
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar komen er meerdere delen, dat is de vraag? Ik hoop van wel, ik vind dit beter dan andere dingen die ik de laatste tijd van je gelezen heb, maar dat kan ook komen door het thema (zit zelf op stijldansen ). Denk dat ik de eerste strofe het beste vind. De laatste zin, ik snap wat de rest bedoelt, maar toen ik het gedicht las, las ik het zelf wel in één keer goed, dus ik had er op zich niet heel veel problemen mee.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 14:47
Verwijderd
Oeh, stijldansen, leuk!
Ik weet nog niet of er meer delen komen. Ik denk het wel, maar op welke termijn weet ik nog niet. misschien morgen, misschien over een half jaar

Wel grappig dat je dit beter vindt dan andere dingen van mij de laatste tijd, ik had zelf juist het idee dat het iets te simpel is. Dat vind ik eigenlijk sowieso wel vaak van mijn gedichten, maar aan de andere kant, dat lijkt ook wel 'mijn stijl' te zijn ofzo?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Hmm, ik moest het hele gedicht zo'n vijf keer lezen (...)
Nu snap ik hem eigenlijk nog steeds niet .
Citaat:
ik had zelf juist het idee dat het iets te simpel is. Dat vind ik eigenlijk sowieso wel vaak van mijn gedichten, maar aan de andere kant, dat lijkt ook wel 'mijn stijl' te zijn ofzo?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 14:59
Verwijderd
Ik doelde meer op woordkeus etc

Hoewel ik niet had verwacht dat deze moeilijk te begrijpen zou zijn. Wat snap je niet? ik ben sowieso van mening dat je gedichten niet per se hoeft te 'snappen', maar er enig touw aan vast kunnen knopen is wel handig inderdaad..
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 15:05
Verwijderd
Nouja, het was meer dat mijn hoofd gewoon even niets binnen liet komen door zuurstofgebrek en indringende muziek. Nu snap ik hem wel. Denk ik
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 15:09
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
'rustige driekwartsmaat'? Driekwartsmaten worden júist gebruikt in de wilde dansen, in liederen over vrijheid, in drankliederen - zeker de klassieke driekwartsmaat waarop je walst. De wals was geen rustige, bescheiden dans, maar best een wilde, losse dans. En ik vind dat helemaal niet misstaan bij je gedicht denk ik. Aangezien het over bindingsangst gaat?

(Wat voorbeelden van beroemde driekwartsmaten/walsen die helemaal niet 'rustig' of vredig zijn: Het dranklied uit La Traviata (spreekt voor zich), Sempre Libera (altijd vrij; over bindingsangst), Gypsy Song van Carmen (zigeuners stonden niet bekend om hun beschaafde dansen en liederen).. Ik zou er vast meer kunnen bedenken maar mijn punt is vast duidelijk )
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 15:19
Verwijderd
La Valse d'Amélie natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:23
Verwijderd
Afgezien van la valse d'amélie, vind ik de meeste walsen niet erg mooi en ook niet passend. Jullie mogen een andere mening hebben, maar voor mij komt een wals helemaal niet dichtbij het gevoel van dit gedicht

en @ fizzle: het gaat eigenlijk net niet over bindingsangst
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh, ik had, ook uit je verdere posts in dit topic, begrepen dat het over bindingsangst ging
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:56
Verwijderd
Snap ik, maar het is het net niet maar dat doet er verder ook niet toe
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:56
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Je mag wel vertellen waar het wel overgaat in een spoiler? Ben benieuwd.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 19:27
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh trouwens, over je 'simpele' taalgebruik, volgensmij krijg je dat idee omdat je veel monosyllabische woorden gebruikt? (woorden van één lettergreep). De eerste én de laatste regel van de tweede strofe bestaan alleen uit eenlettergrepige woorden. Dat kan een simpele indruk maken inderdaad. Maar het hóeft niet!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2010, 20:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat ik dat juist goed aan dit gedicht vind, je gebruikt heldere beelden. Ik vind het niet te simpel of zo, gewoon helder. En een wals kan behoorlijk stampend, marcherend zijn, maar dat effect heb je juist ook, door al die monosyllabische woorden en ook in deze zin bijvoorbeeld: "In iedere stap ligt een belofte te wachten."
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 20:39
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Misschien lees ik het gedicht helemaal verkeerd o.i.d., maar ik kan op de een of andere manier geen fijn ritme vinden in je gedicht. De beelden die het gedicht oproept en je manier van beeldend schrijven en vooral dat stukje tussen de haakjes vind ik erg mooi!

Ik kan me goed voorstellen dat het niet zo is, maar bedoel je misschien niet met 'leiden' ipv 'lijden'?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.

Laatst gewijzigd op 10-02-2010 om 13:13.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 20:45
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ritme kan ik juist wel vinden, maar in de laatste zin dus niet
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 22:30
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Misschien lees ik het gedicht helemaal verkeerd o.i.d., maar ik kan op de een of andere manier geen fijn ritme vinden in je gedicht. De beelden die het gedicht oproept en je manier van beeldend schrijven en vooral dat stukje in tussen de haakjes vind ik erg mooi!

Ik kan me goed voorstellen dat het niet zo is, maar bedoel je misschien niet met 'leiden' ipv 'lijden'?
ik geloof dat die 'spelfout' een woordspeling was
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 10:26
Verwijderd
Citaat:
ik geloof dat die 'spelfout' een woordspeling was




En over het ritme, de meningen zijn verdeeld dus. Ik denk dat ik m even opzij leg en er over een tijdje opnieuw 'als voor het eerst' lees. Ik heb m nu al zo vaak gelezen dat ik al weet hoe hij moet lopen en ik heb er dus geen problemen mee, maar misschien dat ik ook ergens tegen aan loop als ik m een tijdje niet heb gezien
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Spreekwoorden enz.
akbe
31 08-07-2010 16:08
Psychologie Muziektopic #4
coopergirl
487 05-03-2006 20:23
De Kantine Wat staat er onder jou ctrl+v #2
0o-pearl-o0
499 20-11-2004 10:19
ARTistiek [picture]Words that Could have moved mountains
asilvermtzion
66 08-03-2004 20:16
Muziek ik zoek lyric
pyres74
16 27-06-2003 17:35
Verhalen & Gedichten These walls
A loved one
3 26-12-2001 21:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.