Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2008, 14:36
Verwijderd
Het is alweer een tijdje geleden dat er een bespaar topic was. correct me if I'm wrong)

Post hier je tips om geld te besparen of juist extra te krijgen (bijvoorbeeld subsidies waar je eerder niets van wist).

TS start:

Ik heb een koophuis waardoor ik redelijk wat kosten maak. Daarnaast ben ik n redelijke shopper en ik bel me lens.

Ik schrijf sinds een tijdje weer al mn inkomsten en uitgaven op. Zo kan je elke keer wegstrepen waar je op wilt besparen en word je ook bewust van je uitgaven patroon. Zo ben ik erachter gekomen dat ik 2 shop pieken heb. Zodra het salaris er is en halverwege de maand. Nu kan ik hier uiteraard rekening mee houden en rond die tijden de winkels zoveel mogelijk vermijden.

Als ik een kopen-om-te-kopen bui heb, koop ik geen spullen meer die ik niet echt nodig heb, maar gebruik ik die bui om dingen te kopen die echt nodig zijn.

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te besparen op GWL en kosten voor het OV. Wat ik kan fietsen, fiets ik ook daadwerkelijk.

Daarnaast spaar ik mijn geld ook op de spaarrekening met de hoogste rente. Het helpt niet heel veel, maar wel iets!

Waar bespaar jij op en hoe ervaar je dat?


Laatst gewijzigd op 26-06-2008 om 15:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2008, 14:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Goed topic.

Algemeen voor iedereen: probeer in je gemeente achter zoveel mogelijk kortingen te komen. Zoek (alsnog) uit of je recht hebt op huurtoeslag en zie of je in aanmerking komt voor kwijtschelding gemeentelijke of provinciale belastingen. Pas wel op met alles klakkeloos aanvragen: zeker bij organisaties als de Belastingdienst mag je later alles weer terugbetalen als blijkt dat je er geen recht op had.

En iets dat bij mij best werkt: de regel 'wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven'. Ik vermijd zoveel mogelijk roodstand, geef minder uit als ik het geld ook gewoon niet heb. Ik kan redelijk goed winkelen zonder duur uit te zijn.

Zodra mijn OV studentenkaart niet meer geldt ga ik een voordeelurenkaart aanschaffen. Die haal ik er op jaarbasis absoluut uit. Dan ga ik ook niet of minder met de bus: hier in het centrum kan ik het van en naar het station best aanlopen/fietsen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:08
Verwijderd
Ik heb alle kleren dit ik heb in de uitverkoop gekocht, op volgens mij 2 broeken na. Dat scheelt toch al een paar honderd euro per jaar.
Verder een GSM abonnement dat niet meer is dan ik daadwerkelijk verbruik en over een paar maanden een sim-only abonnement, dat veel goedkoper is.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:13
realrik
realrik is offline
Niet echt iets waar ik meer meer verdien of iets dergelijks, maar het helpt wel degelijk.
Gewoon elke dag het wisselgeld van je boodschappen in een potje doen, eind van de maand heb je dan een redelijk bedrag waar je jezelf mee kan trakteren
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 10:44
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Sinds maart 2007 schrijf ik al mijn uitgaven en inkomsten op (in Excel, kun je daarna grafiekjes maken enzo )
- Ik koop enkel kleren tijdens de solden
- In 2007 moest ik vaak 3 keer per maand tanken, nu probeer ik wat minder te rijden en lukt het meestal met 2 keer per maand ook.
- Ik zet mijn spaargeld bij de bank met de hoogste rente. ('k heb hierdoor ondertussen wel bankrekeningen bij 4 verschillende banken )
- Ik denk dat ik wat Fortis-aandelen ga kopen...Het kan bijna niet nóg meer dalen...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 13:03
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ohja, wat ik nog doe is:
- meedoen met punten-spaar acties (oa vitalinea: al 2 gratis bioscooptickets mee gewonnen) en punten-spaar spelletjes (bvb moukill.be: kun je elke dag gratis spelletjes spelen en hiermee gemakkelijk tot 200 punten/dag winnen. Je kan dan bvb. voor 9000 punten gratis een dvd krijgen, of zelfs voor 45000 een Nintendo DS. Ik speel nu al 4 maanden elke dag 10 minuutjes en ik zit al aan 13000 punten )
- mij inschrijven op sites waar je punten krijgt voor het klikken op links/voor het invullen van vragenlijsten die je kunt inruilen voor geld. Ok, je wint er niet veel mee en het duurt heel lang voor je wat kunt inruilen, maar het is toch iets hé
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 08:06
Verwijderd
Citaat:
- Ik zet mijn spaargeld bij de bank met de hoogste rente. ('k heb hierdoor ondertussen wel bankrekeningen bij 4 verschillende banken )
Haal je er dan wel winst uit als je de bankkosten eraf trekt?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 20:14
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Haal je er dan wel winst uit als je de bankkosten eraf trekt?
Ja, toch wel. Ik zit namelijk mijn hele leven al bij Fortis (mijn ouders hadden daar een bankrekening voor mij geopend toen ik nog klein was), maar da 's de duurste bank met het minste interest. Ik heb er al aan gedacht om deze rekening te sluiten, maar ik twijfel toch, omdat ik het zo gewoon ben daar...is ook de enige bank waar ik een bankkaart en visakaart heb...Dus daar heb ik nu nog altijd wat geld staan, maar het grootste deel heb ik toch bij andere banken staan.
Verder heb ik rekeningen bij 2 internetbanken, dus daar zijn bijna geen bankkosten aan...
En bij een laatste bank heb ik een gezamelijke rekening met mijn vriend waar enkel geld op komt die we samen verdiend hebben met het geven van danslessen. Mijn vriend wou per se bij deze bank gaan, omdat het één van de niet-internetbanken is met de hoogste spaarrente.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 14:18
Verwijderd
Ik spaar trouwens ook wel dingen hoor.
Niet die zegeltjes waar je voor moet betalen, maar dingen zoals airmiles en dukaten wel. Het nadeel van dukaten is dat je onzinnige dingen gaat kopen om je dukaten op te maken :')

Oja.. tijschriften abonnementen heb ik opgezegd. Na een jaar het tijdschrift gelezen te hebben kan ik beter af ent oe een nummer los kopen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 17:25
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik spaar vakantiedagen op, dan laat ik mijn salaris daarmee aanvullen. Kost wat belastingcenten, maar die krijg ik ook weer keihard terug bij de aangifte. Is in één keer een smak geld waardoor ik niet meer hóef te besparen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 18:03
Verwijderd
veel handige tips ingeval.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 18:27
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ohja! Door verhuizing zat ik te twijfelen een bepaald ladekastje weg te doen en er een nieuwe voor aan te schaffen. Tot ik me bedacht dat het een prima kast is: nog steeds in goede staat en heel degelijk, dus eigenlijk niks mis mee.

Ik heb 'm vervolgens helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en er verf voor gekocht. Nu is 'ie weer in mooie neutrale kleur met hoogglans. Nog even nieuwe knoppen kopen en hij is helemaal veranderd.
Je meubels opkrikken scheelt best als ze nog goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 09:43
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Ik heb 'm vervolgens helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en er verf voor gekocht. Nu is 'ie weer in mooie neutrale kleur met hoogglans. Nog even nieuwe knoppen kopen en hij is helemaal veranderd.
Je meubels opkrikken scheelt best als ze nog goed zijn.

Dat is inderdaad een leuke en handige tip!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 11:57
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
In plaats van deze vakantie op vakantie te gaan of de hele vakantie te werken: werken op een camping! Ideaal. Halve dag vrij, halve dag werken en aan het eind van de vakantie en mooi bedrag mee naar huis terwijl de vakantie niks heeft gekost.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 22:14
Verwijderd
ik wil nog even een aanvulling doen op de post van Adore.

Als je geen oude meubeltjes hebt, kun je ook naar rommelmarkten gaan en daar dingetjes kopen en restaureren/pimpen.

Ik koop altijd een hele stapel boeken op de rommelmarkt met koninginnedag owso. Dan heb je al gauw 30 boeken voor een 10tje owso. Dat scheelt veel nieuwe boeken kopen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 01:02
Verwijderd
sinds ongeveer een maand ben ik Lidl verslaafd! Ik koop er echt bijna al mijn boodschappen, simpelweg omdat het er gewoon goedkoop is. Het zijn dan wel geen merkproducten, maar de groente is vers, het vlees is prima, etc. Je boodschappen in dit soort budgetsupermarkten doen helpt gewoon ontzettend!

Dingen die je zelf niet meer gebruikt op marktplaats zetten! Oude cd's, boeken, je schaatsen, meubels etc. Misschien heb je geluk en verkoop je ze, heb je weer een leuk zakcentje erbij!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 09:40
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
sinds ongeveer een maand ben ik Lidl verslaafd! Ik koop er echt bijna al mijn boodschappen, simpelweg omdat het er gewoon goedkoop is. Het zijn dan wel geen merkproducten, maar de groente is vers, het vlees is prima, etc. Je boodschappen in dit soort budgetsupermarkten doen helpt gewoon ontzettend!
En mocht je wel van merkproducten houden... groente en fruit is bij de aldi/lidl echt super en kost je de helft van bijvoorbeeld bij een Albert Heijn
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 10:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
sinds ongeveer een maand ben ik Lidl verslaafd! Ik koop er echt bijna al mijn boodschappen, simpelweg omdat het er gewoon goedkoop is. Het zijn dan wel geen merkproducten, maar de groente is vers, het vlees is prima, etc. Je boodschappen in dit soort budgetsupermarkten doen helpt gewoon ontzettend!
Ik houd al mijn boodschappenuitgaven bij in een Exceloverzichtje, en daardoor merkte ik wel dat bepaalde producten helemaal niet goedkoper zijn dan de C-merken/huismerken bij bijvoorbeeld de Jumbo. Vlees en zuivelproducten (tenminste, de dingen die ik regelmatig koop) schelen wel veel met andere supermarkten, dat bespaart inderdaad geld.

Citaat:
En mocht je wel van merkproducten houden... groente en fruit is bij de aldi/lidl echt super en kost je de helft van bijvoorbeeld bij een Albert Heijn
Bij de Lidl ben ik wel kieskeurig: ik neem de groente alleen mee als het er echt goed uitziet. Soms zit er namelijk ook een slechte partij tussen.

Nog een toevoeger voor het besparen: reclamefolders bekijken en bepaalde dingen alvast op voorraad halen als het in de aanbieding is (bijv. lang houdbare etenswaren, maandverband, tandpasta, enz.). Let er wel op dat je je dan niet laat verleiden tot de aankoop van onzindingen, omdat ze in de reclame zijn, want dan ben je alleen maar duurder uit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2008, 11:25
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Ik koop altijd een hele stapel boeken op de rommelmarkt met koninginnedag owso. Dan heb je al gauw 30 boeken voor een 10tje owso. Dat scheelt veel nieuwe boeken kopen.
Je zou ook geen boeken kunnen kopen en naar de bibliotheek gaan...dat is gratis
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 12:01
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Je zou ook geen boeken kunnen kopen en naar de bibliotheek gaan...dat is gratis
Bibliotheek is alleen gratis tot je 18e. Maar natuurlijk altijd wel goedkoper dan boeken kopen.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 12:46
blablatje
blablatje is offline
Met de Lidl heb ik geen ervaring, maar bij de Aldi is het fruit meestal onrijp en hebben groenten vaak beurse plekken. Dat noem ik nu niet direct 'super'. Bovendien moet je veel dingen per kilo of per twee kilo kopen. Voor groente en fruit heeft de markt de beste prijs/kwaliteit verhouding: veel goekoper dan een AH of Edah, maar wel altijd redelijke tot goede kwaliteit, ruime keuze en je bepaalt zelf hoeveel je er van koopt.

Ik vind de tip om gemeentesubsidies uit te zoeken erg goed. De meeste gemeentes hebben een duidelijke website waar van alles op staat.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 19:36
Verwijderd
Ik vind Lidl werkelijk een verschrikkelijke winkel. De helft van wat ik nodig heb hebben ze niet en de armoede straalt er in alles af. En vegetarische dingen hebben ze al helemaal niet!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Ik vind Lidl werkelijk een verschrikkelijke winkel. De helft van wat ik nodig heb hebben ze niet en de armoede straalt er in alles af. En vegetarische dingen hebben ze al helemaal niet!
Wat boeit het hoe een winkel eruitziet? Als het eten dat je er haalt maar goed is.
Vegetarische producten zullen ze mss wel niet hebben nee, das voor de vegetariers dan wel weer minder.

Citaat:
Ik houd al mijn boodschappenuitgaven bij in een Exceloverzichtje, en daardoor merkte ik wel dat bepaalde producten helemaal niet goedkoper zijn dan de C-merken/huismerken bij bijvoorbeeld de Jumbo. Vlees en zuivelproducten (tenminste, de dingen die ik regelmatig koop) schelen wel veel met andere supermarkten, dat bespaart inderdaad geld.
Jumbo is inderdaad ook wel goedkoop
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 22:33
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Groente halen bij groentewinkeltjes. Bij mij in de buurt zit eentje die een halve kilo druiven heeft over 99 cent enzo. Ook handig voor eieren, omdat je er meestal niet 6 nodig hebt en ze dus ook niet over de datum kunnen gaan. Het schilt écht in kosten, omdat de supermarkt daarin best duur is. Huismerk van de AH enzo vind ik nog best te doen, ookal kun je aardappelschijfjes enzo ook prima bij de Aldi halen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 17:42
brands
Avatar van brands
brands is offline
Dit doe ik om te besparen.

Afgelopen tijd had ik een stageadres met stagevergoeding. Deze storte ik over naar een spaarrekening. Hoe minder je op je gewone rekening hebt staan (na het afschrijven van vaste lasten) hoe minder je kan uitgeven.

Dan heb ik ook minder het gevoel van ik wil dit kopen, of dit of dat.

Gr.Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2008, 05:24
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Hamsteren (grote hoeveelheden van houdbare producten inkopen als die in de aanbieding/afgeprijsd zijn), daarmee bespaar je ook veel. Als 't gezonde producten zijn, is 't dubbel voordeel; je hebt dan minder snel de neiging om buitenshuis te eten of iets te laten bezorgen/af te halen, omdat je altijd genoeg eten in huis hebt.
__________________
En dat meen ik!

Laatst gewijzigd op 06-07-2008 om 06:42.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 14:01
Verwijderd
wij eten vaak rijst, en hebben zo'n zak van twintig kilo gehaald in een thai shop. kom je wegens gigantischehoeveelheid lekker lang mee toe, en kost een vierde van wat je rijst betaalt in de supermarkt (20 euro voor 20 kilo, ipv 4 euro voor 1 kilo)
zelf groenten zetten in de tuin scheelt ook een hoop, maar moet je wel een tuin voor hebben, natuurlijk. anders is de markt nog een super-oplossing: de aanbiedingen op de markt zijn pas échte aanbiedingen.
en producten van het delhaize-merk kosten beduidend minder dan de overeenkomstige merkproducten en zijn van megagoeie kwaliteit, dus ik koop bijna niks anders meer.
zelf koken ipv afhaal of kant-en-klaar uiteraard. en food-for-several-days maken. in plastic doosjes bewaart eten makkelijk een week in de koelkast, en in de diepvries nog veel langer.
oh, en alles voor badkamer bij de hema halen! shampoo, douchegel, tissues, watjes, make-up... goeie kwaliteit en echt goedkoop (geldt ook voor babykleertjes trouwens, maar ik neem aan dat die tip voor weinigen zin heeft heb ik van m'n tante gehoord. ohwja, en luiers van kruidvat )
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 14:38
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Dat is inderdaad een leuke en handige tip!
en als je het toch niet wil kun je besluiten 'm te verkopen. Opknappen kost niet zoveel geld en verkopen levert wat op, net wat iemand wil natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Saaidriaan van Dis #1797
Verwijderd
500 19-03-2013 22:12
Werk, Geld & Recht Geld besparen
Duco10
20 05-02-2009 11:10
Software & Hardware [SQL] topics verwijderen
Verwijderd
17 01-06-2008 18:44
Werk, Geld & Recht Op mezelf wonen..
LFisch
53 03-04-2008 12:40
Beleidszaken Binnen topics zoeken, zou dat technisch mogelijk kunnen zijn?
herby
39 11-09-2004 13:06
De Kantine Weerwolfspel #4
Spelleider!
500 17-06-2004 17:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.