Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2006, 18:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 09-06-2006 @ 18:50 :
ik zat een beetje rond te neuzen op internet.. en nou schijnt (http://www.caloriewijzer.com/voeding....htm#PROTEINE_) varkensvlees 'uit den boze' te zijn. wat is er zo slecht aan varkensvlees? ik snap dat spek en gehakt en worst nou niet bepaald mager vlees is, maar wat is er mis met ham? (dat staat namelijk ook in dat lijstje) vooral gegrilde achterham (116kcal/100gr) is erg mager.
het enige varkensvlees dat ik eet is af en toe een varkenshaasje (ook heel mager),gegrilde achterham op brood (ong om de dag en dan max 30gr per dag) en magere hamreepjes voor door de macaroni bijvoorbeeld. verder eet ik kipfilet (ook beleg), max 3 gekookte eitjes per week, of een vegatarisch iets. (lust geen vis) ben ik dan echt zo ongezond bezig?
Nee je bent niet ongezond bezig, althans, wel dat je zo erg ermee bezig bent, allerlei dingen opzoekt enz...

pinda(kaas) staan ook in rood, terwijl die juist hardstikke goed zijn om te eten... geloof niet alles wat op internet staat. Geloof je dokter of dietiste...

overgens zag ik dat je maar 55 gram rijst eet, een normale portie is toch minstens 75...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 09-06-2006, 18:59
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 09-06-2006 @ 19:10 :
Nee je bent niet ongezond bezig, althans, wel dat je zo erg ermee bezig bent, allerlei dingen opzoekt enz...

pinda(kaas) staan ook in rood, terwijl die juist hardstikke goed zijn om te eten... geloof niet alles wat op internet staat. Geloof je dokter of dietiste...

overgens zag ik dat je maar 55 gram rijst eet, een normale portie is toch minstens 75...
dankje voor je reactie 75gr zilvervliesrijst levert in verhouding met een portie gekookte aardappelen (200gr doe ik altijd) behoorlijk veel meer op, dus voel me veiliger als ik 55gr doe en hier heb ik opzich ook wel genoeg aan omdat het aantal calorieen op een dag vergeleken met een 'aardappel' dag dan toch ongeveer op hetzelfde neerkomt. op een aardappeldag (en andersom) maak ik gewoon andere combinaties van maaltijden en fruit. maargoed snap je reactie

Laatst gewijzigd op 09-06-2006 om 19:45.
Oud 09-06-2006, 19:12
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 09-06-2006 @ 19:59 :
dankje voor je reactie 75gr zilvervliesrijst levert in verhouding met een portie gekookte aardappelen (200gr doe ik altijd) behoorlijk veel meer op, dus voel me veiliger als ik 55gr doe en hier heb ik opzich ook wel genoeg aan omdat het aantal calorieen op een dag vergeleken met een 'aardappel' dag dan toch ongeveer op hetzelfde neerkomt. maargoed snap je reactie
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid energie (kilocalorieën dus) die een portie rijst of aardappelen levert maar ook om de hoeveelheid voedingsstoffen. Een portie zilvervliesrijst van 75g levert misschien wel meer energie dan een portie aardappelen van 200g, maar je moet toch minstens 75g rijst eten om dezelfde hoeveelheid voedingstoffen binnen te krijgen.
Oud 09-06-2006, 21:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 09-06-2006 @ 22:29 :
verhaal
open een topic op psych...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 10-06-2006, 07:19
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 09-06-2006 @ 22:42 :
open een topic op psych...
Dat hoort inderdaad meer daar dan hier.
Oud 12-06-2006, 16:29
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb twee vraagjes.
Eerst at ik altijd rond elf uur mijn brood op school, en dan at ik pas weer iets als ik thuis kwam (half 5 of half 4). Nu eet ik nog steeds mijn brood om elf uur, maar dan een koek rond een uur en dan als ik thuis kom een stuk vrij (meestal kiwi). Ik ben alleen bang dat ik nu aan zal komen. Is dat zo, of is het beter zoals ik nu het doe?

En mijn andere vraag. Ik heb (veel) last van mijn stoelgang. Het is voor mij vaak als er een week tussen zit. Dit heb ik al sinds ik me herinner. Vroeger had ik hier een middeltje voor, Metamucil. Nu dirnk ik Yakult ipv dat. Welke dingen helpen bij je stoelgang, en wat kan je beter niet eten?

Bedankt alvast
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 12-06-2006, 16:35
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 12-06-2006 @ 17:29 :
Ik heb twee vraagjes.
Eerst at ik altijd rond elf uur mijn brood op school, en dan at ik pas weer iets als ik thuis kwam (half 5 of half 4). Nu eet ik nog steeds mijn brood om elf uur, maar dan een koek rond een uur en dan als ik thuis kom een stuk vrij (meestal kiwi). Ik ben alleen bang dat ik nu aan zal komen. Is dat zo, of is het beter zoals ik nu het doe?

En mijn andere vraag. Ik heb (veel) last van mijn stoelgang. Het is voor mij vaak als er een week tussen zit. Dit heb ik al sinds ik me herinner. Vroeger had ik hier een middeltje voor, Metamucil. Nu dirnk ik Yakult ipv dat. Welke dingen helpen bij je stoelgang, en wat kan je beter niet eten?

Bedankt alvast
het beste is om om de 2/3 uur wat te eten, zodat je stofwisseling lekker op gang blijft de hele dag door en je lichaam alles optimaal zal gebruiken. Dus je bent nu wel beter bezig wat tijd betreft. Als je die koek vervangt door een boterham ben je nog beter bezig.

Voor een goede stoelgang:
eet veel vezels (volkorenproducten bv), drink veel water. Iemand zei me dat als je helemaal niet meer vet eet, dat het dan ook een beetje stil komt te liggen.. dus zorg ervoor dat je met mate gezonde vetten binnenkrijgt.
Gedroogd fruit (abrikozen, pruimen) willen ook wel eens werken bij een slechte stoelgang.
Een sneetje donker roggebrood met appelstroop zou je ook eens kunnen proberen
Oud 14-06-2006, 18:28
Verwijderd
Nou ja, dan kopieer ik het hier nog maar een keer heen:

Ik heb een tijdje lang nogal zitten kloten met eten (veel te weinig) en door het weer en mijn rare tijden loopt het nu ook allemaal een beetje spaak met de regelmatige maaltijden, dus ik vroeg me af of er misschien mensen hier op het forum zitten die weten wat ik precies moet eten om een beetje gezond te blijven. En dan bedoel ik niet per se wat (200 gram groente per dag en 2 stuks fruit, jaja), maar hoeveel en op welke tijdstippen. Kan het bijv. kwaad om niet te ontbijten maar te 'brunchen' rond een uur of elf en dan pas rond het avondeten weer te eten (eventueel met tussendoor sultana's, fruit of iets anders)?

't Gaat dus om mij: 21 jaar, vrouwelijk, 1,68m en 55 kg, sport 1 a 2 keer per week en fiets dagelijks een klein uurtje. Niet van plan om aan te komen, maar afvallen hoeft beslist ook niet. Tips? Info?
Oud 14-06-2006, 20:05
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 14-06-2006 @ 19:28 :
Nou ja, dan kopieer ik het hier nog maar een keer heen:

Ik heb een tijdje lang nogal zitten kloten met eten (veel te weinig) en door het weer en mijn rare tijden loopt het nu ook allemaal een beetje spaak met de regelmatige maaltijden, dus ik vroeg me af of er misschien mensen hier op het forum zitten die weten wat ik precies moet eten om een beetje gezond te blijven. En dan bedoel ik niet per se wat (200 gram groente per dag en 2 stuks fruit, jaja), maar hoeveel en op welke tijdstippen. Kan het bijv. kwaad om niet te ontbijten maar te 'brunchen' rond een uur of elf en dan pas rond het avondeten weer te eten (eventueel met tussendoor sultana's, fruit of iets anders)?

't Gaat dus om mij: 21 jaar, vrouwelijk, 1,68m en 55 kg, sport 1 a 2 keer per week en fiets dagelijks een klein uurtje. Niet van plan om aan te komen, maar afvallen hoeft beslist ook niet. Tips? Info?
rond 11 uur wat eten en dan pas weer echt een maaltijd met het avondeten lijkt me niet zo slim..
ik kan je zelf wel mijn indeling van een dag laten zien, maar daar heb je niet veel aan denk ik omdat het qua calorieen veel te weinig is en dan zou je er mee afvallen en je zei dat dat niet de bedoeling was
maar het is iig slim om om de 2 a 3 uur wat te eten. bij elk eetmoment een stukje fruit kan iig geen kwaad en (een beperkte hoeveelheid) eiwitten ook niet, krijg je juist een gevuld gevoel van dus denk aan een volkorenboterham met kipfilet (gebraden, beleg), en dan 2ofzo bij de 'brunch' doe dat dan ong rond 10uur of anders wat je uitkomt) eet weer wat om 12 uur, (2boterhammen) rond 3 uur (1 boterham) en dan nog avondeten. heb je hier wat aan?

Laatst gewijzigd op 14-06-2006 om 20:07.
Oud 15-06-2006, 12:33
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
ik ben eigenllijk best wel veel te dun...

maar krijg je daar door ook gezondheids problemen net zo als je te dik bent??
__________________
#
Oud 15-06-2006, 12:39
Verwijderd
Citaat:
roosjuh1988 schreef op 15-06-2006 @ 13:33 :
ik ben eigenllijk best wel veel te dun...

maar krijg je daar door ook gezondheids problemen net zo als je te dik bent??
Je krijgt er niet dezelfde gezondheidsproblemen door, maar het kan wel problemen geven, ja. Haaruitval, slechte genezing van wondjes, erg gevoelig voor infecties (zoals verkoudheid, griep, huidschimmel, maar ook bv. longontsteking), koukleumigheid, dat soort dingen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 12-16 bent is het niet zo erg om wat te dun te zijn, dat komt er vanzelf aan als je wat ouder wordt, als je maar wel zorgt dat je genoeg eet (met in elk geval drie goede maaltijden per dag en als je zin hebt een tussendoortje). En zo lang je geen lichamelijke klachten hebt, natuurlijk.

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 12:43.
Oud 15-06-2006, 13:59
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ben al anderhalve week aan het lijnen. Ik drink 2 liter water ongeveer en snoep helemaal niets meer. Alle tussendoortjes zijn taboe en vervang ik door fruit. Verder eet ik wel normale maaltijden. Die zijn absoluut niet weinig bij mij. Maar ik merk nog steeds niets

Ik weet wel dat ik geduldiger moet zijn.
Maar hoe houd iedereen dat vol? En hoe zie je het snelst resultaat?

Ik ben 1.61 en weeg 63 ongeveer. Ik sport wel 2x in de week. En door het warme weer ga ik nu ook geregeld zwemmen of wandelen met mn nichtje.
Oud 15-06-2006, 15:22
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 15-06-2006 @ 14:59 :
Ben al anderhalve week aan het lijnen. Ik drink 2 liter water ongeveer en snoep helemaal niets meer. Alle tussendoortjes zijn taboe en vervang ik door fruit. Verder eet ik wel normale maaltijden. Die zijn absoluut niet weinig bij mij. Maar ik merk nog steeds niets

Ik weet wel dat ik geduldiger moet zijn.
Maar hoe houd iedereen dat vol? En hoe zie je het snelst resultaat?

Ik ben 1.61 en weeg 63 ongeveer. Ik sport wel 2x in de week. En door het warme weer ga ik nu ook geregeld zwemmen of wandelen met mn nichtje.
schrijf eens op wat je op een dag eet... zo kunnen we vrij weinig zeggen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 15-06-2006, 15:24
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 15-06-2006 @ 14:59 :
Ben al anderhalve week aan het lijnen. Ik drink 2 liter water ongeveer en snoep helemaal niets meer. Alle tussendoortjes zijn taboe en vervang ik door fruit. Verder eet ik wel normale maaltijden. Die zijn absoluut niet weinig bij mij. Maar ik merk nog steeds niets

Ik weet wel dat ik geduldiger moet zijn.
Maar hoe houd iedereen dat vol? En hoe zie je het snelst resultaat?

Ik ben 1.61 en weeg 63 ongeveer. Ik sport wel 2x in de week. En door het warme weer ga ik nu ook geregeld zwemmen of wandelen met mn nichtje.
hoe je het volhoudt? keiharde discipline hebben. als je dat eenmaal hebt, laat je het niet meer los
snelste resultaat: regelmaat, gezond, elke dag sporten (cardiotraining afwisselen met krachttraining)
Oud 15-06-2006, 21:29
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
De afgelopen dagen ongeveer:

-smorgens glas sinasappelsap met een broodje.
-Als ik na school moet als tussendoortje een gele kiwi anders niets, want dan heb ik mn ontbijt veel later gegeten
-smiddags 3 boterhammen (soms minder boterhammen maar eet ik magere yoghurt met een stuk fruit erin)
-tussendoor een banaan of een gele kiwi
-savonds gewoon goede maaltijd. Genoeg aardappelen met groente of een pasta. En gewone yogurt of kwark als toetje.
-op de meeste avonden eet ik niets, anders eet ik nog een stuk fruit.

Voor mij doen dus echt onwijs weinig, want ik ben gek op lekkere dingen. Het avondeten is misschien iets meer dan gemiddeld, maar dat vind ik lekker en heb ik echt nodig op de moment, en dan eet ik savonds ook niets als ik daar voldoende van eet.

Ik heb btw geen tijd op elke dag naar de sportschool te gaan. Ik ben op dit moment redelijk druk met school.
Oud 16-06-2006, 08:34
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 15-06-2006 @ 22:29 :
De afgelopen dagen ongeveer:

-smorgens glas sinasappelsap met een broodje.
-Als ik na school moet als tussendoortje een gele kiwi anders niets, want dan heb ik mn ontbijt veel later gegeten
-smiddags 3 boterhammen (soms minder boterhammen maar eet ik magere yoghurt met een stuk fruit erin)
-tussendoor een banaan of een gele kiwi
-savonds gewoon goede maaltijd. Genoeg aardappelen met groente of een pasta. En gewone yogurt of kwark als toetje.
-op de meeste avonden eet ik niets, anders eet ik nog een stuk fruit.

Voor mij doen dus echt onwijs weinig, want ik ben gek op lekkere dingen. Het avondeten is misschien iets meer dan gemiddeld, maar dat vind ik lekker en heb ik echt nodig op de moment, en dan eet ik savonds ook niets als ik daar voldoende van eet.

Ik heb btw geen tijd op elke dag naar de sportschool te gaan. Ik ben op dit moment redelijk druk met school.
Dit is idd erg weinig... ik vind het niet gek dat je niet afvalt. Als ik jouw lichaam was, zou ik alles wat binnenkomt als een gek gaan bewaren en opslaan... je lichaam zou gek zijn om extra te gaan verbranden.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 16-06-2006, 13:44
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
En daarbij is 2 weken ook wel erg snel om resultaat te verwachten .
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 16-06-2006, 18:08
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-06-2006 @ 13:39 :
Je krijgt er niet dezelfde gezondheidsproblemen door, maar het kan wel problemen geven, ja. Haaruitval, slechte genezing van wondjes, erg gevoelig voor infecties (zoals verkoudheid, griep, huidschimmel, maar ook bv. longontsteking), koukleumigheid, dat soort dingen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je 12-16 bent is het niet zo erg om wat te dun te zijn, dat komt er vanzelf aan als je wat ouder wordt, als je maar wel zorgt dat je genoeg eet (met in elk geval drie goede maaltijden per dag en als je zin hebt een tussendoortje). En zo lang je geen lichamelijke klachten hebt, natuurlijk.
aha oke...
hmm ik ben eigenlijk nooit ziek....
maar ik ben 17
__________________
#
Oud 16-06-2006, 18:16
Verwijderd
Misschien kun je proberen om bij elke maaltijd zo veel te eten als je op kan, en ook steeds een tussendoortje te nemen, en om ipv water of thee, vruchtensap of zuivel te drinken. Dan kom je als het goed is wel een beetje aan
Oud 19-06-2006, 22:02
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
even een vraagje over vetpercentage..
na de pilatesles vanavond had de fysiotherapeute even mn vetpercentage gemeten (ze weet hoe ik dr voor sta met eten en sporten) omdat ze het met de sportinstructrice over mn situatie had gehad en dat ze het daarom even wilde meten om te kijken hoe ik dr nu eigenlijk lichamelijk voorsta.
ik weeg nu ong 56 (ben 1.76) en mn vetpercentage blijkt dus 11,6% te zijn
wnnr begint het echt ongezond te worden? wat heb je als vrouw echt nodig om je menstruatiecyclus op gang te kunnen houden? ik ben nog wel ad pil dus dat regelt het opzich wel.. maar ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar de feiten..

(ik weet dat ik niet gezond bezig ben maar het kost me al heel veel moeite om op 1150kcal per dag te blijven zitten (dat hou ik gelukkig nu al wel paar weken vol ) en het lukt gelukkig ook al een heel klein beetje om 1x per dag te sporten en niet 2x, dus aub niet gaan zeggen van: ga meer eten want dit lukt dus echt niet )

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 22:04.
Oud 19-06-2006, 22:13
Verwijderd
Een vetpercentage van min 20% is voor vrouwen normaal. Nou heb ik een vetpercentage van 12.5% en menstrueer ik nog gewoon. Het is ook nooit weggeweest of onregelmatig geworden terwijl ik wel een eetstoornis heb. Ik weet dus eigenlijk niet of je vetpercentage een direct verband houdt met je mestruatie.
Oud 19-06-2006, 22:16
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
hmm miss als het echt extreem laag is dan misschien. (ook al is dat van jou en mij dan ook niet bepaald hoog )
Oud 19-06-2006, 23:29
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
liek88 schreef op 19-06-2006 @ 23:16 :
hmm miss als het echt extreem laag is dan misschien. (ook al is dat van jou en mij dan ook niet bepaald hoog )
11,6% is extreem laag, meid
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 20-06-2006, 06:46
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Oke, ik ga weer beginnen
Die 10kg die er vorig jaar af zijn gegaan zitten er grotendeels weer bij (Allemaal mijn eigen schuld natuurlijk )

Ik ga weer eens proberen om minder te snoepen, meer fruit te eten en meer te bewegen
__________________
<):o)
Oud 20-06-2006, 09:47
Mara
Mara is offline
Om dan ook maar even een update te geven

Bij mij is 't een tijd redelijk slecht gegaan, problemen en shit. Nu ga ik er echter weer goed tegenaan, ik voel me beter, m'n problemen krijgen professionele aandacht
Oud 20-06-2006, 11:07
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Roos schreef op 20-06-2006 @ 00:29 :
11,6% is extreem laag, meid
maar is dit percentage al echt schadelijk voor je gezondheid of wat?
Oud 20-06-2006, 11:16
Verwijderd
Een gezond vetpercentage voor vrouwen is ongeveer 18-27 %. Daaronder is het dus ongezond, ja.
Oud 20-06-2006, 11:38
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
wat doet dit met je lichaam dan
Oud 20-06-2006, 12:04
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-06-2006 @ 12:38 :
wat doet dit met je lichaam dan
Citaat:
Sarah schreef op 15-06-2006 @ 13:39 :
Je krijgt er niet dezelfde gezondheidsproblemen door, maar het kan wel problemen geven, ja. Haaruitval, slechte genezing van wondjes, erg gevoelig voor infecties (zoals verkoudheid, griep, huidschimmel, maar ook bv. longontsteking), koukleumigheid, dat soort dingen.
En ja je bent echt ontzettend slecht bezig. Je vet percentage is echt ongezond laag voor iemand die geen topsporter is. Je moet echt meer gaan eten. Zodra je je menstruatie kwijtraakt, ben je echt te ver beland. Ik zou echt dringend proff hulp zoeken, betere als je al wat hebt. Probeer hier zo snel mogelijk wat aan te gaan doen, want hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het wordt. Je wilt vast niet de rest van je jeugd in een kliniek zitten, want daar benje nu hard naar op weg!!!
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 20-06-2006, 12:06
Verwijderd
een laag vetpercentage kan bovendien hormonale problemen geven. In actieve vetcellen wordt 'leptine' gemaakt, dat heeft invloed op oestrogeen, het belangrijkste vrouwelijke geslachtshormoon. Daardoor kan bij een laag vetpercentage eerst je ovulatie (eisprong) verdwijnen en later pas je menstruatie, en het kan ook invloed op je humeur hebben. En als je jong bent kan het je borstgroei afremmen.
Oud 20-06-2006, 12:13
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-06-2006 @ 13:04 :
En ja je bent echt ontzettend slecht bezig. Je vet percentage is echt ongezond laag voor iemand die geen topsporter is.
maar ik sport juist superveel. (geen topsporter natuurlijk ) heb afgelopen weken veel cardiotraining in combinatie gedaan met krachttraining. dan kan het daardoor toch ook komen?
Oud 20-06-2006, 15:43
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-06-2006 @ 13:13 :
maar ik sport juist superveel. (geen topsporter natuurlijk ) heb afgelopen weken veel cardiotraining in combinatie gedaan met krachttraining. dan kan het daardoor toch ook komen?
en dat moet je juist aanvullen met meer eten, want je verbrandt ook meer, snap je?
__________________
dracula is sexy
Oud 20-06-2006, 16:12
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
maak dat meisje met 11,6 % nou niet bang... naar alle waarschijnlijkheid is het verkeerd opgemeten. met name elektronische weegschalen zitten er vele procentpunten naast.

56kg is helemaal geen ongezond gewicht voor iemand van 1,76.. mss beetje mager, maar lang niet in de gevarenzone
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-06-2006, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 20-06-2006 @ 17:12 :

56kg is helemaal geen ongezond gewicht voor iemand van 1,76.. mss beetje mager, maar lang niet in de gevarenzone
Pardon? Een volwassene met die lengte en dat gewicht heeft een bmi van 18.1 en dat is dus niet 'lang niet in de gevarenzone': dat is in de gevarenzone.
Oud 20-06-2006, 16:25
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik reken onder de 17,5 in de gevarenzone.. dit meisje is trouwens relatief jong.. er zijn gewoon mensen die van nature een kleine eetlust hebben, lage stofwisseling en heel dun.. hoeft niet bij voorbaat naar aanleiding van zo'n bmi getalletje ongezond te zijn. Ik zelf had 1,5 jaar geleden ook nog een bmi van 18,0 maar ik was toen gewoon mager.
bmi zegt niks, vetpercentage des te meer.. maar zoals ik al zei vertrouw ik die 11,6 % niet helemaal .. dan zie je de aderen al zowat over je onderbuik lopen
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-06-2006, 16:36
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoi,
ik ben de laatste maand aangekomen (combinatie van zoetigheid en gestopt met sporten denk ik). Het is niet zo veel, maar ik zou graag weer af krijgen. Kan dit met wat ik op een (school)dag eet?
7:00 - broodje pindakaas
rond 11:00 - brood met pindakaas, brood met sandwichspread
rond 13:00 - brood met sandwichspread
15:30/16:30 - kiwi
17:45 - avondeten, daarna yoghurt/vla of iets dergelijks

En natuurlijk door weer te sporten. Misschien hoort dat niet hier, maar ik wil om de dag gaan hardlopen. Kan je dan het beste een halfuurtje of een uurtje lopen?

En liek88, nog bedankt voor je vorige antwoord
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 20-06-2006, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 20-06-2006 @ 17:25 :
ik reken onder de 17,5 in de gevarenzone..
Ik geloof toch eerder artsen, enz.

Bmi zegt niet alles, maar zeker wel meer dan niets. Voor een jongen gelden btw andere 'regels' dan voor meisjes. 18.1 is weinig, als 17-jarige nog wel gezond, maar minder moet het echt niet worden (eerder meer naarmate je ouder wordt), want dan is het dat niet meer. En als je de posts van dit meisje leest, dan zie je dat het bij haar niet zo is dat ze niet 'van nature een kleine eetlust heeeft, lage stofwisseling en heel dun', enz., maar dat de aanleiding van haar bmi toch echt wat ongezonder is.
Oud 20-06-2006, 16:47
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Hulk schreef op 20-06-2006 @ 17:25 :
ik reken onder de 17,5 in de gevarenzone.. dit meisje is trouwens relatief jong.. er zijn gewoon mensen die van nature een kleine eetlust hebben, lage stofwisseling en heel dun.. hoeft niet bij voorbaat naar aanleiding van zo'n bmi getalletje ongezond te zijn. Ik zelf had 1,5 jaar geleden ook nog een bmi van 18,0 maar ik was toen gewoon mager.
bmi zegt niks, vetpercentage des te meer.. maar zoals ik al zei vertrouw ik die 11,6 % niet helemaal .. dan zie je de aderen al zowat over je onderbuik lopen
Misschien moet je er even rekening mee houden dat dat meisje een eetstoornis heeft en dat het dus niet van nature zo is.
Oud 20-06-2006, 16:59
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 20-06-2006 @ 17:36 :
Hoi,
ik ben de laatste maand aangekomen (combinatie van zoetigheid en gestopt met sporten denk ik). Het is niet zo veel, maar ik zou graag weer af krijgen. Kan dit met wat ik op een (school)dag eet?
7:00 - broodje pindakaas
rond 11:00 - brood met pindakaas, brood met sandwichspread
rond 13:00 - brood met sandwichspread
15:30/16:30 - kiwi
17:45 - avondeten, daarna yoghurt/vla of iets dergelijks

En natuurlijk door weer te sporten. Misschien hoort dat niet hier, maar ik wil om de dag gaan hardlopen. Kan je dan het beste een halfuurtje of een uurtje lopen?

En liek88, nog bedankt voor je vorige antwoord
reken je calorieverbruik uit:

Citaat:
Een eenvoudige en redelijk accurate manier om je dagelijks energie-verbruik of basal metabolic rate (BMR) te berekenen is de Harris-Benedict methode.
Hier volgt hoe je te werk gaat, en daarna kan je ook schatten hoeveel vet je per dag/week grofweg zal verliezen. Dat ziet er wat ingewikkeld uit, maar is het niet.

De formule voor mannen* gaat dus als volgt; vermenigvuldig je gewicht in KG x 13,8 vervolgens je lengte in CM x 5.
Dan je leeftijd x 6.8 en de uitkomst daarvan verminderen van 67.
De 3 uitkomsten optellen en je hebt grofweg het totaal dagelijks energieverbruik in rust, in kcal.

Dit is een voorbeeld bij mijzelf:

GEWICHT = 80.2kg x 13,8 = 1106,76
LENGTE = 172.5cm x 5 = 862,5
LEEFTIJD = 25 x 6,8 = 170
67 - 170 = -103

+ --------------------------------------

1866 kcal

* Voor vrouwen gewicht in kg x 9,6 dan lengte in cm x 1,8. Leeftijd x 4,7 uitkomst verminderen van 655. Opnieuw optellen en de rest is hetzelfde
reken uit hoeveel calorieen je per dag eet met behulp van dat schema wat je daar hebt staan (calorische waardes kun je vinden op www.calorietabel.nl).

Ga ongeveer 20% onder je verbruik zitten. (als je dus 1800 kcal verbrandt op je verbruik moet je met je schema totaal op 1440 zitten).

Eet eens in de 4 dagen OP je verbruik (1800 kcal dus). Hierdoor vermijdt je het jojoeffect, omdat je door af en toe genoeg te eten je lichaam niet laat denken dat je aan t 'verhongeren' bent. (zodat je stofwisseling dus niet al te erg lager wordt)

Als je het iets serieuzer wil aanpakken:
Zorg dat 50% van je eten (in calorien) koolhydraten is, 30% eiwit, 20% vet

Verdeel je eten over circa 5 maaltijden per dag (om de 3 à 4 uur) bijvoorbeeld bij 1440 kcal
maaltijd 1: 340
maaltijd 2: 300
maaltijd 3: 300
maaltijd 4: 300
maaltijd 5: 200

Zorg dat er in je eerste twee maaltijden fruit zit en je andere groente

Ga 5 keer per week 40 minuten hardlopen op 60% van je maximale hartslag







Zo op t eerste gezicht eet je met het schema wat je postte te weinig trouwens... hierdoor is de kans groot dat je stofwisseling zeer snel verlaagd waardoor je na twee weken niet meer afvalt en als je dan weer normaal gaat eten schieten de kilo's er weer aan.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 17:04.
Oud 20-06-2006, 17:08
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-06-2006 @ 17:47 :
Misschien moet je er even rekening mee houden dat dat meisje een eetstoornis heeft en dat het dus niet van nature zo is.
verandert de zaak natuurlijk... heb ik niet gelezen in de laatste paar posts waar mijn reactie uitsluitend betrekking ophad...

in dat geval... meer gaan eten liek88!
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-06-2006, 17:40
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Hulk schreef op 20-06-2006 @ 18:08 :
verandert de zaak natuurlijk... heb ik niet gelezen in de laatste paar posts waar mijn reactie uitsluitend betrekking ophad...

in dat geval... meer gaan eten liek88!
tegen iemand zeggen die een eetstoornis heeft: ga meer eten.. dat werkt dus niet. ik snap dat je zo'n opmerking maakt daar niet van niet nog minder eten lijkt me meer van toepassing.. en heb gelukkig ondertussen de kracht gevonden om qua calorieen stabiel te blijven (zit nu al paar weken rond de 1150kcal per dag)

dat van die vetmeting dat dat onbetrouwbaar zou zijn.. het is met zo'n speciaal apparaatje gemeten, waar je eerst je lengte en gewicht in moet vullen, daarna moet je beide handen op het apparaatje houden, dan wordt de vet/vocht verhouding gemeten en vervolgens krijg je het vetpercentage en je bmi te zien. dus niet met een weegschaal ofzo... lijkt mij vrij betrouwbaar dan toch?

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 17:48.
Oud 20-06-2006, 18:03
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Zo op t eerste gezicht eet je met het schema wat je postte te weinig trouwens...
Ik eet al heel lang ongeveer dit. Ik heb er geen honger mee, behalve rond etenstijd.
Maar ik wil niet echt veel afvallen, alleen zodat ik weer op mijn oude gewicht zit (dat is ongeveer 2 kilo eraf).

Citaat:
... hierdoor is de kans groot dat je stofwisseling zeer snel verlaagd waardoor je na twee weken niet meer afvalt en als je dan weer normaal gaat eten schieten de kilo's er weer aan.
Als ik volgens dat lijstje eet, eet ik normaal. Geldt het dan ook dat je eerder zal aankomen in plaats van afvallen?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 20-06-2006, 19:18
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 20-06-2006 @ 19:03 :
Ik eet al heel lang ongeveer dit. Ik heb er geen honger mee, behalve rond etenstijd.
Maar ik wil niet echt veel afvallen, alleen zodat ik weer op mijn oude gewicht zit (dat is ongeveer 2 kilo eraf).

Als ik volgens dat lijstje eet, eet ik normaal. Geldt het dan ook dat je eerder zal aankomen in plaats van afvallen?
ik heb jarenlang op 1 boterham geleefd en ik had ook geen honger. Dat zegt niets, dat is gewenning.

Juist als je weinig wil afvallen, moet je jezelf een goed eetpatroon aanmeten. Juist om het jojoeffect te voorkomen.

Daarnaast word je ouder. Je zult dus zwaarder worden, want je krijgt een volwassen lichaam. En dat je op je 13e er al volwassen uitzag is wat anders.

Volgens et lijstje wat je nu eet, eet je veel te weinig. Je zult dus niet afvallen, want je lichaam staat op spaarstand. Je zult eerst wat meer moeten gaan eten, zodat je lichaam weer normaal gaat werken en verbranden. Daarna kun je weer wat tekort creeeren en dan gaat je lichaam wel afvallen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 20-06-2006, 19:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-06-2006 @ 18:40 :
tegen iemand zeggen die een eetstoornis heeft: ga meer eten.. dat werkt dus niet. ik snap dat je zo'n opmerking maakt daar niet van niet nog minder eten lijkt me meer van toepassing.. en heb gelukkig ondertussen de kracht gevonden om qua calorieen stabiel te blijven (zit nu al paar weken rond de 1150kcal per dag)

dat van die vetmeting dat dat onbetrouwbaar zou zijn.. het is met zo'n speciaal apparaatje gemeten, waar je eerst je lengte en gewicht in moet vullen, daarna moet je beide handen op het apparaatje houden, dan wordt de vet/vocht verhouding gemeten en vervolgens krijg je het vetpercentage en je bmi te zien. dus niet met een weegschaal ofzo... lijkt mij vrij betrouwbaar dan toch?
Waarom negeer je de belangrijkste opmerking in dit topic?

Juist als je krachttraining ed doet, moet je dat compenseren met extra eten. Jij eet al veel te weinig en daarnaast ga je ook nog cal ed verbruiken door extra te sporten.
Natuurlijk doe je dat expres, dat snap ik ook wel, je gaat echt niet meer eten om sporten te compenseren, je gebruikt het sporten om in totaal minder cal binnen te krijgen.

Je kunt overgens geen spieren opbouwen als je zo weinig eet. Dan zou je 3000 cal en meer moeten eten, dan zou je spiermassa kunnen opbouwen. Door te sporten breek je langzaam je spiermassa af.

Laat je hart ook een spier zijn en daar zit ook vet op. Misschien snap je nu hoe slecht je bezig bent...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 20-06-2006, 19:29
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Als ik meer ga eten, betekent dat dan ook dat ik meer aankom, of legt dat eraan wat ik eet?
Wat kan je het beste erbij eten? Een boterham ofzo, of koeken zoals Evergeen, Sultane ed.?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 20-06-2006, 19:34
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Zou iemand misschien een lijstje willen posten waarmee je wel genoeg (en goed) eet?
Het is vast al eerder gepost, maar het topic is zo lang
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 20-06-2006, 20:48
Popgamer1989
Avatar van Popgamer1989
Popgamer1989 is offline
een laag vetpercentage kan bovendien hormonale problemen geven. In actieve vetcellen wordt 'leptine' gemaakt, dat heeft invloed op oestrogeen, het belangrijkste vrouwelijke geslachtshormoon. Daardoor kan bij een laag vetpercentage eerst je ovulatie (eisprong) verdwijnen en later pas je menstruatie, en het kan ook invloed op je humeur hebben. En als je jong bent kan het je borstgroei afremmen.

---------------------------------------------------------

Vraagje: als je erna weer goed en voldoende eet, hoe lang duurt het dan nog voor je borsten verder groeien? Ik ben nl heel bang dat ik altijd bij mijn cup AAA zal blijven het is verschrikkelijk. Ik hoop echt dat iemand er een antwoord op heeft (en nee, ik overdrijf niet, heb echt nog geen bh en niks nodig).
Oud 20-06-2006, 20:59
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 20-06-2006 @ 20:29 :
Als ik meer ga eten, betekent dat dan ook dat ik meer aankom, of legt dat eraan wat ik eet?
Wat kan je het beste erbij eten? Een boterham ofzo, of koeken zoals Evergeen, Sultane ed.?
het hangt allemaal af van je caloriebehoefte... als jij per dag 2000kcal verbruikt kom je pas aan als je meer dan 2000kcal gebruikt, ongeacht of je die calorieen nu haalt uit chips fruit brood of chocola (gezond is iets anders natuurlijk).
Je kunt ook prima elke dag bij mcDonalds gaan eten en niet aankomen, zolang je maar niet teveel eet.

Dus als je wilt weten hoeveel je kunt eten zonder aan te komen moet je eerst je caloriebehoefte uitrekenen (zie boven), en dan uitrekenen hoeveel kcal je per dag binnenkrijgt. wil je aankomen, dan ga je erboven zitten, wil je afvallen, dan ga je eronder zitten.

Citaat:
liek88 schreef op 20-06-2006 @ 18:40 :
tegen iemand zeggen die een eetstoornis heeft: ga meer eten.. dat werkt dus niet. ik snap dat je zo'n opmerking maakt daar niet van niet nog minder eten lijkt me meer van toepassing.. en heb gelukkig ondertussen de kracht gevonden om qua calorieen stabiel te blijven (zit nu al paar weken rond de 1150kcal per dag)

dat van die vetmeting dat dat onbetrouwbaar zou zijn.. het is met zo'n speciaal apparaatje gemeten, waar je eerst je lengte en gewicht in moet vullen, daarna moet je beide handen op het apparaatje houden, dan wordt de vet/vocht verhouding gemeten en vervolgens krijg je het vetpercentage en je bmi te zien. dus niet met een weegschaal ofzo... lijkt mij vrij betrouwbaar dan toch?
zo'n apparaatje is dus ook echt onbetrouwbaar.. geeft elke dag een totaal andere uitkomst. huidplooimeting geeft wel enigszins een reëel beeld.

Je kunt trouwens in principe spiermassa opbouwen als je 500kcal boven je verbruik zou zitten.. dus bij iemand van jou gewicht is dat eerder zo'n 2300 kcal.

En mensen met een eetstoornis kan ik gewoon met mn kop niet bij dat ze zo'n vertekend beeld van zich kunnen hebben. Het enige wat helpt is leren zo objectief mogelijk naar jezelf te kijken en inzien dat je met 56 kg gewoon te dun bent en dat andere mensen dat ook zo zien.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Oud 20-06-2006, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 20-06-2006 @ 21:59 :
En mensen met een eetstoornis kan ik gewoon met mn kop niet bij dat ze zo'n vertekend beeld van zich kunnen hebben. Het enige wat helpt is leren zo objectief mogelijk naar jezelf te kijken en inzien dat je met 56 kg gewoon te dun bent en dat andere mensen dat ook zo zien.
Een eetstoornis oplossen betekend niet alleen normaal eten en objectief naar jezelf leren kijken. Er zit vaak veel meer achter.

Gothic, je irriteert je behoorlijk he aan mensen die zo slecht bezig zijn (en een es hebben)? Het heeft dnek ik niet zoveel zin om te blijven zeggen dat iemand moet eten. Jij raakt alleen maar gerustreerd en die ander heeft er toch niks aan. Iemand moet zelf de keuze maken om te eten.
Oud 20-06-2006, 21:33
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Popgamer1989 schreef op 20-06-2006 @ 21:48 :
Vraagje: als je erna weer goed en voldoende eet, hoe lang duurt het dan nog voor je borsten verder groeien? Ik ben nl heel bang dat ik altijd bij mijn cup AAA zal blijven het is verschrikkelijk. Ik hoop echt dat iemand er een antwoord op heeft (en nee, ik overdrijf niet, heb echt nog geen bh en niks nodig).
Bij mij is het zo gebleven helaas.

Misschien als je aan de pil gaat, dat het dan nog goedkomt. Maar dan moet je wel al weer goed eten, anders is je lichaam wel gek. Borsten zijn ook veel vet, dus die gaan er snel af met afvallen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Lichaam & Gezondheid [Centraal] Buik(spieren)
Verwijderd
19 08-08-2005 03:12
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.