Oud 24-03-2003, 19:06
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Mmh, heb ff andere neergezet:

Maye trekt de koelkast open. Nee hoor, geen restjes van gisteren. Dan moet ze maar even een blik soep opwarmen. Zodra ze een pannetje heeft gevonden, gaat de telefoon. Maye zet de pan op het aanrecht en loopt naar de telefoon.
‘Maye.’
‘Dag schat, ik kom net van m’n werk, maar ik ga denk ik nog even bij papa langs. Ik ben bang dat je even wat restjes van gisteren op moet warmen, want ik heb straks geen tijd meer om te koken.’
Maye zucht.
‘Er zijn geen restjes, mam.’
‘O. Nou, dan kijk maar wat je neemt. Ik ben in elk geval wat later. Doeg schat, ga je niet te laat naar bed? Kusje!’
‘Ja, slaaplekker.’
Maye drukt de telefoon uit. Altijd hetzelfde. Als haar moeder eens op tijd thuis kan zijn, gaat ze langs haar vader. Maye weet dat haar moeder dolgraag wil dat zij ook eens langs gaat, maar dat durft Maye niet zo goed. Haar vader is dement en vergeet steeds meer. Ze durft niet zomaar langs te gaan en er dan achter te komen dat hij haar niet meer herkent. Ze weet wel dat het nog niet zover is, maar stel dat hij opeens naar haar kijkt en vraagt wie ze is? Maye rilt. Ze moet er niet aan denken. Ze is, ook al voelt ze zich daar schuldig over, blij dat hij niet thuis woont. Ze zou er niet tegen kunnen, de hele dag haar vader, die ze kent als een energieke en vrolijke man, voor het raam naar buiten te zien staren.
Haar vader zit nu in een verzorgingshuis. Maye noemt het een tehuis, ook al vindt haar moeder dat een vreselijk woord.
‘Je vader is niet ziek,’ zei ze een keer tegen Maye, ‘zijn hersenen worden gewoon wat sneller oud.’
Ja hoor, had Maye toen gedacht. Ze was er toen verder niet op in gegaan, haar moeder kan niet zo goed tegen kritiek.
Met een kom soep en een zak chips gaat Maye voor de tv zitten. Ze zapt vier keer langs alle zenders, maar er is niets bijzonders op. Nou ja, dan maar aan haar huiswerk, of misschien nog even achter de computer. Misschien dat Arlene of Sara, haar vriendinnen, online zijn.

Als Maye de computer uiteindelijk afsluit is het al tien uur geweest en haar moeder is nog steeds niet thuis. Maye poetst haar tanden en kleedt zich uit. Als ze haar pyjama aanheeft, besluit ze nog even haar Engels te maken. Morgen moeten ze hun boekverslag inleveren. Het boek wat haar leraar heeft aangeraden heeft ze dan wel uitgelezen; ze snapt er niets van. Maye heeft de samenvatting daarom maar van internet gehaald. Het vervelende is alleen dat hun leraar, meneer Atlee, erop staat dat ze de boekverslagen met de hand schrijven. Maye zal dus het verslag over moeten schrijven. Bovendien moet het netjes, want anders gaan er punten van af.
Om kwart voor elf legt ze zuchtend haar pen neer en gaapt. Ze hoort een sleutel in de voordeur. Dat zal haar moeder zijn. Maye gaapt nog een keer en pakt de blaadjes die ze net heeft volgeschreven. Met die blaadjes in haar hand gaat ze op zoek naar een mapje om ze in te doen. Meneer Atlee kijkt geen gekreukde verslagen na. Ja, daar ligt er eentje. Maye stopt de bladen erin, legt het mapje op haar bureau en kruipt in haar bed. Ze is te moe om nog wat te lezen, dus knipt ze het licht uit.
Als haar moeder even later nog even haar kamer binnenkomt om haar slaaplekker te wensen, doet Maye of ze slaapt.

De volgende ochtend wacht Arlene haar op bij de schoolpoort.
‘We hebben een nieuwe,’ vertelt ze.
Maye kijkt haar niet-begrijpend aan.
‘Een nieuwe… laat me raden, een goudvis? Of nee, een kanarie.’
Arlene schudt ongeduldig haar hoofd.
‘Neehee, er komt een nieuw iemand bij ons in de klas!’
‘O, bedoel je dat… Hoe weet je dat?’
Maye zet haar fiets op slot en stopt de sleutel in haar zak. Op dat moment komt Sara aanrijden. Als ze op hen afrijdt, stapt Arlene meteen naar haar toe.
‘Saar, we hebben een nieuwe!’
Ook Sara snapt niet meteen waarover het gaat. Als Arlene vertelt dat ze een nieuwe klasgenoot krijgen, wordt ze nieuwsgierig.
‘Het is een jongen zeker? Ik bedoel, je bent er zó enthousiast over…’
Arlene geeft haar een stomp.
‘Helemaal niet, en ik weet trouwens niet eens of het een jongen of een meisje is.’
‘Maar hoe weet je dan dat we iemand erbij krijgen?’ vraagt Maye.
‘Nou, kijk,’ begint Arlene. ‘Ik hoorde de afdelingsleider iets zeggen van een uitbreiding voor de leerlingen van de derde klas havo. En drie keer raden wie dat zijn?’
‘Ja, wij,’ zegt Sara, ‘maar een uitbreiding hoeft toch niet per se een nieuwe leerling te zijn? Het kan ook…’
Ze denkt even na.
‘Oké, misschien is het wel een nieuwe.’
Op dat moment gaat de bel.
‘Nou,’ zegt Maye, ‘wat of wie die uitbreiding ook mag zijn, we zullen het zo weten.’

Mevrouw Diller komt de klas binnen.
‘Goedemorgen allemaal,’ begint ze. Ze wacht even tot het stil is.
‘Zoals er vast al wel geruchten door de school zijn gegaan, krijgen wij een nieuwe leerlinge in de klas. Haar naam is Nienke.’
De klas begint te mompelen, maar mevrouw Diller is nog niet klaar.
‘Wacht nog even allemaal! Zometeen komt Nienke de klas binnen en ze zal dan even wat over zichzelf vertellen. Ik wil dat jullie zo beleefd zijn even te luisteren. Op dit moment is ze nog even haar boeken aan het halen bij de conciërge, maar ik verwacht dat…’
Op dat moment gaat de deur van het lokaal open en komt Nienke binnen. Nienke is… anders. Maye ziet dat ze een wijde broek draagt. Mooi, glimlacht ze, dan ben ik tenminste niet meer de enige. Ook het bandshirt van Nirvana komt overeen met Maye’s muzieksmaak. De rest van Nienke lijkt niet helemaal op Maye. Maye heeft kort, bruin haar, meestal in één of twee staartjes, Nienke’s haar is kortgeknipt en staat met wat gel alle kanten op. Het is ook geverfd: zwart, met de punten rood. Haar gewone haarkleur moet bruin zijn, want er is uitgroei te zien. Verder draagt ze een spike-ketting, veel kleine, zwarte armbandjes en een afgeknipt handschoentje om haar hand.
Mevrouw Diller steekt haar hand uit en schudt die van Nienke.
‘Zo, Nienke, welkom,’ zegt ze. ‘Zou je misschien de klas even wat over jezelf willen vertellen?’
‘Doen zij dat dan ook?’ wil Nienke weten. Dan haalt ze haar schouders op en begint te vertellen.
‘Oké, ik ben dus Nienke. Ik ben 15 jaar, dat komt omdat ik groep één over heb gedaan. Ik houd van muziek, uitgaan, poolen en computeren. Mijn andere school was niks aan dus daarom zit ik nu op deze.’
Ze kijkt de klas in en daarna naar mevrouw Diller.
‘Dat was het.’
Mevrouw Diller knikt.
‘Mooi, je mag nu een plaats uitzoeken, dan gaan we verder met de les. Ik neem aan dat je wel ongeveer bij bent?’
Nienke knikt en gaat twee plaatsen achter Maye zitten, naast Celine. De rest van de les gebeurt er niet veel bijzonders. Leuk, denkt Maye. Hebben we iets nieuws, is de nieuwigheid er al binnen 5 minuten vanaf. Als de bel gaat lopen ze verder naar het lokaal Engels.

Tijdens Engels zit Sara normaal gesproken alleen, achter Maye en Arlene. Nienke wacht tot de meeste kinderen zitten en vraagt dan aan Sara of de plaats naast haar vrij is. Tijdens de les raken ze aan de praat. Nienke vertelt dat ze hiervoor op een school zat met vooral arrogante mensen.
‘Die zitten hier ook,’ zegt Sara.
‘Ze zijn gelukkig wel in de minderheid.’ Maye knikt naar twee meisjes voorin in de klas.
‘Die rechter is Mabel en die andere is Kim.’
Mabel haalt een spiegel uit haar etui en werkt haar make-up bij. Kim is haar haar aan het uitborstelen. Als ze daarmee klaar is begint ze haar nagels bij te werken.
‘Walgelijk,’ vindt Nienke.
‘Vast ritueel,’ lacht Arlene. ‘Het is dat we vanochtend mentoruur hadden, anders waren ze er al eerder mee begonnen. Ze durven het alleen niet bij Diller te doen.’
‘Heb je msn?’ vraagt Maye.
‘O, ja, ik zal m’n adres even opschrijven.’
Nienke pakt haar etui uit haar tas.
‘Heeft één van jullie een papiertje?’
Arlene knikt.
Uiteindelijk hebben ze e-mail adressen uitgewisseld. Meneer Atlee heeft de hele les nog geen woord gezegd.
‘Gaat het zo altijd?’ informeert Nienke. ‘Engels zou dan wel eens mijn lievelingsvak kunnen worden.’
Maye lacht.
‘Hij is alleen streng als het gaat om verslagen. Die moeten per se met de hand geschreven worden, anders kijkt hij ze niet na. O, en je moet ze netjes in een mapje stoppen.’
Ze pakt haar boekverslag uit haar tas.
‘Ik moet hem trouwens nog inleveren.’
Maye staat bij het bureau van meneer Atlee en geeft hem haar boekverslag. Hij pakt het aan, staat opeens op en loopt naar Jorden. Met één beweging grijpt hij Jordan’s pet en neemt die mee naar zijn bureau. Jorden draait zich verontwaardigd om.
‘Meneer, waarom doet u dat?’
‘Geen petten,’ zegt meneer Atlee kortaf. ‘Je mag je bovendien gaan melden.’
Kwaad staat Jorden op en loopt de klas uit.
‘O ja,’ zegt Maye, als ze weer aan tafel zit. ‘Hij heeft een grote hekel aan petten.’
Nienke moet lachen.
‘Ik zal erom denken.’

Sara fietst met Maye mee naar huis. Als ze voor het stoplicht staan, voelt Maye opeens een stoot tegen haar arm.
‘Daar heb je hem!’
Maye kijkt om zich heen.
‘Wie?’
Dan ziet ze Alex. Ze wordt rood.
‘Alex!’ sist Sara.
‘Sssj!’ fluistert Maye. ‘Hij hoeft niet te weten dat we het over hem hebben!’
Sara haalt haar schouders op.
‘Hij staat toch te ver weg. Trouwens, hij gaat die straat in.’
Het stoplicht staat op groen. Maye heeft het zo druk met Alex nastaren, dat ze het niet eens merkt. Pas als Sara haar roept stapt ze op haar fiets en rijdt verder.
Alex… ze is al minstens twee weken verliefd op hem, en niet zo’n beetje ook. Kriebels in haar buik, rood worden door alleen maar aan hem te denken… gek wordt ze ervan! Maye hoopt dat ze een kans maakt bij hem. Hij zit in 4 mavo, een klas hoger dan zij. Hij is 16, heeft kort stekeltjeshaar en een scooter. Niet echt Maye’s smaak, maar toch vindt ze hem leuk. Hij lacht lief, is knap en… ze is gewoon verliefd op hem.
Ze heeft hem een paar keer ontmoet toen ze uitging en heeft één keer met hem gepraat. Jammer wel dat hij toen net weg moest toen het leuk begon te worden. Hij had haar wel getrakteerd op bier. Maye had niet zoveel zinnigs gezegd, ze kreeg het gewoon vreselijk benauwd bij hem in de buurt.
Gelukkig kent ze zijn zusje, Stefanie, daar heeft ze het e-mail adres van gekregen. Ze vergeet haar alleen steeds in haar msn-lijst te zetten. Vanmiddag maar doen dan, denkt Maye bij zichzelf.

Thuisgekomen zet ze meteen de computer aan. Ah, ze heeft vier nieuwe berichten. Maye bekijkt haar mail. Reclame, reclame, reclame. Wanneer leren die mensen nou dat ze haar boekencollectie niet wil uitbreiden en al helemaal niet af wil vallen met een één of ander nieuw fitness-apparaat? Ze heeft ook een doorstuurmail van Karen uit haar klas. Ze gooit alles in de prullenbak. Nu eerst maar even Stefanie en Nienke toevoegen.
Nienke is niet online, Stefanie wel. Maye klikt Stefanie aan.
Maye: Hey
Ze neemt een slok cola en typt verder
Jij bent toch Stefanie uit 2A?

Stefanie: Klopt > waar ken ik jou van?
Maye: Maye, uit 3H… ik weet niet of je mij kent, ik heb laatst je broer ontmoet in het poolcentrum.

Het blijft even stil.

Maye: Ik weet niet of hij dat nog weet, maar hij vertelde in elk geval dat hij jouw broer was.
Stefanie: Ik heb het even gevraagd, hij kent je nog. Jij had twee staartjes in, vond ‘ie wel grappig

Maye glimlacht in zichzelf. Dus Alex weet in elk geval wie zij is.

Stefanie: Heb je cu2?
Maye: nee, geen tijd voor. Ik moet trouwens even weg, ik spreek je een andere keer nog wel. Doei!

Ze wacht op een reactie van Stefanie en meldt zich dan af. Als ze de computer uit heeft gezet blijft ze naar het scherm staren. Alex vond haar staartjes grappig. Hij weet wie ze is! Maye glimlacht in zichzelf en denkt aan Alex. Wat als ze wat met hem krijgt? Dat zou geweldig zijn… Ze ziet het al helemaal voor zich hoe hij haar zoent…
Dan kijkt Maye op de klok. Nee he, ze is de tijd vergeten! Het is al bijna 4 uur en ze heeft nog beloofd boodschappen te halen. Zuchtend pakt ze haar moeder’s portemonnee van de keukentafel en stapt op haar fiets.

Wrom verandert die titel niet gewoon
__________________
Now it's said.

Laatst gewijzigd op 24-03-2003 om 22:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2003, 19:10
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Zit net na te lezen en te bedenken dat dit verhaal totaal suckt
-_-*

Mmh, ik maak wel ff wat beters...
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 09:19
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ey, juist een leuk verhaal, hoor!
Hoe wilde je de titel dan hebben? Het is namelijk zo dat je de titel alleen binnen vijf minuten kan veranderen, anders moet een fb dat voor je doen.

Zo, je verhaal zelf. Leuk geschreven, het leest prettig en vlot. Vlot vertelt, that is.
Waar je op moet letten is dat je geen cijfers languit schrijft, da's niet mooi. Stijlbreuk.

Wel jammer dat Nienke meteen over MSN en CU2 begint, dat doet mijns inziens afbreuk aan haar karakter. Ze kwam juist zo sterk en krachtig van wil over, dan is het jammer als ze zich meteen al vergrijpt aan zulke populaire middelen.
Wel leuk bedacht, hoor.

Wat vind je er zelf niet goed aan, dat het een beetje cliché is?
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 12:36
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Nou, ik had eerst wat anders... maar dat had ik dus ff vervangen hierdoor... dus dit is zeg maar de redelijk 'goede' versie...

Kheb t volgende hoofdstuk bijna af... het verhaal weet ik al helemaal...

Als het goed is komt mijn andere verhaal in t najaar uit bij Kluitman, dus dit zou dan mn tweede boek worden... maar hulp is natuurlijk altijd welkom

T vorige heb ik drie keer moeten verbeteren tot Kluitman er tevreden over was, vandaar
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 14:13
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
M@R schreef op 25-03-2003 @ 12:36:
Als het goed is komt mijn andere verhaal in t najaar uit bij Kluitman, dus dit zou dan mn tweede boek worden... maar hulp is natuurlijk altijd welkom

T vorige heb ik drie keer moeten verbeteren tot Kluitman er tevreden over was, vandaar
je tweede boek? was de titel van je eerste boek dan?
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 14:58
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Mn eerste boek heb ik niet hier neer gezet... maar dat gaat waarschijnlijk Rotzooi heten... is ook zeg maar een standaard boek, maar dan over een jongen die geslagen wordt door zn vader (die aan de drank is) en uit frustratie een jongen uit zijn klas enorm pest... verder loopt ie nog weg ed...

Nou ja, koop t

Maar uhm, de titel is nog niet helemaal zeker, het verhaal is dus af... oftewel manuscript maja...
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 22:33
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
... en men werd genegeerd enzo... zoals altijd gebeurt op dit forum als ik iets plaats... *zucht*
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 22:44
Bikinie-meisje
Avatar van Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Citaat:
M@R schreef op 27-03-2003 @ 22:33:
... en men werd genegeerd enzo... zoals altijd gebeurt op dit forum als ik iets plaats... *zucht*


ik wil wel met je praten

heb je MSN ?
__________________
ik stel naaktslapers boven pyjamamensen en ik geloof heilig dat alleen naaktslapers een evenwichtig leven kunnen leiden
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 22:55
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
mjah, stuur wel ff prive
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Misdaad de Diamant deel 1
Verwijderd
9 25-05-2012 23:08
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Liefde in F Majeur
Tovenaar
9 13-03-2005 20:15
Verhalen & Gedichten verhaal nederlands
ikke_ik
0 20-12-2004 20:40
Verhalen & Gedichten Verhaal
Spanish rose..*
26 30-08-2004 20:44
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Dick Lovebone
Verwijderd
4 05-03-2003 13:42
ARTistiek [verhaal] 40 minuten fietsen
DarkCat
6 18-08-2002 23:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.