Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Bekijk resultaten poll: (eerst lezen!) Moet de Algemene Dienstplicht ingevoerd worden?
Ja, de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen 3 33.33%
Nee, de nadelen wegen zwaarder dan de voordelen 4 44.44%
Twijfel, ik weet niet zeker of het een goed plan is 2 22.22%
Maakt niet uit! 0 0%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2004, 20:55
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Ik moet voor Nederlands volgende week een betoog houden. Ik zat te denken aan deze stelling: "De Algemene Dienstplicht moet weer ingevoerd worden."

Ik denk dat het goed is als de Algemene Dienstplicht (zowel sociale als militaire dienstplicht) (weer) ingevoerd wordt voor jongens en meisjes (afhankelijk van gezondheid) tussen de ongeveer 16 en 21 jaar, na afronding van de Middelbare school (en die het plan hebben om naar het MBO,HBO of WO te gaan).
Zij zijn verplicht een keuze te maken tussen:
-1: 2 jaar Sociale Dienstplicht ( veel vraag naar werknemers  verkorting wachtlijsten)
-2: 1 jaar Militaire Dienstplicht ( ten behoeve van de mens/samenleving (bijv. vrede))
-3: (eventueel: 1 jaar Sociale Dienstplicht en een half jaar militaire dienstplicht)

Ook ontvangt de dienstplichtige een salaris (de hoeveelheid en de tijdsduur moet nog worden bepaalt).

De eerste grote groep die klaar is met de dienstplicht, heeft op de arbeidsmarkt 1 tot 2 jaar achterstand op de groep die niet dienstplicht waren, omdat de eerste dienstplichtige groepen ouder zijn komen ze iets moeilijker aan een baan, hiervoor moet een regeling komen zodat er geen verschil is tussen de arbeidskansen van beide groepen.

De dienstplichtigen worden in groepen verdeeld, waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen geloofsovertuiging, afkomst, iq, cultuur, normen en waarden, gelacht, geaardheid en huidskleur van mensen. De groep moet samenwerken (zowel bij de sociale en militaire dienstplicht), bijv. samen eten koken en samen een taakverdeling maken.
Dit heeft de volgende voordelen voor de Nederlandse samenleving:
- Doordat mensen van verschillende culturen met elkaar op trekken kunnen jonge allochtonen goed integreren in de Nederlandse samenleving, omdat hij/zij o.m moet optrekken met autochtonen.
- Voor de autochtone dienstplichtigen is dit ook een voordeel, omdat zij nu meer van andere culturen, geloofsovertuigingen en culturen te weten komen, daardoor kunnen ze zich beter inleven op de allochtone bevolking.
- Zowel voor de allochtone en autochtone dienstplichtigen is het gunstig, omdat ze als groep (d.m.v bijv. een mentor) de waarden en normen leren van de Nederlandse samenleving.
- Ook worden er sociale, diciplinaire eigenschappen bijgebracht aan de dienstplichtigen.

Voor de arbeidsmarkt heeft dit ook zowel sociale als economische voordelen: de Landmacht, Luchtmacht en de Marine hebben een grote vraag naar mensen. Ook de gezondheidszorg heeft een grote vraag naar werknemers en de wachtlijsten zijn erg hoog.
Invoering van de dienstplicht heeft dit tot gevolg:
- Verkorting wachtlijsten.
- Tekort aan arbeidskrachten vermindert of verdwijnt.
- Verbetering kwaliteit van de zorg, omdat er meer aandacht uitgaat naar de patiënt.

Ook zitten er natuurlijk nadelen aan deze plicht.
Nadelen:
- Jongens en meisjes moeten hun toekomstplannen uitstellen, omdat ze in dienst moeten.
- Er is bewezen dat je op jongere leeftijd sneller leert dan wanneer je ouder bent, dus is het wel verstandig om tussen de middelbare school en beroeps- of wetenschappelijk onderwijs de dienstplicht in te voeren?
- Hebben de dienstplichtigen nog zin om te leren als ze een paar jaar in dienst gezeten hebben? En heeft dit tot gevolg dat uiteindelijk de dienstplichtigen minder goed opgeleid zijn dan de niet-dienstplichtigen?

Ik zou graag jullie mening over deze stelling willen weten en graag tegenargumenten / voorargumenten willen zien, zodat ik mij goed voor kan bereiden op het betoog.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2004, 19:04
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Als ik het zo lees, lijkt het me prima.
Volgens mij gaat dit wel wat worden.
Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 12:37
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 23-01-2004 @ 20:04:
Als ik het zo lees, lijkt het me prima.
Volgens mij gaat dit wel wat worden.
Succes ermee!
Bedankt voor je reactie! Ik hoop op nog wat voor- en vooral tegenarmenten of eventueel vragen over mijn standpunten, zodat ik mijn standpunten kan verduidelijken en hier en daar wat kan bijstellen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 14:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 22-01-2004 @ 21:55:
-1: 2 jaar Sociale Dienstplicht ( veel vraag naar werknemers  verkorting wachtlijsten)
-2: 1 jaar Militaire Dienstplicht ( ten behoeve van de mens/samenleving (bijv. vrede))
-3: (eventueel: 1 jaar Sociale Dienstplicht en een half jaar militaire dienstplicht)
1. Dan moet je die mensen eerst een goede opleiding geven. Een opleiding tot verzorgende (MBO-niveau 3) kost al 3 jaar, een opleiding tot verpleegkundige (MBO-niveau 4) kost 4 jaar.
Een VWO'er zou wel in 1 jaar tot verzorgende kunnen worden opgeleid, maar dan bestaat de helft van die sociale dienstplicht dus uit opleiding en de helft uit werken. Niet erg efficiënt.

2. Zelfde verhaal. Een goede militaire opleiding die een soldaat voldoende voorbereidt om naar oorlogsgebied uitgezonden te worden kost al snel zo'n 6 maanden. Dan heb je dus 6 maanden om die soldaat te trainen, waarna hij 6 maanden inzetbaar is. Nogmaals: behoorlijk inefficiënt.


Ik zou voor een dienstplicht van 3 jaar gaan, zowel de militaire als de sociale. Als voorbeeld: in Israël geldt ook een dienstplicht van 3 jaar, zowel voor mannen als vrouwen. En daar gaat dat ook heel goed.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 14:34
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-01-2004 @ 15:13:
1. Dan moet je die mensen eerst een goede opleiding geven. Een opleiding tot verzorgende (MBO-niveau 3) kost al 3 jaar, een opleiding tot verpleegkundige (MBO-niveau 4) kost 4 jaar.
Een VWO'er zou wel in 1 jaar tot verzorgende kunnen worden opgeleid, maar dan bestaat de helft van die sociale dienstplicht dus uit opleiding en de helft uit werken. Niet erg efficiënt.

2. Zelfde verhaal. Een goede militaire opleiding die een soldaat voldoende voorbereidt om naar oorlogsgebied uitgezonden te worden kost al snel zo'n 6 maanden. Dan heb je dus 6 maanden om die soldaat te trainen, waarna hij 6 maanden inzetbaar is. Nogmaals: behoorlijk inefficiënt.


Ik zou voor een dienstplicht van 3 jaar gaan, zowel de militaire als de sociale. Als voorbeeld: in Israël geldt ook een dienstplicht van 3 jaar, zowel voor mannen als vrouwen. En daar gaat dat ook heel goed.
Ik vind dat je aan de ene kant gelijk hebt, namelijk dat je de mensen een goede opleiding moet geven om dienstplicht efficient te laten zijn. Maar aan de andere kant denk ik dat er een deeltijd opleiding gegeven moet worden. Zodat de mensen ervaring op doen en tergelijkertijd van dienst voor de samenleving kunnen zijn. In de zorg is er op dit moment zoveel vraag, dat ze liever 3 mensen hebben die in deeltijd werken (zonder een diploma nog) dan 1 iemand die al het diploma heeft.
Een langere dienstplicht is misschien wel een goede optie.
Trouwens ik denk dat het ook nuttig zou zijn als je jonge criminelen in dienst zou doen:
- ze gaan hierdoor niet met dez11de groep (criminelen) om
- ze worden dicipline bij gebracht
- ze worden gestimuleerd om goede dingen te doen voor de samenleving. (Ik ben er van overtuigd dat in ieder mens liefde zit, ookal komt dat niet altijd tot uitting)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 17:18
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
* Het leger ontslaat momenteel mensen wegens geldgebrek.

* Wil jij 's avonds na school ook nog naar een dienstplichtopleiding?

* Dus jij wil jonge straatcriminelen een M16 en schiettraining geven?

* Het personeelstekort in de zorg is lang niet zo dramatisch als je denkt.

* Ongetraind personeel in de zorg laten werken is heel onverstandig, gevaarlijk zelfs.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 18:27
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-01-2004 @ 18:18:
* Het leger ontslaat momenteel mensen wegens geldgebrek.

* Wil jij 's avonds na school ook nog naar een dienstplichtopleiding?

* Dus jij wil jonge straatcriminelen een M16 en schiettraining geven?

* Het personeelstekort in de zorg is lang niet zo dramatisch als je denkt.

* Ongetraind personeel in de zorg laten werken is heel onverstandig, gevaarlijk zelfs.
* Daar heb je volgens mij gelijk in (een x in het nieuws geweest d8 ik)... , daar zou ik me in verder in moeten verdiepen en eventueel mijn voorargument bijstellen.

* Je gaat niet naar school, je hebt alleen dienstplicht een aantal jaar.

* Leuke opmerking, ten eerste je krijgt niet meteen een M16 en schiettraining en ten tweede moet er erg gehamerd worden op dicipline. En per persoon moet natuurlijk bepaald worden of het een goed idee is de persoon schiettraining te geven.

* Het personeelstekort zal dan niet zo erg dramatisch zijn, maar de kwaliteit is erg slecht (teveel stress, te druk, hierdoor hoog percentage die ziek is in deze sector). Sommige taken van verpleegkundigen kunnen overgenomen worden door mensen die in opleiding zijn, bijv. het serveren van eten of vragen of het goed gaat met een patiënt. Ik ben er van overtuigd dat heel veel patiënten erg blij zullen zijn met meer aandacht van de mensen die werken in de zorg.

* Het antwoord staat o.m. hierboven. In stage mogen de dienstplichtigen bijv. geen medicijnen geven.

Trouwens ik neem een ander onderwerp voor mijn betoog dit is te breed en te ingewikkeld denk ik...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.