Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2004, 18:44
pourlesyeux_
Avatar van pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
Wie legt mij de man uit?
__________________
hitsig
Advertentie
Oud 12-05-2004, 18:45
almighty
Avatar van almighty
almighty is offline
sorry...ben de gebruiksaanwijzing kwijt...
__________________
Big girls don't cry
Oud 12-05-2004, 18:46
Zazoo
Zazoo is offline
hier, de denkwijze van een man over de relatie met een vrouw :

Simone de Beauvoir – De tweede sekse

In ‘De tweede sekse’ beschrijft de Beauvoir de ongelijkheid tussen man en vrouw. Ze betoogt dat de vrouw vaak gezien wordt als een inferieure sekse.

Bladzijde 21: ‘Voor ieder die leidt aan een minderwaardigheidscomplex is er een wondermiddel: er is niemand arroganter, agressiever of minachtender tegenover vrouwen dan de man die zich ongerust maakt over zijn viriliteit. Zij die zich niet laten intimideren door huns gelijken zijn ook veel meer geneigd in de vrouw een gelijke te erkennen, maar toch is ook die mannen de mythe van de Vrouw, de Ander, zeer dierbaar. (De Beauvoir doelt hier op het artikel van Michel Carrouges, verschenen in nummer 292 van Cahiers du Sud. Hij schrijft: ‘Men zou willen dat er geen mythe van de vrouw bestond, maar alleen een legioen kokkinnen, matrones, meisjes van plezier en blauwkousen die een aangename of nuttige functie vervulden.’ Dat betekent dat volgens hem de vrouw niet in en voor zichzelf bestaat; hij beziet haar alleen in haar functie in de mannelijke wereld. De reden voor haar bestaan ligt in de man. Maar daar kan men inderdaad haar poëtische functie boven iedere andere verkiezen. De vraag is alleen waarom men haar alleen in haar relatie tot de man moet definieren.)
Men kan het hen eigenlijk niet kwalijk nemen, dat zij niet met een vrolijk gemoed alle zegeningen en voordelen opofferen, die zij uit de mythe pureren. Zij weten heel goed wat ze verliezen als ze afstand doen van de vrouw zoals zij die zich dromen en ze weten niet wat zij kunnen winnen aan de vrouw van morgen. Het vergt heel wat zelfverloochening, na te laten zich te poneren als enig en absoluut Subject. De overgrote meerderheid van de mannen stelt dit echter niet zo nadrukkelijk. Zij postuleren niet dat de vrouw inferieur is; tegenwoordig zijn zij te diep van het democratisch ideaal doordrongen om niet de gelijkheid van alle wezens te erkennen. In de boezem van het gezin is voor het kind en de opgroeiende jonge mens de vrouw met dezelfde sociale waardigheid bekleed als de volwassen man. Later ontdekt hij in het verlangen en in de liefde van de vrouw die hij begeert en liefheeft het verzet en de onafhankelijkheid; eenmaal getrouwd respecteert hij in de vrouw de echtgenote en moeder en in de concrete ervaring van het huwelijksleven doet de vrouw zich aan hem als een vrij wezen voor. Dus kan hij zichzelf voorhouden dat er tussen de geslachten niet langer meer sprake is van een sociale hierarchie en dat, ondanks bepaalde verschillen, over het geheel genomen de vrouw zijn gelijke is. Als hij dan toch nog bepaalde inferieure eigenschappen in haar ontdekt – en de belangrijkste daarvan is wel haar ongeschiktheid voor het uitoefenen van een beroep – schrijft hij die op rekening van de natuur. Wanneer hij welwillend staat tegenover de vrouw en bereid is met haar samen te werken huldigt hij het principe van de abstracte gelijkheid, en de concrete ongelijkheid die hij constateert aanvaardt hij niet. Maar zodra hij met haar in conflict komt wordt de situatie omgekeerd; dan aanvaardt hij de concrete ongelijkheid en acht zich zelfs bevoegd die abstracte gelijkheid te ontkennen. De man zal bijvoorbeeld verklaren dat hij zijn vrouw in geen enkel opzicht minder acht omdat ze geen beroep uitoefent, de huishoudelijke taak is even belangrijk enzovoort. Maar zodra de eerste ruzie uitbreekt valt hij uit: ‘Jij kunt niet eens je brood verdienen zonder mij!’ Dat is de reden waarom veel mannen, quasi te goeder trouw, kunnen beweren dat vrouwen gelijk zijn aan mannen en dat zij dus niets te eisen hebben en tegelijkertijd beweren zij dan dat vrouwen nooit de gelijken van de mannen zullen kunnen zijn en dat hun eisen nergens toe dienen. Voor een man is het moeilijk te beoordelen van welk enorm belang de sociale discriminaties zijn die uiterlijk zo onbetekenend lijken, maar die en moreel en intellectueel op de vrouw een tegenslag hebben die zo diep ingrijpt dat die uit haar wezen zelf schijnt voort te komen. Zelfs de man die het
3
symphatiekst staat tegenover de vrouw kent haar concrete situatie nooit precies. Er is dus geen reden om geloof te hechten aan die mannen die zich inspannen om voorrechten te verdedigen waarvan zij de volle omvang nauwelijks kunnen beoordelen. We zullen ons dus niet laten intimideren door de talrijke en heftige aanvallen op de vrouw, nog ons laten misleiden door de loftuitingen op de ‘echte vrouw’ die door eigenbelang zijn ingegeven en ons al evenmin laten overrompelen door het enthousiasme dat het lot van de vrouw opwekt in mannen die daar voor niets ter wereld zelf aan deel zouden willen hebben.
In dit stukje maakt de Beauvoir duidelijk dat de uiterlijke gelijkheid tussen man en vrouw maar schijn is; de man die zij citeert, Michel Carrouges, komt er openlijk voor uit dat vrouwen in zijn opinie alleen maar een functie hebben in de mannenwereld. De meeste mannen hebben ergens onderhuids ook die mening, maar stellen dat niet zo uitdrukkelijk. Ze erkennen de gelijkheid tussen man en vrouw en leven daar ook naar, maar op sommige momenten zie je toch dat dit niet oprecht is. Zodra een man in conflict komt met zijn vrouw zie je toch dat hij haar niet als zijn gelijke ziet, want op zo’n moment zegt hij iets als: ‘Jij kunt niet eens je brood verdienen zonder mij!’ Dan blijkt dus dat hij haar werk in het huishouden niet zo waardeert als hij altijd gezegd heeft en dat hij toch denkt dat hij betere kwaliteiten heeft dan zij. Ook zegt de Beauvoir in dit stukje dat de feministes mannen die zeggen dat ze hun standpunten begrijpen en hen zullen steunen niet moeten geloven, omdat ze dit toch maar uit eigenbelang doen en niet half weten waar het nou echt om gaat.

Benoite Groult – Op de bres voor vouwen
Ik plaats hier nog een citaat uit een ander boek, omdat dit citaat goed aansluit op de vorige. Groult schrijft in dit stuk dat er niet zoveel openlijke vrouwenhaters zijn, maar wel veel subtiele. Dat is eigenlijk wat hierboven ook al is beschreven; mannen zullen niet openlijk zeggen dat ze zich beter voelen dan vrouwen, maar diep in hun hart vinden ze dat vaak wel. In dit citaat wordt iedere man met een vooroordeel tegenover vrouwen en iedere man die een vrouw als een afhankelijk wezen ziet waar voor gezorgd moet worden, bestempeld als een vrouwenhater. Eigenlijk komt deze mening wel overeen met die van de Beauvoir, alleen zij gebruikt niet zo’n harde therm als ‘vrouwenhater’.

Bladzijde 19: ‘ ’’Om Freud te begrijpen, moet je bij wijze van bril testikels opzetten’’, zei een surrealist eens tegen Andre Breton. Om vrouwenhaat te begrijpen, om die onder zijn verschillende vermommingen op te sporen, moet je waarschijnlijk bij wijze van bril borsten bezitten. Want nooit, of bijna nooit – en dit ‘bijna’ is juist waar dit boek over gaat - hebben zij die bevoorrecht zijn zich drukgemaakt over de gemoedstoestand van hen die zij overheersten, of dat nu vanwege hun afkomst, sekse of huidskleur was. Ze dachten altijd dat ze bevoorrecht waren door God, de voorzienigheid of de natuur, waardoor ze alle scrupules opzij konden zetten. Er zijn duizend en een manieren waarop je vrouwenhater kunt zijn. Mannen die op vrouwen rekenen voor het voortbestaan van de familie in naam van het geluk van de vrouw, of die beweren hen tegen zichzelf te beschermen, mannen die hen als moeders vereren, zodat ze hen als seksobject kunnen minachten, die niet zonder hen kunnen, die proberen hun ‘het slopende werk in overvolle fabrieken te besparen’. Mannen die zodra het om vrouwen gaat voortdurend naar de zogenaamde natuurwetten verwijzen, die menen dat vrouwen, omdat ze impulsiever zijn, bemiddelaarsters tussen de wereld en hen moeten zijn, mannen die alleen hun schoonheid complimenteren die de mannelijke intelligentie completeert, die ‘in vrome eerbied, met alle eerbied…’ al die mannen zijn vrouwenhaters, en des te gevaarlijker omdat ze het niet weten of ontkennen. 4
Oud 12-05-2004, 18:46
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
De man behoeft eigenlijk helemaal geen uitleg.

Als jij hem gewoon altijd gelijk geeft en gewoon doet wat hij vraagt, zit je altijd goed en heb je geen kind meer aan hem.
Oud 12-05-2004, 18:47
pourlesyeux_
Avatar van pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
Haha, euhm.
Ik snap nooit wat ze nou ECHT denken en willen!
__________________
hitsig
Oud 12-05-2004, 18:48
Zazoo
Zazoo is offline
Citaat:
MarkB schreef op 12-05-2004 @ 19:46 :
De man behoeft eigenlijk helemaal geen uitleg.

Als jij hem gewoon altijd gelijk geeft en gewoon doet wat hij vraagt, zit je altijd goed en heb je geen kind meer aan hem.
dat schreef ik hierboven ook al . eerst lezen
Oud 12-05-2004, 18:50
Verwijderd
Ik ben nog steeds opzoek naar een vrouwenhandleiding
Oud 12-05-2004, 18:51
almighty
Avatar van almighty
almighty is offline
Citaat:
Dukko schreef op 12-05-2004 @ 19:50 :
Ik ben nog steeds opzoek naar een vrouwenhandleiding
vergeet t.....die vind je niet...
__________________
Big girls don't cry
Oud 12-05-2004, 18:52
pourlesyeux_
Avatar van pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
Neenee, die wordt niet uitgelegd. In elk geval niet door mij.
Dt is nou juist de macht van de vrouw!
__________________
hitsig
Oud 12-05-2004, 18:52
almighty
Avatar van almighty
almighty is offline
Citaat:
Ijslepeltje schreef op 12-05-2004 @ 19:52 :
Neenee, die wordt niet uitgelegd. In elk geval niet door mij.
Dt is nou juist de macht van de vrouw!
eh...die macht heeft een man toch ook?
__________________
Big girls don't cry
Oud 12-05-2004, 18:54
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Zazoo schreef op 12-05-2004 @ 19:48 :
dat schreef ik hierboven ook al . eerst lezen
Kijk, jij hebt het dus al niet begrepen. De man vertelt de vrouw wat zij moet doen. Niet andersom!
Oud 12-05-2004, 18:56
pourlesyeux_
Avatar van pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
Nee, die heeft de man niet.
Nja, ik start niet voor niks zo'n topic, maar over het algemeen hebben vrouwen mannen beter door dan mannen vrouwen toch?
__________________
hitsig
Oud 12-05-2004, 19:01
Zazoo
Zazoo is offline
Citaat:
MarkB schreef op 12-05-2004 @ 19:54 :
Kijk, jij hebt het dus al niet begrepen. De man vertelt de vrouw wat zij moet doen. Niet andersom!
zo, de man is ook weer uitgelegd. sluit t topic maar
Oud 12-05-2004, 19:03
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
De man:

- houdt van voetbal
- houdt ook van bier
- kijkt graag auto/motorsport
- leest altijd de sportpagina van de krant

Zoiets.
Oud 12-05-2004, 19:10
Verwijderd
Nou, na al deze antwoorden snap ik ze nog steeds niet hoor
Niemand een duidelijkere handleiding?
Oud 12-05-2004, 19:10
Verwijderd
Citaat:
almighty schreef op 12-05-2004 @ 19:51 :
vergeet t.....die vind je niet...
Heb jij er niet eentje?

Citaat:
telluriet schreef op 12-05-2004 @ 20:03 :
De man:

- houdt van voetbal
- houdt ook van bier
- kijkt graag auto/motorsport
- leest altijd de sportpagina van de krant

Zoiets.
Dat is wel heel erg cliche.
Oud 12-05-2004, 19:18
Verwijderd
Citaat:
telluriet schreef op 12-05-2004 @ 20:03 :
De man:

- houdt van voetbal
- houdt ook van bier
- kijkt graag auto/motorsport
- leest altijd de sportpagina van de krant

Zoiets.
Seks. Alle mannen denken aan seks 24/7.


Oud 12-05-2004, 20:29
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
telluriet schreef op 12-05-2004 @ 20:03 :
De man:

- houdt van voetbal
- kijkt graag auto/motorsport
- leest altijd de sportpagina van de krant

Zoiets.
Ik ben geen man, blijkbaar.
Ads door Google
Oud 12-05-2004, 20:57
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Ijslepeltje schreef op 12-05-2004 @ 19:44 :
Wie legt mij de man uit?
# man man
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Oud 12-05-2004, 21:36
Verwijderd
man--> ego---> piemel---> drank--->sport--->sex--->grote bek, klein hartje.

de man in vogelvlucht.
Oud 12-05-2004, 21:56
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
Ijslepeltje schreef op 12-05-2004 @ 19:52 :
Neenee, die wordt niet uitgelegd. In elk geval niet door mij.
Dt is nou juist de macht van de vrouw!
heeft de vrouw macht??
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Oud 12-05-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
WooF schreef op 12-05-2004 @ 22:36 :
man--> ego---> piemel---> drank--->sport--->sex--->grote bek, klein hartje.

de man in vogelvlucht.
Dat eerste word klopt

De rest is gebasseerd op vooroordelen
Oud 12-05-2004, 22:25
JeanJeanJean
Avatar van JeanJeanJean
JeanJeanJean is offline
Wie legt de vrouw uit
__________________
A creative thinker sees the invisible feels the intangible and achieves the impossible
Oud 12-05-2004, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 12-05-2004 @ 19:50 :
Ik ben nog steeds opzoek naar een vrouwenhandleiding


en die vind je hier
Oud 12-05-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 12-05-2004 @ 23:43 :
[afbeelding]

en die vind je hier
Eeuhm, de schrijver is een "investment banker and business consultant"

Die gozer heeft alleen maar dollartekens in zijn ogen. En dan moet ik dat boek als betrouwbaar aanzien? Nee, liever niet.
Advertentie
Oud 13-05-2004, 07:39
Verwijderd
Citaat:
Ijslepeltje schreef op 12-05-2004 @ 19:56 :
Maar over het algemeen hebben vrouwen mannen beter door dan mannen vrouwen toch?
Zo dat iets te maken kunnen hebben dat vrouwen niet duidelijk zijn tegen over ons mannen? Want blijkbaar zijn wij duidelijk zodat jullie ons beter kunnen begrijpen..

Of wij mannen zijn gewoon simpeler. Maar dan is er weer geen handleiding nodig..

Kortom mannen zijn anders dan de vrouwen en andersom is dat hetzelfde.

Maar een handleiding van een man plaats ik vanmiddag wel "even" voor je. Moet nu naar school toe. Dus bekijk de site met een regelmaat.
Oud 13-05-2004, 08:05
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Wat een gelul hier allemaal zeg!

Niet te geloven, alsof iedere man op dezelfde manier reageert. Alsof iedere vrouw op dezelfde manier reageert. In de eerste plaats zijn we allemaal mensen, en dat zorgt er voor dat we meer dingen gemeen hebben dan dat we verschillen. Er is geen 'gebruiksaanwijzing' voor noch man noch vrouw. Waarom wil iedereen die toch altijd hebben? En waarom wil niemand een gebruiksaanwijzing voor het eigen geslacht? Of gaan jullie beweren dat je alle (letterlijk: alle) acties en reacties van je eigen geslacht begrijpt?

Als je iets niet begrijpt dat is het waarschijnlijker dat dat ligt omdat je de persoon in kwestie niet kent, dan dat hij/zij van het andere geslacht is.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 13-05-2004, 08:34
pourlesyeux_
Avatar van pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
Nja, ik denk ook te vaak aan seks.
Ben ik dan man?
__________________
hitsig
Oud 13-05-2004, 08:49
Ms Pink
Avatar van Ms Pink
Ms Pink is offline
Wij vrouwen denken veel te moeilijk, zelfs dit forum onderwerp is overbodig. Mannen lachen zich rot als ze dit zien... Waarom?

Wij vrouwen zijn complexe wezens. Wij zeggen nooit precies wat wij willen en bedoelen, maar wij geven hints en gaan er dan vanuit dat mannen begrijpen wat wij willen overbrengen. Als zij dit niet begrijpen (in de meeste gevallen) zijn wij teleurgesteld, dan wel boos. Want 'hij begrijpt mij niet! (snik)'.

Maar natuurlijk begrijpen die mannen ons niet!! Het zijn geen vrouwen! Omdat wij van ons zelf weten hoe moeilijk en vooral ver wij kunnen doordenken over de kleinste dingen (herkenbaar?) gaan wij er gewoon vanuit dat mannen ook zo zijn.. Maar dat zijn ze dus absoluut niet. Wij zijn degenen die moeilijk zijn en zij zijn juist makkelijk.

Om mannen te begrijpen, moet je niet nadenken. Wat ze zeggen en doen is bijna altijd wat ze denken en bedoelen. Zij zijn niet zoals wij, die hints geven en doordenken over uitspraken (waar wij ons zelf helemaal gek mee kunnen maken).

Conclusie: aan mannen valt niks te snappen. Ze zijn simpel en eigenlijk op dat gebied totaal oninteressant...

Wat mannen willen:
een vriendin die altijd wel zin heeft in seks (en vooral regelmatig hem overvalt met een heftige vrijpartij waarin zij alle initiatief neemt en als het ware hem verkracht);
een vriendin die niet zeikt;
een vriendin die zelfverzekerd is (tot op een zekere hoogte, ze moet zich in ieder geval niet schamen voor haar lichaam en voor het laten van boertjes en windjes => de meeste jongens vinden dit cool!!!).
Oud 13-05-2004, 09:17
Verwijderd
Dit schiet niet echt op.
Ik denk ook niet dat je een duidelijk en goed antwoord ooit op deze vraag krijgt. Niemand is hetzelfde.
Koop desnoods een boek als 'Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus' ofzo.. Misschien dat je daar wat aan hebt?
Succes
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Aantrekkingskracht: de wanhopige man en de onbereikbare vrouw.
Egoconstructie
99 15-01-2020 13:47
Seksualiteit Marokkaanse mannen betere minnaars dan Negers en Blanke Mannen.
Kev25
23 19-11-2015 19:05
Liefde & Relatie Bewezen: vrouwen vallen op mannen met dure auto's
supergirl#1
30 24-09-2009 11:34
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: De mannen van steen.
Ieke
0 11-04-2005 17:51
Verhalen & Gedichten [VERHAAL]De man met het okselhaar totaan zijn tenen
GoodforNothing
5 25-03-2003 18:41
Verhalen & Gedichten De jongen, de oude man en de zoektocht naar suiker.
AtHell
7 04-01-2003 09:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.