Oud 30-07-2004, 22:33
JNR
JNR is offline
Volgend jaar ga ik studeren in Groningen. Ik zit nog erg te twijfelen of en van welke studenten vereniging ik lid wil worden. Ik denk dan vooral aan Vindicat en Albertus.

Nou vertellen mijn ouders, die totdat ik geboren werd altijd in groningen hebben gewoond en opgegroeid zijn, allemaal horror verhalen over het leven op de studentevereniging en de ontgroening. Verkrachtingen zouden erg vaak voorkomen en om het nog eens erger te maken zou dit volgens hen nooit naar buiten komen omdat dat 'niet hoort' binnen de vereniging.

Kortom: veel (zelfs criminele) voorvalletjes die niet de "vereniging's muren" verlaten.

Mijn vraag is: klopt dit echt? Hoe verschrikkelijk is een ontgroening? En hoe 'verplicht' is het verdere verenigingsleven?

edit: de horror verhalen van mijn ouders gaan overigens vooral over vindicat.

Laatst gewijzigd op 30-07-2004 om 22:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2004, 22:41
Verwijderd
Dat over die verkrachtingen is onzin. Enkele goede vriendinnen van mij zijn lid geworden bij Vindicat twee jaar geleden en hoewel ik niet inhoudelijk op die introductie in wil gaan, kan ik je zeggen dat het echt niet geen horrorverhaal is zoals je ouders je willen doen geloven. Het is ontzettend zwaar en er haken veel mensen af, maar je hoeft niet bang te zijn dat je sterretje daar niet veilig is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:50
JNR
JNR is offline
hehe thnx nare man! Iemand anders nog ontgroenings ervaringen!?

edit: en zou iemand misschien, zoals nare man niet wou, wel willen inhoudelijk een beetje willen ingaan op de introductie tijd?!

Laatst gewijzigd op 30-07-2004 om 23:09.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 23:07
Verwijderd
Ik heb zelf ook een ontgroening gedaan bij een traditionele studentenvereniging in het oosten des lands, dus ik kan je wel een beetje een outline geven over het hoe en wat.

Je kunt zo'n introductie in principe op twee manieren benaderen, is mijn ervaring. Je kunt het allemaal over je heen laten komen en er als het ware in meegaan, dan heb je wel het 'beste resultaat' daarna. Als je gewoon meespeelt heb je wel de makkelijkste ontgroening.

Je kunt ook de boel nuanceren en denken dat het toch allemaal wel meevalt. Maar dan loop je wel het risico dat je het belachelijke van de hele ontgroening in gaat zien en dat je die schreeuwende, dikke achtstejaars die jou voor waardeloze rotfeut uitmaakt als een stumper gaat zien die zichzelf alleen maar voor lul zet.

Onthou, je wordt toch wel gebroken. Dat is namelijk het doel. Men wil jou eronder krijgen en dat gaat makkelijker als je het maar over je heen laat komen. Als je de indruk wekt dat je ze niet serieus neemt dan pakken ze je alleen nog maar harder aan, dus misschien is dat niet zo'n goed idee.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 23:09
JNR
JNR is offline
ai goed advies! Haha, zo zit ik namelijk wel een beetje inelkaar. Zovan: 'eens laten zien uit wat voorn hout ik gesneden ben'
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 23:28
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 30-07-2004 @ 23:09 :
ai goed advies! Haha, zo zit ik namelijk wel een beetje inelkaar. Zovan: 'eens laten zien uit wat voorn hout ik gesneden ben'
Als je van plan bent jezelf aan te melden voor het corps moet je je gewoon goed afvragen waarom je dat wilt. Vrijwel iedereen die bij het corps gaat heeft daar wel een speciale reden voor. Hun ouder(s) zijn lid geweest, het is traditie in de familie, ze komen uit bepaalde sociale milieus en dergelijke. Mensen die 'gewoon' bij een leuke studentenvereniging willen gaan meestal niet bij het corps, die melden zich gewoon aan bij Albertus Magnus o.i.d. Ook een traditionele vereniging met ontgroening maar niet zo prominent sociaal gepositioneerd als het corps.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 01:26
Verwijderd
Die ontgroeningen bij de Eindhovense studentenverenigingen schijnen nogal soft te zijn.

Maar da's ook maar van horen-zeggen, want ik zit niet bij een studentenvereniging.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 03:27
Verwijderd
Zou je mij kunnen vertellen waarom het een zeer traditionele vereniging moet zijn?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 07:00
JNR
JNR is offline
Ik kom dus wel uit zo'n soort milieu, heb een particuliere school gelopen enz ect. Maar twijfel of ik nog wel bij die groep wil horen. Als je snapt wat ik bedoel?!

Een vriendin van mij gaat overigens ook lid worden. Maar goed... ik vind het ook zo'n lose reden om daarom ook maar lid te worden.

Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 07:06.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 10:47
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2004 @ 22:41 :
dat het echt niet geen horrorverhaal is [/B]
Dat het dat het dus wel een horrorverhaal is?

Citaat:
nare man schreef op 30-07-2004 @ 23:07 :
dat je die schreeuwende, dikke achtstejaars die jou voor waardeloze rotfeut uitmaakt als een stumper gaat zien die zichzelf alleen maar voor lul zet.

Geheel terecht als je ze zo ziet .


Maargoed eh veel plezier ofzo.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 11:54
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 31-07-2004 @ 07:00 :
Ik kom dus wel uit zo'n soort milieu, heb een particuliere school gelopen enz ect. Maar twijfel of ik nog wel bij die groep wil horen. Als je snapt wat ik bedoel?!

Een vriendin van mij gaat overigens ook lid worden. Maar goed... ik vind het ook zo'n lose reden om daarom ook maar lid te worden.
Ik kan je alleen vertellen dat de meeste echte groningers vindicaters absoluut niet kunnen waarderen en ze niet bepaald serieus nemen.

Bij het overgrote deel zal de ontgroening wel redelijk fatsoenlijk (persoonlijk vind ik een ontgroening nooit iets normaals) verlopen, maar het is toch elke keer weer zo dat het bij sommigen flink verkeerd gaat.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 31-07-2004 @ 11:54 :
Ik kan je alleen vertellen dat de meeste echte groningers vindicaters absoluut niet kunnen waarderen en ze niet bepaald serieus nemen.
Wat het burgervolk in een studentenstad van de studenten daar vindt, is nog nooit relevant geweest.

Citaat:
Bij het overgrote deel zal de ontgroening wel redelijk fatsoenlijk (persoonlijk vind ik een ontgroening nooit iets normaals) verlopen, maar het is toch elke keer weer zo dat het bij sommigen flink verkeerd gaat.
Ach, wat is 'flink verkeerd'? Er zijn de afgelopen decennia een paar incidenten geweest maar het is statistisch gezien altijd nog gevaarlijker om met vrienden een weekend op vakantie te gaan.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 12:56
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
'horrorverhalen' over Vindicat heb ik wel, een vriendin van mijn zus heeft bij die vereniging gezeten, en, tja, het is maar wat je leuk vind maar persoonlijk vind ik het niks. Zij werd ook lid omdat je dan bij de elite hoorde.


Je moet (als meisje) wanneer een jongen je mee uit vraagt, ja zeggen en vervolgens is het zo ongeveer regel dat je dan wel seks hebt met elkaar. Lekker eigen mening enzo ja..

Ik weet trouwens niet echt veel verhalen van de ontgroening, alleen het verhaal over het riool is me bijgebleven:
Je bent als lid van de vereniging een groep, en dus doe je alles samen of niet. Die vriendin en de anderen werden dus gedwongen als ontgroening door het riool te gaan, wat dus niemand wilde. Een jongen offerde zich op: hij ging wel. Maar dat mocht dus niet: groep of niet!
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 13:01.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 12:58
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 31-07-2004 @ 07:00 :
Ik kom dus wel uit zo'n soort milieu, heb een particuliere school gelopen enz ect. Maar twijfel of ik nog wel bij die groep wil horen. Als je snapt wat ik bedoel?!

Een vriendin van mij gaat overigens ook lid worden. Maar goed... ik vind het ook zo'n lose reden om daarom ook maar lid te worden.
De enige reden die doorslaggevend mag zijn, is je eigen ervaring. Die kun je natuurlijk het beste baseren op jouw omgang met zowel Vindi's als Albertianen. Welke mensen lijken jou het leukst, waar zie je jezelf de leukste tijd hebben? Het is geen makkelijke beslissing, zeker niet als je in je introweken begeleid wordt door iemand die een sterke voorkeur voor het één of het ander heeft. Daarom zou ik zelf ook nooit in mijn eerste jaar meteen lid worden, omdat je dan nog zo weinig van het studentenleven hebt gezien om een goede keus te maken tussen verschillende verenigingen.

@ Alpha - dat verhaal lijkt me onzin, ik ken genoeg meiden die lid zijn van Vindicat, de meeste daarvan zitten in een behoorlijk prominente jaarclub en van hen is er nog nooit iemand geweest die op zo'n manier seks moest hebben met een jongen. De meesten hebben gewoon keurig een vriend.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:03
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
@ nare man: misschien. het blijft natuurlijk een verhaal van een ander, maar ik persoonlijk geloof haar wel.
Gezien alle andere verhalen die je hoort lijkt het me zeker niet onwaarschijnlijk
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 31-07-2004 @ 12:54 :
Wat het burgervolk in een studentenstad van de studenten daar vindt, is nog nooit relevant geweest.
Dan heb jij nog nieteens door hoe laag hun aanzien is bij hun medestudenten.

Ik denk ook niet dat er iets verkeerd aan is om JNR daarvoor te waarschuwen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 31-07-2004 @ 13:03 :
@ nare man: misschien. het blijft natuurlijk een verhaal van een ander, maar ik persoonlijk geloof haar wel.
Gezien alle andere verhalen die je hoort lijkt het me zeker niet onwaarschijnlijk
Nare wil gewoon niet inzien dat er veel niet in orde is bij vindicat.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:32
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
alpha schreef op 31-07-2004 @ 12:56 :

Je moet (als meisje) wanneer een jongen je mee uit vraagt, ja zeggen en vervolgens is het zo ongeveer regel dat je dan wel seks hebt met elkaar. Lekker eigen mening enzo ja..
Dit klinkt toch als bullshit!!!!! Heel jammer dat je alles gelooft wat je hoort....
Bij een vereniging worden mensen juist gestimuleerd om een eigen mening te vormen, doen wat ze zin in hebben. Niks moet, alleen slaan bij dammen als je kan. Dat is 1 van de motto's van een corps.

Citaat:
alpha schreef op 31-07-2004 @ 12:56 :

Ik weet trouwens niet echt veel verhalen van de ontgroening, alleen het verhaal over het riool is me bijgebleven:
Je bent als lid van de vereniging een groep, en dus doe je alles samen of niet. Die vriendin en de anderen werden dus gedwongen als ontgroening door het riool te gaan, wat dus niemand wilde. Een jongen offerde zich op: hij ging wel. Maar dat mocht dus niet: groep of niet!
Typisch voorbeeld van : een groep vormen.
Ik geloof wel dat dit is gebeurd. En ik kan best voorstellen dat het riool vies en smerig was. Maar ik durf op 10000 euro te wedden dat ze niet werden gedwongen. Een oudejaars kan op tientallen manieren een foet laten DENKEN dat hij gedwongen is het riool over te steken. Ik kan veel van die manieren noemen. MAAR : die oudejaars vinden het alleen maar mooi als een eerstejaars "nee" zegt met een geloofwaardig argument erbij , bijvoorbeeld :"wat voor nut heeft het als ik oversteek" of dergelijks.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2004, 18:44
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
TS :

Ten eerste : Groningen = Koningen !!!! fijn dat je daar komt studeren !!! Topstad

Ik heb zelf een ontgroening gehad bij een corps. Mensen die ons moesten ontgroenen waren af en toe lam of aangeschoten, wij mochen geen slok alcohol hebben. Maar die mensen wisten hun grens, ze wisten precies hoe ver ze mochten gaan. Dit jaar, en ook laatste 40 jaar, zijn er helemaal geen rare dingen gebeurd bij onze vereniging. En dat komt omdat alles , maar dan ook echt alles, staat beschreven in de draaiboek van de ontgroeners. Tot minuut nauwkeurig staat beschreven wat ze allemaal moeten doen, hoe ze moeten reageren en wat te doen als iets uit de hand loopt. Een ontgroeningscomissie wordt dan ook minimaal 3 maanden voor de ontgroening samengesteld, ze bespeken alles tientallen keren en ze kennen elkaar door en door.
Maar ik zei het al - ze zijn af en toe lam. daarom moet OOK JIJ weten hoe ver ze mogen gaan en als je ziet dat het niet meer kan gewoon ertussen komen of, als het niet mogelijk is of als je niet durft, bij andere mensen die je te hulp staan. Bij ons boijvoorbeeld waren er constant 16 man aanwezig, bij wie we mochten klagen als er iets ergs was gebeurd. Ik ben zelf een keer naar zo'n persoon afgestapt. Omdat een mede-eerstejaars van mij een fascist werd genoemd, omdat hij in duitsland is geboren. 5 minuten daarna hoorde ik het woord 'fascist' voor de rest van de ontgroening niet.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:45
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Je bent echt 'dom' als je denkt dat je seks moet hebben... Je bent nog dommer als je daar ook daadwerkelijk intrapt en denkt dat het moet om bij zo'n club te mogen...

maar sovjet, dat gemekker van je dat je gestimuleerd wordt een eigen mening te hebben is ook onzin...Tis een grote propanganda club waarbij massa's tegen elkaar worden opgezet om zo de stad te veroveren...

(ok dat was hyperbool )
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:48
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 31-07-2004 @ 18:45 :

maar sovjet, dat gemekker van je dat je gestimuleerd wordt een eigen mening te hebben is ook onzin
(ok dat was hyperbool )
Ben je lid van een corpsvereniging ????
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:54
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
JNR schreef op 30-07-2004 @ 22:33 :
Ik denk dan vooral aan Vindicat en Albertus.
trouwens, mijn ex is in 2003 lid geworden van Albertus. Ze zei dat bij hun stelt ontgroening wel degelijk wat voor, maar dan meer is fysieke aspect, mentaal word je niet zo hard aangepakt. 5% hakt af, maar dat soort mensen wil je niet eens bij je vereniging hebben, zijn allemaal laffe mietjes.
Ook zei ze t volgende. Mooie jongens zitten bij Vindicat, mooie dames bij Albertus. Heel benieuwd of dat ook zo is
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 31-07-2004 @ 18:54 :
trouwens, mijn ex is in 2003 lid geworden van Albertus. Ze zei dat bij hun stelt ontgroening wel degelijk wat voor, maar dan meer is fysieke aspect, mentaal word je niet zo hard aangepakt. 5% hakt af, maar dat soort mensen wil je niet eens bij je vereniging hebben, zijn allemaal laffe mietjes.
Ook zei ze t volgende. Mooie jongens zitten bij Vindicat, mooie dames bij Albertus. Heel benieuwd of dat ook zo is
Mensen die afhaken zijn niet allemaal laffe mietjes. Het is best voorstelbaar dat je tijdens de introductie merkt dat je niet met die mensen om wilt gaan of dat er een andere sfeer hangt dan je verwacht of gehoopt had. Ik ben zelf in de introductie gestopt omdat ik het niet zag zitten de rest van mijn studententijd door te brengen met alleen dat besloten groepje mensen. Op zich begon je goed met je post maar het is jammer dat je dan weer zo'n opmerking maakt, daarmee kom je wel weer over als een beetje een sukkeltje.

Jij weet immers waarschijnlijk net zo goed als ik dat het enkele feit dat je bij het corps zit namelijk geen donder zegt. Elke kneus kan die introductie doorlopen als hij zijn verstand op nul zet. Ook bij Vindicat zitten ongelooflijke stumpers. Waar denk je dat de benaming clubje suf vandaan komt? Je bent echt niet automatisch stoer als je erbij zit, ook binnen het corps en het AHC heb je ongelooflijk trieste nerds.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 19:17
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 31-07-2004 @ 18:48 :
Ben je lid van een corpsvereniging ????
Nee, sorry... Je hebt gelijk. Alleen als je bij zo'n "corpse" zit, weet je er genoeg van om een mening te hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 20:10
Verwijderd
mss een domme vraag maar hoeveel mensen sluiten er zich eigenlijk aan bij een studenten vereniging? als ik dit zo lees snap ik namelijk niet dat mensen zin hebben om daar bij te horen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2004, 21:18
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 31-07-2004 @ 20:10 :
mss een domme vraag maar hoeveel mensen sluiten er zich eigenlijk aan bij een studenten vereniging? als ik dit zo lees snap ik namelijk niet dat mensen zin hebben om daar bij te horen.
25% in Tilburg.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:01
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 31-07-2004 @ 20:10 :
mss een domme vraag maar hoeveel mensen sluiten er zich eigenlijk aan bij een studenten vereniging? als ik dit zo lees snap ik namelijk niet dat mensen zin hebben om daar bij te horen.
Van mijn jaargenoten zijn het er dacht ik 2... Van de 40 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:51
MH
Avatar van MH
MH is offline
Wij doen zelfs aan begroening (zit bij Bragi, Groningen). Krijgen we ook heel wat positieve reacties op. Het enige wat we eigenlijk doen is heel klef samen eten en met elkaar kennismaken.
Ontgroening, niet echt wat voor mij (al is het soms wel een beetje verleidelijk )
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 00:53
Verwijderd
M'n broer(nu bijna 30) heeft ooit gezegd, 'studentenverenigingen zijn voor mensen die zelf geen vrienden kunnen maken'

Hier gaat d ediscussie eig alleen over de verenigingen in Groningen..
zijn er ook mensen met ervaringen over andere steden?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 01:22
Verwijderd
Citaat:
Thijsjuh-ijsjuh schreef op 01-08-2004 @ 00:53 :
M'n broer(nu bijna 30) heeft ooit gezegd, 'studentenverenigingen zijn voor mensen die zelf geen vrienden kunnen maken'
Gadverdamme, dat vind ik net zo'n uitspraak als 'mensen die alcohol drinken kunnen zonder alcohol geen plezier hebben'.

Laatst gewijzigd op 01-08-2004 om 01:29.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 02:23
Verwijderd
Precies. Mensen moeten eens ophouden een studentenvereniging te zien als iets dat totaal losstaat van de samenleving. Het studentencorps is net zo goed een afspiegeling van die maatschappij - hoogstwaarschijnlijk geen kinderen van steuntrekkers of Friese boeren, maar wel met nerds en prominente populaire mensen, met verschillende karakters, met introverte en extraverte mensen. Dat vooroordeel dat mensen erbij gaan omdat ze anders geen vrienden kunnen krijgen is echt bedacht door mensen die er geen donder van snappen (en vaak ook niet de meest succesvolle mensen).
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 02:32
Al_Pacino
Avatar van Al_Pacino
Al_Pacino is offline
Een studentenvereniging is meer een soort ontmoetingsplek...een soort hangplek maar dan met alchohol niet voor iemand die anders geen vrienden kan krijgen je WORDT daar juist super sociaal.....al die verhalen over ontgroening overdrijven je moet gewoon de humor ervan in zien wanneer je niet bereidt bent je eigen ego op te geven om lol te kunnen hebben ( het volgende jaar lach jij om de nieuwelingen!!!) dan heb je op een vereniging niks te zoeken. tuurlijk er gebeurt wel eens wat dat niet kan maar dat is hoogst ongebruikelijk!!
__________________
A person has an opinion. It's only an opinion. It's never a question of right or wrong.....
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 04:00
Sambal
Sambal is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2004 @ 02:23 :
Precies. Mensen moeten eens ophouden een studentenvereniging te zien als iets dat totaal losstaat van de samenleving. Het studentencorps is net zo goed een afspiegeling van die maatschappij - hoogstwaarschijnlijk geen kinderen van steuntrekkers of Friese boeren, maar wel met nerds en prominente populaire mensen, met verschillende karakters, met introverte en extraverte mensen. Dat vooroordeel dat mensen erbij gaan omdat ze anders geen vrienden kunnen krijgen is echt bedacht door mensen die er geen donder van snappen (en vaak ook niet de meest succesvolle mensen ).
ik snap niet zo waar dat op slaat... je moet wel in en in triest zijn om je frustraties van een niet-afgemaakte studie af te gaan reageren op studentenverenigingen verder ben ik het wel met je eens hoor.
ik heb zelf een zus die 2 jaar ouder is en via haar hoor ik alle verhalen en mij lijkt het persoonlijk helemaal niets. ik zie de lol niet zo in van dingen als 'zoenen op de kroeg is een glas bier over je heen', voedselgevechten en van die studenten die elkaar op de grond gaan gooien (invechten heet dat dan weer). maarja, dat hangt natuurlijk ook van je persoonlijkheid af. ik ben wat onafhankelijker (of probeer dat te zijn ) denk ik.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 13:39
Verwijderd
Geen gevoos in de soos, dat is een hele normale regel. Heeft ermee te maken dat je gewoonweg niet hoort te kleffen met iemand als je onder vrienden-verenigingsgenoten bent. Zomaar in de kroeg lopen te kleffen onder het oog van alle aanwezigen is ook verschrikkelijk lomp.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 13:41
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2004 @ 13:39 :
Geen gevoos in de soos, dat is een hele normale regel. Heeft ermee te maken dat je gewoonweg niet hoort te kleffen met iemand als je onder vrienden-verenigingsgenoten bent. Zomaar in de kroeg lopen te kleffen onder het oog van alle aanwezigen is ook verschrikkelijk lomp.
Bij mijn oude studentenvereniging had men de regel; "Bekken is koffiemelk drinken".
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 14:38
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik ben naar een feestje van UVSV (vrouwencorps Utrecht) geweest, alleen, want ik kende er nog niemand. was 'speciaal' voor 'nieuwe meisjes'. Het corporale was toen ver te zoeken. Ze waren er allemaal behoorlijk hip en irritant. 5e jaars die mij deden denken aan klasgenootjes uit de 2e.
Maar goed, misschien krijg ik een betere indruk tijdens de UIT (wanneer ik ook in een van hun huizen slaap) en verander ik van mening.

een andere optie was voor mij Veritas (toch al niet katholiek meer en wel gemengd) voor mijn gevoel corporaler en conservatiever wat me dan toch wel weer aansprak, al zou de ontgroening etc. er ook zwaarder zijn, maar ja, je gaat bij een corps (of corporale vereniging) of niet, denk ik dan.
maar nou 'sprak' ik een paar dagen geleden een meisje dat komend jaar van Veritas lid wordt. Zij vond dat je pas lid moest worden wanneer je vrienden had. Ze deed heel denigrerend tegenover (nog) vriendenloze mensen. (maar ja, is dat niet logisch als je in een nieuwe stad komt). Ze hemelde Veritas helemaal op, maar dat kind (oke, ze was ouder dan ik, maar als vrouwen/meisjes mij tegenstaan noem ik ze altijd zo, kan eigenlijk niet natuurlijk) was zo arrogant en vervelend, het stond me gewoon tegen. Ook hier ga ik tijdens de UIT gewoon eens kijken, misschien valt het nog mee.

Ontgroening houdt mij opzich niet tegen ergens lid te worden, maar ik heb nu wel besloten dit eerste jaar niet van UVSV of Veritas lid te worden, omdat ik de verenigingen eerst wat beter wil leren kennen, via via ofzo.
Wel ga ik me inschrijven bij Histos (zeilvereniging) in de hoop daar ingeloot te worden. Dan heb ik toch een vereniging (wil ik ook wel graag) maar iets minder 'verplichtingen' etc.
Ik wil mijn eerste jaar namelijk ook niet vergooien door een vereniging, hoe erg mensen dat er ook bij vinden horen.
Ik wil koste wat het kost wel ook mijzelf kunnen zijn en blijven.
(alles altijd tot op bepaalde hoogte natuurlijk)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2004, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-07-2004 @ 22:01 :
Van mijn jaargenoten zijn het er dacht ik 2... Van de 40 ofzo.
oh dat vind ik erg weinig. Ik had het idee dat iedereen lid werd van een vereniging. Dus als je je niet aansluit bij iets is dat helemaal niet vreemd als ik dat zo lees.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 16:05
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
tuurlijk is dat niet vreemd
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 01-08-2004 @ 15:50 :
oh dat vind ik erg weinig. Ik had het idee dat iedereen lid werd van een vereniging. Dus als je je niet aansluit bij iets is dat helemaal niet vreemd als ik dat zo lees.
Mwoa, wij zijn dan ook wel Technische Natuurkunde.

Oftewel, nerds.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 19:02
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
mensen die niet naar studentenverenigingen gaan komen idd voornamelijk van de technische en alternatieve (lees o.a. creatieve) kant. van alles er tussenin kan het altijd nog wel een behoorlijk aantal worden, maar zeker niet 'iedereen' hoor!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 19:47
Sasz
Avatar van Sasz
Sasz is offline
nou ik moet zeggen dat het mij ook niet egt aantrekt...
en ik ga communicatie doen
__________________
droom niet je leven, maar leef je dromen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 01-08-2004 @ 19:02 :
mensen die niet naar studentenverenigingen gaan komen idd voornamelijk van de technische en alternatieve (lees o.a. creatieve) kant. van alles er tussenin kan het altijd nog wel een behoorlijk aantal worden, maar zeker niet 'iedereen' hoor!
Heb je ook maar enig empirisch bewijs waar je dat op baseert? Ik denk het namelijk niet. Dat technische studenten minder vaak bij een vereniging zitten komt gewoon door het feit dat twee van de drie technische universiteiten nog redelijk nieuw zijn en gevestigd in niet-traditionele studentensteden (Eindhoven en Enschede). Je ziet dat Delft wel een oud kenniscentrum is en daar zit van de bètastudenten ook een zeer groot gedeelte bij Virgiel of het DSC.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 01-08-2004 @ 14:38 :

een andere optie was voor mij Veritas (toch al niet katholiek meer en wel gemengd) voor mijn gevoel corporaler en conservatiever wat me dan toch wel weer aansprak, al zou de ontgroening etc. er ook zwaarder zijn, maar ja, je gaat bij een corps (of corporale vereniging) of niet, denk ik dan.
maar nou 'sprak' ik een paar dagen geleden een meisje dat komend jaar van Veritas lid wordt. Zij vond dat je pas lid moest worden wanneer je vrienden had. Ze deed heel denigrerend tegenover (nog) vriendenloze mensen. (maar ja, is dat niet logisch als je in een nieuwe stad komt). Ze hemelde Veritas helemaal op, maar dat kind (oke, ze was ouder dan ik, maar als vrouwen/meisjes mij tegenstaan noem ik ze altijd zo, kan eigenlijk niet natuurlijk) was zo arrogant en vervelend, het stond me gewoon tegen. Ook hier ga ik tijdens de UIT gewoon eens kijken, misschien valt het nog mee.
Tsja, het is op zich wel goed om te kijken naar welke mensen nou bij bepaalde verenigingen gaan. Als die mensen je totaal niet aardig lijken dan zegt dat wel veel.. het moeten dan toch je jaargenoten worden. Maar als het bij dat ene meisje blijft en je daar verder hele leuke mensen ziet, dan zou ik er niet zo op letten. Ik bedoel, ze moet nog lid worden en toch hemelt ze die vereniging helemaal op.. klinkt echt alsof ze er een beetje té graag bij wil horen.. ze loopt gewoon interessant te doen. Ik denk dat ze zich echt ontzettend overdreven gaat gedragen tijdens de introductie enzo. Niet op letten.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 10:05
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
alpha schreef op 31-07-2004 @ 12:56 :
Je moet (als meisje) wanneer een jongen je mee uit vraagt, ja zeggen en vervolgens is het zo ongeveer regel dat je dan wel seks hebt met elkaar. Lekker eigen mening enzo ja..
Mijn god wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 14:08
Ninnoc
Ninnoc is offline
goeie vriend van me zit bij vindicat, zat in de ziekenboeg tijdens ontgroening en had t ontzettend naar zijn zin gehad, hij heeft t er nog steeds leuk
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 23:20
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
@ AS: inderdaad

@Nare Man: ja, sorry, ik had het behoorlijk wat genuanceerder moeten brengen, wat het was slechts naar mijn beleving. Van Delft weet ik niets (behalve dat er 40 jaar geleden het DSC actief was) en in Enschede (heb ik gewoond de afgelopen 4 jaar, waar inmiddels een behoorlijk aantal niet-technische studies aangeboden worden) merkte ik toch wel dat er meer niet-technici dan technici lid zijn van studentenverenigingen. (maar dan heb ik het toch ook wel weer meer over AEGEE, dus dan heb je dat ook al weer snel en over Audentis)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 14:31
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 02-08-2004 @ 23:20 :
@Nare Man: ja, sorry, ik had het behoorlijk wat genuanceerder moeten brengen, wat het was slechts naar mijn beleving. Van Delft weet ik niets (behalve dat er 40 jaar geleden het DSC actief was) en in Enschede (heb ik gewoond de afgelopen 4 jaar, waar inmiddels een behoorlijk aantal niet-technische studies aangeboden worden) merkte ik toch wel dat er meer niet-technici dan technici lid zijn van studentenverenigingen. (maar dan heb ik het toch ook wel weer meer over AEGEE, dus dan heb je dat ook al weer snel en over Audentis)
een kameraad van mij studeert in Enschede, zelf lid van Audentis
Hij zei t volgende. Enschede heeft het campus en op het campus heeft men een slecht beeld van de studentenverenigingen in de stad. 2% van de campusbewoners is daarom lid. En op de campus wonen toch wel heeeeeel veel beta-nerds, die het veel leuker vinden om avonden achter hun pc door te brengen dan in de kroeg. In tegenstelling daarvan vinden niet-technische studies campus ongeloofelijk saai en daarom gaan ze ook in de stad wonen. En in zo'n kleine stad als Enschede kun je verenigingsmensen in de stad niet vermijden. En daarom zijn veel niet-technici dan ook lid.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 15:39
Verwijderd
Maar Enschede heeft nog nauwelijks psychologie of bestuurskunde-studenten afgeleverd. Die studies zijn daar ingevoerd om meer meisjes te trekken en meer geld binnen te krijgen. De harde kern is natuurlijk nog steeds de bètawetenschap. Ik zie echt geen enkele reden waarom in je in Enschede iets anders dan een bètawetenschap zou willen studeren. Er is nauwelijks verenigingsleven (Audentis noem ik geen traditionele vereniging) en de niet-bètastudenten daar zijn blijkbaar ook out of their minds.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:45
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-08-2004 @ 22:13 :
(...) Delft wel een oud kenniscentrum is en daar zit van de bètastudenten ook een zeer groot gedeelte bij Virgiel of het DSC.
Je moet wel het onderscheid tussen technische en bètastudies maken. Ik denk dat technische studenten eerder tot zo'n vereniging toedringen dan de bèta's. Op de bètafaculteit van de UvA (toch een rdelijk grote) zitten ook weinig studenten die lid zijn van het corps o.i.d. Ik gok het op 1 á 2 studenten per studiejaar per studie.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ontgroening
Verwijderd
115 12-11-2008 00:15
Algemene schoolzaken Ontgroeningen
Nona
93 04-10-2003 11:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen
Bezz
2 31-03-2003 19:59
Algemene schoolzaken ontgroenen afschaffen
jose85
2 25-11-2002 09:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat over ontgroeningen: argumenten!?
corduroy
1 22-10-2002 20:41
Algemene schoolzaken Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen?
*shadygirl*
87 31-08-2002 19:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.