Oud 05-11-2005, 23:15
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S. schreef op 05-11-2005 @ 18:52 :
Forumster S. is tijdelijk terug!

Een aantal s.commers zijn verblind door haatgevoelens voor het onbekende en dat blijft kennelijk maar knagen en knagen. Daardoor voelen ze zich niet alleen maar verder in het hoekje gedreven, neen, naar hen idee gaat het gewoon niet over! In hun bekrompen wereldje is er namelijk geen plaats voor andersdenkenden. Er wordt zelfs keer op keer geklaagd, slechts één keer heeft de klaagmuur zijn gebeden verhoord. Nadat een aantal 'nieuwe' en "oude" s.commers S. overspoelden met privé boodschappen, voelde S. zich een beetje genoodzaakt om toch weer eens een kijkje te nemen op het scholierenforum. Tot haar grote verbazing is de angst voor de Islam en allochtonen alleen maar toegenomen! Je-mig.

Dus toch maar weer een poging wagen het discussieforum uit het slachtofferhoekje te krijgen....

Bron: S.
------------------------------------------------------------------
Moet dat nou?!
internet
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Oud 05-11-2005, 23:55
Verwijderd
heh
Oud 06-11-2005, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-11-2005 @ 21:57 :
Makali... Makelville...

Ja, hè?
Goh je hersen maken wel overuren
Oud 06-11-2005, 13:56
Verwijderd
Scholieren is nog steeds geen haar veranderd
Oud 06-11-2005, 13:56
Verwijderd
wtf, ben jij er ook weer
Oud 06-11-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 13:56 :
wtf, ben jij er ook weer
Och ja, het begon weer te knagen. Dus ik kon het niet laten weer ff een kijkje te nemen.
Oud 06-11-2005, 14:30
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Hey jullie zijn terug.

Wie weet ik niet meer, maar iemand had al voorspelt dat jullie zouden terugkeren. Eenmaal besmet met het gele virus kom je er ook nooit meer vanaf.
Oud 06-11-2005, 14:37
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Makali schreef op 06-11-2005 @ 09:43 :
Goh je hersen maken wel overuren
En dat kunnen we van jou niet zeggen.

Het hele moslimbevrijdingsfront is terug, zie ik.
Oud 06-11-2005, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 14:30 :
Hey jullie zijn terug.

Wie weet ik niet meer, maar iemand had al voorspelt dat jullie zouden terugkeren. Eenmaal besmet met het gele virus kom je er ook nooit meer vanaf.
"Erkenning is de eerste stap"
Oud 06-11-2005, 15:00
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Waarop een hopeloos lijden volgt...
Oud 06-11-2005, 15:03
Verwijderd
Die computer kan uit hoor.
Oud 06-11-2005, 15:07
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Soms lijkt de afstand tussen het uit-knopje en je wijsvinger langer dan de werkelijke 1 meter.
Oud 06-11-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-11-2005 @ 14:37 :
En dat kunnen we van jou niet zeggen.

Het hele moslimbevrijdingsfront is terug, zie ik.
Van mij kun je boel zeggen, maar ik geloof niet dat jij in de positie bent om aan de intellectuele capiteiten van anderen te twijfelen, maar oke dream on
Oud 06-11-2005, 18:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 13:56 :
wtf, ben jij er ook weer
Niet al te enthousiast hé?
Oud 06-11-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-11-2005 @ 21:56 :
Met andere woorden: je had geen leven buiten het forum en daarom kom je weer terug.

Trouwens, het slachtofferhoekje, daar zat jíj toch al?
Je mag ook gewoon toegeven dat je me hebt gemist. Markyboy. <3
Oud 06-11-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-11-2005 @ 15:00 :
Waarop een hopeloos lijden volgt...
Ontspan ~


Oostenrijker leeft half jaar naast lijk echtgenote

Uitgegeven: 6 november 2005 09:59

WENEN - Een Oostenrijker heeft zeker een half jaar naast het lichaam van zijn overleden vrouw geleefd, zonder dat zijn buren dat merkten. De politie vond het lichaam in vergaande staat van ontbinding in de badkamer van de woning in Traiskirchen, vlakbij de Oostenrijkse hoofdstad Wenen.

De 66-jarige verwarde man wilde de politie eerst niet in zijn woning laten en verklaarde dat zijn even oude vrouw te ziek was om de agenten te woord te staan. De vrouw is vermoedelijk door een natuurlijke doodsoorzaak overleden. De man is opgenomen in een psychiatrische instelling.

Bron: http://www.nu.nl/news/621068/122/Oos...chtgenote.html
Oud 06-11-2005, 19:40
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Makali schreef op 06-11-2005 @ 16:38 :
Van mij kun je boel zeggen, maar ik geloof niet dat jij in de positie bent om aan de intellectuele capiteiten van anderen te twijfelen, maar oke dream on
Oud 06-11-2005, 21:48
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 06-11-2005 @ 18:26 :
Niet al te enthousiast hé?
Ik uit geen enthousiasme, ik ben gewoon geschokt door de simultane rentree van enkele verloren gewaande forummers

Ik lust trouwens wel een lekker bakje capiteiten
Oud 07-11-2005, 00:03
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Makali schreef op 06-11-2005 @ 16:38 :
Van mij kun je boel zeggen, maar ik geloof niet dat jij in de positie bent om aan de intellectuele capiteiten van anderen te twijfelen, maar oke dream on
Sticks and stones can break my bones...
Oud 07-11-2005, 02:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-11-2005 @ 21:48 :
Ik uit geen enthousiasme, ik ben gewoon geschokt door de simultane rentree van enkele verloren gewaande forummers

Ik lust trouwens wel een lekker bakje capiteiten
En blij me terug te zien?
Oud 07-11-2005, 10:59
Verwijderd
Ik kan mijn geluk niet op.
Oud 07-11-2005, 11:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ex-president Fujimori gearresteerd
SANTIAGO Oud-president Fujimori van Peru is gearresteerd in Chili. Hij was enkele uren eerder in Chili aangekomen en zat in een hotel, zegt de Peruaanse regering. Een Chileense rechter moet over zijn uitlevering beslissen.

Fujimori vluchtte in 2000 naar Japan, na een groot corruptieschandaal. Hij werd in Peru aangeklaagd voor de opdracht tot moord op studenten en een docent. Fujimori is Japans staatsburger en daarom leverde dat land hem niet uit.

De ex-president (67) wilde via Chili naar Peru terugkeren om in april mee te doen aan de verkiezingen. Hij heeft er nog veel steun, vooral onder de armen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...070060223.html

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 07-11-2005, 22:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zalm verlaagt maximale kredietrente

DEN HAAG Minister Zalm van Financiën neemt maatregelen om te voorkomen dat mensen zich te diep in de schulden steken. De maximale rente die mag worden gevraagd door kredietverstrekkers gaat met vijf procent omlaag.

Bij de huidige rentestand mag voortaan nog zo'n zestien procent rente worden gevraagd. Verder wordt sneller getoetst of mensen in het verleden leningen wel tijdig hebben afgelost. Nu gebeurt dat bij leningen vanaf 1000 euro. Dat wordt 250 euro.

De Tweede Kamer had aangedrongen op maatregelen. Tienduizenden mensen hebben moeite met het aflossen van leningen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...0D0060516.html
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 08-11-2005, 12:25
Verwijderd
Oud 08-11-2005, 13:23
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Patrouillerende Nederlandse militairen in Afghanistan doelwit van aanslag.

Haha, dat noemt zich terrorist en kan niet eens een bom goed getimed laten afgaan.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 08-11-2005, 13:28
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-11-2005 @ 13:23 :
Patrouillerende Nederlandse militairen in Afghanistan doelwit van aanslag.

Haha, dat noemt zich terrorist en kan niet eens een bom goed getimed laten afgaan.
Hij noemt zichzelf geen terrorist?
Oud 08-11-2005, 14:33
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik neem aan dat die bom geplaatst is door iemand die te kenmerken is als terrorist.

Bovendien gaat het hier om een zegswijze. Niet alles letterlijk nemen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 08-11-2005, 19:59
Verwijderd
Hij zal zichzelf hoogstwaarschijnlijk niet als een terrorist bestempelen.

En dat anderen daar anders over denken, boeit een echte terrorist natuurlijk helemaal niets.

Maar goed, daar gaat het hier even niet om.
Oud 09-11-2005, 10:12
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Rusland wil muur om Tsjetsjenië

De Russische regering is bezig een plan op te stellen om een veiligheidsmuur te bouwen langs de grenzen met Tsjetsjenië. Door die muur zou de dreiging van terroristen afnemen. Eenzelfde soort muur is al gebouwd op de Westelijke Jordaanoever. Het geweld in Tsjetsjenië is recentelijk weer opgelaaid.

Een hoge delegatie Israëliërs ontmoette afgelopen maandag een Russische delegatie met onder andere Dmitry Kozak, hoofd terrorismebestrijding in Tsjetsjenië. Tijdens die ontmoeting werd onder andere gesproken over de effectiviteit van de Israëlische barrière en het succes van Israël om Palestijns terrorisme tegen te gaan. Ook is er gesproken over hoe een barrière daadwerkelijk gebouwd moet worden.

"Ze willen meer weten over het bestrijden van terrorisme.", liet de voormalige Israëlische politiechef Aharonishky weten. "Kozak moet een plan voorbereiden om terrorisme te bestrijden en dat houdt onder andere het bouwen van een veiligheidsmuur in. Ze zijn hier om te leren hoe ze dat moeten doen. Terug in Rusland zal hij voorstellen om een muur op bepaalde plaatsen te bouwen. Ook zijn er ideeën uitgewisseld hoe er moet omgegaan met Tsjetsjeense leiders en de mensen die de aanvallen uit moeten voeren." De banden tussen Rusland en Israël worden de komende tijd flink aangehaald om elkaar de helpen terrorisme te bestrijden.
bron
Oud 09-11-2005, 12:57
Verwijderd
Eerst zelf onrechtmatig land annexeren en vervolgens ook nog weer met hun handelsgeest er een slaatje uit slaan door het idee aan anderen te verkopen.

Het zullen weer eens geen joden zijn hoor.
Oud 09-11-2005, 15:23
Verwijderd
Van Bommel scheurt enkelband

Uitgegeven: 9 november 2005 12:04
Laatst gewijzigd: 9 november 2005 13:27


KATWIJK - Mark van Bommel heeft een band van zijn linkerenkel gescheurd. De middenvelder van Barcelona raakte dinsdag op de eerste training van het Nederlands elftal voor de interland tegen Italië geblesseerd aan het gewricht na een botsing met George Boateng. Onderzoek in het AMC wees woensdag uit dat één enkelband gescheurd is, tevens raakten twee andere banden in de enkel beschadigd. Er bleek niets gebroken. Naar verwachting duurt zijn herstel zes tot acht weken.

De kwetsuur van Boateng, die bij de botsing zijn knie blesseerde, bleek mee te vallen. Bondscoach Marco van Basten vreesde dinsdag dat hij een binnenbandje had verrekt, maar de middenvelder van Middlesbrough trainde woensdag alweer met de selectie mee.


Slecht gevoel

Boateng vertelde dat hij een slecht gevoel aan het ongeluk met Van Bommel had overgehouden. "Natuurlijk, anders zou het ook niet goed gesteld zijn met je persoontje. Ik voelde me heel erg vervelend en heb mijn excuses aan hem aangeboden. Maar het veld was heel zacht en onze noppen kwamen steeds vol met modder te zitten. Toen ik vervolgens druk wilde zetten in een duel met Van Bommel gleed ik uit en raakte ik zijn enkel met mijn knie."

"Ik heb het er terug in het hotel best even moeilijk mee gehad", vervolgde hij. "Ik vond het moeilijk om los te laten. Van Bommel was ook erg teleurgesteld. Maar ik ben geen speler die het veld in gaat om iemand te blesseren, zeker niet in een trainingskamp van Oranje. Gelukkig valt mijn blessure mee. Ik heb ontstekingsremmers genomen en alle andere maatregelen die ik moest nemen. Nu moet ik me weer concentreren op het voetbal, daar ben ik uiteindelijk voor gekomen."

Bedrukte stemming

Dirk Kuijt zei na afloop van de training dat het incident met Van Bommel en Boateng voor een bedrukte stemming had gezorgd in de selectie van het Nederlands elftal. "Je kunt het ook niet verzinnen, dat juist hij geblesseerd raakt. Zoiets komt zelfs in de grootste films niet voor. Het is heel lullig dat hij niet op zijn manier kan terugkomen. Mark heeft dinsdag nog wel met de selectie meegegeten en iedereen is even bij hem langs geweest. Het is gewoon een rotsituatie. Enerzijds omdat hij net terug was bij Oranje en anderzijds omdat hij bij Barcelona zijn draai helemaal had gevonden. Het is eigenlijk bij het gekke af."

Naast het uitvallen van Van Bommel is ook nog niet zeker of Nigel de Jong, Khalid Boulahrouz en Ruud van Nistelrooij op tijd fit zijn voor de wedstrijd tegen Italië. Boulahrouz (heup) en De Jong (lies) trainden woensdag nog apart van de groep. Volgens een woordvoerder van Oranje gaat hun herstel echter voorspoedig. Ruud van Nistelrooij bleef achter in het hotel. Hij heeft nog steeds veel last van een gekneusde rib.

Bron: http://www.nu.nl/news/622839/41/Van_...enkelband.html
-----------------------------------------------------
Oud 09-11-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-11-2005 @ 10:12 :
Rusland wil muur om Tsjetsjenië

Ja, en nu schreeuwt geen ene lelijkerd over 'de rechten van de mens etc'. Een Iranier hoeft maar te zeggen dat hij zijn aartsvijand van de kaart zou willen vegen en de hele wereld staat op haar achterste pootjes.

Heb je btw in de krant gelezen over een Palestijns jongetje dat door Israelische militairen dood geschoten was, omdat ze hem 'per ongeluk' aanzagen voor een terrorist. Oke, dit is niet zo heel bijzonder, gebeurt er zowat dagelijks, maar de ouders van die omgekomen Palestijns jongetje zouden de organen van hun zoontje aan drie Israeliers hebben gegeven.
Oud 09-11-2005, 15:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:30 :
Ja, en nu schreeuwt geen ene lelijkerd over 'de rechten van de mens etc'. Een Iranier hoeft maar te zeggen dat hij zijn aartsvijand van de kaart zou willen vegen en de hele wereld staat op haar achterste pootjes.
Muur bouwen =/= uitmoorden.

Ik denk, ik meld het maar even, aangezien nuance niet altijd vanzelfspreken schijnt te zijn.


Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:30 :
maar de ouders van die omgekomen Palestijns jongetje zouden de organen van hun zoontje aan drie Israeliers hebben gegeven.
Een goed gebaar van ze, wat is er mis mee?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-11-2005, 15:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Afwijkingen na rode-hondepidemie

HILVERSUM Van zeven baby's, van wie de moeder tijdens de zwangerschap rode hond had, hebben er vier ernstige afwijkingen. Eén baby is tijdens de zwangerschap overleden aan de ziekte. Dat zei professor Coutinho van het RIVM in het radioprogramma 1 op de Middag.

Tijdens de rode-hondepidemie, afgelopen jaar, zijn tientallen zwangere vrouwen besmet geraakt met rode hond. Zij hadden zich uit geloofsovertuiging niet tegen de ziekte laten inenten.

Omdat de meeste van die vrouwen nog niet zijn bevallen, zullen er de komende maanden waarschijnlijk nog meer baby's met afwijkingen bij komen, zei Coutinho.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005...0A006058D.html

Tja, komt ervan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-11-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:32 :
Muur bouwen =/= uitmoorden.

Ik denk, ik meld het maar even, aangezien nuance niet altijd vanzelfspreken schijnt te zijn.
Muur bouwen is inhumaan en bovendien zorgt het voor apartheid. Je zou verwachten dat we met zn allen wat van de geschiedenis hadden geleerd.

Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:32 :

Een goed gebaar van ze, wat is er mis mee?
Jammer dat het altijd maar van een kant komt. Eerlijk gezegd zou ik het in hun situatie nooit doen. Daarom kijk ik dan ook tegen hun moed, om zoiets groots te doen, erg op.
Oud 09-11-2005, 15:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:36 :
Muur bouwen is inhumaan en bovendien zorgt het voor apartheid. Je zou verwachten dat we met zn allen wat van de geschiedenis hadden geleerd.
Je hebt dus een werkbaar alternatief?

Hoe je bovendien wilt stellen dat zo'n groot gebied ommuren het isoleerd is me een raadsel. Het is onmogelijk dat je al achtergrondinformatie hebt over hoe vrij het reizen naar het buitenland zal worden na die muur, dus hoe je zomaar zo'n conclusie kan trekken weet ik niet.



Als we het enige precedent in Israël bekijken dan kan men weinig anders dan concluderen dat die muur daar, wrang als het is, werkt.

En plaatsingsproblemen zoals in Israel waar zaken onteigend werden voor de bouw van die muur zullen er i.v.m. de bevolkingsdichtbheid in Tjetjenië niet zijn dunkt me.


Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:36 :
Jammer dat het altijd maar van een kant komt. Eerlijk gezegd zou ik het in hun situatie nooit doen. Daarom kijk ik dan ook tegen hun moed, om zoiets groots te doen, erg op.
Als je wat minder eenzijdig zou kijken dan had je misschien geweten dat het niet van een kant komt.

Hoewel voorbeelden als de Israeliër die een Palestijn behoedde voor steniging door een groep woedende kolonisten natuurlijk voor het gemak vergeten moet worden, hoe kan men anders een vijandbeeld schetsen..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-11-2005, 15:43
Verwijderd
Moslims niet betrokken bij islamdebat


Uit recent onderzoek blijkt dat 77 procent van de Nederlanders vindt dat autochtonen meer met allochtonen moeten spreken. Kennelijk zien de meeste mensen de dialoog met de moslimbevolking als een belangrijke manier om het huidige maatschappelijke klimaat te verbeteren. Deze wens maakt het des te opvallender dat de moslimdeelname aan het maatschappelijk debat over de islam uiterst gering is.

Het Nederlandse debat over de Nederlandse samenleving en de rol van de islam blijft, door de bank genomen, een debat tussen Nederlandse critici en verdedigers van de islam. Sinds 11 september en het optreden van Pim Fortuyn, maar vooral sinds de moord op Theo van Gogh een jaar geleden, wordt het debat gedomineerd door de critici en zijn de Nederlandse verdedigers van de islam in de verdediging gedrukt.

* 60 procent van de ondervraagden vindt dat Nederland is veranderd sinds de moord op Theo van Gogh.
* 77 procent van de ondervraagden is het eens met de stelling dat autochtonen meer moeten spreken met allochtonen.
Bron: TNS-NIPO in opdracht van RTL-Nieuws


Op 1 november, de avond voor de herdenking van de moord op Theo van Gogh, vond in cultureel centrum De Rode Hoed in Amsterdam een debat plaats met als centrale vraag: wordt de westerse beschaving bedreigd? (Of valt het allemaal wel mee?) Onder strenge bewaking kwam een aantal van de belangrijkste kopstukken uit het Nederlandse islamdebat bijeen om van gedachten te wisselen. Aanwezig waren onder anderen Ayaan Hirsi Ali, Paul Scheffer, Paul Cliteur en de arabisten Hans Jansen en Ruud Peters.


Godsdienstvrijheid
Een van de meest interessante bijdragen aan het debat was die van Paul Scheffer, die een stelling poneerde die hij in een opiniestuk in het NRC-Handelsblad in meer detail uitwerkt. Nederlandse moslims, zegt Scheffer, doen terecht een beroep op de godsdienstvrijheid. Maar het recht op vrijheid van godsdienst brengt onherroepelijk de plicht met zich mee om die vrijheid te verdedigen voor anderen, zowel moslims als ongelovigen. Vooral de politieke islam, redeneert Scheffer, blijft hier in gebreke en moet zichzelf vooral op dit wezenlijke punt hervormen.

’Zuivere islam’
Scheffer is één van de meest gematigde stemmen onder de Nederlandse islamcritici. Meer radicale critici zoals de arabist Hans Jansen en het liberale Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zijn aanzienlijk minder hoopvol gestemd over het vermogen van de islam om zich te hervormen. Beiden betogen dat wat zij de ’zuivere islam’ noemen zich niet laat verenigen met de beginselen van de democratie. Om democratisch te zijn, moeten moslims hun islam derhalve ’verdunnen’ en ontdoen van een aantal van zijn meest wezenlijke doctrines.

Jansen daagde zijn collega Ruud Peters uit door te stellen dat de moordenaar van Theo van Gogh in de eerste plaats door Koran-teksten tot zijn daad was gebracht. Jansen in De Rode Hoed: "De zuivere islam heeft alles te maken met terrorisme. De sharia, de islamitische wetgeving die door zijn aanhangers als ideaal wordt gezien, is altijd in strijd met de rechten van de mens."

Terugtrekken
Dergelijke weinig genuanceerde opvattingen worden de laatste jaren geregeld naar voren gebracht in de Nederlandse media. De voorstanders van zulke islamkritiek zeggen dat ze hiermee moslims willen uitdagen om aan het debat deel te nemen. Maar in de praktijk is de reactie van de moslimbevolking precies het tegenovergestelde. De negatieve publiciteit over de islam heeft tot gevolg dat veel moslims zich niet meer welkom voelen en zich verbitterd terugtrekken in de eigen gemeenschap.

Dit proces wordt op dramatische wijze zichtbaar in de buitenwijken van de grote steden, waar jonge moslims zich in toenemende mate nadrukkelijk islamitisch kleden. Hoewel het hier gaat om een minderheidsverschijnsel, lijkt het te wijzen op een meer algemeen gedragen stemming. Steeds meer jonge moslima’s gaan gesluierd, de sluiers worden verhullender en zwarter en in een enkel geval verruild voor de burka, die het hele gezicht bedekt. Jonge moslimmannen laten religieus geïnspireerde baarden staan en experimenteren met verschillende soorten ’salafi’, islamitische kleding zoals de Pakistaanse ’shilwar kamis’ á la Bin Laden.

De opkomende subcultuur van jonge moslims is in bijna alles de tegenpool van de materialistische en van seks doordrenkte hiphop-subcultuur van de videoclips op muziekzender MTV. Religieuze kleding, zo lijkt het, is een stil protest en een manier om zich te distantiëren van de omringende samenleving.

Vredelievend
De bekende Zwitsers-Egyptische moslimhervormer en prediker Tariq Ramadan erkent dit proces van terugtrekken. In een interview met NRC-Handelsblad legt hij uit dat moslims zich ten onrechte aansprakelijk gesteld voelen voor Van Gogh’s gewelddadige dood. "De natuurlijke reactie is dat men zich van de buitenwereld afkeert. Maar dat moet juist niet gebeuren." Moslims moeten volgens Ramadan juist contact zoeken met de Nederlandse samenleving en duidelijk maken waar de islam voor staat en welk gedrag ermee in strijd is, zoals de moord op Van Gogh. Alleen op deze manier kan de visie van de vredelievende moslimmeerderheid tegenwicht bieden aan de bijna uitsluitende aandacht voor een marginale groep radicale moslims.

De Nederlandse dialoog met de islam lijkt te wachten op uitgesproken vertegenwoordigers van de hervormingsgezinde islam, zoals de charismatische Tariq Ramadan.
-----------------------------------------------------
Oud 09-11-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:43 :
Je hebt dus een werkbaar alternatief?

Hoe je bovendien wilt stellen dat zo'n groot gebied ommuren het isoleerd is me een raadsel. Het is onmogelijk dat je al achtergrondinformatie hebt over hoe vrij het reizen naar het buitenland zal worden na die muur, dus hoe je zomaar zo'n conclusie kan trekken weet ik niet.
Alternatieven genoeg. Wat dacht je van terugtrekking van het Russisch leger in Tsjetsjeense gebieden en een onafhankelijk Tsjetsjenie uit laten roepen?

Dat schurkenstaat Israel zich hiermee bemoeit zegt al een heleboel. De apartheidsmuur in Israel is al illegaal verklaard, wat doet Israel? Die lapt de zoveelste 'rechten van de mens' aan haar laars. Wat denk je dat de Russen zullen doen? Consequent zijn en de Tsjetsjenen geven waar ze recht op hebben? Kom op, houd je niet van den domme. Ajb.

Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:43 :


Als we het enige precedent in Israël bekijken dan kan men weinig anders dan concluderen dat die muur daar, wrang als het is, werkt.
Jij bekijkt het natuurlijk alleen vanuit Israelisch oogpunt. Yes! Weet je wel hoeveel Palestijnen hun grond, hun landbouw, hun tuinbouw etc hebben moeten opgeven voor die illegale muur? Weet je wel hoeveel Palestijnen er dagelijks om komen van de honger omdat er weinig tot geen export is sinds die muur? Omdat er geen handel is?

Alles is ze afgenomen. Nu wachten die paar Palestijnen die over zijn nog op het leven dat ze nog ontnomen moet worden. Dan is het plaatje compleet. En mag jij juichen.
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:43 :

En plaatsingsproblemen zoals in Israel waar zaken onteigend werden voor de bouw van die muur zullen er i.v.m. de bevolkingsdichtbheid in Tjetjenië niet zijn dunkt me.
Onderschat het Russisch leger en de Russische overheid vooral niet.

Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2005 @ 15:43 :

Als je wat minder eenzijdig zou kijken dan had je misschien geweten dat het niet van een kant komt.

Hoewel voorbeelden als de Israeliër die een Palestijn behoedde voor steniging door een groep woedende kolonisten natuurlijk voor het gemak vergeten moet worden, hoe kan men anders een vijandbeeld schetsen..
Haha, ze werden beschermd omdat hun eigen mensen Palestijnen wilden aanvallen. Een heel mooi gebaar hoor.

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 15:56.
Oud 09-11-2005, 16:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Alternatieven genoeg. Wat dacht je van terugtrekking van het Russisch leger in Tsjetsjeense gebieden en een onafhankelijk Tsjetsjenie uit laten roepen?
Uitgesloten, dan krijgen we weer taferelen zoals in '99 waarbij Tjetjenen buurlanden binnenvallen en Rusland terroriseren.

Dat is al eens gebeurd, ik zie niet in waarom het niet weer zo zou lopen.


Dus, wat is het werkbare alternatief voor de huidige situatie?


Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Consequent zijn en de Tsjetsjenen geven waar ze recht op hebben? Kom op, houd je niet van den domme. Ajb.
Jij negeerd op jouw beurt de rechten van alle slachtoffers en would-be slachtoffers van de Tjetjenen. Toevallig in '97 in Moskou geweest? Vast niet, anders had je niet zo'n knuffelig beeld van de Tjetjenen.

Wat is er bovendien aan 'recht'? Een eigen staat is er geweest, toen hebben ze geprobeerd anderen hun eigen staat te ontzeggen. Dan dient men niet te zeiken als de agressor met gelijke munt terug betaald wordt, al helemaal niet als er geen alternatieven zijn.

Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Jij bekijkt het natuurlijk alleen vanuit Israelisch oogpunt. Yes!
Nee, beschuldig me daar niet van, want als je mijn eerder standunten bekijkt is dat, simpelweg, een leugen.

Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Weet je wel hoeveel Palestijnen hun grond, hun landbouw, hun tuinbouw etc hebben moeten opgeven voor die illegale muur?
Te veel. Heb ik ooit anders beweerd?

Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Weet je wel hoeveel Palestijnen er dagelijks om komen van de honger omdat er weinig tot geen export is sinds die muur? Omdat er geen handel is?
Geen. Niet zoveel Qatar TV kijken dus.

Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Alles is ze afgenomen. Nu wachten die paar Palestijnen die over zijn nog op het leven dat ze nog ontnomen moet worden.
Sinds wanneer gelden ettelijke miljoenen als 'een paar'..
Tjee wat een verdraaiing, Al Sahaf zou er van kunnen leren

Of is het misschien een Greta Duisenberg immitatie?

Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:53 :
Haha, ze werden beschermd omdat hun eigen mensen Palestijnen wilden aanvallen. Een heel mooi gebaar hoor.
Doet niets af aan het feit dat jij doelbewust dingen overbelicht en andere onderbelicht om een vijandbeeld te scheppen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-11-2005, 16:16
Verwijderd
Ik raad jou aan je eerst te verdiepen in bepaalde zaken alvorens uitspraken te doen die nergens op berusten.

Klein voorbeeldje.

Republiek Tsjetsjenië
President en premier: Aslan Maschadov.
Oppervlakte: 16.000 vierkante kilometer (iets meer dan eenderde van Nederland). Inwonertal: ruim één miljoen in 1991.
Hoofdstad: Grozny (405.000 inwoners in 1989, 182.700 inwoners in 1995, thans bijna uitgestorven).
Andere belangrijke steden: Goedermes, Oeroes-Martan, Argoen en Sjali. Grote rivier: Terek.
Belangrijkste economische sectoren: olieraffinage, handel, landbouw (gemengd boerenbedrijf), banditisme.

door René Does

Op de Tsjetsjeense vlag staat een wolf afgebeeld. ’Wij zijn vrij en gelijk zoals de wolven’, zo luidt een Tsjetsjeens gezegde.

Voor de tweede keer in de afgelopen tien jaar voeren de Tsjetsjenen oorlog met de Russen. De eerste oorlog, tussen december 1994 en augustus 1996, wonnen de Tsjetsjenen. De recent uitgebroken tweede oorlog willen de Russen absoluut winnen, maar of dit binnen redelijke termijn gaat lukken is nog helemaal de vraag. Misschien hebben de Tsjetsjenen hiermee zelfs de sleutel tot het presidentschap van Vladimir Poetin in handen.

Clanstaat
Geografisch valt Tsjetsjenië in twee delen uiteen. De noordelijke helft van de republiek bestaat uit volkomen vlak steppelandschap en wat bossen, het zuiden uit hoge, beboste bergen met gletsjers. De Tsjetsjenen leven reeds zesduizend jaar in en rond het territorium van hun huidige republiek. Hun taal behoort tot de zogenoemde ’Nach-tak’ van de Kaukasische talengroep.

Tussen de zevende en de zeventiende eeuw veroverde de islam grote delen van de Kaukasus. Vóór de negentiende eeuw bestond het geloof van de Tsjetsjenen uit een mix van islam en animisme. In de negentiende eeuw kwam vanuit het naburige Dagestan - beheerst door krijgsheren als Sjamil - een strengere van islam naar Tsjetsjenië.

Qua maatschappelijke structuur is het huidige Tsjetsjenië een egalitaire clanstaat met een zeer sterke militaire traditie. De Russische antropoloog Sergej Aroetjoenov omschrijft de Tsjetsjeense maatschappij als volgt: ’Tsjetsjenië was en is een maatschappij met een militaire democratie. Tsjetsjenië heeft nooit koningen, emirs, prinsen of baronnen gehad. Anders dan de andere Kaukasische staten heeft het nooit feodalisme gekend. (...) In vredestijd erkennen Tsjetsjenen geen soevereine autoriteit en kunnen zij uiteenvallen in een honderdtal rivaliserende clans. Maar in tijden van gevaar en geconfronteerd met agressie verenigen de rivaliserende clans zich en kiezen zij een militaire leider.’

Kozakken
Het eerste Russische fort in de Kaukasus werd opgericht onder tsaar Ivan de Verschrikkelijke: het fort Tarki, in 1559. Vervolgens vestigden groepen kozakken, afstammelingen van gevluchte lijfeigenen zich aan de oevers van de rivier de Terek. Zij kregen de naam Terek-kozakken.

Tsaar Peter de Grote wist de kozakken om te smeden tot de grenstroepen van het uitdijende Russische rijk. In dezelfde periode zakten steeds meer Tsjetsjenen - op zoek naar land - vanuit de bergen in het zuiden af naar de noordelijke laagvlakte. De Russen en de Tsjetsjenen stonden nu tegenover elkaar.

Sinds die tijd valt de Tsjetsjeense geschiedenis te beschrijven in termen van strijd tegen de Russen. In deze strijd hebben de Tsjetsjenen bij Russen en buitenstaanders altijd een mengeling van bewondering en afkeer opgeroepen. Bewondering vanwege hun uitzonderlijke militaire moed en nationale trots. Afkeer vanwege hun hardheid, wraakzucht, roofactiviteiten en onhandelbaarheid. In vredestijd zijn Tsjetsjenen zeer gastvrije mensen, maar zij laten zich nooit iets gelegen liggen aan niet-Tsjetsjenen.

In de negentiende eeuw maakte Rusland werk van de definitieve inlijving van de Kaukasus in het Russische rijk. Dit werd de taak van generaal Aleksej Jermolov (1777-1861). Op 10 juni 1818 stichtte hij het grote legerfort van Grozny. Grozny betekent ’verschrikkelijk’, ’afschrikwekkend’. De keiharde generaal Jermolov dacht het Tsjetsjeense probleem op te lossen door massadeportaties van Tsjetsjenen naar Turkije.

De Russen kregen in de Grote Kaukasische Oorlog (1817-1864) echter te maken met een formidabele tegenstander in de persoon van de eerder genoemde imam Sjamil (1796/97-1871), een Avaar uit Dagestan, die tussen 1834 en 1864 het Kaukasische verzet tegen de incorporatie in het Russische rijk leidde.

Sjamil voerde de sjaria in Tsjetsjenië in. Hij klaagde dikwijls over de eigenzinnigheid van de Tsjetsjenen. Alleen met zeer harde hand wist hij ze in het gareel te houden. De Russen wonnen de strijd uiteindelijk in 1864, maar hiervoor moesten ze bijna het halve Russische leger, 200.000 manschappen, in de strijd werpen. Tot de dag van vandaag geldt de ongeschreven regel dat tegenover iedere Tsjetsjeense strijder ongeveer tien Russische soldaten moeten worden ingezet.

De Russen zetten een etnische zuivering van de Noord-Kaukasus in gang. Tussen 1856 en 1864 vertrokken rond de 600.000 moslims uit de Kaukasus naar het Ottomaanse Rijk. Onder hen bevonden zich honderdduizend Tsjetsjenen, die echter al snel heimwee kregen naar hun vaderland. De Tsjetsjenen boden de tsaristische autoriteiten aan het orthodoxe geloof aan te nemen in ruil voor terugkeer. De Russen lieten deze kans echter voorbij gaan en na de Turks-Russische oorlog van 1877-78 trokken de Tsjetsjenen spontaan terug naar hun vaderland.

De Russen hebben de weerstand van de Tsjetsjenen ook gebroken door ingrijpende veranderingen in het landschap. Er was in de negentiende eeuw groot gebrek aan landbouwgrond; grond was een twistpunt tussen Russen en Tsjetsjenen.

Het aanvankelijk zeer bosrijke Tsjetsjenië raakte door land- en houtwinning steeds meer bos kwijt, waardoor de Tsjetsjenen steeds minder goed hun aanvankelijk succesvolle guerillatactiek, onder de dekking van dik geboomte, konden uitvoeren. Hun gevechtstactiek bestond uit het permanent uitdelen van speldenprikken aan de Russische troepen. Er wordt dan ook gezegd dat de Tsjetsjenen in de negentiende eeuw niet alleen werden overwonnen door het geweer, maar ook door de bijl.

Niettemin hanteren de Tsjetsjenen in de oorlogen tegen het Rusland van Jeltsin en Poetin nog steeds dezelfde gevechtstactiek. De overgebleven bossen in de bergen, maar ook de moderne stedelijke ’jungle’, bieden goede schuilplaatsen van waaruit in kleine formaties, dikwijls bestaande uit niet meer dan enkele familieleden, de Russen constant kleine verliezen worden toegebracht. Vele kleine klappen moeten in de Tsjetsjeense tactiek uiteindelijk de uitwerking van een grote dreun krijgen.

Op het einde van de negentiende eeuw maakte Tsjetsjenië een economische bloeiperiode door. Grozny werd de tweede oliestad van de wereld, na Bakoe. Tegenwoordig zijn de olievelden van Tsjetsjenië praktisch uitgeput. Tot voor kort gold de reputatie van Tsjetsjenië als oliestaat alleen nog de raffinage en de transit van olie, maar deze olie-infrastructuur is in de huidige oorlog door de Russen weggebombardeerd om zodoende de economische basis voor een onafhankelijk Tsjetsjenië grotendeels onderuit te halen.

Deportatie
De Noord-Kaukasische bergvolken maakten van de wanorde van revolutie en burgeroorlog gebruik door in 1918 een onafhankelijke Bergrepubliek uit te roepen. Terwijl de communisten uit tactische overwegingen lippendienst bewezen aan dit onafhankelijkheidsstreven, putte het Witte Leger van generaal Anton Denikin zich uit in een harde strijd met de opstandige Kaukasiërs, waarbij de Tsjetsjenen zich weer bijzonder onderscheidden.

Nadat de communisten definitief hun macht hadden gevestigd, maakte Stalin, de volkscommissaris voor Nationaliteitenbeleid, uiteraard snel een einde aan de onafhankelijkheid van de Bergrepubliek. Later voerde hij ook in Tsjetsjenië de collectivisering van de landbouwbedrijven door. Tot diep in de jaren dertig bleven de Tsjetsjenen tegen deze gebeurtenissen verzet bieden, maar dat leidde telkens tot nog hardere terreur van de kant van Stalin. Ook de Tsjetsjenen ontkwamen niet aan Stalins Grote Terreur: het aantal Tsjetsjenen in de Sovjet-Unie daalde tussen 1937 en 1939 van 436.000 naar 400.000 mensen.

In 1936 werd de autonome republiek Tsjetsjeno-Ingoesjetië opgericht. Twee jaar eerder waren de autonome provincies Tsjetsjenië en Ingoesjetië al uitgebreid met enkele ’autonome districten en steden’ in het noorden (waaronder Grozny en Soenzja) in een poging de Tsjetsjeense en Ingoesjetische gebieden etnisch te verwateren via uitbreiding van het Russische aandeel onder te bevolking. Dit gaf maar tijdelijk soelaas, want de Tsjetsjenen hebben altijd een veel hoger geboortecijfer gehad dan de Russen. Veel kinderen krijgen, in ieder geval meer kinderen dan Russische gezinnen, is een soort historische plicht voor Tsjetsjenen.

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog, in de winter van 1944, dacht Stalin een definitieve oplossing van de problemen met Tsjetsjenen en enkele andere minderheden (Balkaren, Karatsjajers, Ingoesjeten, Turken-Mescheten en Krim-Tataren) te bereiken door hen massaal te deporteren naar de steppe van Centraal-Azië. Hij beschuldigde de betroffen volken valselijk van ’collaboratie met de Duitsers’.

Wat Tsjetsjenië betreft: de Duitsers zijn nooit verder gekomen dan de door Russen bewoonde stad Malgobek in het uiterste westen van Tsjetsjenië. Ongetwijfeld dachten sommige Tsjetsjenen dat het onder de Duitsers beter zou kunnen worden dan onder Stalin, maar van georganiseerde collaboratie is geen sprake geweest. Integendeel: 17.413 Tsjetsjenen gaven zich als vrijwilligers op voor het Rode Leger.

Op 1 maart 1944 rapporteerde NKVD-chef Lavrenti Beria aan Stalin dat vanuit Tsjetsjeno-Ingoesjetië inmiddels 478.479 personen in 180 speciale treinen waren geladen. Op 18 maart was dat aantal gestegen tot 521.247 in 194 treinen. Naar schatting 150.000 tot 200.000 Tsjetsjenen kwamen om door honger, koude en andere ontberingen - tijdens de treinreis of in de eerste tijd na aankomst in het onherbergzame steppelandschap van Centraal-Azië.

In 1959 leefden er 419.000 Tsjetsjenen in de Sovjet-Unie, terwijl dat in geval van ’normale’ demografische groei minstens 590.000 Tsjetsjenen hadden moeten zijn. Hierbij zij nog opgemerkt dat de massadeportatie onder leiding stond van de Georgiërs Stalin en Beria, die zich als Kaukasiërs nog sterker dan de Russen bewust waren van het trotse en eigenzinnige karakter van de Tsjetsjenen.

De twee massadeportaties, die onder generaal Jermolov en die onder Stalin, behoren tot het historische bewustzijn van iedere Tsjetsjeen. Onder Stalins opvolger Chroesjtsjov werden de Tsjetsjenen en andere gedeporteerde volken al snel veel vrijer gelaten in hun verbanningsoorden.

In het kader van Chroesjtsjovs anti-stalinismecampagne werd op 9 januari 1957 ook de autonome republiek Tsjetsjeno-Ingoesjetië hersteld. In het noorden werden opnieuw enkele Russische districten van de provincie Stavropol bij de heropgerichte autonome republiek gevoegd om het etnische overwicht van de Tsjetsjenen in het gebied te verkleinen. (Uiteindelijk maakten Russen in 1991 iets meer dan dertig procent van de bevolking in Tsjetsjenië uit, maar die zijn nu - op enkele duizenden bejaarden na - allemaal weggevlucht.)

Het resultaat van de gebiedsuitbreidingen onder Stalin en Chroesjtsjov was wel dat de Russen daarna altijd op Tsjetsjeense medestanders hebben kunnen rekenen in de ’nieuwe gebieden’. De laatste maanden zijn dat voornamelijk de strijders van Bislan Gantamirov, oud-burgemeester van Grozny uit de tijd van Doedajev. De radicaal-nationalistische en strenger islamitische Tsjetsjenen komen voornamelijk uit de zuidelijke helft van de republiek.

Het was Chroesjtsjovs bedoeling dat de terugkeer van de Tsjetsjenen gefaseerd en geleidelijk zou verlopen, maar zij keerden in 1956 en 1957 massaal en grotendeels op eigen kracht terug naar hun vaderland. Vaak namen zij de stoffelijke overschotten van overleden verwanten mee, want een Tsjetsjeen behoort in zijn geboortedorp te worden begraven. Ook in de huidige oorlog doen Tsjetsjeense strijders dikwijls al het mogelijke om de stoffelijke overschotten van gesneuvelde kameraden in hun geboortedorpen te bezorgen.

Gedurende de Brezjnev-tijd kwamen de Tsjetsjenen bij van de verschrikkingen onder Stalin. Wel groeide de onvrede over de sociaal-economische situatie: op terreinen als onderwijs, gezondheidszorg, werkgelegenheid en inkomen bleven de Tsjetsjenen ver achter bij het landelijke gemiddelde in de Sovjet-Unie. Veel van de hedendaagse strijders hebben nooit een opleiding genoten en een gewone baan gehad. Voor hen is banditisme en criminaliteit een ’normale’ levensstijl geworden.

Onafhankelijkheid
Evenals de andere volken in het sovjetrijk beleefden de Tsjetsjenen onder Gorbatsjov een nationale wedergeboorte. In 1989 kreeg de republiek Tsjetsjeno-Ingoesjetië voor het eerst een etnische Tsjetsjeen als partijleider: Dokoe Zavgajev. De radicaal-nationalistische Tsjetsjenen verenigden zich in het Tsjetsjeens Nationaal Congres.

In de periode dat de Sovjet-Unie bezig was uiteen te vallen, riepen de Tsjetsjenen de onafhankelijkheid uit. Dat gebeurde op 1 november 1991. Drie dagen eerder was Dzjochar Doedajev gekozen tot de eerste president van de ’Tsjetsjeense republiek Tsjetsjnja’. Hij won met 85 procent van de stemmen. Op 1 december scheidden de Ingoesjeten zich zonder problemen af van de oude etnische ’dubbelstaat’: zij wilden niet overheerst worden door de veel radicalere Tsjetsjenen. De republiek Ingoesjetië heeft de omvang van een Nederlandse provincie.

Door een combinatie van dreigementen en omkoping kreeg Doedajev het voor elkaar dat het Russische leger zich uit Tsjetsjenië terugtrok met achterlating van de bewapening, bestaande uit - aldus de Russische krant Izvestia - 426 vliegtuigen, waaronder vijf vrachtvliegtuitgen, twee helikopters, 42 tanks, 92 legervoertuigen, 139 stuks artillerie, 101 anti-tankwapens, 27 anti-luchtdoelwapens, 37.795 mitrailleurs en geweren en 27 wagonladingen met munitie. De Tsjetsjeense luchtvloot werd tijdens de oorlog van 1994-1996 door de Russen weggebombardeerd.

Estland
Dzjochar Doedajev werd geboren in janauri 1944, vlak vóór hij met zijn ouders en zes oudere broers en zussen (er zouden er nog drie volgen) naar Kazachstan werd gedeporteerd. Hij maakte snel carrière in het sovjetleger, trouwde met de Russische Alla en schopte het tot luchtmachtgeneraal. Hij deed mee aan bombardementen in het westen van Afghanistan.

Van 1987 tot maart 1991 was hij commandant van een divisie met nucleaire wapens uitgeruste lange afstandsbommenwerpers in Estland. Wat het kleine Estland uiteindelijk wist te bereiken - volledige onafhankelijkheid - zag Doedajev ook weggelegd voor Tsjetsjenië. Hij nam ontslag uit het sovjetleger en werd, vanwege zijn hoge militair rang, door de Tsjetsjenen geaccepteerd als hun leider. Als ’immigrant’ in Tsjetsjenië probeerde hij zich dubbel zo goed te bewijzen als nationalist.

Nadat president Jeltsin in oktober 1993 het verzet tegen zijn bewind van het Russische parlement (geleid door parlementsvoorzitter Roeslan Chasboelatov, een Tsjetsjeen) had gebroken, kreeg Moskou de tijd om zich met het vraagstuk Tsjetsjenië bezig te houden. Rusland heeft grote geopolitieke en economische belangen in de Kaukasus, waarbij Tsjetsjenië door zijn ligging dikwijls een centrale rol speelt.

De belangrijkste verbindingsroutes over het Kaukasische bergmassief lopen vlak ten westen (de Darjalpas) en ten oosten (de Dagestaanse kustwegen) van Tsjetsjenië. De exportroutes vanuit Azerbeidzjan en Kazachstan naar de havens aan de Zwarte Zee (olie!) lopen nu niet meer over, maar toch zeker vlak langs het grondgebied van Tsjetsjenië. Voorts is de Kaukasus de laatste jaren het speelveld van politieke invloedssferen tussen Rusland, Turkije, Iran en de Verenigde Staten. En tot slot vreest Moskou dat van Tsjetsjeense onafhankelijkheid een precedentwerking uitgaat voor de andere republieken in de Russische Federatie.

Onderwijl verspeelde Doedajev zijn goodwill onder de Tsjetsjeense bevolking. Het overheidsbestuur viel weg en er was grote economische verpaupering onder de gewone burgers. Doedajev maakte van Tsjetsjenië een etnocratische staat. Het lot van niet-Tsjetsjeense inwoners, in de eerste plaats Russen, zag hij niet als de verantwoordelijkheid van zijn regering. Rusland moest maar voor de Russen zorgen.

Hij toonde zich een wispelturige en dikwijls zeer beledigende man. Toch zei Doedajev constant bereid te zijn tot onderhandelingen met de Russen. De formule die hij daarbij hanteerde was onafhankelijkheid voor Tsjetsjenië ’binnen een economische en militaire ruimte met Rusland’.

Aanvankelijk leek Tsjetsjenië op steun te kunnen rekenen van de andere Noord-Kaukasische bergvolken. In oktober 1992 werd in Grozny de Confederatie van Kaukasische Bergvolken (KNK) opgericht als mogelijke opvolger van de vroegere Bergrepubliek. Het eerste wat de KNK deed was militaire steun geven aan de opstandige Georgische deelrepubliek Abchazië. Op het einde van 1994 viel de KNK echter uiteen door interne conflicten en ontevredenheid met het Tsjetsjeense radicalisme. Het Tsjetsjeense onafhankelijkheidsstreven was een puur intern Tsjetsjeense aangelegenheid geworden. Moskou hoefde haar aandacht alleen nog maar op de Tsjetsjenen te concentreren.

Boedjonnovsk
Waarom kwam het op 11 december 1994 tot een oorlog tussen Rusland en Tsjetsjenië? Tegen de brede achtergrond van bovengenoemde geopolitieke belangen van Rusland in de regio, was de directe aanleiding het toenemende aantal treinovervallen en buskapingen die Tsjetsjeense krijgsheren uitvoerden.

Bovendien was het de Russische leiders niet gelukt een marionettenregering in Tsjetsjenië te installeren. Moskou gokte op oud-partijleider Dokoe Zavgajev en op een voormalige sovjetminister van Olie-industrie, Salambek Chadzjijev, beide onaanvaardbaar voor de Tsjetsjenen. Wie wel een hele goede kans maakte tegen Doedajev was Roeslan Chasboelatov, maar die was door zijn rol in het weggeschoten Russische parlement weer onaanvaardbaar voor Moskou. De Russen wedden dus op de verkeerde paarden. Bovendien was op dat moment een hardliner minister van Nationaliteitenzaken in de Russische regering, namelijk Sergej Sjachraj, een nazaat van Terek-kozakken.

Waarom verloor het Russische leger de eerste oorlog en draaide de militaire campagne tegen Tsjetsjenië uit op een ’nationale vernedering’ voor Rusland? De Russische generaals toonden zich overmoedig en hadden zich slecht voorbereid. Blijkbaar hadden zij weinig geleerd van eerdere oorlogen tegen de Tsjetsjenen. Er werden te weinig troepen ingezet. De Russen lieten zich bovendien verrassen door de Tsjetsjeense guerillatactiek, die uit de geschiedenis toch bekend had kunnen zijn.

Russische soldaten vertelden voor de televisie dat zij het nut van de oorlog niet konden inzien. Door de duizenden slachtoffers onder de Russische soldaten keerde ook de publieke opinie zich tegen de oorlog. De jonge gouverneur van de provincie Nizjni Novgorod, Boris Nemtsov, haalde binnen zijn regio naar verluidt een miljoen handtekeningen op tegen de oorlog. Tsjetsjenië dreigde het ’Russische Vietnam’ te worden.

Op 14 juni 1994 bezorgde warlord Sjamil Basajev (geboren in 1965) de Russen een vernedering voor de ogen van de hele wereld. In de Zuid-Russische stad Boedjonnovsk gijzelde hij personeel en patiënten van het plaatselijke ziekenhuis. Russische troepen bestormden het ziekenhuis ten koste van tientallen doden, maar de strijders van Basajev sloegen de aanval af.

Basajev had zich al eerder onderscheiden door zijn militaire leiding van de Abchazische opstand tegen de Georgische regering en door de kaping van een binnenlands Russisch lijnvliegtuig op 9 november 1991, dat hij naar Ankara dirigeerde. De Turken lieten hem weer snel naar Tsjetsjenië vetrekken. Premier Viktor Tsjernomyrdin, die namens de Russische regering kwam onderhandelen met Basajev, moest Basajev en zijn mannen een vrijgeleide naar Tsjetsjeens grondgebied toestaan. Terug in Tsjetsjenië vertelde Basajev dat hij in zijn veldtocht onvoldoende dollars bij zich had om alle Russische verkeersagenten tot aan Moskou om te kopen. Met zijn actie had hij de onmacht van de Russische staat en het leger aangetoond, ook in de ogen van de Russen zelf.

Valeri Tisjkov, directeur van het Instituut voor Antropologie en Etnografie van de Russische Academie van Wetenschappen, was tijdens de eerste oorlog een adviseur voor nationaliteitenkwesties van president Jeltsin. De liberale Tisjkov heeft verteld dat in de zomer van 1995 binnen het presidentiële apparaat verschillende scenario’s werden geschreven voor een oplossing van de kwestie-Tsjetsjenië.

Deze bestonden uit volledige onafhankelijkheid voor Tsjetsjenië als lidstaat van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (achteraf een scenario dat Gorbatsjov misschien had gevolgd als hij niet was afgezet), een zeer los verbond tussen Tsjetsjenië en de Russische Federatie, Tsjetsjenië als gemiddeld ’subject’ van de Russische Federatie, bevriezing van het conflict voor een periode van vijf jaar en totale militaire onderwerping van de zittende Tsjetsjeense machthebbers. Er werd gekozen voor het vierde scenario. In augustus tekenden de Russische generaal b.d. Aleksandr Lebed en de Tsjetsjeense generaal Aslan Maschadov het Verdrag van Chasavjoert, waarin werd afgesproken het conflict te bevriezen tot 31 december 2001 en daarna weer met elkaar te gaan praten.

Het tweede scenario van Tisjkov verdient extra aandacht. Toen in 1992 het Federatieverdrag werd getekend tussen Moskou en de regio’s van de Russische Federatie, dat de machtenscheiding tussen de landelijke regering en de ’subjecten’ van de Federatie moest vastleggen, weigerden twee republieken het verdrag te ondertekenen: Tatarstan en Tsjetsjenië. Op 15 februari 1994 sloten de Russische regering en Tatarstan een afzonderlijk bilateraal verdrag, waarin voor Tatarstan een zeer grote mate van zelfstandigheid bínnen de Russische Federatie werd vastgelegd. Zo mag Tatarstan bijvoorbeeld zelfstandig internationale verdragen en samenwerkingsovereenkomsten ondertekenen.

Dit ’Tataarse model’ werd ook aan de Tsjetsjenen voorgelegd, maar de Russische leiders gaven het regime van Doedajev onvoldoende tijd om aan het idee te wennen. Als de Russen bovendien Roeslan Chasboelatov hadden gesteund, had deze bijna zeker het Tataarse voorbeeld nagevolgd. Maar ook op dit punt bleef Tsjetsjenië weer alleen achter binnen de Russische Federatie.

’Nieuwe Tsjetsjenen’
Op 21 april 1996 werd Dzjochar Doedajev gedood in een Russische raketaanval. Hij had zijn verblijfplaats, het dorp Gechi-Choe, verraden door het gebruik van een satelliettelefoon.

Op 1 januari 1997 werden in Tsjetsjenië presidentsverkiezingen gehouden voor de opvolging van Doedajev. De strijd ging tussen de twee Tsjetsjeense militaire leiders tijdens de eerste oorlog: de gematigde Aslan Maschadov en de radicale Sjamil Basajev. Maschadov won overtuigend met 64,8 procent van de stemmen; Basajev kreeg 22,7 procent van de stemmen.

De bekende Times-journalist Anatol Lieven schrijft in zijn boek Chechnya. Tombstone of Russian Power (1998), dus vóór het uitbreken van de nieuwste oorlog: ’In de toekomst zal het van cruciaal belang zijn of een centrale Tsjetsjeense regering in staat zal zijn de groei van anti-Russisch terrorisme en banditisme door individuele groepen en daarop volgende Russische vergeldingsacties tegen Tsjetsjenië te voorkomen.’

Dat is Maschadov dus niet gelukt. Al snel werd zijn autoriteit ondermijnd door de zogenoemde Raad van Commandanten, geleid door Sjamil Basajev, die een fundamenteel islamitische ideologie ging aanhangen en de invoering van de sjaria en religieus onderwijs op de Tsjetsjeense scholen wist door te drukken.

De vroeger baardloze Maschadov heeft nu zijn baard laten groeien. Als men het Tsjetsjeense vraagstuk als een probleem van dekolonisatie uit het Russische rijk definieert, dan is het zo dat het proces van staatsvorming in Tsjetsjenië mislukt is.

Het op touw zetten van ontvoeringen werd een hele industrie in Tsjetsjenië. Ook Russische regeringsafgevaardigden en westerse hulpverleners waren er niet meer veilig. Volgens Izvestia zijn de ontvoeringen vooral het werk van de troepen van krijgsheer Arbi Barajev. ’Barajev werd in 1974 geboren in Oeroes-Martan. Hij heeft geen opleiding gevolgd en nooit ergens gewerkt. Sinds het begin van de oorlog leidt hij een eenheid van wahhabitische medestanders’, aldus het dagblad.

In de oorspronkelijk egalitaire Tsjetsjeense samenleving lijkt zich de laatste tijd ook een sociaal-economische tweedeling te voltrekken. Zoals er rijke ’nieuwe Russen’ kwamen, verschenen er eveneens ’nieuwe Tsjetsjenen’. Tsjetsjeense handelaren, zakenlieden, criminelen en krijgsheren hebben in het vorige decennium enorm veel geld verdiend in allerlei witte, grijze en criminele economische activiteiten. Velen van hen betalen hiermee nieuwe grote buitenhuizen, felgekleurde BMW’s en Mercedessen, peperdure sieraden en zonnebrillen en jonge Russische vriendinnen.

Banditisme is zonder twijfel een belangrijke economische sector in Tsjetsjenië, maar veel criminele activiteiten, zoals de smokkel van wapens, drugs en benzine, konden alleen mogelijk worden door corruptie in hoge Russische bestuurskringen.

Poetin
Er zijn verschillende oorzaken waarom de Russen nu weer een nieuwe oorlog tegen Tsjetsjenië zijn gestart. Ten eerste de door Basajev geleide en weer teruggeslagen inval in het naburige Dagestan, die was gebaseerd op fundamentalistisch islamitische denkbeelden. Maar ook de ontvoeringen en criminaliteit, de wens onder de Russische generaals om de vernedering van de eerste oorlog te wreken, beantwoording van de NAVO-actie tegen Servië en het hernieuwde grootmachtdenken onder Vladimir Poetin spelen een rol.

De directe aanleiding werd gevormd door de terreuraanslagen op flatgebouwen in Moskou en Volgodonsk. De verantwoordelijkheid van Tsjetsjeense rebellen voor deze aanslagen is niet bewezen, maar wel als zodanig aan de Russische bevolking gepresenteerd.

De hedendaagse positie van Tsjetsjenië is een eenzame. De Tsjetsjenen staan tegenover een wraakzuchtig Russisch leger dat wordt gesteund door de harde premier en waarnemend president Poetin en de publieke opinie. Binnen de Russische Federatie staan de Tsjetsjenen helemaal alleen tussen de andere niet-Russische volken; zelfs de Noord-Kaukasische buurrepublieken houden zich stil. De internationale gemeenschap is niet van plan het Tsjetsjeense onafhankelijkheidsstreven te steunen.

De Tsjetsjenen krijgen waarschijnlijk enige steun van fundamentalistisch islamitische staten en groeperingen, maar dat is niet iets waarmee men in de moderne wereld respect afdwingt. Niettemin: de Tsjetsjenen hebben aangetoond geheel op eigen kracht de Russen te kunnen weerstaan.

Het conflict tussen Rusland en Tsjetsjenië lijkt momenteel uitzichtloos. Beide partijen gaan zo te zien voor de totale overwinning. Eigenlijk zou een derde partij, de OVSE of de Verenigde Naties, als scheidsrechter moeten optreden, maar dat willen de Russen thans niet accepteren. Het zogenoemde ’Tataarse model’ ziet eruit als de meest ideale uitkomst van toekomstige vredesonderhandelingen tussen de strijdende partijen.

Literatuur:
Voor het schrijven van dit artikel heb ik voor een belangrijk deel gebruik gemaakt van twee recent verschenen boeken over het Russisch-Tsjetsjeense conflict: Chechnya. Tombstone of Russian Power van Anatol Lieven (1998, Yale University Press, 436 blz.) en Russia Confronts Chechnya. Roots of a Separatist Conflict van John B. Dunlop (1998, Cambridge University Press, 234 blz.). Het boek van Lieven is een mix van journalistiek en wetenschap. Het is zeer leesbaar, maar af en toe behoorlijk wijdlopig door vergelijkingen met onder meer Marokko en Mexico en exposés over de algemene politieke en economische hervormingen in Rusland. Wie een korter, maar toch krachtig en compleet beeld van de geschiedenis van de strijd tussen Rusland en Tsjetsjenië wil, moet zeker het boek van Dunlop lezen.


Graag gedaan. En nu weer a-la-tiswa reageren.
Oud 09-11-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 16:16 :
Belangrijkste economische sectoren: (...) banditisme.
Oud 09-11-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-11-2005 @ 16:33 :
Mja.

Die schrijver is tenminste 'objectief', jeweettoch?
Oud 09-11-2005, 18:26
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-11-2005 @ 10:12 :
Rusland wil muur om Tsjetsjenië
Israeliërs en Russen, dat is pas een gevaarlijke combinatie.
Oud 09-11-2005, 18:45
Verwijderd
Vergiftiging moeder hulde aan moordenaar

LONDEN - Een Japans schoolmeisje heeft haar moeder maandenlang vergiftigd en daarvan een logboek bijgehouden op internet als eerbetoon aan de Britse seriemoordenaar Graham Young. Net als Young, die bekendstaat als de Teacup Poisoner ('theevergiftiger'), diende ze haar moeder het rattengif thalium toe, meldt The Times.

Het 16-jarige meisje verhoogde steeds de dosis en hield in haar logboek bij hoe haar moeder leed. "Mijn moeder heeft voor het eerst hallucinaties gekregen. Ze lijkt te lijden onder insecten die niet bestaan en witte schaduwen bij de deur." Het meisje 'oefende' bovendien op dieren, waaronder een kat. "Om een levend wezen te doden. Het moment dat het mes ergens indringt. De warmte van het bloed. De kleine zucht. Het geeft me allemaal voldoening."

Het meisje, dat is gearresteerd na een tip van haar broer, kwam openlijk uit voor haar bewondering voor Young. Haar moeder ligt in coma en verkeert in levensgevaar. Het logboek herinnert aan het dagboek van Young, die eveneens gedetailleerd bijhield hoe zijn slachtoffers bezweken aan dagelijkse doses thalium. Young vergiftigde op 14-jarige leeftijd zijn stiefmoeder, vader, zus en vriend. Zijn stiefmoeder bezweek aan de thalium, waarop Young in 1962 werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Toen hij daar in 1971 uitkwam, hervatte hij zijn macabere praktijken. Hij deed thalium in de theekopjes van vijf collega's, waardoor twee mannen uiteindelijk overleden.

------------------------------------------------------------------------------------

Da's echt ziek
Oud 09-11-2005, 20:51
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 15:36 :
Jammer dat het altijd maar van een kant komt. Eerlijk gezegd zou ik het in hun situatie nooit doen. Daarom kijk ik dan ook tegen hun moed, om zoiets groots te doen, erg op.
Wat een absoluut gelul. Sharon heeft nederzettingen met harde hand ontruimd
Oud 09-11-2005, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-11-2005 @ 20:51 :
Wat een absoluut gelul. Sharon heeft nederzettingen met harde hand ontruimd
Kom op man, dat was gewoon één grote circus voor internationale televisie. Die schurk bouwt rustig nieuwe nederzettingen op ander Palestijns gebieden.
Oud 09-11-2005, 21:00
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 20:57 :
Kom op man, dat was gewoon één grote circus voor internationale televisie. Die schurk bouwt rustig nieuwe nederzettingen op ander Palestijns gebieden.
Desalniettemin laat het goede voornemens zien.
"Het is ook nooit goed" lijkt me een passende gedachte.
Oud 09-11-2005, 21:03
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Of dit gedicht op DoP.
Oud 09-11-2005, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-11-2005 @ 21:00 :
Desalniettemin laat het goede voornemens zien.
"Het is ook nooit goed" lijkt me een passende gedachte.
Bekijk het maar zoals jij het wil. Ik zie het als een schijnvertoning.
Hij denkt nu een goede daad te hebben verricht, terwijl die kolonisten daar sowieso nooit hadden mogen zijn. En omdat de hele wereld 'genoten' heeft van beelden van vertrekkende kolonisten, bouwt hij rustig aan de andere kant verder. Zie jij dit in het nieuws? Wordt er uberhaupt aandacht aan geschonken? Neen.

Maar goed. We belanden zo in een discussie wat niet de bedoeling is in de tiswa-topic.
Oud 09-11-2005, 21:35
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S. schreef op 09-11-2005 @ 21:05 :
Bekijk het maar zoals jij het wil. Ik zie het als een schijnvertoning.
Hij denkt nu een goede daad te hebben verricht, terwijl die kolonisten daar sowieso nooit hadden mogen zijn. En omdat de hele wereld 'genoten' heeft van beelden van vertrekkende kolonisten, bouwt hij rustig aan de andere kant verder. Zie jij dit in het nieuws? Wordt er uberhaupt aandacht aan geschonken? Neen.

Maar goed. We belanden zo in een discussie wat niet de bedoeling is in de tiswa-topic.
Ehm, hoe wil jij dan dat hij het doet? Teruggaan in de tijd om ongedaan te maken dat "de kolonisten er nooit hadden mogen zijn"? Nog verder teruggaan en Theodor Herzl neerschieten? Doe me een lol zeg.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 06-09-2007 15:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 30-06-2007 11:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 18:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 20-03-2007 13:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 01:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 02-06-2005 15:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.