Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2007, 16:19
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
Hallo iedereen... hier is de situatie.

De nieuwe Tweede Fase:

In de derde klas VWO heb je frans en duits. Voor beiden haal je een zes. Nu mag je er EEN laten vallen... zodat je in de bovenbouw ALLEEN MAAR Frans/Duits hebt.. ipv allebei.

Je eindcijfer uit de derde klas wordt dan direct je diplomacijfer.

Je moet dan WEL de andere taal volledig nemen.. dus 1,2

Nu is dit de situatie... Op mijn oude school hebben ze dit al 4 jaar geleden toegepast... Mijn broertje heeft in de derde klas Frans volledig laten vallen.. Op zijn diploma staat nu "Frans 1" terwijl hij dit vak niet gehad heeft in de bovenbouw. Waar andere scholen/leerlingen dus tot de 4e of 5e frans 1 krijgen,,, heeft hij het in de derde al afgerond...... en dus minder gedaan..

Op ALLE andere middelbare scholen is deze regeling DIT jaar pas ingegaan met de nieuwe tweede fase, voor alle leerlingen die NU naar de bovenbouw gaan.

Is er iemand hier die op een school heeft gezeten waar dit voor dit jaar al werd toegepast? De wet van toen stond dit niet toe maar het werd wel gedaan... tenzij er meerdere scholen dit doen.. dan is het waarschijnlijk gewoon "voorlopen op de onderwijswet"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2007, 13:20
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Gaat het hier om vmbo, havo of vwo?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2007, 14:20
Verwijderd
VWO, dat staat duidelijk in de openingspost.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 10:51
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik heb Duits én Frans in het 4de jaar afgesloten, dat eindcijfer komt dus ook gewoon op mijn lijst te staan volgens mij...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 13:43
Nyawa
Sowieso is het met Duits 1 en Frans 1 altijd heel verschillend geweest per school. Sommige scholen sluiten de vakken in de vierde af, andere weer in de vijfde, bij ons pas in de zesde. Dit lijkt me dus op zich niet zo vreemd; bovendien zijn er wel vaker een paar scholen die als proefkonijn worden gebruikt voor een onderwijsvernieuwing, net zoals met die januari-examens, al vind ik het vreemd dat leerlingen dan niet weten dat zij een uitzondering zijn. Heeft je broertje extra uren Frans gehad in die drie jaar toevallig, dat de school toch op het wettelijk vereiste aantal uren uitkwam? Dat zou dan misschien ook nog een verklaring kunnen zijn...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 16:11
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
nee mijn boertje zus en ik, wij hebben allemaal "normale" uren frans gehad vergeleken met andere scholen.

Het probleem is dat het ROC mijn frans niet accepteert als vrijstelling omdat ze denken dat mijn middelbare school sjoemelt met regels.. Op het ROC hebben ze nog NOOIT ERGENS in Nederland van een regeling zoals deze gehoord..

Ik geloof eerlijk gezegd eerder het ROC... want het ROC krijgt allerlei leerlingen van VELE scholen... ongetwijfeld zouden "proefscholen" daartussen zitten.


Even kort samengevat..


Je doet op die middelbare school tot de derde klas duits en frans... dan mag je er 1 laten vallen.. en moet je de andere volledig in je vrije deel nemen

DUS IN VWO 4 5 6 had ik

DUITS 1,2

op mijn diploma stond
Duits 1,2 --> 7
Frans 1 --> 6


Ik heb nog NOOIT frans gehad in de bovenbouw.. en die zes is er "gewoon" neergezet. gebaseerd op een lullige toets uit de derde...

met andere woorden... om toch frans te verklaren op het diploma van hun leerlingen hebben ze dus gewoon je cijfer uit de derde klas genomen... nu heb ik al met de IB groep gebeld.. die snapten er ook echt geen zak van hoe dit kon en ik wacht op antwoord... ze zijn dus aan het uitzoeken hoe het zit..
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 09:31
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Dat is inderdaad niet handig als de school dat niet duidelijk maakt. Ons cijfer wordt gebaseerd op een schoolexamen wat we eind 4de hebben gemaakt, dat is dan 50%, de andere 50% is het gemiddelde van de cijfers die je gehaald hebt in de 4de klas..
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 19:28
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
jij hebt frans in de vierde gehad... ik niet eens.. de laatste les frans voor mij was +\- 5 jaar geleden in 3 havo

een cijfer nu op mijn eindlijst, en die van mijn broertje.. werd dus 5 jaar geleden beslist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken het grote VAVO-topic
Toet0r
500 20-04-2009 12:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.