Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2009, 08:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Literatuurprijs Arabisch talent naar Tuvit Shlomi (28)

Van onze redactie
gepubliceerd op 11 mei 2009 11:56, bijgewerkt op 11 mei 2009 12:01

AMSTERDAM - De EL Hizjra Literatuurprijs, bedoeld voor Marokkaanse en Arabische talenten in Nederland en België die korte verhalen en poëzie schrijven, is toegekend aan een dichteres met een Israëlische achtergrond.

Tuvit Shlomi (28), een van de zeven winnaars, had onder een pseudoniem acht gedichten ingestuurd. Zij werkt als persvoorlichter bij het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI).

Shlomi, die de prijs gisteren ontving in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam, zegt een andere naam te hebben gebruikt om ‘een eerlijke deelname’ af te dwingen. ‘Er was een kans dat het werk onder mijn eigen naam snel terzijde was gelegd.’

Volgens directeur en oprichter Abderazak Sbaiti van El Hizjra was die vrees ongegrond. ‘De jury krijgt geen namen. De beoordeling is puur op tekst.’ Hij is opgetogen over de prijs voor Shlomi. ‘Het is juist mooi. Het bewijst hoe multicultureel Nederland is.’ Deelname is ook niet voorbehouden aan Nederlanders van Marokkaanse of Arabische afkomst. ‘Wij accepteren alle culturen.’

Het was de zeventiende keer dat de prijs werd toegekend. Er waren 89 deelnemers. Eerdere winnaars waren onder anderen Abdelkader Benali, Mohammed Benzakour en Fadoua Bouali.
http://www.volkskrant.nl/kunst/artic...uvit_Shlomi_28


hahaha..... Een mooi gebaar. Op Marokko.nl zegt een: if she deserved it, she deserved it.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2009, 08:28
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
wat een gekkie die shlomi
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 08:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Puh, die prijs is vast een zionistisch complot.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 08:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
njah, ze kunnen m moeilijk alsnog weigeren op het moment dat ze haar eigen identiteit kenbaar maakte
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 09:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Klinkt Joods... Dan zal er wel een slotje komen van Kenji.

Maar hulde voor de winnaar

EDIT Maar kenji is bij mijn weten GEEN anti-semiet en dat wilde ik hier ook niet mee impliceren.

had er verder nog iemand dat uit mijn post gehaald?
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 18-05-2009 om 11:53.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
"De EL Hizjra Literatuurprijs, bedoeld voor Marokkaanse en Arabische talenten" + "De beoordeling is puur op tekst"

Does not compute.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:40
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
als ze alle achtergronden accepteren waarom kunnen die schrijvers dan niet gewoon meedingen naar een van de andere literatuur prijzen?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
als ze alle achtergronden accepteren waarom kunnen die schrijvers dan niet gewoon meedingen naar een van de andere literatuur prijzen?
Kennelijk vind de organisatie achter de EL Hizjra prijs dat Marrokanen en Arabieren over het algemeen te incompetent en inferieur zijn om het tegen schrijvers uit andere etnische groepen op te nemen?

Beetje kansloos dat ze hun eigen mensen op die manier impliciet de grond in stampen natuurlijk, maar goed, ze mogen dat nu eenmaal vinden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Klinkt Joods... Dan zal er wel een slotje komen van Kenji.

Maar hulde voor de winnaar

EDIT Maar kenji is bij mijn weten GEEN anti-semiet en dat wilde ik hier ook niet mee impliceren.

had er verder nog iemand dat uit mijn post gehaald?
Jij hebt een PM gehad

ik had t er niet achter gedacht, maar dat komt omdat ik Kenjirro wel een beetje ken op dit gebied. Misschien dat een onbekende server het anders had kunnen interpreteren.


Citaat:
"De EL Hizjra Literatuurprijs, bedoeld voor Marokkaanse en Arabische talenten" + "De beoordeling is puur op tekst"

Does not compute.
Misschien dat ze er de volgende keer als vereiste moeten neerzetten dat de literatuurprijs alleen voor Arabische poezie en Arabische proza is (de Arabische taal, dus). Then it does.

Nouja, de Berbers vallen dan wel weer uit het bootje.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
als ze alle achtergronden accepteren waarom kunnen die schrijvers dan niet gewoon meedingen naar een van de andere literatuur prijzen?
Het is natuurlijk bedoeld als stimulans voor de mensen met Arabische of Berberse achtergrond om zich binnen de Nederlandse literatuur te profileren.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om op te boksen tegen de grote literairen in Nederland. Zie het als een voorronde van idols ofzo
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 12:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het is natuurlijk bedoeld als stimulans voor de mensen met Arabische of Berberse achtergrond om zich binnen de Nederlandse literatuur te profileren.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om op te boksen tegen de grote literairen in Nederland. Zie het als een voorronde van idols ofzo
Kan ik me niet voorstellen; of iets goed te lezen is hangt van vele factoren af waarbij het lijkt alsof er veel belang wordt gehecht aan onderwerp en hoeveelheid drama (als ik de winnaars over het algemeen bekijk), als arabieren of berbers al een 'minderwaardig' resultaat zouden opleveren zou dat juist een stimulans moeten zijn om zichzelf te verbeteren.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kan ik me niet voorstellen; of iets goed te lezen is hangt van vele factoren af waarbij het lijkt alsof er veel belang wordt gehecht aan onderwerp en hoeveelheid drama (als ik de winnaars over het algemeen bekijk), als arabieren of berbers al een 'minderwaardig' resultaat zouden opleveren zou dat juist een stimulans moeten zijn om zichzelf te verbeteren.
Achja, maar niet iedereen kan de Nobelprijs voor een wetenschappelijke uitvinding krijgen, dus een lokale prijs voor een bepaalde uitvinding is dan en mooi meegenomen en werkt als een stimulans om er vooral mee door te gaan. Wie weet kom je dan in de toekomst alsnog in aanmerking voor de felbegeerde Nobelprijs.

Zo zie ik het, tenminste.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:30
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Achja, maar niet iedereen kan de Nobelprijs voor een wetenschappelijke uitvinding krijgen
Maar wel iedereen kan er voor meedingen.
Citaat:
dus een lokale prijs voor een bepaalde uitvinding is dan en mooi meegenomen en werkt als een stimulans om er vooral mee door te gaan.
Nou er mogen best verschillende literatuur prijzen zijn, bijvoorbeeld in verschillende catagoriën, ik snap alleen het onderscheid op basis van etniciteit niet.
Citaat:
Wie weet kom je dan in de toekomst alsnog in aanmerking voor de felbegeerde Nobelprijs.
Zo zie ik het, tenminste.
Mja, je mag best eerst de Jip en Janneke boekenclubprijs winnen voor mee te doen aan de libris maar wederom vanwaar dat onderscheid in etniciteit.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Maar wel iedereen kan er voor meedingen.
Voor deze Arabisch talenten-prijs ook. Ze mogen juridisch gezien domweg niet niet-Arabieren weigeren, denk ik.

Citaat:
Nou er mogen best verschillende literatuur prijzen zijn, bijvoorbeeld in verschillende catagoriën, ik snap alleen het onderscheid op basis van etniciteit niet.
De onderwerpen zijn wellicht wat anders? De manier van schrijven wat anders? Ik weet het niet hoor. (Er werd bij deze prijs overigens sowieso onderscheid gemaakt tussen poezie en proza, maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelde met categorieen )

Citaat:
Mja, je mag best eerst de Jip en Janneke boekenclubprijs winnen voor mee te doen aan de libris maar wederom vanwaar dat onderscheid in etniciteit.
Met de gedachte "men is niet klaar voor Arabisch-getinte proza/poeze in Nederland om het te (kunnen) waarderen"?

Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor en ben het ook niet echt met je oneens
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 13:59
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Voor deze Arabisch talenten-prijs ook. Ze mogen juridisch gezien domweg niet niet-Arabieren weigeren, denk ik.
dat mag je grondwettelijk hopen; maar hiermee is het predikaat "arabisch" dus al weerlegd.

Citaat:
De onderwerpen zijn wellicht wat anders? De manier van schrijven wat anders?
Dat is bij elke schrijver zo.
Citaat:
Ik weet het niet hoor. (Er werd bij deze prijs overigens sowieso onderscheid gemaakt tussen poezie en proza, maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelde met categorieen )
Dat kan ik vind dat wel een hele dunne scheiding; bedoelde eigenlijk genres maar op basis van catagoriën kan je verschillende prijzen uitgeven.
Citaat:
Met de gedachte "men is niet klaar voor Arabisch-getinte proza/poeze in Nederland om het te (kunnen) waarderen"?
Mja, dat vind ik dan weer net zo'n rascistische manier van classificeren, waarom zou men in nederland (inclusief berbers en arabieren) niet arabische literatuur kunnen waarderen.

desnoods maak je een prijs met daarin de catagoriën gebaseerd op "wereldse invloed" als je snapt wat ik bedoel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 15:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Van hun website:
Citaat:
El Hizjra dat in het Arabisch 'vertrekken' of 'migratie' betekent, staat symbool voor een veranderende samenleving, waarin een groot aantal mensen uit Arabische landen hun plaats innemen.
Kennis van de Arabische kunst en cultuur en een meer genuanceerd beeld van het Arabisch en Islamitisch gedachtegoed bevordert de verstandhoudingen tussen Marokkaanse, Arabische en andere Nederlanders.

In het verleden heeft de Arabische cultuur een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van Westeuropa. Ook nu leidt kennis van deze cultuur in meerdere opzichten tot een verrijking.

Vanuit deze visie is in 1987 stichting El Hizjra opgericht. El Hizjra heeft als motto: Brug tussen twee culturen en De Aarde is mijn vaderland, de Menselijkheid mijn familie (van de Libanese schrijver en mysticus Gibran Khalil Gibran).


El Hizjra benadrukt die elementen uit de Arabische cultuur, die staan voor een verdraagzame samenleving met gelijke rechten voor vrouwen, culturele en religieuze minderheden. Zij stimuleert een Euro-Arabische dialoog vanuit een kritische beschouwing van zowel Arabisch-islamitische als Westerse cultuuropvattingen. El Hizjra introduceert bekende en minder bekende Arabische auteurs, kunstenaars en denkers bij Arabisch en Nederlands publiek en stimuleert een dialoog met het publiek.

El Hizjra organiseert sinds 1992 de jaarlijkse El Hizjra-Literatuurprijs, die veel nu bekende schrijvers voor het voetlicht heeft gebracht. Zij verwierf eerder bekendheid met het Internationaal Festival van Arabische kunst, kritische lezingen en debatten over tal van onderwerpen, de publicatie van bijzondere, vaak tweetalige boeken en een sfeervolle boek- en muziekwinkel.
http://www.elhizjra.nl/
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.