Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2011, 13:22
18piet18
18piet18 is offline
Hallo allemaal.

Ik ben al een hele lange tijd erg verward en ik kom er zelf niet uit hoe ik het moet oplossen.

Het probleem
Zoals bovenstaat ben ik soms erg verward en onzeker. Ik onderneem veel verschillen dingen, doe aan sport, school gaat goed, maar ik blijf over het algemeen negatief. Vele gaan dus sporten, wat ik dus ook doe, maar tijdens ontspanningen (zoals sporten) denk ik alsnog aan verschillende problemen waardoor ik er dus weer niet van geniet. '

Ik vind heel veel dingen leuk, maar mijn gedachte zit ergens anders waardoor ik dus niet gebruik van maak en dat is zonde, wat betekent dat ik niet mijzelf ben.

School situatie
Momenteel doe ik een MBO opleiding, maar alleen omdat ik naar HBO wil en ik vind de opleiding dan ook niet erg interessant. Dit heeft gelukkig geen nadelig effect op mijn cijfers, want omdat ik zó graag naar HBO wil, doe ik erg mijn best.
De andere studenten zijn niet echt de types die ik als vrienden wil, daarom heb ik maar een paar vrienden op school. Dit maakt opzich niet uit, maar ik iriteer mij dan aan de andere mensen dat ze zo zeker zijn, ookal zijn ze niks in mijn ogen. Ik kan dus duidelijk zeggen dat ik jaloers ben.

Hobby’s/ontspanningen
Aan ondernemingen heb ik bijna geen tekort, maar het probleem hierbij is dat ik er niks uithaal met andere woorden, ik word er niet veel zekerder van.

Een aantal voorbeelden van onderwerpen die ik leuk vind: auto’s, sporten, uitgaan, muziek, gewoon nieuwe dingen leren.

Sporten vind ik erg leuk, maar omdat ik daarbij alsnog nadenk kan ik er niet echt van genieten. Het effect daarna is wel meestal positief, al duur het kort. Ik sport nu één keer per week misschien dat dit gewoon te weinig is? (alleen mijn gedachte gang is, waarom sport ik eigenlijk als ik er geen zin heb).

Omdat ik graag iets met auto’s wil doen (misschien zelfs een garage openen) heb ik een goede baan nodig en vandaar dat ik mij zó focus op HBO en meer.

Vrienden situatie
Ondanks dat ik onzeker ben, heb ik toch erg veel vrienden en is dit ook niet echt een probleem. Wat ik wel een probleem vind, is dat ik mij bijna altijd de minder voel. Daarnaast ben ik meestal de oudste wat mij helemaal irriteert, vandaar dat met vrienden afspreken soms alleen maar negatief voor mij is (niet elke vriend weet dat, sommige wel).

Hoewel ik vaak onzeker ben wil dat niet zeggen dat ik niet voor mij zelf opkom, ik word dan ook niet gepest.

Samenvatting
-Kan niet (meer) tegen mensen die hoger zijn, of zich hoger voordoen (ik heb blijkbaar altijd het gevoel dat ik hoger wil zijn, maar wat niet lukt, het geen wat me dus een beetje depri maakt).
-Wil genieten van alle dingen die onderneemt, maakt niet uit hoe klein ze zijn.
-Wil gewoon mijzelf zijn.

Conclusie
-Hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon mijzelf ben zodat ik minstens gelijk ben met andere?
-Hoe moet ik mijn gedachten gang anders krijgen, om zin te hebben in wat ik doe?
-Is een psycholoog toch de logische keuze?

Ik hoop dat ik het niet te lang heb gemaakt. Ik kijk uit naar jullie reactie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2011, 23:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Dat kan alleen jij doen. Dat ligt bij iedereen anders.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 23:59
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Het feit dat jij in wat dan ook beter wil zijn dan de ander, komt vaker voor dan je denkt. Ik heb hier ook last van gehad: ik zat op vmbo en voelde me beter en hoger dan de andere ik haalde ook hogere cijfers, ik kon er niet tegen wanneer iemand een hoger punt haalde dan mij. Dit allemaal heef een positief effect gehad op mijn punten dus mocht ik naar havo. Op havo merkte ik dat er slimmere mensen dan mijn in de klas zitten, in het begin had ik er ontzettende moeite mee. Maar na een tijdje begon ik alles te accepteren. En dat moet jij ook doen, niemand is perfect en jij dus ook niet. Stel een lijstje op schrijf het desnoods, schrijf op waar jij zo goed in bent (auto's sporten, muziek) of waar jij veel van weet, en ook in welke vakken je goed bent, kort gezegd: schrijf al jou plus punten dit kan ook zijn: ik heb hele leuke ouders, Ik heb een mooi rapport, ik heb een goede conditie, ik heb leuke vrienden etc....etc..... Aan de ander kant van het blaadje zet je de plus kanten van iemand waar je stiekem jaloers op bent. Al gauw zul je merken dat elk mens zijn/haar ding heeft waar hij/zij goed in is, en misschien heb jij het wel beter dan die ene dit zal je wellicht meer zelfvertrouwen geven.
En dat je niet kan genieten van dingen waar je wel wil van genieten, is een lastige probleem. Maar wel oplosbaar. Wanneer jij lekker aan het sporten bent moet je ervan genieten. En niet met je gedachten bij 'Piet' zitten die hoger staat bij wiskunde dan jou. Wat kan jou die Piet schelen? Nou en dat hij beter is in wiskunde dan jou!! Jij bent wellicht veeeeel beter in Nederlands of so. En op deze manier moet je het een paar keer per dag tegen jezelf zeggen. Ga voor de spiegel staan en zeg 10x dat jij de beste en slimste bent. Dit heb ik ook gedaan, na een tijdje kreeg ik veeeel meer zelfvertrouwen en werd ik minder snel jaloers. Al haalde ik niet de hoogse punten van de klas, maar dat gevoel had ik wel bij mezelf.
En dit gevoel moet jij ook hebben.
Ik wens is veel succes, doe wat met mijn tips want ik weet zeker dat het effect heeft. Veel succes!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Lastige situatie; verward...
meneergaar
19 04-04-2014 18:12
Liefde & Relatie Wtf verward?
killer_kamal
7 11-01-2010 15:26
Verhalen & Gedichten Verward
Blood Fire Rage
1 17-10-2006 09:15
De Kantine Verwardheid
Mu
74 12-06-2004 10:51
Verhalen & Gedichten Verward Zinkend
T!ne
2 22-03-2004 16:29
Psychologie Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING]
Eend
27 24-02-2003 18:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.