Oud 01-03-2010, 13:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben bezig met het monteren van een nieuwe autoradio. Daarvoor moeten er achter de autoradio enkele schroeven worden vastgezet, maar ik kan niet bij de achterkant van de autoradio komen als eenmaal alles er al in zit.
Nu denk ik dat het dashboardkastje de simpelste manier is om er toch bij te komen, maar ik ben bang dingen te slopen

Kan je een dashboardkastje makkelijk eruit halen en er vervolgens weer in zetten? Of kan ik dat beter aan een expert over laten?

Het gaat om een Kia Picanto trouwens, mocht dat nog uitmaken..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2010, 14:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Huh? Ik niet snap niet?

Om een autoradio in te bouwen hoef je niks uit elkaar te halen hoor
De radio zelf zit in een soort sleuf, die monteer je ín de auto, zonder de radio er in. Als die eenmaal gemonteerd zit, dan duw je de radio erin en klikt hij vast. Als het goed is zitten er speciale sleutels bij om hem eventueel weer te kunnen demonteren (anders kan je inderdaad niet bij de schroefjes waarmee die sleuf vast zit).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 14:34
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Maar om antwoord te geven op je vraag ...

Ik weet niet precies hoe dat bij kia's zit, maar meestal zit een dashbordkastje vrij simpel vast met +/- 4 bouten. Kan meer zijn, kan ook minder. Die bouten zitten vaak aan de onderkant/achterkant achter plastic afdekdopjes zodat je ze niet kunt zien.
Maar heb ook wel eens dashbordkastjes gezien die volledig vast zitten met een kliksysteem
In dat geval moet je een paar borgingetjes weghalen/losmaken om hem los te kunnen klikken.
Maar ik betwijfel of je er dan bij kunt komen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
In de handleiding staat beschreven dat je eerst die 'soort gleuf' in je auto monteert, vervolgens de radio erin klikt en daarna uiteraard nog het frontje. Maar daarná moet je achterin (als je er bij kan) nog een plaatje vastschroeven. Er staat ook dat je niet bij alle auto's er bij kan, maar bij sommige auto's wel, namelijk via het dashbordkastje.

Nu heb ik het in eerste instantie natuurlijk niet gedaan, omdat ik er niet bij kon. Maar nu blijkt de radio het niet goed te doen. Ik moet heel hard tegen het frontje aan duwen en dan gaat het licht branden van het frontje en kan ik van zender veranderen of het volume harder of zachter zetten. Zolang ik niet op het frontje duw doet de radio het wel, maar doen de knoppen het dus niet. Oftewel, toen dacht ik: als ik hem nou alsnog achter vast weet te schroeven maakt hij waarschijnlijk beter contact en is het probleem van het duwen verholpen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het gaat om een nieuwe radio, of om een gebruikte? En werkt de boel wel gewoon als de radio wel aangesloten maar niet op zijn plek zit? Want die schroefjes zijn volgens mij gewoon voor extra bevestiging als de 'traditionele' bevestiging niet werkt/wil.

Het probleem dat jij omschrijft lijkt meer aan het frontje/de radio zelf te liggen, maar dat is moeilijk online te beoordelen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 22:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het is een nieuwe radio. En mijn broer zei net hetzelfde als jij: het lijkt meer een koppeling tussen frontje en radio te zijn dan dat schroeven echt zullen helpen.

Merci
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 10:47
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik zou ook zeggen dat het frontje zelf niet lekker werkt, zou er even mee terug gaan...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:02
Verwijderd
Ik kan me daarentegen wel voorstellen, dat als de radio niet goed vast zit op zijn plaats, dat hij het frontje niet goed kan accepteren. Dat je de radio toch telkens weer ietsjes naar achteren drukt, waardoor het frontje er slecht inklikt.

Dus misschien wel weer nuttig om even je garage te laten kijken of zij hem goed vast kunnen zetten. Als dan de problemen niet over zijn, inderdaad een nieuwe radio vragen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
In principe hoor je de radio met frontje en al terug te kunnen plaatsen, alleen zo'n plastic afwerkrandje klik je er pas later op. En zo'n frontje past er maar op één manier goed op, en dan zit hij ook meteen goed aan de radio vast. DWZ, als de radio er niet goed in zit en je drukt op het frontje dan druk je de hele module naar achteren.
Tenzij het een frontje is van een ingebouwde radio die bij de auto hoort, want die zijn wel groter dan de radio zelf. Maar dat is bij de Picanto volgens mij niet het geval, en vaak niet echt meer een 'leek'-klus
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:39
Verwijderd
Hangt van de radio af Kiet. Er zijn ook radio's met afneembaar front ivm diefstalgevoeligheid, want zo'n frontje kun je niet los bestellen.
Maar goed, als je het niet zelf kunt, ga even langs de garage.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:42
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ja, die bedoel ik uiteraard ook. Anders zou je sowieso dit probleem niet kunnen hebben, als het één geheel zou zijn. Als de toetsen dan niet reageren ligt het sowieso aan het front.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 11:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik kan me daarentegen wel voorstellen, dat als de radio niet goed vast zit op zijn plaats, dat hij het frontje niet goed kan accepteren. Dat je de radio toch telkens weer ietsjes naar achteren drukt, waardoor het frontje er slecht inklikt.
Nee
Dat heeft totaal geen effect op het frontje dat wel of niet vast klikt, ook bij een 'losse' radio hoort die gewoon vast te klikken
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:21
Verwijderd
Naja, weer wat geleerd
Dat probleem heb ik dan weer niet. Als ze mijn radio willen jatten, moeten ze mijn hele dashboard eruitnemen...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Roep dat ook maar niet te hard :

Arme mensen hadden iets van 8000 euro schade (bij een professioneel, dus duur, schadeherstelbedrijf) omdat de halve auto van binnen opnieuw moest worden opgebouwd
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 12:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Roep dat ook maar niet te hard :
[afbeelding]

Arme mensen hadden iets van 8000 euro schade (bij een professioneel, dus duur, schadeherstelbedrijf) omdat de halve auto van binnen opnieuw moest worden opgebouwd
Je staat er van te kijken wat ze allemaal mee kunnen nemen en hoe snel ze dat kunnen doen. Met velgen hetzelfde, je hebt wel speciale slotbouten die je alleen open kunt krijgen met een bijpassende sleutel (die alleen de eigenaar heeft), maar het zorgt in de praktijk voor slechts 10 minuten vertraging bij de dieven
Als ze een beetje geoefend zijn strippen ze je hele auto kaal binnen een half uur.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 18:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nou er is inmiddels wel meer mis dan alleen de radio, dus vrijdag ff langs de garage
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 18:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Dashbordkastje ligt in stukken?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 19:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Haha nee dat niet. Alleen als ik nu mijn portier open klinkt het alarm van de lampen (je weet wel, dat gepiep als je je lichten aan laat staan en je deur opent). En dat terwijl alle lampen netjes uit staan.

Dus dat + autoradio die nog steeds niet mee werkt is toch wel een bezoekje aan de garage waard
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2010, 19:53
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Haha nee dat niet. Alleen als ik nu mijn portier open klinkt het alarm van de lampen (je weet wel, dat gepiep als je je lichten aan laat staan en je deur opent). En dat terwijl alle lampen netjes uit staan.

Dus dat + autoradio die nog steeds niet mee werkt is toch wel een bezoekje aan de garage waard
Ok, niks ernstigs gelukkig

Die van mij mag ik donderdag afgeven bij de garage, poef... weg 400 euro
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 21:29
Verwijderd
8000 euro schade.... Goddank ben ik all risk verzekerd.

Ach, als je voor 400 euro weer veilig en comfortabel kan rijden, is het dat wel waard toch?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 09:46
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
8000 euro schade.... Goddank ben ik all risk verzekerd.

Ach, als je voor 400 euro weer veilig en comfortabel kan rijden, is het dat wel waard toch?
Opzich valt 400 mee, maar het is toch een tegenvaller buiten het reguliere onderhoud om
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 18:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het probleem met het alarmpje is plotseling opgelost
En ik moet nu aan het frontje trekken ipv duwen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 18:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Wat een levendige radio heb jij zeg

Ik heb vandaag in een 121 gereden die zelfs 'stuur'bediening had voor de radio Er zat een draai- en drukknop links aan de stuurkolom. Nog nooit eerder gezien.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 18:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh dat heb ik ook een keer gezien. Die persoon kon zelfs zijn tomtom vanaf zijn stuur bedienen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 18:56
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
in een 121?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2010, 19:46
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat kan dan niet origineel zijn, niet in een 121 Dit leek origineel dealer geleverd, met nog een echt radio-cassette uit '95
Ding had ook een startonderbreker los van het stuur, wat een irritante gedoe zeg. Eén proefritje, iedere keer als je de motor wat langer uizette moest je de sleutel uit het contact halen, contactpuntje op de startonderbreker in het dashboard aan de andere kant van het stuur en dan kon je weer starten. Niet alles was vroeger beter
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 21:04
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dat kan dan niet origineel zijn, niet in een 121 Dit leek origineel dealer geleverd, met nog een echt radio-cassette uit '95
Ding had ook een startonderbreker los van het stuur, wat een irritante gedoe zeg. Eén proefritje, iedere keer als je de motor wat langer uizette moest je de sleutel uit het contact halen, contactpuntje op de startonderbreker in het dashboard aan de andere kant van het stuur en dan kon je weer starten. Niet alles was vroeger beter
Zoiets had ik ook, dat was ook niet origineel. Inmiddels er vakkundig uit gesloopt. Er bleek ook nog tien meter coax (waarom coax??) achter de panelen te hangen aan die startonderbreker.. Jaja.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 26-02-2016, 08:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Zes jaar na dato ben ik een autoradio aan het inbouwen, loop ik vast.. Even googelen.. Kom ik bij mijn eigen topic uit. Vond ik wel een up waard

Maar om de up nog even nuttig te maken: iemand die weet hoe je eenvoudig de kabels van een nieuwe autoradio kan wegwerken/geleiden?
Of moet ik daarvoor ook weer met het dashboardkastje in de weer?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2016, 07:21
feniks
feniks is offline
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Is de radio van het type: "plug&play"? Zo ja, dan is het een kwestie van aansluiten, en de kabels met het inschuiven van je radio gewoon naar binnen drukken.
Als je radio niet helemaal lekker valt, is het misschien zo dat er nog een extra framepje tussen moet.
Als je extra kabels wil voor allemaal losse componenten (telefoon aansluiting, aux aansluiting, extra boxen en versterkers) dan moet je sowieso eerst kabels gaan trekken onder je bekleding door, en die achter je dashboard halen. Ik denk niet dat je je dashboard daarvoor hoeft te demonteren, maar een gefriemel wordt het dan wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.