Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2005, 16:11
miepie88
miepie88 is offline
Een vraagje...

Ik weet dat er hier een heleboel mensen tegen de jacht zijn, nou jah dat vermoed ik, mijn vraag is zijn er ook mensen voor de jacht ????

groetjes miranda
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2005, 17:12
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Ligt eraan hoe je het bedoelt. Ik ben er wel voor dat mijn buurman voor kerst een haas uit de wei schiet. Maar ik ben er tegen als mensen het alleen voor hun plezier doen.

Ik denk altijd maar dat je beter een beestje dat zijn hele leven lekker los heeft gelopen neer kan knallen dan een beestje wat niet eens weet wat loslopen is doodmaakt. En het vlees van een wilde haas schijnt ook nog eens lekkerder te zijn (zeggen mijn pa en ma, ik ben vega )
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:22
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Er zijn plaatsen waar dieren in overvloed zijn, dat ze daarvoor gaan jagen.
Maar als mensen het voor de lol doen, zoals af en toe de vossenjacht, dat vind ik het erg overbodig.
En dan is mijn mening ook tegen de jacht.
Maar als er in een veld konijnen in overvloed zijn
en het ten koste gaat van de natuur
van de mens van weet ik wat allemaal, dan moeten er soms mensen jagen..

het is maar net hoe je het ziet..
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:04
Verwijderd
Wat bedoel je, plezierjacht of jacht ter handhaving van de oorspronkelijke locale ecologie?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 09:51
miepie88
miepie88 is offline
Ik bedoel de jacht die echt nodig is, ten behoeve van de natuur. Niet zomaar klakkeloos beestjes schieten , maar ook echt nadenken bij wat je doet.

En ik neem aan dat je dat met plezierjacht bedoeld, dat "zomaar" schieten van beesten. Eigenlijk vind ik dat een verkeerde benaming, want zomaar beesten neerknallen is geen plezierjacht.

Ik vind het zelf mooi als je beheerjacht toepast, dat je kunt oogsten en kunt sparen wanneer het nodig is en dat je kunt genieten van het resultaat. Dat uiteindelijk de flora en fauna er beter van wordt.

miranda
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 09:55
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 15-01-2005 @ 18:12 :
Ligt eraan hoe je het bedoelt. Ik ben er wel voor dat mijn buurman voor kerst een haas uit de wei schiet. Maar ik ben er tegen als mensen het alleen voor hun plezier doen.
Waarom schiet je buurman dan een haas, om te overleven? Een haas voor kerst schieten is net zo goed plezierjacht, alleen zit het plezier hem dan in het opeten.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 10:05
miepie88
miepie88 is offline
Citaat:
Juice schreef op 16-01-2005 @ 10:55 :
Waarom schiet je buurman dan een haas, om te overleven? Een haas voor kerst schieten is net zo goed plezierjacht, alleen zit het plezier hem dan in het opeten.

jah idd, het is een beetje krom hoe ze dat verteld, want waarom schiet je buurman dat voor kerst , voor het eten, voor het plezier of om de hazenstand op peil te houden.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 11:16
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Hij schiet dat beest echt om op te eten. Ik vind het goed omdat hij, als hij geen haas zou schieten, er één in de winkel zou kopen en de stukken vlees die daar in de schappen liggen komen van beesten die een baggerleven hebben gehad en die haasjes in de wei huppelen hun hele leven lekker rond.

Maarnogmaals, ik ben sowieso geen vleeseter maar als ik moet kiezen voor bio-industrie of jagen is die keus voor mij makkelijk gemaakt.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 11:18
miepie88
miepie88 is offline
Ja ben ik het helemaal mee eens!!! wild is het beste scharrelvlees wat er bestaat!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
miepie88 schreef op 16-01-2005 @ 11:05 :
jah idd, het is een beetje krom hoe ze dat verteld, want waarom schiet je buurman dat voor kerst , voor het eten, voor het plezier of om de hazenstand op peil te houden.
Ik bedoelde, een haas schieten voor het eten ís voor je plezier.

Ik vind het een beetje onzin om plezierjacht waar de lol zit in de jacht zelf te veroordelen, maar jacht voor het eten niet. Misschien vind ik het wel veel leuker om een haas neer te schieten, dan om hem op te eten. Het is in ieder geval allebei overbodig om te overleven, en de haas merkt het verschil niet. Dus ik vind het één niet per definitie beter dan het ander.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:58
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
maar als je graag vlees eet en je knalt aan haas neer en laat hem liggen kan je hem beter opeten omdat je anders toch wel een bio-beest eet.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 13:02
Verwijderd
Dit is me allemaal iets te oppervlakkig...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 14:02
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
oppervlakkig? Wat bedoel je darmee?Het is gewoon hoe ik erover denk
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 16:36
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 16-01-2005 @ 13:58 :
maar als je graag vlees eet en je knalt aan haas neer en laat hem liggen kan je hem beter opeten omdat je anders toch wel een bio-beest eet.
Hoezo eet je anders een biobeest? Het zou best kunnen dat je geen haas lust.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 13:59
Kapee
Kapee is offline
Ik ben absoluut voor beheerjacht en absoluut tegen plezierjacht. Maar bedenk daarbij wel dat als je in Nederland een plezierjacht wil zien, je naar een jachthaven moet. De nieuwe flora en faunawet sluit beheerjacht op veel soorten al uit, laat staan dat het pure plezierjacht toestaat. V. erder zijn jagers over het algemeen zeer goed op de hoogte van de verschillende wildpopulaties in een jachtveld en houden ze hier heel goed rekening mee met het afschot. Veel wild = meer afschot, weinig wild = weinig of geen afschot.

Een goed voorbeeld van plezierjacht is wat je in Frankrijk ziet. Dat vind ik (als jager) echt walgelijkDaar schiet men op alles wat los en vast zit, ook al zit er totaal geen vlees aan. Zo is het daar bijvoorbeeld een sport om zwaluwen te schieten omdat die zo moeilijk te schieten zijn.

Dat je veel van het wild dat je schiet kan eten vind ik een zeer smakelijke bijkomstigheid. Ook niet-eetbaar wild wordt nog vaak nuttig gebruikt. Bijvoorbeeld bij corviden (kraaien, kauwtjes, eksters vnl.): die kun je ophangen om andere corviden af te schrikken. Per 100 (scharrel)kippen kan dit in het voorjaar tot 10 eieren per dag schelen. Voor veel grofwild bestaat er bovendien een zogenaamde conditie-index. Aan de hand hiervan kan je een zeer goed beeld krijgen van de gezondheid van de populatie. Ten eerste zie je of geschoten wild ziektes heeft. Ten tweede kan je dmv die conditie-index populaties vergelijken, gezondheid beschrijven en zien of er genoeg voedsel in een gebied is om de populatie te onderhouden. Ten derde kan je een inschatting maken hoeveel er afgeschoten mag worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna De jacht: Pro of contra?
Nielzzz_
11 21-12-2012 14:56
Flora & Fauna Jacht op vos in Friesland weer geopent
kees17
105 30-05-2005 16:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat: Verbod op jacht.
Sofra
2 27-01-2004 08:50
Flora & Fauna voor of tegen jacht?
DKBD
75 24-07-2003 19:43
Flora & Fauna Bont en jacht
Vika
13 06-02-2003 15:51
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 11:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.