Oud 30-05-2001, 18:40
bientje
bientje is offline
zie hier boven als je de vertaling hebt ben ik je eeuwig en voor altijd dankbaar!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2001, 18:46
bientje
bientje is offline
ik heb het trouwens over grieks pallas 27 c
Met citaat reageren
Oud 30-05-2001, 21:35
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
heej, ik heb hem voor je, heb hem nagekeken met m'n leraar, maar er kan hier en daar een kleine correctie nodig zijn:
27c: de slag
Toen de man dit duidelijk gemaakt had, stuurde Xerxes, die heel blij was, de Perzen langs dat pad, nadat hij bevolen had in de rug (lett. vast te pakken) aan te vallen. Maar de Grieken beraadslaagden zich, nadat ze deze gebeurtenissen vernomen hadden. De meningen van hen waren verdeeld: want sommigen wilden de slaglinie niet verlaten, maar anderen wilden, nadat ze naar de Peloponnesos waren gegaan, Isthmos bewaken. Men zegt dat Leonidas voor hun veiligheid de bondgenoten wegstuurde, maar voor hem en voor de 300 Spartiaten meende hij dat het niet fraai was de slaglinie te verlaten.
Dus de barbaren en de Grieken rondom Leonidas raakten slaags. Veel van de barbaren vielen, want de legeraanvoerders achter hen sloegen alle mannen met zwepen, terwijl ze hen steeds naar voren dreven. De meesten van hen stortten neer in de zee en kwamen om, maar meer nog werden onder de voet gelopen door elkaar. Want de Grieken die wisten van de naderende dood ten gevolge van het verraad toonden grote dapperheid, ook Leonidas die zich dapper had betoond viel bij deze strijd, samen met de andere Spartiaten.
(Maar) de Grieken begroeven na de oorlog de driehonderd waar zij gevallen waren en op hun grafsteen schreven ze een opschrift dat luidt(=vrij vertaald): 'Vreemdeling, bericht aan de Spartanen dat wij hier liggen, gehoorzamend aan hun bevelen' En voor alle Grieken die gesneuveld zijn is dit opschrift dapperheid waard. Tegen 3 miljoen man vochten hier 4duizend man van de Peloponnesos

ik hoop dat je em nog op tijd krijgt
xx corien
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Met citaat reageren
Oud 04-06-2001, 12:43
bientje
bientje is offline
nog heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.