Oud 05-10-2018, 07:39
Verwijderd
Hallo allemaal,

Momenteel volg ik de opleiding HBO-ICT en ik zit met een dilemma.

Vorig jaar zat ik in mijn eerste leerjaar. Toen heb ik in het tweede half jaar deelgenomen aan een programma voor studenten die meer uitdaging willen in de studie, want het niveau kon ik prima aan. Dat programma werd op afstudeer niveau getoetst.

Achteraf blijkt dat ik samen met twee klasgenoten de eerste ben die als eerste jaar student mee doet sinds het bestaan van dat programma, want de meeste studenten hebben het in het eerste jaar al moeilijk genoeg. Voor mij was niet het niveau wat moeilijk was, maar de hoeveelheid werk en de tijd die ik er mee kwijt was.

Ik heb hier een hele leuke tijd aan gehad, leuke mensen ontmoet (we werkten aan het project met 4 docenten en 12 studenten uit verschillende leerjaren - van dezelfde studie) en een leuk project gehad. De keerzijde is wel dat ik uiteindelijk overspannen ben geraakt doordat ik iedere dag van 9 tot 4 op school zat, thuis weer tot laat in de avond aan de slag moest en vaak zaterdagen, zondagen en zelfs vakanties moest opofferen. Dit was ik overigens wel al door het eerste half jaar. De nasleep hiervan merk ik soms nog wel. Zo pak ik soms mijn rust sneller, ook al komt het echt niet uit met de planning en raak ik soms sneller gestresst terwijl het nergens voor nodig is (waarschijnlijk de angst van voorheen).

Toen het dus klaar was heb ik afgezworen om het nog een keer te doen. Alleen nu loopt dit eerstvolgende semester best goed; ik weet er nu makkelijker mee om te gaan doordat ik weet wat er allemaal bij komt kijken en waar ik op moet letten. En nu heb ik het idee dat ik best wel iets er naast kan doen. De twee klasgenoten die vorig schooljaar dus mee hebben gedaan aan dat uitdagend programma, willen nu weer meedoen (terwijl ze het zelf ook hebben afgezworen). Zelf twijfel ik; enerzijds heb ik daardoor een hele zware periode gehad, anderzijds wel een leerzame tijd (ik leer vooral mezelf persoonlijk beter kennen) waarbij ik ook veel leuke mensen ontmoet. Daarnaast wil ik heel graag samenwerken met die twee klasgenoten, want dat gaat heel goed samen, en dat kan ik dus alleen afdwingen door er ook aan mee te doen.

Ik ga hoe dan ook iets extra’s doen, de vraag is alleen of ik me aanmeld voor een kortlopend project of het programma dat sowieso een half jar zal duren.

Als jullie dit zo lezen, wat zouden jullie mij adviseren?

Laatst gewijzigd op 05-10-2018 om 08:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2018, 08:51
Verwijderd
Citaat:

Als jullie dit zo lezen, wat zouden jullie mij adviseren?
Zoek een leuke bijbaan en ga van dat geld leuke dingen doen. Reizen of zo.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2018, 11:05
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Doe iets wat heel vrijblijvend is en wat misschien zelfs wel helemaal niks met je studie te maken heeft. Het duurt even voor je weer minder gevoelig wordt voor stress, nadat je overspannen bent geweest. Push jezelf niet te hard. Je kunt je nog je hele leven blijven ontwikkelen, binnen en buiten je eigen vakgebied. Gun jezelf ook wat vrije tijd en een sociaal leven.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:16
Verwijderd
Bedankt voor jullie reactie.

Citaat:
Zoek een leuke bijbaan en ga van dat geld leuke dingen doen. Reizen of zo.
Een leuke bijbaan heb ik al, maar bedankt voor het idee, misschien kan ik meer uren werken of een andere baan vinden zodat ik aan mijn uren kom.

Citaat:
Doe iets wat heel vrijblijvend is en wat misschien zelfs wel helemaal niks met je studie te maken heeft. Het duurt even voor je weer minder gevoelig wordt voor stress, nadat je overspannen bent geweest. Push jezelf niet te hard. Je kunt je nog je hele leven blijven ontwikkelen, binnen en buiten je eigen vakgebied. Gun jezelf ook wat vrije tijd en een sociaal leven.
Het pushen komt voort uit het feit dat ik me al snel verveel als ik meerdere avonden achter elkaar geen 'verplichtingen' heb. Dat zit een beetje in de familie, mijn opa en mijn vader zitten ook nooit stil. Sporten doe ik al twee keer in de week en in het weekend ga ik vaak met vrienden iets doen, dus op sociaal vlak kom ik niets tekort. Om iets te doen waar ik niet voor een langere tijd aan vast zit of wat vrijblijvend is zou daarin wel een oplossing kunnen bieden, dan kan ik me weer terugtrekken als ik merk dat het teveel wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2018, 14:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Iets wat vrijblijvend is lijkt me ideaal, ga bij een fotoclub, of leer gitaar spelen, of haal wat interessante boeken bij de bieb. Of volg een cursus van een paar weken, dat kan ook. Je kunt je op zoveel vlakken ontwikkelen, als je graag wat nuttigs doet. Je hoeft je echt niet te vervelen!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 02:54
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Word freelancer die websites, applicaties of iets dergelijks bouwt voor geld.

Laatst gewijzigd op 28-10-2018 om 02:33.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 10:13
Verwijderd
Ik heb vorige week voor het slapen gaan heel goed nagedacht over wat ik wil. Ik heb besloten om niet mee te doen aan dat programma aangezien ik er heel erg van kan genieten dat ik nu ten minste tijd heb om een boek te lezen of een film te kijken.

Wel ga ik deelnemen aan evenementen die een weekend of week duren zodat ik er niet aan vast zit, want ik merk dat ik het belangrijk vind om op ieder moment te kunnen stoppen wanneer ik wil omdat ik anders stress krijg.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Word freelancer die websites, applicaties of iets dergelijks bouwt voor geld.
Programmeren doe ik heel graag, maar hoe kom ik aan mijn klanten? Hier in het dorp probeer ik al klanten te krijgen als computerhulp maar dat schiet ook niet echt op.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 10:33
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Programmeren doe ik heel graag, maar hoe kom ik aan mijn klanten? Hier in het dorp probeer ik al klanten te krijgen als computerhulp maar dat schiet ook niet echt op.
Gebruik bijvoorbeeld Fiverr. Daar kan je een vast prijs stellen om een website voor een klant te maken of iets anders dergelijks, maar dan moet je wachten totdat iemand een request heeft gediend om jouw services te gebruiken.

Klik hier om naar de programmeer sectie te gaan van Fiverr.

Of zoek op internet is waar ze eenmalig of meerdere keren jouw services wil gebruiken.

Zo heb ik €50 verdient om een hele website te bouwen met meerdere pagina's en €7,50 voor een simpel home page. Maar dan op een andere site dan Fiverr.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Programmeren doe ik heel graag, maar hoe kom ik aan mijn klanten? Hier in het dorp probeer ik al klanten te krijgen als computerhulp maar dat schiet ook niet echt op.
Begin met een eigen website met fatsoenlijk portfolio. Benadruk dat je full stack bent (door voorbeelden van technieken en waarom) begaan met security en GDPR. Maak er een lulverhaal van dat je ook kunt backen. Met andere woorden, zorg dat je presentatie top is en dat je beter bent dan anderen die slechts een CMS kunnen inrichten, qua DTP. Dat kan namelijk iedere tiener.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2018, 12:05
Verwijderd
Er zijn zelfs massa's websites die dat met een paar klikken heel goed kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Twee studies?
MW
14 28-08-2007 03:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.