Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 14:48
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik snap het niet. Wil iemand het mij nog even uitleggen, heb volgende week repetitie en geen les meer?!
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 15:00
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
oke, ik ben 5havo CM-er

maar extraheren was dacht ik het scheiden van verschillende stoffen uit een mengsel of substantie , dus dat je door middel van extraheren alle co2(voorbeeld) eruit zuiverd als het ware, als ik me niet vergis was extraheren dan een soort van uitdrogingstechniek, maar dit was heel beknopt ,er zijn zeker mensen die het beter kunnen...succes ermee iigeval...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:51
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 27-11-2003 @ 16:00:
oke, ik ben 5havo CM-er

maar extraheren was dacht ik het scheiden van verschillende stoffen uit een mengsel of substantie , dus dat je door middel van extraheren alle co2(voorbeeld) eruit zuiverd als het ware, als ik me niet vergis was extraheren dan een soort van uitdrogingstechniek, maar dit was heel beknopt ,er zijn zeker mensen die het beter kunnen...succes ermee iigeval...
Wat mijn boek erover kwijtwil is dat het op basis van verschil in oplosbaarheid is, en dat je 2 vaste stoffen van elkaar scheidt, door middel van een extractiemiddel. Tja...
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:00
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
een stof uit een mengsel scheiden doormiddel van een oplosmiddel.

Ik weet niet in welke klas je zit, vast wel in de 3de dus dan heb je nog nooit met een oplosbaarheids tabel gewerkt maar je moet het je voorstellen dat je stof bij een andere stof gooit *wel vloeibare* en daardoor vormt zich een neerslag die je eruit kunt halen.

Dus als je bijvoorbeeld natriumchlooride hebt en je wilt de chloride eruit halen (extraheren) dan voeg je bijv. Zilvernitraat toe. Zilver vormt een neerslag met chloride dus dat kun je er dan uitzeven.

Dit is tenminste wat ik heb begrepen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:02
ProPHeT
ProPHeT is offline
Dan moet je nog steeds eerst indampen of filtreren om definitief te scheiden? :?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:03
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
ja door het te friltreren haal je die neerslag eruit. Maar als het nog geheel vloeibaar is is dat onmogenlijk
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:10
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
ex·tra·he·ren (ov.ww.)
1 [med.] uittrekken
2 een uittreksel maken van => uittrekken
3 [techn.] een stof uit een mengsel afscheiden

Ik ben blij dat ik geen scheikunde meer heb...
Wat had ik een schijtheken aan dat vak zeg, pfffff

Succes ermee!
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 16:14
annuthje
annuthje is offline
extraheren is een scheidingsmethode waarbij een mengsel van vaste stoffen door verschil in oplosbaarheid wordt gescheiden.

Nu stukje uit het boek met uitleg:
In water kunnen stoffen oplossen. Als regenwater door een afvalberg loopt, lossen sommige stoffen op in water. Dit verontreinigde water heet lekwater. De stoffen die niet oplosvaar zijn in water blijven achter. ZO kun je mengsels van vaste stoffen scheiden door gebruik te maken van verschil in oplosbaarheid. Deze scheidingsmethode heet EXTRAHEREN.
Extraheren betekent letterlijk 'uittrekken'. Het oplosmiddel dat we hierbij gebruiken, heet het extractiemiddel. Deze scheiding berust op het verschil in oplosbaarheid van de stoffen van het mengsel in het extractiemiddel.

had net boek erbij liggen dus, hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:38
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
volgens annetje is het 2 vaste stoffen en volgens marrel vloeibare. Wat is t nou?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 21:06
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
volgens mij bedoelen we allebij dat we van vloeibare stoffen een vaste maken die we eruit kunnen filtreren
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 11:03
annuthje
annuthje is offline
KLopt wel wat marrel zegt
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 11:18
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
Bij het extraheren maak je gebruik van het verschil in oplosbaarheid in een vloeistof. In deze vloeistof lost de ene stof wél op en de andere stof niet.
de vloeistof wordt wel het extractiemiddel genoemd


Precies overgetypt uit het Natuur scheikunde boek van 3 lang nu voor straks ofzoiets
hoofdstuk 2 (= zoo moeilijk)
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 13:20
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
de definitie van Graph is bijna juist, alleen vergeet ze wat dek ik,

als de het extractiemiddel bij de twee beginstoffen hebt gedaan, heb je een oplossing van stof A in het middel en een suspensie van stof B in het middel.

dit doe je dan door een filter, stof A gaat met het extractiemiddel door het filter (is dus het filtraat), en eindigt in de reageerbuis.

stof B blijft haken in het filter (is dus het residu).

Als je stof B moet hebben moet je dit uit het filter halen.

Als je stof A moest hebben, moet je nu door indampen,destilatie of iets anders stof A nog uit het oplosmiddel halen.

even een kleine begrippenlijst:
Suspensie: vaste deeltjes zwevend in een vloeistof
Filtraat: dat wat door het filter gaat
Residu: dat wat achter blijft in het filter
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:41
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
toch vreemd, in de derde heb ik hier iets over gehad en toen kwam het niet veel verder dan dat het iets uit ietsanders halen was, ik vond het toen ook heel vaag en nu een jaar later heb ik het zo uitgebreid bij scheikunde en worden de thermen extraheren enzo nooit meer gebruikt
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 16:02
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
marrel schreef op 28-11-2003 @ 16:41:
toch vreemd, in de derde heb ik hier iets over gehad en toen kwam het niet veel verder dan dat het iets uit ietsanders halen was, ik vond het toen ook heel vaag en nu een jaar later heb ik het zo uitgebreid bij scheikunde en worden de thermen extraheren enzo nooit meer gebruikt
Ik doe laboratoriumtechniek en bij ons wordt de therm zo nu en dan eens gebruikt, wij gebruiken het niet zo vaak bij proefen
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:34
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
ik zit nu in 6VWO en ben de term nieet meer tegengekomen, destileren wel en je moet wel weten wat suspensie enzo betekent voor bij proefjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.