Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2006, 18:41
XX_X_XX
XX_X_XX is offline
Ik moet over een paar weken al mn profiel kiezen enzo.
Maar ik vraag me ineens af wat het verschil is tussen Wiskunde A en B. Ik weet wel dat B moeilijker is maar waarom weet ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2006, 18:47
Lalalaa
Lalalaa is offline
Wiskunde B is niet per definitie moeilijker, maar wordt in het algemeen wel moeilijker gevonden, vanwege het abstracte.

In het kort gezegd komt Wiskunde A meer overeen met: kansberekening, statistiek etc.
en
Wiskunde B met: formules, grafieken en alles met 'rare griekse tekentjes'

Voor de rest moet je voor jezelf maar een beetje nagaan waar je het beste in bent en/of wat je het leukste vindt.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:04
Verwijderd
Ik zou gewoon de verschillende boeken inkijken, dan krijg je een idee.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:15
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hmmm, en als je EM kiest heb je wiskunde A2, dat heeft nog wel een deel dezelfde stof als wiskunde B1. Maar ze krijgen het later en natuurlijk niet alles.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:33
Prof
Prof is offline
kies gewoon b12
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:50
Verwijderd
studielast van A12 en B1 is gelijk. Het verschil zit m in de onderwerpen. Bij A12 kan je veel economische wiskunde verwachten, een verdieping op de onderwerpen van eco12 die ook in je profiel zit als je EM kiest. Maar je het is ook handig bij eco1.
Wisb1 is meer aansluitig op het NG profiel
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:54
XX_X_XX
XX_X_XX is offline
Dankjewel
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 20:29
Verwijderd
Gister kwamen er ook een aantal 3hv-ers binnen in onze klas om de posters van de "examenstof" te bekijken qua onderwerpen.

Maar het makkelijkste is om tijdens een wiskundeles naar een wiskunde bovenbouw docent te gaan en het gewoon te vragen. Ze zijn vast zo enthousiast dat ze je wel wat laten zien.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:20
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Wiskunde A1:
* Veranderingen
* Tellen en kansen
* Statistiek
* Verbanden

Dan krijg je bij Wiskunde A12 dit er nog bovenop:
* Toegepaste analyse
* Binomiale verdeling

Dan Wiskunde B1:
* Veranderingen
* Tellen en kansen
* Ruimtemeetkunde 1
* Toepaste analyse 1
* Kansrekening en statistiek

Bij Wiskunde B12 komt dit er nog bij:
* Ruimtemeetkunde 2
* Toegepaste analyse 2

Hier staat uitgebreid wat je precies leert per wiskunde-profiel
http://www.nvvw.nl/examenprogrammas/ex-overz2.htm

[edit] Persoonlik vind ik vooral de Ruimtemeetkunde2 erg lastig... Al die bewijzen Erg abstract in mijn ogen!

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:25
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Ik vond wiskunde B1 makkelijker, het had meer met inzicht te maken dan wiskunde A1,2. Ik hoefde er niet veel voor te doen, wiskunde A was een ander verhaal en heb ik altijd goed moeten bijhouden. Overigens vind ik het nu heel jammer dat ik geen wiskunde B heb gehad, omdat het voor veel studies toch een belangrijk vak is. Ik zou vooral kijken naar welk profiel je gaat doen, is het EM en je vindt wiskunde leuk neem B1 er dan gewoon bij!
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:37
Prof
Prof is offline
Citaat:
NickB schreef op 20-01-2006 @ 22:20 :

[edit] Persoonlik vind ik vooral de Ruimtemeetkunde2 erg lastig... Al die bewijzen Erg abstract in mijn ogen!
mm ik vind b2 juist het makkelijkste wat er is op wiskunde gebied
je hoeft er nooit wat voor te doen en je kan lekker je cijfer van wiskunde b1 mee omhooghalen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
NickB schreef op 20-01-2006 @ 22:20 :
Wiskunde A1:
* Veranderingen
* Tellen en kansen
* Statistiek
* Verbanden

Dan krijg je bij Wiskunde A12 dit er nog bovenop:
* Toegepaste analyse
* Binomiale verdeling

Dan Wiskunde B1:
* Veranderingen
* Tellen en kansen
* Ruimtemeetkunde 1
* Toepaste analyse 1
* Kansrekening en statistiek

Bij Wiskunde B12 komt dit er nog bij:
* Ruimtemeetkunde 2
* Toegepaste analyse 2

Hier staat uitgebreid wat je precies leert per wiskunde-profiel
http://www.nvvw.nl/examenprogrammas/ex-overz2.htm

[edit] Persoonlik vind ik vooral de Ruimtemeetkunde2 erg lastig... Al die bewijzen Erg abstract in mijn ogen!
Ruimtemeetkunde 2 is opzich wel lastig, maar goed te doen. Je moet het zien hé. Toegepaste analyse is echter vrij simpel dus dat compenseert. (RM2 = 9 hoofdstukken waravan je er 7 moet kennen voor je examen en TA2 = 3 hoofdstukken )

Letwel, als je kijkt naar de wiskundes, als je wiskundeb12 doet dan heb je wel kansrekening maar er wordt wel minder nadruk opgelegd dan bij de B1 wiskunde, omdat je het niet op je examen krijgt
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:49
Prof
Prof is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-01-2006 @ 22:38 :
Ruimtemeetkunde 2 is opzich wel lastig, maar goed te doen. Je moet het zien hé. Toegepaste analyse is echter vrij simpel dus dat compenseert. (RM2 = 9 hoofdstukken waravan je er 7 moet kennen voor je examen en TA2 = 3 hoofdstukken )

Letwel, als je kijkt naar de wiskundes, als je wiskundeb12 doet dan heb je wel kansrekening maar er wordt wel minder nadruk opgelegd dan bij de B1 wiskunde, omdat je het niet op je examen krijgt
wij hebben gewoon b1 en nog een extra uurtje b2 voor de mensen die b2 doen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 22:06
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Prof schreef op 20-01-2006 @ 22:49 :
wij hebben gewoon b1 en nog een extra uurtje b2 voor de mensen die b2 doen
Ik zit nu in de zesde en de mensen die WB1 doen hebben maar 3 uur per week les en WB12 heeft 6 uur verschil... Het irritante is echter dat we dit jaar maandag+dinsdag totaal 3 uur WB1 krijgen van een leraar en dan woensdag+vrijdag 3 uur WB12 (voornamelijk bewijzen) van een andere leraar krijgen, lijkt nu net alsof ik 4 ipv 3 profielvakken heb
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 22:47
Oscar de Grouch
Avatar van Oscar de Grouch
Oscar de Grouch is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-01-2006 @ 22:38 :
Letwel, als je kijkt naar de wiskundes, als je wiskundeb12 doet dan heb je wel kansrekening maar er wordt wel minder nadruk opgelegd dan bij de B1 wiskunde, omdat je het niet op je examen krijgt
Waar haal je dat vandaan?
__________________
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 23:23
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
dat lijkt me inderdaad niet helemaal waar, ik heb b1,2 gedaan en had gewoon kansrekening (ook op mijn tentamen)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 08:17
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het examenprogramma is toch elk jaar anders? Vorig jaar hoefden we bijv. geen goniometrie (havo wis B1) te doen op ons examen, maar nu moet dat vast wel weer.
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 10:56
Prof
Prof is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2006 @ 09:17 :
Het examenprogramma is toch elk jaar anders? Vorig jaar hoefden we bijv. geen goniometrie (havo wis B1) te doen op ons examen, maar nu moet dat vast wel weer.
inderdaad ieder jaar halen ze iets uit ht CE omdat het anders te zwaar wordt de SE's blijven wel meestal ongewijzigd
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-01-2006, 12:20
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
het zit zo. Ik doe wiskunde B1 in onze klas (van wiskunde) zitten leerlingen van N+G en van E+M (die dus allen wis B1 hebben). De E+M klas vindt dit soort wiskunde veel moeilijker dan in onze klas (N+G) omdat ze bepaalde begrippen gewoonweg niet gehad hebben die de gezondheidklas bij wel natuurkunde krijgt.

Als je economie en maastschappij gaat doen zou ik advseren A1,2 te doen omdat dat meer wordt gebruikt bij economie enzo.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 12:45
Verwijderd
Citaat:
zoemzoem schreef op 21-01-2006 @ 00:23 :
dat lijkt me inderdaad niet helemaal waar, ik heb b1,2 gedaan en had gewoon kansrekening (ook op mijn tentamen)
Je krijgt ook gewoon kansrekening, maar meestal wordt er bij b2-ers minder nadruk opgelegd omdat je kansrekening niet op je CSE krijgt omdat je i.p.v kansrekeningsommen bewijssommen krijgt. Je krijgt kansrekening natuurlijk wel in je schoolexamens..

Aldus mijn wiskundeleraar die dat zo heeft uitgelegd.

Het daadwerkelijke verschil zit hem in : verschil in inlever opdrachten (b1 = kansrekening en b2 = voortgezette analyse) en in de inhoud van toetsen (b1 = kansrekening 4 opgaven en 1 algebra en b2 heeft 3 algebra en 2 kansrekening).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 12:53
Morri
Morri is offline
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik zit nu in de vierde klas, doe C&M maar heb wel wiskunde B1 gekozen. Ik vind het niet heel moeilijk ofzo, maar ook niet heel boeiend. Ik heb wiskunde B1 niet nodig voor een toekomstige studie oid, ik doe het puur voor de uitdaging.. A1 lijkt me erg makkelijk namelijk (maar misschien vergis ik me? ). Het probleem is wel dat A1 volgend jaar 2 uur per week is, en B1 5 uur.

Ik heb nu al Latijn en Grieks als keuzevakken, en daar komt waarschijnlijk nog wel wat bij. Ik vind veel vakken leuk, bijvoorbeeld filosofie of maatschappijleer2 lijkt me veeeel leuker dan wiskunde. Alleen vind ik het ook wel weer een beetje zonde om te stoppen met B1, maar ik weet ook wel van mezelf dat als ik het volgend jaar druk heb, ik niet heel veel energie in wiskunde kan én wil steken.

Dus eeh, ik weet het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 21-01-2006 @ 13:53 :
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik zit nu in de vierde klas, doe C&M maar heb wel wiskunde B1 gekozen. Ik vind het niet heel moeilijk ofzo, maar ook niet heel boeiend. Ik heb wiskunde B1 niet nodig voor een toekomstige studie oid, ik doe het puur voor de uitdaging.. A1 lijkt me erg makkelijk namelijk (maar misschien vergis ik me? ). Het probleem is wel dat A1 volgend jaar 2 uur per week is, en B1 5 uur.

Ik heb nu al Latijn en Grieks als keuzevakken, en daar komt waarschijnlijk nog wel wat bij. Ik vind veel vakken leuk, bijvoorbeeld filosofie of maatschappijleer2 lijkt me veeeel leuker dan wiskunde. Alleen vind ik het ook wel weer een beetje zonde om te stoppen met B1, maar ik weet ook wel van mezelf dat als ik het volgend jaar druk heb, ik niet heel veel energie in wiskunde kan én wil steken.

Dus eeh, ik weet het ook niet.
Waarom heb je B1 gekozen? Alleen om de uitdaging of gewoon puur omdat je de stof leuk vind? Anders kan je ook gewoon A1,2 gaan doen (verlengde van A1) en een keuzevak ala filosofie of maatschappijleer 2 erbij nemen, die keuzevakken vallen goed binnen je profiel dus misschien is dat leuker met samenhang e.d?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:33
Verwijderd
Bij ons was het zo dat mensen die al B1 of B1,2 hadden geen A1 of A1,2 mochten kiezen, omdat dat toch nauwelijks iets toevoegde. Zegt genoeg, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 14:48
Morri
Morri is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 21-01-2006 @ 14:00 :
Waarom heb je B1 gekozen? Alleen om de uitdaging of gewoon puur omdat je de stof leuk vind? Anders kan je ook gewoon A1,2 gaan doen (verlengde van A1) en een keuzevak ala filosofie of maatschappijleer 2 erbij nemen, die keuzevakken vallen goed binnen je profiel dus misschien is dat leuker met samenhang e.d?
Tja, A12 kies ik sowieso niet, want dat is geloof ik evenveel uur als B1 (of iig, er staan evenveel uren voor geloof ik). Ik heb B1 ook wel om de onderwerpen gekozen, kansberekening in de 3e vond ik heel saai, maar ik moet zeggen dat ik het nu (want het is nu wel moeilijker) wél leuk vind. Filosofie of maatschappijleer 2 doe ik denk ik liever dan wiskunde, maar ik ben bang dat A1 minder leuk is dan B1 omdat het makkelijker is.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 15:38
Verwijderd
Als je een beetje goed bent is wiskunde is A1 niet leuk nee. Dan ga je je waarschijnlijk doodvervelen.

Ik, als iemand die totaal geen wiskunde kan, is zelfs A1 heel erg moeilijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2006, 15:45
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-01-2006 @ 16:38 :
Als je een beetje goed bent is wiskunde is A1 niet leuk nee. Dan ga je je waarschijnlijk doodvervelen.

Ik, als iemand die totaal geen wiskunde kan, is zelfs A1 heel erg moeilijk.
Ja, en je moet ook maar net goed zijn in de onderwerpen. Als je niet goed bent in bv. kansberekening dan is A1 ook heel moeilijk. Misschien ben je wel heel goed in afgeleiden ofzo. Ik ken mensen die dat hebben. Ikzelf ben over het algemeen slecht, behalve grafen bij A1, dat was nog te doen. Ik heb proefwerken die nu 12x meetellen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 16:31
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-01-2006 @ 15:33 :
Bij ons was het zo dat mensen die al B1 of B1,2 hadden geen A1 of A1,2 mochten kiezen, omdat dat toch nauwelijks iets toevoegde. Zegt genoeg, lijkt me.
Dat lijkt me idd nogal nutteloos.

@Eva: let ff op, niet elk jaar is er dezelfde examenstof. Anders licht je mensen verkeerd voor.
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 17:28
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 21-01-2006 @ 13:45 :
Je krijgt ook gewoon kansrekening, maar meestal wordt er bij b2-ers minder nadruk opgelegd omdat je kansrekening niet op je CSE krijgt omdat je i.p.v kansrekeningsommen bewijssommen krijgt. Je krijgt kansrekening natuurlijk wel in je schoolexamens..

Aldus mijn wiskundeleraar die dat zo heeft uitgelegd.

Het daadwerkelijke verschil zit hem in : verschil in inlever opdrachten (b1 = kansrekening en b2 = voortgezette analyse) en in de inhoud van toetsen (b1 = kansrekening 4 opgaven en 1 algebra en b2 heeft 3 algebra en 2 kansrekening).
Sorry, ik zei het verkeerd, ik heb wiskunde B12 gehad en gewoon kansrekening gehad op mijn centraal schriftelijk examen (ik verwarde examen en tentamen). Opgave 2 ging over krasloten, heb het zelfs speciaal hiervoor opgezocht. http://www.examenbundel.nl/assets/ge...NS_VRAGENB.pdf
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 17:31
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Anneka schreef op 20-01-2006 @ 20:50 :
studielast van A12 en B1 is gelijk. Het verschil zit m in de onderwerpen. Bij A12 kan je veel economische wiskunde verwachten, een verdieping op de onderwerpen van eco12 die ook in je profiel zit als je EM kiest. Maar je het is ook handig bij eco1.
Wisb1 is meer aansluitig op het NG profiel
Ben ik het overigens niet helemaal mee eens.. Mijn vriend doet nu een economie-studie en is toch blij dat het wiskunde B1 heeft gekozen omdat hij daar wel integreren heeft gekregen en ook wat dieper op het differentiëren is doorgegaan. Studiegenoten van hem die juist wiskunde A1,2 hebben gehad vinden de wiskunde van de studie een stuk moeilijker.
Dus wat ik eigenlijk wou zeggen: Wiskunde B1 hoeft niet typisch bij een Natuurprofiel te horen. Als je redelijk goed in wiskunde bent kan het gewoon veel slimmer zijn om B1 te kiezen omdat je daar wat dieper doorgaat op bepaalde onderwerpen.
(En bij ons is het zo dat je, als je wiskunde B1 hebt gekozen, altijd nog terug kan gaan naar wiskunde A1,2)
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 21-01-2006 @ 18:31 :
Ben ik het overigens niet helemaal mee eens.. Mijn vriend doet nu een economie-studie en is toch blij dat het wiskunde B1 heeft gekozen omdat hij daar wel integreren heeft gekregen en ook wat dieper op het differentiëren is doorgegaan. Studiegenoten van hem die juist wiskunde A1,2 hebben gehad vinden de wiskunde van de studie een stuk moeilijker.
Dus wat ik eigenlijk wou zeggen: Wiskunde B1 hoeft niet typisch bij een Natuurprofiel te horen. Als je redelijk goed in wiskunde bent kan het gewoon veel slimmer zijn om B1 te kiezen omdat je daar wat dieper doorgaat op bepaalde onderwerpen.
(En bij ons is het zo dat je, als je wiskunde B1 hebt gekozen, altijd nog terug kan gaan naar wiskunde A1,2)
Leuke aanvulling op mijn post. Maar ik bedoelde vooral op een aanvulling in je profiel. De wiskunde die je in EM krijgt is voldoende voor het profiel, maar meer is natuurlijk altijd goed.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 20:45
Verwijderd
Oké, Oké dan kijkt mijn wiskundeleraar kennerlijk heel ver vooruit want ik doe pas volgend jaar examen..

Weet iemand eigenlijk waarom dat zo is? Dat je het ene jaar wél dat onderwerp moet doen en het andere jaar niet? Dan heb je als je goed bent in dat onderwerp mazzel en anders niet, erg vreemd
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 21:01
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 21-01-2006 @ 21:45 :
Oké, Oké dan kijkt mijn wiskundeleraar kennerlijk heel ver vooruit want ik doe pas volgend jaar examen..

Weet iemand eigenlijk waarom dat zo is? Dat je het ene jaar wél dat onderwerp moet doen en het andere jaar niet? Dan heb je als je goed bent in dat onderwerp mazzel en anders niet, erg vreemd
Ik gok omdat ze niet één onderwerp 'altijd' weg willen laten.

Het is overigens ingevoerd om de lasten iets te drukken. Je herinnert je vast nog wel de stakingen, toen de tweede fase net was ingevoerd.
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2006 @ 22:01 :
Ik gok omdat ze niet één onderwerp 'altijd' weg willen laten.

Het is overigens ingevoerd om de lasten iets te drukken. Je herinnert je vast nog wel de stakingen, toen de tweede fase net was ingevoerd.
Ze kunnen toch één onderwerp weglaten maar het wel in de eindtermen zetten zodat het getoetst wordt in schoolexamens? Dan is het wel getoetst voor het examen maar het komt dan niet voor.

Maar we dwalen te ver af Kies gewoon B12 want dat het is het allerleukste
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 23:35
Flowtje
Avatar van Flowtje
Flowtje is offline
Ikzelf heb wiskunde B12 gedaan, maar dat kwam omdat dat gewoon in het N&T-pakket zit. Nu doe ik de opleiding Bedrijfseconomie en heb ik het af en toe best lastig met statistiek, aangezien ik dat (voor zover ik me kan herinneren) nooit echt heb gehad. (Niet dat het niet te doen is hoor, maar het komt weleens voor dat ik het niet helemaal volg.)

Welke wiskunde-onderwerpen vind je nu leuk? Op basis daarvan kan je het gaan vergelijken met de onderdelen die in wiskunde A en B behandeld worden en dan een keuze maken.
__________________
Wark!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 13:52
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Wiskunde B, zou ik kiezen. Kansen en statistiek is niet mijn ding, ik denk liever wat abstracter. B12 vind ik fijner dan B1, omdat ik het idee heb dat je bij B1 nog teveel moet uitrekenen ofzo. Maar kijk eens boeken door en vraag je wiskundeleraar anders of die weet waar je 'talenten' liggen. Vraag jezelf ook af wat je leuker lijkt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:41
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 21-01-2006 @ 22:45 :
Ze kunnen toch één onderwerp weglaten maar het wel in de eindtermen zetten zodat het getoetst wordt in schoolexamens? Dan is het wel getoetst voor het examen maar het komt dan niet voor.
Dat is toch ook zo? Volgens mij heb ik niks overgeslagen, tenminste niet wat in de boeken staat
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2006, 17:15
Verwijderd
Citaat:
NickB schreef op 22-01-2006 @ 17:41 :
Dat is toch ook zo? Volgens mij heb ik niks overgeslagen, tenminste niet wat in de boeken staat
Het ging erom dat ze elk jaar een ander onderwerp weglaten i.p.v elk jaar hetzelfde onderwerp. Je hebt inderdaad wel alle stof gehad in schoolexamens
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 18:33
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-01-2006 @ 18:15 :
Het ging erom dat ze elk jaar een ander onderwerp weglaten i.p.v elk jaar hetzelfde onderwerp. Je hebt inderdaad wel alle stof gehad in schoolexamens
Ah had ik het ff verkeerd geïnterpreteerd

Ontopic maar weer: ik zou gewoon kiezen wat voor je profiel 'aangeschreven' staat
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 19:12
ready 2 comfort
Avatar van ready 2 comfort
ready 2 comfort is offline
Zoals mijn favo leraar wiskunde HJ Veenstra ooit zei:
"Wiskunde B is gewoon christelijke sommetjes maken"

Dus nu komt mijn basisschool interpretatie van wiskunde a en b
A:
Jantje heeft 2 appels en 5 peren. Een peer is 1 euro, en een appel 2 euro. Hoeveel geld heeft hij uitgegeven.
B:
8+9x3=?
__________________
Exit light, Enter night, Take my hand, We're off to never-neverland / Vroegâh, toen klompen nog hip waren en je burqa new-age
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 22:05
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik kom nog uit de periode met de vakkenpakketten. Wiskunde A is meer statistische dingen, kansberekening, vergelijkingen, verbanden en matrices.
Wiskunde B is meer ruimtelijke dingen en moeilijke formules. Dat sloot meer aan op vakken als natuur- en scheikunde.
Bij ons op school was het verschil in deze 2 vakken echt ontzettend groot. Bij wiskunde A werden er veel hoge punten gehaald, maar de cijfers van degenen die wiskunde B kozen waren beduidend lager.

Citaat:
ready 2 comfort schreef op 22-01-2006 @ 20:12 :
A:
Jantje heeft 2 appels en 5 peren. Een peer is 1 euro, en een appel 2 euro. Hoeveel geld heeft hij uitgegeven.
[bijdehand antwoord] 0 euro, want er staat in de opgave niet bij dat-ie echt appels en peren koopt of heeft gekocht. [/bijdehand antwoord uit]
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 08:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wis B1 is anders super veel statistiek hoor.
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 14:18
Pr0metheus
Pr0metheus is offline
vrouwen doen meestal geen technische studies, dus kies maar Wiskunde A.

wat is de kans dat ze een harde beta studie gaat doen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 14:44
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Pr0metheus schreef op 23-01-2006 @ 15:18 :
vrouwen doen meestal geen technische studies, dus kies maar Wiskunde A.

wat is de kans dat ze een harde beta studie gaat doen?
Waar slaat dat op ik heb zelf NT gedaan, wiskunde B12 en doe nu ook een technische studie. Wellis waar geen harde techniek maar toch. Bovendien zitten bij NG, wiskunde B1 zeer veel meisjes.

Maar goed,
Wiskunde A draait om het kunnen toepassen van grafieken etc, bij wiskunde B moet je ze ook kunnen begrijpen. Je bent meer bezig met formules en uitgebreideren berekeningen terwijl het bij A vaak bij aflezen en conclusies trekken blijft.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:00
Pr0metheus
Pr0metheus is offline
Citaat:
marrel schreef op 23-01-2006 @ 15:44 :
Waar slaat dat op ik heb zelf NT gedaan, wiskunde B12 en doe nu ook een technische studie. Wellis waar geen harde techniek maar toch. Bovendien zitten bij NG, wiskunde B1 zeer veel meisjes.

Maar goed,
Wiskunde A draait om het kunnen toepassen van grafieken etc, bij wiskunde B moet je ze ook kunnen begrijpen. Je bent meer bezig met formules en uitgebreideren berekeningen terwijl het bij A vaak bij aflezen en conclusies trekken blijft.
dat is toch een feit hoor, ik doe TN en ik heb geen een meisje in mijn klas. Soms zie ik niet eens meisjes op TU.
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar moeten we dat altijd vermelden als we generaliseren?

tot slot vind ik N&G niet eens echt beta
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:18
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Pr0metheus schreef op 23-01-2006 @ 17:00 :


tot slot vind ik N&G niet eens echt beta
daarvoor gaan ze niet diep genoeg op de stof in ( dwz op onze school)
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Pr0metheus schreef op 23-01-2006 @ 17:00 :
dat is toch een feit hoor, ik doe TN en ik heb geen een meisje in mijn klas. Soms zie ik niet eens meisjes op TU.
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar moeten we dat altijd vermelden als we generaliseren?

tot slot vind ik N&G niet eens echt beta
Met TN noem je ook een studie daar zijn inderdaad maar weinig meisjes (ik meen iets van 7 ofzo in het eerste jaar in Delft). Maar bij IO en Bouwkunde zijn meer meisjes (50%), en dat zijn ook studies waar je een NT-profiel voor nodig hebt én die zijn ook technisch.

Tot slot is NG niet diepgaand beta nee, dat komt doordat de eindtermen van NG minder diep zijn dan die van NT (en aan NT valt ook nog wel te sleutelen geloof ik).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:52
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Pr0metheus schreef op 23-01-2006 @ 15:18 :
vrouwen doen meestal geen technische studies, dus kies maar Wiskunde A.

wat is de kans dat ze een harde beta studie gaat doen?
Dat je het vak niet nodig hebt betekent toch niet dat je het niet moet kiezen? Als je alleen de vakken zou hebben die je in je vervolgstudie gebruikt zouden de meesten weinig overhouden.... er bestaat ook nog zoiets als algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:03
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Pr0metheus schreef op 23-01-2006 @ 17:00 :
dat is toch een feit hoor, ik doe TN en ik heb geen een meisje in mijn klas. Soms zie ik niet eens meisjes op TU.
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar moeten we dat altijd vermelden als we generaliseren?

tot slot vind ik N&G niet eens echt beta
Ik weet dat er niet veel zijn, maar om nou
Citaat:
vrouwen doen meestal geen technische studies, dus kies maar Wiskunde A.
te zeggen vind ik nergens op slaan. Idd, NG is geen echte beta studie, maar er zit wel wiskunde B in, en daar ging het om. Niet of ze een technische studie wilde of niet.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:45
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Wiskunde B is wel degelijk moeilijker. Mensen die zeggen dat het 'alleen maar anders is' hebben nog niet goed vergeleken. Bij ons op school halen mensen die in de 3e geen flikker van wiskunde konden, ze haalden 2en en 3en, in de bovenbouw met wiskunde A ineens 5en of zelfs voldoendes. Sowieso is het gemiddelde bij wiskunde A hoger, terwijl die klas op alle andere vlakken (Engels, Nederlands, economie enz) slechter staat.
Ikzelf, en velen met mij, was in de 3e vrij goed in wiskunde, stond een 7, sta nu met veel pijn en moeite een 4,5 voor wiskunde B1. Ik heb 1 hoofdstuk nu over kansberekening, snap werkelijk ALLE vragen, dat zijn er 80, terwijl ik normaal gesproken, bij echte wiskunde B-onderwerpen toch wel om de 4 vragen iets niet helemaal snap.
Wiskunde A is voornamelijk begrijpend lezen en dingetjes in je GR zetten, als je daar goed in bent heb je weinig problemen.
Wiskunde B is echte wiskunde, vergelijkingen helemaal uitwerken ipv GSOLV ISCT en klooien met wortels, machten en ellenlange goniometrische vergelijkingen herleiden enz.

Ik kan me nog steeds ergeren aan het enorme niveauverschil. en die wiskunde A mensen maar pimpen met hun hoge cijfers
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 22:06
Verwijderd
Wiskunde B is wel moeilijker dan Wiskunde A, maar dat komt natuurlijk omdat het wiskunde voor een heel ander doel is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] Wiskunde A examen, Grafiek tekenen???
Raar jong
2 15-05-2014 09:58
Studeren E&M: Wiskunde A of B (+ M&O)?
ricey
5 08-03-2013 18:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] a en b berekenen met meerdere variabelen
SchoIier
1 10-09-2012 15:38
Studeren wiskunde a of b..hoe kwam je tot je keuze
P.A van docent
6 26-03-2011 11:53
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde A en B
Chris-Verhoeckx
29 18-01-2011 16:27
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK + Wiskunde A en B]
Chris-Verhoeckx
5 18-09-2008 20:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.