Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2013, 17:21
Ace Frehley
Ace Frehley is offline
Ok, ik ben heel slecht in dit onderwerp, dus zo veel mogelijk uitleg graag. Hoe (in welke mate) verspreidt de stroom zich over de verschillende takken van een parallel schakeling? En hoe kan het dat de spanning in alle takken van een parallelschakeling gelijk is aan die van de spanningsbron?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2013, 17:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bij een parallelschakeling is de spanning over iedere weerstand hetzelfde als de spanning over de hele schakeling. De totale stroomsterkte is gelijk aan de som van de stroomsterkten over de afzonderlijke weerstanden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 18:30
Ace Frehley
Ace Frehley is offline
Dus de spanning is over alle weerstanden hetzelfde en m.b.v. de spanning en weerstand kan je de stroom bij elke ''tak'' uitrekenen, die je vervolgens optelt om de totale stroom te verkrijgen?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 18:46
ThomasJu
ThomasJu is offline
De spanning over de weerstanden is het zelfde omdat ze verbonden zijn aan het zelfde draadje.

Stel je wil de spanning meten over de rechter weerstand. Dat kan je doen door je meetpennen bij de < tekens te houden. Maar je kan ze ook gewoon onder de A & boven de B houden. Omdat het snoer gewoon tot daar loopt. (het enige effect dat dit heeft is dat de kabel 'langer' is)


PHP-code:
A
o
------------------------------
         |                    |   <
        ---                  ---   
       |   |                 |   | 
       |   |                 |   |     
        ---                  ---
         |                    |   <
o------------------------------

Bekijk hier eens de eerste uitleg. Je kan simpele elektrische schakelingen zien als een soort waterleidingen/kranen idee.
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01.htm

Spanning is dan de hoeveelheid druk in een leiding. Dit moet natuurlijk wel het zelfde zijn omdat het water zich gewoon gelijk verdeelt in een buis.

Edit:
Inderdaad, dat klopt
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 18:56
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
Dit lukt mij niet om hier in 1 duidelijk tekstverhaal te plaatsen, dus dan toch maar 1 link naar de volledige serie met uitlegvideo's:

http://www.free-academy.nl/index.php...-elektriciteit

Ik raad aan om daar in ieder geval de speeltuin-uitleg te kijken, en daarna op goed geluk te kijken of een andere video van mij of Corné de Boer kan helpen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 19:13
ThomasJu
ThomasJu is offline
Haha creatief

Nog even toepassen op de vraag van TS.

Als je de spanning wil weten (de hoogte in het glijbanen model) Maakt het dus niet uit bovenaan welke glijbaan je meet. (Want ze zijn allemaal even hoog)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 19:15
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik heb het toevallig net zitten leren; bij PARALLEL geldt:
Voor STROOM: I totaal = I1 + I2 + I3 + ...
Stroom verdeeld zich

Voor SPANNING: U1 = U2 = U3 = ...
Spanning is overal gelijk

Voor WEERSTAND: 1/ Rvervanging = 1 / R1 + 1/ R2 + 1/ R3 + ...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 03-11-2014, 12:58
VWOmeisje
Wauw hele late reactie, maar toch, voor mensen die deze vraag nu via Google of een andere zoekmachine zoeken en hier terechtkomen;

zie het aantal ampère (stroomsterkte I) als het aantal houthakkers die vertrekken vanuit de spanningsbron
zie het aantal volt (spanning U) als het aantal boomstammen dat de houthakker in zijn mand heeft bij het vertrek

als er dan een serieschakeling is (heel simpel getekend);
1.
|----<----| I----<---|
| |
X--------->----------X
2. 3.
Bij het bos (1.) vertrekken 2 houthakkers (dus 2A). Zij hebben allebei 3 boomstammen in hun mand (dus 3V).
Ze weten dat er 2 vuurtjes aankomen: vuurtje 2. en vuurtje 3.

Ze kunnen op hetzelfde pad blijven lopen en dan komen ze langs allebei de vuurtjes. Allebei de houthakkers komen dus langs allebei de vuurtjes. Elk vuurtje heeft dus ook 2 houthakkers (en dus 2A).

De houthakkers willen allebei op beide vuurtjes hout gooien. Als ze weten dat er 2 vuurtjes zijn, houden ze de helft van hun boomstammen in hun mand bij vuurtje 2. Dit vuurtje krijgt dus maar 1,5 boomstam (en dus 1,5V). De overgebleven boomstammen van de houthakker gooit hij op vuurtje 3., en dit zijn dus ook 1,5 boomstammen (en dus ook 1,5V).

Hierna lopen ze door naar het bos (1.) om nieuw hout te halen en gaat dit hele proces weer opnieuw.


Als je nu kijkt, zie je dat de spanningsbron (1. het bos) 2A en 3V heeft.
Vuurtje 2. (lampje 1) heeft ook 2A maar 1,5V.
Vuurtje 3. (lampje 2) heeft ook 2A maar ook 1,5V.


Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is voor de mensen die langs deze vraag komen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2014, 13:00
VWOmeisje
Ik zie nu dat het schema onduidelijk is geworden doordat hij in elkaar is geschoven...

ik hoop dat het nog steeds duidelijk is als je er zelf even heel snel een serieschakeling naast schetst.

voor een parallelschakeling kan je het nu zelf wel beredeneren, denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2014, 23:15
xeon336
belangrijke formule
U= I * R
waarbij U de spanning in volt (V) is
I de stroom in ampere (A)
R de weerstand in ohm (een grieks teken)
====================================================================== ====
bij serie schakeling geld hetvolgende
1. de stroom door alle weerstanden is hetzelfde
2. de vervanginsweerstand kan je uitrekenen door de waardes van alle weerstanden op te tellen
3 de stroom door de weerstanden kan je berekenen door de spanning die er over staat te delen door de vervanginsweerstand

vb je hebt een serieschakeling met 4 weerstanden met de waardes 1 ohm, 2 ohm, 3 ohm, 4 ohm met een spanningsbron (U) van 5V

de vervangingsweerstand is dan 1+2+3+4 = 10 ohm

de stroom door de weerstanden is dan 5/10 = 0,5A (500mA)
de spanningen over de weerstanden zijn dan 1*0.5 = 0,5V, 2*0.5 = 1V, 3*0.5 = 1,5V en 4*0.5 = 2V
als controlle kan je dan nog alle induviduele spanningen bij elkaar optellen deze dienen dan weer de waarde van de bron te hebben 0.5+1+1.5+2 = 5V

====================================================================== ===============
bij parallel schakeling geld dan weer
1 de spanning over iedere keten is gelijk
2. de stoom door iedere keten word bepaald door de weerstand
de stroom door de induviduele weerstanden bereken is hier makkelijk
je pakt de waarde van de spanningsbron (U) bijvoorbeeld 5V en deelt deze door de waarde van de weerstand (R) bijvoorbeeld 2 ohm de stroom is dan 2,5A

de vervanginsweerd berekenen kan op 2 manieren
voor de voorbeelden geld
3 weerstand parrallel met de waardes 10,20,30 ohm met een voeding van 6V

manier 1 De spanning (U) van de voeding pakken en dit delen door de som van de deelstromen
voorbeeld
de stroom door de weerstand van 10 ohm = 6/10 = 0,6A
20 ohm -> 6/20 = 0,3A
30 ohm -> 6/30 = 0,2A

de totale stroom is dan 0,6+0.3+0.2 = 1,1A

de vervaningsweerstand is dan 6/1.1 = 5.5ohm

manier 2 (de snelle)
1/vervanginsweerstand = 1/R1 + 1/R2 .....
voorbeeld
1/RV = 1/10+1/20+1/30 = 11/60 = 0.1833

vervanginsweerstand = 1/1.83 = 5.5ohm

handig regeltje om te onthouden bij parallel schakelingen is de vervangsweerstand altijd kleiner dan de kleinste weerstand in de reeks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.