Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2007, 15:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 04-04-2007 @ 14:12 :
waarom moet ze atheistisch en hoogopgeleid zijn?
Om drogredenaties en leugens te voorkomen. Zo zijn er zoals ik eerder al noemde tal van mensen die roepen dat 'de jeugd liever abortussen pleegt dan condooms gebruikt', terwijl dat van A tot Z bullshit is, zoals mensen in die sector al aangeven, en de eerste die begon met dat napapegaaien zich daar terdege van bewust is.

Ook een stereotype domme breezerslet neem ik uiteraard minder serieus dan iemand met serieuze mentale vermogens als beiden een uitspraak doen over een onderwerp.


Zie het maar zo: als de paus zegt dat we geen condooms mogen gebruiken neemt ook niemand hem serieus, omdat hij naast misdienaren niks over seks weet of kan weten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2007, 00:56
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 04-04-2007 @ 14:47 :
ik vind dat iedereen die er voor kiest, recht heeft op zijn eigen lijdensweg
En een kind met zwaargehandicapte ouders? Waar is zijn of haar keuze?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2007, 01:17
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 04-04-2007 @ 14:47 :

Hoe wreed het ook klinkt, ik vind dat iedereen die er voor kiest, recht heeft op zijn eigen lijdensweg. Voor wat voor reden die ook gekozen wordt. Ik vind het slechts bezwaarlijk als die weg wordt bepaald door anderen, en dat geld zowel voor het voorkomen als je doorgaan van leven.
Een ongeboren baby waarvan je weet dat het bijv. het syndroom van down heeft, kan niet zelf kiezen of het de lijdensweg van leven met Down door wil maken of niet. Die keuze moet dus gemaakt worden door de ouders of, waar de discussie oa. om draait, door de overheid.

Dus hoe bezwaarlijk je het ook vindt, soms moet die keuze worden gemaakt door anderen. En ik vind het wel boeiend om te weten door wie jij die keuze gemaakt zou willen zien worden (damn die laatste 4 werkwoorden om kwart over 2 's nachts).
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 06-04-2007, 16:26
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 04-04-2007 @ 14:45 :
Logisch toch? Domme mensen weten sowieso niet waar ze het over hebben en gelovige zijn per definitie dom .
Dat is interessant. Ik ben zowel hoogopgeleid als gelovig
Met citaat reageren
Oud 06-04-2007, 19:53
Eurynome
Eurynome is offline
Waar zou je de grens trekken? En wié zou die grens bepalen?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2007, 16:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 06-04-2007 @ 17:26 :
Dat is interessant. Ik ben zowel hoogopgeleid als gelovig
ook hoogopgeleide mensen kunnen dom zijn hoor, dat je een trucje kunt herhalen betekent niet dat je wijsheid bezit.

Daarbij, de uitzondering bevestigt natuurlijk de regel.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2007, 23:45
Daevrem
Daevrem is offline
Micheal Shermer schreef het boek Why People Believe Weird Things met daarin het hoofdstuk Why Smart People Believe Weird Things.

Je wilt niet weten welke bizarre dingen Kasparov allemaal geloofd. Om het over Fischer maar niet eens te hebben.

Slimme mensen zijn beter in het geloven in rare ideeen en het doen van stomme(niet: domme) dingen dan domme mensen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 07-04-2007 om 23:48.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2007, 05:59
jfcksr
jfcksr is offline
Citaat:
EggeD schreef op 02-03-2007 @ 00:55 :
Inderdaad, er wordt namelijk nogal gefilosofeerd rond dit soort onderwerpen. Is misdragend gedrag te wijten aan omgeving of worden mensen slecht geboren ? Als je dit niet weet kun je zoiets als je voorstelt natuurlijk niet uitvoeren.

En dan nog weet ik niet of het goed is om misdadigheid effectief te willen weren uit een maatschappij.
interessante post vond ik, maar ik ben n beetje moe
ik kan je wel vertellen dat misdadigheid en maatschappij niet los van elkaar te denken zijn, en dat het niet mogelijk is misdadigheid uit een maatschappij te weren.
een beetje lauwe post zo wordt dit maar ik wilde toch ff reageren

ik voel me ook wel aangesproken door mensen hier in dit topic. Ik ben best dom, ik ben verstandelijk gehandicapt, of geestelijk ziek en ik ben oud geboren
dus voor 50% van dit topic ben theoretisch gezien dood?
of zie ik dat dan (een beetje? totaaal?) verkeerd?

ik hou van domme mensen
liever een dom mens dan een broodje kroket
zegmaar

verder is dom , hulpbehoevend, niet op een lijn met elkaar
ik wil best dood als ik kanker zou hebben
(is dat dom) (dwaal een beetje af zo)
komt ook door die post van kitten, gezondheidszorg
ook interessant lijkt me een oproep tot haat
(ja) dat is (onmogelijk) maar heel reeel
dwaal ik nog meer af

Is het een goed plan als de regering een geboortebeleid voert ter verbetering van het volk en hoe zou jij dit graag zien gebeuren?

Ik vind het wel een lastige vraag.
ik ga wel steigeren zoiezo van 'ter verbetering van het volk', maar een goed plan kom ik ook weinig tegen, en de regering met een geboortebeleid lijkt me erg hypocriet in verband met ons sterftebeleid

ohoh dood dood snif snif
leven blij
misschien niet blij dan maar dood, dan kan je niet leven toch
ook niet beslissen, als je dat niet beseft
gelukkig maar
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 23:46
jfcksr
jfcksr is offline
een beetje een dooddoener mss die post van mij

"Een ongeboren baby waarvan je weet dat het bijv. het syndroom van down heeft, kan niet zelf kiezen of het de lijdensweg van leven met Down door wil maken of niet. "

en welke ongeboren baby kan dat wel?

een lijdensweg maakt het leven waardeloos?


veroorzaker, weet jij waar je het over hebt : )

is ***ailá*** niet dom?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 16:59
dopydope
Avatar van dopydope
dopydope is offline
een een of andere kerel heeft hier een boek over geschreven. het onstaan van de uber en untermensch wel grappig alleen is het het tegen over gestelde.

omdat slimme, knappe, handige en lange mensen steeds meer elkaar opzoeken, en de rest simpelweg overblijft, en zo voorspelt de knappe schrijver, zal er een uber mensch onstaan, die lang, knap, slim en handig is (^^). die hebben de top posities in de samenleving.

maar dan de untermensch, die dom, klein en onhandig is. wie weet hebben ze wel mooie blauwe ogen, schoonheid is overal te vinden, maar over het algemeen werdt ook voorspelt dat deze smurfen bovenal ook lelijk zouden zijn.

nou is de kans klein dat dit zover doorgevoert zal worden, maar het is logisch dat dit voorspelbaar is. zeker in de rijke landen. onze zorg houdt alles wat levend geboren is, wel een tijdje zo, en ook worden we met zijn allen steeds meer beauty obsessed worden, samen met nog meer factoren.

hitler had een soortgelijk plan, waar hij veel geld in investeerde. in zijn plan was de ubermensch blond en had blauwe ogen, sprak vloeiend duits en reed een volkwagen. de untermensch was joods, zwakzinnig of gehandicapt. door middel van sterilisatie zou dat ras uitsterven. helaas voor hitler ging dat niet snel genoeg.
nou merkte hitler al snel dat joden, zwakzinnigen en gehandicapten een grote zwakte hadden. nou ben ik de naam van het gas vergeten, ik weet alleen dat het niet meer uit de hedendaagse douches komt.

nou weten wij godzijdank meer van genetica dan toen... en is een herhaling vrijwel onmogelijk. nu weten wij dat eeb groot gedeelte van de gehandicapten en zwakzinnigen die hitler uitmoorde (sorry, uitliet moorden) trisomie hadden, en dat kan bij iedereen voorkomen.

eigenlijk zou ik persoonlijk liever gewoon zonder veel gelul erbij, de wereld willen waarin jongens en meisjes verliefd worden op elkaar en kusjes uitwisselen, druk zijn met hun relatief kleine probleempjes. een grote cyclus. en ik hoop dat in dat hele verhaal zich niemand druk maakt of zijn/haar partner keuze de evolutie geen schade toebrengt...
__________________
get miles away... get miles away... get miles...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 20:59
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
dopydope schreef op 12-04-2007 @ 17:59 :


omdat slimme, knappe, handige en lange mensen steeds meer elkaar opzoeken, en de rest simpelweg overblijft, en zo voorspelt de knappe schrijver, zal er een uber mensch onstaan, die lang, knap, slim en handig is (^^). die hebben de top posities in de samenleving.

maar dan de untermensch, die dom, klein en onhandig is. wie weet hebben ze wel mooie blauwe ogen, schoonheid is overal te vinden, maar over het algemeen werdt ook voorspelt dat deze smurfen bovenal ook lelijk zouden zijn.

- lang
- knap
- slim
- handig

Ok, bij de laatste 3 kan ik me nog enigzins voorstellen dat het met *dom* geassocieerd wordt, maar ik vind het erg kort door de bocht en zou ze niet zelf gebruiken. Alleen waarom wordt lengte er nou bij betrokken

Citaat:
door middel van sterilisatie zou dat ras uitsterven. helaas voor hitler ging dat niet snel genoeg.


Ja en helaas voor Hitler stierf hij wel uit en de joden niet
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 09:51
Jones
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 01-03-2007 @ 10:53 :
maar even serieus. het één-kind-beleid in china is toch eigenlijk precies hetzelfde?! dat is ook het ontmoedigen van mensen om veel kinderen te krijgen, en wie krijgen er doorgaans de meeste kinderen? onopgeleiden, domme mensen en religieuze mensen... als dat daar al zo lang wordt toegepast met relatief weinig problemen (op het feit na dat ze meisjes vermoorden en dergelijke dat ligt denk ik meer aan hoe de cultuur tegenover meisjes staat dan aan het beleid. hier in Nederland doen we gelukkig niet aan bruidsschatten en dergelijke) wat is er dan zo verderfelijk aan...
Nee, dat is niet hetzelfde. Als je het in NL zou invoeren zou je het doen om ervoor te zorgen dat Nederland "slim" blijft. China heeft het ingevoerd omdat ze overbevolkt zou worden. De gehele ellende met meisjes kwam daarna pas. Niet met elkaar te vergelijken dus.

Overigens is het een slecht idee. Intelligente mensen zijn niet per definitie gelukkiger en geluk is imo hetgeen wat je na moet streven. (even kort door de bocht dan )
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 15:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 15-04-2007 @ 21:59 :
Alleen waarom wordt lengte er nou bij betrokken
Omdat lange mensen beter zijn, je weet toch?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 18:22
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-04-2007 @ 16:25 :
Omdat lange mensen beter zijn, je weet toch?
Daar ben ik van overtuigd Iedereen groter dan 1.60 m
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 18:30
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
dopydope schreef op 12-04-2007 @ 17:59 :

omdat slimme, knappe, handige en lange mensen steeds meer elkaar opzoeken, en de rest simpelweg overblijft, en zo voorspelt de knappe schrijver, zal er een uber mensch onstaan, die lang, knap, slim en handig is (^^). die hebben de top posities in de samenleving.

maar dan de untermensch, die dom, klein en onhandig is. wie weet hebben ze wel mooie blauwe ogen, schoonheid is overal te vinden, maar over het algemeen werdt ook voorspelt dat deze smurfen bovenal ook lelijk zouden zijn.
Zo werkt het niet

Als je nog meer zo'n onzin wil net zoals die onzin van Peter John, lees dan eens het boek The Bell Curve.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 17:13
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
De makkelijkste oplossing is een twee-kindpolitiek voor de hele wereld. De verhoudingen blijven dan ongeveer hetzelfde, het is een oplossing voor de komende vergrijzingen en de wereld barst minder uit zijn voegen.

1: steralisatie van de man of vrouw na zijn/haar tweede kind (met invriezen van sperma/eitjes voor het geval kind komt te overlijden)
2: Mocht er per ongeluk een derde kind komen korten op pensioen/bijstand/kinderbijslag overige twee
3: meerdere kinderen met behoud van uitkering mogelijk na gemotiveerde aanvraag.
4: geen kinderen meer voor mensen die gebleken ongeschikt zijn voor moederschap (denk aan downsyndromen die kindertongetjes afknippen etc)

denk eraan dat mensen met een laag IQ nódig zijn in de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2007, 23:07
balance406
balance406 is offline
ff de laatste jaren is het niveau hoogbegaafte fet gestegen naar wel iets van 5% dus we gaan langzaamerhand wel een beetje vooruit

ene minderinteligente mensen zijn natuurlijk ook heel waarde vol voor de maatschapij (met een vlink niveau heb jij egt geen zin in de plantsoenendiest)

nou een hoop gelul van mij mare ik heb ff niks te doen sorry

m.e.
__________________
time is the biggest man made ilussion
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 08:25
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 07-04-2007 @ 17:21 :
ook hoogopgeleide mensen kunnen dom zijn hoor, dat je een trucje kunt herhalen betekent niet dat je wijsheid bezit.

Daarbij, de uitzondering bevestigt natuurlijk de regel.
Dat spreekwoord heb ik nooit begrepen.

Waarom bevestigt een uitzondering de regel? Eerder het tegenovergestelde lijkt me
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 09:36
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Iedereen roept hier maar wat, zonder te weten hoe het werkelijk in elkaar zit hé
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 10:58
Verwijderd
Citaat:
botervleug schreef op 23-04-2007 @ 18:13 :
De makkelijkste oplossing is een twee-kindpolitiek voor de hele wereld. De verhoudingen blijven dan ongeveer hetzelfde, het is een oplossing voor de komende vergrijzingen en de wereld barst minder uit zijn voegen.
In vrijwel alle welvarende landen ligt het gemiddelde aantal kinderen per vrouw tussen de 1,6 en 2,0 (in Nederland 1,7). Dus "het enige" wat we daarvoor hoeven te doen, is zorgen dat alle landen welvarend zijn. Dan neemt de wereldbevolking eerst af, maar dat is niet zo erg. En het zou goed kunnen dat tegen de tijd dat we met drie miljard zijn (vanaf 7 miljard gerekend en met gemiddeld 1,8 kind per vrouw duurt dat 8 generaties, dus slechts 200-250 jaar vanaf het moment dat we alle landen welvarend hebben gekregen), we vanzelf weer meer kinderen gaan krijgen en het zich stabiliseert.
Maar omdat het niet zo makkelijk is om alle landen welvarend te laten zijn, is dit verder een volstrekt onrealistisch scenario.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 12-05-2007 @ 11:58 :
In vrijwel alle welvarende landen ligt het gemiddelde aantal kinderen per vrouw tussen de 1,6 en 2,0 (in Nederland 1,7). Dus "het enige" wat we daarvoor hoeven te doen, is zorgen dat alle landen welvarend zijn. Dan neemt de wereldbevolking eerst af, maar dat is niet zo erg. En het zou goed kunnen dat tegen de tijd dat we met drie miljard zijn (vanaf 7 miljard gerekend en met gemiddeld 1,8 kind per vrouw duurt dat 8 generaties, dus slechts 200-250 jaar vanaf het moment dat we alle landen welvarend hebben gekregen), we vanzelf weer meer kinderen gaan krijgen en het zich stabiliseert.
Maar omdat het niet zo makkelijk is om alle landen welvarend te laten zijn, is dit verder een volstrekt onrealistisch scenario.
Waarom is dat niet makkelijk? Honderd jaar geleden was geen enkel land welvarend, nu is een derde van de wereldbevolking welvarend. Het kost tijd, akkoord, maar op den duur zal het toch wel goed gaan in vrijwel de hele wereld, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 12:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 12-05-2007 @ 09:25 :
Dat spreekwoord heb ik nooit begrepen.

Waarom bevestigt een uitzondering de regel? Eerder het tegenovergestelde lijkt me
Mis. "De uitzondering bevestigt de regel" wil zeggen dat een regel ook (of juist) geldt als er een enkele uitzondering is.
Voorbeeld: de regel dat een stof krimpt bij afkoeling kent een uitzondering. Als water zodanig wordt afgekoeld dat het bevriest, zet het uit. Voor andere stoffen dan water geldt de regel wel, dus je zou kunnen zeggen dat water in dit geval de spreekwoordelijke uitzondedring is die de eveneens spreekwoordelijke regel bevestigt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 12:22
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
nee, dat kan niet goed zijn want intelligente mensen zijn niet per se liever, aardiger of gezelliger. Ik leef liever op een wereld met domme schatjes dan met intelligente gemene mensen. Besides, er bestaat ook nog zoiets als EQ en dat is toch veel belangrijker.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 12:33
Verwijderd
Citaat:
DNMB schreef op 12-05-2007 @ 13:22 :
nee, dat kan niet goed zijn want intelligente mensen zijn niet per se liever, aardiger of gezelliger. Ik leef liever op een wereld met domme schatjes dan met intelligente gemene mensen. Besides, er bestaat ook nog zoiets als EQ en dat is toch veel belangrijker.
Maakt niet uit als je van de honger omkomt, als je maar een hoog EQ hebt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 00:44
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 12-05-2007 @ 13:18 :
Mis. "De uitzondering bevestigt de regel" wil zeggen dat een regel ook (of juist) geldt als er een enkele uitzondering is.
Voorbeeld: de regel dat een stof krimpt bij afkoeling kent een uitzondering. Als water zodanig wordt afgekoeld dat het bevriest, zet het uit. Voor andere stoffen dan water geldt de regel wel, dus je zou kunnen zeggen dat water in dit geval de spreekwoordelijke uitzondedring is die de eveneens spreekwoordelijke regel bevestigt.
Hoe bevestigt water de regel dat iets bij afkoeling krimpt?

Het is een voorbeeld van een ontkenning van die regel, geen bevestiging. Waarom zou je het een bevestiging noemen??
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 00:45
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Ik ben voor gedwongen sterrilisatie voor een beter ras. De maatschappij is erbij gebaat als mensen intelligenter zijn. Intelligente mensen kunnen betere beslissingen maken dan domme mensen.

Het betekent niet dat domme mensen minderwaardig zijn aan slimme mensen. Sterker nog, ik vind dat dieren ook niet minderwaardig zijn dan mensen. Ze hebben allemaal gevoelens en hebben recht op een goed gelukkig leven.

De belangrijkste reden om iemand te sterriliseren of een abortus op uit te voeren is de gezondheidheid van haar kind.

Het probleem met gedwongen sterrilisatie of abortus is dat men de situatie in het perspectief stelt met een al geboren kind. In dat geval wordt dat persoon het recht ontnomen om te leven.

Op het moment dat de ingrijp plaatsvind is het kind nog niet geboren. Daarom kan het niet lijden onder het besluit. Want die persoon bestaat niet, iets wat niet bestaat kan niets ervaren.

Als iets niet bestaat (en niet zal bestaan) is het irrationeel om er rekening mee te houden. We moeten kijken naar onszelf, de maatschappij en de wereld. Wij horen te doen wat goed is voor de mensheid en de natuur. En intelligenter en gezonder worden hoort daar absoluut bij.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 10:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 13-05-2007 @ 01:44 :
Hoe bevestigt water de regel dat iets bij afkoeling krimpt?

Het is een voorbeeld van een ontkenning van die regel, geen bevestiging. Waarom zou je het een bevestiging noemen??
Je moet een spreekwoord nooit letterlijk proberen te interpreteren. Let in dat verband even op het slot van mijn vorige reply: "je zou kunnen zeggen dat water in dit geval de spreekwoordelijke uitzondedring is die de eveneens spreekwoordelijke regel bevestigt.", en dan met name op het bijvoeglijk naamwoord spreekwoordelijk. Wat het spreekwoord "De uitzondering bevestigt de regel" wil zeggen is dat er altijd situaties zijn waarin een bepaalde regel niet opgaat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 13:20
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 12-05-2007 @ 09:25 :
Dat spreekwoord heb ik nooit begrepen.

Waarom bevestigt een uitzondering de regel? Eerder het tegenovergestelde lijkt me
Het is ook iets verkeerd gesteld. Het feit dát het een uitzondering genoemd wordt, bevestigd het feit dat de regel geldt; als de regel niet zou gelden zouden we het ook geen uitzondering noemen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 19:31
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 13-05-2007 @ 01:45 :
Ik ben voor gedwongen sterrilisatie voor een beter ras. De maatschappij is erbij gebaat als mensen intelligenter zijn.


Hoezo?

Citaat:
Intelligente mensen kunnen betere beslissingen maken dan domme mensen.
Hoezo? Beide dingen vind ik namelijk niet zo vanzelfsprekend. Slimme mensen zin bijvoorbeeld heel goed in het rationaliseren van domme dingen. En intelligentie is een soort gereedschap. Het kan voor 'goed' en voor 'slecht' gebruit worden. Als je intelligentie vergroot vergroot je de macht van de mens. Dat wil niet zeggen dat mensen meer goede dingen met deze macht gaan doen.

Citaat:
Het betekent niet dat domme mensen minderwaardig zijn aan slimme mensen. Sterker nog, ik vind dat dieren ook niet minderwaardig zijn dan mensen. Ze hebben allemaal gevoelens en hebben recht op een goed gelukkig leven.
Maar je wilt domme mensen wel minder rechten geven?

Citaat:
De belangrijkste reden om iemand te sterriliseren of een abortus op uit te voeren is de gezondheidheid van haar kind.
Maar daar hebben we het hier toch niet over? Toch? Ik zie de relevantie niet.

Citaat:
Het probleem met gedwongen sterrilisatie of abortus is dat men de situatie in het perspectief stelt met een al geboren kind. In dat geval wordt dat persoon het recht ontnomen om te leven.
Lijkt me niet. Ik vind de dingen die je zegt niet zo slim. Stel, de overheid vind jou dom en wil jou gedongen steriliseren. Wat zou je daarvan vinden?

Citaat:
Op het moment dat de ingrijp plaatsvind is het kind nog niet geboren. Daarom kan het niet lijden onder het besluit. Want die persoon bestaat niet, iets wat niet bestaat kan niets ervaren.
Dat is wel zo. Maar waarom zou daarom de overheid een vrouw tot abortus mogen dwingen. Er is nog meer dan alleen het recht van het kind/embryo. Namelijk het recht van de vrouw.



Citaat:
Wij horen te doen wat goed is voor de mensheid en de natuur. En intelligenter en gezonder worden hoort daar absoluut bij. [/B]
Maar tegen welke prijs? En zijn er geen minder ingrijpende dingen die je kunt doen om de mens 'intelligenter' en gezonder te maken? Manieren waarme je niet mensen hun basisrechten ontneemt? We hebben het hier toch niet over geestelijk gehandicapten die geen kind mogen krijgen omdat elk kind recht heeft op een goede ouder? We hebben het hier toch over het gedwongen steriliseren van domme mensen?


Er is genetische aanleg voor dingen als diefstal, misdaad, asociaal gedrag, aggressie, psychopathie. En vast ook naar een drang naar macht. Lijkt me vele malen slimmer om als we al mensen gaan steriliseren deze mensen te gaan steriliseren. Dat zou beter voor de maatschappij zijn dan 'domme genen' eruit filteren.

Anders zitten we straks met allemaal hele slimme aggressieve, psychopaten die belust zijn op macht, om het maar even bot te stellen.


Maar ik zou hier niet voor zijn. Wat ik voor zou stellen is dat alle mensen die een kind krijgen een hele reeks DNA-profielen leveren, DNA combinaties van de vader en de moeder, en dat men daar dan uit gaat kiezen. Zo kan men ten eerste genen voor genetische aandoeningen eruit halen, welke kinderen soms tot een hele erge dood laten sterven. En dan kunnen we selecteren op 'criminele genen'. Hoe kun je mensen straffen voor hun genen en ze jaren de cel in sturen als we er met maatschappij ook voor hadden kunnen zorgen dat deze persoon deze genen niet had.


De mens is geevolueerd. De genen van de mens zijn totaal niet gespecialiseerd op het leven in de soort maatschappijen die we vandaag de dag hebben. Er is trouwens wel wat selectie op leven in steden geweest. Maar dat is maar heel beperkt gebeurd. Er zit nog veel genetische data in de menselijke genenpoel bedoelt om mensen in tribale gemeenschappen te laten overleven. We moeten juist genen hebben die mensen harmonieus in de huidige maatschappij laten leven. Geen tribaal gedrag en geen dierlijk absoluut overlevingsgedrag meer.


Als je aan menselijke GM wilt doen moet je zoiets doen.

"De uitzondering bevestigt de regel" vind ik ook maar een raar spreekwoord.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 13-05-2007 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 05:38
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Reactie op de post hierboven (van Daevrem):

Na het lezen van je post kwam ik tot inzicht dat de vrouw die de abortus moet ondergaan er wel onder kan lijden. Hier had ik nog niet bij stilgestaan.

Zelf zou ik het niet erg gevonden hebben als de overheid mij onvruchtbaar zou hebben gemaakt om de maatschappij te verbeteren, hoewel ik wel van plan ben ooit nog vader te worden. Maar ik weet dat moedergevoelens veel sterker zijn dan mijn gevoelens wat kinderen betreft, dus zullen vrouwen het niet zo gemakkelijk kunnen accepteren.

Om die reden ben ik tegen gedwongen abortus, mits het alleen om intelligentie gaat. Zodra de gezondheid van het kind ter discussie wordt gesteld ben ik wel voor gedwongen abortus/sterrilisatie.

Zoals je al aangaf zouden er ook andere eigenschappen uitgefilterd kunnen worden, zoals aggressie enzo. Persoonlijk zou ik het wel mooi hebben gevonden als de mensheid daadwerkelijk ons ras zou 'perfectioneren' en zou ik er graag mijn eigen vruchtbaarheid voor geven. Na enkele generaties zouden er alleen nog maar mentaal en lichamelijk gezonde mensen bestaan.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 08:20
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 14-05-2007 @ 06:38 :
Reactie op de post hierboven (van Daevrem):

Na het lezen van je post kwam ik tot inzicht dat de vrouw die de abortus moet ondergaan er wel onder kan lijden. Hier had ik nog niet bij stilgestaan.

Zelf zou ik het niet erg gevonden hebben als de overheid mij onvruchtbaar zou hebben gemaakt om de maatschappij te verbeteren, hoewel ik wel van plan ben ooit nog vader te worden. Maar ik weet dat moedergevoelens veel sterker zijn dan mijn gevoelens wat kinderen betreft, dus zullen vrouwen het niet zo gemakkelijk kunnen accepteren.

Om die reden ben ik tegen gedwongen abortus, mits het alleen om intelligentie gaat. Zodra de gezondheid van het kind ter discussie wordt gesteld ben ik wel voor gedwongen abortus/sterrilisatie.

Zoals je al aangaf zouden er ook andere eigenschappen uitgefilterd kunnen worden, zoals aggressie enzo. Persoonlijk zou ik het wel mooi hebben gevonden als de mensheid daadwerkelijk ons ras zou 'perfectioneren' en zou ik er graag mijn eigen vruchtbaarheid voor geven. Na enkele generaties zouden er alleen nog maar mentaal en lichamelijk gezonde mensen bestaan.
Veel goede en slechte eigenschappen zijn echter aan elkaar verbonden. Daarom moet je om gewone geboortes heen gaan als je het menselijk ras wil verbeteren.

Iemand die bijvoorbeeld aggressief is, is vaak ook bereid om risicos te nemen, op te staan voor anderen, zich te verdedigen en misschien erg gedreven in wat hij doet. Iemand die intelligent is, is vaak bereid om problemen van veel kanten te bekijken en dat kan leiden tot het overcompliceren van dingen of besluiteloosheid.

Intelligente mensen moeten vaak mentaal gestimuleerd worden. Dit betekend dat je met veel mensen over een probleem zou kunnen nadenken met kerst, maar dat niemand zin heeft om de CV te repareren of een muur te metselen. En hoe je het ook wend of keert, de mensen waar onze maatschappij op steunt zijn niet de wetenschappers, maar de mensen die zich bezig houden met het ontwerpen en bouwen van onze wereld.

Dan kom je ook nog op het punt van genetische diversiteit. In de biologie is een soort slechts zo 'sterk' als zijn genetische diversiteit. Dit betekend dat zelfs al zou onze hele soort uit mongolen bestaan, maar de interne diversiteit zou heel groot zijn, dan is onze soort beter af dan een groep 'perfecte' mensen met weinig diversiteit. Zelfs het uitbannen van genetische ziekten is daarbij een heikel punt, want het is bijvoorbeeld bewezen dat een bepaalde genetische ziekte een drager immuum maakt voor de pest, terwijl de expressie van de ziekte dodelijk is.

En biologisch gezien zijn we er al verschrikkelijk slecht aan toe (we hebben 70.000 jaar geleden nog een bottleneck gehad in onze populatie van ongeveer 20.000 (dacht ik) en er zijn hypotheses dat Europeanen maar 20-30 voorouderlijke moeders hebben.). Ter vergelijking: individuen in een chimpansee groep kunnen meer variatie hebben dan het hele menselijke ras.

Dit betekend dat ons potentieel voor aanpassing belabberd is. We zijn met relatief veel individuen voor een dier van onze grote, dus dat verminderd dit natuurlijk een beetje. Als stelregel is het echter zo dat als we die variatie nog sterker verkleinen, we ons ras alleen maar zwakker maken.

Als laatste, onze partner-keus wordt grotendeels bepaald door de genetische afstand van het individu naar de ander. Als we die afstand kleiner maken, maken we ook ons potentieel voor voorplanting kleiner.

Daarom ben ik ook zo tegen het zomaar genetisch beinvloeden van onze populatie en vind ik het (biologisch gezien) ook moeilijk dat mensen met problematische genetische ziektes en fenotypische fouten in leven blijven en zich voortplanten. Dit betekend dat we doelmatig deze ziektes en aanleggen door onze populatie verspreiden. Het is echter totaal moraal verwerpelijk om te stellen dat mensen met erg slechte ogen (vaak deels genetisch) zich niet meer zouden mogen voortplanten. Dit is gewoon een kenmerk van onze soort en daar moeten we mee leven.

Daar zit ook een moeilijkheid, want prolifiratie van ziektes in onze soort kan onze redding en onze ondergang zijn. Daarom ben ik voorstander van de natuur zijn gang te laten gaan.

(p.s. Biologisch perspectief neemt geen morele grond in en ik wil dus ook niet zeggen dat mensen met fouten zich niet voort mogen planten, slechts dat dit biologisch niet bevordelijk is!!)
__________________
Altijd nuchter

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 09:46.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 16:59
Daevrem
Daevrem is offline
Ik snap dat Lord Dolphin zijn eigen vruchtbaarheid wel op wil offeren voor een beter menselijk soort.

Maar zo is het toch niet voor andere mensen? Andere mensen verliezen hun vruchtbaarheid voor iets waarvan de staat vindt dat het goed voor hen is. Wat als ze het er niet mee eens zijn? In het einde komt het er gewoon op neer dat de staat mensenrechten mag schenden als ze denken dat dat goed is.


Verder practische problemen. Als de Nederlandse staat mensen met bepaalde genen wil dwingen tot steralisatie an hebben deze mensen een heel goed argument om Nederand te ontvluchten en in Duitsland of Belgie Asiel aan te vragen.

Het effect van het steraliseren van deze mensen zal dus totaal geen effect hebben om de menselijke genenpoel. Het werkt dan gewoon niet.


Verder, we weten gewoon nog te weinig om echt een GM project te beginnen. Stel dat dat aggressie-gen ook juist een intelligentie-gen is.

Een ander probleem voor GM in het algemeen. Stel, alle rijke mensen hebben de mogelijkheid hun kinderen betere genen door te geven. Stel dit gebeurd een aantal generaties. Nu heb je dus arme mensen met slechte genen en rijke mensen met goede genen. Denk aan al die mensen in Afrika, die zijn niet zieker, dommer, aggresiever en misdadiger dan westerlingen. Nu heb je dus zelf menselijke rassen gemaakt en racisme is nu terecht.

Nog enkele generaties verder, rijken hebben alleen kinderen met rijken en je krijgt synergie-effecten. Je hebt dan al bijna twee sub-soorten. En na en tijdje twee soorten mensen. Je hebt het dierlijke mens en je hebt het 'menselijke/'goddelijke'' mens. Wat gaan we dan doen met de dierlijke mens?

Je zult ook hebben dat ouders ipv gewon een kind zonder bepaalde slechte genen, ouders een kind willen dat per se blond haar heeft. Of dat per se een meisje is. Of dat op een bekend persoon lijkt, enz enz. Je zult ook vrouwen hebben die DNA stelen van bepaalde mannen en dit gaan gebruiken voor een kind. Stel je voor, DNA van Brat Pit of Bil Clinton op Ebay. Honderduizenden vrouwen die dat kopen. En deze mannen worden vader van enorm veel kinderen.

Ook kan een vrouw dan vader worden, allicht alleen van een meisje, maar toch. Maar als je een y-chromosoom van een vader of broer gebruikt dan kun je dat ook oplossen.



GM is onvermijdelijk als de mensheid een hogere SF-achtige beschaving moet gaan worden. Het is onvoormijdelijk als je van het dierlijke primitieve af wil dat we wat aan onze dierlijke en primitieve genen gaan doen, even los van genetische ziekten. Maar het zal een enorme uitdaging zijn dit goed te doen, zowel qua genetica, ethische en sociologische factoren.

Je kunt er ook andere enorme voordelen mee doen. Mensen die niet meer verouderen maar rond hun 80ste, 100ste of 120ste ineens dood gaan. Mensen die wel tegen geen zwaartekracht kunnen. Je kunt mensen enzymen geven zodat ze meer en beter voedsel kunnen verteren. Sterkere botten, betere ogen, enz enz.

Je kunt zo bereiken wat evolutie in een miljoen jaar, of helemaal nooit, had kunnen doen. Of je kunt zelfs de evolutie van de mensheid naar een soort mens dat naar ons oordeel juist 'slechter' is dan wat we nu zijn voorkomen. Maar het is een enorm krachtig gereedschap. Vooral als we het ook op andere levensvormen gaan toepassen. Het zal in iedergeval zeker het einde zijn voor homo sapiens.

En het leger zal het ook willen gebruiken voor allerlei rare dingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt echt alles maken met biochemie.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 21:30
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Maar daar ga je er van uit dat we dat willen. Ik vind dat als je gewoon iets langer nadenkt over het concept van 'rasverbetering' dat je tot de conclusie komt dat je onze soort niet beter moet willen maken, omdat er geen 'beter' is.

Bovendien zal het stoppen van onze dierlijke primitieve gedragingen onze ondergang worden, omdat wij net zo goed dieren zijn en daarom niet zonder die gedragingen kunnen. Vooral als je wat verder komt in de biologie zie je duidelijk hoe ontzettend aan elkaar verbonden bepaalde dingen zijn. Zelfs al zou je het willen, dan kan je nog niet goede eigenschappen meegeven zonder ook slechte eigenschappen in het pakket te doen.

Genetische modificatie is voor mij eigenlijk echt iets dat je moet toepassen buiten de mens om. Ik heb geen moeite met de verandering van andere soorten ter verbetering (maar niet ter vermeerdering) van de mens. Maar ik zie dan echt meer toekomt in de GM van gewassen dan de GM van de mens zelf. We zijn al heel kwetsbaar, laten we dat alsjeblieft niet vergroten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 21:58
Daevrem
Daevrem is offline
Ik zie het juist andersom. Door planten te GM-en kun je het ecosysteem beschadigen. Het kan op een termijn van 200,000 jaar een enorme invloed hebben op de evolutie van een plant door het insectengenen te geven die het bestand maken tegen vorst.

De mens daarintegen, die staat toch al buiten het ecosysteem.

Je moet inderdaad een grens trekken tussen hele nieuwe genetische verbeteringen en selecteren op bepaalde informatie.


Het kan inderdaad ook weer een nadeel worden wanneer onze beschaving ineen stort en we weer als dieren gaan leven waar we weer moeten terugvallen voor ons voorbestaan als overlevingstactieken zoals verkrachting enz. Maar is het zo erg als we dan uitsterven? We hebben dan toch al gefaald.

Trouwens kun je hier ook wel weer een bepaalde beveiliging in bouwen. Bijvoorbeeld dat die genen weer actief worden als je een slechte voeding hebt.

Ja, dat kan allemaal nu nog niet. Dit is SF. Maar als we als de mensheid ambitie hebben dan moeten we die stap gaan nemen. Anders blijven we gewoon zo dierlijk als we nu zijn.

Je moet eens naar onze geschiedenis kijken. Het is echt een enorm wreede boel van oorlog. Echt, ongeloofelijk. Ik heb liever dat de mens uit sterft dan dat we daar weer op terug gaan vallen. Als we als mensheid kiezen om die fase in onze geschiedenis totaal af te sluiten zullen we onze genenpoel aan moeten passen. We hebben nog steeds die genenpoel van oorlog en genocide. Evolutie zal ons er niet af helpen.

En ik zeg ook niet dat we de mens beter moeten maken. Ik zeg alleen dat we de grove imperfecties eruit moeten halen. Ziektes en onze genocide-genen. En dat moeten we erg conservatief en voorzichtig aanpakken, alhoewel ik vrees dat dat heel moeilijk wordt, mensen kennend.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 23:22
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-05-2007 @ 22:58 :
Ik zie het juist andersom. Door planten te GM-en kun je het ecosysteem beschadigen. Het kan op een termijn van 200,000 jaar een enorme invloed hebben op de evolutie van een plant door het insectengenen te geven die het bestand maken tegen vorst.

De mens daarintegen, die staat toch al buiten het ecosysteem.
Ja en nee. Ik denk dat de huidige klimaatproblematiek wel heeft aangetoont dat onze wereld toch van meer belang is dan slechts een ruimte om in te wonen. Dus die laatste opmerking klopt niet.

Wat wel klopt is dat mensen in verhouding veel meer buiten de selectie door de natuur worden gehouden. En daar zit em ook een waarborg in voor probleem-planten. Veel planten die wij verbouwen kunnen in de 'echte' natuur niet overleven, omdat ze teveel gericht zijn op productie van dikke zaden/vruchten, in plaats van stabiele, langblijvende en sterke plant-delen.

Ik haal graag Johan Cruijff aan in zo'n geval: Elk voordeel heb ze nadeel. In de natuur zijn die afwegingen van cruciaal belang en net zo goed als geld dat je geen goede eigenschappen van een mens kan loskoppelen van slechte of nadelige eigenschappen, kan je ook planten niet genetisch verbeteren zonder deze slechter te maken voor hun positie in de natuur. En mocht een plant het wel overleven, dan kan je stellen dat dit toch waarschijnlijk een evolutionaire stap van de plant zou zijn geweest.

En wat je zegt over het inbouwen van beveiligingen. Ook hier geld: elk voordeel heb z'n nadeel. Je kan geen passieve beveiliging met een controle systeem installeren zonder dat je lichaam energie en ruimte moet inruimen voor de stoffen en neuronische verbindingen die dat controle systeem moeten aansturen. Dus zelfs al zou je de mogelijkheid hebben om die genetische switches aan te passen, dan nog zou je iemand krijgen die minder sterk was.

(bijv. de persoon wordt sneller vermoeid, omdat minder energie voor zijn/haar hersenen beschikbaar is)

En we kunnen de grote fouten er ook niet uithalen zonder een deel te vernietigen wie wij zijn, zonder onze genetische diversiteit aan te passen en dus in essentie ons eigen voortbestaan ondermijnen. Over het algemeen kan je stellen dat als de evolutionaire processen een bepaalde eigenschap niet compleet uit onze genen verwijderd hebben, dat ze OF een nut hebben, OF er niet toe doen. Bovendien ken ik geen oorlog gen, we hebben wel een aanleg tot extreem territoriaal gedrag. Als we dat er uit halen zullen we alle slotenmakers zonder werk zetten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 23:55
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Het is waarschijnlijk niet mogelijk om alle slechte eigenschappen uit de mens te filteren door middel van genetische manipulatie, toch kunnen we wel doen wat wel mogelijk is. Misschien is het maar een klein deel van onze slechte eigenschappen dat verdwijnt, maar waarom zouden we ons niet verbeteren voor zover dat mogelijk is?

Mensen zullen er bezwaar tegen hebben wanneer ze gedwongen worden om zich aan de richtlijnen voor GM te houden, daarom kan je het niet verplicht stellen. De oplossing is dan als volgt. De overheid kan mensen wel belonen (10.000 euro?) wanneer ze meewerken, bijvoorbeeld door sterrilisatie, of door hun ei- of zaadcellen aan GM te onderwerpen. Niet iedereen zal uiteindelijk meewerken, maar zolang de mensheid over het algemeen er beter op wordt gaat is het een vooruitgang.

Distriminatie tussen GM mensen en andere mensen zal bestaan, maar discriminatie bestaat nu ook al terwijl er geen genetisch gemanipuleerde mensen zijn. Zolang discriminatie met de wet verboden is zal het niet de spuigaten uitlopen, mits het goed bestreden wordt. En een GM persoon is gewoon de gelijke van elk ander persoon, in de maatschappij. Nu heb je immers ook domme en slimme, donkere en lichte, korte en lange mensen.

Wat de natuur om ons heen betreft, ik ben tegen GM in de vrije natuur, omdat het natuurlijke soorten kan verdringen. Het uitsterven van een dier- of plantsoort vind ik onacceptabel en het liefst zou ik zien dat de mens een grote hoeveelheid van elk soort organisme verzameld en zo het uitsterven ervan voorkomt. Als ze dat hebben gedaan mogen ze van mij wel GM in de natuur gebruiken omdat er niets voorgoed verloren gaat.

En ik ben er niet van overtuigd dat genetische diversiteit per definitie een voordeel is. In het algemeen absoluut wel, maar als de EXTRA diversiteit bestaat uit negatieve eigenschappen (ziektes bijvoorbeeld) dan is de grote diversiteit van dat ras een twijfelachtig voordeel.
Er zullen situaties te bedenken zijn waarin een nadeel als voordeel uit pakt maar in het algemeen zijn ziektes en zwakheden geen nuttig eigenschappen. Het wegnemen (voor zover mogelijk) van overduidelijk negatieve eigenschappen schaadt ons ras niet. Zeker niet wanneer er verbeterde positieve eigenschappen tegenover staan. En is het niet waar dat door nieuwe en verbeterde eigenschappen de genetische diversiteit ook uitgebreid wordt?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 00:03
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 00:22 :
En daar zit em ook een waarborg in voor probleem-planten. Veel planten die wij verbouwen kunnen in de 'echte' natuur niet overleven, omdat ze teveel gericht zijn op productie van dikke zaden/vruchten, in plaats van stabiele, langblijvende en sterke plant-delen.
Toch kunnen de genen die je stopt in planten in de wilde variant van die planten komen. En dat kan een enorme genetische impuls zijn. Hierdoor kunnen bepaalde planten wel degelijk veel andere planten tot uitsterven dwingen.

Citaat:
Elk voordeel heb ze nadeel. In de natuur zijn die afwegingen van cruciaal belang en net zo goed als geld dat je geen goede eigenschappen van een mens kan loskoppelen van slechte of nadelige eigenschappen, kan je ook planten niet genetisch verbeteren zonder deze slechter te maken voor hun positie in de natuur. En mocht een plant het wel overleven, dan kan je stellen dat dit toch waarschijnlijk een evolutionaire stap van de plant zou zijn geweest.
Ik snap dit niet helemaal.

Citaat:
En wat je zegt over het inbouwen van beveiligingen. Ook hier geld: elk voordeel heb z'n nadeel. Je kan geen passieve beveiliging met een controle systeem installeren zonder dat je lichaam energie en ruimte moet inruimen voor de stoffen en neuronische verbindingen die dat controle systeem moeten aansturen. Dus zelfs al zou je de mogelijkheid hebben om die genetische switches aan te passen, dan nog zou je iemand krijgen die minder sterk was.
(bijv. de persoon wordt sneller vermoeid, omdat minder energie voor zijn/haar hersenen beschikbaar is)

Ik zie hier totaal het probleem niet. Ik zie hier just oplossingen. Mensen tegenwoordig eten veel te veel voedsel. Maar hier is het lichaam niet op berekent. Er is niets dat teveel eten ondervangt en daardoor worden we dik. Ik zie echt geen probleem in het toevoegen van een systeem dat primitieve overlevingsinstincten aanzet als het lichaam in nood is. Tuurlijk gaat zo een systeem een bepaalde energie kosten. Maar dat gaat toch geen probleem opleveren?

Citaat:
En we kunnen de grote fouten er ook niet uithalen zonder een deel te vernietigen wie wij zijn,
We blijven toch al niet wat we nu zijn.

Citaat:
...zonder onze genetische diversiteit aan te passen en dus in essentie ons eigen voortbestaan ondermijnen.
Je kunt juist met GM genetische diversiteit verrijken.

Citaat:
Over het algemeen kan je stellen dat als de evolutionaire processen een bepaalde eigenschap niet compleet uit onze genen verwijderd hebben, dat ze OF een nut hebben, OF er niet toe doen.
Ja, maar je gebruikt nu als criteria natuurlijke selectie. Sommige eigenschappen maken ons meer 'fit' maar kun je toch ongewenst noemen.
Trouwens, evolutie is extreem langzaam op menselijke tijdsschalen. En natuurlijke selectie bestaat helemaal niet in de huidige maatschappij.

Citaat:
Bovendien ken ik geen oorlog gen, we hebben wel een aanleg tot extreem territoriaal gedrag.
Voor alle vormen van menselijk gedrag is een genetische basis.
Het is inderdaad zo dat die genetische component enorm complex is. En het is ook zo dat vele genen hele wenselijke en hele onwenselijke eigenschappen beide bevatten. Maar dit is natuurlijk theoretisch geen probleem. Het kan in de praktijk een enorm probleem blijken te zijn, maar zo ver zijn we nog niet.

Citaat:
Als we dat er uit halen zullen we alle slotenmakers zonder werk zetten. [/B]
Is dit echt een argument?


Ik zeg niet dat de mens per se zijn genenpoel aan moet passen. Maar ik denk dat dit zeker moet gebeuren als we nog krachtigere technologie gaan ontwikkelen.

Willen we het niet, durven we het niet aan, dan moeten we eigenlijk ook niet nog meer technologie ontwikkelen; technologie waar we niet verantwoordelijk genoeg voor zijn.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 00:16
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 15-05-2007 @ 00:55 :
Het is waarschijnlijk niet mogelijk om alle slechte eigenschappen uit de mens te filteren door middel van genetische manipulatie, toch kunnen we wel doen wat wel mogelijk is.


Bedoel je dat hier het probleem is dat het moeilijk te bepalen is welke eigenschappen 'wenselijk' zijn en welke niet. 'goed' en 'slecht' vind ik minder goede termen, of dat het technologisch waarschijnlijk nooit mogelijk wordt?

Citaat:
Misschien is het maar een klein deel van onze slechte eigenschappen dat verdwijnt, maar waarom zouden we ons niet verbeteren voor zover dat mogelijk is?
Misschien bedoel je dat het niet mogelijk is met sterilisatie. Volgens mij is sterilisatie echt een enorm slechte techniek om echt een beetje te GM-en.

Citaat:
Distriminatie tussen GM mensen en andere mensen zal bestaan, maar discriminatie bestaat nu ook al terwijl er geen genetisch gemanipuleerde mensen zijn. Zolang discriminatie met de wet verboden is zal het niet de spuigaten uitlopen,
Waarom zou je verbieden te discrimineren als daar gewoon een goede basis voor is? We hebben nu toch ook geen wet die discriminatie tussen mensen en mens-apen verbiedt? Dat zou toch absurd zijn? Zo zal ook verbieden van discriminatie tussen de twee type mensen tot op zekere hoogte absurd zijn.

Citaat:
...En een GM persoon is gewoon de gelijke van elk ander persoon, in de maatschappij. Nu heb je immers ook domme en slimme, donkere en lichte, korte en lange mensen.
Ja, maar je hebt het dan wel over twee typen mensen. Je doet wel dat het allemaal mensen zijn, sommige dom of slim, anderen lang of kort, maar dit gaat dus niet meer op. Ten minste, afhankelijk van het verschil tussen de twee rassen mensen. Nu heb je nog geen rassen, dan wel. En op termijn allicht wel twee soorten.

We hebben nu al een probleem met een groot verschil tussen rijk en arm. En GM zou dat juist moeten oplossen. Maar er is dus een grote potentie dat dat juist totaal anders gaat uitpakken.

Je zou aan een soort virus kunnen denken dat alle mensen infecteert en genetisch onderhoud uitvoert bij alle mensen. Dus een soort van gen-therapie. Maar als zo iets echt fout gaat is het resultaat natuurlijk disastruus. Deze techniek wordt nu al ontwikkelt om speciefiek mensen met genetische afwijkingen te genezen.

Dit is enorm krachtige technologie.

Citaat:
Wat de natuur om ons heen betreft, ik ben tegen GM in de vrije natuur, omdat het natuurlijke soorten kan verdringen. Het uitsterven van een dier- of plantsoort vind ik onacceptabel en het liefst zou ik zien dat de mens een grote hoeveelheid van elk soort organisme verzameld en zo het uitsterven ervan voorkomt.
Dat doet men al. Volgens mij heeft men ook in Wageningen zo een database. Vooral met planten, herinner ik me. Kitten' 85 zal dit miscshien weten.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 01:15
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Bedoel je dat hier het probleem is dat het moeilijk te bepalen is welke eigenschappen 'wenselijk' zijn en welke niet. 'goed' en 'slecht' vind ik minder goede termen, of dat het technologisch waarschijnlijk nooit mogelijk wordt?
Een voorbeeld van een slechte eigenschap zou zijn dat iemand gevoelig is voor psychische of fysieke aandoeningen. Natuurlijk kan je erover twisten of dat 'slecht' is maar ik denk dat de ruime meerderheid zal vinden dat het onwenselijke eigenschappen zijn.

Het lijkt mij in dusverre technologisch onmogelijk om alle eigenschappen van een mens aan te passen, zonder dat daarbij ook gerelateerde eigenschappen worden gemanipuleerd die niet als onwenselijk worden beschouwd.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Misschien bedoel je dat het niet mogelijk is met sterilisatie. Volgens mij is sterilisatie echt een enorm slechte techniek om echt een beetje te GM-en.
Wat is niet mogelijk met sterilisatie? En het is inderdaad geen effectieve manier van GM maar in verhouding komen er wel meer genetisch gemanipuleerde personen want er worden minder 'imperfecte' mensen geboren. Dat 'imperfect' is niet letterlijk bedoelt want een mens zal nooit perfect zijn, want alleen goden zijn perfect en die bestaan niet.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Waarom zou je verbieden te discrimineren als daar gewoon een goede basis voor is? We hebben nu toch ook geen wet die discriminatie tussen mensen en mens-apen verbiedt? Dat zou toch absurd zijn? Zo zal ook verbieden van discriminatie tussen de twee type mensen tot op zekere hoogte absurd zijn.
Dan mag je momenteel ook al discrimineren op IQ en gezondheid enzo volgens jou? Er is immers een goede basis voor.

Discriminatie moet verboden blijven, met name wezens met intelligentie en een zelfbewustzijn zoals ons moeten als gelijken worden behandeld. Iedereen heeft het recht gelukkig en gelijkwaardig te zijn.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Ja, maar je hebt het dan wel over twee typen mensen. Je doet wel dat het allemaal mensen zijn, sommige dom of slim, anderen lang of kort, maar dit gaat dus niet meer op. Ten minste, afhankelijk van het verschil tussen de twee rassen mensen. Nu heb je nog geen rassen, dan wel. En op termijn allicht wel twee soorten.
Er zijn nu ook verschillende rassen mensen. Kijk eens naar blanken, aziatische en negroïde mensen bijvoorbeeld. Nog nooit verschillen opgemerkt?

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
We hebben nu al een probleem met een groot verschil tussen rijk en arm. En GM zou dat juist moeten oplossen. Maar er is dus een grote potentie dat dat juist totaal anders gaat uitpakken.
Daar had ik al een oplossing voor gegeven in de post waarop je hebt gereplied... Doordat de overheid het subsidieerd kan iedereen gebruik maken van GM.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Je zou aan een soort virus kunnen denken dat alle mensen infecteert en genetisch onderhoud uitvoert bij alle mensen. Dus een soort van gen-therapie. Maar als zo iets echt fout gaat is het resultaat natuurlijk disastruus. Deze techniek wordt nu al ontwikkelt om speciefiek mensen met genetische afwijkingen te genezen.
Dit is enorm krachtige technologie.
Sounds interesting.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-05-2007 @ 01:16 :
Dat doet men al. Volgens mij heeft men ook in Wageningen zo een database. Vooral met planten, herinner ik me. Kitten' 85 zal dit miscshien weten.
Ja, dat wordt "The Encyclopedia of Life" genoemd en er komen alle bekende organismes van de wereld in te staan. Op dit moment zijn dat er zo'n 1.8 miljoen soorten.

Zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6NwfGA4cxJQ

Wat ik bedoelde was geen database/informatie, maar een verzameling levende organismes.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 07:18
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Het probleem wat ik een beetje zie hier is dat zowel Daevrem als Lord Dolphin een beetje de 'diepgang' onderschat. Ik zal even kijken of ik het nog een keer kan uitleggen.

Genetische variatie is een mate van de veerkracht van een soort. Hierbij kan je alle genetische variatie rekenen, zowel GM als natuurlijk. Het probleem zit em echter in the trade-offs die elk organisme moet maken (zie beneden). Genetische variatie is in de mens ontzettend klein en we zouden elke variatie die we hebben moeten houden, zelfs al is die niet goed voor de kwaliteit van leven van het individu. Genetische variatie vertaalt zich namelijk naar adaptiesnelheid. Als de mens onder condities komt te leven die een bepaalde genetische aanpassingen vergen, zal (statistisch gezien) het individu dat het minste stappen moet nemen tot succesvolle adaptatie het snelste gezonde nakomelingen krijgen.

Dat betekend dus dat als we een grote genetische variatie hebben, de kans dat er een groep mensen is die maar 1 aanpassing nodig hebben, of die aanpassing al bij zich dragen wordt dus vergroot als onze genetische variatie groter is.

Veel genetische ziektes hebben een chemische component in ons lichaam. Dit betekend bij een flink aantal ziektes dat er stoffen worden aangemaakt die niet goed zijn voor het individu. Ik had het eerder over mensen die immuum voor de pest waren. Deze mensen hadden een fout in hun afweer zitten waardoor hun afweer over de hele linie gezien slechter werkte dan dat van de gewone mensen. (volgens mij waren de wanden van hun T-cellen dikker, maar ik weet de details niet meer). Deze negatieve eigenschap was echter hun redding wanneer ze met de pest in aanraking kwamen, omdat de pest hen niet kon infecteren of zich in ieder geval niet succesvol kon blijven voortplanten.

Als we de gedachtegang van Dolphin en Daevrem volgen zou dit echter een eigenschap zijn die wij niet in onze soort zouden willen. Dat betekend dat een succesvolle campagne deze eigenschap zou verwijderen. De pest en afgeleiden (AIDS) zijn nog steeds aanwezig en kunnen ook nog altijd opnieuw uitbreken op een manier waar wij niet zo maar even een oplossing voor hebben. Dan hebben we dus dankzij GM het doodvonnis getekend van nog meer mensen dan we genezen hebben. Op dat soort punten vind ik dat je ook van het ethische belang van het individu kan afstappen en je richten op de ethiek van een soort.

Daarbij komt het probleem van trade-offs. Elk voordeel HEEFT zijn nadeel. Het is maar zelden dat je A én B kan doen. Bijna altijd moet je kiezen. Je kan niet EN goed aangepast zijn op het eten van gras EN vlees kunnen eten (runderen). Je kan niet EN supersnel EN supersterk zijn (cheetah). Je zult moeten kiezen omdat je maar een bepaalde tijd en voeding tot je beschikking hebt. Deze keuzen gelden niet alleen op algemene overlevings strategien, maar ook op kleine dingen.

Dit betekend dat je wel kan kiezen voor goede eigenschap A, maar dat je daarbij bijna altijd goede eigenschap B limiteerd of laat verdwijnen. Je kan dit vooral goed zien in moderne landbouw gewassen, want die zijn over het algemeen:

- Snelgroeiend
- Hoog producerend (bijv zaden van hoge kwaliteit)
- Zeer slecht resistent tegen ziektes
- Laag reproductief
- Zeer afhankelijk van goede groeicondities (nutrienten)

Deze eigenschappen hebben de introductie van landbouwgewassen in de derde wereld ontzettend tegengewerkt. De monocultuur-bouw die wij hier hebben werkt daar gewoon niet en in veel gevallen zorgt het planten van een meer resistent, maar lager productie gewas voor betere resultaten.

Dit betekend dat zelfs als deze planten in de natuur terecht komen en zich vermengen met de bestaande populatie, de populatie de bovengenoemde eigenschappen gaat overnemen. Dit kan een voordeel zijn voor de plant, maar ook een nadeel. In de meeste gevallen is dat het laatste.

Daevrem had het over individuele soorten die zouden kunnen uitsterven. Ik ben zelf een beetje over het punt van statische natuur heen. Hoe je het ook went of keert, soorten ZULLEN uitsterven, ecosystemen ZULLEN veranderen of wij er nou zijn of niet. Keystone species zullen vervangen worden, vegetaties zullen zich aanpassen, zelfs op een korte termijn (Lake Victoria).

Ik denk dat het belangrijker is dat de mens zich richt op het behoudt van ecosystemen en biodiversiteit in de brede zin van het woord, namelijk een grote hoeveelheid van zeer diverse soorten die gezonde, redelijk-stabiele situaties creeren. GM verspreiding in planten zal hierbij slechts een kleine rol spelen. Maar we moeten ook kunnen accepteren dat de invloed van onze soort ons een keystone species heeft gemaakt voor de wereld.

Zelfs als wij nu zouden verdwijnen zullen er veranderingen komen door onze (nu verdwenen) aanwezigheid. De mens wil echter deze invloed beperken. Dat vind ik een goed idee, maar het is niet (in mijn ogen) de enorme ramp die mensen zich vaak voorhouden. Ik denk dat de mens zijn rol als veranderaar moet accepteren en moet besluiten hoe wij die invloed willen uitoefenen en waar.

Als laatste dan, Wageningen huist een deel van het Nationaal Herbarium, net als Leiden en Utrecht, als ik het me goed herinner. In het Herbarium zit een grote collectie gedroogte planten en van een flink aantal soorten meerdere samples. Via deze planten kan je inderdaad goede verspreidingskaartjes maken, maar het is steeds minder gewoon om herbaria aan te leggen tijdens je onderzoek, dus die kennis sterft ook langzaam maar zeker uit. Bovendien is deze collectie aangelegd uit planten overal van de wereld, dus van geen enkele plant is er een duidelijke habitat omschrijving aanwezig in plantvorm in het Herbarium. Een vage indicatie is het beste waar je op kan hopen.

En dan nog mijn motto:
There is no such thing as a static equilibrium in nature. Change is part of life. Live with it, or it will consume you.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 08:49
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Nog even iets anders, waar ik net over nadacht.

Ten eerste:
Citaat:
Natuurlijk kan je erover twisten of dat 'slecht' is maar ik denk dat de ruime meerderheid zal vinden dat het onwenselijke eigenschappen zijn.
De mens moet niet zelf beslissen over wat negatieven en positieve eigenschappen zijn in vormen van populatie. Zoals ik al eerder zei: een negatieve eigenschap voor een individu kan een positieve eigenschap zijn voor een populatie. En of dit zo is kan je niet testen, maar dat de eigenschap nog aanwezig is vertelt ons dat er een nut of niet-significant negatief gevolg is van de eigenschap (er zullen in ieder geval genoeg dragers zijn) voor de populatie. Dat is voor het individu heel erg, dat kan ik me zeker voorstellen en onze ethiek is ook heel erg gericht op het individu, in plaats van de soort. Als we echter ons tot doel zouden stellen onze soort te verbeteren, dan moeten we ook in soort-termen gaan denken en de individuele overwegingen weglaten.

En wat een meerderheid vind betekend nog niet dat het een goede beslissing is.

Citaat:
Er zijn nu ook verschillende rassen mensen. Kijk eens naar blanken, aziatische en negroïde mensen bijvoorbeeld. Nog nooit verschillen opgemerkt?
Uiterlijk: Ja
Genetisch: Als je heeeeeeeeel goed zoekt.

Citaat:
Je zou aan een soort virus kunnen denken dat alle mensen infecteert en genetisch onderhoud uitvoert bij alle mensen. Dus een soort van gen-therapie. Maar als zo iets echt fout gaat is het resultaat natuurlijk disastruus. Deze techniek wordt nu al ontwikkelt om speciefiek mensen met genetische afwijkingen te genezen.

Dit is enorm krachtige technologie.
Gelukkig zal in het geval van desastreus falen er altijd een groep mensen zijn die genetisch varieren van ons en het virus in zijn bestaande vorm niet aannemen.

Echter, ik vermoed dat in de meeste gevallen dit virus lethaal zal zijn, omdat je niet zomaar even de genetische code van iemand kan veranderen.

Waar je naar verwijst is een veel gerichtere techniek waarvan ik de details niet helemaal ken. Het komt er op neer dat in sommige gevallen door middel van het gebruik van een aantal lichaamscellen met een bepaalde toegevoegde eigenschap die worden teruggezet in het lichaam. Dat betekend dat het virus alleen los van het lichaam actief is.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 09:52
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 09:49 :

Uiterlijk: Ja
Genetisch: Als je heeeeeeeeel goed zoekt.
Om even bij te springen inzake rassen.

Bij de mens zijn de genetische verschillen niet groot genoeg om over rassen te kunnen spreken.
Ongeveer 97,5% van alle genetische variatie vindt men terug bij het negroïde 'ras'. De overige 2,5% is verdeeld over de 4 andere.

De intraraciale variatie is dan ook véél groter dan de interraciale.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 09:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
perfectme schreef op 15-05-2007 @ 10:52 :
Om even bij te springen inzake rassen.

Bij de mens zijn de genetische verschillen niet groot genoeg om over rassen te kunnen spreken.
Ongeveer 97,5% van alle genetische variatie vindt men terug bij het negroïde 'ras'. De overige 2,5% is verdeeld over de 4 andere.

De intraraciale variatie is dan ook véél groter dan de interraciale.
Je kan ze redelijk als aparte taxa aanmerken bij een stamboomonderzoek. Dus... in zo verre heb je het een beetje. Hoewel je natuurlijk veel doormenging hebt.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 00:36
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 08:18 :
Het probleem wat ik een beetje zie hier is dat zowel Daevrem als Lord Dolphin een beetje de 'diepgang' onderschat. Ik zal even kijken of ik het nog een keer kan uitleggen.

...
De eerste paar alinea's waren vanzelfsprekend, het deel over waarom genetische variatie een voordeel is.

Verder ben ik er sowieso voor om duidelijk negatieve aandoeningen uit onze genen te halen. Zoals ziektes waar de persoon die ze heeft er daadwerkelijk last van heeft. Volgens jouw argument is het goed voor de mensheid om gehandicapte kinderen te laten verwekken, zodat de genetische variatie groter wordt. Dit ondanks dat het kind, de ouders en de maatschappij er allen onder lijden.

Je ziet blijkbaar over het feit heen dat door GM juist meer genetische variatie komt omdat wij alle gewenste variatie zelf kunnen aanbrengen. Dit houdt ook in dat als wij een "fout in ons afweer" zouden willen als bescherming tegen de pest, dat wij die gewoon zelf kunnen aanbrengen (bij de nieuwe generaties). Goed, op dat moment heeft wellicht niemand die bescherming maar de mens zal lang genoeg kunnen blijven bestaan voor de volgende generatie.
Het levert dus geen voordeel op met die extra genetische variatie, want het deel van de bevolking dat die bescherming tegen de pest wel zou hebben gehad, zou toch erg klein zijn geweest. De prijs die je voor die "variatie" betaald is hoger met meer slachtoffers.
Door die negatieve genetische variatie weg te halen door middel van GM kun je veel meer lijden voorkomen.

Hoewel elk voordeel een nadeel mag hebben, weegt het nadeel lang niet altijd op tegen het voordeel.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 00:58
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 09:49 :
En wat een meerderheid vind betekend nog niet dat het een goede beslissing is.
Het meeste van deze post komt overeen met waar ik al op gereageerd heb dus daar zal ik niet specifiek verder op in gaan.
Wanneer we zouden GMen en iedereen is intelligent en goed onderwezen dan zullen ze betere beslissingen kunnen nemen, maar dat is inderdaad nog geen garantie dat de meerderheid gelijk heeft. Toch zijn de kansen wel beter.

Citaat:
Kitten' 85 schreef op 15-05-2007 @ 09:49 :
Als we echter ons tot doel zouden stellen onze soort te verbeteren, dan moeten we ook in soort-termen gaan denken en de individuele overwegingen weglaten.
Tja, als je ziektes een verbetering van onze soort vindt... Ik vraag me af of je dat ook zou vinden wanneer je zelf een enge ziekte had die jouw leven (en die je familie enzo) kapot maakt?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 07:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
En daarom heb ik het ook over de diepgang, niet over de kleinschalige, tijdelijke effecten. De mens kan niet bepalen wat uiteindelijk wenselijk of niet wenselijk is, hoe intelligent en vooruitstrevend wij ook worden. Het negatieve effect dat wij vandaag verwijderen, zou morgen onze redding kunnen zijn. Dit zou een veel grote lijden veroorzaken dan welk individueel lijden daar ook aan vooraf gaat.

Jij maakt geen onderscheid tussen individueel lijden en lijden van een grotere groep mensen. Als jij de vraagt krijgt: Mag 0.001% van de bevolking voor generaties lijden om uiteindelijk 50% van de populatie te redden? Of 0.1%? Als je een groep soldaten vooruit stuurt en van de 50 gaat er 1 dood, maar door zijn dood is een groep van 100 gijzelaars gered. Is dat onverantwoord?

Het antwoord daarop is niet zo gemakkelijk. De soldaat zelf, zijn familie en vrienden zullen waarschijnlijk zeggen dat ze liever niet hadden dat hij dood was. Zij zullen zijn individuele lijden niet wensen. Zij voelen die pijn. Dat is ook daarom de fout van je laatste vraag: Je kan nooit aan iemand vragen ruim te denken als je individueel lijdt.

Als je echter met zijn leider zou spreken, die WEL de big picture moest bekijken en beoordelen, dan was het zenden van de troepen de juiste actie, zelfs al gaat daar een individu onder lijden.

Ik heb ook nergens gezegd dat we effecten die op dit moment slechts negatief zijn moeten kweken en verspreiden. Wij vinden ze op dit moment negatief omdat ze op dit moment geen positief effect hebben op de populatie noch het individu, dus daar is een reden voor.

Je heb ook nog een andere aanname die totaal nonsense is. Het is en blijft eigenlijk gewoon onmogelijk om op grote schaal een genetische modificatie in te voeren op het moment dat dit nodig is. Over het algemeen moet die modificatie worden ingevoerd bij stamcellen, niet op volwassen mensen. Daarnaast zijn genetische modificaties altijd individueel en daarom moeilijk op grote schaal in te voeren.

Dat betekend dat als er een uitbraak van de pest is, je geen mogelijkheid meer hebt om het 'nog even in te voeren'. Daaruit volgt dat de enige methode van bescherming is dat deze genetische variatie al aanwezig moet zijn in individuen. En dat is dan ook niet populatie-wijd, maar in ieder geval zal het aanwezig zijn bij een veel grotere groep (ik dacht dat iets van 1% drager is). En geloof me, een echter pest-uitbraak geeft je de tijd niet om even een extra generatie in te voeren.

Dan ik nog toevoegen dat het mij zeer slecht lijkt niet-spontane genetische variatie in te voeren in onze genen. Als je mij zou vragen hoe dat zou gaan, dan zou ik zeggen dat we het 99% van de keren FOUT zullen doen, hoe veel we ook van het menselijk genoom weten. En dat ALS we genoeg weten van het menselijk genoom, dat we er dan van af zien, omdat de voordelen nihil zijn in verhouding tot de nadelen.

Laat ik daar nog even bijvoegen dat ik het dan niet heb over de (wat minder grote) genetische ingrepen die nu ontwikkeld worden. In veel gevallen wordt hierbij slechts het DNA van een kleine groep cellen aangepast om een probleem te verminderen of te verhelpen, niet het overdraagbare DNA (m.a.w. kinderen zullen de originele genen van vader of moeder krijgen, niet de aangepaste). Ziekte bestreiding is iets anders dan genetische zuivering.

En dan echt als laatst. Bedenk ook dat we het er nooit over eens zullen worden wat goed en slecht is op absolute termen. Er zijn culturen waar sommige eigenschappen net zo 'dodelijk' zijn als echte genetische aandoeningen. Dan kan je dus zoiets raars krijgen als een genetische zuivering op rood haar, want rood harige kinderen worden verstoten of vermoord door hun ouders. Dat is dus duidelijk een zeer slechte genetische eigenschap die er uit gehaald moet worden. En ik kan je verzekeren dat dit soort bijeffecten zeker gaan ontstaan, kijk maar naar religie. Of je wel of niet geloofd, maakt je een bijna-dode of een fantastische iemand.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 09:43
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 16-05-2007 @ 08:55 :
En daarom heb ik het ook over de diepgang, niet over de kleinschalige, tijdelijke effecten. De mens kan niet bepalen wat uiteindelijk wenselijk of niet wenselijk is, hoe intelligent en vooruitstrevend wij ook worden. Het negatieve effect dat wij vandaag verwijderen, zou morgen onze redding kunnen zijn. Dit zou een veel grote lijden veroorzaken dan welk individueel lijden daar ook aan vooraf gaat.
Zoals ik al zei, dan voeren we die negatieve eigenschap op het moment dat we hem nodig hebben gewoon weer in. Dan hebben tot die tijd mensen niet onnodig eronder hoeven te lijden. Als we een immuniteit voor aids of kanker kunnen ontwikkelen dan doen we dat echt wel als we gaan GMen.

Citaat:
Jij maakt geen onderscheid tussen individueel lijden en lijden van een grotere groep mensen. Als jij de vraagt krijgt: Mag 0.001% van de bevolking voor generaties lijden om uiteindelijk 50% van de populatie te redden? Of 0.1%? Als je een groep soldaten vooruit stuurt en van de 50 gaat er 1 dood, maar door zijn dood is een groep van 100 gijzelaars gered. Is dat onverantwoord?
Je kan het ook anders bekijken: Mag 200%* van de bevolking lijden voor het mogelijk redden van diezelfde 50% ?
*Met 200% bedoel ik dat over meerdere generaties gerekend er uiteindelijk twee maal de wereldbevolking die negatieve eigenschap (maar op den duur misschien positieve) heeft gehad.

Citaat:
Als je echter met zijn leider zou spreken, die WEL de big picture moest bekijken en beoordelen, dan was het zenden van de troepen de juiste actie, zelfs al gaat daar een individu onder lijden.
Vind ik ook.

Citaat:
Ik heb ook nergens gezegd dat we effecten die op dit moment slechts negatief zijn moeten kweken en verspreiden. Wij vinden ze op dit moment negatief omdat ze op dit moment geen positief effect hebben op de populatie noch het individu, dus daar is een reden voor.
Zolang we er geen (merkbare) baten bij hebben en wel een duidelijk merkbare lasten, kan het verstandig zijn om die eigenschap (tijdelijk) te verwijderen.

Citaat:
Het is en blijft eigenlijk gewoon onmogelijk om op grote schaal een genetische modificatie in te voeren op het moment dat dit nodig is. Over het algemeen moet die modificatie worden ingevoerd bij stamcellen, niet op volwassen mensen.
Dat had ik al aangegeven. Er ging een hele alinea over dat alleen de nieuwe generatie over die toegevoegde eigenschap zou beschikken. En het op grote schaal uitvoeren is niet per definitie een probleem.

Citaat:
Dat betekend dat als er een uitbraak van de pest is, je geen mogelijkheid meer hebt om het 'nog even in te voeren'. Daaruit volgt dat de enige methode van bescherming is dat deze genetische variatie al aanwezig moet zijn in individuen. En dat is dan ook niet populatie-wijd, maar in ieder geval zal het aanwezig zijn bij een veel grotere groep (ik dacht dat iets van 1% drager is). En geloof me, een echter pest-uitbraak geeft je de tijd niet om even een extra generatie in te voeren.
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik zei dat het niet gebruiken van GM in verhouding meer slachtoffers eist en dus een hogere prijs. Met GM sterft 50% van de mensheid dan aan de pest, en zonder GM sterft 49%. Voor die ene procent die je redt door het niet willen gebruiken van GM moet de hele mensheid lijden aan negatieve aandoeningen, en dat ook nog over een veel langere tijd.

En dan gaat het nog niet eens over hoe waarschijnlijk het is dat die specifieke negatieve eigenschap uberhaubt ooit een voordeel gaat worden. Het is goed mogelijk dat die negatieve eigenschap nooit positief wordt.

Citaat:
Dan ik nog toevoegen dat het mij zeer slecht lijkt niet-spontane genetische variatie in te voeren in onze genen. Als je mij zou vragen hoe dat zou gaan, dan zou ik zeggen dat we het 99% van de keren FOUT zullen doen, hoe veel we ook van het menselijk genoom weten. En dat ALS we genoeg weten van het menselijk genoom, dat we er dan van af zien, omdat de voordelen nihil zijn in verhouding tot de nadelen.
Die kansen zijn dan veel beter dan die van evolutie, daarbij zijn 99.99% van de veranderingen niet positief.

Citaat:
En dan echt als laatst. Bedenk ook dat we het er nooit over eens zullen worden wat goed en slecht is op absolute termen. Er zijn culturen waar sommige eigenschappen net zo 'dodelijk' zijn als echte genetische aandoeningen. Dan kan je dus zoiets raars krijgen als een genetische zuivering op rood haar, want rood harige kinderen worden verstoten of vermoord door hun ouders. Dat is dus duidelijk een zeer slechte genetische eigenschap die er uit gehaald moet worden. En ik kan je verzekeren dat dit soort bijeffecten zeker gaan ontstaan, kijk maar naar religie. Of je wel of niet geloofd, maakt je een bijna-dode of een fantastische iemand.
Waarom kan er geen maatschappij zijn waarin men niet psychopatisch is maar waarin men wel aan GM doet? Hoezo gaan mensen hun kinderen vermoorden wanneer er GM plaatsvindt?


Bottomline: GM toepassen en zodra een negatieve eigenschap een positief effect krijgt dan kunnen we die eigenschap weer gaan invoeren bij de nieuwe generaties. Dan zijn mensen gezonder en hopelijk daardoor ook gelukkiger.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 10:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Maar je gaat volledig voorbij aan wat ik heb gezegd hiermee. Jij beweerd:

"Als we een probleem hebben dan halen we genetische variatie gewoon even terug. Dat kunnen wij zelf tegen die tijd veel beter dan dat we nu kunnen."

En ik zeg:
"Wij kunnen niet op grote schaal genetische veranderingen invoeren op het moment dat wij dat zouden willen. Bovendien zouden we tijdens het invoeren van die genetische variatie waarschijnlijk veel grovere fouten maken dan als we die variatie niet hadden verwijderd"

Dan zeg jij:
"Maar er gaan toch heel veel mensen dood. Wat maakt het dan uit als we die genetische variatie niet hebben?"

En daar wil ik even op in gaan.

We nemen 2 situaties. In de ene hebben we een genetische gemodificeerd ras van pseudo-mensen, waarbij alle negatieve eigenschappen er uit zijn gehaald.

Aan de andere kant hebben wij gewoon onze soort die we nu hebben, waarbij genetische variatie niet is aangetast.

Nu worden deze soorten geconfronteerd met een populatie-bedreigende ziekte, bijvoorbeeld een nieuwe variant van pest/AIDs wiens verspreiding we niet tegen kunnen houden. Dan gaan we even terug naar de volgende stelregel:
"De soort met de meeste genetische variatie zal zich het meest succesvol aanpassen aan de nieuwe situatie, omdat de genetische oplossing sneller gevonden gaat worden in een natuurlijke situatie en natuurlijke mutatie."

Dit betekend dat onze groep 2 beter af is. Echter, groep 1 heeft enorm krachtige gen-tech achter zich staan en kan dus de natuur nadoen. En in hun voorzienigheid hebben ze alle oude gen-combinaties behouden en simulatie-technieken om te kijken welke van die oude gen-combinaties een mogelijkheid biedt tegen de ziekte.

De pseudo-mensen van groep 1 zullen zich richten op de vonst van een nieuwe introductie van een gen. Dit neemt echter wel signifcante tijd in beslag. Bovendien is op het moment van de uitbraak 0% van de populatie (deels) resistent of immuum tegen het virus.

De normale mensen van groep 2 gebruiken deze technieken niet. Echter, omdat zij een grotere variatie hebben in hun gen, is de kans bijna 100% dat er iemand is die een variant van een 'negatief gen' heeft dat (bij toeval) immuniteit of resistentie geeft. Sterker nog, als dit gen al langere tijd bestaat, is de kans aanwezig dat uniform door de populatie mensen zijn die deze aanpassing dragen, al dan niet actief. Dit betekend dat op het moment van uitbreken een deel van de populatie (ik geloof dat het bij de pest iets van 5% was) die immuniteit al heeft. En meestal zijn dragers ook deels resistent.

Op het moment dat die ziekte begint aan zijn opmars, is de populatie van groep 1 dus volledig onbeschermd en zal (zeker bij een dodelijk virus zoals de pest/AIDs) een uitstervingspercentage van rond de 100% hebben, want de sluimerende resistentie is weg. Dit betekend dat deze populatie zal sterven aan de hand van de snelheid van de ziekte.

Natuurlijk zitten de (overgebleven) wetenschappers van groep 1 niet stil. Ze hebben alle oude gen-fouten uit de kast getrokken en gescand. Geen van de varianten die ze hebben echter, geven resistentie of immuniteit (want er is geen mutatie opgetreden in de tussentijd dat de genen niet in de populatie zijn geweest. Slechts een toevallige mutatie VOOR die tijd zou uitkomst bieden. Zoveel geluk heeft groep 1 niet). Dit betekend dat ze een variant moeten gaan zoeken die WEL werkt. Nou zullen ze wel weten dat het een variant van pest is, dus ze gaan gericht zoeken.

Ondertussen (onderzoeken neemt gewoon tijd in beslag), sterft de populatie in hoog tempo, zowel in groep 1 als groep 2. Als we kijken naar pest-percentages overleefd ongeveer 25% (dacht ik) van de populatie door gebrek aan blootstelling en sluimerende resistentie of immuniteit.

Dit virus trekt zich hier echter niets van aan, dus van populatie 2 overleeft slechts 10% de ziekte. In populatie 1 overleeft 0% de ziekte, omdat alle toevallige mutaties die zouden zijn opgetreden in de laatste generatie er uit gescand zijn. De onderzoekers vallen ook onder die groep.

Natuurlijk is dit een bijna ongelovelijk doem-scenario waarbij de populaties de meest extreme pech hebben van een onstopbaar dodelijk virus. In veel gevallen zouden de wetenschappers van groep 1 meer tijd hebben en valt blootstelling te voorkomen. Wat ik echter wil aangeven is dat op het moment dat groep 1 slechts gecontroleerde genetische variatie heeft, dat ze dus ook geen toevallige bescherming tegen ziektes kunnen verwachten en totaal geen hoop hebben om als individuen te overleven. De enige hoop van groep 1 is om hun kinderen deze nieuwe bescherming mee te geven, omdat ook de sluimerende semi-resistentie niet aanwezig is.

In groep 2 is die resistentie er wel ten dele. Ieder levend individu heeft de kans dat hij/zij resistent of immuum is tegen de ziekte in meer of mindere mate. Zelfs een kleine hoeveelheid resistentie kan een dodelijke ziekte veranderen in een mogelijk dodelijke ziekte en het overlevingspercentage opkrikken.

Maar nog het meest tekenende is dat groep 1 niet zijn weerstand tegen de ziekte krijgt door dit ACTIEF te doen. Dat betekend dat als de ziekte niet zo opvalt, uitbreekt in afgelegen gebieden of op andere manieren niet door de mens gedetecteerd wordt, deze zich heel vrij door de populatie kan bewegen. Pas op het moment dat het ontdekt wordt, zal het proces van populatie-wijde immuniteit worden ingesteld. Terwijl in Groep 2, het proces van toevallige immuniteit altijd doorgaat en dit betekend dat groep 2 al veer verder is in het overwinnen van een ziekte tegen de tijd dat deze uitbreekt.

Ook is het zo dat alle individuen van groep 1 een bepaalde eigenschap krijgen en die niet meer gaan kwijtraken. Deze eigenschap zal worden gecontroleerd op zijn genetische zuiverheid, en de aanwezige negatieve gevolgen zullen voor altijd in de groep blijven zitten. Tenzij je besluit deze er weer uit te halen, wanneer het 'slechts' een negatief gen is.

Volgens de doctrine van GM die hier door Dolphin werd gegeven is het namelijk niet toegestaan om deze genen als dragers in de populatie te verspreiden, omdat deze dan bij een deel van de mensen tot expressie komt.

En als je dat wel doet, dan krijg je ziekte, na ziekte, na ziekte, na ziekte... totdat je bijna alle genetische gebreken die je in het verleden hebt verwijderd weer sluimerend in je populatie terug hebt. Natuurlijk zijn er enkele genetische ziektes zijn die je nooit terug zal willen in je populatie. Dat is iets waar groep 2 mee leeft.

Ik ben dan ook niet tegen het genetisch beschermen van sommige mensen voor bepaalde genetische ziektes. Iemand die geboren wordt met een afwijking moet ook de mogelijkheid hebben die steun te krijgen. Het systematisch uitbannen van deze genetische afwijkingen vind ik echter een slecht idee.

p.s. En er zijn genetische afwijkingen in mijn familie, als je dat zo graag wil weten. En nee, ik vind dat ook niet leuk. En als je me zou voorleggen dat ik kan voorkomen dat mijn kinderen het krijgen zou ik daar ook op ingaan. Ik ben dan wel bioloog, maar ook een mens. En als individu vind ik dat ik de mogelijkheid heb om egocentrische beslissingen te nemen zonder een groter geheel in mijn besluitvorming op te nemen.

Maar als iemand bij mij komt en besluit dat ik gestiriliseerd zou moeten worden omdat ik die bepaalde afwijking bij me draag, dan zou ik echt razend worden. En ik zou ook niet meewerken aan een wereldwijde campagne tegen die afwijkingen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 02:04
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 16-05-2007 @ 11:51 :
...
Ik denk niet dat we eruit komen.

Naar mijn oordeel wordt er meer lijden voorkomen door GM dan zonder het gebruik van GM. Ook zijn de risico's lager dan in jouw voorbeeld imho, zo zal de mensheid niet zomaar uitsterven door een bepaalde besmettelijke ziekte.

De kans dat we getroffen worden door zo'n een uiterst besmetbaar dodelijke ziekte is gering. En daarboven op nog de twijfelachtige kans dat we worden gered tijdens zo'n ramp, door het niet gebruiken van GM.

Met GM zijn de resultaten duidelijk merkbaar.
Zonder GM heb je die resultaten sowieso al niet en komen er wellicht helemaal nooit positieve resultaten. Wellicht is het zelfs zo dat we zonder GM een ramp juist niet overleven.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2007, 08:13
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 17-05-2007 @ 03:04 :
Ik denk niet dat we eruit komen.

Naar mijn oordeel wordt er meer lijden voorkomen door GM dan zonder het gebruik van GM. Ook zijn de risico's lager dan in jouw voorbeeld imho, zo zal de mensheid niet zomaar uitsterven door een bepaalde besmettelijke ziekte.

De kans dat we getroffen worden door zo'n een uiterst besmetbaar dodelijke ziekte is gering. En daarboven op nog de twijfelachtige kans dat we worden gered tijdens zo'n ramp, door het niet gebruiken van GM.

Met GM zijn de resultaten duidelijk merkbaar.
Zonder GM heb je die resultaten sowieso al niet en komen er wellicht helemaal nooit positieve resultaten. Wellicht is het zelfs zo dat we zonder GM een ramp juist niet overleven.
Ik snap ook wel wat je zegt, ik ben het er alleen niet mee eens. Je hebt namelijk ook een flink aantal alternatieven NAAST het verwijderen van genen uit de genenpoel, die zelfs zo ver gaan dat je kinderen geboren kan laten worden zonder de aandoening die de genetisch hebben.

Dat is ook een vorm van genetische modificatie, maar de genetische modificatie is niet die van het organisme (de mens) zelf, maar van een deel van de cellen van het organisme of die van een ander organisme die gebruikt worden in het doel organisme.

En dit topic gaat ook specifiek over het verwijderen van genetische variatie uit onze populatie en DAAR ben ik op tegen. En ik heb uitgelegd waarom. Er is mij niet gevraagd (tenzij ik dat gemist heb) wat ik zou voorstellen, hoewel ik het gehad heb over die andere vormen van gen-therapie.

Ik wil alleen nog even een opmerking maken over je laatste zin. De kans dat wij een ramp totaal niet overleven is eigenlijk niet aanwezig. Dit komt door de enorme populatie en de (weinige) genetische variatie die daar binnen in voorkomt. Tenzij je de aarde opblaast is er weinig waar wij zomaar aan uit zullen sterven, daar zijn wij gewoon te talrijk voor.

Het kan echter wel dat je een ramp hebt waardoor onze genenpoel en populatie grote wordt verkleind, waardoor een soortgelijke ramp ons laat uitsterven, maar dan moet je de twee rampen los zien.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.