Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2010, 08:25
sebduc
sebduc is offline
Hoi,
Ik ben nieuw hier. Ik ben geen scholier meer, maar ik ben hier omdat ik een vraag heb, waarvan ik hoop dat ik hem hier mag posten.
In het kader van mijn afstudeerscriptie doe ik, door middel van een enquête, een klein onderzoek naar de werking van het verbeeldingsvermogen van de mens. Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. De enquête zal nog geen vijf minuten in beslag nemen (tenzij je heel lang nadenkt uiteraard), en bestaat uit enkele simpele vragen. Iedereen kan meedoen, en ik zou enorm geholpen zijn wanneer je mijn enquête wilt invullen.

De enquête is te vinden op het volgende adres: http://www.thesistools.com/web/?id=142365

Alvast enorm bedankt.

Sébastian

PS: als je vragen of opmerkingen hebt mag je me gerust benaderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2010, 08:31
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Goed onderwerp, zou je me de uitkomsten willen pm-en? leeftijd en geslacht zijn voor mij niet echt relevant

een enkele opmerking:
Citaat:
2. Wat is van toepassing op de bloemen in het veld? Ze zijn...

a... geel
b... ik zie ze in zwart-wit
c... het is niet zozeer een kwestie van wel of niet gekleurd zijn
Ik stel mezelf meerdere kleuren bloemen voor.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 08:31
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Interessant onderzoek, ik vraag me af of er echt mensen zijn die bewust in kleur of zwart/wit dromen of zich dingen voorstellen?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 08:32
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Interessant onderzoek, ik vraag me af of er echt mensen zijn die bewust in kleur of zwart/wit dromen of zich dingen voorstellen?
Ik vraag me af of er echt mensen zijn die dat niet doen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 08:38
sebduc
sebduc is offline
Citaat:
Goed onderwerp, zou je me de uitkomsten willen pm-en? leeftijd en geslacht zijn voor mij niet echt relevant

een enkele opmerking:

Ik stel mezelf meerdere kleuren bloemen voor.


Dat is inderdaad een optie die ik niet had voorzien

Ik heb geslacht en leeftijd gevraagd om te kunnen zien of er significante verschillen zijn in de resultaten van de enquête tussen mannen en vrouwen, en tussen bepaalde leeftijdsgroepen.

Bedankt voor je hulp
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 08:42
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik vraag me af of er echt mensen zijn die dat niet doen.
Nou, die vraag is dan in elk geval vast beantwoord Maar ik ben dus ook erg benieuwd naar de uitkomsten
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 08:59
Verwijderd
Erg interessant en goede enquête!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 09:11
WAT
WAT is offline
interessant, alleen hoefde ik mij de vogels niet zelf voor te stellen XP
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 10:54
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Vraag 2: De bloemen hadden allemaal verschillende kleuren.
Ik zie niet in waarom die optie er niet bij stond en dat ze geel zijn wel. Er wordt namelijk nergens gezegd dat ze geel zijn, alleen dat er een gele gloed over ligt. Maar misschien heb ik het wel verkeerd begrepen. Vraag 2 heb ik dus niet ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Vraag 2: De bloemen hadden allemaal verschillende kleuren.
Ik zie niet in waarom die optie er niet bij stond en dat ze geel zijn wel. Er wordt namelijk nergens gezegd dat ze geel zijn, alleen dat er een gele gloed over ligt. Maar misschien heb ik het wel verkeerd begrepen. Vraag 2 heb ik dus niet ingevuld.
Dit snapte ik ook niet, later wordt met de bal hetzelfde gevraagd.

Ik wist trouwens niet dat er mensen waren die in zwart/wit denken en/of dromen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 14:56
sebduc
sebduc is offline
Citaat:
Dit snapte ik ook niet, later wordt met de bal hetzelfde gevraagd.

Ik wist trouwens niet dat er mensen waren die in zwart/wit denken en/of dromen.


Hmm, misschien heb ik geprobeerd het te 'bloemrijk' te verwoorden. Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat de bloemen als geel opgevat worden. Wel fijn dat jullie zo kritisch zijn
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 15:23
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Done!
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 16:14
Verwijderd
done!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 17:48
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Done.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 17:55
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Done!
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 01-06-2010, 23:17
silentbob
silentbob is offline
ben eraan begonnen, maar is onmogelijk voor mij om te maken... ik denk namelijk niet in beeld, dus je kunt me well zeggen een veld met bloemen voor te stellen maar dan word het nog niet meer als 'veld met bloemen' uitgesproken in mn eigen stem in mn hoofd(m'n priaire denkvorm is gewoon weten en dat vertaal ik in de secundaire vorm, in mezelf praten in mn hoofd, in mn eigen stem, om het af en toe wat te versimpelen en makkelijker te maken om vat o te krijgen)
denk dat ik het toch maar ff probeer in te vullen, maar ik voorzie weinig succes

he intressant, bij de vraag om je iets van je laatste vakantie voor te stellen zie ik ineens wel een beeld voor me... mn hersens blijven me verbazen(is ook al vreemd dat ik niet in beeld denk maar wel een fotografsch geheugen heb)
ik droom btw wel in beeld(en geluid, geen reuk, heb dan ook lange tijd vrijwel niks geroken dus reuk is niet zo belangrijk voor me)

Laatst gewijzigd op 01-06-2010 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 08:12
sebduc
sebduc is offline
Citaat:
ben eraan begonnen, maar is onmogelijk voor mij om te maken... ik denk namelijk niet in beeld, dus je kunt me well zeggen een veld met bloemen voor te stellen maar dan word het nog niet meer als 'veld met bloemen' uitgesproken in mn eigen stem in mn hoofd(m'n priaire denkvorm is gewoon weten en dat vertaal ik in de secundaire vorm, in mezelf praten in mn hoofd, in mn eigen stem, om het af en toe wat te versimpelen en makkelijker te maken om vat o te krijgen)
denk dat ik het toch maar ff probeer in te vullen, maar ik voorzie weinig succes

he intressant, bij de vraag om je iets van je laatste vakantie voor te stellen zie ik ineens wel een beeld voor me... mn hersens blijven me verbazen(is ook al vreemd dat ik niet in beeld denk maar wel een fotografsch geheugen heb)
ik droom btw wel in beeld(en geluid, geen reuk, heb dan ook lange tijd vrijwel niks geroken dus reuk is niet zo belangrijk voor me)

Dit is een prima uitkomst, je hoeft je geen zorgen te maken Dank je voor je doorzettingsvermogen
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 08:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@silentbub: Dat heb ik ook, maar daarom is toch juist die keuze er van dat je kunt zeggen dat het onmogelijk is te zeggen welke kleur het is, omdat het van een geheel andere orde is?

Wat mij nu interessant lijkt, is als er iemand zou onderzoeken of mensen die zich dingen in kleur kunnen voorstellen en in kleur dromen, beter zijn in mensen herkennen dan mensen die dat niet doen, omdat ze misschien dan ook in staat zijn om zich mensen in kleur voor te stellen als ze aan hen terugdenken? Ikzelf herken nooit iemand, dus tot zo ver klopt mijn hypothese
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-06-2010, 08:44
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik zag ook meerdere kleuren bloemen.

Overigens vind ik het moeilijk te beoordelen of iets nu wel een waarneming is (binnen jouw vraag) of niet. Ik "zie"het veld, "hoor" de vogels, "ruik" de bloemen en "voel" de warmte van de zon, maar dat ís niet echt waarnemen. Wat wil je daar nu mee?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 15:49
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Ik hoor heel vaak dingen in mijn hoofd, zomaar.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 19:07
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
@silentbub: Dat heb ik ook, maar daarom is toch juist die keuze er van dat je kunt zeggen dat het onmogelijk is te zeggen welke kleur het is, omdat het van een geheel andere orde is?

Wat mij nu interessant lijkt, is als er iemand zou onderzoeken of mensen die zich dingen in kleur kunnen voorstellen en in kleur dromen, beter zijn in mensen herkennen dan mensen die dat niet doen, omdat ze misschien dan ook in staat zijn om zich mensen in kleur voor te stellen als ze aan hen terugdenken? Ikzelf herken nooit iemand, dus tot zo ver klopt mijn hypothese
dat geldt voor mij niet, ik herken mensen altijd, alleen als ik me details over diegene probeer te herinneren als ik diegene niet net heb gezien of het iets opvallends/vreemds was weet ik het niet(zo weet ik nooit zeker of mn ene beppe nu een bril heeft of niet)
maar namen aan bgezichten koppelen heb ik wel altijd wat moeite mee btw

maar ik heb dus wel een fotografisch geugen(als ik iets in een boek lees/zie weet ik meestal nog op wel deel van de bladzij het was enzo), maar ben geen beelddenker, ik 'weet' het gewoon
maar ik droom dus wel gewoon in beeld met kleur, en geluid en tast(hoewel ik niet vaak droom...)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 19:36
Verwijderd
Ik droom altijd in kleur.
Vond het eigenlijk vreemd toen ik ooit ens las dat het merendeel van de bevolking in zwart/wit zou dromen.

Puur wetenschappelijk bekeken bestaan kleuren overigens evenwel niet. Het is iets eigen aan de menselijke genen, waarbij wij telkens andere lichtreflecties als een kleur 'interpreteren'.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 20:30
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind het eigenlijk heel interessant om over na te denken.

Ik zelf 'praat' ook met mijn eigen stem tegen mezelf. Continue. Daarnaast 'zie' ik ook wel dingen voor me, maar heel vaag. Gevoelens kan ik ook nog wel ophalen, denken aan hoe ik me voelde, of iets proberen te tekenen/beschrijven dat zich rot voelt, laat me ook weer écht rot voelen. Maar ik weet niet helemaal of dat telt als denken.

Dromen doe ik in kleur, zonder geur e.d. Daarnaast droom ik soms vanuit andere personen, maar het is vooral heel veel beeld en kleur.

Oftewel, het is 'n boek met plaatjes. ;D

Edit: ik had 'm al gemaakt, trouwens. Gister ofzo, maar ik was te lui om te reageren, hihi.

Laatst gewijzigd op 03-06-2010 om 20:31. Reden: toevoeging (:
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 17:46
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Dromen doe ik in kleur, zonder geur e.d. Daarnaast droom ik soms vanuit andere personen, maar het is vooral heel veel beeld en kleur.
maar beweegt het dan ook?
en heb je wel geluid en tast?
daar ben ik nu namelijk wel benieuwd naar geworden, ik heb het altijd heel gewoon gevonden te dromen in beeld, met kleur, waarin alles eigenlijk hetzelfde is als in het echt kwa beleving(en aangezien in het echt reuk ook niet zo'n grote rol speekt voor mij, ik begin pas de laatste tijd meer te ruiken, maakt het ontbreken van geur in mn dromen niet uit)

en is tegen jezelf praten bij jou dan ook in combinatie met 'gewoon weten'en is het om dat te versimpelen/vertragen voor jezelf? (zoals bij mij)
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 19:00
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dromen vanuit andere personages doe ik ook, of vaak eigenlijk niet eens vanuit personages, maar meer als alwetende verteller of zo Vandaar dat ik tast bij dromen ook niet echt kan voorstellen... Overigens heb ik wel gemerkt dat ik af en toe toch in kleur droom, maar dan lijkt het meer om een specifiek voorwerp te gaan: een groene fiets, een rode jurk.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2010, 20:04
Verwijderd
Vannacht (of beter gezegd vanmorgen nadat ik in bed was gekropen) heb ik gedroomd over een nieuw oorlogswapen:
Biologisch gekweekte 'superhaaien', die de Amerikanen uit visafval kweekte en die instaat waren door de titanium romp van Russische nucleaire onderzeeërs te bijten.

Er was vooral erg veel rood van bloed in die droom
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 21:37
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Done, wat een leuke vragen
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 00:07
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
maar beweegt het dan ook?
en heb je wel geluid en tast?
daar ben ik nu namelijk wel benieuwd naar geworden, ik heb het altijd heel gewoon gevonden te dromen in beeld, met kleur, waarin alles eigenlijk hetzelfde is als in het echt kwa beleving(en aangezien in het echt reuk ook niet zo'n grote rol speekt voor mij, ik begin pas de laatste tijd meer te ruiken, maakt het ontbreken van geur in mn dromen niet uit)

en is tegen jezelf praten bij jou dan ook in combinatie met 'gewoon weten'en is het om dat te versimpelen/vertragen voor jezelf? (zoals bij mij)
Beweegt wat? Mijn droom? Jawel.

Een 'nachtmerrie' die ik bijvoorbeeld wel eens heb, is dat ik te laat op school kom. Dan moet ik 'iets doen' (dat 'weet' ik dan) en dan vervagen beelden heel vreemd (ik kan me ze in ieder geval niet normaal herinneren) en dan draai ik me weer om en dan zie ik ineens dat het later is. Maar in mijn droom zie ik geen klok op normale afstand, maar komt het héél dichtbij. Heel intens. Ik voel ontzettend in dromen, ik praat ook, hardop, zoals ik in het normale leven ook zou praten. Soms gil ik mensen wakker. Maar goed, heel intens dus. Soms draai ik me om en ben ik ineens ergens anders. In mijn dromen 'weet' ik alles, denk ik niet na.

In mijn dromen praat ik niet tegen mezelf, sorry als ik het wat vaag had opgeschreven, maar in gedachten (als ik wakker ben dus) praat ik wel tegen mezelf. Tenzíj ik wegdroom, dan komen ineens beelden veel sterker naar voren. Hoewel ik dan ook nog wel 'praat', zegmaar, maar dat zijn dagdromen. Overdag komen beelden vooral naar voren in die dagdromen dus én in hele oude herinneringen. Dan zijn het beelden zoals ik ze in mijn dromen zie: intense kleur, groter dan in werkelijkheid of vergroot, hoe je het wilt noemen. Er zijn dan geen geuren of dat ik bijv. dingen voel als ze me aanraken.

Soms visualiseer ik ook iets in gedachten, bijvoorbeeld een wiskunde som, maar dan speelt kleur géén (duidelijke) rol. Dan kan ik het ook niet 'echt' beeld noemen, dat is heel vaag. Past een beetje bij de optie 'niet van toepassing' of 'niet te vergelijken' denk ik. Het is dan een combi beeld/woorden, denk ik, maar 'ruimte' heeft er ook mee te maken, soms. Dan probeer ik me ruimte voor te stellen. Geloof ik tenminste, het is moeilijk te bedenken hoe je denkt. :'D

Daarnaast schrijf ik soms gedichten, da's ook wel 'n interessante. Dan doen mijn gedachten weer anders. Bij gedichten spelen 'beelden' een rol, dan ruik of proef of voel ik opnieuw niets, hoewel ik me dan wel geluiden kan voorstellen. Klotsend water, bijvoorbeeld. Verder zijn die beelden (zoals ook bij dromen) niet gedetaileerd. Ik kan mensen voor me zien onder een boom, en dan zie ik wel welke kleur de bloesem heeft, maar niet de gezichten van de mensen. Tenzij dat uitmaakt. Kleur is weer intenser dan normaal. Eigenlijk zoals die andere beelden, bedenk ik me nu. Maar soms komen ook hele regels 'opborrelen' uit gedachten, en die koppel ik dan automatisch aan beelden. Of die beelden verzin ik erbij. Dus dat is een hele vreemde combinatie ertussen. In gedichten 'praat ik ook niet tegen mezelf aan' ('klets' ik niet) maar zijn het meer, ja, zinnen die opborrelen. Ik ervaar ze wel als gesproken, met mijn eigen stem, maar niet als of ik terug kan praten. Bij normale gedachten praat ik in principe gewoon terug, om het zo te zeggen.

Ik bedacht me nog iets... hm, even denken. Ik weeet het even niet.

O ja! Soms zie ik bijvoorbeeld een deeltje, maar 'weet' ik het geheel. Bijvoorbeeld een persoon, en in gedachten weet ik dan wat er gebeurd (dit is niet met stem, maar gewoon 'weten', in dromen 'weet' ik). In dromen heb ik ook geen mogelijkheid tot denken als in: praten met mezelf. Ik kan niet nadenken in dromen. En niet ruiken en geen tast, dus.

Hmm, ik herhaal mezelf nogal vaak, zie ik. Vooral omdat ik me nu pas dingen besef over hoe ik denk.

Dromen zijn bij mij beelden.
Beelen is bij mij: intenser qua kleur, waziger, minder details, vergroot.
Denken is bij mij tegen mezelf praten.
In dromen kan ik niet denken, dan 'weet' ik.
Beelden spelen verder 'n rol bij dichten, oude herinneringen, e.d.
Tast en reukzin heb ik dan niet.
En bij wiskundedingen - par exemple - kan ik heel vreemd visualiseren. Het is wel 'n beeld, maar je zou het niet kunnen tekenen, omdat het niet echt een beeld is. Heel vreemd.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 10:46
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ingevuld
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 21:00
silentbob
silentbob is offline
@em: intressant om eens te zien dat hoe ik droom en denk dus toch niet zo vanzelfsoprekend is
bij mij is droom echt net als de echte wereld(maar zonder geur), alleen gebeuren er belachelijke dingen(bijv. het speelt zich thuis af, maar een soort park/bos/natuurgebied dat op 5 km van ons huis is in werkelijkheid, is in m'n droom dan ineens naast ons huis maar er zit een sloot tussen die je moet oversteken met een cruiseship/veerpont, die dan zinkt alsof het de titanic is...)
heb dus ook wel eens gehad dat ik niet meer gelijk kon herinneren of iets echt gebeurt was of dat het in een deroom was, nogal irritant
ik kan me eigenlijk niet echt iets over denken in dromen herinneren dus ik ga er vanuit dat dat ongeveer hetzelfde is als normaal of mischien alleen dat weten
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 18:27
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
@silentbob: mmm, inderdaad. Ik dacht er nooit over na hoe andere mensen zouden denken, tot ik 'n artikel tegenkwam over iemand die alleen in beelden kon denken. Tóen besefte ik me pas dat het heel anders kon zijn. xD
(Terwijl bijvoorbeeld m'n moeder ook alleen maar in beelden kan denken, mijn vader is juist weer woordgericht.)

Mijn dromen zijn ook heel onlogisch! Ik kan me omdraaien en ineens andere kleren hebben, in 'n andere situatie zitten en bij andere mensen, zonder dat ik het op dat moment merk. Inderdaad omdat ik dan niet kan nadenken.

En oh, ik herinner me weer dat ik één keer droomde dat ik m'n natuurkundeleraar was. 8D
Later in die droom was ik ineens weer mezelf, of nou ja, dat denk ik, want eigenlijk zie ik mezelf niet in dromen. Ik zie alleen de hele wereld, niet mezelf. En één keer droomde ik dat ik 'n hele oude opa was, van 87. (Die opgesloten was in 'n avater (tekenfilm) achtig gebouw en toen ging ontsnappen en toen twee kindjes ging redden uit 'n waterval, jaja.)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 11:10
Boxplosive
Boxplosive is offline
Done
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 22:24
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Ingevuld.
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoog begaafd.
Kleintje!
70 29-07-2011 18:42
Psychologie Wat wil je op dit moment het liefste? #2
Miracle
501 12-12-2003 16:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.