Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2000, 17:18
Musliston
Musliston is offline
Zijn er mensen die klassieke talen gaan studeren? Ik wel! In Leiden. En nu verklaren jullie mij voor gek.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2000, 17:46
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Misschien wil ik klassieke talen gaan studeren. Maar ik moet dus eerst 6 VWO nog. Ik weet het nog niet zeker. Ik ben wel de enige in mijn klas met zowel grieks als latijn.
Waarom heb jij voor Leiden gekozen?
Groetjes Trijntje
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2000, 17:55
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Misschien wil ik klassieke talen gaan studeren. Maar ik moet dus eerst 6 VWO nog. Ik weet het nog niet zeker. Ik ben wel de enige in mijn klas met zowel grieks als latijn.
Waarom heb jij voor Leiden gekozen?
Groetjes Trijntje
Hoi Trijntje,

Ga klassieke talen studeren! Erg leuk en interessant. Ik heb geen Grieks gehad, maar ga dat in de zomer proberen in te halen. Daarnaast een studie aan het conservatorium.

Om de laatste reden studeer ik in Leiden: het conservatorium waaraan ik ga studeren staat in Den Haag. Dus dat is makkelijker reizen. Bovendien woon ik in de buurt van Leiden.

Daarnaast ken ik enkele studenten die er studeren. Zoals mijn oud-collega in de boekhandel waar ik een tijd gewerkt heb. Verder de invalster voor Latijn de eerste acht weken van dit schooljaar. Daarnaast de zoon van mijn Nederlands leraar (die ken ik niet hoor: Ilja Leonard Pfeiffer, tevens dichter en schrijver).

Ook staat de studie volgens mij hoog aangeschreven in Leiden. In Amsterdam heb je deeltijd klassieke talen, dat was voor mij ook een optie, maar Amsterdam neemt wat niveau betreft af.

Ik hoop dat je een keus kunt maken.

Groetjes,

Anton
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 10-06-2000, 21:51
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik meende dat de studie klassieke talen overal wel goed genoeg staat aangeschreven. Ik twijfel tussen Romaanse talen of klasieke talen. Jij zegt natuurlijk klassieke talen. Als ik klassieke talen ga studeren, ga ik naar Groningen (voor mij het dichtstbij), Nijmegen of Leiden. Ik ben op alle drie de open dagen geweest. Ik vond zowel Groningen als Leiden wel leuk. Ik weet het niet, maar ik kan er nog een tijdje over denken.
Groetjes Trijntje
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2000, 22:16
Musliston
Musliston is offline
Hoi Trijntje. Als je niet veel wil reizen zou ik inderdaad in Groningen klassieke talen studeren. In Leiden lopen echter aardig veel gerenommeerde classici rond. Rudi van der Paardt, Ilja Leonard Pfeiffer e.a. Daarnaast heeft Leiden een klassieke uitstraling, van Groningen weet ik het niet. Ook heb je in Leiden meer kans, omdat Leiden nou eenmaal in de Randstad is gelegen.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 10-06-2000, 22:19
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Hoi Musliston,
Ik weet het niet zo goed wat ik zou moeten kiezen. Zowel Groningen als Leiden zijn leuke steden.
Die beroemde classici ken ik helemaal niet. Ben ik nu een cultuurbarbaar?
Groetjes Trijntje
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2000, 23:10
Musliston
Musliston is offline
Trijntje: ja, je bent een cultuurbarbaar
Nee hoor, wel begrijpelijk. Rudi van der Paardt is naast classicus tevens neerlandicus. Hij heeft boeken geschreven over de relatie tussen Nederlandse en klassieke literatuur. Zoals "Mythe en metamorphose". Dat weet ik, omdat mijn speciaalstudie over het Orpheusthema ging.
Ilja Leonard Pfeiffer is winnaar van de C. Buddingh' prijs en genomineerd voor de VSB-poëzieprijs. Verder heeft hij een boek geschreven: De antieken en literatuur (o.i.d.) dat vrij bekend werd i.v.m. de boekenweek. Hij schrijft wel rare gedichten, a la Lucebert, zijn voorbeeld. Ook heeft hij opgetreden op de nacht van de poëzie.
Ik ken hem: hij is de zoon van mijn leraar en een vriend van de invalster en oud-collega. Je ziet, in Leiden leer je elkaar al snel kennen
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 11-06-2000, 10:08
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik denk dat dat laatste, dat je in leiden iedereen snel leert kennen, wel voor de meeste universiteiten geldt.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2000, 13:51
***
*** is offline
Waarom willen jullie eigenlijk Latijn en Grieks gaan studeren als ik vragen mag? Willen jullie leraar worden of...?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2000, 17:41
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik zou inderdaad wel leraar willen worden.
Groetjes Trijntje
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2000, 11:20
Musliston
Musliston is offline
Ik kies klassieke talen uit pure interesse. Ik ga namelijk ook aan het conservatorium studeren. Met de muziek wil ik dan ook mijn brood proberen te verdienen.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 19:13
Hoi ik ben zelf 14 en zit in de tweede klas van het Gym
Ik heb tamelijk goede cijfers, maar ik moet een kezue maken uit Grieks, latijn of allebei
Ik vind beide leuk maar is het te doen om beide talen te volgen
Ik zou later graag advocaat worden weet iemand hier of je daar klassieke talen bij kunt gebruiken.
Misschien is de keuze makkelijker als ik antwoord krijg
Alvast bedankt!!!!

Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 20:03
cassie
cassie is offline
Ik wou vroeger wel klassieke talen studeren, maar toen wilde ik Nederlands gaan studeren. Dat wil ik nu nog steeds en aangezien ik geslaagd ben, begin ik per 1 september in Leiden.

Ik heb trouwens geen examen in Latijn gedaan dit jaar, nadat ik was blijven zitten in de vijfde, heb ik het laten vallen.
Daar heb ik nu spijt van.
__________________
my love is your love
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 22:24
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
lollypoppetje schreef:
Hoi ik ben zelf 14 en zit in de tweede klas van het Gym
Ik heb tamelijk goede cijfers, maar ik moet een kezue maken uit Grieks, latijn of allebei
Ik vind beide leuk maar is het te doen om beide talen te volgen
Ik zou later graag advocaat worden weet iemand hier of je daar klassieke talen bij kunt gebruiken.
Misschien is de keuze makkelijker als ik antwoord krijg
Alvast bedankt!!!!
Ja, kies Latijn EN Grieks! Latijn is vaak handig bij rechten; tenminste, als je het Romeinse recht onderwezen krijgt. Als je geluk hebt, behandel je Cicero de redenaar en dan leer je retoriek e.d. Dan kun je laten zien hoe goed je kunt betogen!
Verder zijn de twee talen prima voor het perfectioneren van het Nederlands en Engels en alle andere talen. Je hebt de zinsstructuur sneller onder de knie, je kent vaker de etymologie van moeilijkere woorden en je logisch vermogen ontwikkelt zich beter.
Bovendien heeft gymnasium toch iets meer status dan atheneum.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 16:24
Musliston
Musliston is offline
Hallo,

afgelopen donderdag heb ik een proefcollege gevolgd in Leiden en het was erg leuk! Leuke mensen die er studeren, en het was allemaal goed te volgen. Dus studeer klassieke talen!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 22:58
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Hallo,

afgelopen donderdag heb ik een proefcollege gevolgd in Leiden en het was erg leuk! Leuke mensen die er studeren, en het was allemaal goed te volgen. Dus studeer klassieke talen!
Ik kwam ben een half jaar geleden naar zo'n proefcollege geweest, maar ik snapte er weinig van: ik kwam pas halverwege binnen. Mijn trein had namelijk vertraging.
Ik ga volgend jaar denk ik nog eens naar zo'n open dag.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2000, 17:47
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik kwam ben een half jaar geleden naar zo'n proefcollege geweest, maar ik snapte er weinig van: ik kwam pas halverwege binnen. Mijn trein had namelijk vertraging.
Ik ga volgend jaar denk ik nog eens naar zo'n open dag.
Leuk! Wel in Leiden he? Dan ga ik je te woord staan want dan ben ik al eerste-jaars!!!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 18-06-2000, 20:09
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Leuk! Wel in Leiden he? Dan ga ik je te woord staan want dan ben ik al eerste-jaars!!!
Ik denk het wel, maar ik beloof niks.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-06-2000, 11:07
Musliston
Musliston is offline
ff refreshe
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 07-07-2000, 14:44
Musliston
Musliston is offline
He allemaal, Grieks gaat best goed alleen vind ik de aoristi soms wat rottig te vertalen. Vage vorm.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-11-2000, 20:02
Musliston
Musliston is offline
Er zijn veel nieuwe mensen op dit forum gekomen, daarom fris ik dit onderwerp even op.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-11-2000, 20:32
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Hallo!!!

Ik zit nu in de vierde, het lijkt me heel leuk om klassieke talen te gaan, maar dat wist je al, Musliston. Waarschijnlijk gaan we 25 november naar de open dag in Leiden, gewoon om eens te kijken en een college te volgen. Het is nog wel erg vroeg, maar ik ben nieuwsgierig. Misshien kom ik je nog tegen, vast niet.
Ben je nog steeds van plan te stoppen met klassieke talen?
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 10:31
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Hallo!!!

Ik zit nu in de vierde, het lijkt me heel leuk om klassieke talen te gaan, maar dat wist je al, Musliston. Waarschijnlijk gaan we 25 november naar de open dag in Leiden, gewoon om eens te kijken en een college te volgen. Het is nog wel erg vroeg, maar ik ben nieuwsgierig. Misshien kom ik je nog tegen, vast niet.
Ben je nog steeds van plan te stoppen met klassieke talen?
Ik ga volgende week ook naar de open dag in Leiden. Dus dan kom je mij waarschijnlijk wel tegen.

Maar wat hoor ik nu? Gaat Musliston misschien stoppen met klassieke talen? Waarom?

__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 20:36
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Mij lijkt het best wel interessant, maar ik denk dat het me nooit zou lukken.
Ik vind Grieks (als een van de weinigen) een erg interessant vak, maar Latijn heb ik niet meer, ik had een half jaar niks uitgevoerd..

Ik denk dat ik het bij een hobby laat.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 20-11-2000, 15:40
Musliston
Musliston is offline
Ja, ik ben dus gestopt. Maar laat dit jullie vooral niet afschrikken! Ik ben gewoon gestopt omdat ik conservatorium er naast doe. In het begin ging het nog wel, maar het werd wat muziek betreft steeds drukker. Het zou eigenlijk nog wel kunnen, maar ik ben nu continu moe, ook in het weekend, en daar heb ik geen zin meer in. Dan kan ik me ook niet goed concentreren op de muziek.

Maar een tweede studie ernaast kan best hoor, het ligt er aan welke, maar er zijn meer mensen die klassieke talen als tweede studie kiezen.

Het blijft een interessante studie. In Leiden wordt heel goed onderwijs gegeven, overigens. De andere vakken naast Grieks en Latijn, nl. klassieke archeologie, oude geschiedenis en antieke wijsbegeerte zijn alledrie reuze-interessant.

Dus: gewoon een dagje meelopen of naar een open dag gaan, maar een dagje meelopen (ik zou pas meelopen in 2001, want anders loop je met saaiere colleges mee en loop liever niet mee op maandag, want dan wordt 'referentiekader' gegeven en dat is voor jullie (en eigenlijk ook voor de studenten) niet echt boeiend.

Jasper: als je in een taal deficiënt bent, kun je dat gerust bijspijkeren, eventueel in de zomervakantie, er zijn best veel mensen die maar in één taal eindexamen hebben gedaan. Er zijn zelfs studenten die nog nooit Grieks hebben gehad en toch klassieke talen studeren. Ikzelf heb alleen in Latijn eindexamen gedaan, maar ik heb het tentamen Grieks wel gehaald hoor!!



------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2000, 20:08
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik zal er nog eens heel erg goed over nadenken, gelukkig heb ik nog 2 jaar om een keuze te maken.
Maar ik merk wel dat ik me steeds meer voor de Klassieke talen en de oudhei begin te interesseren..
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken hoeveel vrije tijd blijft er over bij een studie
de abt van sion
159 15-12-2007 06:42
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn of geen Latijn, that's the question
Giulia
4 09-09-2007 22:57
Algemene schoolzaken vwo, gymnasium, atheneum???
anonymous girl
42 05-12-2002 20:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Klassieke talen studeren
Athena002
22 15-11-2002 23:10
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen klassieke talen studie
elin
7 11-11-2001 15:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Je toekomst met klassieke talen
Sikamikanico
6 06-02-2001 15:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.