Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2011, 10:06
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Jaja ik heb geprobeerd om te zoeken maar ik kan het toch lastig vinden.
Ik heb dus een huisje gevonden super blij mee aangezien ik al een aantal jaar op mn studentenkamertje woon en ik nu dus lekker alles voor mezelf (en vriend) heb.

Maaaar ik moet dus een kostenraming gaan maken zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten qua kosten.

Ik heb dus een aantal vragen. We praten over een 2kamer beneden woning met tuin.
Kale huur+ servicekosten: 361 - 149 huurtoeslag = 212

GWL
Wat ben ik ongeveer kwijt voor 1,5 persoon (vriend is hier de helft van de tijd, ik ook bij hem / ouders / schoonouders) aan gas, water licht?

Internet,tv
Een vaste telefoonlijn is niet nodig, heb een mobiele telefoon die voldoende belmin heeft.
Beetje snel internet zou wel prettig zijn, aangezien ik nu universiteitsinternet op mn kamer trek dus ook wel iets gewend ben. Wil dan toch wel 20mb. Iemands tips voor een goede aanbieder?
Qua tv vind ik het basispakket met zenders genoeg. Het gaat om een klein portable tvtje voor in de slaapkamer en een iets groter 'bakbeest' voor in de woonkamer. Ik heb dus geen HD kwaliteit nodig. Volstaat digitenne dan? Of kan ik beter een basisanaloge aansluiting nemen omdat je dan niet vast zit aan een kastje met digitenne maar gewoon een kabel kan doortrekken?

gemeentelijke heffingen
Dit rijtje gevonden op de site van de gemeente:
•WOZ beschikking;
•onroerende-zaakbelasting (OZB);
•afvalstoffenheffing;
•rioolheffing;
•hondenbelasting.
Ik neem aan dat ik alleen riool + afval hoef te betalen (heb een huurhuisje), vrijstelling is niet van toepassing vanwege teveel spaargeld.
Vriend komt pas van de zomer erbij wonen en schrijft zich dan ook in, ik weet dat de heffingen dan omhoog gaan.

Ik bedenk me nu net dat er natuurlijk ook nog waterschapsbelasting is.

Verzekeringen
Op dit moment nog geregeld via mijn ouders.

Nou het is een heel lijstje geworden. Natuurlijk zijn alle tips welkom! En daarnaast ben ik ook benieuwd naar tips voor goede grond, verf om over spactelputz heen te gaan en of mensen nog tips hebben om een klein huisje (40m2) zo effectief mogelijk in te delen.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2011, 13:22
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Nou het is een heel lijstje geworden. Natuurlijk zijn alle tips welkom! En daarnaast ben ik ook benieuwd naar tips voor goede grond, verf om over spactelputz heen te gaan en of mensen nog tips hebben om een klein huisje (40m2) zo effectief mogelijk in te delen.
Hoe ziet het huisje eruit qua vertrekken (woonkeuken, slaapkamer en badkamer...)?

P.S. Veel plezier toegewenst met je nieuwe huisje!!!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 13:50
Jan2011
Jan2011 is offline
gemeentelijke heffingen verschillen erg per plaats. hier een site met overzichten per plaats, wel soms verouderde gegevens maar geeft toch een idee
http://www.cijfernieuws.nl/ll.html
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 09:19
Verwijderd
Internet en Televisie:
Ik denk dat analoge televisie het makkelijkste is voor jou, dan heb je dus niet nog een extra kastje nodig. Bovendien is dat meteen voor alle televisies.

Als ik zo even op de UPC site kijk, zie ik dat zij standaard televisie en radio aanbieden voor 17.05, en voor het internet (zij hebben geen 20 Mbit, wel 25 Mbit) 25 euro extra.

Ziggo biedt televisie voor 16.45 euro per maand, ongeveer hetzelfde pakket. Hier zitten echter wel vrij hoge eenmalige kosten bij omdat zij alleen digitale televisie verkopen, met standaard analoog erbij. Hun internet (25 Mbit) kost 29.95 euro per maand er nog bij.

Nou ben ik zelf niet zo thuis in Digitenne. Ik kom het eigenlijk vrij zelden tegen op mijn werk. Ik heb er echter wel informatie over natuurlijk . Digitenne is vrijwel altijd goedkoper dan andere televisie abonnementen, het punt is echter dat het storingsgevoeliger is natuurlijk. Je zou dan even goed in de wijk moeten rondkijken of er dingen kunnen zijn die veel storen. Bijvoorbeeld: veel verkeer, ik geloof dat mijn vader vroeger last had van kerkklokken die gingen luiden etc. Alles wat golven veroorzaakt in principe. Heb je een goed punt waar je de ontvanger neer kan zetten? Dat soort dingen moet je met Digitenne even bekijken. KPN biedt digitenne aan voor 8.50 euro per maand. Het internet van KPN heeft maar twee opties voor jou, 16 Mbit verbinding voor 35 euro per maand (eerste drie maanden 25) of een 40 Mbit verbinding voor 50 euro per maand. (Eerste drie maanden 40)

Poeh. Wat een verhaal. Dan komen we nog bij Tele2, alleen interactieve televisie, is echter niet te ontvangen zonder telefonie erbij. Het totaalpakket wat je daar gaat kosten is de eerste 12 maanden 34.95, daarna 39.95. Dit is echter wel vrij sterk afhankelijk van afstanden en dergelijke, of je het kunt ontvangen. Mocht je nou nog meer info willen, pm dan even . Let op: Dat is dan wel voor 1 televisie. Voor een tweede televisie (hangt ook weer af van afstand e.d.) zou het óf 5 euro meer gaan kosten, óf 10 euro meer. Beetje afhankelijk. Maar dat kan ik ook nog voor je uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 10:25
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Wow interglot wat een uitgebreide reactie! Jij hebt verstand van de materie .

Ik heb gisteravond nog eens zitten kijken en kwam uiteindelijk uit op een standaard tv pakket van Ziggo (16,25) en internet van Online (22,50). Enige nadeel zijn dan de giga hoge aansluitkosten van ziggo, die zijn namelijk bijna 100 euro! Digitenne durf ik niet zo goed aan, ik hoor veel slechte verhalen over storingen enzo.

Maaaar Upc heb ik nog niet eerder bekeken, qua kosten is het idd ook voordelig, zeker als je er tv en internet afsluit. En ik kan gewoon meerdere tv's aansluiten! Ik zou dan voor basis tv + 25mb internet op 42,50 per maand uitkomen met slechts eenmalig 25 euro kosten. Is tot nu toe toch wel het voordeligste wat ik tegen ben gekomen.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 10:42
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Hoe ziet het huisje eruit qua vertrekken (woonkeuken, slaapkamer en badkamer...)?

P.S. Veel plezier toegewenst met je nieuwe huisje!!!
benedenwoning, woon/slaapkamer afgescheiden door vaste kastenwand, badkamer waarbij wc erinzit, openkeuken in de woonkamer.

ik heb alleen een wasmachine, 1tv, 1 laptop. In de toekomst komt vriendlief er dus bij wonen, dan wordt het elektragehalte natuurlijk wel wat hoger in huis.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 10:48
Verwijderd
Let wel dat bij internet altijd tót een bepaald aantal mb wordt aangeboden en dat de daadwerkelijke snelheid afhankelijk is van dingen als hoever jouw huis van de wijkverdeler af ligt enzo.

Je kunt op online.nl en bbned.nl een schatting laten maken van de beschikbare snelheid op jouw adres.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 11:03
Verwijderd
En als je computer erg langzaam is kan dat ook een afremmende factor zijn in hoe snel de pagina's laden.

Deze tabellen zijn ook wel handig om te weten wat je kunt verwachten aan g/w/e.
http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html
Wij namen bij ons appartement het voorschot over van de vorige bewoners, maar dat was te laag omdat die alleen thuis waren om te slapen. Heb je nog de kans om die te spreken? Je kunt dan vragen hoeveel die thuis was en hoe vaak diegene bv. de computer en de wasmachine gebruikte, om te kijken of het voorschot een beetje klopt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 11:07
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
En als je computer erg langzaam is kan dat ook een afremmende factor zijn in hoe snel de pagina's laden.

Deze tabellen zijn ook wel handig om te weten wat je kunt verwachten aan g/w/e.
http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html
Wij namen bij ons appartement het voorschot over van de vorige bewoners, maar dat was te laag omdat die alleen thuis waren om te slapen. Heb je nog de kans om die te spreken? Je kunt dan vragen hoeveel die thuis was en hoe vaak diegene bv. de computer en de wasmachine gebruikte, om te kijken of het voorschot een beetje klopt.
Ik ga morgen kijken en spreek de oud bewoners dan ook, is wel een goede vraag inderdaad!

Ik ga nu maar uit van ongeveer 100 euro in de maand aan GWL aan de hand van de tabel.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 11:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
GWL ligt ook aan de isolatie van je huis.
Ik ben zelf (1 persoonshoekhuis, niet echt goed geïsoleerd) 120 euro aan voorschot kwijt (100 euro GL, 20 euro water) en daar blijf ik wel ruim binnen. Ik denk dat je dat misschien wel als uitgangspunt kan nemen voor een iets kleinere woning, misschien wat beter geïsoleerd en met 1,5 persoon.

Qua tv: je kan in Nederland niet uitgebreid zelf kiezen. Digitenne is wel altijd een keuze, maar check eerst bij wat mensen in de buurt hoe de ontvangst daar is. Er zijn veel plaatsen waar het erg slecht is. Als ik me niet vergis heb je voor een tweede tv wel een tweede kastje nodig. Als je gaat voor een aanbieder via de gewone kabel, dan heb je geen uitgebreide keuze: er is al bepaald welke aanbieder dat is in jouw gemeente. Bij mij is dat bijvoorbeeld Caiway en het betekent dat ik dan geen UPC of Ziggo kan kiezen ofzo.

Qua internet: ik heb op dit moment Online en ben er erg tevreden over. Als je er een jaar zit en je verlengt je abonnement, dan hebben ze ook nog mooie kortingen (wel zelf ff in de gaten houden en bellen). Daardoor is het bij mij nu erg goedkoop geworden. De 20 mb haal ik hier lang niet btw, maar dat zeiden ze ook vooraf op de website volgens mij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 12:19
ganralph
ganralph is offline
Bj GWL maakt het ook uit wat voor warmwatervoorziening je hebt. Toen wij van een geiser (gas dus) overgingen op een elektrische boiler gingen de kosten flink omhoog.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 18:09
Verwijderd
Ik heb internet van online voor volgens mij 20 euro per maand (anders 15) en dat is echt dikke prima

Ik woon alleen en ben in het weekend weg of mijn vriendje is er in het weekend. Betaal vooralsnog ong 70 euro in de maand voor gas en licht, waar nog 30 euro bij komt van enexis (de 'huur van de kabels en buizen', transportkosten dus). Water is niet zo veel, tussen de 10 en 15 euro per maand volgens mij. Ik heb wel een slechtgeisoleerd huis met 1 gaskachel en verder niks, dat zal wel uitmaken.

Belastingen verschillen per gemeente; als je je inschrijft krijg je daar wel post van, maar je kunt ook op de site van je gemeente kijken, daar zal het ook staan.

Ik weet niet of je cv hebt of boiler of wat, maar ik moest ook nog de huur van de keukengeiser betalen (8,50 in de maand). Er komen sowieso allemaal kosten opduikelen die je van tevoren nooit had kunnen bedenken
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 21:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb internet van Online en ben er super tevreden over. Ik heb bellen basis en internet plus ofzo, betaal iets van 25 euro per maand (+ nog gesprekskosten dan). Tv heb ik van Digitenne omdat ik weinig kijk. De eerste maand kan je het gratis proberen en toen was de ontvangst hier gewoon goed dus heb ik het gehouden, is 8,50 per maand.

Qua gemeentebelastingen betaal je idd alleen afvalstoffenheffing en rioolrecht + waterschapsbelasting. Verschilt erg per gemeente wat je betaalt. Bedenk wel dat als je vriend je bij jou inschrijf je fors meer gaat betalen omdat je altijd of voor een persoon betaalt of voor drie (en bij twee personen dus ook voor drie).

Verzekeringen zou ik wel ff goed checken. Vaak kan je jezelf wel bij je ouders meeverzekeren als je een studentenkamer hebt maar toen ik een eigen huis kreeg kon dat niet meer en heb ik zelf een pakket bij Interpolis afgesloten (krijg je korting via de Rabobank).

Gas/water en licht. Ik heb ook een tweekamerbenedenwoning met een slaapkamer, kleine badkamer met wc, open keuken. Boven en naast me buren, dubbel glas en ik betaal per maand 10 euro voor water en 85 euro voor gas en elektriciteit. M'n vriend is de helft van de tijd ongeveer hier en ik de meeste tijd wel. Wel vergelijkbaar met jou denk ik. Als je honderd euro rekent zit je zeker goed denk ik.

Wat ook handig kan zijn is een onderhoudscontract via de woningbouw. Ik betaal er 6,50 voor geloof ik maar dan komen ze wel ieder pietluttig dingetje repareren en je betaalt ook geen materiaalkosten. Vaak is het net zo duur om zoiets zelf te kopen als het stuk is en nu hoef je het ook nog eens niet zelf te doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2011, 13:19
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Vanochtend wezen kijken, en het was heel leuk! Super schattig huisje om mee te beginnen. De vloer mag ik gratis overnemen, die ligt er heel netjes bij. De oven + koelkast zijn prima om in eerst instantie mee te beginnen, na een tijdje zijn die denk ik wel aan vervanging toe. Voor de rest moet wel alles geverft en behangen worden, maar dat moet wel lukken .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 14:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
vrijstelling is niet van toepassing vanwege teveel spaargeld
Krijg je dan wel huurtoeslag? Want dat krijgen wij hierdoor ook niet.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 15:15
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Oh daar heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken VV. Ik lees inderdaad dat je maximaal 20661 max hebben, daar gaan we samen wel overheen... tenzij ik de komende periode gek veel geld moet uitgeven aan mn rijbewijs.. hmm dit is dan wel een motivatie om een extra dure wasmachine te gaan kopen ofzo...we komen er samen namelijk net 1000 euro bovenuit ong... zou ik het niet tijdelijk bij mn ouders kunnen stallen (A)?
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 17:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je nu ineens veel geld aan je ouders overmaakt valt dat naar mijn idee. Zeker als je dat normaal nooit doet en nu net een eigen huis hebt. Iedereen weet dat je dan juist geld nodig hebt
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 18:42
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
haha daar heb je gelijk in Dana..

Maar over die spaargeldgrens: het maximale spaargeld wat je mag hebben (en eigen vermogen) en 40.000 euro.. Ik heb voor de zekerheid de belastingdienst maar eventjes gebeld want dit staat op de site vermeld:

•U, uw toeslagpartner of medebewoner heeft niet meer dan € 20.785 aan spaargeld en beleggingen. Voor elk minderjarig kind mag u € 2.762 bij het bedrag optellen.

Hieruit blijkt niet iets zoals een gezamelijk vermogen maar gewoon een individueel vermogen, nou samen komen we dus lang niet aan de 40.000 dus dat is mooi .. anders had hij zich wss nog een periode bij zn ouders ingeschreven.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-01-2011, 21:58
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Wow interglot wat een uitgebreide reactie! Jij hebt verstand van de materie .

Ik heb gisteravond nog eens zitten kijken en kwam uiteindelijk uit op een standaard tv pakket van Ziggo (16,25) en internet van Online (22,50). Enige nadeel zijn dan de giga hoge aansluitkosten van ziggo, die zijn namelijk bijna 100 euro! Digitenne durf ik niet zo goed aan, ik hoor veel slechte verhalen over storingen enzo.

Maaaar Upc heb ik nog niet eerder bekeken, qua kosten is het idd ook voordelig, zeker als je er tv en internet afsluit. En ik kan gewoon meerdere tv's aansluiten! Ik zou dan voor basis tv + 25mb internet op 42,50 per maand uitkomen met slechts eenmalig 25 euro kosten. Is tot nu toe toch wel het voordeligste wat ik tegen ben gekomen.
Het valt echt wel reuze mee met de storingen van Digitenne hoor... We hebben hier ook Digitenne, en regelmatig rijden hier tractors (jaja boerderij) langs en eigenlijk heb ik meestal storing op Mtv en TMF, de rest is het signaal wat beter van ofzo. Ook hebben we een hele tijd in een normale woonwijk Digitenne gehad, en dan was het wel eens gezeur als er een scooter rondreed, of als het echt megaslecht weer was, toch had ik het een stuk erger verwacht. Daarnaast is het natuurlijk wel vele malen goedkoper...
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 14:06
ganralph
ganralph is offline
Digitenne heeft heel wisselend bereik. Ik woon midden in Amsterdam en het bereik was echt heel erg slecht toen ik Digitenne probeerde.

Zoals gezegd kun je het een maand op proef nemen om uit te proberen. (Even de voorwaarden in de winkel goed bespreken, want het terugsturen bleek helaas een enorm gevecht voor ons.)
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 20:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb trouwens net opgezocht wat ik vorig jaar ongeveer aan gemeentebelastingen en waterschap betaald heb. Gemeentelijke belastingen ongeveer 275 euro, waterschap ongeveer 150 euro (Rotterdam, voor een persoon, naar boven afgerond want dit is begroot voor dit jaar en het zal wel weer duurder worden).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 10:25
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Ik heb het voor 2011 opgezocht op de website van het waterschap en de gemeente en door 12 gedeeld, dan weet ik precies wat ik kwijt ben per maand en dat zet ik dan apart .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 14:17
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Let wel dat bij internet altijd tót een bepaald aantal mb wordt aangeboden en dat de daadwerkelijke snelheid afhankelijk is van dingen als hoever jouw huis van de wijkverdeler af ligt enzo.

Je kunt op online.nl en bbned.nl een schatting laten maken van de beschikbare snelheid op jouw adres.
Wat handig!
Voor mij klopt de teller van Online wel, maar die van BBned absoluut niet (die geeft aan 16-20mb/s, terwijl wij hier maar max zo'n 4-8 mb kunnen ontvangen). In dit geval hebben wij dus ook ons abonnement niet verhoogd naar 20mb, omdat wij toch de snelheid niet kunnen halen.

Citaat:
Ik ga nu maar uit van ongeveer 100 euro in de maand aan GWL aan de hand van de tabel.
Ik denk dat dit wel een mooie schatting is.
Ik was zelf 60 euro aan gas/elektriciteit kwijt en ongeveer 10 euro per maand aan water. Dit ging om een onderwoning, 35m2 en ik stookte op ongeveer 20 graden. (De buurvrouw die op 23 graden stookte had een rekening van 120 euro per maand )
Let wel: als je vriend half bij je intrekt gaat zowel je gasrekening als je waterverbruik omhoog. Reken op ongeveer 10 euro per persoon voor water en ik schat dat je gasverbruik misschien wel met de helft omhoog gaat.

Televisie
Wij hebben wel digitenne van KPN, maar dat komt omdat wij hier geen kabel of iets anders kunnen krijgen. Het signaal in de huiskamer is prima, eigenlijk nooit storing. In mijn slaapkamer is het bereik iets minder, maar zolang er niemand langs de ontvanger loopt, kan ik goed tv kijken. Je schijnt tegenwoordig ook een buitenontvanger te hebben, die zou dan weer sterker zijn.

Gemeentelijke heffingen
In Leeuwarden was ik ongeveer 500 euro per jaar kwijt aan gemeentelijke heffingen. Hier zat dan de afvalstoffenheffing in, rioolrecht en waterschapsbelasting. Het ging dan wel om een eenpersoonshuishouden, met zijn tweeën was het 100 euro duurder.

Verzekeringen
Ik had een inboedelverzekering afgesloten. Ik kon dat destijds doen als student. Ik had toen een inboedel+WA verzekering bij de bank voor ongeveer 3 euro per maand.
WA verzekering zou kunnen dat je nog onder je ouders valt, dat verschilt per verzekering. Inboedel moet je wel zelf afsluiten.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2011, 13:42
Rationeel
Rationeel is offline
GWL: 110 e/maand
Gemeentelijke heffingen: 60 e/maand
Inboedel + WA: 10 e/maand
TV + internet: 40 e/maand

Totaal: 220 e/maand

Met dit bedrag +/- 10 e moet je ongeveer wel rekening houden
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 21:12
Verwijderd
Vinden jullie die inboedelverzekering allemaal nu nuttig? Want ik heb meerdere keren overwogen er een te nemen, maar het komt er telkens op neer dat alles wat ik heb oud of tweedehands is, waardoor ik weinig tot geen geld terugkrijg... (ik heb dus ook een huurwoning die gesloopt gaat worden en geen koophuis ofzo ). Tot nu toe heeft het dus geen meerwaarde gehad om een inboedelverzekering te nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2011, 22:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Vinden jullie die inboedelverzekering allemaal nu nuttig? Want ik heb meerdere keren overwogen er een te nemen, maar het komt er telkens op neer dat alles wat ik heb oud of tweedehands is, waardoor ik weinig tot geen geld terugkrijg... (ik heb dus ook een huurwoning die gesloopt gaat worden en geen koophuis ofzo ). Tot nu toe heeft het dus geen meerwaarde gehad om een inboedelverzekering te nemen.
Ik heb een inboedel- en opstalverzekering in één, dus het is wat lastig om te zeggen wat waar onder valt. Maar ik heb al wel een keer gehad dat ik door wateroverlast een heel grote vlek op mijn plafond had die niet meer wegging. Ik heb toen een nieuw plafond t.w.v. 2000 euro ontvangen, terwijl ik nog maar een week verzekerd was Ik vermoed wel dat dat opstal is.
Mijn vorige buren hebben eens door wateroverlast gehad dat de gehele woonkamer blank stond. Ze konden vanalles weggooien, zoals meubels maar vooral ook hun houten vloer die volledig krom was komen te staan. De vloer was al 20 jaar oud dus allang aan vervanging toe, maar toch werd het volledig gedekt (evenals de meubels die vervangen moesten worden). Ik vermoed dat dat inboedel is geweest.

Al met al vind ik het de premie wel waard. Die verzekeringen kosten vrijwel niks, terwijl het echt grote kostenposten zijn als er wel wat aan de hand is. En dat al jouw spullen tweedehands of oud zijn hoeft niet zoveel uit te maken volgens mij. Neem een tv: als jouw tv gejat wordt of kapot gaat door blikseminslag, dan maakt het niet zoveel uit hoe oud die tv was: er is geen sprake van slijtage en je komt voor een flinke uitgave te staan, namelijk het kopen van een nieuwe tv. Als je een goede verzekeraar treft, mag je dan volgens mij gewoon een nieuwe (wel een vergelijkbare, indien mogelijk) kopen en kun je die declareren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 22:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vinden jullie die inboedelverzekering allemaal nu nuttig? Want ik heb meerdere keren overwogen er een te nemen, maar het komt er telkens op neer dat alles wat ik heb oud of tweedehands is, waardoor ik weinig tot geen geld terugkrijg... (ik heb dus ook een huurwoning die gesloopt gaat worden en geen koophuis ofzo ). Tot nu toe heeft het dus geen meerwaarde gehad om een inboedelverzekering te nemen.
Bedenk inderdaad wat je kwijt zou zijn als je de spullen moet vervangen; niet of ze oud of 2e hands zijn. Verzekeraars komen ook echt niet voor elke kleine schade daadwerkelijk opnemen hoe veel ze moeten uitkeren: jij declareert en als ze dat redelijk lijkt, keren ze uit.

Wij hadden een keer een lekkende wasmachine die de laminaatvloer had verpest, en dat kregen we na één telefoontje en het insturen van de factuur van de timmerman moeiteloos vergoed. Voor een andere schade was zelfs geen bonnetje nodig.
Maar goed, zo'n vloerschade zal in jouw geval idd niet zo interessant zijn om te verzekeren.

@ Balance: die wateroverlast zal wel opstal geweest zijn ja. Alles dat vastzit (écht vast, geen laminaatvloer dus ) is opstal, de losse dingen is inboedel.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 09:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
GWL: 110 e/maand
Gemeentelijke heffingen: 60 e/maand
Inboedel + WA: 10 e/maand
TV + internet: 40 e/maand

Totaal: 220 e/maand

Met dit bedrag +/- 10 e moet je ongeveer wel rekening houden
Grappig, alsof ik mijn eigen bedragen zat te lezen.
Ik ben nu €202,- per maand kwijt. Komt omdat mijn G/L nog erg hoog ingeschat staat (nieuwbouw..) en ik meer kosten betaal aan water omdat ik lange tijd niks betaalde. Was wat misgegaan bij de aanmelding.
Voor dat bedrag moet je voor TV/internet alleen niet teveel willen, of het goedkoop kunnen vinden en dat accepteren (Digitenne).
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 11:05
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Wow 200 euro is wel heel erg veel voor gas water en licht... internet en tv wil ik zo goedkoop mogelijk houden de eerste periode, ivm weinig inkomsten (krijg alleen stagevergoeding en een beetje bijlenen).. dus ik neem genoegen met digitenne en wat langzamer internet.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 12:13
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Oh haha nee ik bedoelde de totaalprijs van G/W/L, gemeentebelasting, inboedel, WA, tv+internet.

Zoveel geld zou ik NOOIT voor energie alleen betalen! Hoewel ik nu ook nog steeds teveel betaal, maar ieder jaar schroef ik bij de jaarnota het nieuwe termijnbedrag naar beneden. Gelukkig kan ik het financieel wel missen, maar ik zou het liever sparen en er rente op krijgen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 16:21
Rationeel
Rationeel is offline
nouja voor 16 e heb je tv bij elke provider en voor 25 e heb je 20 mbit internet bij telfort bijvoorbeeld

mijn termijnbedrag voor energie is vastgesteld op 147 e per maand, maar ik zal aan het einde van het jaar wel terugkrijgen denk ik, want de vorige bewoner betaalde 115 ongeveer en ik ben niet een heeeel extreme verspiller
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Bedenk inderdaad wat je kwijt zou zijn als je de spullen moet vervangen; niet of ze oud of 2e hands zijn. Verzekeraars komen ook echt niet voor elke kleine schade daadwerkelijk opnemen hoe veel ze moeten uitkeren: jij declareert en als ze dat redelijk lijkt, keren ze uit.

Wij hadden een keer een lekkende wasmachine die de laminaatvloer had verpest, en dat kregen we na één telefoontje en het insturen van de factuur van de timmerman moeiteloos vergoed. Voor een andere schade was zelfs geen bonnetje nodig.
Maar goed, zo'n vloerschade zal in jouw geval idd niet zo interessant zijn om te verzekeren.

@ Balance: die wateroverlast zal wel opstal geweest zijn ja. Alles dat vastzit (écht vast, geen laminaatvloer dus ) is opstal, de losse dingen is inboedel.
Nja het probleem is dus, bij het invullen van zo'n verzekering (ja ik ben al es begonnen) moet je invullen wat de waarde van je inboedel ongeveer is... ja eh, geen fuck, ik heb alles gekregen? Het enige dure wat ik heb is een elektrische piano, en die is nu ook al jaren oud.. Maar misschien moet ik er toch nog es over nadenken :\
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 08:35
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Nja het probleem is dus, bij het invullen van zo'n verzekering (ja ik ben al es begonnen) moet je invullen wat de waarde van je inboedel ongeveer is... ja eh, geen fuck, ik heb alles gekregen? Het enige dure wat ik heb is een elektrische piano, en die is nu ook al jaren oud.. Maar misschien moet ik er toch nog es over nadenken :\
Ja oke de waarde van je inboedel is op dit moment misschien niet zoveel, maar op het moment dat je huis afbrand en je bent alles kwijt, dan ben je zo 2/3000 euro kwijt om alles te vervangen.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 11:30
Rationeel
Rationeel is offline
ik heb niets hoeven invullen bij het aanvragen van mijn inboedelverzekering hoor (ING) en volgens mij heb ik het ooit ook vergeleken met OHRA en daar hoefde dat ook niet
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 13:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nja het probleem is dus, bij het invullen van zo'n verzekering (ja ik ben al es begonnen) moet je invullen wat de waarde van je inboedel ongeveer is... ja eh, geen fuck, ik heb alles gekregen? Het enige dure wat ik heb is een elektrische piano, en die is nu ook al jaren oud.. Maar misschien moet ik er toch nog es over nadenken :\
Oh maar zo werkt het niet. Het maakt helemaal niet uit hoe jij aan die spullen bent gekomen, want als je huis afbrandt moet je het kopen en dus heb je dan gewoon geld nodig; ook voor een bank die je slechts gekregen had (bijvoorbeeld).

Voor mijn verzekering werd gebruik gemaakt van de inboedelwaardemeter (pdf). Volgens mij gebruiken heel veel verzekeraars dat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2011, 15:01
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
nouja voor 16 e heb je tv bij elke provider en voor 25 e heb je 20 mbit internet bij telfort bijvoorbeeld

mijn termijnbedrag voor energie is vastgesteld op 147 e per maand, maar ik zal aan het einde van het jaar wel terugkrijgen denk ik, want de vorige bewoner betaalde 115 ongeveer en ik ben niet een heeeel extreme verspiller
Had ik ook. Dit is nieuwbouw en ik ben de eerste bewoonster. Bij mij werd het vastgesteld op €144,-. Na 3 maanden kwam de jaarafrekening al en hoefde ik twee termijnen niet te betalen en kreeg ik nog geld toe.

Over een maand weer een jaarafrekening. Hoewel ik mijn termijnbedrag aardig naar beneden heb bijgesteld de vorige keer, verwacht ik weer geld terug te krijgen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2011, 05:50
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Wow 200 euro is wel heel erg veel voor gas water en licht...
Citaat:
Zoveel geld zou ik NOOIT voor energie alleen betalen!
Wacht maar tot je later een vrijstaand (koop)huis hebt. Dan kom je makkelijk over die 200 euro heen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Wow 200 euro is wel heel erg veel voor gas water en licht... internet en tv wil ik zo goedkoop mogelijk houden de eerste periode, ivm weinig inkomsten (krijg alleen stagevergoeding en een beetje bijlenen).. dus ik neem genoegen met digitenne en wat langzamer internet.
Ik heb gewoon geen tv om die reden Ik dacht, voor die 10 euro extra in de maand kan ik ook mijn water betalen. Heb liever water dan tv Maar internet is wel onontbeerlijk (werk met/via internet vandaar) en via internet kun je alles wat je wilt alsnog kijken, hetzij via uitzending gemist, hetzij via streamen/downloaden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2011, 18:49
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Ik heb gewoon geen tv om die reden Ik dacht, voor die 10 euro extra in de maand kan ik ook mijn water betalen. Heb liever water dan tv Maar internet is wel onontbeerlijk (werk met/via internet vandaar) en via internet kun je alles wat je wilt alsnog kijken, hetzij via uitzending gemist, hetzij via streamen/downloaden.
Hmm knap vind ik dat, geen tv nemen, maar voor mij is dat echt geen optie, ik kijk veel te graag naar programmas, dan koop ik wel een shirtje in de maand minder.. haha nu ik aan het inpakken ben merk ik eigenlijk hoeveel kleding ik heb, tering valt nog niet meer om dat allemaal in verhuisdozen te stoppen. Ach goede reden om de komende maanden weinig te kopen..

Maaar voor de rest weer ontopic.
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Samenwonen
bloeddd
46 18-07-2011 15:52
Werk, Geld & Recht De tegenhanger: huis huren, tips?
Adore
27 10-09-2009 07:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Huren huis vrijgeven?
hookee
42 27-05-2008 06:18
Werk, Geld & Recht Discussie met huisbaar over huur van 19 maanden geleden
Jones
6 18-11-2005 18:21
Werk, Geld & Recht Appartement huren: bijkomende kosten?
x-spekkie-x
27 19-04-2005 06:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.