Oud 09-06-2004, 15:11
Verwijderd
mijn vriend huurt nu voor het derde jaar hetzelfde kot (kamer ) in leuven. dit kot is echter helemaal op de bovenste verdieping, en staat in de zomer zo'n acht uur per dag in de blakke zon, waardoor het van 's morgens tot 's avonds niet te keren is van de hitte (met dit weer dus). daarom wou hij graag de kamer onder de zijne huren (die is gewoon veel frisser, als je de trappen naar beneden gaat voel je per drie treden de temperatuur een graadje dalen, het scheelt echt erg veel!), die jongen zou namelijk deze zomer zijn kamer verlaten (wegens trouwerij enzo ).
m'n vriend had dan ook toegestemd in het verlengen van het contract (met in zijn achterhoofd het overnemen van de andere kamer), maar had nog geen contract getekend.
toen hij vandaag zijn contract wilde gaan tekenen, en hij dus zei dat hij de andere kamer zou willen, bleek dat dat kot al verhuurd was aan iemand anders.

nu was mijn vraag: heeft de persoon die al een contract heeft en dus wil verlengen niet (als eerste) het recht een andere kamer te kiezen in het huis als die vrijkomt? alle contracten die nu lopen zijn geldig van september tot september (dus de kamer die hij wou huren komt eigenlijk pas vrij half september, en vandaag is die kamer dus al verhuurd aan iemand anders).

bijkomende vraag is de volgende:
als ze zeggen dat ze hun contract willen verlengen, maar nog niet direct tekenen, en na een tijdje op hun beslissing willen terugkomen (en dus niet verlengen, geen contract tekenen) vraagt de kotbaas een vergoeding van tweehonderd euro (!)
1) is dit wel correct??
2) neem het geval van mijn vriend, zou hij eventueel mogen weigeren die boete te betalen als hij nu beslist van toch ergens anders een kamer te zoeken en dus zijn contract niet verlengen? (hij werd -mijns inziens- immers geschonden in zijn rechten als huurder...) (die boete is eigenlijk gewoon hetzelfde als de betaalde waarborg niet terugkrijgen)

ohw ja, en wie zouden eventueel kunnen aanspreken om ons te helpen hierbij? huisvestingsdienst ofzo?

als het onduidelijk is uitgelegd, weet het dan maar te zeggen, dan probeer ik het anders te formuleren!



alvast bedankt voor jullie raad/hulp!!


xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2004, 15:19
Verwijderd
Ik snap het niet helemaal. Maar mij lijkt dat je een contract hebt voor een bepaalde kamer en verder niks. En als de nieuwe huurder eerder was met het contract voor die kamer, dan heeft hij gewoon recht op die kamer, je vriend niet.

Met die boete...als je geen contract getekend hebt, dan kan die huisbaar moeilijk boete vragen, lijkt me... Als je er langer in woont dan je contract loopt, dan misschien weer wel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 15:21
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2004 @ 15:11 :


1.nu was mijn vraag: heeft de persoon die al een contract heeft en dus wil verlengen niet (als eerste) het recht een andere kamer te kiezen in het huis als die vrijkomt? alle contracten die nu lopen zijn geldig van september tot september (dus de kamer die hij wou huren komt eigenlijk pas vrij half september, en vandaag is die kamer dus al verhuurd aan iemand anders).

2.bijkomende vraag is de volgende:
als ze zeggen dat ze hun contract willen verlengen, maar nog niet direct tekenen, en na een tijdje op hun beslissing willen terugkomen (en dus niet verlengen, geen contract tekenen) vraagt de kotbaas een vergoeding van tweehonderd euro (!)
1) is dit wel correct??
2) neem het geval van mijn vriend, zou hij eventueel mogen weigeren die boete te betalen als hij nu beslist van toch ergens anders een kamer te zoeken en dus zijn contract niet verlengen? (hij werd -mijns inziens- immers geschonden in zijn rechten als huurder...) (die boete is eigenlijk gewoon hetzelfde als de betaalde waarborg niet terugkrijgen)

Op je eerste vraag is het duidelijk: nee, je vriend heeft neit meer rechten dan een ander.

Op vraag 2.1 is het mij niet duidelijk. Ik weet niet in dit geval niet of een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is.

En anders kan je naar een rechtswinkel gaan.
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 16:05
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2004 @ 15:11 :

nu was mijn vraag: heeft de persoon die al een contract heeft en dus wil verlengen niet (als eerste) het recht een andere kamer te kiezen in het huis als die vrijkomt? alle contracten die nu lopen zijn geldig van september tot september (dus de kamer die hij wou huren komt eigenlijk pas vrij half september, en vandaag is die kamer dus al verhuurd aan iemand anders).

bijkomende vraag is de volgende:
als ze zeggen dat ze hun contract willen verlengen, maar nog niet direct tekenen, en na een tijdje op hun beslissing willen terugkomen (en dus niet verlengen, geen contract tekenen) vraagt de kotbaas een vergoeding van tweehonderd euro (!)
1) is dit wel correct??
2) neem het geval van mijn vriend, zou hij eventueel mogen weigeren die boete te betalen als hij nu beslist van toch ergens anders een kamer te zoeken en dus zijn contract niet verlengen? (hij werd -mijns inziens- immers geschonden in zijn rechten als huurder...) (die boete is eigenlijk gewoon hetzelfde als de betaalde waarborg niet terugkrijgen)
xxx
vraag 1: jammer voor je vriend.
2: een mondelinge afspraak is ook bindend, dus als je zegt dat je verlengt moet je dat doen. zoniet, dan geldt de gewone opzegtermijn uit het huurcontract, die is waarschijnlijk een maand. als de huur per maand meer is dan 200 euri dan kan je er kennelijk ook onderuit door 200 euri te betalen, als de huur minder is kan de baas het niet doen.

...teminste als ik t goed snap...want duidelijk is anders
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-06-2004 @ 15:19 :
Ik snap het niet helemaal. Maar mij lijkt dat je een contract hebt voor een bepaalde kamer en verder niks. En als de nieuwe huurder eerder was met het contract voor die kamer, dan heeft hij gewoon recht op die kamer, je vriend niet.

Met die boete...als je geen contract getekend hebt, dan kan die huisbaar moeilijk boete vragen, lijkt me... Als je er langer in woont dan je contract loopt, dan misschien weer wel.
kijk, eerst wou ik die kamer nemen (onder m'n vriend dus). toen zei het meisje dat twee kamers onder m'n vriend zit, dat zij die kamer óók graag zou willen (owv de hoogslaper). wij (alle kotgenoten eigenlijk ) vonden het logisch (om de één of andere reden... intuïtief rechtsbesef, of hoe heet dat? ) dat klaartje meer recht had op die kamer, omdat zij al een contract had, en ik dus niet...
daarom vroegen wij ons ook af of het ook werkelijk zo was of niet, dat iemand die al huurt meer rechten heeft dan iemand die nog niet huurt...

het was trouwens geen mondelinge overeenkomst, dat m'n vriend in hetzelfde huis zou blijven huren, maar een schriftelijke. qua rechtsgeldigheid doet dat weinig ter zake trouwens, alleen bewijzen is gemakkelijker hé (ik heb vier uur inleiding tot het recht gehad (unief) het eerste semester, dus ik weet er wel iéts van, maar dus niet genoeg )


xxx
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 16:11
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2004 @ 16:05 :
kijk, eerst wou ik die kamer nemen (onder m'n vriend dus). toen zei het meisje dat twee kamers onder m'n vriend zit, dat zij die kamer óók graag zou willen (owv de hoogslaper). wij (alle kotgenoten eigenlijk ) vonden het logisch (om de één of andere reden... intuïtief rechtsbesef, of hoe heet dat? ) dat klaartje meer recht had op die kamer, omdat zij al een contract had, en ik dus niet...
daarom vroegen wij ons ook af of het ook werkelijk zo was of niet, dat iemand die al huurt meer rechten heeft dan iemand die nog niet huurt...

het was trouwens geen mondelinge overeenkomst, dat m'n vriend in hetzelfde huis zou blijven huren, maar een schriftelijke. qua rechtsgeldigheid doet dat weinig ter zake trouwens, alleen bewijzen is gemakkelijker hé (ik heb vier uur inleiding tot het recht gehad (unief) het eerste semester, dus ik weet er wel iéts van, maar dus niet genoeg )


xxx
het is toch dat ze zeggen dat ze het contract willen verlengen, dat is mondeling. en het is dus niet werkelijk zo dat iemand die al huurt meer rechten heeft, tenzij dat uitdrukkelijk in de huurovereenkomst staat
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 16:44
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 09-06-2004 @ 16:11 :
het is toch dat ze zeggen dat ze het contract willen verlengen, dat is mondeling.
het was wel degelijk schriftelijk maar dat doet er niet toe (een brief, met een papier erbij waarop je moet aanduiden of je volgend jaar blijft of niet, dat je moet handtekenen en terugsturen of binnenbrengen)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 16:57
Verwijderd
Het maakt wel degelijk uit of het mondeling of schriftelijk is.
Bij rechstgeschillen in België boven de €250 moet je een schriftelijk bewijs hebben.
Maar ik zou niet inzien waarom je vriend meer recht op die kamer zou hebben.
En ik vrees dat jou vriend die €200 zal moeten betalen indien hij uiteindelijk niet verder wil huren. Hij heeft getekend en hij wist wat de gevolgen waren.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:08
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 09-06-2004 @ 16:44 :
het was wel degelijk schriftelijk maar dat doet er niet toe (een brief, met een papier erbij waarop je moet aanduiden of je volgend jaar blijft of niet, dat je moet handtekenen en terugsturen of binnenbrengen)
jah zeg dat dan maar dat geldt natuurlijk net zogoed
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:21
Verwijderd
Offtopic: ik vind het trouwens belachelijk dat hij zo'n hoge boete instelt voor het niet-komen-tekenen-van-het-contract(-hoewel-dat-wel-de-afspraak-was)... in leuven zijn koten zowiezo binnen de twee weken verhuurd (zeker als ze relatief weinig huur vragen) en de kotbaas heeft nog drie maanden (!) om die éne kamer verhuurd te krijgen... ik zie er absoluut de noodzaak niet van in, van zo'n boete... maar dat even ter zijde... het is gewoon zoooo klote...

misschien eens probere met vrouwelijke charmes bij de kotbaas (nu iemand zoeken die dat heeft )
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:22
Verwijderd
Laatste opmerking: Het mag dan wel juridisch toegelaten zijn, maar volgens mij doe je er goed aan om dit te rapporteren.
Er bestaat in Leuven een organisme dat instaat voor de kwaliteit, prijs etc. van koten.
Ik weet niet direct waar dat is, maar misschien kun je dat eens aan een andere kotbaas vragen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Spare schreef op 09-06-2004 @ 17:22 :
Laatste opmerking: Het mag dan wel juridisch toegelaten zijn, maar volgens mij doe je er goed aan om dit te rapporteren.
Er bestaat in Leuven een organisme dat instaat voor de kwaliteit, prijs etc. van koten.
Ik weet niet direct waar dat is, maar misschien kun je dat eens aan een andere kotbaas vragen.
ja, dat waren we al van plan is dat niet de huisvestingsdienst ofzow? ach, m'n vriend weet dat wel (die hangt hier al zeven jaar rond, dus dat mag wel )

hey, bedankt allemaal trouwens hé!!






xxx
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 14:31
Verwijderd
het komt wel in orde

nu vertelde kars gisterenavond dat toen de kotbaas de felbegeerde kamer aan dat meisje wou laten zien, dat kars (de huidige huurder dus) zei "oh, tom wou deze kamer al, maar dan komt wel zijn kamer vrij, dus die kan je dan hebben" waarop de kotbaas antwoordde dat daar niks van in huis kwam. dat meisje (een vriendin van iemand die al in dat huis op kot zit), heeft toen te kennen gegeven dat als tom die kamer wou, dat ze dan wel boven zou gaan zitten (zij vond waarschijnlijk ook dat hij daar meer recht op had ), maar blijkbaar wou de kotbaas daar dus niets van weten. (#*$%@!).
nu gaan we dus waarschijnlijk onderling afspreken dat tom en saartje (dat meisje dus) gewoon van kamer wisselen. saartje heeft dan een contract voor kamer drie, en tom voor kamer vijf, maar tom zit op drie en saartje op vijf, of de kotbaas nu akkoord is of niet.

(en het zou kunnen dat er op tom z'n kamer airco wordt gezet de komende maanden zijn papa werkt in een airco-installatie-bedrijf-ding, en kon dat wel regelen )


xxx
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:17
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-06-2004 @ 14:31 :
het komt wel in orde

nu vertelde kars gisterenavond dat toen de kotbaas de felbegeerde kamer aan dat meisje wou laten zien, dat kars (de huidige huurder dus) zei "oh, tom wou deze kamer al, maar dan komt wel zijn kamer vrij, dus die kan je dan hebben" waarop de kotbaas antwoordde dat daar niks van in huis kwam. dat meisje (een vriendin van iemand die al in dat huis op kot zit), heeft toen te kennen gegeven dat als tom die kamer wou, dat ze dan wel boven zou gaan zitten (zij vond waarschijnlijk ook dat hij daar meer recht op had ), maar blijkbaar wou de kotbaas daar dus niets van weten. (#*$%@!).
nu gaan we dus waarschijnlijk onderling afspreken dat tom en saartje (dat meisje dus) gewoon van kamer wisselen. saartje heeft dan een contract voor kamer drie, en tom voor kamer vijf, maar tom zit op drie en saartje op vijf, of de kotbaas nu akkoord is of niet.

(en het zou kunnen dat er op tom z'n kamer airco wordt gezet de komende maanden zijn papa werkt in een airco-installatie-bedrijf-ding, en kon dat wel regelen )


xxx
Amai, da's wel symphatiek van da meiske, maar ook goe zot. Die kamer van Kars tov die van Tom, amai. :­| Ik zou 't wel weten.
Hij mag die wel es bedanken met ne groten bos bloemen ofzo.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 10-06-2004 @ 17:17 :
Amai, da's wel symphatiek van da meiske, maar ook goe zot. Die kamer van Kars tov die van Tom, amai. :­| Ik zou 't wel weten.
Hij mag die wel es bedanken met ne groten bos bloemen ofzo.
het enige verschil is het aantal trappen, de richting waarin de deur opengaat en de hoogte van het plafond.
ze zijn exact even groot, en exact hetzelfde bemeubeld, want de constructie moet er zowiezo uit van de k*tbaas, of iemand ze nu wil overnemen of niet...


xxx
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-06-2004 @ 17:59 :
het enige verschil is het aantal trappen, de richting waarin de deur opengaat en de hoogte van het plafond.
ze zijn exact even groot, en exact hetzelfde bemeubeld, want de constructie moet er zowiezo uit van de k*tbaas, of iemand ze nu wil overnemen of niet...
Als het verschil zo klein is, waarom wil je vriend dan zo per se die andere kamer? De warmte, de reden waarom je vriend weg wil, is nogal een groot verschil, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-06-2004 @ 16:35 :
Als het verschil zo klein is, waarom wil je vriend dan zo per se die andere kamer? De warmte, de reden waarom je vriend weg wil, is nogal een groot verschil, lijkt me.
dat weet dat meisje niet

maarja, je moet ook weten dat m'n vriend absoluut niet kan opschieten met z'n buur (om 1000 redenen) en dus 1000x liever naast dries zou zitten (die trouwens al liever niet had dat dat meisje in dat huis een kot zou huren, laat staan naast hem ) ...



xxx
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 17:47
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-06-2004 @ 17:59 :
het enige verschil is het aantal trappen, de richting waarin de deur opengaat en de hoogte van het plafond.
ze zijn exact even groot, en exact hetzelfde bemeubeld, want de constructie moet er zowiezo uit van de k*tbaas, of iemand ze nu wil overnemen of niet...


xxx
Ah, die constructie moet er uit? Mja dan maakt 't niet zoveel verschil uit nee.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.