Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2004, 23:41
LizeLotte
LizeLotte is offline
jongeren eten tegenwoordig steeds ongezonder. brood weggooien op school en daarvoor in de plaats een worstebroodje, rol koekjes of een frietje speciaal halen. hoe komt dit? en hoe zouden we jongeren weer aan de gezonde leefgewoonten kunnen helpen?
dit werd mij laatst gevraagd. ik heb er zelf mijn theorieen over, maar ik zou graag eerst van jullie willen weten hoe je erover denkt.
eet de jeugd ongezonder, zo ja waarom?
Advertentie
Oud 29-11-2004, 23:53
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
ja, gewoon. Ongezond voedsel is in overvloed en makkelijk/snel/overal verkrijgbaar in tegenstelling tot gezond voedsel wat een langere bereidingswijze meestal nodig heeft. Een Mars bijvoorbeeld trek je uit een automaat a 10 seconden (inclusief denktijd) en een broodje gezond, tja, daar ben je wel even zoet mee. Tijd = geld. Ongezond voedsel bespaart tijd -> geld en is veel lekkerder voor het oog. Al zien ze snacks, zijn ze eerder geneigt dat te pakken dan een kleurloos broodje.

En de smaak van ongezond voedsel is meestal gewoon veel beter dan gezond voedsel. En in elke stad, winkelcentrum, winkel zie je makkelijk pak, betaal en eet (ongezond) voedsel. Dat zie je in veel mindere mate wat betreft gezond voedsel.
Als je honger hebt, wil je zo snel mogelijk iets naar binnen werken, ze loopt langs een automaat of snackbar en je bent blij Al ga je nadenken over je gezondheid/voeding, en je gaat uren zoeken naar een broodjeszaak en dan moet je ook nog eens wachten totdat de vrouw in de zaak eindelijk klaar is met je broodje van 5 verdiepingen, kaas, ham, ei, tomaat en weet ik al wat niet meer, dan

Jongeren eten meer ongezond. True, en ik kan ze moeilijk ongelijk geven.
Oud 30-11-2004, 00:03
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Precies, gezond kost meestal meer moeite. Het zou niet zo moeten zijn en hoeft ook niet altijd, maar meestal wel het geval.

Meer gezonde fast food artikelen zou misschien al een beetje helpen, maar daar heb je nog steeds al dat lekkere, ongezonde troep.

Wat zijn jouw ideëen? topicstarter?
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Oud 30-11-2004, 01:14
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
That's why we got Bakker Bart!

Nou echt gezond is bakker bart volgens mij niet, maar wel gezonder dan chocola en snackbarvoer enzo en het is nog lekker ook.
Oud 30-11-2004, 05:32
Verwijderd
Tja ik vrees ook inderdaad gemakzucht. Maar er zijn ook genoeg gezonde snacks, zoals een mueslireep (in verhouding zo veel gezonder dan een mars of wat dan ook). En dat hoef je ook niet te bereiden enzo. Gemakzucht en zoetigheid..
Oud 30-11-2004, 07:37
I-alone
Avatar van I-alone
I-alone is offline
Een patatje of wat dan ook is lekkerder als een appel of een bruine boterham met kaas. Dat is er een denk ik en die andere is denk ik idd gemakzucht.
__________________
|Whatever tomorrow brings, I'll be there! With open arms and open eyes!| Yeah!
Oud 30-11-2004, 07:45
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Ongezond eten ziet er lekkerder uit en smaakt vaak lekkerder. Ook wordt het tig keer sneller bereid dan gezond eten.

Misschien gezonde snacks aanbieden?
Oud 30-11-2004, 07:46
aim
aim is offline
mensen weten vaak niet hoe lang ze bezig zijn om er een glas cola er weer vanaf te trainen

ze hebben geen idee hoe slecht het voor hun is
Oud 30-11-2004, 08:18
deringmeester
Avatar van deringmeester
deringmeester is offline
Bakker Bart ROCKS!!

en verder wordt het tegenwoordig toch ook steeds makkelijk om ongezond voer te halen! Waar kom je tegenwoordig GEEN MAC??
Zelf ben ik best een gezonde eter, ik eet veel maar best gezond.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Oud 30-11-2004, 08:55
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Het is idd makkelijker om wat snel te halen ipv gezond te eten. Nu ik op kamers zit merk ik ook dat ik sneller de neiging heb om even wat ongezonds te gaan eten 's avonds als er niet gezamelijk gekookt wordt. In het begin deed ik dat ook wel regelmatig, maar nu probeer ik toch elke dag te koken en verse groenten te eten.
Een mac tussendoor doe ik eigenlijk bijna nooit, mss 2 of 3 keer per jaar.
Maar de meeste kantines op de uni hebben ook kroketten en andere dingen uit de frituur en dat is toch altijd lekkerder dan een broodje gezond en je ziet dat die ook meestal eerder op zijn.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Oud 30-11-2004, 12:04
Verwijderd
misschien ligt het ook wel een beetje aan de prijs.
Ik heb bijvoorbeeld liever een broodje gezond dan een frikandel speciaal maar kijk ik naar de prijzen..
broodje gezond rond de 2.50/3.50 en een frikandel speciaal 1.80 ofzo?
dat scheelt nog al wat.
maargoed ik heb ook heelvaak de neiging om iets ongezonds te halen omdat ik te lui ben om zelf te koken.
Oud 30-11-2004, 13:16
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik kom weer met mijn evolutie.

Evolutionair gezien is ongezond in principe gezond. Gedurende miljoenen jaren moesten mensen en mensachtigen behoorlijk wat moeite doen om vet en suikers binnen te krijgen. Aangezien zij dee stoffen toch nodig hadden begonnen zij hiervoor een bepaalde voorkeur te ontwikkelen: om toch aan deze voedingsstoffen te komen.
Nu is het echter vrij gemakkelijk om vetten en suikers binnen te krijgen. Zoals al gezegd: je trekt het in tien seconden uit de muur. En ja, de behoefte aan deze stoffen is gebleven, meer dan nodig. Want de mens evolueert niet zo snel verder.

__________________
I like my new bunny suit
Oud 30-11-2004, 13:57
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Zo heeft God het gewild

(Hey nu snap ik al die gelovigen, zo worden discussies veel makkelijker )
Oud 30-11-2004, 14:50
Phenobarbidoll
Avatar van Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
LizeLotte schreef op 30-11-2004 @ 00:41 :
jongeren eten tegenwoordig steeds ongezonder. brood weggooien op school en daarvoor in de plaats een worstebroodje, rol koekjes of een frietje speciaal halen. hoe komt dit? en hoe zouden we jongeren weer aan de gezonde leefgewoonten kunnen helpen?
dit werd mij laatst gevraagd. ik heb er zelf mijn theorieen over, maar ik zou graag eerst van jullie willen weten hoe je erover denkt.
eet de jeugd ongezonder, zo ja waarom?
st lucas?
__________________
eat your animal crackers
Oud 30-11-2004, 20:23
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 30-11-2004 @ 14:16 :
Ik kom weer met mijn evolutie.

Evolutionair gezien is ongezond in principe gezond. Gedurende miljoenen jaren moesten mensen en mensachtigen behoorlijk wat moeite doen om vet en suikers binnen te krijgen. Aangezien zij dee stoffen toch nodig hadden begonnen zij hiervoor een bepaalde voorkeur te ontwikkelen: om toch aan deze voedingsstoffen te komen.
Nu is het echter vrij gemakkelijk om vetten en suikers binnen te krijgen. Zoals al gezegd: je trekt het in tien seconden uit de muur. En ja, de behoefte aan deze stoffen is gebleven, meer dan nodig. Want de mens evolueert niet zo snel verder.

Dit verhaal heb ik onlangs in de zaterdag editie van de krant gelezen! Er werd ook geinsinueerd dat light producten geen effect hebben op het 'niet-uitdij-en', je blijft immers de drang naar suikers en dergelijke behouden...

...Overigens, is daar het befaamde mayonaise-en-zoveel-mogelijk-vet-naar-binnen-werken-maar-tegelijkertijd-afvallen-dieet niet op gebaseerd?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 30-11-2004, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 30-11-2004 @ 14:57 :
Zo heeft God het gewild

(Hey nu snap ik al die gelovigen, zo worden discussies veel makkelijker )


Maar eh, moet dit topic niet op E&D?
Oud 30-11-2004, 23:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
deringmeester schreef op 30-11-2004 @ 09:18 :
Bakker Bart ROCKS!!
Duur
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 01-12-2004, 01:24
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
omdat ongezond eten overal is en je voor gezond eten moet zoeken
Ads door Google
Oud 01-12-2004, 06:22
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Sabje schreef op 30-11-2004 @ 22:51 :


Maar eh, moet dit topic niet op E&D?
Lijkt me van wel.
__________________
Drie.
Oud 01-12-2004, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 01-12-2004 @ 02:24 :
omdat ongezond eten overal is en je voor gezond eten moet zoeken
idd.
Voor een broodjeszaak die broodjes gezond maken, moet ik veel langer zoken als een snackbar. Die zijn vrijwel op in huizenblok te vinden tegenwoordig.
Oud 01-12-2004, 08:56
Verwijderd
Tijdje geleden een presentatie er over gegeven, mja, het ging meer over overgewicht en mogelijke oplossingen. Niet veel later zag ik een Amerikaanse documentaire over overgewicht onder jongeren, specifiek gericht op school kantines.
Ik denk dat de oplossing een combinatie van dingen moet zijn; de school moet goed voorlichting geven, op een duidelijke manier, ook aan ouders (want dat was in de VS een groot probleem; de ouders maakten te grote porties eten) en op school gezond eten stimuleren (goedkope menu's, fruit, etc). Kinderen moeten leren dat gezond eten ook heel lekker kan zijn, misschien moeten scholen dat makkelijk voor ze maken; fruit in stukjes gesneden bv, dan hoef je het alleen nog maar in je mond te stoppen. Of vruchtensappen, smoothies...

Maar zo een-twee-drie zal het niet op te lossen zijn.
Oud 01-12-2004, 09:20
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1020677
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Prinsjesdag
WärteR
138 23-10-2006 13:36
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 10:39
ARTistiek Vuur (verhaal)
4 09-07-2001 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.