Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2006, 22:22
Verwijderd
Ik heb een aantal vragen over het behalen van deelcertificaten na het VWO. Misschien dat iemand hier me kan helpen of iets meer kan vertellen.

Momenteel doe ik 6VWO met C&M profiel en Informatica, KCV en Biologie1,2 als keuzevakken in het vrije deel. Het is vrijwel zeker dat ik dit jaar ga slagen en ik beschouw mezelf als "goede leerling". Niet zozeer het ijverige type, maar het type "met weinig tot niets doen goede punten halen". Ik ben altijd (relatief) goed geweest in exacte vakken maar ik heb er in de 3e klas toch voor het Maatschappij profiel gekozen. Een domme zet achteraf, want in het begin van de 5e realiseerde ik me dat dit niet was wat ik wilde. Ik heb aan mijn school gevraagd of ik kon overstappen van C&M naar N&G maar dit mocht alleen als ik de 4e over zou doen. Toen heb ik toch maar besloten om verder te gaan met C&M en als alternatief er Biologie1,2 bij te kiezen. Informatica en KCV had ik aan het eind van de 3e al gekozen.

Jammer genoeg kan ik met dit vakkenpakket nog steeds vrijwel geen enkele, in mijn ogen, interessante studie volgen. De enige studies die mij écht aanspreken zitten toch in de bèta hoek en met name de bachelor Psychobiologie, of een andere aan Neurologie verwante studie, lijkt me interessant. Dankzij mijn Biologie leraar kwam ik in contact met het ROC in Helmond en zij bieden mij de kans om in één jaar mijn deelcertificaten voor Scheikunde1, Natuurkunde1 en Wiskunde B1 te halen zodat ik naast mij C&M profiel ook een volwaardig N&G profiel heb.

Nu is mijn vraag of de overstap van bijv. Wiskunde A1 naar Wiskunde B1 niet erg groot is. Mijn Wiskunde A1 eindcijfer zal rond de 8 liggen, terwijl ik de hoofdstukken over het algemeen niet maak. Meestal is het voor mijn voldoende om de samenvatting door te lezen en de diagnostische toets te maken. Mijn Wiskunde leraar denk dat ik, mits ik wat meer inzet toon voor Wiskunde A1, Wiskunde B1 wel aankan. Ik kan dit zelf niet inschatten omdat ik geen idee heb hoe groot de overstap is. Heeft er iemand ervaring met zoiets?

Met andere woorden; zijn er meer mensen die na hun VWO met een Maatschappij profiel nog deelcertificaten zijn gaan halen voor een Natuur profiel? Hoe beviel dit? Was het te doen, moest je hard werken, heb je het gehaald? Toevallig nog mensen dit op het ROC in Helmond hebben gedaan of op een ROC ergens anders in Nederland? Hoe beviel het op die school, hoe was de begeleiding?

Ik zie nu pas hoe lang mijn verhaal geworden is. Het is zo in ieder geval wel duidelijk.
Advertentie
Oud 03-02-2006, 22:44
Verwijderd
Dit heeft er niet zoveel mee te maken. Maar heb je zelfs geen 'zomeropfriscursus' die je kunt volgen? Dus in een aantal weken tijd haal je de benodigde wiskunde in in de zomervakantie. Nja dat zou je is bij de faculteit moeten navragen.
Oud 03-02-2006, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 03-02-2006 @ 23:44 :
Dit heeft er niet zoveel mee te maken. Maar heb je zelfs geen 'zomeropfriscursus' die je kunt volgen? Dus in een aantal weken tijd haal je de benodigde wiskunde in in de zomervakantie. Nja dat zou je is bij de faculteit moeten navragen.
Ja, dat hebben ze me sowieso aangeraden. Ik krijg in Mei mijn boekenlijst, als ik besluit het door te zetten, en ze raden me aan om meteen ná mijn examens alvast een aantal boeken door te werken. In 3 maanden zomervakantie kan ik heel wat Wiskunde inhalen, lijkt me. Mijn huidige school heeft me ook aangeboden om na mijn examens gewoon terug te komen, totdat de rest van de school ook vakantie heeft, zodat ik op school Wiskunde kan maken. Ik mag dan bij de Open Leercentrum lessen van een van de Wiskunde leraren gaan zitten om eventueel vragen te stellen.
Oud 04-02-2006, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 03-02-2006 @ 23:48 :
Ja, dat hebben ze me sowieso aangeraden. Ik krijg in Mei mijn boekenlijst, als ik besluit het door te zetten, en ze raden me aan om meteen ná mijn examens alvast een aantal boeken door te werken. In 3 maanden zomervakantie kan ik heel wat Wiskunde inhalen, lijkt me. Mijn huidige school heeft me ook aangeboden om na mijn examens gewoon terug te komen, totdat de rest van de school ook vakantie heeft, zodat ik op school Wiskunde kan maken. Ik mag dan bij de Open Leercentrum lessen van een van de Wiskunde leraren gaan zitten om eventueel vragen te stellen.
wel fijn dat jij een school hebt die zoveel voor je wilt doen.

Als je via het roc deelcertificaten gaat halen denk ik dat dat je wel een jaarextra kost. Voordeel is da natuurlijk wel dat je veel meer tijd hebt om alles door te werken en eventueel nog een aantal andere vakken te doen.
Oud 04-02-2006, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 03-02-2006 @ 23:44 :
Dus in een aantal weken tijd haal je de benodigde wiskunde in in de zomervakantie.
Maar dan heb je geen certificaat/diploma voor wiskunde, scheikunde en natuurkunde. En ik denk dat dat bij studies als Psychobiologie of een andere aan Neurologie verwante studie toch wel nodig hebt (dat dat een vereiste is om te mogen beginnen, zeg maar).

Maar je kunt natuurlijk altijd eens informeren bij de faculteit, je verhaal vertellen en misschien is er wel een mogelijkheid...? Ik weet dat ze in (ik dacht) Enschede ook mensen laten starten met studeren die nog niet eens hun vwo-diploma hebben (die zijn dan bv. gezakt op twee tiende punt ofzo), er zijn wel allerlei voorwaarden aan verbonden (je moet in het eerste jaar, oid, bv. wel ook je vwo-diploma halen). Wie weet is er een mogelijkheid. (Al zou ik dan in de zomervakantie zeker aan die vakken gaan werken, want ze stellen ze natuurlijk niet voor niets verplicht bij dergelijke studies.)

Als het je niet zo uitmaakt of je een jaar bezig bent met die vakken te halen, dan zou ik het gewoon via die weg doen. Dan heb je iig een goede basis voor de studie die je wilt doen en loop je niet het risico dat je te veel mist.
Oud 04-02-2006, 10:15
Verwijderd
Ik krijg ook niet na de zomer mijn deelcertificaten voor Wiskunde B1. Die krijg ik pas als ik in 2007 zowel Wiskunde B1, Natuurkunde1 en Scheikunde1 met een voldoende heb afgesloten tijdens het landelijk examen. Ik weet dat het een jaar, of 8 maanden in dit geval, kost en dat heb ik ook in mijn beginpost vermeld. Dat extra jaar heb ik ook nodig, want ik heb al 3 jaar geen Natuurkunde of Scheikunde meer gehad en ik moet de lesstof van 4, 5 en 6 VWO doorwerken. Dit extra jaar maakt me vrij weinig uit want er zijn genoeg mensen die in minstens één keer zijn blijven zitten of na hun eerste jaar op de Universiteit van studie wisselen.

Mijn vraag was dan ook meer gericht op hoe het bevalt op zo'n school. Is het zwaar? Waarom is het zwaar? Hoe groot is de overstap en is deze wel te maken?
Oud 04-02-2006, 10:32
Verwijderd
Hoe groot de overstap ed is ligt er helemaal aan op welk niveau je instroomt. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om op het niveau van begin 6 vwo in te stromen. Als je begint op het niveau van 4 of 5 vwo is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Oud 04-02-2006, 10:34
Verwijderd
Je volgt de stof uiteraard in chronologische volgorde; 4, 5, 6 VWO.
Oud 04-02-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 04-02-2006 @ 11:34 :
Je volgt de stof uiteraard in chronologische volgorde; 4, 5, 6 VWO.
Waarom zou het dan niet gaan lukken? Op je eigen school mocht je ook van profiel veranderen als je de vierde overdeed, oftewel: dan zou je de stof ook vanaf 4 vwo krijgen. Natuurlijk is het doorwerken omdat je drie jaar in één doet, maar je doet het natuurlijk wel maar van een beperkt aantal vakken, waardoor het, denk ik, niet onmogelijk is als je je er maar voor in zet (en de vakken je een beetje liggen natuurlijk).
Oud 04-02-2006, 10:48
Verwijderd
Ik ben misschien iets te onzeker. De vakken liggen me en zowel mijn Biologie leraar als mijn Wiskunde leraar denkt dat ik het aankan. Gewoon flink doorwerken en dan kom ik er wel, hoop ik.
Oud 04-02-2006, 12:10
Experiment
Experiment is offline
Ik denk dat het je makkelijk lukt hoor, drie vakken in een jaar. Ik ben in december begonnen met het inhalen van natuurkunde1 en scheikunde1 voor mijn studie, en dat gaat me ook lukken, naast mijn gewone schoolwerk. Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik een paar onderwerpen mag overslaan

Maargoed, 1 jaar fulltime voor 3 vakken, dat gaat je echt wel lukken met een beetje goed verstand. Je moet waarschijnlijk wel ven in die 'beta manier van denken' komen, maar als je de beta vakken redde in de derde dan zal dat heus wel lukken
Oud 04-02-2006, 14:42
pino123
pino123 is offline
als je gewoon goed oefent met schei-, natuur- en wiskunde en goed doorploetert, dan lukt het wel. Maar het is zeker niet niks. En je moet het echt willen, maaar dat wil je vast wel

P.S. pas wel op voor wiskunde, want a1 en b1, dat is een wereld van verschil!
__________________
Jacob lovesss you
Oud 14-07-2006, 16:14
brus
brus is offline
Hoihoi,

Ik had ook eerst cm gedaan, maar ik kwam erachter dat het niks voor mij was. Ik had helemaal niks met die vakken en wilde veel liever iets met computers/biologie studeren.

Toen heb ik het James Boswell Instituut in Utrecht gevonden. Zij bieden cursussen aan, waaronder wiskunde b1 en/of 2. Ze geven in de zomervakantie intensieve zomercursussen en de rest van het jaar jaar- en seizoenscursussen. Bij het JBI kun je heel ng inhalen met goede begeleiding. Het is niet goedkoop, maar het slagingspercentage is hoog.
Ook de UvA biedt een béta-brug-traject aan, hier weet ik alleen niet zoveel van.

Ik vond zelf de cursus wiskunde B1 best meevallen. Ik moet maandag het tentamen afleggen... Ik ben benieuwd Er zijn op het JBI best veel mensen die ng inhalen, om bijvoorbeeld geneeskunde te gaan doen. Het is heel gezellig en motiverend, want iedereen is er om te leren.
(www.jbi.uu.nl)

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

groetjes,

Brus
Oud 14-07-2006, 16:26
Verwijderd
De TS mag me pm-en als ze graag wil dat het topic weer open gaat, dit is namelijk een grote up
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.