Oud 10-04-2008, 13:47
Psycholord
Psycholord is offline
hoi, ik zit dus op een HBO opleiding en gaat volgend jaar een half jaar op stage. Nou vroeg ik me dus af, ik betaal dus weer gebruikelijk 1500 voor een heel jaar terwijl ik eigenlijk een half jaar op buitenland stage gaat. En we moeten alles voor de stage zelf betalen incl schoolgeld(2000), verblijf plaats(250 per maand) en ook nog verzekering enz. De school sponsort dus niks. Ik vroeg me dus af of dit gebruikelijk is in Nederland dat je volledig schoolgeld betaald terwijl je half jaar in het buitenland ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2008, 13:52
koos20
koos20 is offline
Bij mij wel, maar dat was dan mbo en binnenlands stage.
neem aan dat je gewoon ibg-geld krijgt? (ik noem het biertoeslag)

of: uitwonende beurs aanvragen voor die tijd, teminste als je daar op kamers oid zit.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 13:53
Psycholord
Psycholord is offline
nouja uitwonend stufi en 80 euro extra ipv OV. Maar verder niks als ik het goed heb.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 14:45
Verwijderd
Volgens mij is dat altijd zo.

Wat ik me wel afvraag, waarom moet je in het buitenland ook schoolgeld betalen als je er stage gaat lopen? En kun je daarvoor geen 'vrijstelling' krijgen omdat je in Nederland al collegegeld betaald?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 18:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Wat ik me wel afvraag, waarom moet je in het buitenland ook schoolgeld betalen als je er stage gaat lopen? En kun je daarvoor geen 'vrijstelling' krijgen omdat je in Nederland al collegegeld betaald?
Volgensmij loopt TS stage bij een universiteit oid, en dan is het logisch dat je daar dus gewoon schoolgeld betaalt, aangezien je een half jaar gebruikt maakt van de universiteit en haar faciliteiten.

En tja, het is inderdaad vreemd dat je gewoon je collegegeld moet doorbetalen, ondanks dat je minder gebruik zult maken van de faciliteiten van de school. Maar het is nu eenmaal zo, en je zult het er mee moeten doen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 20:17
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Overigens, als je geen collegegeld zou betalen wanneer je stage loopt moet je gewoon meer betalen in de jaren wanneer je geen collegegeld betaalt. Zo simpel is het.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 23:44
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Volgensmij loopt TS stage bij een universiteit oid, en dan is het logisch dat je daar dus gewoon schoolgeld betaalt, aangezien je een half jaar gebruikt maakt van de universiteit en haar faciliteiten.
Eh, nee, je hoeft maar één keer collegegeld te betalen. Als je uitwisseling doet ofzo hoef je ook alleen maar je thuisuniversiteit te betalen, niet de universiteit wara je gaat studeren.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 23:45
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Eh, nee, je hoeft maar één keer collegegeld te betalen. Als je uitwisseling doet ofzo hoef je ook alleen maar je thuisuniversiteit te betalen, niet de universiteit wara je gaat studeren.
Ook in het buitenland?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 23:49
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Ook in het buitenland?
Juist in het buitenland.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 07:52
Verwijderd
Citaat:
Ook in het buitenland?
Alleen als er een samenwerkingsproject oid is met de instelling waar je heengaat (socrates/erasmus of iets in die richting).
Anders loop je kans dat je toch ook in het buitenland collegegeld moet betalen. Maar misschien kun je je dan tijdelijk in nederland uitschrijven?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 07:59
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Alleen als er een samenwerkingsproject oid is met de instelling waar je heengaat (socrates/erasmus of iets in die richting).
Anders loop je kans dat je toch ook in het buitenland collegegeld moet betalen. Maar misschien kun je je dan tijdelijk in nederland uitschrijven?
Ja, precies dit.
Ik kon een half jaar in Wales studeren, waar onze HBO contacten had met de school daar. Ik hoefde voor mijn studie daar niets te betalen, vanwege het samenwerkingsverband. Maar een vriend van mij die aan dezelfde HBO studeert, maar een andere opleiding doet, moest daar wel betalen, maar dan een voordeliger tarief (1500 euro voor een semester).

En ja, dit jaar loop ik stage en studeer ik af, de docenten zie ik dus hooguit een paar keer in het jaar, en ook ik betaal gewoon schoolgeld. Helaas, dat hoort erbij
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 08:40
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Je kunt soms ook geld krijgen van je universiteit om ergens anders te gaan studeren. Dan krijg je dus geld toe en je hoeft geen collegegeld te betalen. Maar dan moet je uni wel relaties met de andere uni hebben.
__________________
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Volgensmij loopt TS stage bij een universiteit oid, en dan is het logisch dat je daar dus gewoon schoolgeld betaalt, aangezien je een half jaar gebruikt maakt van de universiteit en haar faciliteiten.
Dat is volgens mij helemaal niet zo logisch. Mijn zusje gaat een half jaar in het buitenland studeren, ze hoeft daar niet nog een keer collegegeld te betalen omdat ze dat in België al betaald heeft (waar trouwens echt een extreem verschil in zit...dus ze heeft enorm veel mazzel ).

Maar goed, dat blijkt dus alleen zo te zijn bij een samenwerkingsverband...dat is bij mijn de universiteit waar mijn zusje studeert en de universiteit waar ze naar toe gaat inderdaad wel het geval.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 13:25
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Je kunt soms ook geld krijgen van je universiteit om ergens anders te gaan studeren. Dan krijg je dus geld toe en je hoeft geen collegegeld te betalen. Maar dan moet je uni wel relaties met de andere uni hebben.
Ja, ik zou een Erasmus of Socrates beurs krijgen (een van de twee), en dat was eenmalig 500 euro. Het is een beetje, maar mijn huisvesting zou al 500 euro per maand kosten, dus dat schoot ook niet op
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 18:34
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ja, ik zou een Erasmus of Socrates beurs krijgen (een van de twee), en dat was eenmalig 500 euro. Het is een beetje, maar mijn huisvesting zou al 500 euro per maand kosten, dus dat schoot ook niet op
Erasmus? Maar dat is dan toch niet van de universiteit? Bij ons is het 250 euro per maand geloof ik. En nee, dat is zeker niet genoeg.
__________________
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Erasmus? Maar dat is dan toch niet van de universiteit? Bij ons is het 250 euro per maand geloof ik. En nee, dat is zeker niet genoeg.
Nee, niet genoeg, maar wel prima te doen omdat je ook je stufi behoudt. Ik kon er destijds iig prima van rondkomen in Barcelona (ik kreeg 300 euro per maand, ik geloof dat het ook afhankelijk is van de stad waar je naar toe gaat).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 15:59
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Kijk eens of je geld los kunt peuteren bij 1 of ander fonds, dat scheelt misschien weer
Met citaat reageren
Oud 16-04-2008, 12:50
Tuta
Tuta is offline
Je krijgt ook je stufi, en het is school!

Ik betaal voor bijna 1,5 jaar stage schoolgeld en ik heb in die tijd 10 dagen contact met mijn docenten!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.