Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2011, 11:45
dennis018
dennis018 is offline
hey iedereen, ik ben nu de komende weken geregeld een dag alleen thuis dus dan ga ik voor mezelf koken... Ik vroeg me alleen af..
hebben jullie miss tips voor maaltijden (dus geen magnetron crap ofzo) die goed te maken zijn voor 1 persoon?

en ik dacht vanavond een kleine pasta te maken,
de saus/groenten wil ik dan in eenkleine wok klaarmaken.. weten jullie hoeveel olie ik dus voor 1 persoon's maaltijd moet gebruiken?

en dacht zelf aan > halfe paprika, 1 grote uit, beetje rode peper, 100gr gehakt, 2 champignons, 2 tomaten & stkje courgette >> zou dat goed genoeg zijn voor een 1 persoonshap?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2011, 12:08
Verwijderd
Er is hier al een topic over -> http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1839554.

Daar staan een hoop goede suggesties in. Wat je beschrijft is op zich prima te doen trouwens, alleen een beetje weinig heb ik het idee. Ik zou zelf pasta oid toevoegen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2011, 16:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Een persoon hoort zo'n 200 gram groente te eten op een dag.
Daarnaast is zo'n 75 a 100 gram vlees wel oké.
En iets van 75 a 100 gram pasta moet voldoende zijn.

Als je het gehakt eerst in je pan gooit, heb je geen olie nodig, dat is vet genoeg van zichzelf. Daarna de groenten erbij.
Ga je de groente apart wokken, dan zou ik gewoon 1 eetlepel nemen ofzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 16:45
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Een persoon hoort zo'n 200 gram groente te eten op een dag.
Daarnaast is zo'n 75 a 100 gram vlees wel oké.
En iets van 75 a 100 gram pasta moet voldoende zijn.

Als je het gehakt eerst in je pan gooit, heb je geen olie nodig, dat is vet genoeg van zichzelf. Daarna de groenten erbij.
Ga je de groente apart wokken, dan zou ik gewoon 1 eetlepel nemen ofzo.
wtf? da's een minikinderportie! 100 à 125gr is more like it... zelf kook ik zo'n 300gr voor mezelf en m'n man.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 17:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
wtf? da's een minikinderportie! 100 à 125gr is more like it... zelf kook ik zo'n 300gr voor mezelf en m'n man.
Volgens het voedingscentrum moet je 75 tot 100 gram aanhouden. Ik weet wel dat veel mensen meer eten dan dat, maar volgens mij is teveel koolhydraten niet zo goed en voor mij persoonlijk is het sowieso echt ruim zat. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel groenten je er bij eet en natuurlijk of je een grote eter bent of niet. Ik duidelijk niet
Ik heb trouwens ook zo'n spaghettimeter thuis en heb voor de gein eens getest hoeveel die aangeeft. Ik kwam daarbij uit op 90 gram, dus dat komt wel overeen met het advies van het voedingscentrum.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 19:43
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Volgens het voedingscentrum moet je 75 tot 100 gram aanhouden. Ik weet wel dat veel mensen meer eten dan dat, maar volgens mij is teveel koolhydraten niet zo goed en voor mij persoonlijk is het sowieso echt ruim zat. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel groenten je er bij eet en natuurlijk of je een grote eter bent of niet. Ik duidelijk niet
Ik heb trouwens ook zo'n spaghettimeter thuis en heb voor de gein eens getest hoeveel die aangeeft. Ik kwam daarbij uit op 90 gram, dus dat komt wel overeen met het advies van het voedingscentrum.
ik vind de meeste van die aanbevolen hoeveelheden belachelijk weinig, alleen het aantal glazen melk mogen ze wat mij betreft gewoon altijd schrappen en niks mis met koolhydraten, heb je ook gewoon nodig. tuurlijk is teveel teveel, maar 75gr pasta of rijst is echt idioot weinig vind ik.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2011, 20:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Maar heb jij dan ook de 200 gram groente er naast en het vlees?
Ik zou dat niet op krijgen allemaal. Ik zit met 200 gram groente alleen vaak al behoorlijk vol
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 15:59
dennis018
dennis018 is offline
ik vroeg me af of iemand mij een beetje kooktips kan geven, voor 1 persoonmaaltijden eergister was het een beetje misgegaan denk dat ik te weinig olie had gebruikt dus gister opwarmmaaltijdgekocht
en straks ga ik iets bestellen

ik vroeg me af..

hoeveel zonnebloem olie moet je gebruiken voor het wokken van groentne
hoeveel olie voor het bakken van een stukje vlees (als biefstuk ofzo)

en hoe herken je of je teveel of te weinig olie/boter gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 16:05
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Zoiets moet je een beetje 'op gevoel' doen. Het hangt af van het eten wat je wil bereiden, maar ook van de kwaliteit van de pan en de hittebron.
Bij teveel olie/boter kan je eten het vet opzuigen en wordt het dus drassig (bijv. bij vlees met een paneerlaagje). Groente druipt dan van het vet. Bij te weinig olie/boter bakt je eten aan.

En je moet nu dus juist niet iets gaan bestellen, maar het nog een keer proberen!

Laatst gewijzigd op 10-08-2011 om 08:08. Reden: typfoutje
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 16:32
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Wat was er dan misgegaan? sommige dingen moet je gewoon op een laag vuur doen. Bijvoorbeeld met cordon blue, als ik dat niet op laag zet wordt bij mij de buitenkant altijd zwart, maakt niet uit hoeveel olie ik erbij doe.
Bij vlees staat dit vaak ook wel op de verpakking..
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 17:07
dennis018
dennis018 is offline
nja ik heb dus geen flauw idee wat ik erin moet doen heb nog nooit gekookt, dus miss iemand wat tips hoeveel ''ongeveer'''erin moet?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 17:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wat was er dan misgegaan
bij je bolognese saus?

En verder: kijk bijvoorbeeld hier, hier en hier.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 20:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ik vroeg me af of iemand mij een beetje kooktips kan geven, voor 1 persoonmaaltijden eergister was het een beetje misgegaan denk dat ik te weinig olie had gebruikt dus gister opwarmmaaltijdgekocht
en straks ga ik iets bestellen

ik vroeg me af..

hoeveel zonnebloem olie moet je gebruiken voor het wokken van groentne
hoeveel olie voor het bakken van een stukje vlees (als biefstuk ofzo)

en hoe herken je of je teveel of te weinig olie/boter gebruikt?
Zet eerst de pan even op het vuur en laat hem goed heet worden. Doe dan pas de olie in de pan en laat ook de olie een beetje heet worden. Niet té lang, dan verbrandt je olie. Je kan al snel (sec of 10?) zien dat het redelijk makkelijk over de onderkant van je pan stroomt als je hem schuin houdt. Dan is het wel goed. Gooi dan alle groente er in.en blijf goed roeren. Als je wokt hou je het vuur hoog, maar hoef je dus ook niet al te lang te wokken.

Bij vlees: doe hetzelfde,totdat je het vlees erin doet. Draai dan je vuur wat terug, omdat je anders je vlees (en olie) verbrandt. Dan is de buitenkant al helemaal gaar of zelfs zwart, en is de binnenkant nog niet gaar. Dus draai hem wat terug (hoeft ook niet helemaal, op gevoel en op wat je ziet gebeuren met je vlees).

Voor 1 persoonsporties gebruik ik meestal 1 eetlepel olie per pan. Als het héél veel groente is, ietsje meer misschien. Op gevoel, zoals mensen hierboven al zeggen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 13:50
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Maar heb jij dan ook de 200 gram groente er naast en het vlees?
Ik zou dat niet op krijgen allemaal. Ik zit met 200 gram groente alleen vaak al behoorlijk vol
ja hoor makkelijk zelfs
mijne man zegt dat ik kan eten gelijk ne buffel
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 11:48
dennis018
dennis018 is offline
mn ma zegt dat je het beste 2 eetlepels olie kan gebruiken bij wokkenenzo.. maar is dat dan weer niet teveel?
en wat als teveel olie gebruikt hoe merk je het dan en word je groente dan vette hap??
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 12:06
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
mn ma zegt dat je het beste 2 eetlepels olie kan gebruiken bij wokkenenzo.. maar is dat dan weer niet teveel?
Zoals eerder gezegd hangt het af van de soort groente, de hoeveelheid, de hittebron, de kwaliteit van je pan, enz. Als je moeder denkt dat 2 eetlepels goed is, probeer het dan eens. Als jij dan denkt dat het met minder ook kan, probeer je dat. Door te proberen leer je dat soort dingen.

Citaat:
en wat als teveel olie gebruikt hoe merk je het dan en word je groente dan vette hap??
6 dagen geleden gaf ik je in ditzelfde topic dit antwoord:
Citaat:
Bij teveel olie/boter kan je eten het vet opzuigen en wordt het dus drassig (bijv. bij vlees met een paneerlaagje). Groente druipt dan van het vet. Bij te weinig olie/boter bakt je eten aan.
En behalve dat het misschien niet zo lekker smaakt, kan zoiets voor een keer ook helemaal geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 13:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
En het belangrijkste blijft toch: blijf bij je pan.
Alleen door met je eten bezig te blijven (o.a. roeren) zie je of het te hard gaat of niet. Dan kan je nog ingrijpen door het vuur zachter te zetten of door olie/boter toe te voegen. En als je dat vaak genoeg doet, voel je vanzelf aan hoeveel olie je moet gebruiken (ik meet dat niet meer, ik doe er gewoon een scheut in), hoe hard het moet etc.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2011, 17:47
Verwijderd
Ik denk 10gram olie ongeveer per portie ( dat staat meestal op de fles dus zal normaal zijn)
75gram ongekookte rijst is meestal 200gram dus daar zou ik dan wat meer van nemen als je honger hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken 1 Persoonsmaaltijden
dennis018
6 13-03-2012 15:28
Eten & Drinken Wat heb je vanavond of gisteravond gegeten?
snoopy
500 06-02-2005 18:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:44.