Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2006, 11:07
label
label is offline
Allereerst wil ik even zeggen dat ik heb gezocht op het forum maar dat ik niet precies kan vinden wat ik zoek.

Om maar een klein schetsje te geven van mijn situatie:
Ik ben afgelopen jaar in 5 vwo ongelukkig blijven zitten, omdat ik enkele achterstanden heb veroorzaakt voor scheikunde & wiskunde. Die heb ik zo goed als ingehaald, maar mijn cijfers waren zo laag dat ik niet meer op een voldoende uitkwam. Ook voor natuurkunde kwam ik door wat vervelende voorvallen (had ik echter geen achterstand voor) net op een onvoldoende uit. De rest van mijn vakken heb ik prima gemaakt (6,7,8). Als ik eerlijk ben kan ik het makkelijk, alleen heb ik te weinig gedaan.

Nu is de meest logische optie om gewoon een jaartje langer over de middelbare school te doen, alleen ik ben bang dat de motivatie helemaal weg is omdat ik helemaal geen zin meer heb in school, zeker niet nog een keer in 5 vwo omdat ik alles wel snap. Ik hoorde van mensen dat je je staatsexamen kan doen, en dit lijkt mij wel wat.

De vragen die ik mezelf stel zijn echter:
- Hoe is dit te realiseren? Gewoon aanvragen, of zijn er hoge kosten aan verbonden? Ik weet dat het bijvoorbeeld via de LOI kan, maar dan doe je een volledige cursus (ca 5000 euro). Kan het ook op een andere manier?

En, hoe moet ik dit dan doen met schoolboeken enzo? Gewoon zelf huren/aanschaffen en kijken of ik met vrienden uit 6 vwo mee kan werken?

- Is dit te combineren met school? Dus dat ik gewoon 5 vwo via school volg en zelf (thuis?) er voor zorg dat ik me klaarmaak voor het examen.
- Is het verstandig? Hebben mensen ervaring hiermee? Gaat het erg ten koste van je sociale leven of is het met een paar uur per dag best vol te houden?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden en eventueel wat extra informatie kan geven die ik over het hoofd zie.

Ontzettend bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2006, 11:16
Estar
Estar is offline
Je kunt staatsexamen aanvragen bij het ib-groep.

Zelf heb ik het afgelopen jaar ook staatsexamens gedaan en dit si goed te doen als je goede begeleiding krijgt of een achtergrond op het vwo hebt net als jij.

Ik heb het via schoolboeken gedaan en en ik denk dat dat voor jou ook wel goed te doen zal zijn.

En ik kan niet zeggen wat voor effect het heeft op je sociaal leven, mijn situatie was totaal anders, ik heb 6 jaar vwo in 1 jaar geprobeerd, nou ja, alles bij elkaar was het 6 maanden want ik heb 3 maanden dat ik ziek op bed lag en niks waard was.

Ik ben ook gezakt, maar ik heb wel een vrijstelling voor 1 vak en mijn profielwerkstuk is goedgekeurd. Ik ga een 3.8 gemiddeld.
Bij mij was het probleem dat ik niet de gedachtegang van de vwo leraren had omdat ik geen leraren steun heb gekregen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:21
label
label is offline
Bedankt,

Mijn profielwerkstuk kan ik gewoon in 5vwo doen, dus dat wordt geen probleem. Ik kijk wat het wordt

Meer mensen?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:25
Verwijderd
Als je 5 en 6 vwo in 1 jaar wil doen, kun je dat denk ik beter op een ROC doen dan met thuisstudie. Dan krijg je tenminste begeleiding van echte docenten en dan wordt je meer gestimuleerd om je best te doen. Zeker als je afgelopen jaar (deels) bent blijven zitten omdat je niet genoeg je best deed, is het wel handig om een beetje controle van leraren te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:32
label
label is offline
Dat is voor mij eigenlijk geen optie, om van mijn huidige school te gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:35
Verwijderd
Ik zou inderdaad hetzij naar een ROC gaan, hetzij op je eigen middelbare school proberen te regelen dat je tegelijkertijd V6 kunt doen als V5 kunt inhalen, zodat je toch gewoon volgend jaar examen kunt doen. Op mijn doodnormale middelbare school was er ook een jongen die in eenzelfde soort situatie zat als jij en dit gedaan heeft, en ik heb zelf ook V5 en V6 in een jaar gedaan (maar om andere redenen). Of het kan, hangt ervan af of je school bereid is mee te werken (en dus ook van jouw reputatie als leerling), maar het is niet onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 13:24
marjolein1986
marjolein1986 is offline
Een optie kan zijn dat je havo 2 in 1 jaar doet. Moet voor jou makkelijk te doen zijn als je zegt dat je vwo ook makkelijk zou kunnen. Daarna door naar een hbo, propeduise halen en van daaruit naar de uni.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 16:57
label
label is offline
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb het even uitgezocht, ik denk dat als ik het doe, dat ik het via de ib-groep doe, de kosten hiervan kan ik niet duidelijk in kaart brengen, ik doe het sowieso niet voor alle vakken (frans, duits, geschiedenis, maatschappijleer & ANW heb ik al afgesloten met een voldoende). Profiel is natuur en gezondheid.

Ik wil wel perse vwo doen en niet havo omdat ik eigenlijk nog geen idee heb wat ik wil doen na school maar dolgraag een jaar weg wil (buitenland).

Zijn er toevallig nog mensen die echt hetzelfde hebben gedaan als ik, 5vwo via school volgen en zelf je staatsexamen voorbereiden? Het is een beetje vreemd, aangezien je 5 vwo dan dus niet hoeft te doen.. ik wil echter wel graag naar school..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:30
Morri
Morri is offline
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar wil je nu op jouw school 5vwo gaan volgen en dan thuis 6vwo? Dat lijkt me zo moeilijk omdat de stof op elkaar verder bouwt. 5vwo is toch een basis voor 6vwo? Kun je niet gewoon vragen of je in de eerste toetsweek (bv) kunt laten zien dat je de stof van 5vwo beheerst en die stof thuis doen, en gewoon 6vwo doen?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:44
label
label is offline
Vergeet niet dat ik 5vwo al heb gedaan, en dat ik - zoals ik zelf al aangeef - geen achterstand meer heb voor vakken. Dus dat het een op het ander doorgaat, zal geen probleem zijn, het zal een hoop discipline kosten, maar ik hoop dat dat geen probleem hoeft te zijn..

Laten zien dat ik de stof beheers en alsnog naar 6 vwo, zullen ze niet gauw doen aangezien ze die uitzondering niet kunnen maken, dan zullen meer mensen dat willen doen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 22:23
Verwijderd
Citaat:
label schreef op 21-07-2006 @ 18:44 :
Laten zien dat ik de stof beheers en alsnog naar 6 vwo, zullen ze niet gauw doen aangezien ze die uitzondering niet kunnen maken, dan zullen meer mensen dat willen doen.
Weet je zeker dat ze dat zullen zeggen of denk je dat gewoon? Want zoals ik zei, bij mij op school was er wel iemand die ondanks zijn zittenblijven gewoon op de normale tijd zijn examens heeft gemaakt. Het kan dus wel. Misschien niet op jouw school, maar je kunt het altijd vragen. Lijkt me handiger dan ervan te voren vanuit gaan dat het niet zal lukken en de moeilijkere weg van staatsexamens nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 09:41
label
label is offline
Dat is waar, ik zal het inderdaad even navragen, niet geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 10:51
Integer
Integer is offline
Maar hoe zit dat dan met schoolexamens? Krijg je daar vrijstelling voor als je staatsexamens doet, ofzo...?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 12:27
label
label is offline
De examens zijn VOOR mijn proefwerkweek, dus als ik die heb afgesloten kan ik daarna mijn proefwerkweek maken als ik wil, want de mondelingen zijn daarna pas weer.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 17:15
Estar
Estar is offline
Citaat:
Integer schreef op 22-07-2006 @ 11:51 :
Maar hoe zit dat dan met schoolexamens? Krijg je daar vrijstelling voor als je staatsexamens doet, ofzo...?
bij staatsexamens krijg je centraal examen, want dat moet iedereen.Maar ipv schoolexamens krijg je mondelinge examens, en die tellen 50% en voor sommige vakken zoals geschiedenis gemeenschappelijk deel 100%
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 17:23
Verwijderd
Citaat:
label schreef op 22-07-2006 @ 13:27 :
De examens zijn VOOR mijn proefwerkweek, dus als ik die heb afgesloten kan ik daarna mijn proefwerkweek maken als ik wil, want de mondelingen zijn daarna pas weer.
Echt een stom idee, ik bedoel je gaat 5VWO doen en ondertussen ga je maar examen doen in 6VWO? Als je eenmaal dat diploma hebt heb je dus niets aan je jaartje 5VWO wat je dan dus óók hebt gedaan.

Ik zou kiezen:

1. Of 5V over doen, is niets mis mee
2. Of op "jezelf" 6VWO thuis doen en staatsexamen doen
3. Bij het ROC 5 & 6VWO in 1 jaar doen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 18:22
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Aan de ene kant zeg je echt niet 5 vwo over te willen doen maar aan de andere zeg je dat je erg graag op school wilt blijven
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 21:39
label
label is offline
Haha, ja het is dubbelop. Ik heb het prima naar mijn zin op school, alleen dat extra jaartje komt ivm andere omstandigheden (sport bijvoorbeeld), absoluut niet goed uit!

5VWO doe ik dus alleen als reserve, ik denk dat ik dat vrij eenvoudig haal dit jaar, mocht ik mijn examen niet halen, kan ik alsnog naar 6VWO. Het is allemaal erg veel, maar ik wil het graag doen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-07-2006, 21:42
Verwijderd
Citaat:
label schreef op 22-07-2006 @ 22:39 :
Haha, ja het is dubbelop. Ik heb het prima naar mijn zin op school, alleen dat extra jaartje komt ivm andere omstandigheden (sport bijvoorbeeld), absoluut niet goed uit!

5VWO doe ik dus alleen als reserve, ik denk dat ik dat vrij eenvoudig haal dit jaar, mocht ik mijn examen niet halen, kan ik alsnog naar 6VWO. Het is allemaal erg veel, maar ik wil het graag doen.
Ach, doe nou niet zo moeilijk en ga 5VWO doen. Waarom zou het niet uitkomen met sport? Sport is toch leeftijdsgebonden
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 22:48
Morri
Morri is offline
Ik vind het vervelend om te moeten zeggen, maar had je er dan niet eerder aan kunnen denken? Je zegt dat je bent blijven zitten omdat je te weinig deed: boontje komt om zijn loontje. Sorry hoor, maar als je het jaar écht niet kunt missen, had je er eerder aan moeten denken en eerder moeten gaan werken. Ik vraag me af of je 6vwo zelf kunt doen als je toch al niet zo sterk bent in je profielvakken (als je heel goed was stond je zonder veel inzet ook wel voldoende). Je zult moeten accepteren dat je het niet gehaald hebt en dat het je eigen schuld is. Er zijn er meer die daarom blijven zitten, en er zijn er zelfs die blijven zitten terwijl ze wél hard werken. That's life.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 23:10
label
label is offline
Klopt allebei, boontje komt om zijn loontje is ook de meest gehoorde uitspraak voor mij, alleen als ik een poging wil wagen, is dat mijn goed recht en ik hoopte dat er eventueel mensen waren die even gek zijn als ik. Nu even een paar weekjes op vakantie, bedankt voor de aandacht .

Over sport: Ik kan denk ik over een jaar een scholarship in de vs krijgen, misschien is dat daarna wel voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2014 [HAVO] vavo met staatsexamen mogelijk?
dolunay
1 28-06-2014 11:00
Werk, Geld & Recht Vergoeding bij staatsexamen?
Annefleur28
2 17-11-2012 16:10
Studeren Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt!
staatsexamen112
0 23-01-2011 10:20
Studeren Staatsexamen
Kaka8
6 20-10-2010 20:14
Eindexamens 2005 Staatsexamen
pinkkashmir
24 30-06-2005 16:41
Algemene schoolzaken staatsexamen....
verdrietje
9 08-08-2002 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.