Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2006, 22:03
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ik werk tegenwoordig en moet van mn ouders kostgeld betalen.. wat vinden jullie een redelijk bedrag?
__________________
ˇƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2006, 22:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat ligt er denk ik heel erg aan wat je verdient Ik heb een tijdje 130 euro betaalt per maand (toen ik 18 was en studeerde), mijn broertje betaalt nu 150 euro (studeert ook).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 22:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hangt er van af wat ze voor je betalen. Eten, inwoning, was, alle nutsvoorzieningen e.d. kostte een neef van me € 70.

Maar een redelijk bedrag is meer wat jij maximaal kunt missen dan wat je ouders willen denk ik.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 00:11
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik betaalde destijds 80 euro per maand.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 05:34
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Mijn broer en zus moesten ook kostgeld betalen. Maar mijn ouders waren zo lief om dit op een aparte spaarrekening te storten. Nu ze allebei een eigen huis hebben krijgen ze het geld weer terug voor de inboedel
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 08:03
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-10-2006 @ 23:12 :
Dat ligt er denk ik heel erg aan wat je verdient Ik heb een tijdje 130 euro betaalt per maand (toen ik 18 was en studeerde), mijn broertje betaalt nu 150 euro (studeert ook).
Ik vind 130 euro per maand erg veel. Werkte je er heel veel bij ofzo? Ik zou dat nooit kunnen betalen van mijn studiefinanciering. Mijn ouders betalen nu helemaal niets meer voor me, maar ik betaal hen ook niets!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 08:24
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 09-10-2006 @ 06:34 :
Mijn broer en zus moesten ook kostgeld betalen. Maar mijn ouders waren zo lief om dit op een aparte spaarrekening te storten. Nu ze allebei een eigen huis hebben krijgen ze het geld weer terug voor de inboedel
heb ik ook gedaan.
en omdat ik werkte betaalde ik 200
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 10:23
Verwijderd
Citaat:
gurl19 schreef op 09-10-2006 @ 09:03 :
Ik vind 130 euro per maand erg veel. Werkte je er heel veel bij ofzo? Ik zou dat nooit kunnen betalen van mijn studiefinanciering. Mijn ouders betalen nu helemaal niets meer voor me, maar ik betaal hen ook niets!
Maar als je fulltime werkt is dat niet veel.

Als je studeert vind ik het niet normaal om kostgeld te betalen.
Als je vooral werkt, nouja, dat hangt deels af van wat je je ouders kost, en deels van hoe hoog je inkomen is. Waarschijnlijk kost je aan eten zo'n 80-100 euro (maar het kan ook zomaar 40-50 zijn als je ouders heel zuinig boodschappen doen) en verbruik je zo'n 15-20 euro aan gas/water/electriciteit. En misschien willen je ouders daarnaast nog een bijdrage in de huur/hypotheek, maar dat ligt weer aan jouw inkomen.

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 10:27
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-10-2006 @ 23:12 :
Dat ligt er denk ik heel erg aan wat je verdient Ik heb een tijdje 130 euro betaalt per maand (toen ik 18 was en studeerde), mijn broertje betaalt nu 150 euro (studeert ook).
Als je een baan hebt kan ik me best voorstellen dat je kostgeld betaalt, maar zolang je nog studeert, zou het eerder andersom moeten zijn; ouders die een bijdrage betalen voor de studie i.p.v. dat jij kostgeld betaalt.

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 10:55.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 10:41
juno
Avatar van juno
juno is offline
Belachelijk. Zij wilden een x aantal jaren geleden zonodig een kindje. Dan weet je dat je daar financieel verantwoordlijk voor bent, zeker zolang dat kind nog studeert. Dan moet je er geen geld van vragen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:00
Ivo
Ivo is offline
En wat als je ouders kostgeld vragen, maar wel al je studiekosten betalen van dat kostgeld? En daarnaast omdat je thuiswoont ook automatisch je boodschappen en misschien ook nog wel je sportcontributie?
Of ergens voor betalen redelijk is of niet, hangt af van de hoogte van het bedrag wat je betaald en wat je daar voor terugkrijgt.
Als je als student 100 euro kostgeld betaald en je ouders betalen je studie, dan moet je juist blij zijn omdat je ouders dan alleen al op je studiekosten minstens 50 euro per maand moeten bijleggen.

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 13:02.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:07
Verwijderd
Ligt eraan hoe je financien ervoor staan. Werk je fulltime (of bijna fulltime) en woon je nog thuis dan vind ik het niet meer dan normaal dat je bijdraagt in de kosten.
Maar wanneer je studeert en je zelf veel moet betalen vind ik het nergens op slaan. Kijk betalen ze alles voor je en moet je bijvoorbeeld de zorgtoeslag terugbetalen en nog een deel van je stufi ok. Maar dat je een baantje zou moeten nemen om je kostgeld van je ouders te betalen, beetje onzin.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:10
Verwijderd
Als je als student 100 euro kostgeld betaalt en je ouders betalen je studie, dan maakt dat geld een rare omweg kun je beter afspreken dat jij tweederde betaalt van je collegegeld en je ouders eenderde, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:10
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 09-10-2006 @ 06:34 :
Mijn broer en zus moesten ook kostgeld betalen. Maar mijn ouders waren zo lief om dit op een aparte spaarrekening te storten. Nu ze allebei een eigen huis hebben krijgen ze het geld weer terug voor de inboedel
wat een idioot idee. je kan je kinderen ook vrij laten in hun ontwikkeling en ze vertellen dat sparen handig is.

overigens vind ik 130 of 150 euro per maand erg veel voor een studerend kind.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:14
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 14:10 :
wat een idioot idee. je kan je kinderen ook vrij laten in hun ontwikkeling en ze vertellen dat sparen handig is.

overigens vind ik 130 of 150 euro per maand erg veel voor een studerend kind.
Ik vraag me uberhaupt af of je 130 tot 150 euro verbruikt als kind zijnde. Uitgaande van eten + was + energie, water, gas + onderdak.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Anneka schreef op 09-10-2006 @ 14:14 :
Ik vraag me uberhaupt af of je 130 tot 150 euro verbruikt als kind zijnde. Uitgaande van eten + was + energie, water, gas + onderdak.
kort antwoord : ja.

maar ook al was het 25 euro, of 25000 euro, het idee om geld in te houden en dat dan te sparen en naderhand weer terug te geven vind ik knap lullig, en bovendien erg onverstandig. (Stel dat je ouders werkloos worden. Als ze dan 10.000 euro op een rekening hebben staan - waar jij dacht je meubels van te kopen - dan mogen ze dat dus wel eerst opmaken voordat ze een cent van vadertje staat krijgen.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:26
Martińo
Avatar van Martińo
Martińo is offline
Toen ik per maand ongeveer €500,- alimentatie kreeg, heb ik per maand €200,- kostgeld betaald aan mijn moeder.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:32
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 14:19 :
kort antwoord : ja.

maar ook al was het 25 euro, of 25000 euro, het idee om geld in te houden en dat dan te sparen en naderhand weer terug te geven vind ik knap lullig, en bovendien erg onverstandig. (Stel dat je ouders werkloos worden. Als ze dan 10.000 euro op een rekening hebben staan - waar jij dacht je meubels van te kopen - dan mogen ze dat dus wel eerst opmaken voordat ze een cent van vadertje staat krijgen.)
Vind ik behoorlijk veel toch.

Het idee van sparen en terugbetalen vind ik idd ook knap lullig. Dat ouders zeggen 'ja je krijgt nu stufi en je woont thuis, dan kun je ook wel iets betalen' ik blijft het apart vinden. Dat je geen studie, verzekering oid betaald ok. Maar dat je ook nog geld gat vragen om bij je ouders te mogen wonen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-10-2006, 14:16
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Anneka schreef op 09-10-2006 @ 14:32 :
Vind ik behoorlijk veel toch.

Het idee van sparen en terugbetalen vind ik idd ook knap lullig. Dat ouders zeggen 'ja je krijgt nu stufi en je woont thuis, dan kun je ook wel iets betalen' ik blijft het apart vinden. Dat je geen studie, verzekering oid betaald ok. Maar dat je ook nog geld gat vragen om bij je ouders te mogen wonen.
als je ouders het nou eens niet zo breed hebben ?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 14:19
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 09-10-2006 @ 15:16 :
als je ouders het nou eens niet zo breed hebben ?
Ze hadden die kosten toch ook al voordat je ging studeren?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 16:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 09-10-2006 @ 15:16 :
als je ouders het nou eens niet zo breed hebben ?
wat mij betreft mag je best kostgeld betalen - maar dat moet afhangen van wat de student makkelijk kan missen, en dat verschilt nogal.

sommige studenten hebben echt geen cent over, de ander heeft geld genoeg - vaak door een leuke bijbaan - en dan kan ik het me voorstellen dat je meebeltaald voor het eten wat je eet en het drinken dat je drinkt.

overigens snap ik anneka niet helemaal - die verwacht ook nog dat je ouders je zorgverzekering betalen, geloof ik. Of dat je ouders je studie betaald. Dat snap ik dus niet, dat kun je gewoon zelf betalen van je studiebeurs.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 09-10-2006 @ 11:23 :
Maar als je fulltime werkt is dat niet veel.
ik werkte 32 uur in de week, maar met pijn en moeite kon ik de 100 euro aan mn ouders betalen.. Ik verdiende dus niet bijster veel (horeca werk), en dan min verzekering, min telefoonrekening, min trein-, en buskaartjes... dan is je 600 euro zo op hoor!

Maar ik betaalde dus 600 euro, en mn eigen verzekering en eigenlijk alles. Nu ga ik weer naar school, en betaal ik ze 25 euro, voor verzekering en internet etc (zij betalen nu dus weer mn verzekering).
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 09-10-2006 @ 17:44 :
ik werkte 32 uur in de week, maar met pijn en moeite kon ik de 100 euro aan mn ouders betalen.. Ik verdiende dus niet bijster veel (horeca werk), en dan min verzekering, min telefoonrekening, min trein-, en buskaartjes... dan is je 600 euro zo op hoor!

Maar ik betaalde dus 600 euro, en mn eigen verzekering en eigenlijk alles. Nu ga ik weer naar school, en betaal ik ze 25 euro, voor verzekering en internet etc (zij betalen nu dus weer mn verzekering).
het is je gegund hoor, maar ik snap niet helemaal waarom ouders de verzekering van hun kinderen voor ze gaan betalen.

overigens is 600 euro niet veel voor 32 uur werken. da's 150 euro per 32 uur, dus 4,69 per uur. Voor dat soort loon moet je eigenlijk niet fulltime kunnen werken - ik denk dat met fulltime werk er meer gedacht werd aan een goede baan, zoals je na je studie kunt hebben. dan is 600 euro nog zo op hoor, maar heb je nog de helft van je salaris over.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind het belachelijk als iemand kostgeld moet betalen wanneer hij of zij studeert. Bij een fulltime baan vind ik het niet meer dan logisch. Een goed bedrag zou ik niet weten
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:55
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Hulk schreef op 08-10-2006 @ 23:03 :
Ik werk tegenwoordig en moet van mn ouders kostgeld betalen.. wat vinden jullie een redelijk bedrag?
Nibud heeft een rekenprogramma, daar kan je het uitrekenen.

Voor werkenden vind ik het oke als je kostgeld betaalt, voor studenten niet.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2006, 22:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 09-10-2006 @ 09:03 :
Ik vind 130 euro per maand erg veel. Werkte je er heel veel bij ofzo? Ik zou dat nooit kunnen betalen van mijn studiefinanciering. Mijn ouders betalen nu helemaal niets meer voor me, maar ik betaal hen ook niets!
Ik werkte niet bij maar kreeg wel 130 euro alimentatie per maand van mijn vader (dat betaalde ik dus als kostgeld omdat mijn vader dat voorheen aan mijn moeder betaald). Mijn moeder betaalde verder ook niet voor mijn studie, dat moest ik doen van studiefinanciering + lening. Mijn moeder had het ook niet zo breed en moest ook nog wel ergens van rond kunnen komen ondanks dat ik thuis woonde.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 15:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-10-2006 @ 22:39 :
Ik vind het belachelijk als iemand kostgeld moet betalen wanneer hij of zij studeert. Bij een fulltime baan vind ik het niet meer dan logisch. Een goed bedrag zou ik niet weten
aha. dus als je studeert, is alles gratis ? dan krijgen je ouders een speciale pas van de c1000 ? dan wordt jouw gedeelte van de huur weer teruggestort ? dan douche jij je 4 jaar of langer maar helemaal niet ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 15:19
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-10-2006 @ 16:03 :
aha. dus als je studeert, is alles gratis ? dan krijgen je ouders een speciale pas van de c1000 ? dan wordt jouw gedeelte van de huur weer teruggestort ? dan douche jij je 4 jaar of langer maar helemaal niet ?

Duidelijk wel gefrustreerd dan...

Nee als je studeert is niet alles gratis maar je hebt al genoeg te betalen (collegegeld, boeken), als je thuis woont krijg je veel minder stufi omdat je ouders je "huur" betalen en je eten. Als jij vind dat het niet zo moet zijn ga dan plijten voor één bedrag stufi voor iedereen ofzo in plaats van hier andere mensen afzeiken omdat ze niet alles zelf (kunnen) betalen. Want met een bijbaantje in het weekend ben je echt niet ineens rijk hoor en sommige mensen hebben nou eenmaal wel tijd voor hun studie nodig en gaan niet iedere week 5x uit en bier zuipen!
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 15:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
juno schreef op 09-10-2006 @ 11:41 :
Belachelijk. Zij wilden een x aantal jaren geleden zonodig een kindje. Dan weet je dat je daar financieel verantwoordlijk voor bent, zeker zolang dat kind nog studeert. Dan moet je er geen geld van vragen.
Precies en gelukkig denken mijn ouders er net zo over.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
CoolJessy schreef op 10-10-2006 @ 16:19 :
Duidelijk wel gefrustreerd dan...

Nee als je studeert is niet alles gratis maar je hebt al genoeg te betalen (collegegeld, boeken), als je thuis woont krijg je veel minder stufi omdat je ouders je "huur" betalen en je eten. Als jij vind dat het niet zo moet zijn ga dan plijten voor één bedrag stufi voor iedereen ofzo in plaats van hier andere mensen afzeiken omdat ze niet alles zelf (kunnen) betalen. Want met een bijbaantje in het weekend ben je echt niet ineens rijk hoor en sommige mensen hebben nou eenmaal wel tijd voor hun studie nodig en gaan niet iedere week 5x uit en bier zuipen!
Waarom ben ik nou weer gefrustreerd ? ik geef alleen aan wat ik er van vindt, dat doen mensen op een forum. Lekker kinderachtig om andermans mening maar op deze manier of te doen.

Ik zeik helemaal niemand af. ik vindt het alleen kleinzerig om te verwachten dat je ouders voor je gespaard zouden moeten hebben. Dat jij dan begint over zuipende studenten is nogal vergezocht, en als je geen tijd hebt om ook maar iets naast je studie te doen, is je studie sowieso te hoog gegrepen voor je.

Overigens weet ik prima hoe veel of weinig een student met een bijbaantje kan missen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
juno schreef op 09-10-2006 @ 11:41 :
Belachelijk. Zij wilden een x aantal jaren geleden zonodig een kindje. Dan weet je dat je daar financieel verantwoordlijk voor bent, zeker zolang dat kind nog studeert. Dan moet je er geen geld van vragen.
Ik vind kostgeld juist iets goeds
Ik ken zat gasten die hun hele leven door hun ouders in de watten zijn gelegd en toen ze op zichzelf gingen financieel in de problemen raakte omdat ze gewoon niet fatsoenlijk met geld om konden gaan.
Zeker het idee van kostgeld laten betalen en dat later weer terug geven voor inboedel vind ik gewoon erg goed
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:19
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 14:19 :
Stel dat je ouders werkloos worden. Als ze dan 10.000 euro op een rekening hebben staan - waar jij dacht je meubels van te kopen - dan mogen ze dat dus wel eerst opmaken voordat ze een cent van vadertje staat krijgen.
Ze moeten van tevoren ook niet zeggen dat ze het terug geven... Dan ga je er al vanuit dat je het terugkrijgt en is het dus geen extraatje meer, wat wel de bedoeling is imo
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:28
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-10-2006 @ 18:07 :
en als je geen tijd hebt om ook maar iets naast je studie te doen, is je studie sowieso te hoog gegrepen voor je.

Overigens weet ik prima hoe veel of weinig een student met een bijbaantje kan missen.
Studie: Ze verwachten hier dat ik 56 uur per week ermee bezig ben... Te hoog gegrepen zou ik het dan niet noemen, eerder het beste uit jezelf naar boven proberen te halen. Bovendien haal ik die 56 niet, maar goed met wat ik wel doe blijft er weinig tijd over als je ook nog een bijbaantje en een sociaal leven wil. (Bij mijn sociale leven hoort ook het af en toe bezoeken van mijn ouders dus ga daar dan nu niet ook over zeuren!)

En tja niet iedereen is met zijn 23e rijschoolhouder... Ik weet heus wel dat ik zelf ook dingen moet betalen hoor, maar ik kan nou eenmaal niet alles betalen en ben zeker nog voor een deel van mijn ouders afhankelijk. Als je daar problemen mee hebt dan geloof ik niet dat jij weet hoe veel of weinig een student met een (normaal) bijbaantje kan missen. Ik "verwacht" niet dat mijn ouders voor mij hadden moeten sparen, dat is wat ze zelf zeggen nu. Voor mij maakt het echt niet uit waar het geld vandaan komt hoor maar ik heb het wel nodig, en je zou er best een beetje rekening mee kunnen houden dat je opmerkingen gewoon lullig/kleinerend/afkrakend overkomen.

Maargoed ik hou erover op, ben hier niet om ruzie te maken.

OT: Wat dat betreft vind ik dus kostgeld voor studerende mensen ook onzin, want als je uit huis woont wordt (door IBG) ook een bijdrage van de ouders verwacht / of je hebt een aanvullende beurs. Zoiezo is stufi al hoger voor uitwonenden, dat hebben de meeste mensen dan ook gewoon nodig, uitzonderingen daargelaten, waarom zou iemand die inwoont dan hetzelfde (naja kostgeld, huur +eten zal in de meeste gevallen ook wel meer zijn) moeten betalen van minder?
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!

Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 17:31.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 20:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-10-2006 @ 16:03 :
aha. dus als je studeert, is alles gratis ? dan krijgen je ouders een speciale pas van de c1000 ? dan wordt jouw gedeelte van de huur weer teruggestort ? dan douche jij je 4 jaar of langer maar helemaal niet ?
omfg, doe niet zo onnozel.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 23:50
Rahowa
Rahowa is offline
Betaal 150 euries maar me moeder doet nog wel wassen/strijken en me kamer schoon maken.
__________________
Wie niet vecht heeft al verloren.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 08:47
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Dient wat mij betreft af te hangen van wat de student aan loon verdient en na aftrek van vaste lasten daarvan overhoudt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-10-2006, 10:26
Verwijderd
mensen moeten niet zeuren over of je wel of niet kostgeld betaald,
je moeder maakte jeluiers schoon toen je het zelf niet kon
je moeder en je papa vingen je op toen je probeerde je eerste stapjes te zetten en je viel weer om.
je ouders hebben altijd je school betaald.
je kleding je eten je vervoer je vast leuke verjaardagen gegeven
je bent nummer 1 voor je ouders,
ben je nu op een leeftijd waar jezelf een beetje inkomen gaat genieten, is het doodnormaal dat jij voor je ouders in de bres springt, en ze financieel een HEEL KLEIN Beetje bijstaat.
+ dat kleine beetje wat ze van je vragen valt NOG IN HET NIETS vergeleken wat zij al +- 18-22 jaar voor jou hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 10:41
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
SolidRiver schreef op 11-10-2006 @ 11:26 :
mensen moeten niet zeuren over of je wel of niet kostgeld betaald,
je moeder maakte jeluiers schoon toen je het zelf niet kon
je moeder en je papa vingen je op toen je probeerde je eerste stapjes te zetten en je viel weer om.
je ouders hebben altijd je school betaald.
je kleding je eten je vervoer je vast leuke verjaardagen gegeven
je bent nummer 1 voor je ouders,
ben je nu op een leeftijd waar jezelf een beetje inkomen gaat genieten, is het doodnormaal dat jij voor je ouders in de bres springt, en ze financieel een HEEL KLEIN Beetje bijstaat.
+ dat kleine beetje wat ze van je vragen valt NOG IN HET NIETS vergeleken wat zij al +- 18-22 jaar voor jou hebben gedaan.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je ouders je luiers verschonen. Om dat nou als argument te gebruiken om kostgeld te betalen.
Ik betaal ook geen kostgeld en ik krijg ook nog eens zakgeld. Mijn ouders verwachten niet van mij dat ik kostgeld ga betalen en ik zou het vreemd vinden als ze wel willen. En ze hebben idd 18 jaar lang allemaal dingen voor mij gedaan maar ik heb ook heel veel voor mijn ouders gedaan en dan hoef ik echt niet als dank opeens kostgeld te gaan betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 11:02
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
SolidRiver schreef op 11-10-2006 @ 11:26 :
mensen moeten niet zeuren over of je wel of niet kostgeld betaald,
je moeder maakte jeluiers schoon toen je het zelf niet kon
je moeder en je papa vingen je op toen je probeerde je eerste stapjes te zetten en je viel weer om.
je ouders hebben altijd je school betaald.
je kleding je eten je vervoer je vast leuke verjaardagen gegeven
je bent nummer 1 voor je ouders,
ben je nu op een leeftijd waar jezelf een beetje inkomen gaat genieten, is het doodnormaal dat jij voor je ouders in de bres springt, en ze financieel een HEEL KLEIN Beetje bijstaat.
+ dat kleine beetje wat ze van je vragen valt NOG IN HET NIETS vergeleken wat zij al +- 18-22 jaar voor jou hebben gedaan.
Duh, zij wilden jou hoor. En je kunt als ze oud worden nog meer dan genoeg voor ze terugdoen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 11:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 11-10-2006 @ 12:02 :
Duh, zij wilden jou hoor. En je kunt als ze oud worden nog meer dan genoeg voor ze terugdoen.
ja, zoals kostgeld betalen als thuiswonende volwassene.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 11:52
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Phie. schreef op 11-10-2006 @ 11:41 :
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je ouders je luiers verschonen. Om dat nou als argument te gebruiken om kostgeld te betalen.
Ik betaal ook geen kostgeld en ik krijg ook nog eens zakgeld. Mijn ouders verwachten niet van mij dat ik kostgeld ga betalen en ik zou het vreemd vinden als ze wel willen. En ze hebben idd 18 jaar lang allemaal dingen voor mij gedaan maar ik heb ook heel veel voor mijn ouders gedaan en dan hoef ik echt niet als dank opeens kostgeld te gaan betalen.
zakgeld op je 19e ?

je kostgeld is niet als dank dat je ouders iets gedaan hebben. je kost gewoon geld, en als je nou eens even logisch nadenkt snap je heus wel dat een volwassene meebetaald aan de huur.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 20:20
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-10-2006 @ 12:52 :

je kostgeld is niet als dank dat je ouders iets gedaan hebben. je kost gewoon geld, en als je nou eens even logisch nadenkt snap je heus wel dat een volwassene meebetaald aan de huur.
mighty marcel, als jij eens een kijkje neemt op de site van de IB, staat daar haarfijn uitgelegd hoe een studentje aan zn centjes moet komen. 1 deel is de staat, je stufi dus
1 deel is je oudertjes (als je oudertjes arm zijn, de IB)
1 deel ben je zelf (je lening of baantje)

Het is dus niet vanzelfsprekend om in alle gevallen kostgeld te betalen.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 21:58
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-10-2006 @ 12:52 :
zakgeld op je 19e ?

je kostgeld is niet als dank dat je ouders iets gedaan hebben. je kost gewoon geld, en als je nou eens even logisch nadenkt snap je heus wel dat een volwassene meebetaald aan de huur.

Ik draag ook zeker bij in de kosten hoor. Ik betaal mee aan de benzine sinds ik mijn rijbewijs heb, ik eet maar 3 keer per week 's avonds thuis dus dat scheelt ze ook alweer. Ook gaat mijn stufi gewoon naar boeken dus dat soort dingen hoeven ze niet te betalen. En als ik even logisch nadenk ben ik het zeker met je eens dat je kan bijdragen aan de huur maar als je ouders dat nou niet van je verwachten moet ik ze dat dan maar opdringen oid.

En zakgeld is idd een beetje vreemd op je negentiende maar het is er gewoon nog om een of andere reden en het is ook meer bedoeld als een bijdrage in de kosten van mijn studie. En zoveel is het nou ook weer niet.

Volgens mij zijn er ook heel veel ouders die gespaard hebben voor de studie van hun kinderen en dat word nu idd gebruikt aangezien dat bij mijn ouders ook het geval was.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 23:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Phie. schreef op 11-10-2006 @ 22:58 :
En zakgeld is idd een beetje vreemd op je negentiende
Vind ik niet.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 00:07
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
zolang ik studeer hoef ik geen kostgeld te betalen.. maar als ik strax ben afgestudeerd en full time werk wel. vind ik niet meer dan normaal
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 01:53
Solid
Avatar van Solid
Solid is offline
Citaat:
Phie. schreef op 11-10-2006 @ 11:41 :
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je ouders je luiers verschonen. Om dat nou als argument te gebruiken om kostgeld te betalen.

en later mag je hun kwijl en wie weet wat nog meer oprapen als ze oud en dement worden!

maar serieus; het slaat uiteindelijk natuurlijk nergens op; ouders kiezen zélf voor kinderen...dat is een lange termijn plan mét verantwoordelijkheden en tja dat kost geld. En later zorgen de kinderen weer voor de ouders. Iedereen blij, circle of life, niks met geld te maken.

Ik vind kostgeld iets onzinnigs als je studeert. Je verdient nog niet veel, je kan niet veel uren werken en je hebt al wel veel uitgaven (boeken, verzekering, telefoon etc). Het heeft mijn inziens niets te maken met leren omgaan met geld, dat gebeurt als het goed is al veel eerder (opvoeding, zakgeld, kleedgeld, bijbaantjes etc).

Maar als je bv erg veel belt, vind ik dat je dat wel moet betalen. Verder kan je je ouders helpen/steunen door meer te doen in het huishouden (de was, eten koken, de afwas etc). Je bent immers volwassen genoeg en 'die handjes zijn er niet voor niets' zegt mn vader altijd

Als je je studie hebt afgerond, je werkt en woont nog thuis dan vind ik kostgeld wel logisch. Je verdient immers genoeg en je hebt geen vaste kosten of grote uitgaven zoals huur oid. Het bedrag zou gewoon een indicatie moeten zijn van het verbruik van elektra, water, boodschappen, was etc. Verschilt per huishouden dus.
__________________
Drop it!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 10:10
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ouders kiezen dan misschien wel zelf voor kinderen (al kan je je afvragen hoeveel ouders zich bewust zijn van wat het opvoeden van een kind voor hen precies zal betekenen de eerstvolgende 20 jaar), wanneer je gaat studeren kies jij daar evengoed zelf voor.

Je bent volwassen en wanneer je ouders vinden dat je je ook maar als zodanig moet gaan gedragen dan lijkt mij dat helemaal niet zo'n rare gedachte.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 12:17
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 12-10-2006 @ 11:10 :
wanneer je gaat studeren kies jij daar evengoed zelf voor.
Tja maar het is nou eenmaal algemeen bekend dat je kansen een stuk lager liggen als je het niet doet , ouders willen normaal gezien toch ook het beste voor je? Ik zie niet in waarom kostgeld vragen het beste voor je is.
Als je financiele situatie inderdaad toereikend is, je hebt een vaste baan ofzo, dan zou ik zeggen: Zoek een huis want je hebt niks meer bij je ouders te zoeken...
Anders vind ik niet dat ouders kostgeld moeten vragen, een handje bijdragen in het huishouden is niet meer dan normaal, ook voor je 18e. Bovendien blijf ik erbij dat je geen uitwonende beurs krijgt als je nog thuis woont, ook al zou je 1000 euro kostgeld moeten betalen, onzin dus, vind de IB-groep ook .
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 13:11
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 11-10-2006 @ 21:20 :
mighty marcel, als jij eens een kijkje neemt op de site van de IB, staat daar haarfijn uitgelegd hoe een studentje aan zn centjes moet komen. 1 deel is de staat, je stufi dus
1 deel is je oudertjes (als je oudertjes arm zijn, de IB)
1 deel ben je zelf (je lening of baantje)

Het is dus niet vanzelfsprekend om in alle gevallen kostgeld te betalen.
als jij nou eens snapt dat de logica van de IB-groep erop gebaseerd is dat de IBG zelf zo min mogelijk centjes kwijt is, kijk je er hopelijk wat anders tegenaan.

@phie : je betaald mee aan de benzine ? hoe moet ik dat zien, dat gaat om gezamenlijke uitjes oid ? (als het om je eigen ritjes gaat, lijkt het me nogal wiedes dat je die zelf betaald. Nee, dat kan haast niet, dat je dat bedoelt.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 16:08
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-10-2006 @ 14:11 :
als jij nou eens snapt dat de logica van de IB-groep erop gebaseerd is dat de IBG zelf zo min mogelijk centjes kwijt is, kijk je er hopelijk wat anders tegenaan.

ja en dan verdienen je ouders klaarblijkelijk genoeg dat het volgens de ib-groep niet nodig is om een aanvullende beurs te geven. Hierbij verwachten ze dus dat de ouders zelf een bijdrage leveren aan de financien van hun kinderen. Dit zou dus bv gratis kost en inwoning kunnen zijn. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat je kostgeld betaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Kostgeld?
Mandii--xx
19 07-04-2011 17:01
Werk, Geld & Recht Vraagje over thuiswonen 18+ jaar
keune
34 13-09-2010 08:30
Werk, Geld & Recht ANW en kostgeld
mbrandse
1 18-10-2009 14:31
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Dark Phoenix
52 08-04-2008 22:46
Werk, Geld & Recht Betaal jij (in de toekomst) kostgeld?
suusch
51 21-05-2005 01:12
Werk, Geld & Recht Is het verplicht om kostgeld te betalen?
LoeLoe
5 12-09-2003 18:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.