Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2007, 23:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Toen ik in de 3e klas zat moest ik een profiel en vakken kiezen. Ik had het idee dat ik daar met 15 veel te jong voor was. Achteraf gezien heb ik ook compleet de verkeerde keuze gemaakt. Ik heb alle vakken die ik niet leuk vond of vooral waarvan ik de docent niet leuk vond direct weggedaan. Er bleef toen 1 profiel over en dat werd hem dan: C&M. En dat met een 8 voor economie, natuurkunde en scheikunde en een 9 voor wiskunde. De keuze was dus nergens op gebaseerd. Ik dacht toen ook nog (lekker naïef ) dat ik actrice ging worden later. Achteraf blijkt mijn interesse voor alles wat met geneeskunde te maken heeft enorm en heb ik toen heel verkeerde beslissingen genomen met behoorlijke gevolgen voor mijn studiekeuze.

-----------------------------------------------------------------------------

Daarom: waarop heb jij destijds je keuze gebaseerd? Keek je toen ook naar wat je in de toekomst wilde worden en wilde je dat 2 of 3 jaar later nog steeds? En heb je het idee dat je achteraf gezien beter een ander profiel had kunnen kiezen omwille van je latere studiekeuze?
Vind je uberhaupt dat een 14- of 15-jarige al kan kiezen welke vakken hij wil volgen, met de bijbehorende gevolgen voor de toekomstige studiemogelijkheden?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2007, 00:51
Verwijderd
Ik moest eveneens in de derde mijn profiel plus keuzevakken kiezen. Destijds heb ik voor Economie en Maatschappij gekozen, simpelweg omdat ik geen ster was in exacte vakken. Achteraf gezien was het voor mij de juiste keuze, omdat ik geschiedenis en economie aardig interessant vind. Als keuzevak had ik Duits2, maar dat kon ik na de eerste les direct laten vallen toen duidelijk werd dat wij geen keuzevakken meer hoefden te volgen. Achteraf gezien heb ik daar wel spijt van, omdat ik ook in Berlijn zou kunnen studeren.

Mijn studiekeuze of het idee van wat ik zou worden hebben verder geen invloed gehad, omdat ik tot halverwege de zesde geen idee had van wat ik wilde studeren.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 11:16
Verwijderd
Ik heb mijn keuze gebaseerd op wat ik leuk vond, maar ook op wat ik wou worden. Dit stond namelijk voor mij al vanaf de 2e vast. Ik heb dan ook C&M gekozen. Ik ben nu ook nog tevreden met de keuze die ik heb gemaakt. Alhoewel ik me soms wel eens afvraag hoe het zou zijn gelopen als ik een natuur profiel had gekozen. Maar dat is meer gewoon nieuwsgierigheid..

Ik denk dat een 15-jarige prima in staat is om te kiezen welke vakken hij of zij wil. Meestal heb je dan al een goed idee over welke richting je op wil (beta of alfa), en dat is voor de meeste opleidingen al genoeg. En mocht het dan toch een foute keuze zijn geweest dan zijn er genoeg manieren om dat weer recht te trekken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 12:34
Verwijderd
Ik heb als 14-jarige gekozen voor N&G, met economie1 en M&O. Wel divers enzo, maar uiteindelijk vond ik de bètavakken toch niet leuk en had ik gewoon moeten doen wat me leuk leek. Nu is het wel handig, want ik kan op zich nog veel studies doen, maar ik vond school toch wel vervelend enzo. Ik denk dat ik met 14 toch wel jong was en me teveel heb laten leiden door wat mijn mentor zei enzo.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 13:57
5803
5803 is offline
Ik heb destijds gekozen voor C&M. Ik stond voor alle cijfers een 7 of een 8, dus daar hoefde ik geen rekening mee te houden. Ik ben blij met de keuze die ik toen heb gemaakt, ik studeer nu filosofie en dat viel op de middelbare school in mijn profiel dus dat is mooi. Ik vind het alleen jammer dat je binnen C&M van die laffe wiskunde krijgt, want wiskunde vond ik wel echt heel leuk!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het alleen jammer dat je binnen C&M van die laffe wiskunde krijgt, want wiskunde vond ik wel echt heel leuk!
Wiskunde B kan je er gewoon bij kiezen hoor?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 14:42
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik had N&G gekozen en dat was gewoon omdat ik die vakken het leukste vond, ik wilde per se geen aardrijkskunde en geschiedenis. Mijn vrije deel heb ik wel spijt van, ik wilde graag Economie doen maar mn moeder zei dat dat belachelijk was met N&G, maar ik wil eigenlijk toch iets met Economie doen nu... Ik had Wiskunde B1,2 in vrije deel maar dat heb ik laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 15:17
fromBALKAN :D
Ik koos op het vmbo voor E&M en ik heb daar verschrikkelijk veel spijt van, ik wilde eigenlijk iets in de scheikunde + biologie doen, maar ik koos voor E&M omdat veel vrienden het ook deden.
Achteraf vind ik het ook belachelijk dat ik op m'n 13de m'n profiel moest kiezen, (in de 2e) ik vind dat het vmbo de leerlingen na de 3e het profiel moeten laten kiezen!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 15:23
Verwijderd
Ik heb na veel wikken en wegen NG gekozen, maar pas sinds vorig jaar ben ik er zeker van dat dat een goede keuze is geweest. Ik vind beta vakken heel leuk, maar talen ook. Ik had dan ook Frans2 erbij willen kiezen, maar dat kon bij ons op school niet. Omdat ik economie ook leuk vind, heb ik dat (en Latijn) als bijvak. Eigenlijk vond ik het veel te vroeg om te kiezen, maar aan de andere kant: het is wel prettig dat je kunt laten vallen wat je helemaal niet boeit (aardrijkskunde bij mij). Wel vond ik de begeleiding ontzettend slecht, but then again, je moet de keuze toch zelf maken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Achteraf vind ik het ook belachelijk dat ik op m'n 13de m'n profiel moest kiezen, (in de 2e) ik vind dat het vmbo de leerlingen na de 3e het profiel moeten laten kiezen![/i]
Maar dan heb je maar 1 jaar profielvakken..
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 15:42
fromBALKAN :D
Citaat:
Maar dan heb je maar 1 jaar profielvakken..
Dan moeten ze het vmbo langer maken (vind ik dan) of een soort ander profielvakken systeem waarbij de leerling alsnog kan switchen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 16:59
Anika
Ik moest in de derde kiezen of ik NT/NG of CM/EM wilde, dat is NT/NG geworden. Aan het eind van de vierde moest ik pas kiezen welke van de twee profielen en welke keuzevakken ik wilde. Ik heb uiteindelijk NT en NG gedaan met Latijn.
Achteraf had ik denk ik beter in plaats van bio1,2 economie kunnen kiezen omdat ik sowieso nooit iets ga doen met biologie, en dan had ik een iets bredere basis gehad, niet alleen maar exacte vakken. Maargoed, destijds vond ik economie stom (of eigenlijk meer de docent ) en heb ik verder niet echt over m'n profiel nagedacht, ik heb gewoon de vakken genomen die me op dat moment het leukst leken. En dat paste gelukkig goed bij mijn latere studiekeuze

Als ik op de middelbare school economie had gedaan had ik nu even een keuzevak van 6 ECTS in kunnen koppen zonder ervoor te hoeven leren, toch jammer dat ik dat toen niet wist
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 19:07
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik had geen idee dus NG + NT + ec1 .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 21:53
Verwijderd
Ik ben achteraf best blij met de keuze voor mijn profiel (NT + bio1 + muziek). Toen der tijd begon het als een wegstreepcircus waarbij EM en NT overbleven als opties. Aangezien ik EM niet bij mezelf vond passen omdat ik een hekel had aan geschiedenis ben ik voor NT gegaan en achteraf is dat een goede keuze.

Ik denk dat als ik EM had gedaan ik onderwijskunde was gaan studeren, iets waar ik mezelf nu ook nog mee bezig hou, maar niet qua studie dan (meer beleidsachtig). NT heeft er wel voor gezorgd dat mijn blik is verruimd en ik denk dat dat best goed is aangezien ik nu een studie doe die heeeeel erg leuk is. (civiele techniek, UT).

Het is naar mijn idee best reeel om leerlingen op 15 jarige leeftijd een profiel te laten kiezen voor de tweede fase, als het goed is weet je al een beetje wat je wel en niet ligt en kan je daar een goede keuze op maken. De sectorkeuze in het VMBO vind ik echter erg vroeg, op 14 jarige leeftijd al keuzes maken die bepalender zijn dan je profielkeuze vind ik erg snel. Als ik naar mijn broertje kijk, dan zie ik dat hij maar economie is gaan doen omdat techniek niet leuk is en zorg voor meisjes. Geen enkel toekomstbeeld, niets. Desondanks is een profielkeuze wel goed, het lijkt me onverstandig om leerlingen te blijven `treiteren´ met vakken waar ze niets aan vinden
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 22:19
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik vind het zelf anders totaal niet reeel om van een 15-jarige een weloverwogen profielkeuze te verwachten. Zelf had ik in klas 3 bijna de Maatschappij-stroom gekozen, want talen en geschiedenis vond ik het leukst. Bovendien scoorde ik 9s en 10en op dat gebied. Echter is m'n vader een harde beta die beweerde dat je helemaal niks kon met C&M dus ik ging toch twijfelen. Mijn natuurkunde- en wiskundedocenten spoorden me heel erg aan om toch voor de beta-kant te kiezen omdat ik daar ook goede cijfers voor haalde, met geloof ik een 8en en 9s voor scheikunde en natuurkunde . Uiteindelijk heb ik de N-stroom gekozen met als profiel N&G, met tekenen en Latijn erbij. Achteraf vraag ik me toch een beetje af waarom ik geen NT heb gedaan, want dan had ik een bredere basis en had ik bijv meer technische studies kunnen kiezen, ik was nl. erg goed in wiskunde.

Ik heb er achteraf geen spijt van echter dat ik geen C&M heb gedaan. Ik heb namelijk een hekel aan werkstukken in vreemde talen schrijven en m'n interesse in beta nam paradoxaal genoeg alleen maar toe door m'n profielkeuze. Ik dacht dus niet echt aan het moment(hoewel ik op dat moment van talen hield) maar aan de toekomst(beta biedt meer toekomstperspectief). Wel wil ik ergens diep van binnen m'n droom om een animator of illustrator te worden nog eens nastreven
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 23:53
5803
5803 is offline
Citaat:
Wiskunde B kan je er gewoon bij kiezen hoor?
Dat paste niet binnen het rooster blabla en dan kon ik daar maar een uur per week les van volgen ofzo en dan alles thuis doen of bij een andere klas erbij zitten oid. En dan ben ik nou weer niet zooo gemotiveerd dat ik dat er voor over had.
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 00:23
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Wij moesten geloof ik twee profielen kiezen, en dan kon je kijken wat het beste beviel en dat dan houden. Ik had E&M en N&G, natuur- en scheikunde waren een enorme ramp dus dat liet ik snel vallen. Toen heb ik volgens mij nog een tijdje biologie als keuzevak gehad maar dat beviel ook niet echt, en toen bleef uiteindelijk E&M met Duits 2 en Latijn over (hoewel ik economie altijd hartgrondig heb gehaat, maar CKV3 leek me nóg erger).

Die keuze heb ik gewoon gebaseerd op wat mij het beste lag (niet op wat ik later wilde worden, want dat wist ik toen nog niet en ik weet het eigenlijk nog steeds niet precies), en daar heb ik later absoluut geen spijt van gekregen. Het kan in sommige gevallen best een ingrijpende keuze zijn ja, een die 14- of 15-jarigen misschien niet altijd goed kunnen maken, maar je hebt natuurlijk als het goed is ook je ouders en de school zelf die met je meedenken.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 13:11
Morri
Morri is offline
Ik zit nu in 6vwo en doe C&M met Latijn, Grieks, economie1, maatschappijleer2 en filosofie. Volgend jaar wil ik Klassieke Talen gaan studeren. Ik twijfel zelfs nog over een eventuele tweede studie die mij toegang geeft tot functies bij de overheid e.d., maar recht lijkt me dan weer niet zo leuk. Misschien politicologie/bestuurskunde. Ik vind mijn profielvakken ontzettend interessant en leuk, maar het niveau had van mij echt omhoog gemogen. Daarom twijfel ik wel eens of ik niet N&T/N&G had moeten kiezen, maar eigenlijk ben ik helemaal geen bèta en interesseert me dat ook niet zo, dus meestal ben ik heel tevreden. Met al die bijvakken erbij blijft er genoeg uitdaging over. Ik had alleen graag meer wiskunde gehad, want ik vind A1 erg saai en simpel. Ik heb in de vierde wel B1 gedaan, maar dat werd roostertechnisch gewoon onmogelijk. Nu denk ik achteraf dat ik had moeten proberen om A12 te gaan volgen. Maarja, ik kom er zo ook wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2007, 19:04
Nyawa
Ik twijfelde in eerste instantie tussen E&M en N&G, omdat ik wel een echte alfa ben maar ik ook goede cijfers voor de beta-vakken haalde. Ik ben op mijn gevoel afgegaan en heb E&M met Grieks, Filosofie en Frans 2, met in de vierde Wiskunde B1 in plaats van A1,2. Later, toen ik de hoofdredactie van de schoolkrant ging doen, heb ik Frans 2 alsnog laten vallen omdat ik het teveel vond worden. Achteraf ook een goede keuze, want ik had in 6VWO nooit een betastudie gekozen denk ik en anders had ik nooit een acht gemiddeld gehaald en was ik dus ook niet direct ingeloot. Soms vind ik het wel jammer dat ik zo weinig van natuur- en scheikunde weet, dus wie weet dat ik ooit nog wel eens wat deelcertifcaatjes ga halen. Ik ben overigens heel blij met filosofie; ik heb het idee dat je daar een stuk kritischer van leert denken en dat je daar toch wel voordeel bij hebt in het wetenschappelijk onderwijs.

En kiezen op je in mijn geval 14e is inderdaad wel vrij vroeg, maar ook één of twee jaar later had ik denk ik dezelfde twijfels gehad. Al hoor ik om me heen wel dat mensen meestal eind 4VWO hun keuze voor een studie hebben bepaald; wat dat betreft vind ik het wel goed dat je bij ons op school in de vierde A of B koos en daarna pas een profiel.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 19:30
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Hoewel het voor mij niet opging vind ik wel dat een vijftienjarige enigzins wat te jong is om zo'n belangrijke keuze te maken. Het is toch biologisch bepaald ofzo dat pubers nog weinig zicht op de toekomst hebben Ze zijn met het hier en nu bezig en hebben het al druk/moeilijk genoeg met alles wat NU op ze afkomt. Neej, ik vind het niet goed. Aan de andere kant, wanneer wou je dat pakket wel kiezen dan? Er moet nog tijd zijn om je toe te spitsen op je eindexamen met specifieke vakken... en aangezien bijvoorbeeld de gemiddelde vwo-er op zn 18e eindexamen doet... tsja

Zelf wou ik altijd arts worden vanaf ik kan lopen. Toen ik in de 3e zat koos ik dus zonder aarzelen N&G en in mn vrije deel economie 1 en M&O zodat ik alle kanten op kon (en ook omdat ik hopeloos slecht was in de talen) Ik heb nooit spijt van mijn keuze gehad en ben inmiddels tweedejaars geneeskunde
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:22
Verwijderd
Ik heb mijn keuze vooral gebaseerd op welke vakken ik interressant vond, maar ik wist ook nog niet precies wat ik wilde; daardoor is het uiteindelijk N&G geworden omdat je met N&G alles nog kan gaan studeren. Ik had er Latijn bij zodat het gymnasium zou zijn, economie omdat me dat handig leek voor als ik ooit een economische studie wilde gaan doen, wiskunde B2 omdat me dat handig leek voor als ik ook een exacte studie wilde gaan doen en tekenen omdat ik dat leuk vond. Alles bij elkaar was het een beetje veel en ik heb wiskunde B2 dan ook na twee trimesters laten vallen; ik vond het wel leuk maar het kostte me te veel tijd en dat ging ten koste van de tijd die ik aan B1 besteedde. Het feit dat ik net zoals alle vierdeklassers liever lui dan moe was hielp natuurlijk ook niet echt.

Op zich vind ik het systeem van profielen wel goed, omdat mensen zo toch een samenhangend vakkenpakket krijgen. Maar op veel scholen laat de begeleiding van de profielkeuze veel te wensen over.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:26
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
Ik koos E&M met M&O.. ik deed geen zak en had voor de B vakken een zes.. de school zei dat ik die waarschijnlijk niet aan kon..

Ik had niet naar ze moeten luisteren, ik kwam erachter dat ik de A vakken en EC best interessant vind, maar niet om mijn leven ervan te maken... Ik wil nu ook geneeskunde studeren dus nu herprofileer ik op het ROC..

Ik doe dus vakken die ik 5 jaar niet gehad heb.. Na SK WIB Bio en tot nu toe gaat het goed... natuurlijk komt het moeilijkste nog maar ik doe zoveel mogelijk mijn best....
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 03:50
Verwijderd
C&M...

Heel erg stom van mee aangezien ik nu bedrijfskunde studeer.
In Nederland had ik dat niet kunnen doen met mijn C&M en een 4 voor wiskunde... maar hier wel... Daar heb ik wel mazzel mee.

Het zou wel leuk geweest zijn als ik en mijnmedeleerlingen op die school wat meer begeleiding gehad hadden en ook qua wiskunde, ik kon en kan dat nog steeds niet, dat was voor mij de voornaamste reden dat ik C&M koos. Toch heel jammer want mijn studie nu gaat goed en het is ook echt helemaal mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 06:43
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Ik wou alle opties openhouden en koos dus voor de natuurkunderichting met economie. N&G maar later werd dat N&T en N&G.

Geen spijt, en echt veel werk hield het niet in.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 09:06
Verwijderd
Ik heb in de derde N&G gekozen met Latijn. Dat stond al sinds minstens mijn twaalfde vast, aangezien mijn interesse voornamelijk uitging naar geneeskunde en aan geneeskunde-verwante opleidingen. En Latijn vond ik leuker dan Grieks. Aan het eind van de 4e heb ik er toen nog WiB2, Sk2 en Na2 (N&T) bij gekozen, omdat het kon of zo. Achteraf gezien had ik misschien ook Grieks nog wel willen houden, maar veel maakt dat niet uit. Inmiddels studeer ik biologie. Spijt van mijn profielkeuze heb ik dan ook niet. Het lijkt me ook dat de meeste scholieren op hun 14e/15e prima in staat zijn om een profiel te kiezen. Bovendien: als het profiel nog later gekozen wordt, heb je nauwelijks nog tijd om je in je profielvakken te verdiepen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2007, 11:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Het lijkt me ook dat de meeste scholieren op hun 14e/15e prima in staat zijn om een profiel te kiezen. Bovendien: als het profiel nog later gekozen wordt, heb je nauwelijks nog tijd om je in je profielvakken te verdiepen.
Denk je niet dat heel veel scholieren van die leeftijd nog iets heel anders willen dan dat ze 3 jaar later willen? En dat veel scholieren afgaan op bij wie ze in de klas komen of hoe leuk ze het vak vinden? Dat merkte ik dus bij mezelf, maar ook bij veel vriendinnen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Denk je niet dat heel veel scholieren van die leeftijd nog iets heel anders willen dan dat ze 3 jaar later willen? En dat veel scholieren afgaan op bij wie ze in de klas komen of hoe leuk ze het vak vinden? Dat merkte ik dus bij mezelf, maar ook bij veel vriendinnen.
Dat eerste denk ik niet, sowieso is de alfa-beta keuze over het algemeen wel redelijk vast. Dat afgaan met wie ze in de klas komen waarschijnlijk wel, maar dat moet dan maar. Bij ons was dat overigens helemaal niet aan de orde. En kiezen op basis van hoe leuk je een vak vindt lijkt me geen slechte zaak.

Wanneer wou je het anders doen?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 12:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat eerste denk ik niet, sowieso is de alfa-beta keuze over het algemeen wel redelijk vast. Dat afgaan met wie ze in de klas komen waarschijnlijk wel, maar dat moet dan maar. Bij ons was dat overigens helemaal niet aan de orde. En kiezen op basis van hoe leuk je een vak vindt lijkt me geen slechte zaak.
Bij ons kwamen de C&M en E&M mensen in 1 klas en de N&G en N&T in de andere klas. Als je bij de 'populaire' groep wilde, moest je haast wel een maatschappij profiel nemen. En als ik kijk naar een vak als economie; veel mensen hebben er een hekel aan, maar het is toch bij vrij veel studies erg handig of zelfs vereist. Ik liet het vallen omdat ik het saai vond. Eigenlijk erg stom. Hetzelfde bij veel mensen met wiskunde. Ze doen het zo 'laag' mogelijk (wia1 het liefst), maar in vervolgstudies is het wel van belang. Dus echt slim vind ik het juist niet om af te gaan op hoe leuk je een vak vindt. Decanen zouden leerlingen er beter op moeten wijzen welke studies afvallen door de keuzes die je maakt.

Citaat:
Wanneer wou je het anders doen?
Ik vind 14 of 15 in ieder geval nog erg jong. Ik zou zeggen; laat het algemene gedeelte tot en met de 5e duren en sluit misschien ook vakken als nederlands en engels in de 5e klas met een centraal examen af. Dus maak al die vakken een stuk intensiever in de 4e en 5e. En gebruik dan de 6e klas voor verdieping in profielvakken. Dat kan dan ook intensief gebeuren, omdat je tijd over houdt na het afsluiten van de algemene vakken.
Ook het systeem wat op sommige scholen plaats vindt, van alleen een richting kiezen (maatschappijkant of natuurkant) vind ik al beter dan in de 3e al een compleet profiel + vakkenpakket samenstellen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 14:22
Verwijderd
Ik ging voor E&M, waarom weet ik nog steeds niet. Ik was vreselijk slecht in economie in de derde, maar toch koos ik het (misschien voor de uitdaging ofzo?). In de vierde liet onze decaan ons een profielkeuzetest maken en daar kwam uit dat E&M echt de slechtste keuze voor me was Ik had beter een van de N-profielen kunnen kiezen. (Maar ja, het was te laat voor zo'n switch; ik kon wel nog naar C&M over stappen, een van de handvaardigheid docenten bleef me daar ook voor pushen omdat ik zo 'kunstzinnig' was volgens hem Maar ik heb 't maar niet gedaan.)
Achteraf denk ik ook zeker dat die uitslag van die test klopt, maar ik heb E&M prima afgesloten, zelfs met een mooie voldoende voor economie Na de havo ben ik vwo gaan doen, en toen koos ik biologie; ik vind het heel jammer dat ik geen N-profiel heb gekozen, want ik was erg goed in biologie en ik vond het ook nog eens heel erg leuk.

Ik vind niet dat je te jong bent om die keuze te maken, ik vind wel dat je begeleiding moet krijgen van je decaan (zonder er zelf om te hoeven vragen, gewoon een keer of twee een gesprek, zo'n profielkeuzetest en dan een advies van de decaan zelf). Op mijn school begonnen ze pas na twee jaar met die testen, voor mij dus te laat.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Bij ons kwamen de C&M en E&M mensen in 1 klas en de N&G en N&T in de andere klas. Als je bij de 'populaire' groep wilde, moest je haast wel een maatschappij profiel nemen. En als ik kijk naar een vak als economie; veel mensen hebben er een hekel aan, maar het is toch bij vrij veel studies erg handig of zelfs vereist. Ik liet het vallen omdat ik het saai vond. Eigenlijk erg stom. Hetzelfde bij veel mensen met wiskunde. Ze doen het zo 'laag' mogelijk (wia1 het liefst), maar in vervolgstudies is het wel van belang. Dus echt slim vind ik het juist niet om af te gaan op hoe leuk je een vak vindt. Decanen zouden leerlingen er beter op moeten wijzen welke studies afvallen door de keuzes die je maakt.


Ik vind 14 of 15 in ieder geval nog erg jong. Ik zou zeggen; laat het algemene gedeelte tot en met de 5e duren en sluit misschien ook vakken als nederlands en engels in de 5e klas met een centraal examen af. Dus maak al die vakken een stuk intensiever in de 4e en 5e. En gebruik dan de 6e klas voor verdieping in profielvakken. Dat kan dan ook intensief gebeuren, omdat je tijd over houdt na het afsluiten van de algemene vakken.
Ook het systeem wat op sommige scholen plaats vindt, van alleen een richting kiezen (maatschappijkant of natuurkant) vind ik al beter dan in de 3e al een compleet profiel + vakkenpakket samenstellen.
Ik vind het wel slim om daarop af te gaan, de mensen die bij mij bij WiA1 zaten hebben allemaal een alfa studie gekozen waarbij je echt minimaal tot geen wiskunde hebt. Wiskunde op het middelbaar onderwijs is sowieso overrated. Als je Economie op de middelbare school al ontzettend saai vond denk ik dat de kans klein is dat je een economisch gerichte studie kiest, zelfde met wiskunde. Decanen zouden wel beter voor moeten lichten ja, dat is vaak erg slecht geregeld.

Alleen de 6e voor een verdieping lijkt me echt slecht. Dan heb je van september tot begin april. En sowieso kan dat alleen op het VWO. Misschien het algemeen deel door laten lopen tot de 4e en dan afsluiten, op CE vakken na. Maar dat kan dan op de HAVO niet.. denk toch echt dat de manier waarop het nu geregeld is de minste van kwaden is.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 21:02
Lethe
Lethe is offline
Ik vind dat een vijftienjarige wel degelijk in staat moet zijn om een juiste profielkeuze te maken. Op die leeftijd weet je best welke vakken je wel en niet liggen. Wie een profiel kiest omdat zijn/haar vrienden dat ook kiezen, vind ik best stom bezig Nu wil ik niet zeggen dat ik het profiel E&M met een geweldige motivatie gekozen heb De natuurprofielen vielen bij mij sowieso al af omdat ik een ontzettende hekel had aan natuur- en scheikunde. C&M vond ik een beetje te beperkt en dus bleef er nog maar één profiel over. En nu doe ik een studie die met elk profiel had gekund.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 09:44
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik was goed in talen en minder goed in exacte vakken, daarnaast vond/vind ik kunst en cultuur erg leuk, dus C&M. Achteraf is het wel jammer dat je dan uitgesloten wordt van de beta kant, maar uiteraard heel logisch.
Het is wel moeilijk om het juiste profiel te kiezen, als je nog geen echt doel voor ogen hebt. Ik wilde bijvoorbeeld wel iets met mensen doen, vager kan niet. Sommige mensen weten al jaren dat ze bijvoorbeeld geneeskunde of natuurkunde willen studeren, dan kun je als vijftienjarige prima een keuze maken.
Maar het zou niet verkeerd zijn om daar meer begeleiding in te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 10:11
Verwijderd
Ik heb N+T gedaan, met ec1 in het vrije deel. Achteraf een prima beslissing. Het is het hoogste profiel, maar de hoeveelheid nutteloos en dom werk blijft tamelijk beperkt. Geschiedenis vond ik ook nog wel interessant, maar ik had niet zo'n zin om tussen al die C&M'ertjes te zitten en het is ook wat te makkelijk. Talen zijn wel nuttig, maar op het VWO worden ze op een erg laag niveau gegeven en dus was het nogal nutteloos ze te volgen. Aan tekenen had ik verder een hekel, en ik wist al vooraf dat ik zeker niet de medische/biologische kant op wou, dus dan is N+T een natuurlijke keuze. Ik studeer dan nu ook technische natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 12:53
Verwijderd
Citaat:
[..] Het is het hoogste profiel[..] maar ik had niet zo'n zin om tussen al die C&M'ertjes te zitten [..]
omg :')
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 15:00
fromBALKAN :D
Citaat:
Ik heb N+T gedaan, met ec1 in het vrije deel. Achteraf een prima beslissing. Het is het hoogste profiel, maar de hoeveelheid nutteloos en dom werk blijft tamelijk beperkt. Geschiedenis vond ik ook nog wel interessant, maar ik had niet zo'n zin om tussen al die C&M'ertjes te zitten en het is ook wat te makkelijk. Talen zijn wel nuttig, maar op het VWO worden ze op een erg laag niveau gegeven en dus was het nogal nutteloos ze te volgen. Aan tekenen had ik verder een hekel, en ik wist al vooraf dat ik zeker niet de medische/biologische kant op wou, dus dan is N+T een natuurlijke keuze. Ik studeer dan nu ook technische natuurkunde.
po·chen (ov.ww., ook abs.)
1 (iets) opschepperig zeggen => opscheppen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 16:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik wou alle opties openhouden en koos dus voor de natuurkunderichting met economie.
Dit geldt ook voor mij. Ik had in de derde nog geen flauw idee wat ik 'later' wilde gaan doen, en koos toen voor de natuurstroom. Aan het eind van de vierde heb ik toen N&G met Economie1,2 gekozen. In de foldertjes van de eisen voor vervolgopleidingen bleek dat je met deze combinatie bij veel studies toegelaten kon worden.
Omdat ik niet zo heel sterk was in de exacte vakken, heb ik redelijk hard moeten werken op de middelbare school. Daardoor waren mijn eindcijfers wel ongeveer gemiddeld.
Ik heb heel lang getwijfeld over studies als gezondheidswetenschappen, bewegingswetenschappen, voeding & dietiek, maar ben uiteindelijk toch pedagogische wetenschappen gaan doen (toelaatbaar met alle profielen) en nu doe ik de verkorte Pabo. Ik denk niet dat mijn studiekeuze anders was geweest wanneer ik een ander profiel had gekozen op de middelbare school.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-09-2007, 16:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vind het wel slim om daarop af te gaan, de mensen die bij mij bij WiA1 zaten hebben allemaal een alfa studie gekozen waarbij je echt minimaal tot geen wiskunde hebt. Wiskunde op het middelbaar onderwijs is sowieso overrated. Als je Economie op de middelbare school al ontzettend saai vond denk ik dat de kans klein is dat je een economisch gerichte studie kiest, zelfde met wiskunde. Decanen zouden wel beter voor moeten lichten ja, dat is vaak erg slecht geregeld.

Alleen de 6e voor een verdieping lijkt me echt slecht. Dan heb je van september tot begin april. En sowieso kan dat alleen op het VWO. Misschien het algemeen deel door laten lopen tot de 4e en dan afsluiten, op CE vakken na. Maar dat kan dan op de HAVO niet.. denk toch echt dat de manier waarop het nu geregeld is de minste van kwaden is.
Op zich heb je gelijk dat het voor de Havo dan heel lastig zou worden en er zitten inderdaad ook hieraan haken en ogen. Toch blijf ik het raar vinden hoe het nu gaat, maar als ik de reacties zo lees blijkt vooral dat mijn school slechte begeleiding heeft gegeven en dat het minder te maken heeft met de leeftijd misschien.

Oh en ik haalde me op een gegeven moment toerisme en de hotelschool in m'n hoofd. Daar had je toch economie voor nodig, ondanks dat ik het op het vwo dus saai vond. Maar over het algemeen gaat je bewering wel op ja.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 20:04
Verwijderd
Citaat:
omg :')
Tja, ik weet in hoeverre mijn school representatief is, maar bij ons was het gehalte volslagen mongolen bij C+M disproportioneel hoger. Bij ec1 zaten er ook een paar. D/t-fouten galore, en ze hadden nog moeite met het differentiëren van y = 3x. :')
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 20:17
fromBALKAN :D
Citaat:
Tja, ik weet in hoeverre mijn school representatief is, maar bij ons was het gehalte volslagen mongolen bij C+M disproportioneel hoger. Bij ec1 zaten er ook een paar. D/t-fouten galore, en ze hadden nog moeite met het differentiëren van y = 3x. :')
Hoeveel is dat y = 3x dan?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 21:14
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Hoeveel is dat y = 3x dan?
f(x)=x^n -->f(x)'= nx^n-1 derhalve y'=3

Kazet, ik maakte ook gewoon structureel zulke taalfouten, lekker boeiend.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 07:38
MatthijsPB
MatthijsPB is offline
Citaat:
Ik heb N+T gedaan, met ec1 in het vrije deel. Achteraf een prima beslissing. Het is het hoogste profiel, maar de hoeveelheid nutteloos en dom werk blijft tamelijk beperkt. Geschiedenis vond ik ook nog wel interessant, maar ik had niet zo'n zin om tussen al die C&M'ertjes te zitten en het is ook wat te makkelijk. Talen zijn wel nuttig, maar op het VWO worden ze op een erg laag niveau gegeven en dus was het nogal nutteloos ze te volgen. Aan tekenen had ik verder een hekel, en ik wist al vooraf dat ik zeker niet de medische/biologische kant op wou, dus dan is N+T een natuurlijke keuze. Ik studeer dan nu ook technische natuurkunde.
Citaat:
"Het is het hoogste profiel, maar de hoeveelheid nutteloos en dom werk blijft tamelijk beperkt."
Het woord "maar" is in deze zin niet erg gepast.

Citaat:
"Geschiedenis vond ik ook nog wel interessant, maar ik had niet zo'n zin om tussen al die C&M'ertjes te zitten en het is ook wat te makkelijk."
Geen komma na "interessant". Een punt achter "zitten". Bij "en" een nieuwe zin beginnen.

Citaat:
"Talen zijn wel nuttig, maar op het VWO worden ze op een erg laag niveau gegeven en dus was het nogal nutteloos ze te volgen."
"en dus" vervangen met "dus".

Citaat:
"Aan tekenen had ik verder een hekel"
VERDER had ik aan tekenen een hekel

Citaat:
"Ik studeer dan nu ook technische natuurkunde."
Ik studeer nu dan ook
Nu studeer ik dan ook




Jij spreekt over C&M met dt fouten... Maar zinsbouwfouten zoals deze zijn later op je sollicitatiebrieven en proefschriften DODELIJK.... Als jij spreekt over mensen die "dom" zijn in taal of wat dan ook.. Zou jij dan aub PERFECTE zinnen en berichten willen plaatsen? Om deze C&emmertjes te laten zien hoe het moet
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 07:59
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Jij spreekt over C&M met dt fouten... Maar zinsbouwfouten zoals deze zijn later op je sollicitatiebrieven en proefschriften DODELIJK.... Als jij spreekt over mensen die "dom" zijn in taal of wat dan ook.. Zou jij dan aub PERFECTE zinnen en berichten willen plaatsen? Om deze C&emmertjes te laten zien hoe het moet
Beste Matthijs, relax.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Jij spreekt over C&M met dt fouten... Maar zinsbouwfouten zoals deze zijn later op je sollicitatiebrieven en proefschriften DODELIJK.... Als jij spreekt over mensen die "dom" zijn in taal of wat dan ook.. Zou jij dan aub PERFECTE zinnen en berichten willen plaatsen? Om deze C&emmertjes te laten zien hoe het moet
Wie de schoen past, trekt hem aan.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 14:45
fromBALKAN :D
Citaat:
Wie de schoen past, trekt hem aan.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 15:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tja, ik weet in hoeverre mijn school representatief is, maar bij ons was het gehalte volslagen mongolen bij C+M disproportioneel hoger.
Word jij blij als ik stel dat alle NT'ers autistische contactgestoorde flapdrollen zijn? Dat mag ik toch wel zeggen omdat hun gehalte onder N&T'ers disproportioneel hoger ligt.
Indien nee, dan zou je moet overwegen je eigen visie over anderen minder aanstootgevend en foutief te maken. C&M is geen taalcursus, net zoals N&T geen rekencursus is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 19-09-2007 om 16:46.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 16:07
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
<...>

Jij spreekt over C&M met dt fouten... Maar zinsbouwfouten zoals deze zijn later op je sollicitatiebrieven en proefschriften DODELIJK.... Als jij spreekt over mensen die "dom" zijn in taal of wat dan ook.. Zou jij dan aub PERFECTE zinnen en berichten willen plaatsen? Om deze C&emmertjes te laten zien hoe het moet
Die dingen die jij als fout ziet zijn echt mierenneukdingen die niet eens allemaal wel fout zijn. Bovendien is dit geen sollicitatiebrief maar een forum.

En ontopic: ja ik ben wel redelijk blij met mijn profielkeuze (N&T+Bio1,2).
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Word jij blij als ik stel dat alle NT'ers autistische contactgestoorde flapdrollen zijn? Dat mag ik toch wel zeggen omdat hun gehalte onder N&T'ers disproportioneel hoger ligt.
Indien nee, dan zou je moet overwegen je eigen visie over anderen minder aanstootgevend en foutief te maken. C&M is geen taalcursus, net zoals N&T geen rekencursus is.
Uhh? Als je zou stellen dat het gehalte autistische contactgestoorten onder N&T'ers disproportioneel hoger zou liggen, zou je gewoon gelijk hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 18:07
Verwijderd
Ik wist op de basisschool al wat ik wilde worden ("juf"), in de loop van de eerste jaren van de middelbare school veranderde dat iets (wiskundedocent op een middelbare school).

Op de mavo koos ik voor wat ik leuke vakken vond (wis, nat, schei, tek), maar ik dacht ook aan waar ik wat aan zou hebben na de middelbare school (wis en twee vreemde talen ivm eventuele overstap naar de havo). Ik had bv. economie als achtste vak opgegeven en tekenen als zevende, maar er konden geen acht vakken in het rooster, toen heb ik tekenen laten vallen (economie leek me zinvoller mbt vervolgopleiding).

Op de havo koos ik voor wat ik leuke vakken vond (wis A en B, muziek), maar ik dacht ook aan waar ik wat aan zou hebben na de middelbare school mbt vervolgopleiding (wis A en B). Wiskunde B heb ik uiteindelijk ingeruild voor Duits, omdat het gat tussen mavo wiskunde en havo wiskunde B veel te groot bleek te zijn. Daardoor viel de keuze voor mijn vervolgopleiding (lerarenopleiding wiskunde) weg. Gelukkig was het snel opgelost, want ik vond Duits enorm leuk en ben toen de lerarenopleiding Duits gaan doen (uiteindelijk mee gestopt, maar goed).

Op de mavo had ik een heel exact pakket, op de havo een heel economisch...qua vervolgopleiding heb ik uiteindelijk hbo pedagogiek gedaan en doe ik nu onderwijskunde...op hbo had ik aan geen enkel vak van de middelbare school echt iets, op de universiteit alleen een beetje aan wiskunde en Engels (al was ik in dat laatste slecht). Uiteindelijk heb ik dus niet gedaan wat ik in eerste instantie van plan was, maar dat heeft andere redenen dan dat ik te jong was om te kiezen oid.

Op zich denk ik dat 15 niet veel te jong is, maar er zou een optie moeten zijn waardoor je een jaartje later kunt kiezen als je het echt nog niet weet (bv. een jaar een combinatie tussen twee profielen, wat iemand al noemde). En de voorlichting en begeleiding moet veel beter zijn...bij mij op de middelbare school waren er mensen die niet eens wisten wat een decaan was, laat staan dat er één op school aanwezig was.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 18:08
Verwijderd
Ennuh...ga allemaal weer ff terug ontopic, zeuren over taalfouten doe je maar ergens anders.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 07:35
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb N&G met in mijn vrije deel Scheikunde2, Latijn, Frans2, Geschiedenis en Economie12. En ik moet zeggen dat ik er behoorlijk tevreden mee ben, ik vind al mijn vakken wel leuk eigenlijk. <3 Soms vind ik dat ik er nog Aardrijkskunde/Tekenen bij moet kiezen, want dan zou ik E&M of C&M hebben en kreeg ik ook een dubbele cijferlijst. Ik doe nu vijf en zes vwo in één jaar en dat bevalt me óók al heel goed, ik heb het niet eens heel druk, maar dat komt misschien nog.
Wat ik er precies mee wil worden weet ik nog niet, maar gelukkig mag ik bijna alles studeren. Alleen Technische Natuurkunde etc niet, maar dat wil ik lekker toch niet.

Oh maar soms denk ik dat ik beter een Maatschappijprofiel had kunnen kiezen omdat ik die vakken op zich leuker vind, daar zijn alleen twee nadelen bij namelijk a. ik kan geen Bmw/geneeskunde/willekeurige andere medische studie studeren en b. ik denk dat de stof van alleen M-vakken me zou gaan verdelen, als ik er niet ook de uitdaging in Wiskunde en Natuurkunde erbij zou hebben. Dus ik denk dat het zo wel goed is.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.