Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2012, 10:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Omdat ik de eerste sloot en toch graag tips wil hebben!

Lekkere dingen bakken is leuk!
In dit topic kun je recepten delen, vertellen wat je gebakken hebt en vragen stellen.

De vorige topic vind je hier:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1750307
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1657691
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2012, 10:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De laatste post van vorig topic:
Ik heb vanochtend kruidnoten gebakken, van 250 gram zelfrijzend bakmeel, 125 gram lichte basterdsuiker (bij gebrek aan donkere), 100 gram boter (nog niet helemaal op kamertemperatuur), 2 eetlepels speculaaskruiden en 3 eetlepels melk. Het werd geen samenhangend deeg, dus heb ik nog wat extra melk en boter toegevoegd. Toen ging het beter, maar bij hel balletjes draaien, vielen ze toch nog regelmatig weer uit elkaar. Wie heeft er tips, want ik moet deze week ook kruidnoten bakken op mijn werk.

En verder staat er nu weer eens een meergranenbrood in de oven, dan was de broodmix op.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2012, 17:29
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik zou de boter iets meer op temperatuur laten komen; dan is de deeg waarschijnlijk soepeler en beter kneedbaar. Anders zou ik, heel simpel, iets meer melk en boter naar evenredigheid toevoegen..
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 09:44
Verwijderd
Ik laat de boter altijd helemaal smelten (au bain marie). Dan mengt het lekker makkelijk en krijg je met het kneden ook geen barsten in het deeg.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 15:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik doe de boter op een schoteltje altijd heel even in de magnetron
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2012, 21:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Nou, uiteindelijk is het helemaal goedgekomen met die kruidnoten. Meer boter en melk gebruiken, zo simpel was het...

Omdat vanavond de oven toch al aan stond voor een ovenschotel, heb ik banaanbrownies gemaakt. Net een stukje geprobeerd, en het smaakt goed!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 13:04
Verwijderd
Ik ben zandkoekjes aan het maken, ik kreeg gisteren zin om die te maken en ben dan de ingrediënten gaan halen, maar aangezien ik een ovenschotel voor het avondeten wou maken, heb ik gewacht tot vandaag om er aan te beginnen (moest ook nog een deegrol enzo in huis halen). Ik heb al een foutje gemaakt, het deeg moest een halfuur in de ijskast, maar ik wou nog wat decoratiespul gaan kopen en het heeft er anderhalf uur in gelegen. Nu dus niet te bewerken, even geduld hebben dus.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 16:12
Verwijderd


Gelukt! En ze smaken fantastisch!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 16:34
Verwijderd
Ze zien er leuk uit Mutant!

Ik wil eigenlijk weer eens iets gaan bakken, maar ik heb mijn bakboeken hier allemaal niet liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 17:20
Verwijderd
Je hebt internet, Google wat leuke dingen

Ik had overigens nog nooit koekjes gemaakt ofzo en zondag was het opeens zo van 'Ik wil kerstkoekjes maken! Dennenboompjes! Groene!' en dus bedacht ik dat het zandkoekje simpel moest zijn, recepten gezocht, die recepten door elkaar gemixt en dit is het resultaat ^^. Gisteren ben ik de ingrediënten gaan halen, vanmorgen de deegrol, bakpapier en uitsteekvormpjes, want ik had daar niks van in huis (mijn bakervaring bestaat uit cakes) en vanmiddag de kleurstof en de suikerparels. En ze zijn echt super goed gelukt, zeker voor de eerste keer en zeker met een onbetrouwbare oven als de mijne.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 18:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind ze echt gaaf

Ik zou een cake bakken voor kerstavond als we terug zijn uit de kerstnachtdienst maar ik heb bijna geen tijd dus nu heeft m'n moeder aangeboden er één te bakken in haar 'Zeeuwse Knoop' bakblik die ze van m'n schoonzusje gehad had Denk dat ik er maar mee instem. Ik heb wel een heel gaaf versierding met van die zilveren bolletjes, hagelslagjes, etc, die neem ik wel mee

Bakblik ziet er ongeveer zo uit:

__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 21:20
Verwijderd
Ik heb een grondige hekel aan internetrecepten, dus die gebruik ik niet . Dat is na een aantal keer dat internetrecepten mislukten, terwijl bij mij recepten uit boeken eigenlijk nog nooit mislukt zijn. Slechts 1 keer, dus dat is dan een kans van 1 op 100 ofzo
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 22:22
Verwijderd
Nou ja, daarom heb ik mijn verstand gebruikt en het ene recept met het andere gemixt Meestal gebruik ik een recept ook als handleiding en doe ik gewoon waar ik zelf zin in heb, maar bij gebak komt dat vaker wat nauwer ^^
Overigens, een aanrader voor jou: Goe gebakken met Sofie Dumont (niet die met die Wim). De tv-programma's en de boeken, zij is echt meesterlijk in desserts, koekjes, gebak,... Ik heb haar eerste boek, al ben ik het niet eens met haar manier van tiramisu maken, maar ze maakt zelfs de boudoirkoekjes zelf!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 22:23
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Deze ging meer om het idee dan dat het lekker was. Monsterlijke monsterboek van Harry Potter. Aardig scheef.
__________________
The world would be a lonely place, without the ones that put a smile on your face.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 22:28
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Deze ging meer om het idee dan dat het lekker was. Monsterlijke monsterboek van Harry Potter. Aardig scheef.[afbeelding]
Gaaf!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 22:47
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
@Mutant: zijn leuke koekjes geworden!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-12-2012, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, daarom heb ik mijn verstand gebruikt en het ene recept met het andere gemixt Meestal gebruik ik een recept ook als handleiding en doe ik gewoon waar ik zelf zin in heb, maar bij gebak komt dat vaker wat nauwer ^^
Overigens, een aanrader voor jou: Goe gebakken met Sofie Dumont (niet die met die Wim). De tv-programma's en de boeken, zij is echt meesterlijk in desserts, koekjes, gebak,... Ik heb haar eerste boek, al ben ik het niet eens met haar manier van tiramisu maken, maar ze maakt zelfs de boudoirkoekjes zelf!
Oeh dat ziet er wel chill uit ja bedankt!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 11:52
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Een bescheiden applaus voor mijn bananenpindacake (waar nu nog 1 plakje van over is). Een kerstboom er op maken lukte niet want de fondant was een beetje te dun en droop als diarree uit het spuitzakje op het aanrecht!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis

Laatst gewijzigd op 01-08-2014 om 14:00.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-12-2012, 18:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Fondant kun je toch niet spuiten, dat moet je toch rollen en uitsnijden?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 18:46
Verwijderd
Fondant is inderdaad een soort suikerdeeg. Misschien bedoelt hij glazuur?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 18:48
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
In het recept van Rudolf noemden ze het fondant. Bestaat uit poedersuiker, eiwit en cacaopoeder. Is vloeibaar en bij opdrogen wordt het hard. Maar ik had denk ik te weinig poedersuiker gebruikt. Maar toch lekker.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis

Laatst gewijzigd op 20-12-2012 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 19:11
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Fondant kun je toch niet spuiten, dat moet je toch rollen en uitsnijden?
Ik denk dat je het verwart met marsepein.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 19:39
Verwijderd
Nee, fondant lijkt op marsepein.


Wat ze hier over de taart draperen is fondant.

Resultaat:


Jij hebt glazuur gemaakt. Al maak ik dat met gewoon water en poedersuiker (cacao kan daar natuurlijk bij voor kleur en smaak). Als glazuur te vloeibaar is, dan heb je te weinig poedersuiker gebruikt.


Resultaat:
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:15
Verwijderd
Wat Mutant zegt ja, fondant moet je inderdaad uitrollen .
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:16
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ja dat ik te weinig poedersuiker had gebruikt klopt. Maar dan vraag ik me af wat nou het verschil is tussen fondant en marsepein.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2012, 20:17
Verwijderd
Marsepein wordt gemaakt met amandelen, fondant enkel met suiker.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:17
Verwijderd
Marsepein wordt gemaakt van amandelen, fondant niet. Fondant wordt op suikerbasis gemaakt. Het verschil zit dus in bereiding en smaak.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:20
Verwijderd
Dingen die ik de laatste tijd gebakken heb!


Bara Brith
Kookboek 'specerijen' van Manisha Gambhir Harkins.

Het is een Welsh rozijnen/thee/koekkruiden'brood', eigenlijk is het meer muffin dan brood. Het is erg lekker en vult ook behoorlijk!

Recept:
Zet 325 ml zwarte thee, wel sterk maar niet te bitter (lipton thee kun je goed sterk zetten zonder dat het te bitter wordt) Doe 275 gram rozijnen en/of krenten en de rasp van 1 citroenschil in een kom en laat het een half uur wellen in de thee. Laat het dan uitlekken in een zeef maar vang de thee op.
Voeg aan de thee 100 g gesmolten boter, 150 g bruine suiker, 2 eetlepels stroop en 1 losgeklopt ei toe en roer het goed door elkaar zodat de suiker oplost.
Meng in een kom 325 g bloem, 4 theelepels bakpoeder en 2-3 theelepels koekkruiden. Doe dan het thee/boter/suiker mengsel erbij. Roer het tot een glad beslag en roer dan de rozijnen en citroenrasp er weer door.
Doe het in een ingevette of beklede cakevorm en bak het 75 minuten op 160 graden. Laat het afkoelen op een rooster.

Laatst gewijzigd op 20-12-2012 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:22
Verwijderd

Chocolade-appeltaart
Kookboek 'Chocoladegerechten' uit de serie 'De allerlekkerste'

De foto is een beetje bewogen, want die heb ik in de auto genomen. De meningen waren verdeeld: sommige mensen vonden het zonde van de appeltaart om er chocola door te doen, anderen vonden het juist een geniale combinatie. Ik vond het zelf vooral leuk voor de afwisseling, weer eens wat anders dan een klassieke appeltaart.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:23
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Heb net even rondgeneusd op chrome en bij een recept hebben ze over fondant en/of glazuur en dat maken ze met water en poedersuiker.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:25
Verwijderd



Appel-bessenpie
Uit 'zoete vlaaien en taarten' van Linda Collister

Het is dus eigenlijk gebakken fruit (appels, bramen en rode bessen) met een dakje van taartdeeg, ik heb het in kleine schaaltjes gemaakt zodat ik er elke dag eentje warm kon eten. Een volgende keer zou ik er geen rode bessen in doen, die waren toch net te wrang. Maar het was wel een lekker toetje

Maak van 180 gram bloem, een snuf zout, een eetlepel poedersuiker, 90 g koude boter en 4 eetlepels koud water een stevig, elastisch deeg.
Schil 900 gram stevige zure appels en snij ze in blokjes. Meng met 250 gram bessen naar keuze (kookboek stelt voor dat je frambozen, aalbessen of moerbeien gebruikt) en 2 eetlepels poedersuiker.
Doe het fruit in een ondiepe ovenschaal. Rol het deeg uit tot een plak van 0.5 cm dik en leg het er bovenop, druk het goed aan tegen de randen van de ovenschaal bij de zijkanten. Prik er een patroon van gaatjes in.
Bak het 30 minuten op 200 graden.
Serveer warm, bestrooid met wat suiker.

Ik had geen witte bloem meer, dus ik heb volkorenmeel gebruikt. Dat ging eigenlijk ook prima.

Laatst gewijzigd op 20-12-2012 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:26
Verwijderd
Oh dat klinkt als een lekker idee!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Heb net even rondgeneusd op chrome en bij een recept hebben ze over fondant en/of glazuur en dat maken ze met water en poedersuiker.
Gewoon even op wiki kijken, daar staat alles duidelijk uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Oh dat klinkt als een lekker idee!
Welke? En wil je een recept?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:27
Verwijderd
Jeetje Sarah, dat ziet er allemaal lekker uit
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of ik het ooit ga maken maar ben wel geïnteresseerd in recepten van het koekkruiden/thee/rozijnenbrood en de appel-bessenpie
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-12-2012, 20:30
Verwijderd
Ik zal mijn posts even editen om het erbij te zetten!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:31
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Heb idd even gewikipedia't. Fondant is er in deegvorm om b.v. bonbons te vullen, in vloeibare vorm en rolfondant om over taarten e.d. te doen. We hadden dus allemaal gelijk!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Ik zal mijn posts even editen om het erbij te zetten!
Dank je, het ging vooral om de onderste, maar ik ben blij met beide recepten!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Heb idd even gewikipedia't. Fondant is er in deegvorm om b.v. bonbons te vullen, in vloeibare vorm en rolfondant om over taarten e.d. te doen. We hadden dus allemaal gelijk!
Maar de bereidingswijze is nog steeds anders. Jij hebt glazuur gemaakt, ook al noemen ze het fondant in het recept. Dan weten ze zelf het verschil blijkbaar niet.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 13:49
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Wat staan hier toch weer lekkere dingen tussen
Ik noem dit altijd: ''Het grote krijg eetlust topic
__________________
Elke dag is anders... Elke dag opnieuw...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 20:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Omdat de oven toch aanstond voor het avondeten, besloot ik spontaan mijn favoriete chocoladekoekjes weer te bakken. Dit keer alleen met pure chocolade, want ik had geen andere in huis. En ze zijn weer lekker!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 19:53
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb net bananenbrood met dadels gebakken uit de Allerhande.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:18
Verwijderd
Vorige week bakte ik banaan-karameltaart. Was erg lekker, een beetje banoffee pie-achtig.
Het project daarvoor was cheesecake van Nigella Lawson en die was GODDELIJK <3
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 21:03
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik had als kerstpakket een cupcakemaker uitgekozen, en daar wil ik binnenkort gebruik van gaan maken. :-) Ik heb het nu druk met school, maar volgende week ga ik graag aan de slag! Ik heb zelf zo'n bakding, dus de cakejes hoeven niet meer in de oven. Er zit ook een boekje bij met recepten, maar zou je de cakejes anders moeten maken (qua ingrediënten) dan als je ze 'gewoon' in de oven doet? Sorry, ik ben een leek wat bakken betreft, heb 't nog nooit alleen gedaan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 04:51
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij zijn de ingrediënten hetzelfde. Maar dat weet je gauw genoeg als je dat boekje een keer doorbladert.lg
Met citaat reageren
Oud 18-01-2013, 21:38
Verwijderd
Ik heb bananencake gebakken.



Recept 'bananentaart' uit kookboek 'kijk en kook'.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 10:53
Verwijderd
Oh dat is ook nog een idee als ik te rijpe bananen overheb. Gaan daar dingen in die je niet standaard in huis hebt?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 14:00
Verwijderd
Alleen noten, maar die zou je weg kunnen laten.
Deze cake bestaat uit 200 g boter, 200 g suiker, 350 g bloem, 1 zakje bakpoeder, 5 bananen, 4 eieren en een half bakje pecannoten. Je kunt 'm natuurlijk kleiner maken. Boter zacht genoeg maken dat je 'm kan roeren, bananen pureren, alles door elkaar mengen en 40 minuten in de oven, super simpel.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 14:42
Verwijderd
Ah, bakpoeder heb ik niet. Klinkt goed, gaat op de lijst!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Het grote (zoete) baksels topic!
Larry Flint
500 25-11-2012 10:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.