Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2003, 14:35
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ik heb even een vraagje. Ik ben achttien en ik heb behalve oppassen nog nooit gewerkt. Nu zeggen veel mensen dat ik zonder werkervaring bijna geen baantje zal kunnen vinden. Ik heb nu ook helemaal geen baantje nodig, en ik heb er niet eens zin in om te gaan werken, maar is het slim om dat toch te doen zodat ik iig werkervaring heb als ik wel een baantje nodig heb als ik ga studeren ofzo? Of denken jullie dat ik zonder werkervaring ook nog wel een baantje zal kunnen vinden als het nodig is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2003, 14:40
Divina Flor
Avatar van Divina Flor
Divina Flor is offline
Het lijkt me dat het er vanaf hangt wat voor baantje je wilt hebben. Voor sommige dingen (verkoopster misschien) heb je vaardigheden nodig die je kunt opdoen door te werken.
Maar voor simpele bijbaantjes (kassamiep en dergelijke) is dit niet nodig.
En als je voor het eerst een serieuze baan gaat zoeken lijkt me het ook een ander verhaal. (dan hangt het b.v. weer van je opleiding af)
__________________
Qui tutto è fermo, incantato, nel mio ricordo, anche il vento.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 17:32
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Werkervaring staat altijd leuk op je cv. Het is een teken dat je in ieder geval ondernemend (je hebt de moeite genomen om iets aan te pakken) bent.
Bovendien ben je dan al bekend met wat je eventueel zou kunnen verwachten als je je ooit echt in het arbeidsproces gaat begeven.
In ieder geval ben je alleen maar positief bezig als je nu een bijbaantje zou zoeken.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 18:41
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
ach, ik vind dat die mensen niet zo moeten hangen aan "echte" werkervaring. Jou oppaservaring geeft al kennis van een heel groot gevoel van verantwoordelijkheid (je neemt immers de verantwoordelijkheid voor andermans kinderen, dat is niet zomaar wat verantwoordelijkheid), lange oppaservaring zegt dan ook dat je dat gevoel goed aankunt.
Kassaervaring is handig als je dát bijbaantje wilt in die ene-super-hippe-kledingwinkel waar veel andere mensen ook op azen. Dan gaat die winkel dus selecteren. Degene die het makkelijkst valt in te werken (hoge opleiding, veel ervaring). Zullen ze dan uitkiezen.

Maar dat gaat dus waarschijnlijk niet over je baan voor als-je-later-groot-bent. Die zullen er waarschijnlijk niet om geven of je nou kassajuf bij de AH bent geweest of niet.

Maar dat hangt natuurlijk wel vande opleiding af. Heb jij economie en management gestudeerd en solliciteer je naar de functie van manager in een mode-zaak zullen ze het wel leuk vinden als je al eens als verkoopster bij de WE hebt gewerkt.

Studeer jij echter pedagogiek hoef je dat baatnje bij de WE bij wijze van spreke niet eens op je CV te zetten. Oppassen is in die context veel belangrijker.
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 19:03
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Werkervaring zal iig niet zo snel tegen je werken. Je kan er alleen maar voordeel aan hebben. Maar zo is het nu ook al, als je inde thuiszorg wilt werken moet je al eens ergens anders hebben gewerkt, omdat ze de ervaring hebben dat mensen zonder werkervaring snel afhaken.

Ik ben nu sinds een paar weken werkloos (ontslag genomen, te druk met belangrijkere dingen) maar ik heb veel geleerd in die tijd. Altijd beleefd blijven, op de klant gericht je draait gewoon mee in het wereldje en dat is onwijs leerzaam. In ieder geval dat is hoe ik het heb ervaren maar dat ligt ook waar je werkt want ik had vrij veel inspraak in allerlei dingen.

In tijden van werkloosheid kan werkervaring misschien een bepalende factor zijn of je een baan krijgt of niet maar voor de rest denk ik dat het niet heel belangrijk is. Het kan namelijk ook betekenen dat je goed prioriteiten kan stellen, en je schoolwerk heel belangrijk vindt en daar druk mee bezig bent. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 19:21
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Uit eigen ervaring (ik werk zelf op personele zaken bij een overheidsinstantie) kan ik je vertellen dat werkervaring altijd van pas komt. Je hoeft niet uit en te na te vertellen wat je precies gedaan hebt (de kunst van een cv schrijven komt daarbij erg van pas) maar dat je wel al wat gedaan hebt.

Ook als je ergens langdurig stage hebt gelopen dan kan dat voor een werkgever interessant zijn.
Stel dat er bij ons 2 mensen solliciteren met dezelfde opleiding, ze komen allebei als goed uit de bus bij het gesprek maar 1 heeft net de mazzel dattie ook stage heeft gelopen in een soortgelijke functie zoals in de vacature wordt gevraagd, dan weet ik wel wie er voor een arbeidsvoorwaardengesprek mag komen.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 21:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ongemotiveerd ergens gaan werken, puur voor de ervaring, lijkt me niet bijzonder nuttig. Tja, het staat leuk op je cv, maar of je er ook echt wat van op zult steken? Bovendien heb je (als je ongemotiveerd op je werk rondloopt) sneller kans op ontslag, wat dan weer net níet mooi staat op je cv.
Ik vind wel werkervaring best belangrijk. Ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren over contact met klanten, problemen oplossen, verantwoordelijkheid dragen, doorzettingsvermogen etc. Maar puur voor die reden zou ik geen baantje gaan zoeken. Je moet het wel leuk vinden om te doen, anders hou je het toch niet lang vol.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 21:18
KleinMeissiej
KleinMeissiej is offline
bliepmiep zijn is echt niet moeilijk
En als de betreffende supermarkt echt iemand nodig hebt
En je komt beetje spontaan over
En je hebt zin om te gaan werken
Dan zullen ze echt niet moeilijk doen of je wel of geen werkervaring heb
Ik heb nog nooit opgepast, maar dat is denk ik ook niet echt mijn ding
Ja voor veel werk heb je inderdaad btje ervaring nodig
Die in de loop van de tijd ontstaat
Maar je moet erges beginnen toch??
De kans is er dus als er heel veel kandidaten zijn
Dat de mensen die veel werkervaring hebben voorrang krijgen
Maar dat is bij n beperkt aantal 'bijbaantjes'

*kusje* Karen
__________________
Tjus
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 15:26
:) L. :)
:) L. :) is offline
Hmm, het blijft moeilijk. Ik kan er idd alleen maar voordeel aan hebben, dus ik moet het eigenlijk gewoon doen. Maar van de andere kant moet ik het weer niet doen omdat ik het druk heb en niet echt zin heb. Ik ben niet zo goed in kuezes maken, hihi.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 16:11
MoonWolf
Avatar van MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik denk het niet zo heel erg nodig is, net als wat iedereen hier zet. Het hangt er vanaf wat je wil gaan doen, en opzich kan je het natuurlijk altijd doen, en als het niet bevalt stop je weer gewoon!

Citaat:
KleinMeissiej schreef op 16-12-2003 @ 22:18:
*kusje* Karen
Hey naamgenoot!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 18:17
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 17-12-2003 @ 17:11:
Hey naamgenoot!
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 19:24
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
het is een visueu-dinges cirkel. Je krijgt waarschijnlijk makkelijker een baantje als je werkervaring hebt, maar om werkervaring te krijgen, moet je weer een baantje hebben...

*zit met hetzelfde probleem*
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:23
:) L. :)
:) L. :) is offline
Ja, ik moet binnekort echt maar een baantje gaan zoeken. Ik denk dat ik na m'n examen maar echt ga zoeken ofzow, duurt nog wel ff, maar ja, nu heb ik het toch al zo druk. Hopen dat het gaat lukken. Is idd wel irritant.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:47
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
bij het ene beroep vast meer dan bij het ander. Daarbij moet je vaak ook stages doen, dat is pas echte werkervaring (in je doelgebied)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht werkervaring (soliocitatie)
dgw_scholieren
7 25-12-2015 09:25
Werk, Geld & Recht Parttime baan (werkervaring voor bouwkunde/architectuur)
Kaka8
1 16-12-2010 18:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Perfecte taalkundigheid VS. Kwaliteit persoon
Verwijderd
44 04-04-2010 11:01
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stagebrief gezocht
Balance
3 18-10-2004 19:36
Werk, Geld & Recht Een cv maken.
Verwijderd
19 28-07-2003 17:08
Werk, Geld & Recht Cv
Trimm Trabb
10 18-06-2003 21:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.