Oud 22-08-2019, 17:38
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Hallo,
Thuis gaat het zo slecht tussen mijn ouders en mij dat ik van ze in de schuur mag wonen (op mijn eigen verzoek, de schuur is trouwens helemaal niet erg om in te wonen want het is eigenlijk een tweede huis)

Ik krijg 250 euro in de maand voor eten, schoonmaakspullen, kleding, schoenen, toiletspullen enz. en ik wil mijn geld zo goed mogelijk besteden en het liefst nog kunnen sparen.

Hoeveel schatten jullie in dat ik per maand (als 16 jarige) ongeveer ga besteden aan:
- boodschappen
- toiletspullen zoals shampoo en toiletpapier
- schoonmaakspullen zoals schoonmaakazijn en afwasmiddel

En hoeveel per maand is het verstandig om apart te leggen voor kleding of een nieuwe bh?
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2019, 18:06
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
heb je al geprobeerd om hulp in te schakelen om de band tussen jou en je ouders te verbeteren? ik vind dit heel onverantwoordelijk
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 20:22
Verwijderd
Citaat:
heb je al geprobeerd om hulp in te schakelen om de band tussen jou en je ouders te verbeteren? ik vind dit heel onverantwoordelijk
Ik vind het een prima deal en ik ken meer van dit soort deals. Je kan je oog erop houden en hij kan z'n eigen gang gaan. Je kent verder de achtergrond niet dus het zou je sieren als je je oordeel bij je zou houden tot je wel precies weet wat er aan de hand is.

Ik denk dat 250 per maand best een prima bedrag is. Het hangt echt helemaal van jezelf af. Je woont bij je ouders in de tuin, misschien is die afstand wel goed en misschien ga je er wel iedere dag eten over een paar weken. Of je moeder geeft jou ook een bord mee en kan je het op je eigen plek opeten. Ook geen issue.

Met 250 per maand zou je prima uit moeten kunnen als je alleen dat moet aanschaffen en dan zou je ook nog geld over moeten houden om van te kunnen sparen. Er zijn vast mensen hier die bonuskoningen zijn en je daar meer over kunnen vertellen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 21:00
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ik vind het een prima deal en ik ken meer van dit soort deals. Je kan je oog erop houden en hij kan z'n eigen gang gaan. Je kent verder de achtergrond niet dus het zou je sieren als je je oordeel bij je zou houden tot je wel precies weet wat er aan de hand is.

Ik denk dat 250 per maand best een prima bedrag is. Het hangt echt helemaal van jezelf af. Je woont bij je ouders in de tuin, misschien is die afstand wel goed en misschien ga je er wel iedere dag eten over een paar weken. Of je moeder geeft jou ook een bord mee en kan je het op je eigen plek opeten. Ook geen issue.

Met 250 per maand zou je prima uit moeten kunnen als je alleen dat moet aanschaffen en dan zou je ook nog geld over moeten houden om van te kunnen sparen. Er zijn vast mensen hier die bonuskoningen zijn en je daar meer over kunnen vertellen.
Inderdaad, het leven van een egte slav.

TS: Zoek eens online naar koopjes. Momenteel is er Route 99 korting bij de appie: https://www.ah.nl/

Dus pak je bonuskaart maar.

Oh ja, kijk eens naar deze website: https://www.reclamefolder.nl/winkels-supermarkt.html
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 21:13
Verwijderd
Vers fruit en verse groenten; Lidl. De goedkoopste en weer de beste van NL geworden, en terecht ook Trap niet in biologische onzin, probeer wel vrije-uitloop-eieren aan te schaffen of antibiotica-arm vlees, maar trap niet in groenten, want daar gebruiken ze allemaal hele enge pesticiden waarvan het niet bekend wat voor precieze schade er aan je lichaam aangericht wordt.

Bonus in de gaten houden helpt echt gigantisch ook. Aanbiedingen in het algemeen. Ik koop cadeautjes voor mensen als het in de aanbieding is, zo van "oh jeej, dat zou XYZ wel leuk vinden", en dan koop ik het alvast. Scheelt honderden euro's per jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 21:29
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Aldi is goedkoop.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 21:36
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Aldi is goedkoop.
Heb je niet gehoord van Budget-food
Met citaat reageren
Oud 22-08-2019, 23:45
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik heb in de eerste maanden dat ik uit huis was eerst geprobeerd om gewoon zuinig aan te leven: koop wat je nodig hebt (niet minder dan dat, maar ook geen overbodige luxe), zie wat dat kost, wat je overhoudt en of je uitkomt.

Cheape tips:
- Eet groenten met het seizoen mee: in de winter zijn wortels goedkoop en kost een bloemkool >€2. Budgettip is om dat dus de bloemkool even te laten staan.
- Het is goed om te letten op aanbiedingen, maar pas er ook mee op: koop alleen dingen die je normaal ook gebruikt, anders ben je alsnog duurder uit. En koop geen buitensporige hoeveelheden. Je hebt geen 5 tubes tandpasta op voorraad nodig als je alleen woont. Aanbiedingen op dit soort producten komen vanzelf weer terug.
- Vergelijk de prijzen van producten in de supermarkt. Grofweg liggen de duurdere (a-)merken bovenin of op ooghoogte in het schap en onderin ligt hetzelfde product, maar dan van een goedkoper merk.
- Kook voor meerdere dagen. Dat is chill, je hoeft minder vaak te koken en het is vaak in verhouding goedkoper om een grotere verpakking te kopen.
- Doe geen boodschappen op nuchtere maag: voor je het weet ben je de trotse eigenaar van het gangpad met koekjes (of drank ).
- Probeer elke maand een klein beetje geld over te houden om te sparen. Als je fiets dan bijv. ineens kapot gaat, dan heb je wat geld achter de hand om je fiets te laten repareren.
- Cliché-tip: kleding is in de opruiming/sale goedkoper dan in de nieuwe collectie. Als je dure dingen als een winterjas in de sale koopt, scheelt dat nogal een hap uit je maandbudget.

Voor budgeteren: wat geef je nu uit aan kleding per seizoen/maand/week? En hoeveel betalen je ouders hieraan? Dat kan helpen om een beeld te krijgen van hoeveel je apart moet leggen.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 00:11
butters
butters is offline
Citaat:
Vers fruit en verse groenten; Lidl. De goedkoopste en weer de beste van NL geworden, en terecht ook Trap niet in biologische onzin, probeer wel vrije-uitloop-eieren aan te schaffen of antibiotica-arm vlees, maar trap niet in groenten, want daar gebruiken ze allemaal hele enge pesticiden waarvan het niet bekend wat voor precieze schade er aan je lichaam aangericht wordt.

Bonus in de gaten houden helpt echt gigantisch ook. Aanbiedingen in het algemeen. Ik koop cadeautjes voor mensen als het in de aanbieding is, zo van "oh jeej, dat zou XYZ wel leuk vinden", en dan koop ik het alvast. Scheelt honderden euro's per jaar.
Hoezo zijn biologische veggies ongezond?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Hoezo zijn biologische veggies ongezond?
Omdat ze pesticiden en insecticiden gebruiken waarvan de effecten op mensen niet bekend zijn of waarvan bekend is dat ze negatief bijdragen aan de gezondheid van mensen. Het door niet-biologische boeren gebruikte Round-Up is vele malen veiliger.
Daarnaast kost biologische landbouw teveel ruimte voor de opbrengst; we hebben heel veel aardes nodig om iedereen van voedsel te kunnen voorzien als we iedereen biologisch willen laten eten.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 10:05
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Omdat ze pesticiden en insecticiden gebruiken waarvan de effecten op mensen niet bekend zijn of waarvan bekend is dat ze negatief bijdragen aan de gezondheid van mensen. Het door niet-biologische boeren gebruikte Round-Up is vele malen veiliger.
Daarnaast kost biologische landbouw teveel ruimte voor de opbrengst; we hebben heel veel aardes nodig om iedereen van voedsel te kunnen voorzien als we iedereen biologisch willen laten eten.
Of zelf, als je daar de mogelijkheid voor hebt, wat groente verbouwen zodat je precies weet wat daarmee gebeurt.
Al is dat een hele andere discussie en denk ik niet dat je als zestienjarige in deze situatie daarmee bezig gaat zijn
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 16:29
butters
butters is offline
Citaat:
Omdat ze pesticiden en insecticiden gebruiken waarvan de effecten op mensen niet bekend zijn of waarvan bekend is dat ze negatief bijdragen aan de gezondheid van mensen. Het door niet-biologische boeren gebruikte Round-Up is vele malen veiliger.
Daarnaast kost biologische landbouw teveel ruimte voor de opbrengst; we hebben heel veel aardes nodig om iedereen van voedsel te kunnen voorzien als we iedereen biologisch willen laten eten.
Is het hele punt van biologische landbouw dan geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Is het hele punt van biologische landbouw dan geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken?
Ze gebruiken geen Roundup. Ze gebruiken weldegelijk pesticiden en insecticiden. https://www.npr.org/sections/health-...=1566571867282
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 16:55
Verwijderd
Roundup: Is een chemische stof die vooralsnog minder giftig voor je is bij dagelijkse consumptie van groente en fruit die behandeld is met het spul, ten opzichte van één keer per 7 jaar een glas alcohol drinken.
Wat is Roundup: Roundup is giftig voor alle planten die niet specifiek een gen hebben waarmee ze immuun worden (heel kort door de bocht).
Roundup heeft geen nadelige effecten op mensen. Voor wat betreft overige fauna die direct om het gewas heen leeft zijn er nog wel wat vraagtekens, maar het lijkt sowieso al een stuk minder ingrijpend te zijn dan andere herbicides.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 17:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Goedkope A-merk toiletartikelen (shampoo, deodorant, tandpasta etc) koop je bij de action schoonmaakspullen hebben ze daar ook maar ik vind die van de Lidl ook prima.

Verder heeft de Lidl sowieso goede producten en de Albert Heijn heeft regelmatig 1+1 gratis. Dingen als wasmiddel koop ik nooit voor de volle prijs.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 17:26
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Met citaat reageren
Oud 23-08-2019, 19:10
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Round-up werkt ook gewoon als de tierelier
Met citaat reageren
Oud 24-08-2019, 15:10
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Citaat:
Ik heb in de eerste maanden dat ik uit huis was eerst geprobeerd om gewoon zuinig aan te leven: koop wat je nodig hebt (niet minder dan dat, maar ook geen overbodige luxe), zie wat dat kost, wat je overhoudt en of je uitkomt.

Cheape tips:
- Eet groenten met het seizoen mee: in de winter zijn wortels goedkoop en kost een bloemkool >€2. Budgettip is om dat dus de bloemkool even te laten staan.
- Het is goed om te letten op aanbiedingen, maar pas er ook mee op: koop alleen dingen die je normaal ook gebruikt, anders ben je alsnog duurder uit. En koop geen buitensporige hoeveelheden. Je hebt geen 5 tubes tandpasta op voorraad nodig als je alleen woont. Aanbiedingen op dit soort producten komen vanzelf weer terug.
- Vergelijk de prijzen van producten in de supermarkt. Grofweg liggen de duurdere (a-)merken bovenin of op ooghoogte in het schap en onderin ligt hetzelfde product, maar dan van een goedkoper merk.
- Kook voor meerdere dagen. Dat is chill, je hoeft minder vaak te koken en het is vaak in verhouding goedkoper om een grotere verpakking te kopen.
- Doe geen boodschappen op nuchtere maag: voor je het weet ben je de trotse eigenaar van het gangpad met koekjes (of drank ).
- Probeer elke maand een klein beetje geld over te houden om te sparen. Als je fiets dan bijv. ineens kapot gaat, dan heb je wat geld achter de hand om je fiets te laten repareren.
- Cliché-tip: kleding is in de opruiming/sale goedkoper dan in de nieuwe collectie. Als je dure dingen als een winterjas in de sale koopt, scheelt dat nogal een hap uit je maandbudget.

Voor budgeteren: wat geef je nu uit aan kleding per seizoen/maand/week? En hoeveel betalen je ouders hieraan? Dat kan helpen om een beeld te krijgen van hoeveel je apart moet leggen.
Bedankt voor al je tips!

Nu geef ik per maand niet zo veel uit aan kleding. Ik krijg in oktober en in april 250 euro kleedgeld en daar moet ik alles maar mee uitzoeken. In de rest van het jaar koop ik alleen noodzakelijke dingen zoals een broek wanneer er eentje kapot gegaan is.
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2019, 11:38
SophieNeleman
SophieNeleman is offline
Met name het boodschappen op nuchtere maag vind ik een goede tip. Heb die fout maar al te vaak gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2019, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Is het hele punt van biologische landbouw dan geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken?
Ja biologische groente werkt zo:

Er staan bijvoorbeeld allemaal kroppen sla in het land zo he
Komt er een slakje aan en die heeft honger
En dit slakje denkt: hmmmmm sla!
Maar vervolgens denkt het slakje: Ohnee, dit is biologisch, ik mag hier niet komen. Laat ik niet met mijn vriendjes de volledige oogst verwoesten.

Biologische groente dat onbespoten is en in massa-productie geteeld wordt bestaat niet. Alleen in het geval waarin Wolter het schetst. Maar dan accepteer je dus ook gewoon dat je boerenkool opgevreten wordt. Of je aardappelen naar de tyfus gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2019, 12:00
Verwijderd
En dat laatste is misschien in een klein groentetuintje van jezelf acceptabel, maar het wordt lastiger als je er je geld mee verdient.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2019, 14:24
Verwijderd
^Jup
Met citaat reageren
Oud 05-09-2019, 23:17
butters
butters is offline
Citaat:
Roundup: Is een chemische stof die vooralsnog minder giftig voor je is bij dagelijkse consumptie van groente en fruit die behandeld is met het spul, ten opzichte van één keer per 7 jaar een glas alcohol drinken.
Wat is Roundup: Roundup is giftig voor alle planten die niet specifiek een gen hebben waarmee ze immuun worden (heel kort door de bocht).
Roundup heeft geen nadelige effecten op mensen. Voor wat betreft overige fauna die direct om het gewas heen leeft zijn er nog wel wat vraagtekens, maar het lijkt sowieso al een stuk minder ingrijpend te zijn dan andere herbicides.
Sorry voor het late antwoord. Roundup wordt geklassifieerd als "hoogstwaarschijnlijk kankerverwekkend" en het heeft ook desastreuze gevolgen voor de insectenpopulatie. Dus hoezo sta je achter deze herbicide/insecticide?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2019, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Sorry voor het late antwoord. Roundup wordt geklassifieerd als "hoogstwaarschijnlijk kankerverwekkend"
Wat het "is hoogstwaarschijnlijk kankerverwekkend" in dit specifieke geval op doelt is intensieve blootstelling aan de stof. En als ik me het goed herinner, maar dat kan ik vast wel opzoeken, dan behoren zelfs boeren en landarbeiders die op de voorgeschreven wijze omgaan met het bewuste middel niet tot een groep met verhoogd risico maar gaat het echt puur en alleen om bijvoorbeeld gaan zwemmen in het spul of het puur binnenkrijgen.

Zoals ik eerder al zei blijkt uit Deens onderzoek onder letterlijk honderdduizenden Denen over tientallen jaren dat het drinken van één glas alcohol binnen zeven jaar net zo kankerverwekkend is als tijdens dezelfde periode een dieet hebben waarin de gewassen bespoten zijn met normale hoeveelheden glyfosaat.

Citaat:
en het heeft ook desastreuze gevolgen voor de insectenpopulatie. Dus hoezo sta je achter deze herbicide/insecticide?
Andere pesticiden en herbiciden hebben dezelfde desastreuze gevolgen voor de insectenpopulatie, inclusief nog heel erg veel onbekende effecten. Glyfosaat is net als bijvoorbeeld aspartaam een van de meest bestudeerde stoffen in de geschiedenis.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2019, 23:36
Verwijderd
Trouwens, afgezien van het verschil in het soort kankerverwekkendheid eerder aangegeven, wat voor kans is "hoogstwaarschijnlijk". 50%? 80%?

Als je X doet heb je een 10% hogere kans op kanker.
Als de normale kans op kanker onder gebruikers van X 5% is, dan gaat die kans dus naar 5,5%...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2019, 11:23
butters
butters is offline
Naar aspartaam en Roundup is erinderdaad veel onderzoek gedaan. Maar bijna alle onderzoeken die de negatieve aantoonden werden ongeldig verklaard door het EAFS. Maar dat agentschap valt ook niet echt te vertrouwen aangezien het vol zit met lobbyisten...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2019, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Naar aspartaam en Roundup is erinderdaad veel onderzoek gedaan. Maar bijna alle onderzoeken die de negatieve aantoonden werden ongeldig verklaard door het EAFS. Maar dat agentschap valt ook niet echt te vertrouwen aangezien het vol zit met lobbyisten...
Ja maar toch niet, dit is gewoon gigantische bullshit.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2019, 19:36
Verwijderd
Doe even een bron!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2019, 12:00
butters
butters is offline
Citaat:
It should be noted that even at EFSA, where we found that 59% of scientific panels members had direct or indirect links with the agri-food industry.
Aldus corporate europe.
https://corporateeurope.org/en/food-...ing-germany-uk

Laatst gewijzigd op 09-09-2019 om 18:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Hoeveel verdien jij per maand?
_xNathaliex_
2 23-05-2016 00:23
Werk, Geld & Recht Hoeveel geld houden jullie per maand over?
aapieszijnbaas
32 20-04-2015 00:00
Werk, Geld & Recht Hoeveel besteed jij per maand?
Milll
93 12-08-2007 21:01
Lifestyle Hoeveel geld geef jij gemiddeld per maand uit aan kleren?
BrunetJuh
121 23-11-2005 17:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde | rentevoet per jaar per maand
X51
10 02-05-2005 20:12
Werk, Geld & Recht hoeveel verdien je per maand bij? (studenten)
Juli-tje
37 06-12-2003 23:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.