Oud 04-04-2003, 17:30
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Is het waar dat je voor Geneeskunde alleen maar natuurkunde1 en scheikunde1 nodig hebt?

Dan ben ik namelijk goed genaaid, aangezien ik ook nog wisb1 heb... (mn docent natuurkunde zei dat je na1 ook zonder wb1 zou kunnen doen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2003, 17:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sportbabe schreef op 04-04-2003 @ 18:30:
Is het waar dat je voor Geneeskunde alleen maar natuurkunde1 en scheikunde1 nodig hebt?
Het zou kunnen, maar waarschijnlijk kan je schooldecaan daar wel antwoord op geven. Kijk anders ook maar eens op de site van de universiteit waar je wilt gaan studeren. Per faculteit worden daar de diverse collegevakken en mogelijk ook de toelatingseisen voor een studie aan die faculteit (in dit geval Geneeskunde) vermeld.

Citaat:
sportbabe schreef op 04-04-2003 @ 18:30:
Dan ben ik namelijk goed genaaid, aangezien ik ook nog wisb1 heb... (mn docent natuurkunde zei dat je na1 ook zonder wb1 zou kunnen doen)
Wiskunde b1 kan wel een voordeel zijn omdat je tijdens de studie mogelijk ook iets van statistiek te zien krijgt, een vak dat deel uitmaakt van Wiskunde b1.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:45
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Natuur en Gezondheid,
dat lijkt me wel genoeg als je geneeskunde wilt studeren niet?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 18:16
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 04-04-2003 @ 18:45:
Natuur en Gezondheid,
dat lijkt me wel genoeg als je geneeskunde wilt studeren niet?
lijkt me waar ja.

Je kunt op www.ib-groep.nl kijken. Ik kan me herinneren dat je het daar kon opzoeken. En ik verplaats dit draadje naar "school en studie" omdat het niet echt vraag is over een exact vak.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 18:17
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
http://www.uva.nl/zoeken/object.cfm?...3499A2EFE10306 btw
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 20:47
Miess
Miess is offline
Helaas, om toegelaten te worden voor geneeskunde moet je ook wiskunde b1 en biologie1,2 hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 13:25
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
Miess schreef op 04-04-2003 @ 21:47:
Helaas, om toegelaten te worden voor geneeskunde moet je ook wiskunde b1 en biologie1,2 hebben.
Klopt, heb ik ooit over naar universiteit Nijmegen over gemaild of dat mogelijk was (wi B1 ), voordat de Tweede Fase er was, waren alleen na1 en sk1 verplicht (meen ik me te herinneren...), nu kan dus een heel profiel verplicht gesteld worden.
__________________
Wat eenzaam leeft is levend dood.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 22:27
chris9 tje
chris9 tje is offline
maar wiskundeb heb je zoiezo nodig, ook in je opleiding zelf, dus als je dat niet op het vwo hebt gehad, heb je toch een achterstand. Ik vind het wel logisch dat je ook wiskunde b moet hebben....
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 11:47
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Tampert schreef op 04-04-2003 @ 19:17:
http://www.uva.nl/zoeken/object.cfm?...3499A2EFE10306 btw
Dank je! Maar ook hier staat wis b1 niet verplicht is.. Waarom dan geen N&G met keuze voor wiskunde? (b1 of a1,2) Kom ik misschien ook nog op een hoger gemiddelde, want dat speelt zeker mee..
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 12:03
Miess
Miess is offline
Opzich zou wiskunde A logischer zijn voor geneeskunde omdat statistiek het enige onderdeel van de wiskunde is dat je krijgt bij geneeskunde en statistiek zit in wiskunde A. Maar als ze een N-profiel niet verplicht zouden stellen, zouder er veel te veel mensen zich aanmelden voor de loting. De toegangseis is dus alvast een vorm van selectie.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 12:14
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Miess schreef op 06-04-2003 @ 13:03:
Opzich zou wiskunde A logischer zijn voor geneeskunde omdat statistiek het enige onderdeel van de wiskunde is dat je krijgt bij geneeskunde en statistiek zit in wiskunde A. Maar als ze een N-profiel niet verplicht zouden stellen, zouder er veel te veel mensen zich aanmelden voor de loting. De toegangseis is dus alvast een vorm van selectie.
Maar ik denk dat mensen die M profielen kiezen, juist van Natuurkunde en Scheikunde afwillen, en ze kiezen vaak ook geen bio. Maar goed, die numerus fixus wordt bij ons op school al zo ontzettend verrot gescholden dat ik het hier niet zal doen. (wij hebben ook nog latijn dat je cijfer naar beneden haalt, en als je latijn lat vallen, moet je van school af. )
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 17:02
Miess
Miess is offline
Citaat:
sportbabe schreef op 06-04-2003 @ 13:14:
Maar ik denk dat mensen die M profielen kiezen, juist van Natuurkunde en Scheikunde afwillen, en ze kiezen vaak ook geen bio. Maar goed, die numerus fixus wordt bij ons op school al zo ontzettend verrot gescholden dat ik het hier niet zal doen. (wij hebben ook nog latijn dat je cijfer naar beneden haalt, en als je latijn lat vallen, moet je van school af. )
Als iemand een M profiel zou kiezen met na1 en sk1 dan zou er een andere slaag/zakregeling gelden (men zou dus zowel voor na1 als sk1 een onvoldoende kunnen staan, terwijl dit bij NG of NT niet mag) waardoor er dus meer mensen zich zouden aanmelden voor de loting. En als er iets niet gewenst is, dan is het dat wel. In de oude stijl waren na en sk ook alleen verplicht als pré-selectiemiddel. Eigenlijk wilden ze biologie verplicht stellen, maar aangezien een opleiding niet meer dan 3 vakken verplicht mag stellen lukte dit niet.
Nummerus fixus is op de tweede fase na het belachelijkste wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt, laat staan de combinatie van die twee (de lotingregels die nu dus gelden voor mensen die tweede fase hebben gehad, ik denk er haast over om mijn schoolonderzoeken zo makkelijk te maken dat iedereen het examen ingaat met een 9 ofzo zodat t cijfer maar zo hoog mogelijk wordt).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 19:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Miess schreef op 04-04-2003 @ 21:47:
Helaas, om toegelaten te worden voor geneeskunde moet je ook wiskunde b1 en biologie1,2 hebben.
Biologie was niet verplicht, volgens oude stijl.
Natuur- en scheikunde wel.

Overigens, die nieuwe fase met 1en en 2en begrijp ik geen zak van...

Biologie12?

Waarom niet gewoon Biologie???

Idiote kloteconstructie...

Ik heb gewoon VWO oude stijl gedaan.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2003 @ 20:29:
Biologie was niet verplicht, volgens oude stijl.
Natuur- en scheikunde wel.

Overigens, die nieuwe fase met 1en en 2en begrijp ik geen zak van...

Biologie12?

Waarom niet gewoon Biologie???

Idiote kloteconstructie...

Ik heb gewoon VWO oude stijl gedaan.
Zucht. Als het je niet duidelijk is en je er geen zak van begrijpt, doe er dan ook geen uitspraken over.

Biologie 1 en 2 samen staat (ongeveer) gelijk aan 'oude stijl'-Biologie als keuzevak voor het eindexamen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 19:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Miess schreef op 09-04-2003 @ 18:02:
Als iemand een M profiel zou kiezen met na1 en sk1 dan zou er een andere slaag/zakregeling gelden (men zou dus zowel voor na1 als sk1 een onvoldoende kunnen staan, terwijl dit bij NG of NT niet mag) waardoor er dus meer mensen zich zouden aanmelden voor de loting. En als er iets niet gewenst is, dan is het dat wel. In de oude stijl waren na en sk ook alleen verplicht als pré-selectiemiddel. Eigenlijk wilden ze biologie verplicht stellen, maar aangezien een opleiding niet meer dan 3 vakken verplicht mag stellen lukte dit niet.
Nummerus fixus is op de tweede fase na het belachelijkste wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt, laat staan de combinatie van die twee (de lotingregels die nu dus gelden voor mensen die tweede fase hebben gehad, ik denk er haast over om mijn schoolonderzoeken zo makkelijk te maken dat iedereen het examen ingaat met een 9 ofzo zodat t cijfer maar zo hoog mogelijk wordt).
Deden ze het maar Ik ben het volledig met je eens, maar ik heb überhaupt al commentaar op de systemen. Frans1 en duits1 die zwaar metellen, gym waardoor je niet aan je CE mag deelnemen. Ik vraag me echt af waar het allemaal goed voor is.
Daarbij denk ik dat als je geneeskunde doet je bio beter verplicht kan stellen. Ik vraag me af hoeveel ik met snelheid of van die andere dingen berekenen met geneeskunde nodig heb. (he onderdeel van de straling natuurlijk wel, maar over vermgens van auto's???)
Wel vraag ik me wel eens af, je bent 20 hoe kan je dan voor een 6VWO staan? (gewoon nieuwsgierig)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 21:10
Miess
Miess is offline
Ieke schreef op 09-04-2003 @ 20:43:
Deden ze het maar Ik ben het volledig met je eens, maar ik heb überhaupt al commentaar op de systemen. Frans1 en duits1 die zwaar metellen, gym waardoor je niet aan je CE mag deelnemen. Ik vraag me echt af waar het allemaal goed voor is.
Daarbij denk ik dat als je geneeskunde doet je bio beter verplicht kan stellen. Ik vraag me af hoeveel ik met snelheid of van die andere dingen berekenen met geneeskunde nodig heb. (he onderdeel van de straling natuurlijk wel, maar over vermgens van auto's???)

Zoals ik dus al zei, zijn natuur- en scheikunde haast niet relevant voor de studie geneeskunde. Ze worden ook alleen verplicht gesteld omdat het vrij moeilijke vakken zijn (en weinig mensen ze dus kiezen) waardoor er zich al minder mensen voor de loting aanmelden (er vindt dus pre-selectie plaats). Universiteiten wilden in de oude stijl het vak biologie ook al graag verplicht stellen, maar dit kon niet want er mochten voor een studie in de oude stijl maar 2 vakken verplicht worden gesteld.
Wel vraag ik me wel eens af, je bent 20 hoe kan je dan voor een 6VWO staan? (gewoon nieuwsgierig)
Ik sta nog niet voor 6VWO, maar voor 4HAVO en 5VWO. Volgend jaar ga ik met hen mee en sta ik dus voor 5HAVO en 6VWO. Maar ik studeer technische wiskunde (derde jaars) en ik ben vorig jaar gevraagd door mijn oude school of ik terug wilde komen maar nu dus als leraar ipv. leerling. Het is een leuk bijbaantje.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:39
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2003 @ 20:29:
Biologie was niet verplicht, volgens oude stijl.
Natuur- en scheikunde wel.De Erasmusuniversiteit heeft dezelfde eisen. De UU niet..

Overigens, die nieuwe fase met 1en en 2en begrijp ik geen zak van...

Ik snap er ook maar weinig van, en ik zit er al bijna een jaar middenin..
Biologie12?
Dat kan ik je nog wel uitleggen. Klas 4 sluit je bio1 af, en daarna kan je verder gaan met bio2, ne dan doe je daarvoor het centraal examen.

Waarom niet gewoon Biologie???
Omdat bio2 sterk wordt afgeraden als je geen sk hebt.
Idiote kloteconstructie...
Inderdaad. Maar dat is de hele tweede fase..

Ik heb gewoon VWO oude stijl gedaan.
Geluksvogel.
Maar die numerus fixus, die is er omdat er een tekort aan opleidingsplaatsten is, toch? Nu is er ook een tekort aan artsen, dus ik stel voor: per universiteit 50 opleidingsplekken meer, is even duur, maar goed, tekort aan zorg is uiteindelijk duurder. Dan heb je al snel een winst van zo'n 300 plekken.

WAAROM SNAPPEN ZE DAT NIET IN DEN HAAG??????
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:49
Marsel
Avatar van Marsel
Marsel is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2003 @ 20:35:
Zucht. Als het je niet duidelijk is en je er geen zak van begrijpt, doe er dan ook geen uitspraken over.

Biologie 1 en 2 samen staat (ongeveer) gelijk aan 'oude stijl'-Biologie als keuzevak voor het eindexamen.
Precies... Bio1 stelt ook helemaal niks voor..
Na 1 jaar ben je al klaar daarmee.. en het is naar mijn mening verdieping van wat je in de 1ste, 2de en 3de klas hebt gehad.

* heeft N+G.. dus Bio1+2 *
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-04-2003, 20:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
sportbabe schreef op 10-04-2003 @ 16:39:
Maar die numerus fixus, die is er omdat er een tekort aan opleidingsplaatsten is, toch? Nu is er ook een tekort aan artsen, dus ik stel voor: per universiteit 50 opleidingsplekken meer, is even duur, maar goed, tekort aan zorg is uiteindelijk duurder. Dan heb je al snel een winst van zo'n 300 plekken.

WAAROM SNAPPEN ZE DAT NIET IN DEN HAAG??????
Dat snap ik nu niet, het is zo simpel en voor de hand liggent, maar ze zien wel meer van dat soort dingen niet
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 01:22
bloffan
bloffan is offline
Meer opleidingsplaatsen gaat kennelijk zo makkelijk nog niet. Je moet ook waken voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar men is het er in Den Haag ook over eens dat er meer moeten komen hoor. Sterker nog de afgelopen jaren is het aantal beschikbare plaatsen al behoorlijk toegenomen. Vroeger was het werkelijk een pure loterij, maar de afgelopen keer is 100% van lotingsklasse b, 69% van klasse c ingeloot en 46% van klasse d ingeloot. Klasse e weet ik niet meer uit m'n hoofd. De komende jaren zal dit waarschijnlijk alleen maar toenemen omdat er steeds meer plaatsen bijkomen.
Trouwens je kan uitrekenen hoe groot de kans is dat je na drie keer meedoen bent ingeloot op basis van deze percentages.
Als je in categorie c zit bv. tik je in op je rekenmachine: 1-binomcdf(3,0.69,0) Hier komt uit 0,97 dus de kans dat je na 3 keer loten nog steeds niet bent toegelaten is dan zelfs kleiner dan 0,03 (omdat er steeds meer opleidingsplaatsen bij komen) Tenminste dat maak ik er van als ik mijn met behoorlijk wat moeite geleerde kansrekening er op los laat :-) Maar goed, dan ben je weer een paar jaar verder...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 11:15
nightwish_assie
Avatar van nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Hetgene wat ik te horen heb gekregen.
Van vwo oude stijl: Natuurkunde, wiskunde A/B, Scheikunde en Biologie
Van vwo nieuwe stijl: Natuurkunde 1, Wiskunde B1, Scheikunde 1,2 en biologie 1,2

Veel suc6 ermee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen
sjtuijp
1 18-04-2007 19:51
Studeren Uitgeloot voor geneeskunde. Wat nu?
danny23
65 21-08-2006 21:58
Studeren Instromen op Geneeskunde???
lil me
9 14-07-2005 09:37
Algemene schoolzaken Geneeskunde met HAVO? (na het HBO?)
aniki
24 23-04-2005 17:52
Algemene schoolzaken Wat zijn studies die goed aansluiten op geneeskunde?
Lautitia
25 13-07-2004 19:48
Algemene schoolzaken technische geneeskunde in enschede
chris9 tje
0 20-01-2003 21:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.