Oud 14-09-2004, 09:05
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
ik loop heel google en biebs af te struinen maar ik vindt nergens iets over hoe het speciaal (basis) onderwijs in nederland is ontstaan.
weet een van jullie een link of meer info hierover?
alvast bedankt!
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2004, 13:04
watervrouw
watervrouw is offline
Speciale school voor basisonderwijs:

Sinds de invoering van de Wet op het Primair Onderwij zijn de oude lom- en mlk scholen samengevoergd in de speciale school voor basisonderwijs (SBO). Aan de SBO is een groep voor jonge risicokinderen toegevoerd. Aan elk samenwerkingsverband is een SBO verbonden. Die scholen blijven nodig, want ondanks alle inspanningen kunnen niet alle kinderen in het gewone basisonderwijs blijven. Voor sommige kinderen is het beter om naar een SBO te gaan.

Onderdeel van samenwerkingsverband:
Met de invoering van de Wet op het Primair Onderwijs is de positie van het speciaal onderwijs fundamenteel veranderd. Bij de speciale basisschool is nietlanger sprake van een geheel autonome school. het is een voorzieing van het smanewerkingsverband waarin extra zorg wordt geboden, naast een gedeelte waarin de school als autonome school opereert.

Er staat nog wel meer in het boek maar ik wil graag eerst ff weten of je hier wel wat aan hebt anders type ik dit allemaal voor niks.
groetjes Nienke
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 13:11
watervrouw
watervrouw is offline
Speciaal basisonderwijs
Het speciaal basisonderwijs is de voortzetting van het voormalige onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden (lom) en het voormalige onderwijs aan moeilijk lerende kinderen (mlk); onderdelen van het speciaal onderwijs van voor augustus 1998.

Vanaf augustus 1998 is het speciaal basisonderwijs onderdeel van het primair onderwijs.

Speciaal onderwijs
Onderwijs bedoeld voor kinderen die een speciale benadering nodig hebben wegens gedrags- of leerproblemen of wegens een lichamelijke handicap. Vanaf augustus 1998 valt een gedeelte van het speciaal onderwijs onder de Wet op de Expertisecentra (WEC). Andere onderdelen werden opgenomen in de Wet op het Basisonderwijs (WBO). Zie daarvoor bij Speciaal basisonderwijs.

Speciaal voortgezet onderwijs
Het speciaal voortgezet onderwijs is de tijdelijke verzamelnaam voor het voortgezet onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden (svo-lom) en het voortgezet onderwijs aan moeilijk lerende kinderen (svo-mlk); onderdelen van het voortgezet speciaal onderwijs van voor augustus 1998.

Vanaf augustus 1998 is het speciaal voortgezet onderwijs onderdeel van het voortgezet onderwijs.

In de periode van augustus 1998 tot augustus 2002 is het svo-mlk vooral omgezet in praktijkonderwijs en is het svo-lom vooral overgegaan naar het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo).

http://www.cbs.nl/nl/standaarden/beg...ippenlijst.htm
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:36
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
allebei ontzettend bedankt! ik kon die info nergens vinden,
ik kan het nu goed gebruiken,
groetjes
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Student Pabo!!
Elder lycan
50 12-11-2006 22:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59
Algemene schoolzaken En... wat voor onderwerp hadden jullie voor je PWS?
Verwijderd
147 18-05-2005 20:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie antisemitisme
Mr.Ed.
15 11-12-2004 00:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap marokkaanse jongeren tegenover joden
THC1
122 13-11-2004 13:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.