Oud 14-02-2009, 00:41
Mekkie
Dit jaar ben ik begonnen aan een hbo studie. Over paar weken heb ik tentamen statistiek.
Nu dacht ik, dat zal niet zo moeilijk zijn want ik heb immers wiskunde a12 examen op havo niveau makkelijk gehaald, volgens mij met een 8 geslaagd. Maar wat blijkt dus: ik snap er gene bal van statistiek !! Hoe kan dat ?
Het boek dat ik moet bestuderen is Basisboek wiskunde van Jan van de Craats. Dit boek is gericht op studenten die achterstand hebben in wiskunde (denk ik) maar ik snap er niks van en heb wel mn examen gehaald.

Hebben jullie enig idee hoe ik mijn tentamen statistiek kan halen naast het bestuderen van het boek!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2009, 00:50
Mekkie
+

ik wil nog een ding vermelden. Bij het maken van de opdrachten in het boek wordt er bijna geen uitleg gegeven over waarom en hoe je het moet doen. En dat is het probleem bij mij als ik niet weet waarom iets is dan onthoud ik het niet. Als ik bijvoorbeeld nu 20 opgaves hetzelfde handeling uitvoert (wat tot goede uitkomst leid) dan weet ik het dan voor nu maar niet later want ik weet niet waarom! ik hoop dat jullie volgen wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 14-02-2009, 12:01
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Dat basisboek is niet bedoeld om je persoonlijke achterstand (if any) weg te werken, maar om een overgang te vormen tussen de wiskunde in het middelbaar en die in het hoger onderwijs.

Als je specifieke vragen over je leerstof hebt, mag je die hier gerust komen stellen, want met enkel hetgene dat je nu zegt, kunnen we je niet op 1-2-3 een super inzicht in de statistiek geven omdat daar zo veel verschillende dingen zijn die je al dan niet moet kennen (en die wij al dan niet kennen).

Als ik even mijn professor statistiek mag quoten:
Citaat:
Studenten met een beperkte wiskundige vooropleiding kunnen het boek 'Statistiek in de praktijk', D.S. Moore en G.P. McGabe, Academic Service, Schoonhoven, Nederland (2001) raadplegen. Dit werk geeft een dieper inzicht in het gebruik van de statistiek, zonder een doorgedreven wiskundige aanpak te gebruiken.
En die beperkte wiskundige vooropleiding kan je volgens mij wel met een korreltje zout nemen (maar ik heb dat boek nooit vastgenomen). Ik zou je dan misschien gewoon aanraden om vanuit het basisboek te leren en dan met dat andere boek ernaast als je dingen niet begrijpt.

Een van de moeilijke dingen aan hoger onderwijs is dat je zelf een beetje een weg moet zoeken, maar normaalgezien moet je maar eens vragen wat je exact moet doen, of ze je niet een beetje op weg kunnen helpen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2009, 13:16
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Even wat meer info over het hoe en waarom van het Basisboek wiskunde van Jan van de Craats: dit boek werd door hoogleraar wiskunde Jan van de Craats geschreven om aankomende studenten die basiskennis wiskunde te verschaffen die ze wel zouden moeten hebben, maar die ze in het middelbaar onderwijs niet of nauwelijks gehad hebben. Je schreef dat je zelf Wiskunde A 1,2 op havo-niveau hebt gehad. Het probleem is dat er bij de invoering van de wiskundevakken voor de Tweede Fase, en zelfs al bij de invoering van de basisvorming in 1993, nogal wat leerstof is geschrapt, en dat er sindsdien nauwelijks aandacht meer is voor het kunnen werken met formules. Het is zelfs zo dat HBO-opleidingen en universiteiten genoodzaakt zijn om aankomende studenten een instaptoets wiskunde te laten doen, om zo de achterstand aan wiskundekennis bij hen weg te kunnen werken. Daarbij speelt het Basisboek Wiskunde meestal een rol, zoals dat ook bij jou het geval is.
Als je het Basisboek Wiskunde aandachtig leest zul je zien dat er bij ieder stuk theorie ook voorbeelden worden gegeven. Bestudeer die voorbeelden aandachtig en bedenk zelf ook voorbeelden. Wiskunde kun je per slot van rekening alleen leren door het te doen. Verder is het ook raadzaam om formules en dergelijke van buiten te leren, desnoods door het verzinnen van ezelsbruggetjes.
Tot slot even een schets van hoe je een opgave aanpakt: ga uit van wat er is gegeven en wat er gevraagd wordt, kijk of je de opgave kunt herleiden tot iets waarvan je weet hoe je dat aanpakt, werk dit uit en controleer of de oplossing die je vond juist is.
Omdat het Basisboek Wiskunde geen aandacht besteedt aan kansrekening en statistiek is het misschien een idee om daarvoor eens een kijkje te nemen op http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=233
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 01:14
Mekkie
thanks voor de reacties. Ik krijg voor mijn tentamen enkel stof uit het boek van basisboek wiskunde.
Maar het probleem is gewoon dat ik het helemaal zelf moet uitzoeken hoe het moet. Dat is dus wel lastig
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 13:13
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
thanks voor de reacties. Ik krijg voor mijn tentamen enkel stof uit het boek van basisboek wiskunde.
Waarschijnlijk gaat het dan om een bepaalde hoeveelheid basisstof die je moet kennen voor een volgend studie-onderdeel na het tentamen.

Citaat:
Maar het probleem is gewoon dat ik het helemaal zelf moet uitzoeken hoe het moet. Dat is dus wel lastig
Mocht je een keer vastlopen, dan moet je me maar een keer een mailtje sturen. Je vindt mijn e-mailadres in http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1624859
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 14:19
Mekkie
oke thnx mathfreak

Weet je toevallig ook een site waar de basic van wiskunde wordt uitgelegd bijvoorbeeld: b betekent in feite b^1. Dat wist ik tot voor kort nog niet , ik schaam ervoor Een site die echt van begin tot t einde uitleg hoe iets moet en waarom want in het boek gaat ervan dat ik bepaalde vaardigheden al heb en dat ik met enkel formule en beperkte uitleg het snapt. Op dit moment ben ik bezig met het vereenvoudigden van formules zoals haakjes eruit breuken vereenvoudigen en ontbinden in factoren.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 18:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Kijk maar eens op http://www.digischool.nl/wi/index_0.htm
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Statistiek Communicatiewetenschap
Keith21
4 28-11-2011 15:08
Studeren Master in de statistiek
Axel11
6 07-06-2008 23:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Statistiek voor sukkels
*oma*
14 02-12-2007 20:25
Algemene schoolzaken Statistiek
deurwaarder
5 07-06-2004 21:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken statistiek: combinaties, cursus
Poepe
0 17-03-2001 19:32
Huiswerkvragen: Exacte vakken statistiek
Poepe
2 02-03-2001 22:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.