Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2003, 18:00
Verwijderd
In 't NRC Handelsblad (van maandag?) las ik dat er steeds minder brugklassen zijn. En met brugklas wordt hier bedoelt: een 1e klas waarin kinderen zitten van alle niveaus (Van vmbo t/m vwo). Dit is in 1968 sterk aangemoedigd omdat kinderen minder snel naar een lager niveau zouden zakken *(minder goeden zouden zich oprekken aan de betere leerlingen) en omdat iedereen een jaar de kans zou moeten hebben om zich te bewijzen.

*volgens een onderzoek van ene 'de Vries' blijkt dat idd zo te zijn, maar, zegt ze ook "het aantal kinderen met gedragsproblemen is sterk toegenomen en het verschil in resultaten tussen vmbo'ers en vwo'ers ook"

Nu vroeg ik me af, wat vinden jullie nu van die 'brede brugklassen"? Wat heb je zelf gedaan en hoe beviel dat? Als je nu zou kunnen/mogen kiezen, wat kies je dan en waarom? En wat je daar zelf nog maar aan toe te voegen hebt

Ik zelf heb geen brugklas gedaan, maar meteen vwo. Hier zou ik op 't moment zeker weer voor kiezen. Ik denk namelijk dat je als vwo'er nogal afgeremd zult worden, dat het niveau te laag ligt, en het voor een vmbo'er misschien juist weer te snel gaat. Bovendien (wat ook in het artikel gesuggereerd wordt) kijken vmbo'ers vaak heel anders tegen school aan dan vwo'ers bv. Over het algemeen merk ik bij mezelf ook dat ik beter kan opschieten met mensen van gelijk niveau ipv hoger of lager. Voor bepaalde kinderen zal zo'n brugklas denk ik heel positief uitpakken. Voor bijvoorbeeld kinderen die niet zo heel slim overkwamen op de basisschool, maar wel een hele grote motivatie blijken te hebben en zo hogerop komen. Maar ik verwacht andersom ook dat er genoeg kinderen zijn die zo juist lager komen te zitten.. dilemma.

En over dat 'je moet een jaar hebben om je te kunnen bewijzen'.. Eigenlijk vind ik dat je al 8 jaar de tijd hebt gehad. Als het toen superslecht ging zal het op de middelbare waarschijnelijk niet opeens heel goed gaan oid..

Kortom : ik wil graag eens van anderen meningen hierover horen. Waarom? Gewoon, nieuwsgierigheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2003, 18:08
Ferrum
Avatar van Ferrum
Ferrum is offline
Zelf heb ik geen brugklas gedaan. Toen ik in de eerste klas kwam van de middelbare school ging ik ook meteen VWO doen, en kwam ik ook bij allemaal andere vwo'ers in.
Aan de ene kant vind ik dit een goed systeem, omdat iedereen ongeveer het gelijke niveau heeft en dus is er geen frustratie omdat het tempo a: veel te laag ligt, of b: veel te hoog ligt. Ook kunnen in het algemeen kinderen van gelijke intelligentie het beter met elkaar vinden, omdat je dan over onderwerpen kan praten die jou en je klasgenoten allemaal interesseren.

Aan de andere kant zie ik zelf hoeveel kinderen die bij mij in de eerste klas kwamen, afgezakt zijn naar de Mavo (die er toen nog was) en zelfs naar het VBO. Deze kinderen, vaak ouders, zetten heel hoog in, wat een kind niet aankan en zakt dan. In dat opzicht is er ook wel wa voor te zeggen om alle kinderen echt in een brugklas te doen en dan in dat jaar uit te zoeken welk niveau je definitief gaat doen.

Er valt dus voor beide systemen wat te zeggen.
__________________
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 18:54
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Ferrum schreef op 14-10-2003 @ 19:08:
Er valt dus voor beide systemen wat te zeggen.
waar.

Mijn school heeft twee brugklassen: mavo/havo en havo/vwo. Ben je na je eerste jaar brugklas toch nog een twijfel geval dan bestaat er ook nog een tweede jaar brugklas. Naar mijn mening wel een aardig systeem.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 18:58
Verwijderd
Ik heb zelf 2 jaar lang in een hetrogene brugklas gezeten.
Dus alle niveau's van vmbo tot vwo bij elkaar.

Ik kwam van de basisschool met VWO niveau.
Mijn klas bestond uit :

7 mensen Kbl/BBL
12 mensen TL
4 mensen Havo
1 mens vwo (ik dus)

bij mij op school werkte je i.v.m het dalton zijn van mijn school met Leerstof lijnen. Je hebt twee verschillende :1tje voor vmbo en eentje voor tl + hv
Daardoor word alles in de klas eigenlijk op mavo niveau aangeboden. Ik ben als vwo-er daardoor erg lui geworden en dat geef ik toe.

Ik hoefde nooit te werken, ik leerde misschien een halfuurtje per toets en dat was het. Op die manier beni k de 1e en 2e door gekomen.
Nu zit ik in de derde en dat valt eigenlijk in vergelijking tot de 1e en 2e wel redelijk tegen. Ik krijg nu voor het eerst cijfers (voorheen : o/v/g) en dat valt heel erg tegen als je dat nooit gehad hebt.

Je moet opeens je best doen en gaan presteren en dat is voor sommigen nog wel ns lastig en ook voor mij, 2 jaar niets hoeven doen en dan opeens tempo moeten maken en dingen op niveau krijgen.

Als ik op dit moment zou moeten kiezen naar welke school ik zou willen dan zou het denk ik toch een school zijn waar je al meteen op niveau les krijgt of een school waarbij je een brede instroom hebt maar dat je als vwo-er extra dingen kan doen o.i.d dat lijkt me beter ovor mezelf..

Je wordt als vwo-er sneller naar beneden getrokken omdat je altijd g-tjes haalt en nooit eens echt een onvoldoende. Daarmee ben ik ontiegelijk gepest enso..

maarja

*weet nu niets zinnigs meer toe te voegen*

Ik dnek dat het voor mensen met een twijfel geval dus havo of tl dat het daar wel goed voor is zodat ze zich kunnen laten zien maar voor vwo-ers is het niet goed..
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 19:19
Verwijderd
Ik heb zelf in twee brugklassen gezeten, eerst in een vwo/havo/mavo klas (eerste klas) en daarna in een vwo/havo klas (tweede klas). Op zich heb ik er geen slechte herinneringen aan, behalve dat ik toen ik naar 3 mavo ging, niemand kende. Soms zal zo'n brugklas zin hebben, soms niet. Redenen zijn al genoemd. (Hoewel ik als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, ik denk ik toch liever naar een havo/vwo eerste klas zou gaan.)

Ik denk dat het over het algemeen juist wel goed is, omdat je idd nog een jaar de kans krijgt om je te bewijzen (die acht jaar op de basisschool...veel kinderen hebben amper een beeld van waarvoor ze het nou eigenlijk doen). Aan snelle leerlingen kan extra stof aangeboden worden en aan langzame leerlingen extra uitleg. En het is ook niet verkeerd om je een beetje aan te leren passen aan mensen met een ander leerniveau, eerder goed.

En dat het als het acht jaar goed of juist slecht ging het op de middelbare niet anders hoeft te gaan, ben ik het niet mee eens. oa om wat ik net al zei, maar ook omdat het gewoon anders is. Ander voorbeeld: Mijn zusje kreeg bv mavo-advies en doet nu atheneum. En kreeg havo(/vwo) en heb eerst mavo gedaan. Beiden een ander niveau omdat we op de middelbare school onder andere opeens allerlei vreemde talen kregen. De basisschool en de middelbare school zijn niet met elkaar te vergelijken, vind ik.

Bij ons werden mensen met allemaal g-tjes ook niet gepest (niet daarom iig). Mensen met allemaal o- tjes misschien nog wel eerder.

Laatst gewijzigd op 14-10-2003 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 19:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik kon kiezen tussen een havo/vwo-klas en een vwo/gymnasiumklas. In de havo/vwo-klas ging alles echter op havo niveau, zodat de havomensen het ook bij konden houden, terwijl je in de andere klas direct op vwo/gymnasium niveau ging werken. Daarom heb ik daarvoor gekozen; ik wilde niet onder mijn niveau werken en de kans hebben dat ik zelf ook slechter ging werken.
Ben blij dat het zo gegaan is.
In de havo/vwo klas bleken heel veel mensen naar de havo te gaan en maar heel weinig naar het vwo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:22
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Ik heb twee jaar in een havo/vwo schakelklas gezeten. Zoiets kan misschien wel nodig zijn, maar een brugklas met alle niveau's niet zo. Dat zou op de basisschool toch al wel uitgemaakt moeten worden.
__________________
■▲■▲■▲
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:41
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Bij mij juist steeds meer brugklassen.
Toen ik in de brugklas zat.. waren er 5 brugklassen.. nu 12.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik heb beiden gehad.

Eerst een jaar brugklas op een school aan de andere kant van het land, toen een jaar gymnasium aan deze kant van het land.
Ik kreeg de keuze tussen 2-HV en 1-gym, wel, de keuze was snel gemaakt.

Het beviel allebei wel. Ik merkte ook niet echt een groot verschil tussen die jaren. Het waren immers grotendeels dezelfde boeken (ook in 1-gymnasium werk je met MHV-boeken).
Persoonlijk vond ik gymnasium leuker, vanwege Latijn, en de wat intelligentere klasgenoten.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:42
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Volgens mij is het geen goed idee om leerlingen van vmbo tot vwo bij elkaar in de klas te laten zitten, omdat het niveau voor de vwo leerlingen dan te laag zal komen te liggen en voor de vmbo leerlingen te hoog en het lijkt me niet waarschijnlijk dat leerlingen die vmbo zullen gaan doen door in een vmbo/havo/vwo klas zitten ineens vwo zullen gaan doen
Wel vind ik het een goed idee dat er bijvoorbeeld havo/vwo en vmbo/havo klassen zijn
Ik heb zelf in een havo/vwo brugklas gezeten, wat eigenlijk wel gunstig was, omdat ik van mn basisschool een havo advies heb gekregen. Als er dan geen havo/vwo klassen waren, dan was ik vast en zeker niet op het vwo terecht gekomen

Ik vind het trouwens wel vreemd dat er nu op de school waar ik zat tweede klassen zijn, havo/vwo, en daarin krijgen de leerlingen een rapport met een havocijfer en een vwocijfer, maar misschien is dat wel een goede methode om er achter te komen welk niveau het meest geschikt is. Ik weet alleen niet of ze dan ook aparte havo- en vwo-proefwerken krijgen
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 11:46
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 15-10-2003 @ 12:42:
Ik vind het trouwens wel vreemd dat er nu op de school waar ik zat tweede klassen zijn, havo/vwo, en daarin krijgen de leerlingen een rapport met een havocijfer en een vwocijfer, maar misschien is dat wel een goede methode om er achter te komen welk niveau het meest geschikt is. Ik weet alleen niet of ze dan ook aparte havo- en vwo-proefwerken krijgen
Bij ons kreeg je in de eerste I (6 t/m 10) of II (3 t/m 8) cijfers, de I cijfers waren havo/vwo-cijfers en de II cijfers waren mavo/havo-cijfers. Iedereen kreeg dezelfde proefwerken, en de normering was dus aangepast op die cijfers. In de twee had je een gymnasium-klas (die gewone cijfers kreeg, volgens mij) en vwo/havo-klassen en mavo/havo klassen. De vwo/havo-klassen kregen V en H cijfers en de mavo/havo-klassen M en H cijfers. Iedereen kreeg weer dezelfde proefwerken, de normering was weer aangepast op die cijfers. Er was ook nog een 3 vwo/havo en volgens mij kregen die ook V en H cijfers, weer zelfde proefwerken en normering die aangepast was op die cijfers.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 12:04
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Ik heb op een gymnasium gezeten. In het begin was het wel even wennen omdat je plotseling niet meer tot de "top" van de klas behoord (ik ben niet enorm slim ofzo, maar op de basisschool hoefde ik echt niks te doen). Maar ik denk dat dat wel goed is, dan moet je tenminste een beetje werken. Zo'n gemengde brugklas lijkt me voor niemand goed, iedereen wil toch een beetje op z'n eigen niveau werken..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 12:12
Verwijderd
Bij mij op school krijg je in de 1e en 2e zo je cijfers :

vmbo-lijn :
1 cijfer (o/v/g) voor KL
1 cijfer (o/v/g) voor BL
1 cijfer (o/v/g) voor TL

thv-lijn
1 cijfer (o/v/g) voor TL
1 cijfer (o/v/g) voor HV

Waarom hv nu samen? en de rest gesplitst?
Nou bij ons op school zit je in de derde met havo/vwo bij elkaar.
In de derde krijg je cijfers :
1 havo cijfer
1 vwo cijfer
zodat je kan zien waar je goed op scoort en daar kan je al een beetje aan zien of je havo/vwo gaat doen..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 12:35
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Bij ons waren 5 brugklassen, v(m)bo t/m havo/vwo, met daartussen ook mavo/havo

opzich wel een goed systeem

was wel ff wennen in de 2e, toen ik naar een gym-klas ging, daar had ik ineens de wat lagere cijfers van de klas ipv één van de hogere cijfers in de 1e...

Maarja, alles bij mekaar vind ik geen goed id...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 14:24
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij ons heb je twee jaar brugklas. In de eerste heb ik in een havo / vwo brugklas gezeten en in de tweede in een gymnasiumbrugklas. Verder waren er IVBO-brugklassen, VBO-brugklassen, VBO-Mavo brugklassen, Mavo-Havo brugklassen en dus Havo-VWO brugklassen. Ik vind dit wel beter dan wanneer je alles bij elkaar zet van vmbo tot vwo omdat de verschillen tussen leerlingen van die niveau's heel erg groot zijn, niet alleen qua leerstof en niveau maar ook qua instelling enzo. Ik merkte bij ons al dat er een groot verschil was tussen de havo-leerlingen en de vwo-leerlingen en ik denk dat dat verschil alleen maar groter wordt naarmate je meer niveau's in een klas zet. Bovendien denk ik dat je als vmbo-er meer gestimuleerd wordt als je met hogere niveau's les hebt maar als vwo-er juist minder gaat doen omdat het niveau toch ergens in het midden moet liggen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 14:59
PV
PV is offline
ik kwam in een havo/vwo brugklas terecht, er waren daarnaast ook nog mavo/havo brugklassen en (weetnietzeker) vbo-brugklassen. zoiets lijkt me beter dan een klas waarin vbo tot vwo zit, het verschil is dan veel te groot. Ik denk niet dat vbo-leerlingen zich optrekken aan vwo-mensen, denk eerder dat ze zich gaan ergeren omdat ze niet dezelfde (hoge) cijfers kunnen halen..
wij kregen meteen cijfers (1 t/m 10), als je voor de 7 belangrijkste vakken minder dan 48 punten bij elkaar haalde moest je naar havo, haalde je 48-52 kon je naar atheneum, haalde je 52+ kon je naar gymnasium. Die vakken waren NL, EN, FA, GS, AK, BI en WI. Komt dus ongeveer neer op een 7 gemiddeld. lijkt me wel een goed systeem maar dit is wel ruim 6 jaar geleden, ik weet niet of het nu nog steeds zo is..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 15:49
Verwijderd
Onze school heeft zelfs een tweejarige brugklas! Al is het eerste jaar meer algemeen dan het tweede...
In de eerste klas kom je gewoon bij kinderen van alle niveau's terecht. Op zich had ik daar helemaal geen problemen mee. Ik ben op zich een goeie leerling (doe VWO), maar ik kan me voorstellen dat het frustrerend is voor de extreem goede of - slechte leerling. Er bleven ook redelijk wat mensen zitten in de eerste, of er waren mensen die een klas oversloegen.
In het tweede jaar werden we al wel gesplitst in a-stroom en b-stroom. A-stroom was HAVO/VWO en b-stroom MAVO/HAVO. Deze verdeling is nu aangepast, omdat het erg vervelend was voor sommige HAVO-leerlingen, die in een klas kwamen met alleen maar MAVO-ers. Ik ken zelfs mensen die daarom van school zijn gegaan: vooral hun ouders vonden dat ze niet op niveau les kregen. Nu is het aangepast in a-, b- en c-stroom. Je kunt het wel raden: dat is dus gewoon respectievelijk VWO, HAVO en VMBO.
Ik heb dus eigenlijk niks tegen de 'brugklas', maar ik denk dat het inderdaad makkelijker voor de leraren is om het niet te doen. Het niveauverschil aanbrengen in de lessen is waarschijnlijk te moeilijk en te veel werk. En het zogenaamde 'optrekken aan het niveau' vindt, volgens mij, weinig plaats.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:25
sientjuh
Avatar van sientjuh
sientjuh is offline
na 8 jaar lang tussen kinderen van alle niveau's gewerkt te hebben was ik blij dat ik naar het VWO kon, ik dacht toen nog dat ik dan door de stof heen kon schieten zonder afgeremd te worden door klasgenoten.
__________________
Be all you can be
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-10-2003, 16:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-10-2003 @ 15:24:
Bij ons heb je twee jaar brugklas. In de eerste heb ik in een havo / vwo brugklas gezeten en in de tweede in een gymnasiumbrugklas.
Kreeg je in H/V 1 dan ook Latijn? Of kreeg je pas in de 2e voor het eerst Latijn?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:49
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
PV schreef op 15-10-2003 @ 15:59:
wij kregen meteen cijfers (1 t/m 10), als je voor de 7 belangrijkste vakken minder dan 48 punten bij elkaar haalde moest je naar havo, haalde je 48-52 kon je naar atheneum, haalde je 52+ kon je naar gymnasium. Die vakken waren NL, EN, FA, GS, AK, BI en WI. Komt dus ongeveer neer op een 7 gemiddeld. lijkt me wel een goed systeem
Dat vind ik fout.

Atheneum en gymnasium zijn namelijk gelijkwaardig.
In ieder geval wat je uiteindelijke diploma betreft.
Zeggen dat iemand met een lagere score atheneum moet gaan doen, en iemand een hogere score gymnasium, slaat dus nergens op.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-10-2003 @ 17:47:
Kreeg je in H/V 1 dan ook Latijn? Of kreeg je pas in de 2e voor het eerst Latijn?
De eerste was nog havo / vwo dus toen had ik ook nog geen Latijn, als je in de tweede naar het VWO ging kreeg je een advies om Latijn te gaan volgens bij een gemiddelde van 7.5 of hoger (omdat je dan tijd hebt om Latijn te volgen en wat minder tijd te besteden aan andere vakken en daar toch nog goede cijfers voor te halen), ook zonder advies Latijn mocht je overigens wel Latijn gaan volgen hoor.

In de tweede zat ik dus in een gymnasium klas en kreeg ik dus Latijn en Mythologie. In de derde zat ik ook in een gymnasiumklas en kreeg ik naast vier uur Latijn en Mythologie, drie uur Grieks.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:44
the tourist
the tourist is offline
Ik heb zelf in zo´n brede brugklas gezeten, mavo, havo en vwo bij elkaar dus. Bij mij in de buurt wordt de cito-toets niet gegeven, maar de ici-toets. Bijna iedereen krijgt met deze toets een lagere uitslag dan hij/zij later gaat doen. Ik kreeg bv een havo-advies en doe nu vwo. Bijna iedereen bij mij in de klas heeft in groep 8 een mavo of havo-advies gekregen. Dus was het wel handig dat er bij mij op school brede brugklassen zijn. Het is mij dus goed bevallen.

Wij hadden in de brugklas basisstof en extra stof. De basisstof was op mavo-niveau en de extra stof op vwo niveau. Je had aparte basisstoftoetsen en extra stoftoetsen. Voor de basisstof kreeg je normale cijfers, en voor de extra stof een letter van A tm D (A=erg onvoldoende, B=onvoldoende, C=voldoende, D=goed). Zo stond je voor elk vak een cijfer en een letter, een 7,5C bv. Hier hoorde een bepaald puntensysteem bij. Als je punten in totaal onder nul kwamen, kreeg je mavo-advies. Als je punten onder de 11 waren, kreeg je een mavo-advies. En boven de 11 een vwo-advies.

Voor mensen die gewoon de cito-toets hebben gedaan, is een brede brugklas vaak niet nodig denk ik. Maar door omstandigheden kan het wel eens zo zijn dat iemand een lager advies heeft gekregen dan hij/zij eigenlijk zou kunnen doen. Dan is het natuurlijk wel vervelend als die gene in een ´te lage´ klas wordt geplaatst, of andersom.

Ik vind mavo/havo en havo/vwo brugklassen eigenlijk het beste.

Laatst gewijzigd op 15-10-2003 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:47
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
PV schreef op 15-10-2003 @ 15:59:

wij kregen meteen cijfers (1 t/m 10), als je voor de 7 belangrijkste vakken minder dan 48 punten bij elkaar haalde moest je naar havo, haalde je 48-52 kon je naar atheneum, haalde je 52+ kon je naar gymnasium. Die vakken waren NL, EN, FA, GS, AK, BI en WI. Komt dus ongeveer neer op een 7 gemiddeld. lijkt me wel een goed systeem maar dit is wel ruim 6 jaar geleden, ik weet niet of het nu nog steeds zo is..
Zoiets hadden wij ook! Alléén moest je voor NL, EN en FA een 8 gemiddeld staan wilde je Gymnasium-advies krijgen *omdat ik een 7,8 voor Engels stond kreeg ik dus Atheneum-advies*.
Maar... een advies is maar een advies, je mocht er bij ons gewoon vanaf wijken.

En wij hebben geloof ik ook minder brugklassen gekregen. Toen ik in de brugklas zat hadden we brugklassen van A t/m Z (klopte niet helemaal maar we hadden ongeveer 20 brugklassen)
Nu is dat volgens mij veel minder... 16/17 ofzo
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-10-2003 @ 21:58:
Ik merkte ook niet echt een groot verschil tussen die jaren. Het waren immers grotendeels dezelfde boeken (ook in 1-gymnasium werk je met MHV-boeken).
dat was bij ons volgens mij niet het geval. wij kregen in 1-gym direct boeken voor 1vwo.
Het lijkt me daarom ook wel handiger dat je gelijk op het vwo niveau terecht komt, zodat je niet onder je niveau gaat werken en misschien 'omlaag getrokken' wordt door anderen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 19:50
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Shadina schreef op 14-10-2003 @ 21:41:
Bij mij juist steeds meer brugklassen.
Toen ik in de brugklas zat.. waren er 5 brugklassen.. nu 12.
Tip: lees de tekst van de topicstarter eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2003, 21:18
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 15-10-2003 @ 20:50:
Tip: lees de tekst van de topicstarter eens.
Ik reageerde ook alleen op de titel van de topic.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 21:22
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 15-10-2003 @ 12:42:

Ik vind het trouwens wel vreemd dat er nu op de school waar ik zat tweede klassen zijn, havo/vwo, en daarin krijgen de leerlingen een rapport met een havocijfer en een vwocijfer, maar misschien is dat wel een goede methode om er achter te komen welk niveau het meest geschikt is. Ik weet alleen niet of ze dan ook aparte havo- en vwo-proefwerken krijgen
Ik heb zelf 2 jaar havo/vwo gedaan en wij kregen geen aparte proefwerken. Wel waren er sommige vragen alleen voor vwo punten (als je ze fout beantwoord had ging er niets af van je havo cijfer) en er waren verschillende cijfernormen (vwo natuurlijk zwaarder).

Ik denk dat gemengde brugklassen goed kunnen zijn, als het nivo van iemand niet helemaal duidelijk is, of zijn/haar motivatie niet. maar ik denk wel dat in zo'n gemengde brugklas de uiteindelijke vwo-ers het te makkelijk vinden en het nivo te laag komt te liggen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 06:40
Graph
Avatar van Graph
Graph is offline
ik zit nu op het vmbo 3 TL Economie...
In de brugklas heb ik vmbo/havo gedaan en ben toen naar vmbo gezakt in de 2e...

en zit nu dus op het vmbo 3
Bij ons zit de kleine aula (voor de brug en 2e klassers) altijd wel vol...en dan staan er buiten de aula nog genoeg kinderen van de Brugklas
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 14:06
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Bij mij op school is er een L-niveau (leerwegbegeleidend, een soort van KBL voor de moeilijk lerende leerling), een A-niveau(vmbo), een B-niveau (vmbo-havo), een C-niveau (havo-vwo) en een G-niveau (gymnasium). Deze leerwegen duren allen 2 jaar: vervolgens wordt bijvoorbeeld bij het C-niveau op grond van je cijfers en instelling bepaald of je naar HAVO of VWO gaat. De ervaring leert dat deze methode goed werkt, het is echter wel zo dat de leerlingen van het B-niveau moeilijk op HAVO-niveau terecht komen. Zij hebben het, mochten ze uiteindelijk op de HAVO terecht komen, erg moeilijk. Ik heb zelf 2 jaar HAVO/VWO gedaan: dit beviel goed, behalve de manier waarop mijn mentrix met mij omging: ik was nooit goed in wiskunde en volgens haar hoorde ik op grond daarvan thuis op het TGL. Voor Nederlands, Engels, Frans, GS, LB, Biologie, AK, enzovoort had ik VWO-adviezen. Puur omdat ik niet sterk was in de exacte vakken, hebben ze mij, dankzij haar, naar de HAVO gestuurd. Niet dat dat een slecht niveau is, zeker niet, maar ik heb nu af en toe het gevoel dat het te makkelijk is. Ik hoef nauwelijks iets te doen, en verveel me soms in de les, de leraar is constant aan het uitleggen en dat vind ik irritant.
De vmbo/havo/vwo brugklas vind ik geen goed idee. Ik denk niet dat de minder goede leerlingen zich zullen optrekken aan de VWO'ers, ze zullen echt niet intelligenter worden doordat ze bij meer intelligentere leerlingen in de klas zitten. Ik denk juist het tegenovergestelde: de VMBO'ers raken gefrustreerd omdat ze het moeilijker bij kunnen benen en lagere cijfers halen, terwijl de VWO'ers zich vervelen en moe zijn van alle uitleg, die ver onder hun niveau ligt. Daarbij komt dat deze leerlingen vaak een totaal andere instelling hebben, een VMBO-er vindt het meestal wel goed, zodra hij maar een voldoende heeft, een VWO-er is over het algemeen meer een streber en wil graag goede cijfers halen.
Ik snap wel dat je op grond van de CITO niet kunt beoordelen of een kind naar VMBO, HAVO of VWO 'moet', maar deze toets plus het advies van de basisschool geeft toch een redelijke indicatie van wat een kind kan, en wat het niet kan. Mochten de basisschool en de CITO-toets er toch naast zitten, dan kan een kind altijd nog overstappen op een ander niveau, bij praktisch alle scholen is dat geen probleem, mits je aan de voorwaarden voldoet.

Ellen
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 19:31
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik vind het redelijk nutteloos klinken. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het is toch gewoon een soort verlengde van de basisschool, daar zit je ook met alle niveau's bij elkaar.
Dan vind ik het systeem wat veel scholen hebben beter; vmbo/havo, havo/vwo en eventueel nog apart vwo. Dan krijg je toch op jouw niveau les, maar is het wel makkelijk om van niveau te veranderen en volgens mij komen de meesten dan uiteindelijk ook op het goede niveau terecht.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:29
Verwijderd
Leuk om al die reacties te lezen zeg Ik heb er niet veel op te zeggen verder, maar bedankt iig

@Breg, ik denk dat je in een havo/vwo klas ook meer naar havo niveau neigend onderwijs krijgt hoor Er zijn nou eenmaal meer havo'ers dan vwo'ers, dus zullen er (lijkt me) ook meer havo'ers per klas zitten. Bovendien is het gemakkelijkere vwo-niveau aan havo-niveau aan te passen ipv andersom denk ik . (of dat goed of minder goed is zal wel per leerling verschillen)

@ellen, het overstappen opzich gaat (bij ons op school iig) vrij simpel idd. Je kan in de 1e klas volgens mij al na de kerstvakantie overstappen naar een ander niveau. Maar vergeet niet dat er ook leerlingen zijn die als ze op bv. de havo begonnen waren, niet terug zouden zakken naar het vmbo, terwijl de stap omgekeerd (van vmbo -->havo) weer te groot is... Voor hen is het dus wel een probleem dat ze verkeerd ingedeeld zijn..

@shadina, Ook de titel heb je (vrijwel zeker) verkeerd geinterpreteerd.. eerst lezen dus
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 12:50
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik heb in een havo/vwo brugklas gezeten.
1/5 ging naar vmbo-gt 2
2/5 ging naar havo 2
2/5 ging naar vwo 2(waarvan 5 latijn gingen doen)

van havo2 gingen er 2 naar gt3
van vwo2 ging er 1 naar havo 3 ( 1 stopte met latijn)

van havo 3 ging 1 naar het mbo en de rest naar havo4
van vwo 3 ging de helft naar havo4 en 1 ging er door met latijn


en nu zit ik in 4 atheneum
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 12:55
Shitty_Chicken
Avatar van Shitty_Chicken
Shitty_Chicken is offline
Bij ons op school blijven de brugklassers toenemen.
Vorig jaar 11 klassen, nu 15.
__________________
I Hope We Die Holding Hands // LJ:~Girll
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 12:55
Verwijderd
Veel mensen zegt dat je in een vmbo (laten we uitgaan van alleen tl)/havo/vwo klas of boven je niveau of onder je niveau moet werken, iig dat die kans groot is. Ik denk dat dat erg meevalt, als de school het maar goed heeft geregeld. En op deze manier kan iemand met een vmbo-advies toch nog vwo gaan doen (en ja, dat gebeurd wel eens). Bijkomend voordeel vind ik ook, dat vriend(inn)en van de basisschool dan vaak nog een jaartje bij elkaar kunnen blijven en zo makkelijker kunnen wennen op een 'grote school', voor sommige mensen is dat reg prettig.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Lilliej schreef op 17-10-2003 @ 13:55:
Bij ons op school blijven de brugklassers toenemen.
Vorig jaar 11 klassen, nu 15.
Daar ging het niet over.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:45
PV
PV is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-10-2003 @ 17:49:
Dat vind ik fout.

Atheneum en gymnasium zijn namelijk gelijkwaardig.
In ieder geval wat je uiteindelijke diploma betreft.
Zeggen dat iemand met een lagere score atheneum moet gaan doen, en iemand een hogere score gymnasium, slaat dus nergens op.
Mwa, voor gymnasium moet je toch Latijn/Grieks doen.. om dat te kunnen (het zijn moeilijke vakken geloof ik) zal je behoorlijk moeten kunnen leren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-10-2003, 17:49
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
PV schreef op 17-10-2003 @ 18:45:
Mwa, voor gymnasium moet je toch Latijn/Grieks doen.. om dat te kunnen (het zijn moeilijke vakken geloof ik) zal je behoorlijk moeten kunnen leren.
Ja, maar dat maakt geen verschil.
Ik heb ook Latijn gehad en Grieks (maar een heel klein beetje Grieks hoor ).

Persoonlijk vond ik Latijn niet zo moeilijk, maar ik ben dan ook goed in talen.

Gymnasium is niet moeilijker dan atheneum. Het enige verschil is dat gymnasium gericht is op talen, en atheneum op exacte vakken. Maar voor je verdere opleiding maakt het niets uit. Je krijgt een VWO-diploma, dat is het. Het kan de universiteit waar je je vervolgens meldt echt geen ene f*ck schelen of je atheneum of gymnasium gedaan hebt.

Als je goed in talen bent moet je gymnasium doen, met veel talen. Ben je goed in exacte vakken, dan moet je atheneum doen, met minder talen. Dat lijkt mij vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 17:41
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
@Leonoor: VMBO'ers die VWO gaan doen...misschien ben ik narrow-minded maar volgens mij komt dat nooit voor. Ik ken niemand die van het VMBO naar het VWO is overgestapt, met alle respect voor de VMBO'ers, maar volgens mij is dat toch iets te hoog gegrepen....overstappen in 1 keer...
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 18:14
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 19-10-2003 @ 18:41:
@Leonoor: VMBO'ers die VWO gaan doen...misschien ben ik narrow-minded maar volgens mij komt dat nooit voor. Ik ken niemand die van het VMBO naar het VWO is overgestapt, met alle respect voor de VMBO'ers, maar volgens mij is dat toch iets te hoog gegrepen....overstappen in 1 keer...
lees haar eerdere reactie eens (goed)..
En ik ken er ook nog een of twee, en ja dat is wel een uitzondering. Beiden zijn allochtoon overigens, en volgens mij allebei begonnen op het vmbo omdat ze de taal nog moesten leren enzo. Maar goed, ik ben het met je eens als je zegt dat het zelden voorkomt.. Voor die paar leerlingen hoef je geen vmbo+havo+vwo klas op te richten denk ik, doe dan gewoon een vmbo/havo havo/vwo klas. Dan kan je desnoods ook van 1vmbo -->2 havo-->3 vwo, bv
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-10-2003 @ 18:49:
Het enige verschil is dat gymnasium gericht is op talen, en atheneum op exacte vakken.

Als je goed in talen bent moet je gymnasium doen, met veel talen. Ben je goed in exacte vakken, dan moet je atheneum doen, met minder talen. Dat lijkt mij vanzelfsprekend.
ow ja? Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn toch zeker ook NT'ers met een gymnasiumdiploma. (en toevalig doet 80% van de gym 5 leerlingen bij ons een natuurprofiel *) Die zijn zeker niet gericht op exacte vakken? Er zijn verder ook mensen die slecht zijn in talen maar wel goed in latijn. En er zijn ook zoooooveel atheneumgangers die helemaal niet gericht zijn op exacte vakken.

Kortom, kies gewoon voor gymnasium als latijn en/of grieks en kcv je interesseren en je het kunt.

stiekem zijn er ook maar 5 leerlingen.. overigens
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 19:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 19-10-2003 @ 19:26:
verhaaltje
priv schhol ofzo ?
Van de NT'ers heeft geen enkele oude talen. NG'ers ook haast niet geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 20:33
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Wow...Gymnasium en dan ook nog N&G/N&T...
Ik voel me knap waardeloos tussen al deze intellectuelen en universitair opgeleiden (in de dop)...
Ik doe zelf havo maar dit lijkt steeds meer de standaard opleiding geworden te zijn, iedereen doet tegenwoordig havo, lijkt wel. En of ik dat nu zo leuk vind...neh...
Het lijkt wel of het halen van een havo diploma steeds gemakkelijker wordt...
Ik ben haast geneigd om na de havo een atheneum diploma te gaan halen, maar of ik daar later wat mee ga doen is de vraag. Het is natuurlijk wel goed voor je ontwikkeling, dat wel.
Oepsie, ik dwaal nu een beetje van het onderwerp af!
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 20:51
Agamemnon
Avatar van Agamemnon
Agamemnon is offline
Ik zat 3 jaar lang in een havo/vwo brugklas ( ja de brugklas duurt 3 schooljaren bij ons ), doe nu vwo... k vond t geen probleem
__________________
"War is a crime. Ask the infantry and ask the dead."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst, hoe ontkom je eraan
eelco
6 03-04-2006 19:30
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic-#42
rare kwast
495 16-11-2005 18:27
Liefde & Relatie Kan een meisje 'voelen' dat ik vroeger veel heb meegemaakt?
Hanz
25 28-06-2002 19:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.