Oud 15-06-2000, 17:32
Musliston
Musliston is offline
Ik vind haast van wel, in de meeste opzichten:
1) veel meer woorden komen uit het Latijn
2) meer citaten uit de Latijnse letterkunde
3) Romeinen hebben meer invloed gehad op de westerse cultuur (nu begeef ik me op zwak ijs)
4) je hebt vast meer uren Latijn dan Grieks als je beide talen hebt --> hoger niveau van Latijn/Latijn is moeilijker
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2000, 17:49
sanderdebont
sanderdebont is offline
ja, daar heb je gelijk in. Ikzelf ga volgend jaar alleen met grieks door, omdat ik latijn vorig jaar best wel verwaarloosd heb... Grieks kan ik redelijk goed.
__________________
[b]sig test[/b]
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 20:19
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline

1) Ja, Ik heb wat dat betreft meer aan latijn dan aan Grieks, maar ik herken woorden uit het latijn ook makkelijker in het Nederlands dan Griekse woorden omdat Griekse woorden anders geschreven zijn.
Toch komen er ook veel woorden uit het Grieks.

2)dat weet ik niet.

3)Ik denk dat de Romeinen inderdaad meer invloed hebben gehad op de westerse cultuur, maar de Romeinen hadden daarvoor al weer veel overgenomen van de Grieken. Indirect hebben de Grieken dus ook wel veel invloed gehad.

4)Met je vierde punt ben ik het niet helemaal eens. Ik heb dus latijn en Grieks. Officiel hebben we evenveel uren. In praktijk hebben we een minder voor Grieks, omdat we maar met zijn vijven zijn en dan kunnen we sneller.

Conclusie (blijkt niet echt uit het bovenstaande, maar ik ben het er wel mee eens): Latijn en Grieks zijn even goed.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 20:59
cassie
cassie is offline
Dat derde punt klopt niet.

1)
Als je dia's kijkt uit griekenland (mijn leraar liet 1 keer in de 2 weken dia's zien met vrouw en zonen en cultuur) zie je nog heel veel overblijfselen.

2)
De Griekse goden zijn met kleine wijzigingen overgenomen door de Romeinen.

3)
De Griekse filosofen hebben de basis gelegd voor de Romeinse manier van denken en ook voor die van de moderne wereld.

4)
De Griekse heldendichten over de Trojaanse oorlog zijn ook overgenomen in het Latijn en in deze taal op papier gezet door Vergillius.

Ik denk dat je meer van de Romeinse beschaving merkt omdat deze beschaving voor de Griekse beschaving bloeide. Bovendien was Latijn vroeger de schrijftaal en dus de officiele taal.
Het is niet voor niets zo dat in de tweede klas Latijn verplicht was en in de derde klas Grieks gekozen kon worden.

Ik ben het dus maar een klein beetje met de stelling eens.
__________________
my love is your love
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 21:31
Latijn is gewoon leuk en grieks moeilijk en tijdrovender en vervelend en alles daarbij.
Leraren spelen misschien ook wel een rol...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 23:30
Musliston
Musliston is offline
Cassie, haha, ik was al bang dat mensen als jij en Optima me op dit punt zouden bekritiseren. Uiteraard waren de Grieken 'origineel'. Maar uiteindelijk zijn het de Romeinen die die cultuur overal hebben gebracht met hun veroveringen! Maar goed, zonder Grieken zou het er inderdaad anders uit gezien hebben.

Uiteraard zijn er veel overblijfselen van Griekse tempels e.d., maar daar doelde ik niet zozeer op.

Wat betreft de filosofie ben ik het zeker met je eens.

__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 23:37
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Musliston schreef:
1) veel meer woorden komen uit het Latijn
Een willekeurig rijtje woorden (en ideeen) afkomstig van de Grieken: filosofie, economie, democratie, psychiatrie, psychologie.

Niet de minste dacht ik zo
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2000, 23:47
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Jon schreef:
Een willekeurig rijtje woorden (en ideeen) afkomstig van de Grieken: filosofie, economie, democratie, psychiatrie, psychologie.

Niet de minste dacht ik zo
Maar natuurlijk niet. Er komen inderdaad veel woorden uit het Grieks, maar volgens mij nog meer woorden uit het Latijn. Jurist, inspecteur, constant, gladiator, contingent; wat ik nu doe, is het Latijn woordenboek op een willekeurige bladzijde openslaan, en er zijn talloze woorden die in het Nederlands voorkomen.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 16-06-2000, 00:00
Gera
Gera is offline
Ja zeg...het Latijn heeft het 'geluk' gehad dat het de voertaal werd in de katholieke kerk....en dáárom zijn er meer Latijnse woorden in onze taal geslopen vriend....niet omdat ze beter waren....

Grieks=origineel=beter

Met citaat reageren
Oud 16-06-2000, 00:18
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Gera schreef:
Ja zeg...het Latijn heeft het 'geluk' gehad dat het de voertaal werd in de katholieke kerk....en dáárom zijn er meer Latijnse woorden in onze taal geslopen vriend....niet omdat ze beter waren....

Grieks=origineel=beter

Ik heb ook niet gezegd dat 'ze' beter waren! Ik poneer slechts een stelling. Denk je echt dat de katholieke kerk de voornaamste oorzaak is? Ik denk dat de veroveringen door het Romeinse rijk ook erg belangrijk zijn geweest.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 16-06-2000, 00:24
Gera
Gera is offline
Neh...die veroveringen zijn natuurlijk ook erg belangrijk geweest...maar de katholieken hebben de taal lange tijd onderhouden en tot hun voertaal verheven, en daarom wordt het hedentendage belangrijker gevonden dan Grieks: het is een soort gewoner.

[Dit bericht is aangepast door Gera (16 juni 2000).]
Met citaat reageren
Oud 16-06-2000, 17:36
Heleen
Heleen is offline
Ik vind dat je aan Latijn meer hebt, met andere talen enzo, maar Grieks is wel makkelijker dan Latijn.
Maar ik heb nu wel alleen Latijn gekozaen, omdat ik vind dat je daar meer aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2000, 20:56
cassie
cassie is offline
Grieks wordt echt nog wel heel moeilijk hoor!!
__________________
my love is your love
Met citaat reageren
Oud 22-06-2000, 12:18
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
cassie schreef:
Grieks wordt echt nog wel heel moeilijk hoor!!
*zucht* daar ben ik ook wel bang voor...ik moet Grieks nu gaan inhalen, maar ik moet de aoristus nog behandelen....en dan al die rijtjes in "De kleine Griekse grammatica"....
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 22-06-2000, 22:04
gac
gac is offline
Grieks makkelijker dan Latijn????
Dus wel niet he.
Ik had voor Latijn een 10 in de proefwerken week en voor grieks met moeite een 7- Wat denk je dat ik kies! Latijn!, het is leuker, je hebt er meer aan, en die grammatica snap ik tenminste en ik mag volgend jaar uitwisseling met Sicilie!!!!!
Groetjes

------------------
Christel
__________________
Christel
Met citaat reageren
Oud 23-06-2000, 22:24
Verwijderd
1)klopt
2)klopt
3)klopt
4)klopt niet!!!! Doordat er veel meer woorden uit het Latijn zijn overgenomen dan uit het Grieks is Latijn makkelijker.
Grieks is tevens lastiger door het vreemde alfabet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2000, 22:33
Musliston
Musliston is offline
Tja....Grieks is misschien ook wel moeilijker...vooral wat werkwoorden betreft. Maar ik denk dat dat persoonlijk is.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 08:42
Gera
Gera is offline
Er zijn zoveel woorden méér uit het Grieks overgenomen dan uit het Latijn! Alleen zijn de Griekse dusdanig ingeburgerd dat niemand ze meer herkent...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-06-2000, 20:30
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Gera schreef:
Er zijn zoveel woorden méér uit het Grieks overgenomen dan uit het Latijn! Alleen zijn de Griekse dusdanig ingeburgerd dat niemand ze meer herkent...
Hoe kom je daarbij? Ik heb altijd gedacht dat het Latijn toch echt meer invloed heeft gehad!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 26-06-2000, 19:46
latyn is makkelijker dan grieks, want de woorden zijn makkelijker en je hebt veel meer aan latyn. Je krijgt ook nog een beter inzicht op andere talen zei iemand, tandarts , tegen mij. Laat latyn in ieder geval niet vallen. Nou ja nu sta ik een 5 voor alletwee, pech dus
Met citaat reageren
Oud 17-11-2000, 21:05
Musliston
Musliston is offline
Niet dat ik het er geheel mee eens zou zijn, maar er zijn nieuwe mensen, dus ook nieuwe ideeën!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-11-2000, 21:27
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik vond Latijn tot het eind van de derde leuker, makkelijker en nuttiger dan Grieks, maar nu vind ik Grieks ook erg leuk, ik denk leuker. Ik ben het er niet mee eens dat er meer woorden uit het Latijn komen, er komen ook zeker veel woorden uit het Grieks. En wat er al werd gezegd, de Romeinen namen heel veel dingen van de Grieken over, dus die stellin gklopt ook niet. En ik krijg evenveel uren Grieks als Latijn.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 21:41
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Hendrik schreef:

...Grieks is tevens lastiger door het vreemde alfabet.
Dat alfabet leer je een keer in het begin van de tweede, en daarna ken je het wel.
Dus het alfabet maakt het vrijwel niets moeilijker.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 21:59
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Het alfabet is niet zo moeilijk, maar de rijtjes wel. Ondertussen moeten wij per proefwerk 19!(NEGENTIEN) rijtjes leren. En hoe kon het ook anders, die haal ik allemaal door elkaar, dus kom mijn cijfer voor Grieks niet veel hoger dan een 4,3. Nou ja..
Pech hoor..
Ik ga door met Latijn modat ik dat... naar mijn idee dan... toch net iets beter ken dan Grieks. En ik vind het ook intressanter. De leraar is veel saaier. Maar die andere doet wat vies(hij geeft me steeds knipogen enzo... -brr-)

------------------
Everything happens for a reason, only the reason can be difficult to understand. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten!
__________________
Everything happens for a reason, only the reason can be difficult to understand. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 22:32
mettecoVII
mettecoVII is offline
1) wedden dat er meer Nederlandse woorden zijn afgeleid van het Grieks dan van het Latijn???
2)
Die citaten hebben we te danken aan Julius Caesar
3) En de Griekse filosofie dan????
4)4uren Latijn en 4 uren Grieks

Dus ik zou toch nog maar eens nadenken over wat jij zegt...
__________________
be good, be gentleman
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2000, 16:53
Musliston
Musliston is offline
haha, ik ben het er ook allang niet meer mee eens hoor. Maar ik denk toch dat de taalkundige invloed van het Latijn groter is dan die van het Grieks. Niet dat weinig Nederlandse woorden op Griekse woorden gebaseerd zijn, integendeel, maar toch wel minder dan op woorden uit het Latijn? Maar ik kan het evengoed mis hebben hoor.

Ook het aantal spreuken dat uit het Latijn komt (c.q., i.e., cf., scilicet, etc.) is groter dan het aantal dat uit het Grieks komt.

Die citaten danken we niet alleen aan Julius Caesar. Nooit gehoord van "gustibus non disputandum est", "ab ovo usque ad mala"(Horatius) "est modus in rebus" (idem)? Of citaten uit Virgilius en Ovidius (kikkercitaat, ken hem niet uit mijn hoofd...)?

De Grieken hebben heus veel invloed hoor op de westerse cultuur. Maar ik had al gezegd dat ik me op zwak ijs zou begeven.

Maar ik denk nog steeds dat het handiger is om Latijn te hebben, misschien niet altijd leuker, maar wel handiger. Maar het best is het natuurlijk om beide talen te hebben!!!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 20-11-2000, 22:10
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Musliston schreef:



Maar het best is het natuurlijk om beide talen te hebben!!!

idd, denk ik ook!
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 21-11-2000, 15:53
Hannibal
Hannibal is offline
Welk woord klinkt interessanter en heeft een hogere gevoelswaarde?
Ethisch of Moreel?
Antwoord: Ethisch.

Ethisch komt uit het Grieks en Moreel uit het Latijn.
Uitslag --> Grieks
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2000, 19:55
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Welk woord klinkt interessanter en heeft een hogere gevoelswaarde?
Ethisch of Moreel?
Antwoord: Ethisch.

Ethisch komt uit het Grieks en Moreel uit het Latijn.
Uitslag --> Grieks
HAHA, jij hebt goed opgelet vandaag!
Ben ik trouwens 'triest' bezig tegenwoordig (ik let op..)??
Volgens mijn buurman wel namelijk.

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 23-11-2000, 19:23
Lizz
Avatar van Lizz
Lizz is offline
het is allebei toch al dood
__________________
(¯`·.,¸¸.»¤InFiNiTe RhYthM¤«.¸¸.·´¯)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2000, 21:38
stavke
stavke is offline
mis
beide talen zijn NIET dood.
Die stelling is compleet verkeerd.
De twee talen bestaan nog steeds. Enkel bestudeer je met oud-grieks de periode van grosso modo 8e eeuw v.Ch. tot 3e v.Ch en bij Latijn de periode van pakweg 4e eeuw v.Ch tot 3e eeuw n.Ch. Latijn bestaat nu nog, het is immers het Italiaans, dat ook de standaard taal is voor Italie, gebaseerd op het Romeins dialect uit 1907 bij de onafhankelijkheid (of wanneer was dat), net zoals het Latijn gebaseerd was op het Romeins dialect als eenheidtaal in die periode toen.
Het oud-grieks is (natuurlijk) nu het nieuw grieks, dat evengoed gebaseerd is op bv de oude stamtijden van de aorist (zijn nu ook basis van de aorist).

Veel studiegenot, ik ben er over 6 maand vanaf
ciao!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2000, 16:17
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
stavke schreef:
mis
beide talen zijn NIET dood.
Die stelling is compleet verkeerd.
De twee talen bestaan nog steeds. Enkel bestudeer je met oud-grieks de periode van grosso modo 8e eeuw v.Ch. tot 3e v.Ch en bij Latijn de periode van pakweg 4e eeuw v.Ch tot 3e eeuw n.Ch. Latijn bestaat nu nog, het is immers het Italiaans, dat ook de standaard taal is voor Italie, gebaseerd op het Romeins dialect uit 1907 bij de onafhankelijkheid (of wanneer was dat), net zoals het Latijn gebaseerd was op het Romeins dialect als eenheidtaal in die periode toen.
Het oud-grieks is (natuurlijk) nu het nieuw grieks, dat evengoed gebaseerd is op bv de oude stamtijden van de aorist (zijn nu ook basis van de aorist).

Veel studiegenot, ik ben er over 6 maand vanaf
ciao!
Inderdaad, dood haha, hoe kom je erbij. De taal die wij spreken is grotendeels tot stand gekomen door Latijn en Grieks.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 20:22
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Latijn is beter dan Grieks

Als je dit ten tijde van het Hellenisme aan een Romein had voorgelegd had hij je vermoedelijk uitgelachen. Grieks was de taal van de elite, enkel mensen met geld konden zich "hellênizein", vergrieksen. Daarbij hoorde ook het spreken van Grieks. Grieks was de taal van de elite. Later echter werd het Latijn de taal van de kerk en de wetenschap en dus ook van de elite.
Ik heb nog te weinig kennis over beide talen om een eerlijk oordeel te vellen, ik zal het dus hierbij laten.
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2000, 22:14
hmdejonge
hmdejonge is offline
Als je het eens bent met deze stelling dan heb je geen inzicht in deze vakken. Alle grote schrijvers (dan denk ik aan bijv. geschiedschrijving, maar ook het epos) schreven in het Grieks. Te denken valt aan Homerus, Plato etc.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2000, 00:24
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
hmdejonge schreef:
Als je het eens bent met deze stelling dan heb je geen inzicht in deze vakken. Alle grote schrijvers (dan denk ik aan bijv. geschiedschrijving, maar ook het epos) schreven in het Grieks. Te denken valt aan Homerus, Plato etc.
Niet dat ik het met de stelling geheel eens ben hoor (ik bedoelde eigenlijk ook dat Latijn praktischer voor het dagelijks leven is), maar er zijn uiteraard ook grote schrijvers die schreven in het Latijn! Natuurlijk zijn Homerus en Plato wel de grootsten, maar Vergilius, Ovidius, Seneca, Suetonius, Cicero en Tacitus zijn nou niet bepaald onbelangrijke schrijvers. Maar Homerus en Plato zijn inderdaad groter dan die zes, alhoewel van Homerus maar twee werken zijn overgeleverd. Hmm...misschien dat dat juist de grootheid van hem bewijst.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 12-12-2000, 21:09
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik denk dat Latijn in het dagelijks leven inderdaad handiger is dan Grieks. Dat neemt niet weg dat je aan Grieks ook erg veel hebt, er zijn bijvoorbeeld veel termen uit het Grieks afgeleid.
Het is het beste als je alle twee de vakken kiest.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-12-2000, 12:31
hollekebollekeknol
hollekebollekeknol is offline
Sorry dat ik me hier kom moeien in het gesprek, ik wou gewoon even kwijt dat ik nu in mijn eerste jaar Grieks zit en in mijn 2de jaar Latijn, en ik moet toegeven dat Grieks me veel minder boeit! Wel een leuke cultuur enzo...maar de taal ligt me niet erg, bij Latijn is de overstap met de taal niet zo groot, en is daarom volgens mij veel gemakkelijker en ook voor mij interessanter!
In ieder geval Latijn is echt super en ik kan het in ieder geval nuttig gebruiken!

xxx
Met citaat reageren
Oud 13-12-2000, 14:51
wvanhanegem
wvanhanegem is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Ik vind haast van wel, in de meeste opzichten:
1) veel meer woorden komen uit het Latijn
2) meer citaten uit de Latijnse letterkunde
3) Romeinen hebben meer invloed gehad op de westerse cultuur (nu begeef ik me op zwak ijs)
4) je hebt vast meer uren Latijn dan Grieks als je beide talen hebt --> hoger niveau van Latijn/Latijn is moeilijker
Neee, schobbejak.
1)de Latijnse woorden zijn vaak gebaseerd op Griekse woorden en bovendien is het zo dat er ook zeer veel Griekse woorden zijn overgenomen.
2)Dit is een grove fout, zelfs de grote Julius Caesar sprak zijn spreuken in het Grieks uit dat moet jou, als groot liefhebber van Latijn toch iets zeggen.
3)Je zegt het zelf al, de Romeinen hebben de meeste zaken die wij van hen hebben overgenomen weer van de Grieken overgenomen en dus is dit argument ook tenietgedaan. Bovendien is het de vraag of dit ook maar iets te maken heeft met de status van beide talen.
4)Ook dit is onzin, het enige verschil, is dat men in de eerste klas vaak geen Grieks heeft, een schande overigens, maar dit wordt vaak weer opgelost in de daaropvolgende klassen, waarin er meer uren voor Grieks worden gegeven.
Tenslotte om toch maar met een van de weinige goede Latijnse spreuken te eindigen:
Omnis comparatio claudicat. En dus is de eigenlijke stelling al belachelijk.
__________________
tering
Met citaat reageren
Oud 13-12-2000, 19:49
eefpeef
eefpeef is offline
Ik wil ff melden dat ik dit jaar moet kiezen...Ik weet het niet!!! Griekse filosofie lijkt me weer leuker, maar het grieks opzich lijkt me weer moeilijker(zegt men). Latijnse teksten lijken me saaier, maar het latijn opzich vind ik niet zo moeilijk. Help!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2000, 19:52
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
eefpeef schreef:
Ik wil ff melden dat ik dit jaar moet kiezen...Ik weet het niet!!! Griekse filosofie lijkt me weer leuker, maar het grieks opzich lijkt me weer moeilijker(zegt men). Latijnse teksten lijken me saaier, maar het latijn opzich vind ik niet zo moeilijk. Help!
Kies ze beide!
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2000, 21:47
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Kies ze beide!
Dat is inderdaad een goed idee!
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 14-12-2000, 19:12
Musliston
Musliston is offline
Eefpeef, je dilemma is gebruikelijk doch groot! Uiteraard is het het best om beide talen te doen, maar als het echt niet kan.....dan zou ik voor Latijn kiezen, daar heb je tegenwoordig meer aan (wat taal en literatuur betreft), omdat de woorden meer verband hebben met het Latijn dan met het Grieks, maar Grieks vinden veel mensen leuker en spannender en uitdagender. Maar Latijn kan dat ook zijn hoor, het ligt er net aan welke schrijvers je krijgt. Maar misschien dat je met Grieks meer het gevoel hebt dat je aan het ontcijferen bent. En inderdaad, de Griekse filosofie , als je dat behandelt met Grieks, is interesaanter en belangrijker dan de Romeinse. Overleg met je docenten en decaan!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 14-12-2000, 20:14
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Kies ze beide!
moet je zeker doen, ik heb er in ieder geval geen spijt van!

__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 14-12-2000, 21:10
MANONNETJE
MANONNETJE is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Ik vind haast van wel, in de meeste opzichten:
1) veel meer woorden komen uit het Latijn
2) meer citaten uit de Latijnse letterkunde
3) Romeinen hebben meer invloed gehad op de westerse cultuur (nu begeef ik me op zwak ijs)
4) je hebt vast meer uren Latijn dan Grieks als je beide talen hebt --> hoger niveau van Latijn/Latijn is moeilijker
ik ben het niet helemaal met je eens, de griekse cultuur is de basis van onze cultuur. de romeinen hebben het allemaal van de grieken overgenomen

Met citaat reageren
Oud 22-12-2000, 15:56
lovely girl
lovely girl is offline
Ik weet niet of je er echt veel meer aan hebt, maar ik vind het wel beter. Bij Latijn moet je die woorden kennen, maar bij Grieks moet je ook nog die letters goed kennen. Ik ben dus ook maar met Grieks gestopt.
-xxx-jes, moi
Met citaat reageren
Oud 22-12-2000, 17:20
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
lovely girl schreef:
Ik weet niet of je er echt veel meer aan hebt, maar ik vind het wel beter. Bij Latijn moet je die woorden kennen, maar bij Grieks moet je ook nog die letters goed kennen. Ik ben dus ook maar met Grieks gestopt.
-xxx-jes, moi
Zijn 'die letters' dan echt zo moeilijk? Je leert ze een keer en daarna ken je ze toch?? Je oefent er bovendien genoeg mee.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 01-01-2001, 20:11
psycholoog
psycholoog is offline
Ik ben een Griekse student in hart en nieren , maar evenzeer een Latinist.Hou er EFKENS rekening dat

DE Romeinen afkomstig zij van de Etrusken , die net als de Romeinen onder serieuse invloed stonden van de GRiekse cultuur en dan zeker war betreft levensbeschouwing en filosofie.


Grieken+ ? = Etrusken
Etrusken+GRieken= Romeinen
__________________
achteraf is iedereen wijs!!!!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2001, 20:02
Verwijderd
Als je er een beetje iets van wist dan wist je dat latijn naderhand is ontstaan omdat de romeinen grieks te moeilijk vonden. Het latijn is met vele dingen afgeleid uit het grieks. Het was in die tijd ook zo dat alle dokters grieks waren omdat die veel slimmer waren ik wil niet zeggen dat de romeinen dom waren maar die hebben het grieks, later latijn genoemd, gewoon naar eigen hand gezet omdat het volk er niets meer van snapte!!!

En als hier allemaal niets van klopt, moet je mij er niet op aan kijken maar mijn latijn/grieks leraar!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken categoraal gymnasium to gymnasium op scholengemeenschap
amulette
7 23-02-2011 21:27
Levensbeschouwing & Filosofie Islam en Wetenschap
jjorden
26 24-08-2007 01:28
Levensbeschouwing & Filosofie Asatru
EvilConduct
50 11-03-2007 01:55
Algemene schoolzaken gymnasium of atheneum?
Couscousje
52 29-01-2006 16:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 14:57
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen leraren latij
thisbe
48 18-05-2001 16:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.