Oud 26-09-2003, 01:07
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Ik liep wat in mijzelf te denken, en aangezien ik aan mijn collega's op het werk dacht, kwam ik aan bij het geloof. Ze gaan bijna allemaal braaf naar de kerk en sommigen hebben niet eens een TV in huis.

Maar toen ging ik mij afvragen waarom ze christelijk zijn. Ik vermoed omdat het een klein dorp is hier, en het geloof er van oudsher ingebakken zit. Want als je niet gelooft, ga je naar de Hel. Simpeler kunnen we het niet maken, en niet leuker ook. Als je niet naar de kerk gaat, hoor je er toch niet helemaal 'bij' in de dorpelijke gemeenschap. Ik woon hier, dus ik kan je verzekeren dat die sfeer écht wel diep geworteld zit. Wie zei er dat Christenen tolerant zijn? Ik vind dat een vrij grove leugen.

Laten we niet alle Christenen als meelopers bestempelen. Je gelooft echt in God, en je leven draait onwillekeurig toch een beetje om Hem. Ik heb nooit Godsdienstige les genoten, atheist dat ik ben.., maar houdt God niet van iedereen? Heeft Hij het niet goed voor met iedereen en alles? En daar knelt mijn schoentje: hoe kun je dat geloven? Dat ergens boven je een 'iemand' zit die dit alles heeft 'gemaakt' en in de gaten houdt. Het is niet zozeer de metafoor van 'ik bouw een hobby-spoorrails met piepschuim heuvels en plastic bomen en zoek 't maar uit' maar de hele 'sheer' wereld, met eco-systemen, DNA, dood en verderf. Een beetje realist beseft dat dat ergens heel onlogisch is. Maar soit, God is Almachtig en die kan dat. Just like that. Je moet 'm de kost geven, in die zes dagen.

Hoe kun je dan vertrouwen in God hebben nowadays? No offence, maar de wereld gaat langzamerhand toch gewoon naar de tering? Palestijnen die Israeliers bij de vleet uitmoorden (en viceversa..), overal ligt nucleaire troep te verrotten, niemand geeft nog ene fuck om iemand en ik heb altijd geld tekort. En daar boven zit een ventje met de beste wil van de 'wereld'? Kom op. Hoe lang moeten we nog boeten voor onze zonden? Kinderachtig hoor, één of andere idioot eet of plukt een appel en iedereen (inclusief mij) moet op de blaren zitten voor 'onze' zonden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou niet naar de Hel willen. Maar excusez-moi als ik dat verhaal bestempel als 'crowd control'. Het is logisch dat mensen niet eeuwig willen branden, en daarin ligt hence de controle. Een middel om de Geestelijkheid te ondersteunen, want waar ben je zonder fans? Nee, ik slik die ideeen niet, want God is Lief en waarom zou hij je in Godsnaam toestaan om tot het einde van dagen als een freak te branden?

Geloof ik dan niets. Jawel. Ik kan er niet onderuit dat ik geloof dat er 'iets' is. Maar niemand die bepaalt wat ik ga doen en hoe ik dat moet doen. Iets 'universeels', een soort van uitleg van hoe dit alles uberhaupt kàn bestaan. Ik vind wetenschap leuk, maar het doet het niet altijd voor mij.

Anyway.. ik zou graag van mensen horen waarom ze wel of niet Christelijk zijn. Moet je mee naar de kerk, of geeft God je vreugde. Waarom dat dan, waarom zou iedereen eigenlijk in God moeten geloven? Ik ben niet eens zozeer geinteresseerd in de dagelijkse verrotte houding die ik meemaak van Christenen. Alleen wààrom je het bent, of niet.

Trouwens, Christenen kun je ook lezen als 'gelovigen', het is niet zo dat ik één groep specifiek bedoel. Ik gebruik het alleen omdat ik er 'tussenin' zit. Katholieken e.d. mogen ook met alle liefde reageren :>

En, alsjeblieft, breng een beetje begrip op dat ik mijn verhaal niet in een of andere Christentopic plaats.. het is gewoon een verhaal an sich. Hmm.

Laatst gewijzigd op 26-09-2003 om 01:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2003, 12:42
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Tja ik heb bij elkaar al tientallen discussie's hierover gelezen op allerlei forums. En er komt nooit een einde aan helaas
Waarom? Hmm gedeeltelijk gok ik omdat de meeste zo "geindoctrineerd" (ofzoiets) zijn dat ze niet beter weten en ook niet beter willen weten. Gelovigen komen ook altijd met de meest domzinnige redenen/ tegenargumenten waar je niks aan hebt. Ik ben nog nooit door ze overtuigd van hun mening.
Ik zie het soms wel eens als een "sekte", groep mensen die iets aanbidden genaamd "God", waarom het god heet weet ik ook niet, hij had net zo goed jantje kunnen heten

Maar goed, om antwoord op je vraag te geven...
Ik ben absoluut niet gelovig
Simpelweg, omdat ik niet in sprookjes geloof en niet in dingen geloof die niet te bewijzen zijn en ook zo vreselijk onrealistisch klinken
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 12:59
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 26-09-2003 @ 12:42:
Simpelweg, omdat ik niet in sprookjes geloof en niet in dingen geloof die niet te bewijzen zijn en ook zo vreselijk onrealistisch klinken
Ik bespeur hier toch een kleine contradictie. Je gelooft niet in de 'sprookjes' over God e.d., maar als men vertelt dat het heelal oneindig is, geloof je dat wel? Dat is ook niet bewezen, en in mijn ogen een beetje ongeloof(lijk/waardig) :>
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 14:44
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Ik ben een Christen. Ik denk dat elk mens ooit met de existentiele levenvragen geconfronteerd wordt (hoe waarom wat ben ik). Daar zijn allerlei "antwoorden" op.... Voor mij is dit lange tijd (ondanks mijn Christelijke opvoeding) ook een zoektocht naar waarheid en zingeving van het/mijn leven geweest. Ik heb vrij veel gelezen in allerlei boeken over levenskwesties (boeddistisch etc). UIteindelijk ben ik geraakt door Jezus zijn levensverhaal en uitleg over het leven (waarom het zo slecht gaat met de werled en hoe je hieruit gered kunt worden)... Ik begrijp dat jij als lezer dit al zo vaak hebt gehoord, maar vergeet nou eens alle mensen die Christen zijn en alle kerken en lees nog eens over Hem. Ik ben tot de conclusie gekomen dat Hij is wie Hij vertelde wie Hij was. Op een gegeven moment heb ik mijn leven aan hem gegeven (in gebed gevraagt) Sindsdien weet ik voor 100% zeker dat Hij mij zal redden van mijn zondige leven en heb ik een richtlijn / doel en verklaring voor mijn leven..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 15:46
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Ik deel die mening op het moment nog niet, maar het is mooi dat "Hij" voor jou iets kan betekenen. Vooralsnog heb ik nog niet zo'n existentiele oplossing gevonden.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 16:05
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 26-09-2003 @ 14:44:
Ik ben een Christen. Ik denk dat elk mens ooit met de existentiele levenvragen geconfronteerd wordt (hoe waarom wat ben ik). Daar zijn allerlei "antwoorden" op.... Voor mij is dit lange tijd (ondanks mijn Christelijke opvoeding) ook een zoektocht naar waarheid en zingeving van het/mijn leven geweest. Ik heb vrij veel gelezen in allerlei boeken over levenskwesties (boeddistisch etc). UIteindelijk ben ik geraakt door Jezus zijn levensverhaal en uitleg over het leven (waarom het zo slecht gaat met de werled en hoe je hieruit gered kunt worden)... Ik begrijp dat jij als lezer dit al zo vaak hebt gehoord, maar vergeet nou eens alle mensen die Christen zijn en alle kerken en lees nog eens over Hem. Ik ben tot de conclusie gekomen dat Hij is wie Hij vertelde wie Hij was. Op een gegeven moment heb ik mijn leven aan hem gegeven (in gebed gevraagt) Sindsdien weet ik voor 100% zeker dat Hij mij zal redden van mijn zondige leven en heb ik een richtlijn / doel en verklaring voor mijn leven..
ik hoop dat je beseft dat je zijn liefde dient te praktizeren en niet egoistisch op hem hoeft te hopen als je geen flikker voor een ander doet.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 16:42
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Isa schreef op 26-09-2003 @ 16:05:
ik hoop dat je beseft dat je zijn liefde dient te praktizeren en niet egoistisch op hem hoeft te hopen als je geen flikker voor een ander doet.
Dat klopt ! Maar de kern van het evangelie van Christus is toch redding in de eerste plaats doordat Jezus onze zonden heeft gedragen en niet door eigen werken. Dat je daden van liefde doet in je leven komt vanuit de relatie met Hem.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:27
Sask!a
Avatar van Sask!a
Sask!a is offline
Ik ben katholiek opgevoed, maar vraag me ook vaak af waarom ik katholiek ben. Ik kom uit een dorp van ongeveer 3500 inwoners, bijna iedereen is er katholiek. Als er een kindje wordt geboren, wordt het gedoopt, doet de 1e heilige communie en vormsel. Je ouders beslissen dus eigenlijk wat voor geloof je hebt...

Ikzelf voel me niet echt katholiek, ik geloof niet in God, wel in 'iets', maar of dat nou perse God is... Ik heb meer met een God en een Godin, wel zo eerlijk... Verder geloof ik nogal in het bovennatuurlijke, de krachten van de natuur en natuurlijk van jezelf. Ik zal het maar even zeggen, ik ben een wiccan, een moderne heks. En nee, ik kan niet vliegen en toveren...

Maar toch laat ik me niet uitschrijven bij de kerk, misschien later... Nu zouden mijn ouders dat echt niet aanvaarden, het zou een schande zijn voor de familie en het dorp, 'zoiets doe je toch niet'.

Nouja niet echt heel erg interessant wat ik je heb vertelt, maar wilde het toch even kwijt...

Liefs Sask!a
__________________
~*~Wees nooit een tweedeklas versie van iemand anders, maar altijd een eersterangs van jezelf~*~
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:42
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 26-09-2003 @ 16:42:
Dat klopt ! Maar de kern van het evangelie van Christus is toch redding in de eerste plaats doordat Jezus onze zonden heeft gedragen en niet door eigen werken. Dat je daden van liefde doet in je leven komt vanuit de relatie met Hem.
de kern is dat jezus niet gaat sterven voor iemand die geen voedsel geeft voor de wezen en een complete onbarmhartige mens is.
korinthiers 13. er staat iig meermalen aangegeven dat in jezus geloven wezen zoals hij betekent dit itt wat veel christelijke groeperingen denken. die maar zelfzuchtig zijn en niks voor een ander uitrichten behalve preachen dat jezus hen wel red.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 23:37
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 26-09-2003 @ 12:59:
Ik bespeur hier toch een kleine contradictie. Je gelooft niet in de 'sprookjes' over God e.d., maar als men vertelt dat het heelal oneindig is, geloof je dat wel? Dat is ook niet bewezen, en in mijn ogen een beetje ongeloof(lijk/waardig) :>

Uhm ik heb nooit gezegd dat ik wel geloof dat het heelal oneindig is... dus ehhh eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet...
Sommige dingen valt gewoon niet te bewijzen, bijvoorbeeld hoe de wereld is ontstaan... gelovigen denken een of andere god... maar ja, ik vind gewoon, wat ik niet zeker weet, geloof ik niet En tis gewoon ook vaag..opeens was er een god en die dacht is op een dag "hey laat ik is een wereld maken" ... doet me denken aan een peuter die een stad van blokken maakt... muah geloof = vaagheid
En ik ga me leven niet wijden aan iets dat zo vaag is...
(nu ben ik beetje vaag aan 't lullen, maar ja)
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 23:41
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 26-09-2003 @ 14:44:
Sindsdien weet ik voor 100% zeker dat Hij mij zal redden van mijn zondige leven en heb ik een richtlijn / doel en verklaring voor mijn leven.. [/B]

hmm... wat is je doel van je leven dan? of verklaring?
Ieder mens vraagt zich namelijk af wat de zin van het leven is
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 00:25
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 26-09-2003 @ 23:41:
wat is je doel van je leven dan? of verklaring?
Ieder mens vraagt zich namelijk af wat de zin van het leven is
Ik veronderstel:

'Doel = God dienen! Zijn goedheid verspreiden en anderen de mogelijkheid geven om van zijn grootsheid te mogen profiteren. Totdat het moment komt dat de taak is volbracht en de ziel mag terugvloeien tot zijn rechtmatige schepper.'
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 00:31
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 27-09-2003 @ 00:25:
Ik veronderstel:

'Doel = God dienen! Zijn goedheid verspreiden en anderen de mogelijkheid geven om van zijn grootsheid te mogen profiteren. Totdat het moment komt dat de taak is volbracht en de ziel mag terugvloeien tot zijn rechtmatige schepper.'

ahhh tjah, ben bang dat je gelijk hebt... zucht... ik haat mensen die geloven niet, maar vind ze wel dom
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 00:38
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Niet iedereen vraagt zich de zin van het leven af. Maar als ik er over denk dan kom ik niet echt uit bij 'lief doen en dan mag je terug naar Pappa', om eerlijk te zijn. Het is alleen niet zo dat ik denk dat 'dood' ook 'dood' is, maar je hebt iets in je zoals een ziel o.i.d. en die leeft wel voort. Waar? Geen idee? Misschien kom je terug als iets anders met een ziel, of misschien niet. Maar God heeft er imo niets mee te maken.

En Wicca[n] spreekt mij niet zo aan. Vuurwezentjes, krachten oproepen met wijn en graan e.d., mwah, ik geloof er gewoon niet in. Dat wordt mij iets te gortig qua geloofwaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 00:40
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 27-09-2003 @ 00:25:
Ik veronderstel:

'Doel = God dienen! Zijn goedheid verspreiden en anderen de mogelijkheid geven om van zijn grootsheid te mogen profiteren. Totdat het moment komt dat de taak is volbracht en de ziel mag terugvloeien tot zijn rechtmatige schepper.'
Beetje een egotripper dus. De wereld creeeren, met allerlei mensen erop, en dat aléén maar zodat alles en iedereen hem kan aanbidden. Dat kan toch geen doel zijn voor mensen om te leven. Get real ofzo.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 14:33
Verwijderd
auw!!!! nee dank je!!! shit...dat gaat echt zeer doen...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 04:16
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
kunamosity schreef op 28-09-2003 @ 14:33:
auw!!!! nee dank je!!! shit...dat gaat echt zeer doen...
?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 11:53
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Isa schreef op 26-09-2003 @ 22:42:
de kern is dat jezus niet gaat sterven voor iemand die geen voedsel geeft voor de wezen en een complete onbarmhartige mens is.
korinthiers 13. er staat iig meermalen aangegeven dat in jezus geloven wezen zoals hij betekent dit itt wat veel christelijke groeperingen denken. die maar zelfzuchtig zijn en niks voor een ander uitrichten behalve preachen dat jezus hen wel red.
De kern is : Jezus is de Zoon van God. Door Hem en in Hem kun je rust liefde en redding vinden. Tuurlijk heeft Hij ook laten zien wat die liefde in je dagelijkse leven inhoudt. Maar je kunt jezelf niet RECHTVAARDIGEN door goed te willen zijn. Dat is de kern, dat niemand tot de Vader kan komen doordat we allemaal zondaars zijn. Daarvoor is Jezus gekomen. Een van de misdadigers die met Hem gekruizigd werd erkende Jezus als de Zoon en werd door Jezus vergeven en kreeg de belofte dat Hij Diezelfde avond nog samen met Hem in het Koninkrijk zou zijn..
Het evangelie is veelzijdig; van prkatische hulp aan armen wezen weduwen minder bedeelden , Jezus bekendmaken aan de wereld, je eigen leven heiligen etc etc.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-09-2003, 13:31
Phreeck
Avatar van Phreeck
Phreeck is offline
Citaat:
p-chez schreef op 27-09-2003 @ 00:40:
Beetje een egotripper dus. De wereld creeeren, met allerlei mensen erop, en dat aléén maar zodat alles en iedereen hem kan aanbidden. Dat kan toch geen doel zijn voor mensen om te leven. Get real ofzo.
Egotripper???? Als hij alleen wou dat iedereen Hem aanbadt, zou het dan niet makkelijker geweest zijn die boom van Goed en Kwaad niet neer te zetten? Dan zouden er geen zonden zijn, iedereen zou blij zijn en Hem aanbidden. Lijkt me een stuk makkelijker.

Citaat:
Shitonya schreef:
Uhm ik heb nooit gezegd dat ik wel geloof dat het heelal oneindig is... dus ehhh eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet...
Sommige dingen valt gewoon niet te bewijzen, bijvoorbeeld hoe de wereld is ontstaan... gelovigen denken een of andere god... maar ja, ik vind gewoon, wat ik niet zeker weet, geloof ik niet En tis gewoon ook vaag..opeens was er een god en die dacht is op een dag "hey laat ik is een wereld maken" ... doet me denken aan een peuter die een stad van blokken maakt... muah geloof = vaagheid
En ik ga me leven niet wijden aan iets dat zo vaag is...
(nu ben ik beetje vaag aan 't lullen, maar ja)
Het heelal is enkel een dimensie. Wij mensen delen deze dimensie, en kunnen ons dus niet voorstellen dat er iets 'buiten' het 'oneindige' heelal zou zijn. Dit is mijn manier van denken, en niet bewezen...
Net zoals dat God er niet 'opeens' was; God was er altijd al. Hij heeft geen begin en geen einde. Dit is niet te beseffen met ons nietige menselijke verstand.

Om ff op het 'geloof' terug te komen; meer dan 95% gelooft dat er 'meer' is. slechts 4,... procent is atheist. Aangezien ik van geen ENKELE atheist goede argumenten heb gehoord, en ik van een aantal bekende atheisten weet dat ze toch uiteindelijk voor 'geloof' zwichtten, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat alle atheisten het fout hebben, maar niet de moeite doen om het geloof te onderzoeken en dus zo hun fouten te erkennen.
En nee: dit is niet de reden dat ik geloof; de werkelijke reden ligt bij God. Ik heb Zijn liefde en aanwezigheid gevoeld (en voel het nog steeds) dus voor mij is het duidelijk dat Hij bestaat.
__________________
If you don't like me, don't say you do: then I can stop waste my time on you! JediJoel vond het tijd voor een nieuwe identiteit ---- Phreeck 4 life!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 16:39
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 30-09-2003 @ 11:53:
De kern is : Jezus is de Zoon van God. Door Hem en in Hem kun je rust liefde en redding vinden. Tuurlijk heeft Hij ook laten zien wat die liefde in je dagelijkse leven inhoudt. Maar je kunt jezelf niet RECHTVAARDIGEN door goed te willen zijn. Dat is de kern, dat niemand tot de Vader kan komen doordat we allemaal zondaars zijn. Daarvoor is Jezus gekomen. Een van de misdadigers die met Hem gekruizigd werd erkende Jezus als de Zoon en werd door Jezus vergeven en kreeg de belofte dat Hij Diezelfde avond nog samen met Hem in het Koninkrijk zou zijn..
Het evangelie is veelzijdig; van prkatische hulp aan armen wezen weduwen minder bedeelden , Jezus bekendmaken aan de wereld, je eigen leven heiligen etc etc.
niet door goed te willen zijn maar door goed te zijn, niemand kan zonder jezus tit de vader komen omdat je niet kan zeggen ik hou van je vader maar niet van jezus dat is gewoon onlogisch, ik blijf het zien als 'help elkander en wees als ik en ga niet heer heer roepen tegen mij, eerst god met hart en niet slechts met lippen'
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 21:51
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
p-chez schreef op 27-09-2003 @ 00:40:
Beetje een egotripper dus. De wereld creeeren, met allerlei mensen erop, en dat aléén maar zodat alles en iedereen hem kan aanbidden. Dat kan toch geen doel zijn voor mensen om te leven. Get real ofzo.
Ach ja, daarom ben ik ook niet gelovig.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 23:26
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Ik ook niet. Ik aanbid niemand, ook geen God. Aanbidden vind ik zo.. onderdanig.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 02:13
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Ik bedoel maar. Een boom van Goed en Kwaad? Een soort Eigen Huis en Tuin B.C.? Symbolische dingen zou ik dan eventueel nog slikken, maar die rare sprookjes overal omheen..? Hoe kun je die uberhaupt 'geloven'?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:44
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 26-09-2003 @ 01:07:
Ik liep wat in mijzelf te denken, en aangezien ik aan mijn collega's op het werk dacht, kwam ik aan bij het geloof. Ze gaan bijna allemaal braaf naar de kerk en sommigen hebben niet eens een TV in huis.

Maar toen ging ik mij afvragen waarom ze christelijk zijn. Ik vermoed omdat het een klein dorp is hier, en het geloof er van oudsher ingebakken zit. Want als je niet gelooft, ga je naar de Hel. Simpeler kunnen we het niet maken, en niet leuker ook. Als je niet naar de kerk gaat, hoor je er toch niet helemaal 'bij' in de dorpelijke gemeenschap. Ik woon hier, dus ik kan je verzekeren dat die sfeer écht wel diep geworteld zit. Wie zei er dat Christenen tolerant zijn? Ik vind dat een vrij grove leugen.

Laten we niet alle Christenen als meelopers bestempelen. Je gelooft echt in God, en je leven draait onwillekeurig toch een beetje om Hem. Ik heb nooit Godsdienstige les genoten, atheist dat ik ben.., maar houdt God niet van iedereen? Heeft Hij het niet goed voor met iedereen en alles? En daar knelt mijn schoentje: hoe kun je dat geloven? Dat ergens boven je een 'iemand' zit die dit alles heeft 'gemaakt' en in de gaten houdt. Het is niet zozeer de metafoor van 'ik bouw een hobby-spoorrails met piepschuim heuvels en plastic bomen en zoek 't maar uit' maar de hele 'sheer' wereld, met eco-systemen, DNA, dood en verderf. Een beetje realist beseft dat dat ergens heel onlogisch is. Maar soit, God is Almachtig en die kan dat. Just like that. Je moet 'm de kost geven, in die zes dagen.

Hoe kun je dan vertrouwen in God hebben nowadays? No offence, maar de wereld gaat langzamerhand toch gewoon naar de tering? Palestijnen die Israeliers bij de vleet uitmoorden (en viceversa..), overal ligt nucleaire troep te verrotten, niemand geeft nog ene fuck om iemand en ik heb altijd geld tekort. En daar boven zit een ventje met de beste wil van de 'wereld'? Kom op. Hoe lang moeten we nog boeten voor onze zonden? Kinderachtig hoor, één of andere idioot eet of plukt een appel en iedereen (inclusief mij) moet op de blaren zitten voor 'onze' zonden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou niet naar de Hel willen. Maar excusez-moi als ik dat verhaal bestempel als 'crowd control'. Het is logisch dat mensen niet eeuwig willen branden, en daarin ligt hence de controle. Een middel om de Geestelijkheid te ondersteunen, want waar ben je zonder fans? Nee, ik slik die ideeen niet, want God is Lief en waarom zou hij je in Godsnaam toestaan om tot het einde van dagen als een freak te branden?

Geloof ik dan niets. Jawel. Ik kan er niet onderuit dat ik geloof dat er 'iets' is. Maar niemand die bepaalt wat ik ga doen en hoe ik dat moet doen. Iets 'universeels', een soort van uitleg van hoe dit alles uberhaupt kàn bestaan. Ik vind wetenschap leuk, maar het doet het niet altijd voor mij.

Anyway.. ik zou graag van mensen horen waarom ze wel of niet Christelijk zijn. Moet je mee naar de kerk, of geeft God je vreugde. Waarom dat dan, waarom zou iedereen eigenlijk in God moeten geloven? Ik ben niet eens zozeer geinteresseerd in de dagelijkse verrotte houding die ik meemaak van Christenen. Alleen wààrom je het bent, of niet.

Trouwens, Christenen kun je ook lezen als 'gelovigen', het is niet zo dat ik één groep specifiek bedoel. Ik gebruik het alleen omdat ik er 'tussenin' zit. Katholieken e.d. mogen ook met alle liefde reageren :>

En, alsjeblieft, breng een beetje begrip op dat ik mijn verhaal niet in een of andere Christentopic plaats.. het is gewoon een verhaal an sich. Hmm.
mooi en goed verhaal, beknopt en krachtig geschreven, ik kan me hier volledig in vinden.

en waarom iemand zich aan zijn geloof vastklampt:

A ze weten niet beter
B uit angst
C denken dat ze zonder dat geen doel hebben
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 18:55
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
tja je kunt deze vraag op een rationele en emotionele manier beantwoorden. Vaak denken mensen die niet geloven dat het geloof puur emotioneel wordt beleefd, daar wordt dan vaak een karikatuur van gemaakt en vervolgens lijken gelovigen net naïve, zwakbegaafde kinderen die liever niet nadenken over het hoe en wat. Stop daar een paar uit de context gehaalde (en soms zelfs niet bestaande!!) bijbelteksten aan toe en gelovigen zijn potentiele kamikaze-kleuters in staat alles te doen als een iets intelligenter persoon zich ermee gaat bemoeien.
Ach ja zo denken mensen nu eenmaal graag, vooral omdat ze dan niet meer na hoeven denken over hun eigen GELOOF. Want niets is zeker, alles is geloof. Wetenschap bestaat niet, dat is een vaag begrip. Overal komt geloof bij kijken. Maar omdat er ooit iemand is geweest die het oog tot zintuig van het jaar heeft uitgeroepen doen andere waarnemingsorganen er niet meer toe. Alles wat buiten het beperkte en minimale menselijke oogveld valt bestaat niet. Iedereen die, na miljoenen verhalen over ervaringen die je niet in het dagelijkse leven zíet, gelooft dat er wel dingen zijn die op een ander nivaeu worden waargenomen krijgt het etiketje 'geïndoctrineerde, goedgelovige dombo'. Laat staan als je de betrekkelijkheid van het menselijke brein wilt aantonen.

Ik zelf geloof in een hogere intelligentie.
Dat doe ik rationeel: Evolutie&co zullen nooit waterdicht zijn. De wereld is in mijn ogen een te gecompliceerd perfect geheel om toeval te kunnen zijn. Als wij toeval zijn zullen we ons denk ik niet eens kunnen afvragen wat de zin van het leven is. Wanneer ik een horloge op tafel leg en zeg dat het toevallig zo is ontstaan dat al die radartjes draaien en het ding precies de tijd aangeeft zal iedereen zeggen: whatever dat is bullshit. Maar tegelijk gelooft het merendeel van de wereld wel dat iets dat 1000x zo ingewikkeld is toeval is. En dan al die mensen die iets bovennatuurlijks mee maken, ik maak het zelf ook mee, kom op, wie is er nou naïef?
En emotioneel. Ik voel gewoon God. In elk mens schijnt een natuurlijk verlangen naar 'een' God te zitten. Als ik iets wil voel ik soms hoe Hij me tegenspreekt en hoe dat later goed uitpakt. Of ik voel een soort wind en dan...tja...moeilijk uit te leggen. Dat kán geen psyche zijn. Dan zijn er een paar miljard mensen psychisch gestoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2003, 21:57
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Ik ben denk ik geen 'atheist', in de pure zin van het woord. Ik ben wel wetenschappelijk aangelegd, maar de moderne wetenschap heeft niet echt in huis wat ik zoek. Het lichaam is slechts tijdelijk en daarna ben je dood. Dat vind ik dan, eerlijk gezegd, ook maar een beetje te gemakkelijk. Ik wéét gewoon niet hoe het zit met 'de ziel' en hoe heel de wereld daar misschien wel om draait. Maar ik weet wel dat die zogenaamde metaforen in de Bijbel voor mij af te doen zijn als onzin. En ik weet bijna zeker dat de mensen die ik bedoelde die naar de kerk gaan 'omdat iedereen dat doet', in mijn omgeving, weinig hebben nagedacht over de waarheid des levens. Ik meet mezelf daarmee een flinke vrijheid aan, maar ik heb wel een beetje mensenkennis. Ik vind het in weze best wat iemand gelooft, als dat voor hem of haar de 'waarheid' is en diegene zich er in schikt of zelfs gelukkig mee is. Maar dan zie ik dat graag onderbouwd, want als 'aanname' vind ik het hele verhaal rond God erg vergezocht. Vergezochter dan mijn eigen ideeen omtrent leven en dood, in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 22:13
dreadmanneke
Avatar van dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 26-09-2003 @ 01:07:
atheist dat ik ben..,

Geloof ik dan niets. Jawel. Ik kan er niet onderuit dat ik geloof dat er 'iets' is.
Atheist ben je dus in iedergeval niet.
__________________
As the pattern gets more intricate and subtle, being swept along is no longer enough.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 00:12
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 01-10-2003 @ 22:13:
Atheist ben je dus in iedergeval niet.
Was ook sarcastisch bedoeld eigenlijk. Het is meer een vooroordeel dat als je niet in 'Hem' gelooft, je gelijk een ongelovige bent. Zelf zie ik dat echter niet zo. De definitie van atheisme is dan ook:

athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

Dat gezegd hebbende ben ik toch een atheist. Er is geen 'God' voor mij, enkel 'méér' dan dit stoffelijke bestaan. Een ziel, en iets na de dood. Maar dat draait geenszins om een centraal persoon.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 08:56
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 02-10-2003 @ 00:12:
Was ook sarcastisch bedoeld eigenlijk. Het is meer een vooroordeel dat als je niet in 'Hem' gelooft, je gelijk een ongelovige bent. Zelf zie ik dat echter niet zo. De definitie van atheisme is dan ook:

athe·ïs·me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid van een god

Dat gezegd hebbende ben ik toch een atheist. Er is geen 'God' voor mij, enkel 'méér' dan dit stoffelijke bestaan. Een ziel, en iets na de dood. Maar dat draait geenszins om een centraal persoon.
geloof je dan dat wij gemaakt zijn of toevallig ontstaan zijn
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 16:29
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 02-10-2003 @ 08:56:
geloof je dan dat wij gemaakt zijn of toevallig ontstaan zijn
Open deur: ik weet het niet. Misschien is dit stoffelijke wel tijdelijk, of misschien is dit maar een levendige droom. Dat roept meer vragen op dan het antwoorden levert, maar 'evolutie' vind ik niet persé een geweldige aanname. Het 'klopt' in weze wel, maar is het zo ook werkelijk gebeurd? :>
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:48
Phreeck
Avatar van Phreeck
Phreeck is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 01-10-2003 @ 02:13:
Ik bedoel maar. Een boom van Goed en Kwaad? Een soort Eigen Huis en Tuin B.C.? Symbolische dingen zou ik dan eventueel nog slikken, maar die rare sprookjes overal omheen..? Hoe kun je die uberhaupt 'geloven'?
Eehm... wat voor 'rare sprookjes' bedoel je dan?

Zondvloed? Bewezen.
Jezus bestaan? Bewezen (en voor verdere discussies is er nog een ander topic)
creatie van de aarde? Bewezen; kijk om je heen
Nog meer 'sprookjes?'
__________________
If you don't like me, don't say you do: then I can stop waste my time on you! JediJoel vond het tijd voor een nieuwe identiteit ---- Phreeck 4 life!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 20:12
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
Phreeck schreef op 04-10-2003 @ 16:48:
Eehm... wat voor 'rare sprookjes' bedoel je dan?

Zondvloed? Bewezen.
Jezus bestaan? Bewezen (en voor verdere discussies is er nog een ander topic)
creatie van de aarde? Bewezen; kijk om je heen
Nog meer 'sprookjes?'
Bewezen, bewezen. Het is maar wat iemand 'bewezen' vindt, of niet? Creatie van de aarde: open deur. Natuurlijk is die er, maar daar staat toch niet recht tegenover het feit dat God dat heeft gedaan? In zes dagen notabene. Of de Hel? Je bent dood, maar je gaat wel lichamelijk eeuwig pijn lijden? Of God en Jezus houden van iedereen, maar als je hen verloochent brand je maar? Ik vind het maar vergezochte verhalen, die eerlijk gezegd weinig sense maken. Ik zie nu ook niemand de Noordzee opensplijten..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 17:16
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 02-10-2003 @ 16:29:
Open deur: ik weet het niet. Misschien is dit stoffelijke wel tijdelijk, of misschien is dit maar een levendige droom. Dat roept meer vragen op dan het antwoorden levert, maar 'evolutie' vind ik niet persé een geweldige aanname. Het 'klopt' in weze wel, maar is het zo ook werkelijk gebeurd? :>
Maar geloof je dan dat deze stoffelijkheid of deze droom toevallig zo zijn ontstaan? Zo nee, ben je dan nooit bang, bang dat een vreemd wezen of een moordlustige god jouw leven in de hand heeft?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 01-10-2003 @ 18:55:
Wetenschap bestaat niet, dat is een vaag begrip.
Wetenschap bestaat wel degelijk. Ik beoefen zelf de wiskunde, een formele wetenschap, en er is zelfs een aparte tak van de filosofie, de wetenschapsfilosofie, die zich met de bestudering van het verschijnsel wetenschap bezig houdt. Misschien lijkt het voor jou alleen maar een vaag begrip omdat je je er niet in verdiept, zoals ik dat doe.

Citaat:
eefjeefje schreef op 01-10-2003 @ 18:55:
Alles wat buiten het beperkte en minimale menselijke oogveld valt bestaat niet.
Dat ligt er maar net aan hoe je het bestaan van iets wenst te definiëren. Voor mij bestaat iets als ik me daar een idee van kan vormen, ook al is dat iets tamelijk abstracts, zoals het wiskundige begrip Hilbertruimte.

Citaat:
eefjeefje schreef op 01-10-2003 @ 18:55:
Als wij toeval zijn zullen we ons denk ik niet eens kunnen afvragen wat de zin van het leven is.
Jawel hoor. Filosofen doen al eeuwen lang niets anders.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 17:01
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 06-10-2003 @ 20:55:
Wetenschap bestaat wel degelijk. Ik beoefen zelf de wiskunde, een formele wetenschap, en er is zelfs een aparte tak van de filosofie, de wetenschapsfilosofie, die zich met de bestudering van het verschijnsel wetenschap bezig houdt. Misschien lijkt het voor jou alleen maar een vaag begrip omdat je je er niet in verdiept, zoals ik dat doe. wat ik bedoel is dat je niet kunt zeggen: de wetenschap vindt dit of dat. Omdat de wetenschap zo'n enorme paraplu is, snap je wat ik bedoel?


Dat ligt er maar net aan hoe je het bestaan van iets wenst te definiëren. Voor mij bestaat iets als ik me daar een idee van kan vormen, ook al is dat iets tamelijk abstracts, zoals het wiskundige begrip Hilbertruimte.ja maar hoer kun je je daar dan een voorstelling van maken? Doordat je hersenen dat kunnen of doordat je het kunt koppelen aan iets dat je ooit hebt gezien


Jawel hoor. Filosofen doen al eeuwen lang niets anders. maar ik denk dat ze dat niet zouden kunnen als wij slechts per toeval hier waren
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 19:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 17:01:
wat ik bedoel is dat je niet kunt zeggen: de wetenschap vindt dit of dat. Omdat de wetenschap zo'n enorme paraplu is, snap je wat ik bedoel?
Het is waar dat er diverse wetenschappen zijn, maar het is wel zo dat iedere wetenschap er bepaalde opvattingen op na houdt met betrekking tot wat in die wetenschap beoefend wordt.

Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 17:01:
ja maar hoe kun je je daar dan een voorstelling van maken? Doordat je hersenen dat kunnen of doordat je het kunt koppelen aan iets dat je ooit hebt gezien?
De geleerde Temple Grandin heeft een stoornis in het autistische spectrum, en zij denkt in beelden. Van ieder woord dat ze kent heeft ze een plaatje in haar geheugen opgeslagen, dus als ze een bepaald woord zoekt roept ze het desbetreffende plaatje in haar geheugen op. Overigens weet ik zelf sinds 18 maart dat ik ook een stoornis in het autistische spectrum heb, namelijk het syndroom van Asperger. Ik kan wat dat betreft ook denken in beelden, dus als ik aan een bepaalde abstractie denk heb ik daar meestal ook een plaatje bij dat als visueel hulpmiddel dient om je er een voorstelling van te maken, bijvoorbeeld een formule of een rijtje definities of iets dergelijks.

Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 17:01:
maar ik denk dat ze dat niet zouden kunnen als wij slechts per toeval hier waren
Dat is dan jouw opvatting, maar ik denk daar toevallig heel anders over.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-10-2003, 21:40
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 07-10-2003 @ 19:15:
Het is waar dat er diverse wetenschappen zijn, maar het is wel zo dat iedere wetenschap er bepaalde opvattingen op na houdt met betrekking tot wat in die wetenschap beoefend wordt. maar alle wetenschappers die bijvoorbeeld biologie bestuderen zijn het toch niet met elkaar eens?

De geleerde Temple Grandin heeft een stoornis in het autistische spectrum, en zij denkt in beelden. Van ieder woord dat ze kent heeft ze een plaatje in haar geheugen opgeslagen, dus als ze een bepaald woord zoekt roept ze het desbetreffende plaatje in haar geheugen op. Overigens weet ik zelf sinds 18 maart dat ik ook een stoornis in het autistische spectrum heb, namelijk het syndroom van Asperger. Ik kan wat dat betreft ook denken in beelden, dus als ik aan een bepaalde abstractie denk heb ik daar meestal ook een plaatje bij dat als visueel hulpmiddel dient om je er een voorstelling van te maken, bijvoorbeeld een formule of een rijtje definities of iets dergelijks. ik denk dat veel mensen dat hebben. Jij misschien extra door het syndroom van Asperger. Maar neem nou iemand die zegt een engel te hebben gezien. Hoe verklaar je dat dan? Geloof je dat dan gewoon maar niet? Of denk je dan dat het een hallucinatie was. Maar wat nou als 4 mensen tegelijk een tafel zien schudden na glaasje te hebben gedraaid? Wat is dat dan?

Dat is dan jouw opvatting, maar ik denk daar toevallig heel anders over. en dat is okee
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 13:12
Prime Evil
Avatar van Prime Evil
Prime Evil is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 06-10-2003 @ 17:16:
Maar geloof je dan dat deze stoffelijkheid of deze droom toevallig zo zijn ontstaan? Zo nee, ben je dan nooit bang, bang dat een vreemd wezen of een moordlustige god jouw leven in de hand heeft?
Als ik het al geloof, dan is deze wereld een soort van beleving. Die is soms eng, maar ook leuk. Maar degene die werkelijk in controle is, ben jij. Zie het zo: je stelt je eigen reis samen en tijdens die reis kun je niet annuleren, tenzij door 'dood' te gaan. Want met die gedachte hangt een andere gedachte samen: dood is niet dood, en daarna keren we allemaal terug naar.., tja, iets :>
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 19:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 21:40:
maar alle wetenschappers die bijvoorbeeld biologie bestuderen zijn het toch niet met elkaar eens?
Ik verdiep me niet in biologie, dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Overigens is het best mogelijk dat er binnen een bepaalde wetenschap diverse opvattingen naast elkaar kunnen bestaan, en dat iedere opvatting zijn eigen groep aanhangers heeft.

Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 21:40:
ik denk dat veel mensen dat hebben. Jij misschien extra door het syndroom van Asperger.
Dat zou inderdaad goed kunnen.

Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 21:40:
Maar neem nou iemand die zegt een engel te hebben gezien. Hoe verklaar je dat dan? Geloof je dat dan gewoon maar niet? Of denk je dan dat het een hallucinatie was.
Ik zou het in ieder geval niet geloven, maar dat komt omdat ik zelf niet in engelen geloof. Iemand anders zou er misschien heel anders tegen aan kunnen kijken en wel bereid kunnen zijn om het te geloven.

Citaat:
eefjeefje schreef op 07-10-2003 @ 21:40:
Maar wat nou als 4 mensen tegelijk een tafel zien schudden na glaasje te hebben gedraaid? Wat is dat dan?
Dat zou ik opvatten als een parapsychologisch verschijnsel.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 16:59
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Prime Evil schreef op 08-10-2003 @ 13:12:
Als ik het al geloof, dan is deze wereld een soort van beleving. Die is soms eng, maar ook leuk. Maar degene die werkelijk in controle is, ben jij. Zie het zo: je stelt je eigen reis samen en tijdens die reis kun je niet annuleren, tenzij door 'dood' te gaan. Want met die gedachte hangt een andere gedachte samen: dood is niet dood, en daarna keren we allemaal terug naar.., tja, iets :>
okee ik denk dat ik je nu begrijp: het leven is een korte fase van iets dat eigenlijk veel langer duurt en zich ergens anders afspeelt. Zeg ik het zo goed?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 17:01
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 08-10-2003 @ 19:15:
Ik verdiep me niet in biologie, dus daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Overigens is het best mogelijk dat er binnen een bepaalde wetenschap diverse opvattingen naast elkaar kunnen bestaan, en dat iedere opvatting zijn eigen groep aanhangers heeft. dat bedoel ik, en dan vind ik het niet goed om over de gehele wetenschap te spreken

Ik zou het in ieder geval niet geloven, maar dat komt omdat ik zelf niet in engelen geloof. Iemand anders zou er misschien heel anders tegen aan kunnen kijken en wel bereid kunnen zijn om het te geloven. maar kies je dan bewust voor het niet geloven of kún je het niet geloven?

[/b]Dat zou ik opvatten als een parapsychologisch verschijnsel. [/B]wat versta jij daar precies onder?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 19:55
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 09-10-2003 @ 17:01:
dat bedoel ik, en dan vind ik het niet goed om over de gehele wetenschap te spreken
Zo zie je maar weer dat het goed is om te weten wat je precies met wetenschap bedoelt. Je kunt er wetenschap in het algemeen mee aanduiden, wat jij in eerste instantie deed, of je kunt er een bepaalde wetenschap mee aanduiden.

Citaat:
eefjeefje schreef op 09-10-2003 @ 17:01:
maar kies je dan bewust voor het niet geloven of kún je het niet geloven?
Laat ik het zo zeggen: ik zie niet in waarom ik er wel in zou moeten geloven, dus laten we het er maar op houden dat ik wat dat betreft voor het niet geloven kies, wat weer tot gevolg heeft dat ik het ook niet kan geloven.

Citaat:
eefjeefje schreef op 09-10-2003 @ 17:01:
wat versta jij daar precies onder?
Ik versta daar verschijnselen onder als buitenzintuiglijke waarneming (telepathie, helderziendheid en in de toekomst kijken) en psychokinese, ofwel het in beweging brengen van voorwerpen door middel van de wil.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 22:50
charmedgirl
Avatar van charmedgirl
charmedgirl is offline
ik ben een christen en geloof in Jezus als zoon van God.. die voor mijn zonden gestorven is.. ik vind het een beetje vaag dat sommigen zeggen dat wij geloven omdat we niet beter weten!! ik leef ook in deze wereld en ben echt niet heel beschermd opgevoed dat het er in gestampt is hoor!! ik ben altijd vrijgelaten in mijn keuze en ik heb ook onchristelijke vrienden.. dus ik weet heel goed hoe mensen denken en dat heeft niks met onwetendheid te maken.. ik heb heel lang getwijfelt of het wel waar is en toch ben ik tot de conclusie gekomen dat het wel waar moet zijn en daarbij heb ik alles overwogen.. ik heb bepaalde dingen meegemaakt waardoor ik het gewoon niet kan ontkennen! een gevoel waardoor het voor mij een zekerheid is geworden. je beleeft er zoveel vreugde aan en zou het zeker niet willen missen!!
en als er mensen zijn die ons dom vinden stel ik voor dat ze eerst zelf eens onderzoeken wat het inhoud voordat ze een oordeel vellen over een ander. je moet niet praten over iets waar je geen verstand van heb.. (niet dat ik nou iedereen hiermee bedoel hoor ) je kan ook denken.. wat zou het tog zijn dat mensen die de keuze hebben om te geloven en niet te geloven tog gaan geloven?? onderzoek het gewoon.. en trek dan je conclusie... (als je daar te lui voor bent.. vind ik het gewoon dom als je anderen bekritiseert)
__________________
'love me for what I am, dont hate me for what I'm not'
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 16:01
care
care is offline
heeelemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 16:49
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 09-10-2003 @ 19:55:
Zo zie je maar weer dat het goed is om te weten wat je precies met wetenschap bedoelt. Je kunt er wetenschap in het algemeen mee aanduiden, wat jij in eerste instantie deed, of je kunt er een bepaalde wetenschap mee aanduiden.


Laat ik het zo zeggen: ik zie niet in waarom ik er wel in zou moeten geloven, dus laten we het er maar op houden dat ik wat dat betreft voor het niet geloven kies, wat weer tot gevolg heeft dat ik het ook niet kan geloven. okee, dat is best belangrijk om even te weten voor mij.

Ik versta daar verschijnselen onder als buitenzintuiglijke waarneming (telepathie, helderziendheid en in de toekomst kijken) en psychokinese, ofwel het in beweging brengen van voorwerpen door middel van de wil. dus het komt uit jezelf? Bedoel je daarmee dat onze energiestromen in contact staan met de enrgiestromen van de kosmos en dat we door een bepaalde manier energie kunnen uitwisselen? [/B]
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 12-10-2003 @ 16:49:
dus het komt uit jezelf?
Dat ligt eraan wat je met "het" bedoelt. Het is in ieder geval zo dat paranormale verschijnselen beschouwd kunnen worden als verschijnselen waar (nog) geen wetenschappelijke verklaring voor is.

Citaat:
eefjeefje schreef op 12-10-2003 @ 16:49:
Bedoel je daarmee dat onze energiestromen in contact staan met de energiestromen van de kosmos en dat we door een bepaalde manier energie kunnen uitwisselen?
Ik weet niet waarop je dat idee baseert, maar het is in ieder geval beslist niet wat ik bedoelde. Wat versta je precies onder energiestromen van de kosmos?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 16:48
bestylish
Avatar van bestylish
bestylish is offline
ik ben zelf christelijk opgevoed... en ik weet wat god inhoud.. ik geloof zelf niet in god..

uitleg van god:
Ieder mens heeft in z'n hart een soort plek van vertrouwen zitten.. figuurlijk gesproken een soort kamertje dat beschermd is tegen alles.. als je de sleutel vind tot dat kamertje krijg je een warm gevoel..
dat kamertje wordt god genoemd en de sleutel het geloof..

ik heb alleen beiden niet nodig voor mezelf om het kamertje te openen.. let wel! daarmee zeg ik niet dat ik beter ben dan anderen.. maar dit is hoe ik t zie he..

voor t begin van de jaartelling kwam men erachter dat een mens zo'n plekje had maar men kon t toen nog niet verklaren.. net zoals men onweer en bliksem niet kon verklare.. uit al die onverklaarbare dingen is een soort thema ontstaan.. wat heet: god


dit is mijn mening, reacties?
__________________
bestylish Corp.© 2003
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 07:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.