Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2003, 19:42
Couscousje
Couscousje is offline
ik wil graag jullie mening wat vinden jullie beter gymnasium of atheneum?
gymnasium is wat zwaarder dan atheneum maar het is bijna het zelfde allebij vwo. gymnasium heb je grieks en latijn en atheneum spaans.
maar wat is beter..
__________________
***Genius at work***
Advertentie
Oud 08-09-2003, 19:47
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Niks is beter. Gymnasium is handig, maar niet per se beter.
Oud 08-09-2003, 19:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Yassmina schreef op 08-09-2003 @ 20:42:
ik wil graag jullie mening wat vinden jullie beter gymnasium of atheneum?
gymnasium is wat zwaarder dan atheneum maar het is bijna het zelfde allebij vwo. gymnasium heb je grieks en latijn en atheneum spaans.
maar wat is beter..
Het ligt er maar net aan wat je voor vervolgopleiding wil gaan doen. Gymnasium (grieks en / of latijn) heb je alleen perse nodig als je Klassieke talen of Theologie wil gaan studeren. Als je dat allebei niet wil dan heb je in principe genoeg aan atheneum. Vind je klassieke talen leuk en liggen ze je wel dan kan je ze er altijd bijpakken want je zal er natuurlijk vaak wel profijt van hebben. Net zoals bij geneeskunde kan het handig zijn bij medische terminologie maar nogmaals: latijn en of grieks zijn alleen verplicht bij klassieke talen of theologie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 08-09-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-09-2003 @ 20:51:
Het ligt er maar net aan wat je voor vervolgopleiding wil gaan doen. Gymnasium (grieks en / of latijn) heb je alleen perse nodig als je Klassieke talen of Theologie wil gaan studeren. Als je dat allebei niet wil dan heb je in principe genoeg aan atheneum. Vind je klassieke talen leuk en liggen ze je wel dan kan je ze er altijd bijpakken want je zal er natuurlijk vaak wel profijt van hebben. Net zoals bij geneeskunde kan het handig zijn bij medische terminologie maar nogmaals: latijn en of grieks zijn alleen verplicht bij klassieke talen of theologie.
Precies. En het ligt er ook aan wat je leuk vindt, als jij zegt van 'Grieks en Latijn vind ik helemaal geweldig!', dan zou ik gymnasium kiezen, maar als jij het echt verschrikkelijke talen vind en je vindt Spaans bv. wel leuk, tja, dan zou ik voor atheneum kiezen.

't één lijkt me niet per se beter dan het ander.
Oud 08-09-2003, 20:08
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Wij hebben geen spaans bij atheneum..

Ik heb zelf overigens gekozen voor atheneum ipv gymnasium toen mij die keuze gegeven was omdat ik er de tijd niet voor had en ik al een ramp in talen ben
Oud 08-09-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Yassmina schreef op 08-09-2003 @ 20:42:
gymnasium heb je grieks en latijn en atheneum spaans.
oja?
Wij hebben geen spaans op atheneum hoor , je hebt meestal wel kwt en op gymnasium niet omdat dat meer slu's heeft. En op gymnasium doe je bij ons alleen examen in latijn (Grieks krijg je alleen in de 3e)

Ik doe zelf gymnasium, maar ik vind het niet perse beter. Het is net zo'n discussie als "is natuurstroom beter dan maatschappij?". Het hangt gewoon van je kwaliteiten (op wel vlak) en misschien nog wel meer van je interesses af of je het kunt. Je bent misschien een kei in talen en een nul in exacte vakken.. dan zou atheneum natuurstroom m.i. moeilijker zijn dan gymnasium.

waarom wil je dat eigenlijk weten?
Oud 08-09-2003, 20:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
als je goed bent in talen of talen leuk vind, dan moet je het gewoon proberen, je kunt ieder moment stoppen, toch?
Oud 08-09-2003, 20:27
Miess
Miess is offline
Het valt mij, in mijn V6 klas waarin gymnasium en atheneum leerlingen gemengd zitten, dat gymnasium leerlingen op schoolexamens onder de maat scoren. Of dit komt doordat ze veel tijd aan Latijn en/of Grieks kwijt zijn, of dat dit een andere oorzaak heeft, ik weet het niet ik zou in ieder geval niet durven beweren dat het gymnasium beter is.
Oud 08-09-2003, 20:44
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Er zijn altijd mensen die gymnasium beter vinden. Maar bij ons op school zaten de atheneum en gymnasium leerlingen gewoon gemengt, ze hadden alleen grieks en/of latijn en KCV ipv CKV. Eigenlijk is het dus hetzelfde. Ik ben het ook niet eens met de stelling dat het gimnasium het zwaarder heeft, ze doen in principe allebij hetzelfde. Er is volgens mij alleen een klein verschil als je op zo'n speciale gymnasiumschool zit.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 08-09-2003, 21:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
er is niks beter. wel vindt jij het één waarschijnlijk leuker dan het ander.
wat zou je liever hebben: latijn en/of grieks of spaans?
dat is de enige keuze die je jezelf moet stellen. JIJ bent namelijk degene die straks veel inspanning moet gaan leveren: woordjes, grammatica en al die dingen leren. Zowel latijn als grieks als spaans hebben dat, dus het is nu alleen de vraag wat jij leuker vindt (en natuurlijk ook wel of je het nodig hebt voor een vervolgstudie).
Maar niks is beter, das het foute woord.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 08-09-2003, 21:45
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Is dat Spaans verplicht? Dus als je gymnasium kiest kun je niet naderhand kiezen voor atheneum omdat je dan een deel Spaans gemist hebt?
Ik vond Latijn altijd erg leuk, dus ik zou het je zeker aanraden, maar dat is natuurlijk ieder zn smaak
Maar het is inderdaad wel erg veel woordjes leren in de onderbouw
Het een is dus niet beter dan het ander, het is maar net wat je ligt
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Oud 08-09-2003, 21:58
Thomas
Thomas is offline
Misschien kan je Latijn of Grieks later nog gebruiken. Veder is er weinig verschil.
Oud 08-09-2003, 22:10
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
gymnasium is erg cool, klassieke cultuur, erg interessant
Oud 08-09-2003, 23:17
de abt van sion
de abt van sion is offline
Hèt verschil tussen gymnasium en atheneum is dat de tijd die op het gymnasium aan klassieke talen (en eventueel kcv) opgaat, op het atheneum aan andere vakken kan worden besteed. Gymnasium is dus niet béter, maar ánders (tenzij je een bijzondere belangstelling hebt voor de oude talen).
Oud 09-09-2003, 00:02
Verwijderd
Gymnasium is een stuk leuker, natuurlijk. Bovendien kan ik nou al merken dat ik een véél bredere ontwikkeling heb dan mijn medeleerlingen (nu doe ik dan ook HBO, dus 't is wel een stap terug)...
Oud 09-09-2003, 06:23
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
gymnasium nee dat moet je zelf weten. vind je talen en ontleden en cultuur interessant, dan zou ik gymnasium doen als ik jou was. al moet ik zeggen dat ik dat allemaal niet vond in de eerste, maar ik doe alsnog gymnasium
Oud 09-09-2003, 06:39
Verwijderd
gymnasium is niet beter dan atheneum maar wel moeilijker. Is alleen voor die bolleboze
Oud 09-09-2003, 07:33
chris9 tje
chris9 tje is offline
het verschil tussen atheneum en gymnasium zit in de klassieke talen. In principe is atheneum gymnasium zonder klassieke talen, en met ckv in plaat van kcv.

Daarnaast moet je officieel ook meer uur in je vrije deel, maar daar houdt men zich tegenwoordig toch niet meer aan met al die verlichtingsmaatregelen. Uiteindelijk is het allemaal VWO, dus het boeit echt niet... het is niet beter en het is niet slechter..... Je kan alleen stoer doen bij je oma enzo
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Ads door Google
Oud 09-09-2003, 08:53
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
when in doubt: kies gymnasium. gym-ath is makkelijker omswitchen dan ath-gym (mocht het heel erg tegenvallen).
maar als je talen niet leuk vindt raad ik je toch athenaeum aan.
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Oud 09-09-2003, 09:17
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Is atheneum ook nog steeds atheneum als je géén Latijn hebt?

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 09-09-2003, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 09-09-2003 @ 10:17:
Is atheneum ook nog steeds atheneum als je géén Latijn hebt?

Ripper
Dan is het juist atheneum...
Gymnasium -> atheneum met oud grieks en/of latijn.
Atheneum -> géén oud grieks en latijn.

't Niveau is verder helemaal het zelfde, alleen 3 andere vakken (oud grieks, latijn en kcv)
Oud 09-09-2003, 09:28
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-09-2003 @ 10:25:
Dan is het juist atheneum...
Gymnasium -> atheneum met oud grieks en/of latijn.
Atheneum -> géén oud grieks en latijn.

't Niveau is verder helemaal het zelfde, alleen 3 andere vakken (oud grieks, latijn en kcv)
Huh? Wat raar, ik dacht altijd dat gymnasium alleen Grieks had en atheneum alleen Latijn...

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 09-09-2003, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef op 09-09-2003 @ 10:28:
Huh? Wat raar, ik dacht altijd dat gymnasium alleen Grieks had en atheneum alleen Latijn...

Ripper
Huh? Nee VWO heeft twee 'niveaus' atheneum (zonder klassieke talen) en gymnasium (met klassieke talen).
Oud 09-09-2003, 09:42
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-09-2003 @ 10:38:
Huh? Nee VWO heeft twee 'niveaus' atheneum (zonder klassieke talen) en gymnasium (met klassieke talen).
Okee dan! ...Hmm, klinkt wel geleerd als je zegt ''Ik doe atheneum..." (ik ben een ex-havist).

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 09-09-2003, 14:41
Verwijderd
1) Ik heb nooit van dat Spaans bij atheneum gehoord...
2) Ik doe zelf gymnasium, en je moet echt zelf kiezen. Als je geinteresseerd bent in Latijn, Grieks en de Klassieke Oudheid moet je zeker voor gymnasium gaan, als je een iets 'makkelijkere' opleiding wilt moet je atheneum kiezen.
Advertentie
Oud 09-09-2003, 14:50
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Gymnasium of atheneum, het is precies hetzelfde... VWO. En gymnasium heeft echt géén meerwaarde hoor!
Ik zelf zit op gymnasium, puur omdat ik Latijn een leuk vak vond. (heb grieks dus na 2 jaar metéén laten vallen toen het kon...)
__________________
<3
Oud 09-09-2003, 14:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
heb 1 jarig vwo gedaan; atheneum, niet gymansium, maar ik had toch best graag latijn geleerd willen hebben. Aan de andere kant: dat kan ik natuurlijk nog steeds doen

Kan ik ook Jippus et Jannica lezen


"Sanctus, sanctus, sanctus Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt coeli et terra gloria tua. Hosanna in excelsis. Benedictus qui venitin Nomine Domini. Hosanna in excelsis.

Amen

(kerkdiensten in het Latijn zijn toch leuker )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 09-09-2003 om 15:02.
Oud 09-09-2003, 15:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Woodstock schreef op 09-09-2003 @ 09:53:
when in doubt: kies gymnasium. gym-ath is makkelijker omswitchen dan ath-gym (mocht het heel erg tegenvallen).
maar als je talen niet leuk vindt raad ik je toch athenaeum aan.
bij beiden is het erg moeilijk om te switchen. Als ze atheneum kiest en wil switchen naar gymnasium, dan heeft ze een tijd latijn gemist (en later ook grieks, maar tegen die tijd mag je denk ik allang niet meer switchen).
Als ze voor gymnasium kiest en later toch atheneum wil gaan doen, heeft ze een tijd spaans gemist.
In beide gevallen moet ze dus een hoop woordjes + grammatica inhalen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-09-2003, 15:58
Aniken.temp
Avatar van Aniken.temp
Aniken.temp is offline
Citaat:
linda85 schreef op 09-09-2003 @ 16:36:
Als ze voor gymnasium kiest en later toch atheneum wil gaan doen, heeft ze een tijd spaans gemist.
Ligt het er hier niet net aan waar je atheneum of gymnasium gaat doen? Ik kon namelijk op het atheneum wel kiezen voor 2 jaar latijn, maar ik heb nooit de mogelijkheid gehad om Spaans te kiezen, voor zover ik weet..!
__________________
1-d./j.E.
Oud 09-09-2003, 16:12
Skibi
Avatar van Skibi
Skibi is offline
Ik spreek nu even volledig uit eigen ervaring, hoor.
Bij mij op school konden we na de brugklas ook kiezen tussen gymnasium & atheneum. We werden er toen heel erg op gewezen dat het gym toch wel duidelijk beter was etc.
Dus ik naar het gymnasium, vond ik wel wat hebben. Nou, de eerste twee jaren leerde je nog wel wat van de taal, maar in de vierde hadden we de meeste grammatica en basisregels wel gehad. Resultaat was, dat iedere les er bij ons exact hetzelfde uitzag: Tekst lezen, tekst vertalen, tekst nalezen en begrijpen (als huiswerk), die tekst weer 'overhoren' en nieuwe tekst lezen, vertalen, weer nalezen en begrijpen, overhoren etc. etc.
En ik kan je zeggen, als de stof etc. je niet ECHT interesseert moet je het niet doen. Dan gaat het je al snel vervelen (zoals bij mij). Ik ben er dan ook mee gestopt. Dat kwam ook omdat ik Latijn dan in mijn vrije deel zou moeten kiezen, en ik wilde veel liever Frans en M&O kiezen (ivm vervolgopleiding) ipv Frans & Latijn of M&O en Latijn.
Daar moet je dus ook rekening mee houden.
Maar goed, als jij geinteresseert bent in de klassieke geschiedenis, is het gymnasium verreweg de beste keuze! En trouwens, je kan altijd nog afhaken en alsnog naar het atheneum gaan. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd, toch?
Oud 09-09-2003, 16:37
Verwijderd
Ik ben vanaf de 2e ook gymnasium gaan volgen dus meteen Grieks en Latijn. De eerste lessen waren wel leuk beetje kennismaken met de taal en alles wat er om heen hangt. Gaandeweg werd het steeds minder, ik denk dat ik in het einde van de 2e zat dat ik het allemaal nog wel leuk vond omdat het niet alleen taal was maar ook een beetje cultuur. Vanaf de 3e werd mijn enthousiasme steeds minder omdat het steeds meer hetzelfde werd. We leerden wel telkens dingen, maar het niveau was aanzienlijk hoger dan in de 2e en ook het huiswerk begon meer tijd in te nemen. Maar dat is natuurlijk logisch. In de 4e heb ik wel allebei de klassieken gekozen omdat ik toch wel een taal wilde houden en ik niet kon kiezen. Gaandeweg het jaar deden we helemaal niets meer aan de cultuur (alleen bij Grieks een beetje) en zaten we alleen nog maar tekstjes te vertalen. Uiteindelijk heb ik latijn laten vallen en ben ik met Grieks doorgegaan omdat het me meer boeide qua verhalen. Toch ben ik blij dat ik het gekozen heb, ik heb er veel aan gehad bij andere vakken. Als je wat extra van die toch wel bijzondere cultuur wil meepikken, je er bereid bent voor te werken en het lijkt je leuk, moet je gewoon gymnasium kiezen. Je kan eventueel de talen laten vallen als je een vakkenpakket moet kiezen. Je moet het absoluut doen als het je leuk lijkt.
Oud 09-09-2003, 16:42
darthraver
darthraver is offline
Dit is net zoiets als wat is beter, frans 2 of economie?
Latijn is gewoon een extra keuzevak wat je wat eerder kan kiezen. Als jij latijn leuk vindt, kies dan latijn. Maar als je liever een vak hebt waar je wel wat aan hebt (sorry voor de woordkeus, ik vind latijn/oud-grieks nogal nutteloos), kies dan wat anders . Het is echt niet zo dat je beter bent met latijn erbij ofzo. Dat is net als dat alle mensen die informatica kiezen beter zijn dan de mensen die economie kiezen.

(ik heb in de 2e voor gymnasium gekozen, maar ben er na een jaar weer mee gestopt, ik baalde er best wel van dat ik echt altijd later uit was dan m'n vrienden voor iets wat eigenlijk helemaal geen zin had)

Maar, mocht het je leuk lijken, dan moet je het vooral doen. Het is ook weer niet zo dat het echt stom is ofzo

Laatst gewijzigd op 09-09-2003 om 16:44.
Oud 09-09-2003, 17:37
Verwijderd
Ik zou zeggen dat je aan Spaans meer hebt dan aan Latijn/Grieks.
Maar het is jouw keuze.
Oud 09-09-2003, 19:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Aniken schreef op 09-09-2003 @ 16:58:
Ligt het er hier niet net aan waar je atheneum of gymnasium gaat doen? Ik kon namelijk op het atheneum wel kiezen voor 2 jaar latijn, maar ik heb nooit de mogelijkheid gehad om Spaans te kiezen, voor zover ik weet..!
jaja, dat is ook zo. maar de topicstarter gaf al aan dat zij bij de keuze voor atheneum er spaans bij krijgt en bij het gymnasium niet. vandaar
maar het klopt dat het op andere scholen anders is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-09-2003, 20:16
Miess
Miess is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-09-2003 @ 10:25:
Dan is het juist atheneum...
Gymnasium -> atheneum met oud grieks en/of latijn.
Atheneum -> géén oud grieks en latijn.

't Niveau is verder helemaal het zelfde, alleen 3 andere vakken (oud grieks, latijn en kcv)
Nee, om een gymnasiumdiploma te verkrijgen is vereisd:
- 1 jaar Grieks én Latijn
- examen in Grieks en/of Latijn
Oud 09-09-2003, 22:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
Persoonlijk vind ik Latijn en/of Grieks maar een beetje tijdsverspilling....tenzij je het echt leuk vindt natuurlijk..

Ik zou kiezen voor een vak waar je naar mijn mening meer aan hebt in de praktijk. In dit geval dus Spaans.
Latijn of Grieks neemt veel tijd in beslag, terwijl je er in het dagelijks leven niet zo veel aan hebt.
Al die leraren enzo beginnen vervolgens aan een verhaal over termen die uit het Latijn afgeleid zijn en die je dan beter zult begrijpen bla bla...en dat je er veel aan hebt bij andere talen.
Maar ja, die drie woorden Frans die je dan 'herkent', daar heb je ook weinig aan. .

Gymnasiasten zijn ook zeker per definitie niet beter dan mensen op het atheneum. Bij ons hebben 'de beste leerlingen' het vak laten vallen en het 'ingeruild' voor informatica oid.
Ads door Google
Oud 10-09-2003, 09:27
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Ik heb atheneum gedaan, en ik kan je zeggen: ik heb er spijt van. Niet omdat ik een talenwonder ben (in tegendeel..) of omdat ik het nou zo ontzettend leuk zou vinden, maar ik had wel graag kennis gehad over de talen en voornamelijk de culturen. Dat mis ik af en toe wel een beetje, maar ja, wie ben ik?
Oud 10-09-2003, 13:52
Novska
Avatar van Novska
Novska is offline
Ik doe Atheneum en op mijn school kan je daar ook Latijn bij doen. In de 1e kreeg je daar 3 mnd introductie van, maar ik vond 't niet boeiend, dus doe 'gewoon' atheneum. Ik zie wel dat er veel mensen afhaken met de jaren Latijn en dat er in het begin best veel mensen Latijn volgden en nu echt nog maar n klein groepje. Heb je dus energie gestoken in iets wat je niet afmaakt.. magoed. Ik zou kijken naar wat jou 't leukst lijkt, en ook rekening houden met je capaciteiten. Als talen niet je sterkste kant zijn, is 6 talen natuurlijk wel erg veel .
__________________
i want you, t(r)oy
Oud 10-09-2003, 14:25
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik ben slecht in talen, maar wel goed in grieks en latijn. Dat zegt dus weinig. Gr en La zijn heel anders dan een gewone moderne taal, om die reden moet je het dus niet niet doen.
Gymnasium is wel degelijk 'zwaarder', doordat je minstens 2 uur La en Gr heb, heb je minder uren voor je andere vakken, terwijl je wel hetzelfde moet doen kwa stof als Ath en daarnaast nog La en/of Gr en nog 1 jaar KCV...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 10-09-2003, 15:12
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
Yassmina schreef op 08-09-2003 @ 20:42:
gymnasium heb je grieks en latijn en atheneum spaans.
Ik doe ath. maar wij hebben geen spaans???
Zal wel...
Ik vind persoonlijk gymnasium toch een tikkeltje beter denk ik.. Daar ga je geloof ik nóg een stukje dieper op de 'details' in dan op atheneum... Nou ligt dat ook veel aan de school waarop je zit denk ik... Maar toch, als ik nu moest kiezen tussen gym en ath...
Koos ik het gym...
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Oud 10-09-2003, 15:33
Aniken.temp
Avatar van Aniken.temp
Aniken.temp is offline
Citaat:
linda85 schreef op 09-09-2003 @ 20:50:
jaja, dat is ook zo. maar de topicstarter gaf al aan dat zij bij de keuze voor atheneum er spaans bij krijgt en bij het gymnasium niet. vandaar
maar het klopt dat het op andere scholen anders is.
Zodoende... Begon al aan mezelf te twijfelen, dacht even dat ik het hele vak Spaans gemist had op school

Maargoed, ik zou zeggen dat je op zich meer aan spaans hebt, tenzij je dus een opleiding gaat doen waarbij je latijn ofzo nodig hebt..
Uiteindelijk kun je spaans nog altijd op vakantie gebruiken, aan latijn zou ik zelf verder weinig hebben!

Weet verder ook niet wat beter is, heb zelf atheneum gedaan omdat er geen gymnasium in de buurt was.
__________________
1-d./j.E.
Oud 10-09-2003, 15:54
Verwijderd
Als je gymnasium kiest: ook even nadenken of je naar een scholengemeenschap of een zelfstandig gymnasium wilt gaan.
De sfeer is toch wel anders, meer elitair, op een zelfstandig gymnasium. Maar als je het niet haalt en VWO of HAVO moet gaan doen, moet je dus wel naar een andere school...
Oud 10-09-2003, 16:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Gymnasium is wel degelijk 'zwaarder', doordat je minstens 2 uur La en Gr heb, heb je minder uren voor je andere vakken, terwijl je wel hetzelfde moet doen kwa stof als Ath en daarnaast nog La en/of Gr en nog 1 jaar KCV...
Ik vind van niet. Veel scholen lossen 'het tekort aan uren' op door een vak als handvaardigheid in bepaalde jaren van de onderbouw 'in te leveren'. In de bovenbouw heb je als het ware gewoon 1 keuzevak meer.
In dit geval is het ook nog eens spaans of grieks/latijn.

Citaat:
Daar ga je geloof ik nóg een stukje dieper op de 'details' in dan op atheneum...
ben benieuwd welke details...
Ik heb 3 jaar gymnasium gedaan, maar ik geloof niet dat ik meer opgestoken heb dan mijn huidige klasgenoten.
Oud 10-09-2003, 16:29
Verwijderd
het gaat er niet om wat er beter is, t gaat erom wat jou het meest interesseert. hou jij van talen en cultuur, dan zou ik gymnasium doen, dan leer je veel over de oudheid en de oude talen. hou je daar niet van, dan moet je het niet doen.

persoonlijk denk ik altijd: als je de kans hebt om gymnasium te doen, dan moet je die kans grijpen. als je het niet leuk vindt, kan je altijd de klassieke talen laten vallen.

*persoonlijk vind ik het maar jammer dat ik op de havo zit*
Oud 10-09-2003, 16:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 09-09-2003 @ 23:25:
Al die leraren enzo beginnen vervolgens aan een verhaal over termen die uit het Latijn afgeleid zijn en die je dan beter zult begrijpen bla bla...en dat je er veel aan hebt bij andere talen.
Maar ja, die drie woorden Frans die je dan 'herkent', daar heb je ook weinig aan. .
haha, herkenning.

bij ons begonnen ook al die leraren dat je franse woordjes zoveel makkelijker waren om te leren wanneer je latijn had.
maar bij mij was het altijd andersom: ik moest eerst hard stampen bij frans om hem in m'n hoofd te krijgen en vervolgens herkende ik hem bij latijn. en dat waren er idd maar een paar, want de verhalen gingen altijd over goden enzo, iets wat je nou niet echt leert bij frans.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 10-09-2003, 17:10
Verwijderd


De Latinisten onder ons weten dat het goed beheersen van de Romaanse talen wel degelijk leidt tot een betere beheersing van het Latijn, al is het alleen maar omdat veel woorden in de verschillende vocabulaires van Romaanse talen vaak vrijwel letterlijk te herkennen zijn.
Oud 10-09-2003, 17:32
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
linda85 schreef op 10-09-2003 @ 17:57:
haha, herkenning.

bij ons begonnen ook al die leraren dat je franse woordjes zoveel makkelijker waren om te leren wanneer je latijn had.
maar bij mij was het altijd andersom: ik moest eerst hard stampen bij frans om hem in m'n hoofd te krijgen en vervolgens herkende ik hem bij latijn. en dat waren er idd maar een paar, want de verhalen gingen altijd over goden enzo, iets wat je nou niet echt leert bij frans.
nouja, ik heb 2 jaartjes latijn gehad en ik heb er nog steeds wat aan, het zal je nog verbazen
Oud 10-09-2003, 20:39
Miess
Miess is offline
1 jaartje Grieks wil ook nog wel eens een goede basis zijn voor de wiskunde-studie. Dan struikel je tenminste niet meer over die irritante sigma-tekens ed.
Oud 10-09-2003, 22:52
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-09-2003 @ 18:10:


De Latinisten onder ons weten dat het goed beheersen van de Romaanse talen wel degelijk leidt tot een betere beheersing van het Latijn, al is het alleen maar omdat veel woorden in de verschillende vocabulaires van Romaanse talen vaak vrijwel letterlijk te herkennen zijn.
Maar vergis je niet in de "faux amis", dat wil zeggen: de woorden die heel gemakkelijke te herkennen zijn, maar inmiddels iet heel anders zijn gaan betekenen.
Oud 10-09-2003, 22:58
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
wouszer schreef op 10-09-2003 @ 16:54:
Als je gymnasium kiest: ook even nadenken of je naar een scholengemeenschap of een zelfstandig gymnasium wilt gaan.
De sfeer is toch wel anders, meer elitair, op een zelfstandig gymnasium. Maar als je het niet haalt en VWO of HAVO moet gaan doen, moet je dus wel naar een andere school...
Er is een veel belangrijkere reden om niet voor een zelfstandig gymnasium te kiezen, maar voor een gymnasiale opleiding op een scholengemeenschap: op het gymnasium gaat je hele klas, waarvan het "elitaire" merendeel geen enkele boodschap heeft aan de klassieke talen, noch aan de meeste ander vakken, door tot aan het eindexamen, vaak met hangen en wurgen. Op de gymnasium-opleiding van een scholengemeenschap raak je na enige jaren van al die "fysiek elitaire" klasgenoten bevrijd, en mag je in een klein niet fysiek, maar intellectueel elitair groepje echt studeren. Dat is pas echt genieten.

Geloof me, de populatie van een gymnasium is hooguit "fysiek elitair", intellectueel voor het grootste deel echt niet.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Gymnasium vs. Atheneum
FastJapie
238 24-04-2012 19:07
Algemene schoolzaken Verschil tussen atheneum en gymnasium
Romy93
18 01-10-2011 17:49
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 17:04
Algemene schoolzaken Overstap van bassisschool naar VO
Swlabr
69 29-04-2006 20:19
Algemene schoolzaken Cito
Swlabr
164 10-03-2006 17:16
Algemene schoolzaken Gymnasium
Supergirl 13
80 02-04-2003 20:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.