Oud 20-06-2002, 10:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline


Belgische kinderen presteren beter dan Nederlandse

Uitgegeven: 20-6-2002 10:13
Laatst gewijzigd: 20-6-2002 10:18

RIJSWIJK - Het ministerie van Onderwijs is verbaasd over de uitkomsten van een vergelijking tussen Vlaamse en Nederlandse schoolkinderen. De spruiten van onze zuiderburen zijn in vrijwel alles stukken beter. Die van ons presteren ronduit slecht, zo hebben de Universiteit van Gent en het Nederlandse Instituut van Psychologen vastgesteld.

Het ministerie verwijst donderdag naar een onderzoek van het CITO in samenwerking met de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling OESO. Daaruit blijkt dat de 15-jarigen in het Nederlandse vmbo, havo en vwo het heel goed doen op de terreinen lezen, natuurwetenschap en vooral wiskunde.

Hoe het dan komt dat Nederlandse kinderen tot 16 jaar veelal niet weten hoe je 'adres' of 'pensioen' schrijft en geen idee hebben waar de zon opgaat, kan het ministerie niet verklaren. Het is ook nog niet in bezit van het onderzoek.

Ouders in de zuidelijke provincies zullen niet allemaal verrast zijn. Die sturen hun kinderen in veel gevallen al naar Belgische scholen vanwege het betere en strengere onderwijs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2002, 10:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Als ik dit stukje zo lees is het een ontzettend foute titel :/. Er staat namelijk dat Nederlanders op bepaalde punten slecht (minder) presteren. Dat wil niet zeggen dat het meteen over het geheel zo is . En dat kinderen dat niet hebben kunnen schrijven lijkt me eerder onwil om met zo'n test mee te werken... kan het me persoonlijk niet voorstellen dat iemand van 14/15 jaar oud dat niet weet...

Vind ik maar raar, ik zou persoonlijk mijn kinderen naar zo'n vrij mogelijke school willen laten gaan (hoewel dit absoluut hun eigen keuze zal zijn, vind het hele principe van een kind naar een bepaalde school sturen fout).
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 10:51
nps
Avatar van nps
nps is offline
Naar. En als 16 jarige kinderen zich afvragen hoe ze 'adres' of 'pensioen' horen te schrijven, vraag ik me toch zeer sterk af waar in Nederland dat onderzoek is gehouden. (Zuidelijk Limburg? )
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 10:53
Verwijderd
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Naar. En als 16 jarige kinderen zich afvragen hoe ze 'adres' of 'pensioen' horen te schrijven, vraag ik me toch zeer sterk af waar in Nederland dat onderzoek is gehouden. (Zuidelijk Limburg? )
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 11:34
Verwijderd
Weet ik niet waar de zon opkomt!!?
Zo iets belachelijks in dit tekstje had ik al verwacht, nadat ik eerder had gelezen dat bureau CITO hieraan mee heeft gewerkt, hetgeen van een diep bedroevend niveau is. En als belgen die dit lezen niet begrijpen wat er nou zo belachelijk aan CITO is, dan moeten ze maar eens naar de Achmea kennis quiz gaan kijken. Want daarvan zijn de vragen gemaakt door CITO.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 12:49
makita
makita is offline
nee dat komt omdat onze hollandse spruiten lekker buitenspelen en computer en zwemmen enzo na school ipv de hele dag te leren!
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:20
a little vague
a little vague is offline
nou nou, wat een nationalisme allemaal

maareh, dat onderzoek wees uit dat de nederlandse kinderen beter hun mening gaven en minder feitenkennis hadden dan de belgen...
persoonlijk vind ik het eeste belangrijker...
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
verbaasd me niks. ik kan zelf ook helemaal niets van Nederlands! Wij krijgen volgens mij daar veel minder les in, want 'het is toch al onze taal' --> dat horen we al te kennen denk ik.

voor vlaamse kinderen, is het ook wel hun taal, maar toch lijkt het me wel iets anders. vanwege het accent en de tweede taal in belgië wordt er denk ik meer aandacht besteed aan het correct gebruik van het nederlands.

misschien een beetje jammer, maar ik denk idd dat je eigen mening enz. ook erg belangrijk is en ik heb al eens een programma op ned 1. hierover gezien en daaruit bleek dat daarin idd het grootste verschil zit met nederland en belgië.
wij leren meer eigen mening geven, mondje klaar hebben enz.
belgen leren meer nederlands, geschiedenis (zeiden ze toen) en nog een vak geloof ik...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 19:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Naar. En als 16 jarige kinderen zich afvragen hoe ze 'adres' of 'pensioen' horen te schrijven, vraag ik me toch zeer sterk af waar in Nederland dat onderzoek is gehouden. (Zuidelijk Limburg? )
*kuch*

Laatst gewijzigd op 20-06-2002 om 21:48.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 19:45
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
a little vague schreef:
nou nou, wat een nationalisme allemaal

maareh, dat onderzoek wees uit dat de nederlandse kinderen beter hun mening gaven en minder feitenkennis hadden dan de belgen...
persoonlijk vind ik het eeste belangrijker...
Maar wat als die mening gewoon nergens op slaat omdat ze niet op de hoogte zijn van feiten?

Dan vind ik het laatste toch veel belangrijker.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 20:24
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Maar _wij_ hebben de Basisvorming en de Tweede Fase.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 21:43
Verwijderd
Weet je wat ik in de Tubantia las?

Citaat:


Ministerie verbaasd over 'domme' Nederlandse kinderen

RIJSWIJK (ANP) - Het ministerie van Onderwijs is verbaasd over de uitkomsten van een vergelijking tussen Vlaamse en Nederlandse schoolkinderen. De spruiten van onze zuiderburen zijn in vrijwel alles stukken beter. Die van ons presteren ronduit slecht, zo hebben de Universiteit van Gent en het Nederlandse Instituut van Psychologen vastgesteld.

Het ministerie verwijst donderdag naar een onderzoek van het CITO in samenwerking met de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling OESO. Daaruit blijkt dat de 15-jarigen in het Nederlandse vmbo, havo en vwo het heel goed doen op de terreinen lezen, natuurwetenschap en vooral wiskunde. Hoe het dan komt dat Nederlandse kinderen tot 16 jaar veelal niet weten hoe je 'adres' of 'pensioen' schrijft en geen idee hebben waar de zon opgaat, kan het ministerie niet verklaren. Het is ook nog niet in bezit van het onderzoek.

Ouders in de zuidelijke provincies zullen niet allemaal verrast zijn. Die sturen hun kinderen in veel gevallen al naar Belgische scholen vanwege het betere en strengere onderwijs.



Kijk, dat wij hier bar slecht onderwijs hebben in NL, wil toch niet zeggen dat wij dom zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 22:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
perseus schreef:
Weet je wat ik in de Tubantia las?



Kijk, dat wij hier bar slecht onderwijs hebben in NL, wil toch niet zeggen dat wij dom zijn? [/B]
kheb het ook gelezen ja (in ander plaatselijk dagblad, volgens mij kopiëren ze dat toch naar al die 'streekbladen')

kvind wel dat ze het laatste zinnetje moeten veranderen:
't is niet persé beter onderwijs, maar ander onderwijs.
belgen beter nederlands, geschiedenis enz.
nederlanders beter wiskunde, natuurkunde en lezen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 22:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Mocht het overigens zo zijn dat een relevant aantal kinderen die spelling niet kent, en niet weet waar de zon op komt dan is dat voor zowel hen als het Nederlandse educatieve systeem een aanfluiting. Voorlopig wil ik echter eerst eens wat meer info over dat onderzoek.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 23:04
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Ik ben ook van mening dat ze in het onderwijs véééél meer aandacht moeten gaan besteden aan de Nederlandse taal. Niet dat ik het vak altijd boeiend vond hoor (integendeel)... Maar je kunt nog zo intelligent zijn op het gebied van Bèta-vakken en zo, als je de d's en t's steeds omwisselt wordt je mooi nergens aangenomen, zo'n sollicitatiebrief ziet er lekker uit dan...

Dit zeg ik dus níet om die Bellegies te overtreffen he!!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 05:38
miep
Avatar van miep
miep is offline
Tja in Nederland zijn de uitdrukkingen als "studiepik" etc nou eenmaal erg overheersend.. jammer, maar hoe verander je dat?
__________________
would I lie to you baby, would I lie to you?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 05:45
zwarte rat
zwarte rat is offline
waar de zon op komt??
waar slaat dit op??
ik snap 'm niet eens??
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 11:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
zwarte rat schreef:
waar de zon op komt??
waar slaat dit op??
ik snap 'm niet eens??
Haha
Tja, de zon komt ook niet op. De aarde draait, waardoor het lijkt alsof de zon op komt

Natuurlijk... heh, Nederlandse kinderen zijn nog niet zo dom
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-06-2002, 11:22
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Ik ben ook van mening dat ze in het onderwijs véééél meer aandacht moeten gaan besteden aan de Nederlandse taal. Niet dat ik het vak altijd boeiend vond hoor (integendeel)... Maar je kunt nog zo intelligent zijn op het gebied van Bèta-vakken en zo, als je de d's en t's steeds omwisselt wordt je mooi nergens aangenomen, zo'n sollicitatiebrief ziet er lekker uit dan...

Dit zeg ik dus níet om die Bellegies te overtreffen he!!
Ik denk dat als iemand een titel heeft in een van de exacte vakken hij of zij niet afgerekend zal worden op een d of t.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 12:26
Sciza
Avatar van Sciza
Sciza is offline
Ik las een stukje dat iets anders was, stond in dat de Nederlandse leerlingen meer het 'waarom' kunnen beantwoorden, Belgen zeggen op de 'waarom?' vraag eerder 'weet ik niet', Nederlanders niet.

Dat is dus eigenlijk positiever, maar ja... Wat maakt het eigenlijk uit?
__________________
- * - Deze sig is voor mijn allerliefste vriend - * -
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 16:00
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:


Ik denk dat als iemand een titel heeft in een van de exacte vakken hij of zij niet afgerekend zal worden op een d of t.
Niet bewust nee, maar als je zo'n brief leest en je ziet een dergelijk foutje denk je onbewust toch van "blegghhh, die hoeven we niet; volgende brief"...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 16:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ModuM schreef:


Niet bewust nee, maar als je zo'n brief leest en je ziet een dergelijk foutje denk je onbewust toch van "blegghhh, die hoeven we niet; volgende brief"...
gelukkig heeft een groot deel van de nederlanders een spellingscontrole
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 21:56
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Best triest als je weet dat terwijl wij Nederlanders lekker "boom roos vis vuur" rustig zaten te leren al die Vlaamse kindjes al huiswerk kregen. Het Nederlands onderwijs is iets meer gericht op het individu, en over een week moet je een werkstuk maken; zoek maar lekker zelf uit... In Vlaanderen worden de kindjes iets meer gedrilld. Hierdoor zijn ze vééééél beter in exacte dingen. Kijk maar naar tien voor taal, de Vlamingen winnen, al lijkt de Nederlandse spreektaal meer op het ABN dan de Vlaamse...

REIE (gaat gebukt onder de terreur van een Vlaamse wiskunde-methode, Jennekens...Ik wil Getal en Ruimte )

Trouwens, zal ik een topic starte over het trieste Vlaams Blok krantje dat laatst in de bus lag? Eén en al achterhaalde emoties. En men stemt er alleen op uit protest tegen VLD Agalev, CD &v, SP A..... Denk eens na als er een Vlaamse Pim Fortuijn komt

Denk nu niet dat ik Vlamingen probeer te dissen, ze zijn gewoon als elk ander mens. Saluukes!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2002, 22:56
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
*MiNDLeZz* schreef:
Naar. En als 16 jarige kinderen zich afvragen hoe ze 'adres' of 'pensioen' horen te schrijven, vraag ik me toch zeer sterk af waar in Nederland dat onderzoek is gehouden. (Zuidelijk Limburg? )
Ik kan het echt niet schrijven. Maar goed dat heeft een andere reden. (lang leve de spellingscontrole!)

Maar ik vind het wel een beetje vaag artiekel. Er wort aan het begin toch een beetje in gesugreert dat. wij nergens goed in zijn en later zeggen ze dat we in lezen, natuurwetenschap en vooral wiskunde goed zijn. Vaag.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 11:28
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
linda85 schreef:


gelukkig heeft een groot deel van de nederlanders een spellingscontrole
DAMN!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2002, 21:09
suze02
suze02 is offline
Die Belgen hebben toch niks beters te doen dan met hun hoofd in de boeken zitten.

Nee beetje flauw,maar dit is onder een kleine groep getest voor goed resultaat moet het nationaal.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 21:27
flurry
flurry is offline
INTERESSANT!

Ik woon nu een jaar in Belgie, in Nederland heb ik vorig jaar N&G gedaan met frans 2 (vierde jaar en ik ben blijven zitten). In Belgie doe ik nu 4MTW. (Moderne Talen Wetenschappen).
Ik haal dit jaar op m'n sloffen, morgen nog een mondeling examen Nederlands en ik ben er. Ik heb dit jaar heel weinig gedaan vergeleken met vorig jaar toen ik ondanks alles ben blijven zitten, en hoe komt dat? Omdat ik nu voorloop op de belgen in:
Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde, Duits en Engels.
Daartegenover loop ik wel achter met Frans, maar dat is vrij logisch lijkt me zo.
Kortom, ze moeten niet zeiken met al hun vage onderzoeken!
Ik heb daar veel meer verstand van!

btw, m'n zusje zit nu in groep vijf, en dat huiswerk slaat nog nergens op hoor, daar is ze elke dag binnen de tien minuten mee klaar. (kheb wel een slim zusje, maarja, tis dan ook een Nederlander )
__________________
GROTE KNOEI
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 12:27
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ModuM schreef:


Niet bewust nee, maar als je zo'n brief leest en je ziet een dergelijk foutje denk je onbewust toch van "blegghhh, die hoeven we niet; volgende brief"...
Ik kan er geen ruk van, ben tot nu toe overal waar ik gesolliciteert heb aangenomen
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 17:51
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
REIE schreef:
Kijk maar naar tien voor taal, de Vlamingen winnen, al lijkt de Nederlandse spreektaal meer op het ABN dan de Vlaamse...
Hoeveel is de stand?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2002, 19:43
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
REIE schreef:
Kijk maar naar tien voor taal, de Vlamingen winnen, al lijkt de Nederlandse spreektaal meer op het ABN dan de Vlaamse...
Dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Als je kijkt naar het taal gebruik van de Belgen (ge ipv jij bijv.) merk je dat ze veel meer de oorsprong van het Nederlands hebben aangehouden.

Omdat wij steeds meer "verbuitenlandseren" verliezen we onze eigen taal
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.