Oud 18-04-2007, 20:46
Jazzepha
Jazzepha is offline
Stelling:
De kantine school mag alleen maar gezond voedsel verkopen.

Eens of oneens? ligt toe


Een kopie van deze topic:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=436210

Ik vraag me nu af of mensen 4 jaar later dezelfde reacties hebben.

Hier is een goeie site dat deze stelling toelicht:

http://oudersvo.kennisnet.nl/themas/gezondeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2007, 21:05
dennis018
dennis018 is offline
Onees, ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of je nu ''gezond'' of ''ongezond'' snacked.
En ookal zouden er in de schoolkantine alleen gezond voedsel liggen, dan zijn er in de omgeving van de school nog genoeg winkels die ''ongezond'' voedsel verkopen.

Wel vind ik dat de school kantines hun assortiment moeten uitbreiden, nu liggen er in de meeste kantines chocolade/chips/warme snacks als kroketten, frikandellen enzo/broodje hamburger.
IK zou zelf ook graag welis een simpele krentenbol, of mueslibol in de kantine kopen(en niet helemaal 10min moeten lopen naar de bakker, waar je als je soms maar 15min pauze heb geen tijd voor heb) of een lekkere fruitsalade.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 21:10
Verwijderd
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 21:19
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Eens met Sarah. Het aanbod in gezonde voeding mag wel groter en toegankelijker worden dan het nu is, maar snoep en koek (omdat dat vermoedelijk bedoeld wordt met ongezonde voeding) hoeft wmb niet helemaal te verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 21:49
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-04-2007 @ 21:10 :
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Ja.

Ik wilde vroeger vaak een kipburger om half 12, en na een tijdje mocht dat niet meer voor 12 uur en dat vond ik flauw.
Ze hadden daar stickertjes: rood, oranje en groen om aan te geven hoe gezond iets was. Maar dat ging alleen om vet en niet om suiker en andere dingen dus het was een beetje bullshit soms. Het idee erachter was wel goed.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 22:07
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-04-2007 @ 21:10 :
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Helemaal mee eens.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 18-04-2007 @ 21:10 :
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 10:37
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-04-2007 @ 21:10 :
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Juist. Helemaal geen ongezond voedsel verkopen werkt ook niet, dan gaan ze wel naar de snackbar/supermarkt in de buurt. Of nemen wat mee van thuis.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 10:54
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 19-04-2007 @ 10:37 :
Juist. Helemaal geen ongezond voedsel verkopen werkt ook niet, dan gaan ze wel naar de snackbar/supermarkt in de buurt. Of nemen wat mee van thuis.
Ja, ik nam zelf altijd boterhammen mee van huis en gebruikte de schoolkantine juist voor als ik daar een keertje iets lekkers bij wilde, dat kan natuurlijk ook best.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 18:04
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
oneens, maar de school moet wel gezond voedsel aanbieden. Dat moet ook goedkoop zijn, want anders heb je er niks aan.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 21:23
Behoorlijk
Avatar van Behoorlijk
Behoorlijk is offline
Oneens..
Je moet inderdaad zelf weten wat je naar binnen wil stoppen..
Daar is de school niet verantwoordelijk voor.
Hoewel het bij ons het afgelopen jaar ook flink is gedaalt het "ongezonde" eten.
Het enige wat ze nog verkopen is snoep, sauchijzebroodjes en broodjes worst.
Voorderest alleen maar broodjes hadm , kaas ei , tomaat.. gezond . noem maar op
__________________
Zo dat is er uit.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 22:03
Verwijderd
Oneens, on- & gezond moet verkocht worden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 22:12
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Oh ze mogen natuurlijk óók wel ongezonde dingen verkopen. Maar dat je keuze uit 10 verschillende soorten candyrepen hebt, en maar uit een paar soorten fruit vind ik vreemd. En ja, het gezonde eten goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 22:14
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-04-2007 @ 21:19 :
Eens met Sarah. Het aanbod in gezonde voeding mag wel groter en toegankelijker worden dan het nu is, maar snoep en koek (omdat dat vermoedelijk bedoeld wordt met ongezonde voeding) hoeft wmb niet helemaal te verdwijnen.
Inderdaad. Op mijn (laatste) middelbare school was alleen maar ongezonde prut te koop en voor goedkopere en gezondere dingen moesten we naar de supermarkt in de buurt. Niet erg handig dus, want een supermarkt wordt ook niet vrolijk van al die scholieren en in een supermarkt hebben ze vaak geen portieverpakkingen.
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 22:19
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 19-04-2007 @ 22:12 :
Oh ze mogen natuurlijk óók wel ongezonde dingen verkopen. Maar dat je keuze uit 10 verschillende soorten candyrepen hebt, en maar uit een paar soorten fruit vind ik vreemd. En ja, het gezonde eten goedkoper.
Het hoeft van mij niet perse goedkoper, een zakje chips zal altijd goedkoper zijn dan een bruin bolletje met ham ofzo. Als het gezonde eten maar KWALITEIT is, vers en goed gepresenteert!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 18:34
capibara
Avatar van capibara
capibara is offline
Gezond vreten moet goedkoper. En een beter veggie aanbod, en bij voedsel (o.a soepen) beter aangeven of het veggie is.
__________________
Rodent of unusual size
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 19:04
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik minder slechte dingen eet. Of ik dat leuk vond in het begin is een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 19:36
Jazzepha
Jazzepha is offline
Heel erg Bedankt voor jullie reacties (tot nu toe)
Dit zal mij zeker helpen voor mijn betoog.

Er zijn mensen die zeggen dat als er ongezond eten in de kantine is kinderen meer ongezond gaan eten zoals bijv. na school naar de macdonalds/burger king. Is dit waar?

Ik heb het zelf niet opgemerkt.

Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 19:39.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2007, 19:48
Milll
Avatar van Milll
Milll is offline
ik denk niet dat doordat er meer ongezond eten op school is, je vaker naar de burger king gaat..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 20:17
dennis018
dennis018 is offline
ze hebben EXACT naast mijn school net een nieuwe Kentucky fried chicken gebouwd, puur vanwege dat mijn school erstaat.. want voorderest is er weinig in de buurt.

Moeten ze dat ook aanpakken..
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 09:38
@Moon
@Moon is offline
Kijk, dingen als snoep, koek, chips e.d. moeten natuurlijk kunnen. Maar dingen als patat, hamburgers en al dat andere gefrituurde troep vind ik maar niets. Er is zelfs aangetoond dat wanneer je ongezond eet je prestaties/concentratie vermindert. Als school vind ik dat ze daarom het goede voorbeeld moeten geven door zulke ongezond voedsel niet aan te bieden. Wel vind ik dat het aanbod aan de soort broodjes uitgebreid moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2007, 17:10
Verwijderd
Opzich vind ik het niet erg als een school ook ongezond voedsel verkoopt. Maar ik vind dat er in ieder geval genoeg keus moet zijn aan gezond voedsel, en dat ook voor een redelijke prijs.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 15:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Jazzepha schreef op 07-05-2007 @ 19:36 :
Er zijn mensen die zeggen dat als er ongezond eten in de kantine is kinderen meer ongezond gaan eten zoals bijv. na school naar de macdonalds/burger king. Is dit waar?
welnee. je eet of omdat eten lekker is, en mensen kun je leren dat gezond(er) eten ook lekker kan zijn (en dat hoeft niet per definitie gelijk een appel te zijn), of je eet voor de gezelligheid, en dan ga je sowieso wel naar de mc/bk.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 00:06
Music Junky
Avatar van Music Junky
Music Junky is offline
@ Sarah:
Je kunt het ongezonde eten wel wat duurder maken, maar dan blijven die kinderen het toch nog kopen. Ik denk dat voor de meeste kinderen het niet uitmaakt dat het gezonde voedsel goedkoper is.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 17:20
Verwijderd
Bij ons verkopen ze naast een broodje gezond, niet eens gezond voedsel 0.o.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2007, 12:35
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Oneens, vind wel dat kantines meer gezond eten aan moeten bieden, daar de prijzen van verlagen en de prijzen van al het ongezonde eten verhogen om zo gezond eten te stimuleren.

Bv. bij mij op school kostte een broodje gezond (wat niet eens ongelofelijk gezond was aangezien het op wit stokbrood zat), €1.20, een broodje met een kaassouffle erop kostte 65 cent.
Mijn voortstel: broodje gezond 30 cent eraf, kaassouffle 30 cent erbij, en kijken of het resultaat heeft.

Verder goedkope fruitsalades e.d. aanbieden. De meeste scholieren zullen niet snel een appel kopen, maar snij een appel, meloen, aardbeien en ananas in stukjes, stop het in een bakje en het ziet er al een stuk aantrekkelijker uit.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 01:04
Verwijderd
vind dat ze dat zelf mogen kiezen alleen wel zo gebalanceerd dat je niet 1,50 betaald voor een zakje worteltjes en 80 cent voor een broodje kroket als op mijn oude school want dat is demotiverend en shit.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 10:50
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Breg schreef op 19-05-2007 @ 12:35 :
Oneens, vind wel dat kantines meer gezond eten aan moeten bieden, daar de prijzen van verlagen en de prijzen van al het ongezonde eten verhogen om zo gezond eten te stimuleren.

Bv. bij mij op school kostte een broodje gezond (wat niet eens ongelofelijk gezond was aangezien het op wit stokbrood zat), €1.20, een broodje met een kaassouffle erop kostte 65 cent.
Mijn voortstel: broodje gezond 30 cent eraf, kaassouffle 30 cent erbij, en kijken of het resultaat heeft.

Verder goedkope fruitsalades e.d. aanbieden. De meeste scholieren zullen niet snel een appel kopen, maar snij een appel, meloen, aardbeien en ananas in stukjes, stop het in een bakje en het ziet er al een stuk aantrekkelijker uit.
koste een broodje gezond maar op mijn school 1.20 vind dat een topprijs! Broodje gezond.. kapot lekker en het vult nog kapot goed ook!

Broodje kaassouffle kan wel goedkoper zijn, maar na het eten van een kaassoufle heb je zo weer honger en sta je weer in de rij om iets te kopen.. en zo is een broodje kaassoufle toch iets duurder
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 22:02
Verwijderd
Oneens, het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van een mens zelf wat hij/zij eet.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 09:16
michak
michak is offline
Eerst vond ik dat ook (stelling), maar nu niet meer.

Kinderen willen nu eenmaal snoep, en ik soms ook, en ze moeten het recht hebben om zelf te kiezen. Mijn school heeft daarom automaten: als die er niet zouden zijn gaan de kinderen naar de supermarkt en veroorzaken daar "overlast". (Ze moeten in hun gevangenis blijven hihi)

Ik vind het dus ok dat de school giftig snoep verkoopt.

Echter: veel gedrags- en leerproblemen verdwijnen als je een dieet van snoep vervangt door gezond (zeg maar: echt) eten.

Daarom vind ik het een morele plicht van een school om gezond, echt eten aan te bieden ONDER de prijs van het giftige snoep. Kinderen hebben weinig geld en weinig kennis. Je kunt van hun niet verlangen om ook nog eens extra geld uit te gaan geven.

Echt ongelooflijk dom als een school dit nu nog steeds niet ziet. De kosten voor lesuitval en ellende zijn ook niet gratis, je kan best subsidie geven op echt eten.
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 09:27.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 09:44
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
michak schreef op 30-05-2007 @ 09:16 :
Eerst vond ik dat ook (stelling), maar nu niet meer.

Kinderen willen nu eenmaal snoep, en ik soms ook, en ze moeten het recht hebben om zelf te kiezen. Mijn school heeft daarom automaten: als die er niet zouden zijn gaan de kinderen naar de supermarkt en veroorzaken daar "overlast". (Ze moeten in hun gevangenis blijven hihi)

Ik vind het dus ok dat de school giftig snoep verkoopt.

Echter: veel gedrags- en leerproblemen verdwijnen als je een dieet van snoep vervangt door gezond (zeg maar: echt) eten.

Daarom vind ik het een morele plicht van een school om gezond, echt eten aan te bieden ONDER de prijs van het giftige snoep. Kinderen hebben weinig geld en weinig kennis. Je kunt van hun niet verlangen om ook nog eens extra geld uit te gaan geven.

Echt ongelooflijk dom als een school dit nu nog steeds niet ziet. De kosten voor lesuitval en ellende zijn ook niet gratis, je kan best subsidie geven op echt eten.
er zullen altijd supermarktjes of snackbars in de buurt van de school zijn die ook snoep ed blijven verkopen.
Maar snoep en vetten is helemaal niet een en al evil! vetten heb je ook nodig in je voeding..
en dan blijft altijd de vraag nog wat is nou wel gezond om te verkopen voor scholieren/kinderen en niet..
Bijv een kaascroissant of een chocoladecroissant is heel wat gezonder dan een mars.. maar top eten blijft het niet
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 10:31
michak
michak is offline
hoi Dennis,

(ik begrijp niet zo goed waarom je mij integraal citeert, want je lijkt niet te reageren op een bewering van mij, bovendien staat mijn post er direct boven.) Ik ben het eens met wat je schrijft ! Over vetten heb ik wat leuks te vertellen:
Citaat:
Vet-gerelateerde hart- en vaatziekten zijn voornamelijk te wijten aan transvetten. Dit zijn synthetische vetten zoals je die aantreft in Becel en andere margarines die je zouden moeten helpen gezond te blijven. Ondertussen is er een hetze tegen vet in het algemeen, terwijl ons lichaam prima overweg kan met natuurlijk vet (binnen grenzen natuurlijk).
Kortom, bedrijfsleven en overheid spiegelen ons een omgekeerde werkelijkheid voor. Tragisch. Het is belachelijk om 0% vet producten te kopen, vet is helemaal niet slecht voor je.

PS transvetten zijn onverzadigde vetten waarbij de dubbele binding niet op de normale plaats zit (wikipedia)
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 10:53
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
michak schreef op 30-05-2007 @ 09:16 :
Ik vind het dus ok dat de school giftig snoep verkoopt.
Je wilt alle kinderen dood?
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 11:02
michak
michak is offline
Citaat:
Broeder schreef op 30-05-2007 @ 10:53 :
Je wilt alle kinderen dood?
Absoluut niet. Maar onze overheid staat de verkoop toe in de winkel, waarom dan niet op school? En je gaat niet meteen dood van gif. Je kan er wel 80 mee worden. En ook als je geen gif eet, ga je ooit dood. Het is alleen jammer dat het zo onduidelijk en verwarrend is hoe giftig ons eten tegenwoordig precies is. Gelukkig heeft min. Brinkhorst een

Voedsel en Waren Autoriteit (VWA )

opgericht, om ons vertrouwen te herstellen.

Ik gebruikte het woord gif niet in de betekenis van: je gaat er dood van, maar: het tast je denkvermogen aan. Aan een 20% IQ-daling is nog nooit iemand overleden.
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 22:24
Verwijderd
Citaat:
michak schreef op 30-05-2007 @ 11:02 :
Aan een 20% IQ-daling is nog nooit iemand overleden.
http://darwinawards.com/darwin/
Met citaat reageren
Oud 05-06-2007, 01:33
TheCreator
Avatar van TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 18-04-2007 @ 21:49 :
Ja.

Ik wilde vroeger vaak een kipburger om half 12, en na een tijdje mocht dat niet meer voor 12 uur en dat vond ik flauw.
Ze hadden daar stickertjes: rood, oranje en groen om aan te geven hoe gezond iets was. Maar dat ging alleen om vet en niet om suiker en andere dingen dus het was een beetje bullshit soms. Het idee erachter was wel goed.
Ze weten niet waar ze mee bezig zijn joh. De deskundigen weten het nauwelijks.
Zoveel mensen die mekaartegenspreken.

Trouwen dat van die voor 12 is wel een regel van grootouders dacht ik. Heeft met je biologische klok te maken.
Van 4 'smorgens tot 12 is je lichaam bezig met "detox"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2007, 15:37
Girl89
Girl89 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-04-2007 @ 21:10 :
Ik vind dat schoolkantines allerlei soorten voedsel moeten verkopen, waaronder 'gezond voedsel', en dat het 'gezonde voedsel' goedkoper moet zijn dan het 'ongezonde voedsel'.
Inderdaad, maar dan zal de meerderheid van de leerlingen meer gaan betalen omdat ze geen ''gezond'' voedsel willen. Dat is op mijn school ook zo. Het ''ongezonde'' gaat allemaal op. Het ''gezonde'' blijft liggen. Dus echt veel schiet je er dan niet mee op in mijn ogen.
__________________
Juf Reneé , and i'm proud of it!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 17:12
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Girl89 schreef op 06-06-2007 @ 15:37 :
Inderdaad, maar dan zal de meerderheid van de leerlingen meer gaan betalen omdat ze geen ''gezond'' voedsel willen. Dat is op mijn school ook zo. Het ''ongezonde'' gaat allemaal op. Het ''gezonde'' blijft liggen. Dus echt veel schiet je er dan niet mee op in mijn ogen.
Serieus?

Op mijn school was bijna niks gezonds te krijgen (alleen maar snoepautomaten), dus kocht iedereen vrij veel bij de buurtsuper. Niet dat daar álleen gezond spul werd gekocht, maar toch...

En zelfs nu het gezonde voedsel erg wordt aangemoedigd, heeft mijn oude middelbare school alleen nog maar snoepautomaten. Omdat dat zo lekker makkelijk geld verdient.
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-06-2007, 22:02
Girl89
Girl89 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 06-06-2007 @ 17:12 :
Serieus?

Op mijn school was bijna niks gezonds te krijgen (alleen maar snoepautomaten), dus kocht iedereen vrij veel bij de buurtsuper. Niet dat daar álleen gezond spul werd gekocht, maar toch...

En zelfs nu het gezonde voedsel erg wordt aangemoedigd, heeft mijn oude middelbare school alleen nog maar snoepautomaten. Omdat dat zo lekker makkelijk geld verdient.
Ja, jongeren willen gewoon een vette hap. Dus ''ongezond'' voedsel. Wij hebben ook veel snoepautomaten.. Nja dat heeft elke school.. Maar bij ons kun je ook gewoon broodjes gezond kopen , fruit dat soort dingen dus echt wel veel gezonde dingen. Mja dat gaat bijna nooit op , tenzij al het ''ongezonde'' voedsel [ gehaktballen,pizza,broodjes kroket enz enz enz, je kent het vast wel] op is. Dan willen mensen nog wel is een broodje gezond pakken. Mja zo vaak komt het niet voor.. Er zijn er ook genoeg die dan naar het winkelcentrum gaan om wat te halen..
Dusja bij ons helpt het niet echt.

Zelfs op me oude school [ middelbare school] Daar hadden ze al het ''vette'' voedsel weggehaalt.. Je kon er alleen nog maar broodjes gezond kopen + fruit en meer niet.. Nja niemand kocht het want tegenover de school is een suppermarkt.. Dus veel gingen gewoon daarheen.
__________________
Juf Reneé , and i'm proud of it!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 11:28
michak
michak is offline
Citaat:
Girl89 schreef op 06-06-2007 @ 15:37 :
Inderdaad, maar dan zal de meerderheid van de leerlingen meer gaan betalen omdat ze geen ''gezond'' voedsel willen. Dat is op mijn school ook zo.
Noem eens wat prijzen dan ? Wat kost een Mars of een snoep-reep, een zakje drop of zo? Wat hebben jullie voor "gezond" voedsel en wat kost dat?
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 22:43
Girl89
Girl89 is offline
Citaat:
michak schreef op 07-06-2007 @ 11:28 :
Noem eens wat prijzen dan ? Wat kost een Mars of een snoep-reep, een zakje drop of zo? Wat hebben jullie voor "gezond" voedsel en wat kost dat?
kwa snoep zitten we gewoon op de normale kosten..
Maar broodjes met dat ongezonde voedsel dus bv broodje kroket betaal je toch gauw 4 euro voor. En meerdere dingen.. Terwijl op andere scholen hier dat gewoon 1 euro ong kost
Terwijl een broodje gezond maar 2 euro is
En tevens het fruit kost 20 cent
Salade enz. Kost ook maar 80 cent..
__________________
Juf Reneé , and i'm proud of it!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 09:01
michak
michak is offline
Citaat:
Girl89 schreef op 07-06-2007 @ 22:43 :
kwa snoep zitten we gewoon op de normale kosten..
Maar broodjes met dat ongezonde voedsel dus bv broodje kroket betaal je toch gauw 4 euro voor. Terwijl op andere scholen hier dat gewoon 1 euro ong kost
Terwijl een broodje gezond maar 2 euro is
En tevens het fruit kost 20 cent
Salade enz. Kost ook maar 80 cent..
Ik vind het jammer dat de school dat zo doet. Ik vind, je moet niet het ongezonde duurder maken maar het gezonde goedkoper. 4 euro is echt belachelijk.

Ik zou zeggen:

wat -- inkoop -- verkoop

Mars -- ,45 -- 1,00
Broodje frituur -- 1,00 - 2,00
Broodje gezond -- 1,20 -- 1,00

Onze school had 10.000 gulden betaald voor een paneel met lampjes waarop je kon zien of de zonnepanelen stroom leverden.
De gezondheid en de prestaties van je leerlingen zijn goud waard, dat mag geld kosten. Er mag best geld bij als ze goed eten.

Wat trouwens ook erg goed helpt is gezamelijk lunchen met leraren in de klas, in plaats van ieder voor zich in de kantine.
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 11:32
Sportlife1
Sportlife1 is offline
Alleen gezond
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 10:40
Amildor
Avatar van Amildor
Amildor is offline
Lastige stelling. Ben met de meeste eens, het is je eigen keus of je gezond of ongezond eet in de kantine. Soms ongezond zijn ook wel eens kunnen

Maar ik betrap mezelf zo vaak op "Hm... eigenlijk moet ik gezond eten vanda... FRIKANDEL! =koopt=". Omdat er gewoon veel meer keus is en het is inderdaad een stuk goedkoper.

Dus mja, afschaffen niet, maar anders presenteren zou heel mooi zijn ja
__________________
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 19:15
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Persoonlijk vind ik dat de meeste scholen wel een serieuze rem mogen zetten op de verkoop van candybars, zoete troep en al die fastfood.
=> geen reclamedisplays voor al die rommel.
=> geen candybarautomaten
=> geen cola-automaten
=> wel gezondere alternatieven

Als er warme maaltijden worden voorzien, is het niet aan de school om broodje kroket en consoorten aan de lopende band te fabriceren en verkopen. Gezonde en uitgebalanceerde maaltijden. En dat hoeft heus niet te betekenen dat een school geen frieten meer mag bakken (als ze al in warme maaltijden voorzien), maar een school heeft wel een zekere verantwoordelijkheid. Die horen ze ook op te zich te nemen.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 19:19
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Miracle schreef op 06-06-2007 @ 17:12 :
Serieus? En zelfs nu het gezonde voedsel erg wordt aangemoedigd, heeft mijn oude middelbare school alleen nog maar snoepautomaten. Omdat dat zo lekker makkelijk geld verdient.
En daar vind ik dat het net fout loopt.
Gezond eten op een middelbare school zou keihard moeten gesubsidieerd worden. Waarom dat in het hoger onderwijs en in de privé wel kan, en een middelbare school net inkomsten moet halen uit ongezonde kost is me al jaren een raadsel.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 01-04-2013, 20:31
ikspreekwaarhei
ikspreekwaarhei is offline
eens dan worden mensen niet zo dik als een ton
Met citaat reageren
Oud 01-04-2013, 20:32
ikspreekwaarhei
ikspreekwaarhei is offline
Citaat:
En daar vind ik dat het net fout loopt.
Gezond eten op een middelbare school zou keihard moeten gesubsidieerd worden. Waarom dat in het hoger onderwijs en in de privé wel kan, en een middelbare school net inkomsten moet halen uit ongezonde kost is me al jaren een raadsel.
neee dit is slecht
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 05:43
Verwijderd
Mwah, het zou wel aangeboden en gestimuleerd moeten worden, dat zeker, maar niet alleen maar broodjes gezond. Leerlingen vinden toch een manier om aan ongezond voedsel te komen.

Ik heb laatst een voorstel door de leerlingenraad geloosd om Turkse pizza in de kantine te krijgen (wat al vaak in Amsterdam zo is), maar dan met extra salade erop. Dit omdat de kantine alleen maar gezond spul verkocht en daar bijna geen hond op afkwam en mensen dus naar de Albert Heijn, 5 min van de school vandaan, gingen. Wat blijkt? Sinds de Turkse pizza is niet alleen dat product populair, maar ook de verkoop van de broodjes gezond stijgt. Ik vind dat er dus een ongeveer gelijk aanbod moet zijn.

En dat gedoe van "omdat er steeds meer obesitaskindjes zijn moeten we meer broodjes gezond verkopen en meer uren gym inlassen".. Sorry hoor, het zal ongetwijfeld wel een beetje werken, maar ik vind dat meer het probleem van het kind en de ouders dan van de school.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 15:17
Verwijderd
Mijn middelbare school vatte gezond op als caloriearm. Zij verkochten enkel nog light-frisdrank. Ik ben daar zelf een grootverbruiker van maar ik vond het absurd. 'Gezond' is evenwichtig. Bied dan ook vanalles aan.


Overigens was het bij ons niet toegestaan het schoolterrein te verlaten, ook niet in pauzes. Dat kan de snackconsumptie aanzienlijk afremmen. Het gaat voor een belangrijk deel om impulshandelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.