Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2007, 13:51
Verwijderd
Wat kun je het beste doen als een plant steeds verdroogde plekken in de bladeren heeft (met name aan de punten)? Laten zitten, weghalen, hele blad weghalen (dan is er geen plant meer over)? Wat kan de oorzaak er van zijn (te kleine pot en daardoor ook te weinig voeding)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2007, 16:27
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
Ik denk dat de oorzaak is dat je er tegen aan loopt! Weghalen heeft geen zin..dan komt het net zo hard trug..even verplaatsen zodat er niet meer tegen aan gestoten wordt!
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 06:41
Verwijderd
Aan de zijkant zou dat kunnen, maar bovenop en onderliggende bladeren lijkt me vrij lastig om tegenaan te lopen...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 09:23
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
Wat voor plant is het, en waar staattie? Het zou ook goed zo kunnen zijn dat je een te lage luchtvochtigheid hebt!
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 09:26.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 12:27
Verwijderd
Ik ben de naam even kwijt, maar hij heeft grote groene bladeren met een fluweelzachte bordeaux rode onderkant. Hij stond eerst naast een kast, maar daar leek hij te weinig licht te krijgen, nu staat hij redelijk dicht bij het raam, maar ook dichter bij de verwarming (die nu overigens uitstaat, dus ik denk niet dat dat zoveel invloed zal hebben).
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 20:31
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
bij verdroging van de rand van het blad heeft een plant vaak te weinig water gekregen. hangen de bladeren een beetje?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 23-08-2007 @ 13:27 :
Ik ben de naam even kwijt, maar hij heeft grote groene bladeren met een fluweelzachte bordeaux rode onderkant. Hij stond eerst naast een kast, maar daar leek hij te weinig licht te krijgen, nu staat hij redelijk dicht bij het raam, maar ook dichter bij de verwarming (die nu overigens uitstaat, dus ik denk niet dat dat zoveel invloed zal hebben).
Ik denk dat ik je plant al ken. Waarschijnlijk heb je een calathea warscewiczii. Die hebben inderdaad heel erg snel last van verdroogde bladranden en punten. Ik ken ze van m'n werk en daar werd dat ervan af geknipt als je ze klaar maakte voor de verkoop. Kans is dan alleen erg groot dat de geknipte randen ook weer lelijk worden.
Belangrijkste oorzaak van die bladranden is vaak een te lage luchtvochtigheid. De plant kan dan niet snel genoeg water opnemen, waardoor de plaatsen die als laatste water krijgen (de bladranden dus) verdrogen.

is het deze plant?

Laatst gewijzigd op 23-08-2007 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 09:44
Verwijderd
Het is idd een calathea. (Ik weet niet precies welke, ze hadden twee verschillende waar we hem kochten, deze heeft de zachtste bladeren.)

Jammer dat ze daar zo snel last van hebben, want het zijn echt super gave planten. Zou vaker water geven helpen? Of moet je eigenlijk echt zo'n bakje aan je verwarming hangen met water ed voor de luchtvochtigheid (wat waarschijnlijk niet gaat werken, want de verwarming staat uit )? Of zijn er andere manieren?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 10:26
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-08-2007 @ 10:44 :
Het is idd een calathea. (Ik weet niet precies welke, ze hadden twee verschillende waar we hem kochten, deze heeft de zachtste bladeren.)

Jammer dat ze daar zo snel last van hebben, want het zijn echt super gave planten. Zou vaker water geven helpen? Of moet je eigenlijk echt zo'n bakje aan je verwarming hangen met water ed voor de luchtvochtigheid (wat waarschijnlijk niet gaat werken, want de verwarming staat uit )? Of zijn er andere manieren?
Misschien kun je gewoon met een verstuiver water erover sprayen? Dat zou ook nog kunnen werken.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-08-2007 @ 10:44 :
Het is idd een calathea. (Ik weet niet precies welke, ze hadden twee verschillende waar we hem kochten, deze heeft de zachtste bladeren.)

Jammer dat ze daar zo snel last van hebben, want het zijn echt super gave planten. Zou vaker water geven helpen? Of moet je eigenlijk echt zo'n bakje aan je verwarming hangen met water ed voor de luchtvochtigheid (wat waarschijnlijk niet gaat werken, want de verwarming staat uit )? Of zijn er andere manieren?
Het is zelfs voor kwekers erg moeilijk om te voorkomen dat de planten verdroogde bladranden krijgen, dus in huis al helemaal denk ik.
Je moet iig voorkomen dat de plant in de zon staat omdat ze dan nog harder moeten gaan verdampen en de plant dan eerder in de problemen komt. Ook niet helemaal in het donker, maar zeker niet in direct zonlicht.
Verder moet je ervoor zorgen dat de potgrond nooit echt kurkdroog is omdat hij dan niet voldoende water op kan nemen. Gewoon voldoende vochtig, maar zeker niet kletsnat.
Ik denk niet dat voeding er iets mee te maken heeft. Bij onvoldoende voeding krijgen planten gelijkmatige patronen in het blad met vaak nog groene nerven enzo of erg lichtgroen/geel blad, maar dit is afhankelijk van het voedingselement dat de plant tekort komt.
Met de plantenspuit zou je kunnen proberen als het erg droog en warm is op het moment, maar ik weet niet of dat echt effect zal hebben. Het is maar een oplossing voor de hele korte termijn, terwijl de plant dan even later toch weer in diezelfde droge lucht staat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oh ja, ik vind het ook erg mooie planten, maar weet uit ervaring dat ze nooit langer dan een paar maanden in huis staan ivm onder andere dit probleem.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 07:49
Verwijderd
Citaat:
ABgirl schreef op 24-08-2007 @ 20:00 :

Oh ja, ik vind het ook erg mooie planten, maar weet uit ervaring dat ze nooit langer dan een paar maanden in huis staan ivm onder andere dit probleem.
Wij hebben hem al ruim anderhalf jaar.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2007, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Wij hebben hem al ruim anderhalf jaar.
Dan doe je het erg goed
Je kan iig de ergste bladeren er wel afknippen. Je moet je gewoon altijd bedenken wat mooier is. Een bruin blad afknippen maar wel een blad minder, of het blad laten zitten en dan maar wat bruin accepteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.