Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2007, 13:43
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Jongens, waarom vergoed de IB-groep niet op z'n minst een paar jaar deeltijd studie? Waarom nou helemaal niets?

Heb ik GODVERDOMME eindelijk een combinatie gevonden (creatief/geestelijk) die bij me past -> deeltijd religie en levenbeschouwing aan de VU, Schrijversvakschool (lenen voor het laatste), wordt er helemaal NIKS vergoed. Dan wordt het echt onbetaalbaar en ik ben nu ten einde raad en ik doe helemaal geen studie als 't zo moet.

Is er misschien een partij of politicus die ervoor strijdt om deeltijd (deels) vergoed te krijgen?

Is er misschien een land ergens op de wereld waar ik als Nederlander WEL deze combinatie kan doen terwijl het (deels) vergoed wordt?

Het is oneerlijk.

En hoe doen mensen het dan die twee WO of HBO studies tegelijk doen? Moeten dan toch allebei in deeltijd of niet? Wordt ook niks betaald?

Ik ben echt héél erg boos en verdrietig. Ik zoek al maanden naar iets, is het wéér niet mogelijk.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2007, 13:49
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Schrijf je anders voltijd in en volg het deeltijd... ik denk dat de school daar niet moeilijk over doet.

Of lukt dat niet?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 13:49
Verwijderd
Ze vergoeden het niet omdat je naast een deeltijd studie kunt werken en dus zelf geld kunt verdienen. Alleen bij bepaalde lerarenopleidingen wil je nog wel eens studiefinanciering krijgen als je het in deeltijd doet, verder voor zo ver ik weet bij geen enkele studie.

Als je twee studies tegelijkertijd doet doe je er over het algemeen één in voltijd en één in deeltijd en krijg je voor de voltijd dus studiefinanciering. En voor de deeltijd hoef je dan niet te betalen, omdat dat je twee studie is en je maar één keer collegegeld hoeft te betalen.

Met geen studie doen heb je alleen je zelf.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 13:51
Verwijderd
Nou, ik dacht dat het zo zat: je hebt recht op maximaal een jaar of vijf of vijf en een half stufi. Je ontvangt stufi wanneer je een HBO- of WO-opleiding volgt. Wanneer je zo'n opleiding volgt, betaal je een vast bedrag aan collegegeld. Wanneer je meerdere opleidingen volgt, betaal je nog steeds hetzelfde bedrag.

Je zou dus minimaal één opleiding voltijd moeten doen. Dat is ook logisch, want de staat wil graag dat je snel een opleiding afrondt. Wordt de schrijversvakschool überhaupt vergoed? Dat is toch een particuliere opleiding? Je zou in elk geval die ene opleiding voltijd kunnen doen en daarnaast wat dingen bij de schrijversvakschool kunnen volgen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:03
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
perseus schreef op 19-02-2007 @ 14:51 :
Nou, ik dacht dat het zo zat: je hebt recht op maximaal een jaar of vijf of vijf en een half stufi. Je ontvangt stufi wanneer je een HBO- of WO-opleiding volgt. Wanneer je zo'n opleiding volgt, betaal je een vast bedrag aan collegegeld. Wanneer je meerdere opleidingen volgt, betaal je nog steeds hetzelfde bedrag.

Je zou dus minimaal één opleiding voltijd moeten doen. Dat is ook logisch, want de staat wil graag dat je snel een opleiding afrondt. Wordt de schrijversvakschool überhaupt vergoed? Dat is toch een particuliere opleiding? Je zou in elk geval die ene opleiding voltijd kunnen doen en daarnaast wat dingen bij de schrijversvakschool kunnen volgen.
Schrijversvakschool is particulier, wordt niet vergoed. Als ik een voltijd opleiding ga doen houd ik absoluut geen tijd meer over om fatsoenlijk aan mijn schrijven te werken. Ik kan het namelijk met VWO al niet, want voor schrijven moet je je kunnen afsluiten, kunnen concentreren. (zie topic Uni zwaarder dan VWO? vraag ik niet voor niets) + mijn conditie is niet zo goed dat ik dat kan hebben. Als ik nu in 6VWO al niet eens schrijversvakschool ernaast zou kunnen doen, zal dat met een voltijdopleiding HO al helemaal niet gaan. Vandaar dus het idee om beide deeltijd te doen.
Voltijd schrijversschool in Utrecht is nog een optie, maar ook dan is de balans zoek want als dat voltijd is houd ik weer te weinig tijd over om me bezig te houden met de 'geesteswetenschappen', en heb ik niks om terug te vallen. Ik wilde ook daarom nu juist die religie en levensbeschouwing studie doen omdat ik dan bijv. leraar godsdienst ofzo erbij kan doen en niet alles afhangt van het schrijven.
+ Ik wil eigenlijk gewoon proza schrijven.

Ik hoop eigenlijk dat er niet alleen suggesties komen maar ook antwoorden op mijn vragen in dit topic.
Verder waardeer ik het wel dat jullie opties voor me verzinnen, maar ik heb alles zo onderhand wel doorgedacht en ik denk dat ik nog beter bij de politici kan gaan lopen zeuren over deeltijdvergoeding. Ik vind het gewoon echt hopeloos...en ik ben heel erg teleurgesteld want ik had verwacht dat op z'n minst een paar jaar deeltijd ook wel vergoed zou worden.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 15:03 :
Schrijversvakschool is particulier, wordt niet vergoed. Als ik een voltijd opleiding ga doen houd ik absoluut geen tijd meer over om fatsoenlijk aan mijn schrijven te werken. Ik kan het namelijk met VWO al niet, want voor schrijven moet je je kunnen afsluiten, kunnen concentreren. (...)
Ik houd me zelf ook wel met schrijven bezig en ik ben het niet geheel met je eens. Goed leren schrijven is niet alleen een kwestie van oefenen, maar ook van kennis opdoen. Zelf schrijf ik sinds ik studeer bijvoorbeeld nauwelijks, maar ik merk dat wát ik schrijf snel beter wordt (ik studeer Literatuurwetenschap te Utrecht). Misschien is mijn studie ook iets voor jou. Ik kan je sowieso aanraden gewoon eens een keuze te maken voor één bepaalde studie en daar voor te gaan.

Wat die concentratie betreft: als ik een goed essay wil schrijven dan neem ik daar gewoon een week de tijd voor. Het voordeel van een studie met acht uur college per week is dat je bijna alles zelf kunt plannen.

Laatst gewijzigd op 19-02-2007 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:39
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
perseus schreef op 19-02-2007 @ 15:07 :
Zelf schrijf ik sinds ik studeer bijvoorbeeld nauwelijks, ...
Dat was mijn punt. Ik wil niet nauwelijks schrijven. Ik schrijf al vrij goed, alleen ik heb er simpelweg geen tijd voor. Ik wil weer de tijd en energie erin kunnen steken dat ik kon toen ik op de basisschool zat. Sinds de middelbare school heb ik nauwelijks tijd en concentratie gehad om een romanidee eens echt uit te voeren. En ik wil niet wachten tot mijn pensioen om dan eens te worden wat ik altijd al wilde worden.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:41
Yolcu
Yolcu is offline
Bij de meeste voltijdsstudies heb je maar weinig contacturen en kun je dus zelf je hele studie inplannen zoals je het zelf wilt. Je kunt er dan in overleg met je studieadviseur voor kiezen om enkele vakken nog niet te volgen zodat je meer tijd overhoudt voor schrijven. Op die manier plan je je eigen studie in, en doe je er wellicht één of twee jaar langer over maar krijg je wel 4 jaar stufi. Nou moet ik zeggen dat die stufi ook geen vetpot is, dus het lijkt me niet logisch om je studiekeuze af te laten hangen van het wel of niet studiefinanciering krijgen. Je zult in veel gevallen er zelf nog op toe moeten leggen of geld moeten bijlenen. Zeker als je langer over je studie doet dan de 4 jaar die ervoor staan.

Is het een idee om snel (in 4 jaar of zelfs een tandje sneller) je studie af te ronden, zodat je daarna nog een goede 50 jaar kunt schrijven?? Je schrijft dat je naast een voltijdstudie niet genoeg tijd overhoudt om te schrijven, maar dat is natuurlijk maar net hoe je zelf je tijd inplant en hoe je zelf omgaat met al dan niet verplichte colleges e.d.

Dat je de politiek wilt benaderen omdat jij als middelbare scholier geen studiefinanciering ontvangt bij een deeltijdopleiding is echt te lachwekkend voor woorden. Deeltijdopleidingen zijn er juist zodat mensen in de overige tijd kunnen werken. Als jij ervoor kiest om dat niet te doen omdat je je wilt terugtrekken om te kunnen schrijven, dan is dat niet het probleem van de overheid. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je teleurgesteld bent en ik begrijp al helemaal niet waarom je het telkens over 'vergoeding' hebt. Er wordt niets vergoed, het is geen verzekering. Je 'krijgt' een bijdrage in je studiekosten. Deels van de overheid, deels van je ouders. Als je niet voldoende presteert, 'krijg' je deze bijdrage niet en zul je het moeten terugbetalen.

Als jij wilt studeren, dan investeer je in je toekomst. Met tijd en geld. Het verongelijkte pubertje uithangen omdat de regering jouw studiekeuze niet wil sponsoren, leidt nergens toe. Zeker niet tot een oplossing. Zo gek is het dan ook niet dat mensen je in dit topic proberen te helpen.

Je wilt dat je vragen beantwoord worden. Dat is al meerdere keren geprobeerd in de lopende tekst, maar ik zal het duidelijk doen:

Is er misschien een partij of politicus die ervoor strijdt om deeltijd (deels) vergoed te krijgen?
Voor zover ik weet is er geen partij of politicus die ervoor strijdt om studiefinanciering mogelijk te maken voor deeltijdstudenten. Dit omdat deeltijdstudenten in theorie voldoende verdienen/verdiend hebben om hun collegegeld zelf te kunnen bekostigen of op een andere manier in hun levensonderhoud voorzien.

Is er misschien een land ergens op de wereld waar ik als Nederlander WEL deze combinatie kan doen terwijl het (deels) vergoed wordt?
Nee.

En hoe doen mensen het dan die twee WO of HBO studies tegelijk doen? Moeten dan toch allebei in deeltijd of niet? Wordt ook niks betaald?
Die volgen dan één van de twee (of allebei) de studies in voltijd. Dan hebben ze recht op studiefinanciering.

Maar nogmaals, reken je niet rijk met de studiefinanciering, het is echt geen vetpot en maar zelden voldoende om een volledige studie mee te bekostigen. Laat staan twee.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 15:39 :
Dat was mijn punt. Ik wil niet nauwelijks schrijven. Ik schrijf al vrij goed, alleen ik heb er simpelweg geen tijd voor. Ik wil weer de tijd en energie erin kunnen steken dat ik kon toen ik op de basisschool zat. Sinds de middelbare school heb ik nauwelijks tijd en concentratie gehad om een romanidee eens echt uit te voeren. En ik wil niet wachten tot mijn pensioen om dan eens te worden wat ik altijd al wilde worden.
Tja, maar als jij die missie hebt en die ook wilt uitvoeren, dan zul je toch moeten accepteren dat je niet kunt studeren en voorlopig op zwart zaad zit.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 16:45
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 17:28
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 15:03 :Ik kan het namelijk met VWO al niet, want voor schrijven moet je je kunnen afsluiten, kunnen concentreren. (zie topic Uni zwaarder dan VWO? vraag ik niet voor niets) + mijn conditie is niet zo goed dat ik dat kan hebben.
Citaat:
Ik wilde ook daarom nu juist die religie en levensbeschouwing studie doen omdat ik dan bijv. leraar godsdienst ofzo erbij kan doen en niet alles afhangt van het schrijven.
+ Ik wil eigenlijk gewoon proza schrijven.
wat wil je nou precies? alleen schrijven: get for it, wat perseus zegt. meer? dan zul je het gewoonweg met wat minder tijd (voor schrijven) moeten doen.

Citaat:
Als ik nu in 6VWO al niet eens schrijversvakschool ernaast zou kunnen doen, zal dat met een voltijdopleiding HO al helemaal niet gaan. Vandaar dus het idee om beide deeltijd te doen.
volgens mij hoef je een deeltijd opleiding niet onder vwo te rekenen? dan zit je ook niet op je luie gat hoor. deeltijd is bedoelt om er iets bíj te doen (werken, in jouw geval schrijven), zodat je toch voltijd bezig bent.

dat wordt misschien knokken, maar het is niet onmogelijk. kwa financieen gaat het minder succesvol worden, maar wat al eerder gezegd is: deeltijd is niet gericht op mensen die van twee walletjes willen eten . ík denk dat je toch een keuze moet maken. iig veel succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:03
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ff twee vragen.

Wat nou als ik me voor voltijds inschrijf en vervolgens deeltijd doe? Kan dat, zo ja, hoe moet dat, komen ze daar achter?

+ Hoezo staat er op de IB-groep site dat je 4 jaar vergoed krijgt maar je er vervolgens tien jaar over mag doen om de boel niet te hoeven terug te betalen? Dan kan je het toch net zo goed deeltijd vergoeden?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:14
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 19-02-2007 @ 18:28 :
wat wil je nou precies? alleen schrijven: get for it, wat perseus zegt. meer? dan zul je het gewoonweg met wat minder tijd (voor schrijven) moeten doen.


volgens mij hoef je een deeltijd opleiding niet onder vwo te rekenen? dan zit je ook niet op je luie gat hoor. deeltijd is bedoelt om er iets bíj te doen (werken, in jouw geval schrijven), zodat je toch voltijd bezig bent.

dat wordt misschien knokken, maar het is niet onmogelijk. kwa financieen gaat het minder succesvol worden, maar wat al eerder gezegd is: deeltijd is niet gericht op mensen die van twee walletjes willen eten . ík denk dat je toch een keuze moet maken. iig veel succes ermee.
Ik wil creativiteit + geesteswetenschappen. (ofwel in mijn geval schrijven én religie) Gewoonweg met wat minder tijd voor schrijven heb ik nu al 8 jaar gedaan; dat trek ik niet meer. Als daar nog 4-6 jaar bijkomen aan 'minder tijd voor schrijven' kan ik überhaupt niet meer presteren.

Deeltijd reken ik niet onder vwo?

Ik mag in deze dan een 'verwend scholiertje' zijn, maar ik kan geen keuze maken. Ik heb beide nodig, net zoals mensen niet zonder drinken en eten kunnen. Van alleen eten ga je dood. Van alleen drinken ga je dood. Ik ga misschien niet dood, maar het legt een enorme druk op me, het maakt me verdrietig en het geeft me het gevoel dat ik niet kan doen wat ik leuk vind. Ook al vind ik het ene heel leuk, het andere heb ik nodig om met dat ene te kunnen presteren. Ik heb het al een hele tijd volgehouden om mijn creativiteit te moeten onderdrukken, maar ik houd dat niet meer vol. Maar ik weet ook dat als ik straks alleen maar loop te schrijven ik het mis om de bijbel door te spitten of te discussiëren over de Islam, of op bezoek te gaan bij een boeddhistentempel, enz.

Ach ja...op dit moment voel ik me gewoon echt hopeloos en gedemotiveerd dus zie ik het ook zwart-wit. Als er ooit nog een oplossing komt is het misschien weer anders, maar ik heb het wel al heel lang zo ervaren.

En ik ben ook al heel lang op zoek geweest naar iets waarin ik me echt kon ontplooien. Ben ik weer zo dom geweest om te geloven dat de overheid zo goed zou zijn om deeltijd op zijn minst deels te vergoeden. Wat naïef...De overheid geeft niets om haar 'kenniseconomie'.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:16
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 19-02-2007 @ 14:49 :
Schrijf je anders voltijd in en volg het deeltijd... ik denk dat de school daar niet moeilijk over doet.

Of lukt dat niet?
Hoe moet dat?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:36
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 20:14 :
Ik wil creativiteit + geesteswetenschappen. (ofwel in mijn geval schrijven én religie) Gewoonweg met wat minder tijd voor schrijven heb ik nu al 8 jaar gedaan; dat trek ik niet meer. Als daar nog 4-6 jaar bijkomen aan 'minder tijd voor schrijven' kan ik überhaupt niet meer presteren.
daarom moet je er ook voor gaan (imo). deeltijd is volgens mij niet iets wat je er even naast doet, dat wilde ik aangeven. als je echt voor schrijven wilt gaan.. wat je zelf ook aangeeft.

Citaat:
Deeltijd reken ik niet onder vwo?
ik bedoelde dat je zei dat je met vwo6 het er niet naast redde, met voltijd dus zeker niet, maar met deeltijd zie je het wel zitten. als je het met vwo6 niet redt denk ik dat je het met deeltijd ook niet redt. maar goed, dat is mijn idee.

Citaat:
Ik mag in deze dan een 'verwend scholiertje' zijn, maar ik kan geen keuze maken.
dan heb je of een probleem, of je gaat het financieel regelen, of je zoekt iets wat je wel de perfecte middenweg biedt. volgens mij opende je dit topic voor het tweede, maar ik denk dat dat niet voor je te realiseren is. misschien kun je eerst een jaar gaan werken om het financieel rond te krijgen, misschien kun je iets anders vinden. als je gewoon wat wilt schrijven, gooi je het op journalistiek, volg je een extra mastertje of wat bijvakken, maar jij wilt echt gaan schrijven. volgens mij moet je daarom niet op een tussenweg/oplossing rekenen en reeel kijken of iets erbíj eigenlijk uberhaupt wel mogelijk is (in tijd en/of financien dan).
is het niet onmogelijk na de schrijversschool iets anders te gaan studeren? dan heb je je droom in ieder geval binnen. tegen die tijd een beetje knokken voor je inkomen en dan daaraan gaan werken. niet leuk natuurlijk, maar als je niet dood wilt gaan.

Citaat:
En ik ben ook al heel lang op zoek geweest naar iets waarin ik me echt kon ontplooien. Ben ik weer zo dom geweest om te geloven dat de overheid zo goed zou zijn om deeltijd op zijn minst deels te vergoeden. Wat naïef...De overheid geeft niets om haar 'kenniseconomie'.
ik zou het ook wel fijn vinden als je gewoon wat raak zou kunnen studeren. maar wat yolcu zei: je moet het zien als een genadegave.

de optie van makaveli lijkt me niet zo verantwoord en uberhaupt niet haalbaar. je ouders zijn geen optie zeker? ach, zelfs maximaal aanvullende beurzen zijn niet bepaald vetpotten. sterkte ermee .
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 19:49
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 20:03 :
+ Hoezo staat er op de IB-groep site dat je 4 jaar vergoed krijgt maar je er vervolgens tien jaar over mag doen om de boel niet te hoeven terug te betalen? Dan kan je het toch net zo goed deeltijd vergoeden?
Nogmaals.. je krijgt niets vergoed.

En het hele idee achter deeltijdstudies is dus dat het voor mensen is die een andere dagbesteding hebben.

Van carrieretijger.nl:
Deeltijdstudenten kom je in alle leeftijden tegen. Wie in deeltijd studeert, heeft in elk geval al een baan en soms ook een aantal jaar ervaring in de werksoort waar de studie toe opleidt.

De leeftijd van deeltijdstudenten varieert van eind twintig tot midden veertig. Dit is typisch een leeftijdsgroep die dubbel of driedubbel belast is. Het volgen van lessen op een of twee middagen/avonden in de week moet vaak ingepast worden naast:

zelfstudie
een pittige baan
een gezin
En dan is het ook wel fijn als er nog tijd over is voor iets van een sociaal leven.


Een studiegenoot van me doet onze studie in deeltijd door gewoon ieder jaar de helft van de vakken af te ronden. Op deze manier doet ze er twee keer zo lang over en besteedt ze dus de helft van de tijd aan haar studie. Dat is gewoon een kwestie van bespreken met de studieadviseur. Neem dus eens contact op met de studieadviseur van de betreffende opleiding en leg je tijdsprobleem voor. Dan kun je met die persoon bespreken wat de mogelijkheden zijn. Je staat dus ingeschreven als voltijdstudent maar volgt maar de helft van de vakken. Simpel.

Het verhaal over stufi als vergoeding moet je echt uit je hoofd zetten, want dat gaat nergens over.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:28
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Al het mogelijk is te lenen bij de ib is het nog niet zo'n gek idee. Je zit na je opleiding met een schuld, maar de rente is laag, je mag twee jaar na het afronden van je opleiding wachten tot je begint met betalen en over het betalen zelf mag je een aardig tijdje doen. Als je zoals ik niet de energie hebt om naast je studie te werken, is een lening zo slecht nog niet.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 21:17
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Yolcu schreef op 19-02-2007 @ 20:49 :
Nogmaals.. je krijgt niets vergoed.

En het hele idee achter deeltijdstudies is dus dat het voor mensen is die een andere dagbesteding hebben.

Van carrieretijger.nl:
Deeltijdstudenten kom je in alle leeftijden tegen. Wie in deeltijd studeert, heeft in elk geval al een baan en soms ook een aantal jaar ervaring in de werksoort waar de studie toe opleidt.

De leeftijd van deeltijdstudenten varieert van eind twintig tot midden veertig. Dit is typisch een leeftijdsgroep die dubbel of driedubbel belast is. Het volgen van lessen op een of twee middagen/avonden in de week moet vaak ingepast worden naast:

zelfstudie
een pittige baan
een gezin
En dan is het ook wel fijn als er nog tijd over is voor iets van een sociaal leven.


Een studiegenoot van me doet onze studie in deeltijd door gewoon ieder jaar de helft van de vakken af te ronden. Op deze manier doet ze er twee keer zo lang over en besteedt ze dus de helft van de tijd aan haar studie. Dat is gewoon een kwestie van bespreken met de studieadviseur. Neem dus eens contact op met de studieadviseur van de betreffende opleiding en leg je tijdsprobleem voor. Dan kun je met die persoon bespreken wat de mogelijkheden zijn. Je staat dus ingeschreven als voltijdstudent maar volgt maar de helft van de vakken. Simpel.

Het verhaal over stufi als vergoeding moet je echt uit je hoofd zetten, want dat gaat nergens over.
Ik had het nu over voltijd.
+ ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen dan 'vergoeding', en ik zie je probleem ook niet.

Bedankt voor het verhaal over de studiegenoot. Ik zal eens informeren bij de studieadviseur. Maar ik snap niet wat dan het verschil is met deeltijd?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2007, 21:34
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-02-2007 @ 21:28 :
Al het mogelijk is te lenen bij de ib is het nog niet zo'n gek idee. Je zit na je opleiding met een schuld, maar de rente is laag, je mag twee jaar na het afronden van je opleiding wachten tot je begint met betalen en over het betalen zelf mag je een aardig tijdje doen. Als je zoals ik niet de energie hebt om naast je studie te werken, is een lening zo slecht nog niet.
Mja...maar mag je ook lenen als je een studie doet die alleen in voltijdversie door hen gefinancieerd wordt? Ik moet in totaal zo'n 15000 euro hebben, de ene studie kan ik lenen van een vriendin, maar dan zitten we nog met een hoop geld dat ik ergens vandaan moet halen en om dat terug te betalen later is ook niet bepaald 'makkelijk', of wel? (ik weet niet zoveel over hoeveelheid geld en hoe moeilijk/makkelijk het is om terug te betalen, maar mensen zeggen dat 15.000 heel veel is en het gaat wel om twee studies)
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 07:08
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 22:17 :

+ ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen dan 'vergoeding'
Studiefinanciering?

Het is niet echt een vergoeding, meer een bijdrage in de kosten, was het maar waar dat je er alles van kon betalen...

Citaat:
Maar ik snap niet wat dan het verschil is met deeltijd?
Dat je je inschrijft als voltijd student? En dat je dus meer collegegeld moet betalen, maar ook dat je studiefinanciering krijgt? En aangezien je dat laatste zo graag wilt, lijkt me dat misschien idd nog wel de beste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 15:16
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-02-2007 @ 08:08 :
Studiefinanciering?

Het is niet echt een vergoeding, meer een bijdrage in de kosten, was het maar waar dat je er alles van kon betalen...


Dat je je inschrijft als voltijd student? En dat je dus meer collegegeld moet betalen, maar ook dat je studiefinanciering krijgt? En aangezien je dat laatste zo graag wilt, lijkt me dat misschien idd nog wel de beste oplossing.
Ok. Dat lijkt me dan wel een gat in het beleid, maar de studieadviseur die ik heb gesproken zegt dat dat kan, dus nog eens even goed overleggen, komt het misschien toch nog goed. Dat zou HEEEEEL fijn zijn.

Zal ik alsnog veel geld moeten lenen, maar dan moet het te doen zijn.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 15:35
Verwijderd
Je mag de IBgroep op je blote knieën danken dat ze in ieder geval de mogelijkheid geven om een voltijd studie gefinancierd door de overheid te doen. In de VS zijn de mogelijkheden er eigenlijk niet. Oftewel, we zitten hier in een luxepositie. (En ja, het is terecht dat de overheid geld besteedt aan hun kenniseconomie en dat moet ook, maar dat doen ze dus én dat staat hier even niet ter discussie.)

Daar komt bij dat het logisch is dat ze deeltijdopleidingen niet vergoeden, om de redenen die al genoemd zijn. Daar is echt wel goed over na gedacht, en ik vind het redelijk naïef om te denken dat die vergoed zouden worden.

Ten derde wilde ik nog even meegeven dat het misschien verstandig is één ding te kiezen. Ik ken je dilemma, ik heb het zelf ook, maar vier jaar studie is ten eerste niet het einde van de wereld en ten tweede kun je altijd nog een andere studie gaan doen. Ik wil ook nog wel twintig extra studies gaan doen, maar dat is qua tijd gewoon niet haalbaar. Ik wil ook wel meer tijd aan schrijven besteden, maar momenteel is dat niet mijn grootste prioriteit omdat ik in de eerste plaats een goede toekomst voor mezelf wil. Als jij die alleen in het schrijven ziet, en dat idee krijg ik, moet je je gewoon aanmelden bij de schrijversvakschool en gaan werken. Zie je dat niet zitten, doe dan een (voltijd) opleiding, of een andere deeltijdopleiding, want schrijversscholen zijn inderdaad niet de beste baangarantie. Maar kies wat je leuk vindt en wat je goed kunt en frustreer je niet tot in het einde der tijden over het oneerlijke overheidsstelsel, want dat is niet oneerlijk. Verre van zelfs.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 12:55
Verwijderd
Kweetniet hoor, maar ik zie hier een hoop tegenspraak..

Een deeltijdstudie duurt veel langer dan een voltijd studie. Je bent minstens 6 jaar bezig. Twee studies volgen betekent ongeveer hetzelfde als: veel ambitie, veel minder vrije tijd. Als jij met vwo erbij niet eens kunt schrijven, kun je het met een universitaire opleiding al helemaal niet. Je zei al dat je een ander topic over dat onderwerp hebt gestart. En wat blijkt daaruit: nee het is niet per se zwaarder, maar je moet wel kunnen omgaan met de druk van tentamens/papers. Dat betekent zelfstandig ongeveer 100x meer studeren dan op de middelbare school. En als het al niet eens lukt met vwo, met betrekkelijk op het 'afsluiten' dan heb je misschien wel meer moeite met concentratie dan andere mensen, want ik ken genoeg mensen die veel proza en gedichten schreven, tekenden of schilderden naast hun schoolopleiding.

Je mag dus al blij zijn als je voor 1 opleiding stufie krijgt, en dat je er uberhaupt nog een andere gratis naast kunt doen. Maar dan wel voltijd. Dat die schrijvervakschool particulier is, is pech hebben. Dus ik ben bang dat je zal moeten kiezen.

Laatst gewijzigd op 21-02-2007 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 18:54
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Waar wil je die studie volgen?

Ik weet dat op de faculteit geesteswetenschappen in Tilburg maar rond de 5 colleges per week gegeven worden.

Dat is dus al zo goed als deeltijd
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 21-02-2007 @ 19:54 :
Waar wil je die studie volgen?

Ik weet dat op de faculteit geesteswetenschappen in Tilburg maar rond de 5 colleges per week gegeven worden.

Dat is dus al zo goed als deeltijd
Colleges zijn niet de hele studie. Denk maar eens aan de projecten, al het leeswerk, de opdrachten, etcetera...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2007, 06:45
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 21-02-2007 @ 13:55 :
Kweetniet hoor, maar ik zie hier een hoop tegenspraak..

Een deeltijdstudie duurt veel langer dan een voltijd studie. Je bent minstens 6 jaar bezig. Twee studies volgen betekent ongeveer hetzelfde als: veel ambitie, veel minder vrije tijd. Als jij met vwo erbij niet eens kunt schrijven, kun je het met een universitaire opleiding al helemaal niet. Je zei al dat je een ander topic over dat onderwerp hebt gestart. En wat blijkt daaruit: nee het is niet per se zwaarder, maar je moet wel kunnen omgaan met de druk van tentamens/papers. Dat betekent zelfstandig ongeveer 100x meer studeren dan op de middelbare school. En als het al niet eens lukt met vwo, met betrekkelijk op het 'afsluiten' dan heb je misschien wel meer moeite met concentratie dan andere mensen, want ik ken genoeg mensen die veel proza en gedichten schreven, tekenden of schilderden naast hun schoolopleiding.

Je mag dus al blij zijn als je voor 1 opleiding stufie krijgt, en dat je er uberhaupt nog een andere gratis naast kunt doen. Maar dan wel voltijd. Dat die schrijvervakschool particulier is, is pech hebben. Dus ik ben bang dat je zal moeten kiezen.
^^ had het niet beter kunnen zeggen, en dat komt niet vaak voor.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 11:51
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 21-02-2007 @ 13:55 :
Kweetniet hoor, maar ik zie hier een hoop tegenspraak..

Een deeltijdstudie duurt veel langer dan een voltijd studie. Je bent minstens 6 jaar bezig. Twee studies volgen betekent ongeveer hetzelfde als: veel ambitie, veel minder vrije tijd. Als jij met vwo erbij niet eens kunt schrijven, kun je het met een universitaire opleiding al helemaal niet. Je zei al dat je een ander topic over dat onderwerp hebt gestart. En wat blijkt daaruit: nee het is niet per se zwaarder, maar je moet wel kunnen omgaan met de druk van tentamens/papers. Dat betekent zelfstandig ongeveer 100x meer studeren dan op de middelbare school. En als het al niet eens lukt met vwo, met betrekkelijk op het 'afsluiten' dan heb je misschien wel meer moeite met concentratie dan andere mensen, want ik ken genoeg mensen die veel proza en gedichten schreven, tekenden of schilderden naast hun schoolopleiding.

Je mag dus al blij zijn als je voor 1 opleiding stufie krijgt, en dat je er uberhaupt nog een andere gratis naast kunt doen. Maar dan wel voltijd. Dat die schrijvervakschool particulier is, is pech hebben. Dus ik ben bang dat je zal moeten kiezen.
Ik weet niet hoor, maar twee studies deeltijd volgen is toch wat anders dan twee studies voltijd of 1 voltijd en 1 deeltijd.
Ik zit nu wel in 6VWO maar wel op de VAVO, dus dan doe je praktisch alle PO's, boeken, en toetsen die anders verspreid zijn over de bovenbouw in 1 jaar. Ik haal hoge cijfers, dus ik red 't prima, alleen daarvoor moet ik wel het schrijf- en andere creatiefgebeuren opgeven. Aangezien dat wat ik nu doe voor voltijd staat lijkt me toch dat als ik aan de universiteit deeltijd (15 à 20 uur) zou doen ik WEL tijd over houd voor schrijven.
Ik kan zelfstandig prima studeren, ik heb altijd alles op tijd af, maar ik wil meer dan me alleen bezig houden met school.

Ik kies niet. Punt. Het is en en of niks.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 11:52
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 21-02-2007 @ 19:54 :
Waar wil je die studie volgen?

Ik weet dat op de faculteit geesteswetenschappen in Tilburg maar rond de 5 colleges per week gegeven worden.

Dat is dus al zo goed als deeltijd
Vrije Universiteit Amsterdam.

5 colleges per week? Zijn ze gek?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 12:21
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 22-02-2007 @ 12:52 :
Vrije Universiteit Amsterdam.

5 colleges per week? Zijn ze gek?
ik heb hier een rooster liggen van deze opleiding; in voltijd zijn er twee blokken die beiden 2 colleges per week hebben, ma en wo. maar ik denk idd ook dat dat niet wil zeggen dat je de rest van de week vrij kunt nemen. in deeltijd volg je er 2. of kijk zelf maar op de site .
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 12:48
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik weet niet of het al gezegd is, maar deeltijd is niet bedoeld voor gewone studenten, direct na het VWO.

Het is wel bedoeld voor mensen die al een poosje werken en vaak al een andere HBO/MBO opleiding hebben gedaan. Die naast de opleiding, dus al werk en studie-ervaring hebben.
Ik weet van een HBO opleiding, dat er een redelijk aantal studenten in de loop van hun studie overstappen van voltijd naar deeltijd omdat ze een baan aangeboden hebben gekregen bij hun stagebedrijf.

Maar goed, wat ik hier dus mee wil zeggen. Je kunt wel zeggen dat een deeltijd studie 15 á 20 uur in beslag neemt, maar ik vraag me af of dat op jou van toepassing is. Jij mist hoogst waarschijnlijk ervaring en zal dus meer tijd in een studie moeten stoppen.

Wellicht dat je eens in je omgeving of via de uni in contact kunt komen met mensen die deeltijd studeren en vragen naar hun ervaringen.
__________________
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 13:32
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 22-02-2007 @ 12:52 :
Vrije Universiteit Amsterdam.

5 colleges per week? Zijn ze gek?
Tja.. wie weet

Ik studeer er zelf commun. en informat. wetenschappen, is ongeveer dezelfde studielast per week. Ik zit nu in een werkgroep met een meneer die ook deze studie naast zijn werk doet. Dus zal bij religie ook wel moeten kunnen?
Alleen liggen ze wel erg ver uitelkaar natuurlijk, Amsterdam en Tilburg.

@Krummeltje

Ja, uiteraard. Dat merk ik zelf ook wel, je hebt veel zelfdiscipline nodig. Maar bij deeltijd heb je die net zo goed nodig.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 20:03 :
Ff twee vragen.

Wat nou als ik me voor voltijds inschrijf en vervolgens deeltijd doe? Kan dat, zo ja, hoe moet dat, komen ze daar achter?

+ Hoezo staat er op de IB-groep site dat je 4 jaar vergoed krijgt maar je er vervolgens tien jaar over mag doen om de boel niet te hoeven terug te betalen? Dan kan je het toch net zo goed deeltijd vergoeden?
Hoezo 'komen ze daarachter'? Jij kunt best voltijd studeren maar bijvoorbeeld maar de helft van de vakken volgen per semester. Je doet er dan wel veel langer over, maar dat doe je met deeltijd ook, en je krijgt tenminste de eerste 4 jaar een vergoeding. De IB-groep mag best weten dat jij uitloopt of niet zo goed uitkomt met je tijd, ze gaan heus niet zeggen "Oho, jij doet deeltijd terwijl je zegt dat je voltijd doet!" Geen punt, dus, gewoon aanmelden voor een voltijdstudie en wat minder snel alles doen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 22-02-2007 @ 12:51 :
Ik weet niet hoor, maar twee studies deeltijd volgen is toch wat anders dan twee studies voltijd of 1 voltijd en 1 deeltijd.
Ik zit nu wel in 6VWO maar wel op de VAVO, dus dan doe je praktisch alle PO's, boeken, en toetsen die anders verspreid zijn over de bovenbouw in 1 jaar. Ik haal hoge cijfers, dus ik red 't prima, alleen daarvoor moet ik wel het schrijf- en andere creatiefgebeuren opgeven. Aangezien dat wat ik nu doe voor voltijd staat lijkt me toch dat als ik aan de universiteit deeltijd (15 à 20 uur) zou doen ik WEL tijd over houd voor schrijven.
Ik kan zelfstandig prima studeren, ik heb altijd alles op tijd af, maar ik wil meer dan me alleen bezig houden met school.

Ik kies niet. Punt. Het is en en of niks.
Niks? Ja dat is leuk, lekker op de bank hangen..
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 19-02-2007 @ 20:03 :
Ff twee vragen.

Wat nou als ik me voor voltijds inschrijf en vervolgens deeltijd doe? Kan dat, zo ja, hoe moet dat, komen ze daar achter?

+ Hoezo staat er op de IB-groep site dat je 4 jaar vergoed krijgt maar je er vervolgens tien jaar over mag doen om de boel niet te hoeven terug te betalen? Dan kan je het toch net zo goed deeltijd vergoeden?
Normaal gesproken zijn er veel deeltijdstudies waarbij je uitsluitend s avonds college hebt. Dus dan kun je je ook alleen deeltijd inschrijven. En andere optie is voltijd inschrijven maar slechts de helft van je vakken volgen. En ze komen er bij de universiteit altijd achter want je zult ooit tentamen moeten maken, en bovendien zal het raar zijn als jouw naam niet voorkomt op hun lijst.

En je krijgt slechts 4 jaar stufi. Je mag er altijd zolang over doen als je wilt maar dan mag je ook alles zelf betalen. Die 10 jaar die je noemt dat is de periode waarin geleend geld (dus niet de stufi of de aanvullende beurs) terugbetaald moet zijn.

En vergeet niet dat wij jou hier alleen willen helpen..Dus als hier iemand jou een ander advies geeft dan waar jij op hoopt, dan moet je daar ook open voor staan.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 21-02-2007 @ 19:54 :
Waar wil je die studie volgen?

Ik weet dat op de faculteit geesteswetenschappen in Tilburg maar rond de 5 colleges per week gegeven worden.

Dat is dus al zo goed als deeltijd
Ik heb echt nog nooit zoveel colleges gehad, behalve die ene keer dat ik 3 vakken volgde (22,5 ECTS). Of ligt het misschien aan de duur? (Bij ons 2 tot 3 uur per college).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 22-02-2007 @ 12:51 :
Ik kies niet. Punt. Het is en en of niks.
Hoe oud ben je? 4 of 19? Ik vind het kinderachtig, maar als dat jou dat het beste lijkt dan doe je dat toch? De enige die je er mee hebt ben je zelf.

Volgens mij kan je trouwens naast een voltijd studie ook best een tweede studie doen...het enige probleem dat zich voor kan doen is alleen dat de colleges/lessen op dezelfde tijd kunnen vallen. Een voltijd studie is in principe 40 uur studiebelasting per week, maar er zijn genoeg mensen die naast hun voltijd studie 3 dagen werken, maar die drie dagen zou je ook anders in kunnen vullen (bv. dus met een tweede studie).

Laatst gewijzigd op 22-02-2007 om 17:37.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-02-2007, 08:05
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Morgan schreef op 22-02-2007 @ 14:44 :
Hoezo 'komen ze daarachter'? Jij kunt best voltijd studeren maar bijvoorbeeld maar de helft van de vakken volgen per semester. Je doet er dan wel veel langer over, maar dat doe je met deeltijd ook, en je krijgt tenminste de eerste 4 jaar een vergoeding. De IB-groep mag best weten dat jij uitloopt of niet zo goed uitkomt met je tijd, ze gaan heus niet zeggen "Oho, jij doet deeltijd terwijl je zegt dat je voltijd doet!" Geen punt, dus, gewoon aanmelden voor een voltijdstudie en wat minder snel alles doen.
Nou, waarom zeurt hier iedereen dan dat ik moet kiezen, als je feitelijk gewoon deeltijd vergoed KAN krijgen als je je maar voltijd inschrijft. Gelukkig dat er nog iemand was die me daar op wees...
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 08:08
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 22-02-2007 @ 17:28 :

En je krijgt slechts 4 jaar stufi. Je mag er altijd zolang over doen als je wilt maar dan mag je ook alles zelf betalen. Die 10 jaar die je noemt dat is de periode waarin geleend geld (dus niet de stufi of de aanvullende beurs) terugbetaald moet zijn.

.
Huh? Die tien jaar betekent toch dat je binnen 10 jaar je diploma gehaald moet hebben, en dat als het langer duurt je die 4 jaar stufi die je hebt gehad terug moet betalen/geen gift wordt? Hoelang mag je anders over je diploma doen?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 08:10
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2007 @ 18:04 :
Hoe oud ben je? 4 of 19? Ik vind het kinderachtig, maar als dat jou dat het beste lijkt dan doe je dat toch? De enige die je er mee hebt ben je zelf.

Volgens mij kan je trouwens naast een voltijd studie ook best een tweede studie doen...het enige probleem dat zich voor kan doen is alleen dat de colleges/lessen op dezelfde tijd kunnen vallen. Een voltijd studie is in principe 40 uur studiebelasting per week, maar er zijn genoeg mensen die naast hun voltijd studie 3 dagen werken, maar die drie dagen zou je ook anders in kunnen vullen (bv. dus met een tweede studie).
Ik heb mezelf er mee maar niet meer dan dat ik mezelf ermee heb als ik iets ga doen wat ik niet wil. En de maatschappij heeft zich er ook mee, want wie weet wat er dan van me terechtkomt. Terwijl ik zoveel potentie had.

+ ik heb nu meerdere malen aangegeven dat ik niet de energie en de concentratie heb om naast een voltijd studie een andere te doen. Ik heb zelfs gezegd dat ik op 6VWO te weinig vrije tijd overhoudt. Dus hoezo kan ik een voltijd studie doen + nog 1? Je gaat me niet vertellen dat 40 uur + een deeltijd 20 uur minder is dan 6VWO.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 23-02-2007 @ 09:10 :
+ ik heb nu meerdere malen aangegeven dat ik niet de energie en de concentratie heb om naast een voltijd studie een andere te doen. Ik heb zelfs gezegd dat ik op 6VWO te weinig vrije tijd overhoudt. Dus hoezo kan ik een voltijd studie doen + nog 1? Je gaat me niet vertellen dat 40 uur + een deeltijd 20 uur minder is dan 6VWO.
Ik vraag me af of jij wel weet hoe het is om te studeren en of jij dus nu al kunt beoordelen of je dat wel of niet kunt.

'Zelfs naast 6 vwo': vwo is niet te vergelijken met studeren. Er staat officieel 40 uur per week voor een studie, maar er zijn maar heel weinig studenten die er ook werkelijk 40 uur per week aan besteden (sommigen omdat ze er gewoon geen zin in hebben, anderen omdat ze er naast werken, weer anderen omdat ze andere dingen leuker vinden, weer anderen omdat ze de helft van de week zat zijn, enz. enz. enz.).

Ik heb zelf niet op het vwo gezeten, maar ik weet wel dat ik havo en hbo ook niet te vergelijken vond...en wo en havo ook niet. Studeren is gewoon totaal anders dan de middelbare school.

Maar als je je inschrijft als voltijd, kun je altijd kijken hoe je er zelf over denkt, toch? En je kunt dan altijd besluiten om niet alle vakken te volgen ed, zodat je meer tijd over houdt voor anderen dingen. En dan is er toch helemaal geen probleem? Je doet het allebei in deeltijd en je krijgt studiefinanciering.

Ik zou alleen wel even heel goed informeren naar het bindend studieadvies wat voor de voltijd vaak geldt...anders zit je daar straks weer mee...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 09:19
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 23-02-2007 @ 09:05 :
Nou, waarom zeurt hier iedereen dan dat ik moet kiezen, als je feitelijk gewoon deeltijd vergoed KAN krijgen als je je maar voltijd inschrijft. Gelukkig dat er nog iemand was die me daar op wees...
Oh, ik ben trouwens vergeten te zeggen dat dit dus goed werkt als je een studie doet waarbij je meerdere vakken tegelijkertijd volgt. Als je een studie doet waarbij je bijvoorbeeld elke maand 1 vak hebt of hooguit 2 of 3, dan kun je wel vakken niet doen, maar dan heb je bijvoorbeeld een maand wel college en een maand niet. Dat lijkt me voor jou geen voordeel opleveren.

In Nijmegen op de letterenfaculteit echter volg je elk semester een stuk of 6 vakken tegelijk. Als je er dan een aantal niet doet, bijvoorbeeld maar 3 vakken per week volgt, dan hou je genoeg tijd over voor een tweede studie. Die vakken die je niet doet, kun je rustig het daaropvolgende jaar doen.

Het ligt er dus wel aan hoe de vakken bij die universiteit zijn ingedeeld.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 23-02-2007 @ 09:08 :
Huh? Die tien jaar betekent toch dat je binnen 10 jaar je diploma gehaald moet hebben, en dat als het langer duurt je die 4 jaar stufi die je hebt gehad terug moet betalen/geen gift wordt? Hoelang mag je anders over je diploma doen?
Ja, dat is idd ook tien jaar. Maar dan krijg je alsnog geen extra vergoeding.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 17:21
Anika
Hoe wil je dan eigenlijk die vier jaar extra zelf gaan bekostigen? (ervan uitgaande dat je twee keer zo lang over je studie doet)
Dat wordt wel heel veel lenen dan, of ernaast werken maar dan heb je weer geen tijd om te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 23-02-2007 @ 09:10 :
Ik heb mezelf er mee maar niet meer dan dat ik mezelf ermee heb als ik iets ga doen wat ik niet wil. En de maatschappij heeft zich er ook mee, want wie weet wat er dan van me terechtkomt. Terwijl ik zoveel potentie had.
haha, you funny.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 22:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-02-2007 @ 09:28 :
Ik vraag me af of jij wel weet hoe het is om te studeren en of jij dus nu al kunt beoordelen of je dat wel of niet kunt.

'Zelfs naast 6 vwo': vwo is niet te vergelijken met studeren. Er staat officieel 40 uur per week voor een studie, maar er zijn maar heel weinig studenten die er ook werkelijk 40 uur per week aan besteden (sommigen omdat ze er gewoon geen zin in hebben, anderen omdat ze er naast werken, weer anderen omdat ze andere dingen leuker vinden, weer anderen omdat ze de helft van de week zat zijn, enz. enz. enz.).

Ik heb zelf niet op het vwo gezeten, maar ik weet wel dat ik havo en hbo ook niet te vergelijken vond...en wo en havo ook niet. Studeren is gewoon totaal anders dan de middelbare school.

Maar als je je inschrijft als voltijd, kun je altijd kijken hoe je er zelf over denkt, toch? En je kunt dan altijd besluiten om niet alle vakken te volgen ed, zodat je meer tijd over houdt voor anderen dingen. En dan is er toch helemaal geen probleem? Je doet het allebei in deeltijd en je krijgt studiefinanciering.

Ik zou alleen wel even heel goed informeren naar het bindend studieadvies wat voor de voltijd vaak geldt...anders zit je daar straks weer mee...
Mja dat is wel zo; het zal ook wel een kwestie van uitproberen zijn, maar ik zal toch ergens op moeten afgaan en de meest geluiden die ik hoor zijn toch dat UNI over het algemeen meer tijd kost dan VWO; de redenen doen er dan even niet toe.

Wat is het probleem met het bindend studieadvies?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 22:55
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Morgan schreef op 23-02-2007 @ 10:19 :
Oh, ik ben trouwens vergeten te zeggen dat dit dus goed werkt als je een studie doet waarbij je meerdere vakken tegelijkertijd volgt. Als je een studie doet waarbij je bijvoorbeeld elke maand 1 vak hebt of hooguit 2 of 3, dan kun je wel vakken niet doen, maar dan heb je bijvoorbeeld een maand wel college en een maand niet. Dat lijkt me voor jou geen voordeel opleveren.

In Nijmegen op de letterenfaculteit echter volg je elk semester een stuk of 6 vakken tegelijk. Als je er dan een aantal niet doet, bijvoorbeeld maar 3 vakken per week volgt, dan hou je genoeg tijd over voor een tweede studie. Die vakken die je niet doet, kun je rustig het daaropvolgende jaar doen.

Het ligt er dus wel aan hoe de vakken bij die universiteit zijn ingedeeld.
Goed punt. Zal het eens nakijken.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 22:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Anika schreef op 23-02-2007 @ 18:21 :
Hoe wil je dan eigenlijk die vier jaar extra zelf gaan bekostigen? (ervan uitgaande dat je twee keer zo lang over je studie doet)
Dat wordt wel heel veel lenen dan, of ernaast werken maar dan heb je weer geen tijd om te schrijven.
Bovendien mag je nadat je vier jaar stufi hebt ontvangen nog maar drie jaar lenen ipv vier jaar dus dat lukt ook niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 23:12
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Anika schreef op 23-02-2007 @ 18:21 :
Hoe wil je dan eigenlijk die vier jaar extra zelf gaan bekostigen? (ervan uitgaande dat je twee keer zo lang over je studie doet)
Dat wordt wel heel veel lenen dan, of ernaast werken maar dan heb je weer geen tijd om te schrijven.
Mja...ik kan Schrijversvakschool volledig renteloos lenen bij een vriendin. We hebben nog geen duidelijke overeenkomst gemaakt, maar ze zal niet van me eisen dat ik dat meteen terugbetaal als de studie afgelopen is.
Wat betreft die andere studie, die duurt bachelor deeltijd 6 jaar en master 2 jaar dus 8 jaar in totaal, maar ik kan altijd nog besluiten om als de schrijversvakschool na 4 jaar klaar is even tijdelijk over te stappen op voltijd, en dan kan ik dat in principe in 2 jaar afmaken, en hoef ik daarvan dus 'maar' 2 jaar te betalen. (en ook 'maar' 2 jaar wat minder creatief te zijn) Kan ik daarna als het allemaal rooskleurig verloopt parttime werken en parttime schrijven en even op zwart zaad leven aangezien die leningen ook terug moeten worden betaald.
Zoiets.

Ik houd de optie schrijversschool in Utrecht (voltijd) ook wel open hoor, alhoewel ik dus mijn bedenkingen heb over het feit dat het voltijd is. Het is ook een beetje een sprong in het diepe. Voltijd schrijven en als het niks wordt dan heb je een probleem. Dat legt er ook druk op en ik heb wel wat druk nodig, maar teveel druk werkt ook niet bepaald positief op de prestaties.

Ik vind het trouwens wel leuk dat jullie me proberen te helpen hoor.
Ik gedraag me alleen zo kinderachtig omdat ik er niet tegen kan als ik iets wil en ik krijg het niet + als ik me eenmaal ergens in vastgebeten heb.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 23:16
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-02-2007 @ 23:59 :
Bovendien mag je nadat je vier jaar stufi hebt ontvangen nog maar drie jaar lenen ipv vier jaar dus dat lukt ook niet.
Jawel hoor. Kan tijdelijk op voltijd overstappen, duurt het nog maar 2 jaar, 2 jaar lenen.

Ik kan in theorie ook nog 2 jaar deeltijd doen en 1 jaar voltijd, ofzo, maar dat is in feite nog duurder; deeltijd is 'slechts' 300 euro goedkoper dan voltijd.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 11:25
Yolcu
Yolcu is offline
Je bedenkt allerlei creatieve oplossingen, maar ik denk dat het je heel erg tegen gaat vallen omdat je echt geen enkel idee hebt over wat studeren is en wat het kost. Daarmee bedoel ik: met alleen het collegegeld ben je er nog lang niet.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Zwanger worden #4
Thee Muts
499 05-09-2008 17:34
Werk, Geld & Recht Studietegemoetkoming/Stufi thuisstudie
Adrenaline
19 11-05-2007 11:00
Algemene schoolzaken Baas werkt niet mee aan deeltijdopleiding -- Bedrijven die mensen hiervoor aannemen?
Shock
6 09-04-2007 22:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Omgaan met terreurdreiging
Gatara
108 13-12-2006 21:58
Psychologie Wat vind jij belangrijk aan de hulpverlening?
Fantôme
35 04-03-2005 16:47
Eindexamens 2004 Wat te doen als je niet geslaagd bent
Stefanie
42 04-06-2004 10:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.