Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2013
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2013, 20:24
Moi45
Moi45 is offline
Er is veel geklaagd over deze opgave. Laks acht de klacht ongegrond(http://www.nu.nl/eindexamens/3477393...l-lastig-.html).

De opgave is idd goed, alleen te abstract.

Maar
Als we kijken naar het antwoordmodel:
maximumscore 4 •
Er moet gelden 6 2,454 m mdm ⋅ +⋅⋅=⋅ 1 • Dit is te vereenvoudigen tot 6 2,454 d + ⋅= 1 • Het oplossen van deze vergelijking 1 • Het antwoord: (minimaal) 20 dienstjaren 1
Opmerking Als een concrete waarde voor m gekozen is en het aantal dienstjaren op een juiste manier berekend is, hiervoor geen scorepunten aftrekken.
De opmerking dwingt mij om zeggen dat de opgave oneerlijke kansen geeft aan de leerlingen.
Leerlingen die eerlijk te werk gaan zullen mul scoren. Leerlingen die met een voorbeeld werken zullen 4 punten krijgen ( ik gun ze het wel uiteraard).

Maw. Ik adviseer havisten om te klachten over deze opgave.
Fomuleer je klacht over wat ik zie. Dus niet dat de opgave niet klopt maar waarom is niet vermeld dat jullie met een voorbeeld mogen werken.
Advertentie
Oud 30-05-2013, 23:06
the economist
the economist is offline
ik ben het niet met je eens.
het opstellen van de formule V = 6m + 2,4*m*d is niet al te moeilijk, die stond er ook al.
de vergoeding moet nu 54* m zijn, dus wordt het 54m = 6m + 2,4*m*d
nu kun je alles delen door m, en resteert: 54 = 6+2.4 d
wat de opmerking aangeeft, is dat wanneer je eerst voor m een fictief maandsalaris invult, gewoon om even te kijken waar je mee bezig bent, het wat concreter te maken, dan mag dan. Als je voor m 1234,56 invlut mag dat, e deelt later toch overal door 1234,56

Het heeft niets met oneerlijkheid te maken, je opmerking is dat de opgave te abstract is, nou, door iets in te vulen maak je m juist concreter.
Oud 31-05-2013, 13:54
Moi45
Moi45 is offline
Ik adviseer je om correctie voorschrift te raadplegen
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...t=vg41h1h4i9qd

daar staat dan iemand die getallenvoorbeeld gebruikt krijgt volle punten ( dus zonder algemene geval).
wat je zei over bij abstract probeer je een voorbeeld en dan ga je terug naar algemene, ben ik met je 100% mee eens. Dat is niet wat in de correctie model staat
Maar
ik praat hier over leerlingen van havo wiskunde A. ze vinden het ontzettend moeilijk en die hebben daar over massaal geklaagd.
Ik ben mee eens dat de som valide is. Daar praat ik niet over
Het punt die ik duidelijk wil maken. Waarom accepteren ze een getallen voorbeeld als juiste antwoord.
De eerlijke leerlingen bleven steken in algemene gevallen.
Leerlingen die zomaar wat invullen krijgen 4 punten.
Dat is oneerlijk
Oud 31-05-2013, 17:56
the economist
the economist is offline
nou, niet helemáál een getallenvoorbeeld, alleen als een concrete waarde voor m is ingevuld.
dus de formule is:
54m = 6m + 2,4*m*d.
je kunt nu simpel overal door m delen.

als een leerling dt niet ziet (inderdaad, havo a, niet iedereen ziet dat meteen)
en ze vullen voor m iets in, dan ga je vervolgens rekenen, en valt dat maandsalaris vroeg of laat toch weer weg.
Wiskundig gezien doe je niks fout, en zo kom je ook op t zelfde antwoord.
dat staat er. niet dat je zomaar iets voor d in mag vullen - dat mag niet
Oud 31-05-2013, 19:38
Moi45
Moi45 is offline
Citaat:
nou, niet helemáál een getallenvoorbeeld, alleen als een concrete waarde voor m is ingevuld.
dus de formule is:
54m = 6m + 2,4*m*d.
je kunt nu simpel overal door m delen.

als een leerling dt niet ziet (inderdaad, havo a, niet iedereen ziet dat meteen)
en ze vullen voor m iets in, dan ga je vervolgens rekenen, en valt dat maandsalaris vroeg of laat toch weer weg.
Wiskundig gezien doe je niks fout, en zo kom je ook op t zelfde antwoord.
dat staat er. niet dat je zomaar iets voor d in mag vullen - dat mag niet
pardon
als je met een voorbeeld werk, doe je wiskundige gezien niks fout?????

op wat baseer je dat?

de vraag gaat toch niet over een gevalletje?

als de leerlingen daarover gaan klagen zouden hun gelijk kunnen krijgen
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2004 Klachten over het Examen '04
combatguy
134 07-06-2004 09:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.