Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2010, 16:13
Verwijderd
Ah, vroeg me al af of er nog op gereageerd zou worden
Mijn vriend heeft een gebalanceerde chromosoomafwijking, een translocatie van de 2:6. Wat dus eigenlijk betekent dat bij hem chromosoom 2 en chromosoom 6 verwisseld zit. Voor hem geen probleem, want alles zit er gewoon, alleen niet allemaal op de juiste plek. Voor een eventuele zwangerschap kan het wel gevolgen hebben, hij heeft een hogere kans op een verminderde vruchtbaarheid en er is veel meer kans op miskramen. Zijn zussen hebben het ook, en zijn jongste zusje heeft helaas al 2 miskramen gehad.
Hij heeft dus zaadcellen die gewoon normaal zijn, zaadcellen die net als hij een gebalanceerde translocatie hebben en zaadcellen waarbij er een ongebalanceerde translocatie zit, dus die bijvoorbeeld twee 6 chromosomen hebben ipv een 2 en een 6. Dat laatste geeft een gehandicapt kind. Hoewel de kans daarop maar 0.5% hoger zou zijn dan bij iemand met een normaal chromosomenpatroon.
Ik wil heel graag kinderen straks maar ik ben gewoon een beetje bang dat het een heel traject zal gaan worden met veel miskramen en verdriet. Daarom vroeg ik me af of hier mensen zitten die er zelf mee te maken hebben gehad of iemand uit hun omgeving.. Maar misschien is de vraag niet helemaal op zijn plek hier op het scholierenforum

@Sassiefje, wat heb jij dan als ik vragen mag?

Laatst gewijzigd op 14-12-2010 om 16:22. Reden: toevoeging
Advertentie
Oud 14-12-2010, 16:35
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ah, vroeg me al af of er nog op gereageerd zou worden
Mijn vriend heeft een gebalanceerde chromosoomafwijking, een translocatie van de 2:6. Wat dus eigenlijk betekent dat bij hem chromosoom 2 en chromosoom 6 verwisseld zit. Voor hem geen probleem, want alles zit er gewoon, alleen niet allemaal op de juiste plek. Voor een eventuele zwangerschap kan het wel gevolgen hebben, hij heeft een hogere kans op een verminderde vruchtbaarheid en er is veel meer kans op miskramen. Zijn zussen hebben het ook, en zijn jongste zusje heeft helaas al 2 miskramen gehad.
Hij heeft dus zaadcellen die gewoon normaal zijn, zaadcellen die net als hij een gebalanceerde translocatie hebben en zaadcellen waarbij er een ongebalanceerde translocatie zit, dus die bijvoorbeeld twee 6 chromosomen hebben ipv een 2 en een 6. Dat laatste geeft een gehandicapt kind. Hoewel de kans daarop maar 0.5% hoger zou zijn dan bij iemand met een normaal chromosomenpatroon.
Ik wil heel graag kinderen straks maar ik ben gewoon een beetje bang dat het een heel traject zal gaan worden met veel miskramen en verdriet. Daarom vroeg ik me af of hier mensen zitten die er zelf mee te maken hebben gehad of iemand uit hun omgeving.. Maar misschien is de vraag niet helemaal op zijn plek hier op het scholierenforum

@Sassiefje, wat heb jij dan als ik vragen mag?
Ik heb een deletie op chromosoom 21 en een aangeboren hartafwijking (vermoedelijk daardoor veroorzaakt). De kans dat ik mijn hartafwijking doorgeef is rond de 25 procent en ook een hogere frequentie van miskramen is hiermee geassocieerd. Ik heb ook endometriose maar een sterke kinderwens, wat het verhaal niet eenvoudiger maakt. Ik begrijp heel goed waar je tegen op ziet. Als je meer wilt weten dan mag je me gerust pm'en (ik reageer alleen niet altijd heel snel)
Oud 14-12-2010, 20:52
Verwijderd
Succes moz!


En nog wat betreft die namen. Ik hoorde van mijn baas dat zijn opa (die Laurens heette) wilde dat al zijn 11 kinderen hun eerste zoon Laurens zouden noemen. En dat een heleboel dat ook gedaan hebben. Dat lijkt me dus helemaal niks Dat als je het over je neefje Laurens hebt, erbij moet zeggen van welke vader en moeder.

Ik vind het leuk om tweede namen wel te vernoemen, maar eerste namen hoeft van mij niet zo.
Oud 14-12-2010, 21:07
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
(Lijkt me ook waarschijnlijk dat mijn kinderen min of meer vegetarisch gaan opgroeien (misschien eens per week vlees, maar vast niet vaker), hoewel ik ze dat ook niet af wil gaan dwingen - maar die gewoonte nemen ze gemakkelijker over juist omdat ze natuurlijk vooral thuis eten).
Die vind ik wel interessant, trouwens: zijn er vegetariërs in dit topic en hoe zien die dit voor zich in de opvoeding van hun kinderen? Laat je het een keuze zijn en geef je ze tot de tijd dat ze die keuze kunnen maken juist wel vlees of juist niet?
Voorlopig nog geen kinderen hier, maar ik zou me er sowieso eerst verder over willen inlezen; of kleine kinderen ook net zo gezond zijn/worden als ze altijd vegetarisch eten.

Ik ben een semi-vegetarier (eet af en toe wel vis), mijn vriend koopt ook nooit vlees, maar hij eet het wel af en toe als het door anderen voorgeschoteld wordt (hij lust juist weer helemaal geen vis).

Kan me dus voorstellen dat we onze kinderen grotendeels als vegetariers op zouden voeden, maar misschien af en toe wat vlees of vis.

Ik vind het echter niet nodig om mijn kinderen te verbieden kroketten of knakworstjes te eten als ze bv. bij andere kinderen thuis zijn of naar verjaardagfeestjes gaan. Anders gaat het hele vegetarisch eten ze alleen maar tegen staan volgens mij...

Dus bij mij thuis zouden ze (grotendeels) vegetarisch eten voorgeschoteld krijgen, wat ze bij anderen thuis eten moeten ze zelf weten. (En als ze dan thuis komen zeuren dat ze ook knakworstjes willen kunnen ze de vegetarische variant krijgen )
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 15-12-2010, 08:30
Love,SweetLove
Avatar van Love,SweetLove
Love,SweetLove is offline
Ikzelf ben vegetarier en ben vegetarisch opgevoed. Ik heb veel vlees en vis dingen dus nog nooit geproefd.

Ik ben mijn ouders zeer dankbaar voor dat ze me zo hebben opgevoed want op deze manier kost het mij totaal geen moeite om vegetarisch te zijn.

Vanaf een jaar of 12 hebben ze mij de keuze gelaten of ik vlees wou eten. Natuurlijk wel met de voorwaarden dat ik het thuis nooit zou krijgen. Ik heb toen wel eens vlees gegeten bij vriendinnen maar ben daar ook weer heel snel mee gestopt omdat ik gewoon graag vegetarisch wou/wil zijn.

Omdat ik zelf zo dankbaar ben voor dat gedeelte van mijn opvoeding weet ik dus ook zeker dat ik mijn kinderen ook vegetarisch zal opvoeden. Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het absoluut niet ongezond is om een kind vegetarisch op te voeden. Ik denk juist gezonder omdat je je kind meegeeft bewust na te denken over voedsel.
Oud 15-12-2010, 09:01
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het absoluut niet ongezond is om een kind vegetarisch op te voeden. Ik denk juist gezonder omdat je je kind meegeeft bewust na te denken over voedsel.
daar zou ik toch mee oppassen, met dat zo stellig te beweren, want of je lichaam op een vegetarisch dieet kan overleven is toch echt persoonsgebonden een vriendin van mij at volgens de vegetarische normen heel gezond, voldoende vleesvervangers, peulvruchten, etc etc, en zij is op sterven na dood geweest na een aantal jaar strikt vegetarisch eten. sinds ze terug in beperkte mate vlees en vis eet is ze weer kerngezond (geworden)...

ik wil maar zeggen dat het niet voor iedereen is weggelegd

bewust nadenken over voedsel heeft overigens weinig tot niets te maken met al dan niet vegetarisch eten. je kan ook gewoon 'normaal' eten (mens is en blijft omnivoor en dus wél vlees en vis eten blijft 'de norm', vandaar de term 'normaal' ) en heel bewust omgaan met voedsel, maar dat terzijde
Oud 15-12-2010, 09:07
Verwijderd
Citaat:
daar zou ik toch mee oppassen, met dat zo stellig te beweren, want of je lichaam op een vegetarisch dieet kan overleven is toch echt persoonsgebonden een vriendin van mij at volgens de vegetarische normen heel gezond, voldoende vleesvervangers, peulvruchten, etc etc, en zij is op sterven na dood geweest na een aantal jaar strikt vegetarisch eten. sinds ze terug in beperkte mate vlees en vis eet is ze weer kerngezond (geworden)...

ik wil maar zeggen dat het niet voor iedereen is weggelegd

bewust nadenken over voedsel heeft overigens weinig tot niets te maken met al dan niet vegetarisch eten. je kan ook gewoon 'normaal' eten (mens is en blijft omnivoor en dus wél vlees en vis eten blijft 'de norm', vandaar de term 'normaal' ) en heel bewust omgaan met voedsel, maar dat terzijde
Dat is idd ook een van de redenen waarom wij wel vlees eten af en toe, want ik geloof gewoon dat dat een belangrijke bron van voedingsstoffen is. Je kan wel zonder, maar dan moet je het wel goed compenseren (door bv vitamine-supplementen).
Oud 15-12-2010, 10:05
Verwijderd
Ik eet af en toe biologisch vlees. Ook maak ik héél af en toe een uitzondering voor rookworst e.d., want ik heb minder problemen met separatorvlees, aangezien dat echt een restproduct is en ik het belangrijk vind dat dat niet zomaar weggegooid wordt. Bovendien zijn dingen als goede biologische rookworst superduur, daar ben je bij de biologische slager zo een tientje voor kwijt. Bij voorkeur haal ik het alsnog daar, maar goed, je kunt niet alles hebben. Van andere dierlijke producten haal ik overigens ook de biologische variant.

M'n kinderen ga ik ook zo opvoeden, met weinig vlees/vis, en alle dierlijke producten uitsluitend van biologische herkomst. Ik ga ze ook duidelijk uitleggen dat vlees in de supermarkt gewoon hetzelfde is als de lieve koetjes en geitjes op de kinderboerderij, ik vind het nonsens dat veel mensen (ook pubers en volwassenen, niet alleen kinderen) een onderscheid leggen tussen 'echte' dieren en de steriele pakjes boterhamworst in de supermarkt. Door het verbloemen van het niet-bestaan van dat onderscheid is compassie voor velen een 'ver van je bed'-show. Kinderen moeten weten dat wij, als dierensoort, net als andere dieren ook andere dieren eten, maar dat we - omdat we rationele wezens zijn - moeten streven naar een humane omgang met de dieren die we eten.

Als ze wat ouder zijn en kritische vragen beginnen te stellen mogen ze een filmpje zien van hoe het er in de bioindustrie aan toe gaat, met van mijn kant een versimpelde uitleg over de hoeveelheid troep die in bioindustrievlees gestopt wordt. Ik heb het dan over een leeftijd van, hmm, tien jaar ofzo.

Rond hun twaalfde mogen ze zelf beslissen of ze vegetariër willen worden of niet. Tot die tijd mogen ze ook kiezen voor vleesvervangers als de rest van het gezin vlees eet, maar ze moeten wel minstens eens per maand (biologisch) vlees blijven eten. Puur omdat er nog weinig is onderzocht over de langetermijngevolgen van vegetarisme vanaf heel jonge leeftijd, óók als het heel verantwoord vegetarisme is, en dan wil ik het risico niet lopen.

Als ik tegen de tijd dat ik kinderen krijg weer vegetariër word dan ga ik het ook zo aanpakken.

Ik vind het lastiger om te bedenken wat ik zou doen met bezoekjes aan de McDonalds e.d. Ik vind het een immorele organisatie die bovendien ranzig eten serveert, en ik ben er al een jaar of tien niet meer geweest. Als 't even kan zal ik er ook nooit meer komen. Maar misschien geven m'n kinderen als pre-pubers wel minder om moraliteit dan ik. Ik denk dat ik er dan een soort spel van maak, dan gaan we een keer met z'n allen naar de McDonalds om daar zo'n menu te halen, en dan gaan we het thuis vergelijken met lekkere zelfgemaakte hamburgers. Hopelijk hebben ze dan zoiets van 'oh het is inderdaad veel viezer' waardoor ze er niet meer heen willen.
Oud 15-12-2010, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Ik eet af en toe biologisch vlees. Ook maak ik héél af en toe een uitzondering voor rookworst e.d., want ik heb minder problemen met separatorvlees, aangezien dat echt een restproduct is en ik het belangrijk vind dat dat niet zomaar weggegooid wordt. Bovendien zijn dingen als goede biologische rookworst superduur, daar ben je bij de biologische slager zo een tientje voor kwijt. Bij voorkeur haal ik het alsnog daar, maar goed, je kunt niet alles hebben. Van andere dierlijke producten haal ik overigens ook de biologische variant.

M'n kinderen ga ik ook zo opvoeden, met weinig vlees/vis, en alle dierlijke producten uitsluitend van biologische herkomst. Ik ga ze ook duidelijk uitleggen dat vlees in de supermarkt gewoon hetzelfde is als de lieve koetjes en geitjes op de kinderboerderij, ik vind het nonsens dat veel mensen (ook pubers en volwassenen, niet alleen kinderen) een onderscheid leggen tussen 'echte' dieren en de steriele pakjes boterhamworst in de supermarkt. Door het verbloemen van het niet-bestaan van dat onderscheid is compassie voor velen een 'ver van je bed'-show. Kinderen moeten weten dat wij, als dierensoort, net als andere dieren ook andere dieren eten, maar dat we - omdat we rationele wezens zijn - moeten streven naar een humane omgang met de dieren die we eten.

Als ze wat ouder zijn en kritische vragen beginnen te stellen mogen ze een filmpje zien van hoe het er in de bioindustrie aan toe gaat, met van mijn kant een versimpelde uitleg over de hoeveelheid troep die in bioindustrievlees gestopt wordt. Ik heb het dan over een leeftijd van, hmm, tien jaar ofzo.

Rond hun twaalfde mogen ze zelf beslissen of ze vegetariër willen worden of niet. Tot die tijd mogen ze ook kiezen voor vleesvervangers als de rest van het gezin vlees eet, maar ze moeten wel minstens eens per maand (biologisch) vlees blijven eten. Puur omdat er nog weinig is onderzocht over de langetermijngevolgen van vegetarisme vanaf heel jonge leeftijd, óók als het heel verantwoord vegetarisme is, en dan wil ik het risico niet lopen.

Als ik tegen de tijd dat ik kinderen krijg weer vegetariër word dan ga ik het ook zo aanpakken.

Ik vind het lastiger om te bedenken wat ik zou doen met bezoekjes aan de McDonalds e.d. Ik vind het een immorele organisatie die bovendien ranzig eten serveert, en ik ben er al een jaar of tien niet meer geweest. Als 't even kan zal ik er ook nooit meer komen. Maar misschien geven m'n kinderen als pre-pubers wel minder om moraliteit dan ik. Ik denk dat ik er dan een soort spel van maak, dan gaan we een keer met z'n allen naar de McDonalds om daar zo'n menu te halen, en dan gaan we het thuis vergelijken met lekkere zelfgemaakte hamburgers. Hopelijk hebben ze dan zoiets van 'oh het is inderdaad veel viezer' waardoor ze er niet meer heen willen.
Naar McDonalds ga ik alleen met ze als ze er zelf om vragen (en ik ga het dus nooit voorstellen) en dan alleen bv met een feestje. Verder ga ik dan inderdaad ook eens zelf thuis hamburgers maken die 100x lekkerder zijn, kijken wat ze dan vinden

Oh, en verder vind ik het ook ongelooflijk belangrijk dat mijn kinderen begrijpen wat vlees is en dat ze de dieren erachter kennen, dus dat ze als ze klein zijn opgroeien met wat een echte koe is (en varkens en kippen etc). Dus regelmatig naar de kinderboerderij en regelmatig naar mijn schoonouders om daar te wandelen langs de weilanden en boerderijen. Ik vind het echt walgelijk dat er kinderen opgroeien in Nederland die nog nooit een boerderijdier van dichtbij hebben gezien... (En als ze oud genoeg zijn en er bv naar vragen, dan wil ik ze ook graag het verschil tussen bv een mega-stal vol kippen en biologisch levende kippen laten zien, zodat ze zelf ook een mening kunnen vormen over dierenwelzijn en het vlees dat ze willen eten.)
Het liefst zou ik ook wat landelijker wonen, maar mja, dat is iets voor de toekomst. En enorm nodig is het ook niet, je bent hier zo de stad uit en tussen de dieren in principe...
(Als ik het zo typ, klinkt het wel heel moralistisch, maar mja, misschien moet dat ook wel )
Oud 15-12-2010, 10:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar het leuke aan MacDonalds voor kinderen is toch niet het eten, maar meer toch dat je zo'n speeltje krijgt en dat je dan 'uit eten' gaat met je ouders? Wij vonden het altijd vies en toen gingen we er niet meer heen, maar dat vond ik toen toch jammer

En ik ben het eens met Andijvie, kinderen moeten weten hoe een echte koe eruit ziet, hoe het bos ruikt en het onderscheid weten tussen een merel en een mus. Zelf eet ik zo'n twee, drie keer per week vegetarisch, als ik later een kind zou krijgen, zou mijn kind dat ook doen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 15-12-2010, 10:43
Kaa
Avatar van Kaa
Kaa is offline
Citaat:
Naar McDonalds ga ik alleen met ze als ze er zelf om vragen (en ik ga het dus nooit voorstellen) en dan alleen bv met een feestje. Verder ga ik dan inderdaad ook eens zelf thuis hamburgers maken die 100x lekkerder zijn, kijken wat ze dan vinden
Bij Eddie Murphy werkte het niet

(Raw )
__________________
*Signature*
Oud 15-12-2010, 10:48
Verwijderd
Ik ben vegetariër, mijn man niet. Jinthe krijgt ook vlees, vis en kip, maar eet ook wel eens vegetarisch. Inderdaad omdat ik denk dat er belangrijke voedingsstoffen in zitten, maar vooral ook omdat ik van mening ben dat ze zelf de keuze moet/mag maken om vegetariër te worden. Dus niet dat als ze straks een feestje heeft en iedereen eet een hamburger, dat zij dat dan niet mag 'van haar mama'. Als ze oud genoeg is, mag ze zelf kiezen wat ze wil.

@Moz: Succes!!!
Oud 15-12-2010, 10:57
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
En ik ben het eens met Andijvie, kinderen moeten weten hoe een echte koe eruit ziet, hoe het bos ruikt en het onderscheid weten tussen een merel en een mus.
Dit. Ik ben heel erg met de natuur opgevoed en kan dus fruitbomen zonder vruchten herkennen aan z'n bladeren of bloesem. Mijn vriend kan dat absoluut niet. Ook merels/eskters/mussen en andere vogels zijn voor hem 'gewoon vogels'. En dat de plant met een pluizenbol een paardebloem heet wist hij ook niet (geloofde hij ook niet totdat ik wiki erbij haalde, hij dacht dat de boterbloem paardebloem heette). Ik wil dus wel dat mijn kinderen dat weten. Dat ze bladeren kunnen zien en kunnen zeggen dat er een eetbare wortel onder de grond zit. Of dat ze me kunnen vertellen welke vogels ze op een dag hebben zien langsvliegen. Ik vind dat dat een belangrijk deel is van de opvoeding. Het maakt een wandeling door de natuur ook leuker.

Ook dat melk uit een koe komt en niet uit de winkel vind ik belangrijk. Waar leer van gemaakt wordt, hoe je moet melken. Hoe brood gemaakt wordt. Hoe je uit een zaadje een plant kunt laten groeien... Al dat soort dingen.
Oud 15-12-2010, 10:58
Verwijderd
Moz' laatste bericht was gisteren om 14:55. Misschien is (heeft?) ze al bevallen Anders was ze vast actiever, want volgens mij is het maar saai in zo'n ziekenhuis. Moz, kom je status eens rapporteren aan je forumbroeders!
Oud 15-12-2010, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Moz' laatste bericht was gisteren om 14:55. Misschien is (heeft?) ze wel al bevallen Anders was ze vast actiever, want volgens mij is het maar saai in zo'n ziekenhuis. Moz, kom eens je status eens rapporteren aan je forumbroeders!
Ze heeft net op DK gepost!

Citaat:
Hallo. Ik zit nu standaard aan drie infusen, waarvan een met annoying bijwerkingen en een piepapparaat om mijn hartslag en zuurstofgehalte in bloed te monitoren, aangezien een bijwerking kan zijn dat ik vergeet te ademen Maar mijn bloeddruk is nu eindelijk iets lager en stabiel.
Oud 15-12-2010, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Ze heeft net op DK gepost!
Ja, ik zag het net! Dat was dan waarschijnlijk echt in dezelfde minuut dat ik op haar profiel keek.
Oud 15-12-2010, 12:01
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Wat klinkt het allemaal zwaar, als je die ideeën zo leest. Zo van: mijn kinderen moeten zich hiervan bewust zijn, ze moeten dat weten, die namen kennen en die kennis in huis hebben. Natuurlijk valt het allemaal mee: een keertje naar vrienden op de boerderij om te kijken hoe je een koe melkt is niet zwaar, en het hebben over de herkomst van vlees en leer is ook een gesprekje onder het eten wat niet bijzonder veel moeite hoeft te zijn.
Ik kijk meer uit naar het zien hoe je kind zich ontwikkelt, en hoe snel het leren en groeien soms kan gaan. Maar goed, dan denk ik meteen aan de spelletjes die je kunt doen om het getalbegrip te stimuleren, ieder zijn ding.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 15-12-2010, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Wat klinkt het allemaal zwaar, als je die ideeën zo leest. Zo van: mijn kinderen moeten zich hiervan bewust zijn, ze moeten dat weten, die namen kennen en die kennis in huis hebben. Natuurlijk valt het allemaal mee: een keertje naar vrienden op de boerderij om te kijken hoe je een koe melkt is niet zwaar, en het hebben over de herkomst van vlees en leer is ook een gesprekje onder het eten wat niet bijzonder veel moeite hoeft te zijn.
Ik kijk meer uit naar het zien hoe je kind zich ontwikkelt, en hoe snel het leren en groeien soms kan gaan. Maar goed, dan denk ik meteen aan de spelletjes die je kunt doen om het getalbegrip te stimuleren, ieder zijn ding.
Dat bedoelde ik idd met dat het zo moralistisch klinkt, maar ik vind kennis van natuur wel heel belangrijk. En verder zal ik ook iedere avond voorlezen en regelmatig samen maar de bieb gaan, want dat vind ik ook belangrijke ontwikkeling (en als kind vond het dat heeerlijk, lekker in de bieb boeken uitzoeken <3 en 's avonds voorgelezen worden <3 ). En andere educatieve dingen zal ik ook zeker willen stimuleren.
Dat klinkt waarschijnlijk overdrevener dan het is hoor. Ik zie mijn zus nu hetzelfde doen, en dat gaat heel natuurlijk, het is niet zo dat mijn zus een juf is voor haar kinderen en de kinderen dus iedere dag les hebben van hun moeder.
Maar ik zie ook kinderen opgroeien zonder die stimulans en prikkels. Kinderen die dus niet gaan wandelen en naar dieren kijken, kinderen die weinig respect krijgen voor eten (maar bv. iedere avond vissticks of kipnuggets krijgen, en een glas cola), die nooit worden voorgelezen of gestimuleerd worden in hun taalontwikkeling, die geen spelletjes met hun ouders spelen... Mja, dat vind ik vrij treurig Kindjes van kennissen van me zitten bv. 's ochtends voor de tv te ontbijten, en 's avonds voor de tv te eten. Geen verhaaltje voor het slapen gaan ofzo. Dat vind ik erg treurig
(En kinderen kun je ook stimuleren door ze zelf te laten spelen, ook iets wat ik heel belangrijk vind, dus denk niet dat ik zo'n moeder wordt die telkens tegen de kinderen zegt wat ze nu eens moeten gaan doen etc )
Oud 15-12-2010, 12:31
Verwijderd
Ik ben van mening dat je naar je kind moet kijken en je als ouders daar op 'aan moet passen'. En dat kan ook wel eens betekenen dat je iets doet waar je het minder mee eens bent. Jinthe kijkt bv. ook wel eens tv onder het eten, terwijl ik daar er tegen was...ben het nog steeds, maar als ze moe is, is het een uitkomst. Het gebeurt dus niet iedere avond (zeker niet), maar het gebeurt wel eens. En voor voorlezen heeft ze niet genoeg rust...we kijken wel eens samen plaatjes, maar dat is dan echt secondenwerk en dan vliegt ze er weer vandoor. Doen we dus ook niet 's avonds voor het slapen gaan, dan doen we andere dingen. We hebben een vast ritueel: (soms bad of douche,) fles melk drinken, schone luier, kleding uit, pyjama aan, tanden poetsen, liedje zingen, Nijn en beer en papa en mama welterusten wensen en dan gaat ze naar bed en zetten we een cd met kinderliedjes aan. En tussendoor dollen we wat of oefenen we bv. dingen als oor, oog, neus, enzo. Als ze wat meer rust krijgt, wil ik wel graag voor gaan lezen, want dat lijkt me heerlijk en daarnaast ook goed.

Zelf spelen kan ze trouwens als de beste. Altijd al zo geweest. Ik stimuleer meer (door) het samenspelen.
Oud 15-12-2010, 12:37
Verwijderd
En het is wel saai hier, maar de helft van de dag lig ik aan een ctg en kan ik niet laptoppen of wordt dat anderszins verhinderd. Douchen bijvoorbeeld, is best een taak als je niet even losgekoppeld mag worden. Ik voel me ook best suf en slap door de medicatie, beetje jammer want het liefst ga je natuurlijk fris en fruitig de bevalling in. maar het is niet anders. Hoop nu dat ze straks zeggen: heuj, je hebt 2 cm dus morgen gaan we inleiden, maar ik ben bang dat dat iets te optimistisch is. Het schiet vooralsnog niet echt op, trollbaby heeft het nog wel naar zijn zin waar hij zit.
Oud 15-12-2010, 14:11
Regenboog
Avatar van Regenboog
Regenboog is offline
Citaat:
Ik vind het ook een beetje aan de naam liggen, en aan hoe close collega's zijn. En ook wat het leeftijdsverschil is misschien.

Ik vind het wat anders als je je kind dezelfde naam geeft als zijn/haar neefje/nichtje. Wordt ook lastig voor oma's, opa's, ooms en tantes. Dat je met achternamen moet gaan werken als je het over je kleinkind hebt.
Mijn nichtje is een half jaar eerder geboren dan ik en heeft de naam die mijn moeder voor mij in gedachte had (Roos) Ik weet niet precies hoe het zit of wie er eerst was, maar mijn moeder had het er al wel met mijn tante over gehad. Toch altijd een beetje gek. Ookal is Roos natuurlijk een veel voorkomende naam.

Nu heet ik Noor, want daarmee kan je hetzelfde als met Roos (Rooje, Rosa, Rosalie) En mijn 2e naam ik Rosa.

Citaat:
Ik vind het lastiger om te bedenken wat ik zou doen met bezoekjes aan de McDonalds e.d. Ik vind het een immorele organisatie die bovendien ranzig eten serveert, en ik ben er al een jaar of tien niet meer geweest. Als 't even kan zal ik er ook nooit meer komen. Maar misschien geven m'n kinderen als pre-pubers wel minder om moraliteit dan ik. Ik denk dat ik er dan een soort spel van maak, dan gaan we een keer met z'n allen naar de McDonalds om daar zo'n menu te halen, en dan gaan we het thuis vergelijken met lekkere zelfgemaakte hamburgers. Hopelijk hebben ze dan zoiets van 'oh het is inderdaad veel viezer' waardoor ze er niet meer heen willen.
Ik ben nog nooit met mijn moeder (of vader) naar de McDonalds geweest. Mn moeder vond het niks, dus kwamen we er niet. Maar ik kwam er wel met vriendinnetjes, of met feestjes. Daarmee heb ik niks gemist. Ik nam dan overigens altijd melk ipv cola en kipnuggetjs ipv hamburgers in mijn happy meal

Nu kom ik er zelf wel eens gewoon omdat ik zin heb in een lekker vieze mcdonalds hamburger
__________________
Ik zie alleen wat je niet doet, waar je niet bent. Ik hoor alleen wat je niet zegt.
Oud 15-12-2010, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Ik ben nog nooit met mijn moeder (of vader) naar de McDonalds geweest. Mn moeder vond het niks, dus kwamen we er niet. Maar ik kwam er wel met vriendinnetjes, of met feestjes. Daarmee heb ik niks gemist. Ik nam dan overigens altijd melk ipv cola en kipnuggetjs ipv hamburgers in mijn happy meal

Nu kom ik er zelf wel eens gewoon omdat ik zin heb in een lekker vieze mcdonalds hamburger
Dat laatste wil ik dus voorkomen. Ik wil m'n kinderen indoctrineren zodat ze het bij voorkeur net zo'n nare plaats vinden als ik. Al is het geen ramp als dat niet gebeurt natuurlijk, en ik ga ze ook niet tegenhouden ofzo als ze er met vrienden heen willen. Op de leeftijd dat ze dat zelfstandig kunnen heb je er sowieso weinig meer over te zeggen, trouwens.
Oud 15-12-2010, 15:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Wat klinkt het allemaal zwaar, als je die ideeën zo leest. Zo van: mijn kinderen moeten zich hiervan bewust zijn, ze moeten dat weten, die namen kennen en die kennis in huis hebben.
Ja, zoals Andijvie al zegt: het klinkt zwaar, maar in praktijk valt dat natuurlijk allemaal wel mee en gaat er een hoop vanzelf. Toch lijkt het me niet verkeerd om je van tevoren voor te nemen met je kind eens naar het bos te gaan, om je bewust te zijn van hoe je je kind zou willen opvoeden. Een paar goede voornemens hebben is beter dan te zeggen: 'nou, we zien het allemaal wel, het kan me niet schelen'. Denk ik toch.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 15-12-2010, 15:58
Verwijderd
Oh ik vind het ook helemaal niet zwaar, al die dingen die hier genoemd worden heb ik gewoon spelenderwijs geleerd... ik had een beste vriendinnetje op de boerderij, ideaal! En laterrrr heb ik zelf een halve boerderij inclusief boomgaard (ja okee, misschien onbewoonbaar verklaard, maar hij gaat er komen ) dus ze gaan dat echt wel leren zonder dat ik ze dat specifiek in hoef te prenten... Ik heb het ook allemaal spelenderwijs geleerd van mijn ouders.

Wat de McDonalds betreft: Wij mochten ook nooit, of nou ja, we gingen nooit met m'n ouders, want die vonden het smerige zooi. Geloof dat mijn broertje wel heel graag er ooit heen wilde, ik kan me zelf vagelijk herinneren dat ik ook wel wilde om het speeltje. Maar ik was een kieskauwer, ik lustte als kind echt niks, al helemaal geen hamburgers. En de friet daar was lang niet zo lekker als ovenpatat, dus ik had zelf echt niks met het hele gebeuren... en ik heb ook nooit de neiging gehad om er vaak eten te gaan kopen.

Ja als tiener kocht ik enige tijd daar kipnuggets, als ik met vriendinnen ging winkelen (een vriendinnetje was mcdonaldsfan), maar toen kwam ik een onbestemd hard stukje iets tegen in mijn kipnugget en sindsdien heb ik er nooit meer 'vlees' gegeten
Oud 15-12-2010, 16:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Veel begrippen kun je je kunt aanleren zonder daar veel speciaals voor te hoeven ondernemen, als je je er maar van bewust bent dat jij als ouder degene bent die het ze aan kan bieden.
Ik zie bij de kleuters die bij ons op school komen grote verschillen. Je kunt goed zien of er a) geen Nederlands wordt gesproken, b) eenvoudig/kinderlijk Nederlands wordt gesproken of c) er gevarieerd met de kinderen wordt gepraat. Ik gebruik als juf regelmatig 'moeilijke' woorden, om kinderen uit te dagen qua woordenschat.

En als kind wilde ik ook graag naar McDonalds, maar dat was dan vooral om het speeltje . Nu kom ik er praktisch nooit meer, en als ik er ben, neem ik een McFlurry.
Oud 15-12-2010, 16:19
Verwijderd
Ik ging als kind wel eens met een verjaardagsfeestje naar McDonalds, ook met mijn eigen verjaardagsfeestje. Maar mijn ouders gingen nooit mee, mijn zus was dan onze 'escort' zeg maar Later overigens wel vaak bij McDonalds gegeten met mijn zus, maar nu al jaren niet meer. Vind het wel gewoon lekker, vooral de cheeseburger, dat ontken ik niet. Maar het is lekker op een hele foute manier Eigen gemaakte hamburgers zijn volledig anders, en aanzienlijk lekkerder
Oud 15-12-2010, 20:03
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Ik post hier normaal nooit (maar lees wel bijna alles), maar wil toch even kwijt dat mn vriendin vannacht een nichtje gekregen heeft en ik dus (een ook soort van) oom ben

Iedereen verwachte dat ze dit weekend geboren zou worden, maar toch een paar dagen eerder dus na een hele korte bevalling (amper een uur). Ze heet Paulien, is bijna 4 kg en vrij groot.

Over een paar weken weer eentje, waarvan iedereen denkt dat het een jongetje wordt, dus ben benieuwd
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.

Laatst gewijzigd op 15-12-2010 om 20:14.
Oud 15-12-2010, 20:41
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Wat een reus! Gefeliciteerd Wolter en vriendin!
__________________
I like my new bunny suit
Oud 15-12-2010, 21:05
Verwijderd
Gefeliciteerd, oom Wolter en tante
Oud 15-12-2010, 21:07
Signy
Avatar van Signy
Signy is offline
In Brazilie een vrouw die een kind (meisje volgens mij) kreeg van 7 kilo.

zie hier:
Braziliaanse bevalt van baby van ruim 7 kilo
Gepubliceerd: zondag 12 december 2010 14:58
Update: zondag 12 december 2010 15:31

Een Braziliaanse vrouw heeft dinsdag een kind van 7,1 kilo ter wereld gebracht. Het gezonde meisje meet 60 centimeter een heet Gisela. Dat meldden Braziliaanse media zaterdagavond (lokale tijd).

Volgens de 42-jarige moeder van tien waren twee eerdere kinderen ook aan de zware kant met respectievelijk 6 en 5,8 kilo als geboortegewicht. Mogelijk is een vorm van diabetes bij de moeder de oorzaak. De vrouw is van de Munurucu-stam die in de Braziliaanse Amazone huist, maar ze beviel in een lokaal ziekenhuis.

Baby's wegen doorgaans bij hun geboorte rond de 3 kilo. Een Indonesische vrouw baarde vorig jaar een 8,7 kilo zware baby en in Italië kwam in 1955 ooit een jongetje van 10,2 kilo ter wereld.
__________________
MAYNARD! I rest my case --- And Colin & Ricky. --- Ik ben zo blij dat ik ben wie ik ben, dat ik ga waar ik ga, dat ik sta blablabla
Oud 15-12-2010, 21:13
Verwijderd
ik lees hier wel eens, ik post nooit. Ik heb geen kind, ben niet zwanger, en er is ook niemand in mijn omgeving die zwanger is of wil worden. Ik vind het gewoon leuk om de verhalen te lezen .

Ik wou alleen even waarschuwen , ik ging met mijn ouders ook nooit naar de McDonald's, en ik ging er werken.
Al mijn collega's hebben hetzelfde verhaal, dus we maakten er altijd grapjes over :'). Dat wou ik even delen!

Oh: Gefeliciteerd Wolter, en heel veel succes Moz!
Oud 15-12-2010, 22:30
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
In Brazilie een vrouw die een kind (meisje volgens mij) kreeg van 7 kilo.

zie hier:
Braziliaanse bevalt van baby van ruim 7 kilo
Gepubliceerd: zondag 12 december 2010 14:58
Update: zondag 12 december 2010 15:31

Een Braziliaanse vrouw heeft dinsdag een kind van 7,1 kilo ter wereld gebracht. Het gezonde meisje meet 60 centimeter een heet Gisela. Dat meldden Braziliaanse media zaterdagavond (lokale tijd).

Volgens de 42-jarige moeder van tien waren twee eerdere kinderen ook aan de zware kant met respectievelijk 6 en 5,8 kilo als geboortegewicht. Mogelijk is een vorm van diabetes bij de moeder de oorzaak. De vrouw is van de Munurucu-stam die in de Braziliaanse Amazone huist, maar ze beviel in een lokaal ziekenhuis.

Baby's wegen doorgaans bij hun geboorte rond de 3 kilo. Een Indonesische vrouw baarde vorig jaar een 8,7 kilo zware baby en in Italië kwam in 1955 ooit een jongetje van 10,2 kilo ter wereld.
Het kan inderdaad bijna niet anders dan dat die vrouw diabetes heeft. Ik weet zo snel geen andere reden te verzinnen waardoor je baby zo zwaar wordt.

Hier gaat het overigens allemaal prima. Ik ben een hele trotse pappa want het gaat echt heel erg goed met Maud. Ze kan al even los staan maar heeft er nog niet echt zin in om stapjes aan de hand te zetten. Ook is ze druk bezig met het zelf eten van de lepel en zijn er inmiddels ook 2 boven tanden door aan het komen (met natuurlijk de bijbehorende nachtelijke huil partijen )

Ook vermaak ik me prima met haar op mijn dinsdag pappa dag. Ze speelt eerst een paar uur in de box, dan is het tijd voor een koekje en wat drinken en dan mag ze in de kamer spelen. Daarna de lunch en dan lekker slapen. Dan samen boodschappen doen en weer verder spelen. Ook vind ze m'n gitaar helemaal fantastisch en zit ze soms ook heel aandachtig naar mijn gepingel (wat nog naar weinig klinkt) te luisteren. Ik hoop heel hard dat ze het zelf ook leuk gaat vinden om muziek te maken want het lijkt me echt fantastisch om dat met z'n 2en te kunnen doen. Als ze het niet wil is het uiteraard ook prima want haar keuze enzo maar o wat lijkt het me leuk.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Oud 15-12-2010, 23:00
Verwijderd
Hmm meestal als kinderen zien dat de ouders iets leuk vinden, willen ze het ook wel, hoor! Hoewel soms met een beetje een omwegje. (geldt trouwens ook voor de minder leuke dingen )
Oud 16-12-2010, 06:21
Verwijderd
Gefeliciteerd, Wolter en vriendin!

Ik dacht trouwens dat het gemiddelde tegenwoordig wel iets boven de 3 kg lag. In het CB-boekje is het midden van de curve tenminste een kilo of 3,5. En behalve steeds zwaarder, worden kinderen gemiddeld ook steeds langer (qua lengte ) geboren.
Oud 16-12-2010, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Gefeliciteerd, oom Wolter en tante
Tante Lisa

De moeder heeft het alweer supersnel gedaan, de eerste kwam ook nadat ze nog lekker bezoek had gehad tot vijf uur en om zeven uur werd ze geboren, dit keer had ze ook een normale dag gehad, om half elf de verloskundige en om kwart over elf was ze er. Derde perswee Navelstreng zat twee keer rond de nek, dus er was heel even paniek, maar dat was dus maar van korte duur. (10 seconden leken een kwartier te duren volgens papa en mama)

Maar ze had het erover dat ze bij deze keer last had van een extreem branderig gevoel, en een vriendin van haar had dat al eens gehad en zij nu bij de tweede bevalling en de verloskundige herkende het direct en zei: dan moeten we opschieten. Gewoon omdat het zoveel pijn deed, maar ik ben stiekem benieuwd naar het hele mechanisme daarachter..

Anyway.. De naam vind ik niet fantastisch En groot is ze inderdaad, maar wat wil je met een mama van 1.82 en een papa van 1.88, met een familie waarin ik met 1.75 absoluut het kleintje ben

En oom wolter is er pas over ruim een week bij de vorige geboorte waren we nog geen stel dus dit keer voelt het alsof hij wel oom is geworden?
Oud 16-12-2010, 09:47
Verwijderd
Gemiddelde is in Nederland inderdaad nog nét geen 3.5, maar ik kan me wel voorstellen dat dat wereldwijd lager ligt, ook bij Braziliaanse baby's.

Klinkt goed, Wammus

En gefeliciteerd WolterB en Lusi Karthoum!
Oud 16-12-2010, 13:11
Verwijderd
Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het met Moz en Mozbaby gaat!
Oud 16-12-2010, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het met Moz en Mozbaby gaat!
Inderdaad, ze heeft vandaag de hele dag nog niet gepost! Misschien komt het door de CTG, maar hopelijk heeft ze het heel druk met iets anders
Oud 16-12-2010, 16:10
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Volgende week woensdag slik ik mijn laatste pil en dan gaan we ervoor

Ik ben trouwens ook voornamelijk een lezer hier, maar wilde het toch even melden
Toch fijn om van alles te lezen en me over dingen aan het denken te zetten. Plus, wat nog leuker is, alle ervaringen te lezen van de jonge moeders hier!
Oud 16-12-2010, 16:14
Catch
Catch is offline
Succes Fleurop!
Oud 16-12-2010, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Volgende week woensdag slik ik mijn laatste pil en dan gaan we ervoor

Ik ben trouwens ook voornamelijk een lezer hier, maar wilde het toch even melden
Toch fijn om van alles te lezen en me over dingen aan het denken te zetten. Plus, wat nog leuker is, alle ervaringen te lezen van de jonge moeders hier!
succes
Oud 16-12-2010, 16:38
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het met Moz en Mozbaby gaat!
Dit ja.

En succes, Fleurop!

Hier is het eerste trimester alweer voorbij, gaat snel! Precies 13 weken zwanger vandaag.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 16-12-2010, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Tante Lisa

De moeder heeft het alweer supersnel gedaan, de eerste kwam ook nadat ze nog lekker bezoek had gehad tot vijf uur en om zeven uur werd ze geboren, dit keer had ze ook een normale dag gehad, om half elf de verloskundige en om kwart over elf was ze er. Derde perswee Navelstreng zat twee keer rond de nek, dus er was heel even paniek, maar dat was dus maar van korte duur. (10 seconden leken een kwartier te duren volgens papa en mama)

Maar ze had het erover dat ze bij deze keer last had van een extreem branderig gevoel, en een vriendin van haar had dat al eens gehad en zij nu bij de tweede bevalling en de verloskundige herkende het direct en zei: dan moeten we opschieten. Gewoon omdat het zoveel pijn deed, maar ik ben stiekem benieuwd naar het hele mechanisme daarachter..

Anyway.. De naam vind ik niet fantastisch En groot is ze inderdaad, maar wat wil je met een mama van 1.82 en een papa van 1.88, met een familie waarin ik met 1.75 absoluut het kleintje ben

En oom wolter is er pas over ruim een week bij de vorige geboorte waren we nog geen stel dus dit keer voelt het alsof hij wel oom is geworden?
Watwatwat Lisaaaa is Wolters vriendin? Ik dacht dat hij er dit keer niet eentje van het forum had? Heb ik dit nou serieus een jaar gemist

En spannend, Fleurop! Ik dacht dat jullie nog zaten te denken enzo, maar jullie zijn er dus uit?
Oud 16-12-2010, 17:07
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
succes Fleurop!!
Oud 16-12-2010, 17:21
Verwijderd
@Lisa; ik wist je naam trouwens wel Maar je nick niet!
Oud 16-12-2010, 18:29
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Wauw, wat gaaf Fleurop Zo'n spannende periode!

En ik ben ook heul benieuwd naar Moz!
__________________
Tsja
Oud 16-12-2010, 18:38
Verwijderd
Even snelle update: nog niks gebeurd, de hormonen doen niet heel hard hun werk. Maar inmiddels wel wat vooruitgang en waarschijnlijk worden morgenvroeg de vliezen gebroken. (maar goed dat kreeg ik gisteren ook te horen over vandaag...)
Oud 16-12-2010, 18:51
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
succeeeeeesssssssssssssssssssss !!
Oud 16-12-2010, 21:20
Verwijderd
Succes, Moz, dat wachten zal wel vreselijk zijn zo lang!
Oud 16-12-2010, 21:26
engeltje
engeltje is offline
Citaat:
Ik? Hoezo? Of heb je het nu tegen blauw engeltje?
Ik had het tegen blauw engeltje maar ik had toch stiekem wel een beetje gelijk Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik ben benieuwd hoe het je bevalt, zo met al een kleintje om je heen. Het is toch niet meer helemaal nieuw, maar wel weer heel speciaal (vond ik in ieder geval).

Moz, succes met de laatste loodjes! Ik hoop dat je een fijne en goede bevalling hebt!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.