Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2003, 20:39
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Ik vroeg me dit eigenlijk gewoon af:

Je ziet vaak in SF films dat ze schieten met laserwapens en dan zie je zo'n lichtstraal.

1. Als je in het echt een laser als wapen zou gebruiken zie je dan een straal? Dat lijkt mij nl. een beetje vaagh met een laserpen zie je dat ook niet.

2. Als je wel zo'n straal zou zien, dan zou je 'm toch sowieso niet zien vliegen? Die straal gaat dan toch met de lichtsnelheid, 't lijkt me niet dat je 'm dan zo door je kamer ziet vliegen.
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2003, 14:40
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Drexz schreef op 26-03-2003 @ 21:39:
1. Als je in het echt een laser als wapen zou gebruiken zie je dan een straal?
Neu... Tenzij het stoffig is o.i.d.

Citaat:
Drexz schreef op 26-03-2003 @ 21:39:
2. Als je wel zo'n straal zou zien, dan zou je 'm toch sowieso niet zien vliegen? Die straal gaat dan toch met de lichtsnelheid, 't lijkt me niet dat je 'm dan zo door je kamer ziet vliegen.
In welke film heb je dat gezien?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 17:23
rockyj
Avatar van rockyj
rockyj is offline
Starwars
__________________
Tsja, ik had natuurlijk ook wat anders kunnen typen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 17:34
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 27-03-2003 @ 18:23:
Starwars
Idd

Je ziet de hele tijd van die licht-strepen door de lucht gaan
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 19:12
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
tis een film.
ze hadden ook de lichtstraal niet zichtbaar kunnen maken, maar dan is gelijk de hele film verpest. dan zie je obi wan een beetje dansen met zijn lightsaber als hij de stralen terugkaatst.

in principe is zon wapen wel mogelijk, maar hij gebruikt dan echt veel energie. dan zou je een nuke-batterij kunnen gebruiken, maar dat is een beetje gevaarlijk en wat doe je als ie leeg is?
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:29
Verwijderd
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 22:58
S
Avatar van S
S is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 27-03-2003 @ 22:29:
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
Hebben ze toch al?
Heb de site niet echt goed gelezen, maar hier staat het een beetje van die Boeing uitgelegd.


Ze hebben toch ook 'StarWars defend system' oid?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 23:16
Verwijderd
Citaat:
S schreef op 28-03-2003 @ 23:58:
Hebben ze toch al?
Heb de site niet echt goed gelezen, maar hier staat het een beetje van die Boeing uitgelegd.
Heb daar vorig jaar ofzow eens iets over gelezen, dus ben niet helemaal bij
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 20:51
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 28-03-2003 @ 06:59:
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
dus kortom C&C Generals is realistisch want daar heb je ook zo'n grote laser straal
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 20:58
Verwijderd
Citaat:
SynoP schreef op 30-03-2003 @ 21:51:
dus kortom C&C Generals is realistisch want daar heb je ook zo'n grote laser straal
in principe wel, maar het kost best veel energie
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 01:24
M@TRIX
Avatar van M@TRIX
M@TRIX is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 27-03-2003 @ 20:12:

in principe is zon wapen wel mogelijk, maar hij gebruikt dan echt veel energie. dan zou je een nuke-batterij kunnen gebruiken, maar dat is een beetje gevaarlijk en wat doe je als ie leeg is?
in de batterijen bak....
__________________
Je suis Napoleon, ik heb america ontdekt!!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 18:13
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 27-03-2003 @ 22:29:
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
hebben ze al, ze kunnen ondertussen ook vijandige artillerie granaten onderscheppen met laser.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 09:43
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 27-03-2003 @ 22:29:
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
Heb ik een keer een documentaire over gezien, ze hadden een Boeing 747 compleet volgestouwd met apparatuur

Ook lieten ze wat zien over de eerste proeven met het neerhalen van bewegende doelen via laser, een of ander enorm ding lieten ze een klein miniatuurvliegtuigje neerhalen, na 2! uur richten was het raak...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 05-04-2003 @ 10:43:

Ook lieten ze wat zien over de eerste proeven met het neerhalen van bewegende doelen via laser, een of ander enorm ding lieten ze een klein miniatuurvliegtuigje neerhalen, na 2! uur richten was het raak...
whaha, lelijk
2 uur is best lang hoor
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 19:13
alwaysgood
alwaysgood is offline
zeker als je weet dat een vliegtuig binnen een kwartier tegen een wolkenkrabber gaat opknallen
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 10:33
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
zolang het in atmosfeer is kunnen die lasers nog wel redelijk realistisch zijn. Lucht 'reflecteert' het licht ook een heel klein beetje en er zitten altijd stofdeeltjes in. Als de laser sterk genoeg is reflecteert het genoeg om zichtbaar te worden.

Wat neit klopt is dat die stralen er neit meteen zijn.

en ik meende btw dat dat boeing project was afgelast?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 21:01
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 13-04-2003 @ 11:33:
zolang het in atmosfeer is kunnen die lasers nog wel redelijk realistisch zijn. Lucht 'reflecteert' het licht ook een heel klein beetje en er zitten altijd stofdeeltjes in. Als de laser sterk genoeg is reflecteert het genoeg om zichtbaar te worden.
Lijkt me wel nogal vervelend als je dan net een gedeelte van die laser in je ogen krijgt... Als het weerkaatst, en jij ziet het, ken je dagdag tegen je ogen zeggen, lijkt mij, gezien ze die lasers als wapengs gebruiken.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 03:41
notbonefish
notbonefish is offline
in plaats van laser zouden het plasma kanonnen kunnen zijn. maar dan is de naam 'turbolaser' wel een beetje misleiden


en ik denk overigens niet dat lucht zo veel licht kan weerspiegelen dat je opeens zelf blind wordt. wanneer is de laatste keer dat jij buiten opeens je eigen spiegelbeeld in de lucht zag hangen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2003, 18:41
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
bonefish schreef op 14-04-2003 @ 04:41:
in plaats van laser zouden het plasma kanonnen kunnen zijn. maar dan is de naam 'turbolaser' wel een beetje misleiden


en ik denk overigens niet dat lucht zo veel licht kan weerspiegelen dat je opeens zelf blind wordt. wanneer is de laatste keer dat jij buiten opeens je eigen spiegelbeeld in de lucht zag hangen?
Je "spiegelbeeld" bestaat uit een hele hoop lichtstralen, in tegenstelling tot een laser, die bestaat uit gebundelde lichtstralen die dus heel klein (smal) is. Eén stofdeeltje in de lucht, of een waterdruppel oid, en het weerkaatst naar beneden,en het komt in iemands oog, dan is diegene dus mooi wel blind.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 21:36
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef op 15-04-2003 @ 19:41:
Je "spiegelbeeld" bestaat uit een hele hoop lichtstralen, in tegenstelling tot een laser, die bestaat uit gebundelde lichtstralen die dus heel klein (smal) is. Eén stofdeeltje in de lucht, of een waterdruppel oid, en het weerkaatst naar beneden,en het komt in iemands oog, dan is diegene dus mooi wel blind.
I beg to differ.

ten eerste, de deeltjes waar het op zouden moeten weerkaatsen weerkaatsen de photonen min of meer in alle richtingen. een laser in de disco zie je ook niet maar vanuit 1 plek. de intensiteit van de weerkaatsing neemt dus kwadratisch af met afstand (ervanuitgaande - onjuist - dat de photonen nergens anders tegenop botsen).

ten tweede, zelfs al zou de gehele weerkaatsing in je ogen vallen, er wordt maar een miniem deel van de straal weerkaatst. in de disco houdt de straal ook niet op, je ziet immers een straal.

ten derde, als de laser sterk genoeg is om je oog te beschadigen, wat denk je dat het met dat stofdeeltje doet? bovendien, dan zou door de energie van de straal de lucht verwarmd worden, waardoor de deeltjes zich weg gaan verplaatsen van de straal.


BTW: IANAS
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 08:43
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
bonefish schreef op 15-04-2003 @ 22:36:
I beg to differ.

ten eerste, de deeltjes waar het op zouden moeten weerkaatsen weerkaatsen de photonen min of meer in alle richtingen. een laser in de disco zie je ook niet maar vanuit 1 plek. de intensiteit van de weerkaatsing neemt dus kwadratisch af met afstand (ervanuitgaande - onjuist - dat de photonen nergens anders tegenop botsen).

ten tweede, zelfs al zou de gehele weerkaatsing in je ogen vallen, er wordt maar een miniem deel van de straal weerkaatst. in de disco houdt de straal ook niet op, je ziet immers een straal.

ten derde, als de laser sterk genoeg is om je oog te beschadigen, wat denk je dat het met dat stofdeeltje doet? bovendien, dan zou door de energie van de straal de lucht verwarmd worden, waardoor de deeltjes zich weg gaan verplaatsen van de straal.


BTW: IANAS
Ten eerste, ik ben nog nooit in de disco geweest en heb verder ook nog nooit een lichtshow gezien. (Zijn volgens mij ook geen echte lasers die ze maken.) Dus ik weet niet hoe je het daar alles ziet.

Ten tweede, nogmaals: een laser is één gebundelde lichtstraal, anders is het geen laser, dus die kan moeilijk diffuus weerkaatst worden.

Ten derde, wil men een effectieve laser maken zonder extreme hoeveelheden energie te gebruiken, maakt men die laser kort, maar krachtig. En dan nog, je ogen kunnen er al niet tegen als je tegen de zon inkijkt... laat staan een sterke laser.

Ten vierde, een stofdeeltje was maar een voorbeeld. Enne... dat deeltje kan net zo goed een vallend stukje steen of metaal zijn.

Ten vijfde, eigenlijk slaat dit gedoe helemaal nergens op, maar tis wel leuk.

edit: wat bedoel je met IANAS?
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef op 16-04-2003 @ 09:43:
Ten eerste, ik ben nog nooit in de disco geweest en heb verder ook nog nooit een lichtshow gezien. (Zijn volgens mij ook geen echte lasers die ze maken.) Dus ik weet niet hoe je het daar alles ziet.

Ten tweede, nogmaals: een laser is één gebundelde lichtstraal, anders is het geen laser, dus die kan moeilijk diffuus weerkaatst worden.

Ten derde, wil men een effectieve laser maken zonder extreme hoeveelheden energie te gebruiken, maakt men die laser kort, maar krachtig. En dan nog, je ogen kunnen er al niet tegen als je tegen de zon inkijkt... laat staan een sterke laser.

Ten vierde, een stofdeeltje was maar een voorbeeld. Enne... dat deeltje kan net zo goed een vallend stukje steen of metaal zijn.

Ten vijfde, eigenlijk slaat dit gedoe helemaal nergens op, maar tis wel leuk.
edit: wat bedoel je met IANAS?
ten eerste, ik weet niet wat je onder een laser verstaat, maar dat is gewoon een monochromatische lichtbundel, waarin alle stralen in dezelfde fase lopen. het zou goed kunnen dat ze die dingen ook in disco's gebruiken

ten tweede, eenlaser kan net zo goed spiegelend als diffuus weerkaatsen hoor. de soort straal heeft niets met de soort weerkaatsing te maken. een laserstraal kan in een stofvrije ruimte zie je in eerste instantie niet tenzij je er recht inkijkt. als je nou bijvoorbeeld krijtstof in de straal loslaat, kun je hem zien lopen als gevolg van diffuse weerkaatsing.

ten derde, wat bedoel je met een 'korte' laser??
de energie die de fotonen moeten krijgen, bepaalt de energie die er in gepompt wordt.

ten vierde, als het licht op een stofdeeltje valt, heb je er niet zo'n last van. als het via het aluminium van het vliegtuig, wat het doelwit is, wordt weerkaatst heb je een groter probleem

ten vijfde, het is best interessant hoor allemaal
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 20:47
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef op 16-04-2003 @ 09:43:
Ten eerste, ik ben nog nooit in de disco geweest en heb verder ook nog nooit een lichtshow gezien. (Zijn volgens mij ook geen echte lasers die ze maken.) Dus ik weet niet hoe je het daar alles ziet.
bij lichtshows worden (meestal) lasers gebruikt. ze heten dan vaak ook 'laser-shows'. ik heb een keer in de VS de lasers gezien die gebruikt worden bij een lichtshow die geprojecteerd wordt op een stuwdam. het waren drie zwarte balken van zo'n 5 meter lang

Citaat:

Ten derde, wil men een effectieve laser maken zonder extreme hoeveelheden energie te gebruiken, maakt men die laser kort, maar krachtig. En dan nog, je ogen kunnen er al niet tegen als je tegen de zon inkijkt... laat staan een sterke laser.
je bedoelt een korte tijdsduur neem ik aan? dat klopt, maar je kijkt er ook niet direct in... er wordt maar een miniem aantal photonen je oog in geprojecteerd.


Citaat:

Ten vierde, een stofdeeltje was maar een voorbeeld. Enne... dat deeltje kan net zo goed een vallend stukje steen of metaal zijn.
dan verdampt dat stukje matriaal, en wat je ziet is dan het licht dat wordt uitgezonden door de atomen die opeens gebombardeerd worden met energetische photonen.

Citaat:

Ten vijfde, eigenlijk slaat dit gedoe helemaal nergens op, maar tis wel leuk.
wat is internet toch lollig he?

Citaat:

edit: wat bedoel je met IANAS?
I Am Not A Scientist
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 19:55
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
bij star trek denkt men ook hele vaak dat t lasers zijn, maar daar zijn t weer particle beams ofzoiets... hoe dat werkt... tja... t einge wat daar neit klot is dat je geluid in de ruimte hoort, dat klopt bij geen enkele sf serie... fout fout fout
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 20:04
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Retinite schreef op 01-05-2003 @ 20:55:
bij star trek denkt men ook hele vaak dat t lasers zijn, maar daar zijn t weer particle beams ofzoiets... hoe dat werkt... tja... t einge wat daar neit klot is dat je geluid in de ruimte hoort, dat klopt bij geen enkele sf serie... fout fout fout
Bij sommigen klopt dat wel...

en particle beams zijn wel heel logisch. - particles zijn deeltjes...
Ze schieten gewoon geladen deeltjes, waarschijnlijk met een miniatuurdeeltjesversneller op een snelheid van iets boven 0.5x lichtsnelheid
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2003, 22:33
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 27-03-2003 @ 22:29:
ik heb wel eens gehoord dat de amerikanen een enorme laser in een boeing aan het bouwen zijn of willen bouwen. Zo kunnen ze raketten en vijandige vliegtuigen verrot knallen.
maar voor zo'n apparaatje hadden ze wel het hele vliegtuig nodig.
maar goed, die amerikanen zijn wel meer van plan
Hm, ik heb wel is gehoort dat er een paar leerlingen waren die hun profielwerkstuk over lasers gingen doen, en er 1tje hadden gebouwd die muren konden beschadiggen. Maargoed, dat heb ik ook maar van horen zeggen...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef op 27-03-2003 @ 20:12:
tis een film.
ze hadden ook de lichtstraal niet zichtbaar kunnen maken, maar dan is gelijk de hele film verpest. dan zie je obi wan een beetje dansen met zijn lightsaber als hij de stralen terugkaatst.

in principe is zon wapen wel mogelijk, maar hij gebruikt dan echt veel energie. dan zou je een nuke-batterij kunnen gebruiken, maar dat is een beetje gevaarlijk en wat doe je als ie leeg is?
in de chemobak

lasers kan je volgens mij wel zichtbaar maken, ligt er volgens mij aan wat voor soort het is. (waarmee de laser "opgewekt" wordt)
(dat bepaalt ook de kleur meen ik)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 21:07
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Havock schreef op 05-05-2003 @ 17:21:
in de chemobak

lasers kan je volgens mij wel zichtbaar maken, ligt er volgens mij aan wat voor soort het is. (waarmee de laser "opgewekt" wordt)
(dat bepaalt ook de kleur meen ik)
Licht is onzichtbaar.
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 13:23
Verwijderd
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 05-05-2003 @ 22:07:
Licht is onzichtbaar.
hmz, das waar
met een infraroodkijker kan je ze wel zien.
meestal neit voor lang; ir kijkers hebben de neiging te "flippen" wanneer ze blootgesteld worden aan lasers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.