Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2005, 12:15
pipooke
pipooke is offline
hoj

de moeder van mijn beste vriendin heeft kanker en zal het hoogstwaarschijnlijk niet halen. Ik wil haar troosten maar ik heb totaal geen idee hoe ik dat kan wie kan mij helpen??

grtz ikkeuh
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2005, 12:54
Redhair
Redhair is offline
Het ligt voor een groot deel aan hoe je vriendin is.
Wat in het algemeen altijd goed is, is laten merken dat je er voor haar bent. Zeg dat gerust eens tegen haar. Daarnaast kan je het beste met haar om gaan zoals je eerder ook deed. Ga haar niet mijden, of juist overdreven vaak opzoeken. Dring ook niet aan dat ze met je moet praten, dat jij er voor haar bent.
Laat het een paar keer duidelijk merken, verder niet. Tuurlijk mag je wel eens vissen naar haar gevoelens als ze niets zegt maar duidelijk verdrietig is, maar ga er niet te ver in. Ze moet een enorme klap verwerken en het zelf een plaatsje proberen te geven.
Succes!
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 12:59
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Het belangrijkste is denk ik dat je niet na een half jaar moet verwachten dat het over is...

Je kunt haar vertellen dat je er voor haar wil zijn en aan haar vragen wat ze het liefste heeft. Wij kunnen wel dingen gaan gokken, maar zij weet het beste wat ze wil...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 16:26
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Laten weten dat je er bent, op wat voor manier dan ook. Als ze wil huilen en schreeuwen en dingen omver gooien, dan mag dat, als ze alleen maar wil dat je dr hand vasthoud zonder te praten, dan mag dat ook. Iedereen reageert anders.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 18:35
Verwijderd
Samen huilen kan al heel erg helpen. Maar 't is erg moeilijk ja.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 18:40
Anno2007
Anno2007 is offline
klinkt misschien afgezaagd hoor, maar er gewoon voor haar zijn...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 20:13
Storm
Storm is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-12-2005 @ 13:59 :
Het belangrijkste is denk ik dat je niet na een half jaar moet verwachten dat het over is...

Je kunt haar vertellen dat je er voor haar wil zijn en aan haar vragen wat ze het liefste heeft. Wij kunnen wel dingen gaan gokken, maar zij weet het beste wat ze wil...
^ Dat.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 20:55
Verwijderd
Luisteren als ze met je wil praten. Ook als ze zelf niet zo goed kan aangeven dat ze wil praten, toch even een keertje doorvragen. En gewoon er voor haar zijn.

En inderdaad aan haar vragen wat zij wil dat jij doet voor haar.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 21:17
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Niet.

Hoe valt iemand nou te troosten na zoiets?

Complete onzin dus. Gewoon de tijd geven, als je vriendin hulp nodig heeft bij de verwerking, dan laat ze het wel horen.
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 22:24
Confus1oN
Confus1oN is offline
Citaat:
Sherco schreef op 22-12-2005 @ 17:26 :
Laten weten dat je er bent, op wat voor manier dan ook. Als ze wil huilen en schreeuwen en dingen omver gooien, dan mag dat, als ze alleen maar wil dat je dr hand vasthoud zonder te praten, dan mag dat ook. Iedereen reageert anders.
Dit lijkt me een goede tip inderdaad, ook akumabito heeft een goed punt uiteraard, maar als ze gewoon iets wil, laat dan in ieder geval weten dat je er voor haar bent
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 03:39
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Echt troosten in de zin dat haar verdriet stukken minder wordt, kan je niet doen.
Maar luister gewoon als ze wilt praten, knuffel als ze wilt knuffelen en ga lekker met haar zuipen als ze even alles wilt vergeten. En vergeef haar een chagrijnige bui op zijn tijd.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:09
Storm
Storm is offline
Citaat:
akumabito schreef op 22-12-2005 @ 22:17 :
als je vriendin hulp nodig heeft bij de verwerking, dan laat ze het wel horen.
Dat weet je niet. Ik denk dat het geen kwaad kan te zeggen dat je er graag voor haar wilt zijn als dat nodig is en af en toe te vragen hoe het met haar gaat/of je wat voor haar kan betekenen of wat dan ook en zo nu en dan iets aardigs voor haar te doen (bv. op data die moeilijk zijn als je iemand verloren hebt (denk aan feestdagen, verjaardagen, de sterfdag van iemand, enz.). Sommige mensen geven uit zichzelf niet zo makkelijk aan als ze hulp nodig hebben. En sommige mensen willen geen hulp, maar stellen belangstelling ed wel op prijs. Omdat je niet weet wat iemand prettig vindt, kun je hem/haar dat het beste vragen, dan is de kans het kleinst dat je dingen doet die iemand absoluut niet wil.

Je kunt het verdriet van iemand niet wegnemen, maar je hoeft het ook niet erger te maken door het te negeren, enz.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:58
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Zeg tegen haar dat je de situatie behoorlijk lastig vindt, dat je hem wel graag wìlt helpen maar je niet weet hoe..

- Ga in ieder geval niet zeggen dat je weet hoe hij zich voelt, want indien je niet iets dergelijks hebt meegemaakt kun je dat niet weten.
- Blijf steunen, en niet na een weken ermee stoppen. Het is mens eigen om na een relatief korte periode op te houden met kaartjes sturen, steun bieden etc.
- Zorg dat je haar niet gaat ontlopen. Sommige mensen weten niet wat te doen en gaan om die reden iemand 'vermijden'.

Er zijn informatieve boeken met betrekking tot rouwverwerking, alle fasen worden uitgelegt (Ontkenning, boosheid, marchanderen, depressie, acceptatie e.d. Niet alle stadia hoeven voor te komen, en ook niet per se in bovenstaande volgorde).

Take care,
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 14:35
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Het beste wat je kunt doen is er gewoon zijn en niet 'proberen' iemand te troosten, vaak is diegene nog erg in rouw en wil toch het liefste alleen zijn. Ik ken het bij mijn moeder, mijn oma is een paar weken geleden gestorven en ik wilde haar heel graag troosten maar kon het niet echt. Ik omhelsde haar gewoon en huilde wat met haar mee, maar er echt openlijk over praten kan op dat soort momenten toch niet. Hoe graag je het ook wilt.
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 08:16
Storm
Storm is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 23-12-2005 @ 15:35 :
Het beste wat je kunt doen is er gewoon zijn en niet 'proberen' iemand te troosten, vaak is diegene nog erg in rouw en wil toch het liefste alleen zijn. Ik ken het bij mijn moeder, mijn oma is een paar weken geleden gestorven en ik wilde haar heel graag troosten maar kon het niet echt. Ik omhelsde haar gewoon en huilde wat met haar mee, maar er echt openlijk over praten kan op dat soort momenten toch niet. Hoe graag je het ook wilt.
Ik denk dat ook dat verschillend is per persoon...toen mijn opa jaren terug overleed hebben we er met ons gezin veel over gepraat, ook met mijn moeder. We hebben met z'n allen de begrafenis voorbereid, enz. Natuurlijk hadden we ook behoefte aan alleen zijn, maar ook erg aan bij elkaar zijn.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 11:54
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Conclusie: het verschilt per persoon
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 09:56
Storm
Storm is offline
Citaat:
Roos schreef op 24-12-2005 @ 12:54 :
Conclusie: het verschilt per persoon
Voor mij was dat al lang duidelijk.
__________________
Leonoor
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 18:06
Talon
Avatar van Talon
Talon is offline
"De beste wensen he"
"Hopelijk is het volgende jaar beter he, Gelukkig nieuwjaar"
"wat zijn jouw goede voornemens?"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-12-2005, 08:32
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ik heb met hetzelfde te maken op dit moment, alleen is het bij de vader van hem definitief zeker dat hij het niet zal overleven.

Ik vond het in het begin wel lastig er mee om te gaan, maar dat gevoel zette ik al gauw aan de kant want ik wou er voor hem zijn. En dat is gewoon belangrijk. Ik had hem een kaartje gestuurd en later een gedicht. Het scheelde dat hij al aardig er over praatte en er naar omstandigheden redelijk goed mee om kon gaan.(in hoeverre je kan praten over het kunnen omgaan met een dergelijk vreselijk iets). Ik ga gewoon met 'm om, maar let wel wat meer op hoe hij er bij zit/ hoe hij zich voelt en ik kijk op het moment zelf hoe ik daar mee om ga. Verder probeer ik gewoon een luisterend oor te zijn.

Wat soms wel lastig is; wanneer heb je het er wel met hem over wanneer niet.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 29-12-2005 @ 19:06 :
"De beste wensen he"
"Hopelijk is het volgende jaar beter he, Gelukkig nieuwjaar"
"wat zijn jouw goede voornemens?"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Talon schreef op 29-12-2005 @ 19:06 :
"De beste wensen he"
"Hopelijk is het volgende jaar beter he, Gelukkig nieuwjaar"
"wat zijn jouw goede voornemens?"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 21:13
Maantje
Avatar van Maantje
Maantje is offline
een knuffel kan al genoeg zijn. Zeg niet: zeg maar als ik iets voor je kan doen. Kijk zelf wat er moet gebeuren en neem initiatief. Er zijn. En dan ook echt de persoon opzoeken. De pijn gaat niet zomaar weg en misschien handig om de datum van overlijden ergens te noteren. Na een jaar kan de persoon het dan weer moeilijk krijgen. Maar natuurlijk ook met verjaardagen of gewoon als de pijn weer tevoorschijn komt. Dat gaat nooit helemaal weg. Als de persoon wil praten luister dan. Je hoeft niks te zeggen. luisteren is meestal wat ze willen. En denk niet dat je iets verkeerds kunt zeggen (kan wel zoals de beste wensen en weet niet wat er nog meer stond) maar zolang het uit je hart komt zal de persoon weten dat je er bent om te steunen. Misschien na een paar maanden nog vragen hoe het gaat. Het kan zijn dat ze het er dan nog steeds moeilijk mee heeft terwijl van buiten alles okee lijkt...
__________________
I doubt therefore I might be.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 13:39
RedQueen
Avatar van RedQueen
RedQueen is offline
Ga niet te veel leuren dat ze moet praten, zeg gewoon dat ze altijd bij je terecht kan en doe ook leuke dingen met haar, afleiding is belangrijk.

En ik heb het nooit gezegd tegen hem, maar bedankt Mike dat je er was voor me toen mijn moeder net was overleden, ik had niet geweten wat ik zonder je moest
__________________
Scars remind me that the past is real
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Het weerwolfspel #43 deel 2
Verwijderd
500 21-01-2008 10:18
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
Verhalen & Gedichten oorlogsverhaal
Crystal.Tears
7 13-03-2004 19:13
Verhalen & Gedichten 2 van Crystal.Tears' verhaaltjes
Crystal.Tears
4 28-02-2004 13:02
Verhalen & Gedichten [fragment] D-day verhaal
Merrow
11 03-07-2003 21:57
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 13:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.