Oud 04-06-2020, 19:56
lot2007love
Avatar van lot2007love
lot2007love is offline
mn vader rookte al sinds zijn 18e dus hij wil nu niet stoppen heeft iemand tips zodat hij gaat stoppen? lots of love lot xx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2020, 21:08
Verwijderd
Praat hem een enge ziekte aan.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2020, 22:26
Struilhuik
Struilhuik is offline
Er zijn bijzonder veel manieren om te stoppen. Wat succes heeft, verschilt per persoon. In dat opzicht is het altijd zoeken naar her juiste maatwerk.

Over het algemeen begint het de wil om te stoppen en het (h)erkennen van de verslaving. Daarbij moet je vader beseffen dat het niet zijn schuld is, dat hij 1) is gaan roken en 2) er niet zomaar van af zal zijn. Lang verhaal kort: nicotineverslaving is veel meer genetisch bepaald dan bijvoorbeeld alcoholverslaving en de tabaksindustrie heeft als primair doel kinderen aan het roken te krijgen. Al jaren. Kinderen zijn niet handelingsbekwaam. Ook volwassenen zijn slecht in lange termijn-denken. Moraal van het verhaal: de stelling dat het zijn eigen schuld is, is domweg niet waar. Dat moet hij beseffen. En jij ook, als je er met hem over praat.

Neemt niet weg dat hij actief dit moet beseffen en ook actief moet kíezen om niet langer slachtoffer van de tabaksindustrie te zijn. Ik weet vrij zeker dat het geen enkele zin heeft om te beginnen over cijfers. Of over enge ziektes. Niemand zit te wachten op een lezing van weetjes, die hij of zij al weet. In plaats daar van, vertel dat je er naar uitkijkt dat hij met z'n kleinkinderen kan spelen in goede gezondheid. Dat je bang bent voor z'n gezondheid. Wees terughoudend in concreet benoemen dat hij 'moet' stoppen.

Zelf bleek ik (achteraf) een soort Alan Carr-methode toe te kunnen passen. Anderen gebruiken iets als Champix, dat zorgt er voor dat je hersenen niet meer reageren op het (verslavende) effect van nicotine. Dat soort medicijnen krijg je bij de huisarts. Het boek van Carr kan je overal wel vinden. Zelf heb ik nooit gesnapt hoe nicotinepleijsters of nicotinekauwgom helpen, maar sommigen hebben er baat bij. Sowieso is het een goed idee als je vader naar de huisarts gaat, met dit plan.

Wees lief voor je vader. Niet boos. Hij gaat je misschien nodig hebben. Misschien ook helemaal niet. Toen ik stopte, wilde ik het er met niemand over hebben eigenlijk. Houd er rekening mee dat hij met name de eerste maand uit zijn slof kan schieten om niets.

Nou, mijn twee centjes.
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 05-06-2020, 08:18
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Zijn leven
Met citaat reageren
Oud 05-06-2020, 09:36
Struilhuik
Struilhuik is offline
Citaat:
Zijn leven
"Zijn leven", "zijn keuze", "zijn vrijheid". Misschien moet jij hier even langer over nadenken.
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 05-07-2020, 17:36
lola33
lola33 is offline
hij heeft zijn eigen leven net zoals jij. je moet hem zn ding laten doen. alleen als jij er echt last van hebt als hij het bijvoorbeeld in jouw bijzijn doet kun je vragen of hij wil stoppen of het op een andere plek doet. voor de rest is het natuurlijk vervelend maar het is zijn keuze.

succes!
x lola33
Met citaat reageren
Oud 05-07-2020, 18:28
Verwijderd
Citaat:
hij heeft zijn eigen leven net zoals jij. je moet hem zn ding laten doen. alleen als jij er echt last van hebt als hij het bijvoorbeeld in jouw bijzijn doet kun je vragen of hij wil stoppen of het op een andere plek doet. voor de rest is het natuurlijk vervelend maar het is zijn keuze.

succes!
x lola33
Met citaat reageren
Oud 05-07-2020, 19:03
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Citaat:
hij heeft zijn eigen leven net zoals jij. je moet hem zn ding laten doen. alleen als jij er echt last van hebt als hij het bijvoorbeeld in jouw bijzijn doet kun je vragen of hij wil stoppen of het op een andere plek doet. voor de rest is het natuurlijk vervelend maar het is zijn keuze.

succes!
x lola33
jezus
Met citaat reageren
Oud 08-07-2020, 11:38
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Praat hem een enge ziekte aan.
Net of een roker dat niet weet
Met citaat reageren
Oud 08-07-2020, 11:39
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
"Zijn leven", "zijn keuze", "zijn vrijheid". Misschien moet jij hier even langer over nadenken.
Eigen baas over eigen lichaam toch?
Hij moet er zelf voor kiezen om te stoppen. Je kunt alleen maar ondersteunen als die daarvoor kiest want stoppen is heel moeilijk.
Boos worden werkt niet
Met citaat reageren
Oud 08-07-2020, 12:07
Struilhuik
Struilhuik is offline
Citaat:
Eigen baas over eigen lichaam toch?
Luister: dit soort geleuter gaat dus specifiek voor nicotineverslaving niet op. De tabaksindustrie target doelbewust jongeren. Het is geen toeval dat nagenoeg álle rokers (ruim) vóór hun 16e verslaafd raken.

Het is niet voor niets dat wij als maatschappij werken met minimum leeftijden: hoe jonger je bent, hoe minder goed je in staat bent tot het maken van lange termijn beslissingen. Sterker nog; de mens in het algemeen is volstrekt waardeloos maar kinderen nog kwadratisch erger.

De nicotineverslaving is voor ongeveer 75% genetisch bepaald. Bij bijvoorbeeld een alcoholverslaving geldt dat dit ongeveer 50% genetisch bepaald is. Dat betekent in geval van nicotine significant minder omgevingsfactoren die een rol spelen bij de verslaving.

Als iedereen echt baas is over eigen lichaam met wilsbeschikking, zou dit filmpje niet gemaakt kunnen worden. Dan zouden er namelijk geen rokers zijn.

https://www.pfizer.nl/stoppen-met-ro...urtje-voor-mij
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 09-07-2020, 00:36
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Luister: dit soort geleuter gaat dus specifiek voor nicotineverslaving niet op. De tabaksindustrie target doelbewust jongeren. Het is geen toeval dat nagenoeg álle rokers (ruim) vóór hun 16e verslaafd raken.

Het is niet voor niets dat wij als maatschappij werken met minimum leeftijden: hoe jonger je bent, hoe minder goed je in staat bent tot het maken van lange termijn beslissingen. Sterker nog; de mens in het algemeen is volstrekt waardeloos maar kinderen nog kwadratisch erger.

De nicotineverslaving is voor ongeveer 75% genetisch bepaald. Bij bijvoorbeeld een alcoholverslaving geldt dat dit ongeveer 50% genetisch bepaald is. Dat betekent in geval van nicotine significant minder omgevingsfactoren die een rol spelen bij de verslaving.

Als iedereen echt baas is over eigen lichaam met wilsbeschikking, zou dit filmpje niet gemaakt kunnen worden. Dan zouden er namelijk geen rokers zijn.

https://www.pfizer.nl/stoppen-met-ro...urtje-voor-mij
Doelde op dat hij zelf moet aangeven ik wil stoppen. Maar dan ben je nergens eigenbaas je weet toch 5g brainwash
Met citaat reageren
Oud 09-07-2020, 09:31
Struilhuik
Struilhuik is offline
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 30-07-2020, 14:25
Verwijderd
Ik lees dit nu pas; wát een comeback van Bikinigek! Wow
Met citaat reageren
Oud 30-07-2020, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Net of een roker dat niet weet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.